Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Submitter: Pb Pomper

Descent Studios, een nieuwe Amerikaanse ontwikkelaar, heeft de rechten verkregen op space-shooter Descent en probeert nu via Kickstarter geld in te zamelen om een vervolg te kunnen maken. Het team lijkt weggelopen bij een andere Kickstarter-hit; Star Citizen.

Descent Studios hoopt via Kickstarter 600.000 dollar, circa 561 duizend euro, op te halen, om daarmee de ontwikkeling te bekostigen van Descent: Underground, een nieuw deel in de Descent-serie. De studio heeft de rechten op de serie in handen weten te krijgen en wil nu met behulp van Unreal Engine 4 een nieuwe versie maken van de klassieke space-shooter, waarvan het eerste deel in 1994 door Interplay op de markt gebracht werd.

De medewerkers van de nieuwe studio hebben een lange staat van dienst. Op de cv's van de teamleden prijken games als Wing Commander 4, Starlancer, Jane's AH-64D Longbow, Star Wars: The Old Republic en Star Trek: Klingon Academy. De groep lijkt elkaar echter te kennen van de game die al crowdfunding-records gebroken heeft; het merendeel van de medewerkers van Descent Studios heeft gewerkt aan Star Citizen.

Met Descent: Underground wil de nieuwe studio naar eigen zeggen een game maken die de speler veel vrijheid biedt. Zo zijn er diverse ruimteschepen waar de speler uit kan kiezen, die bovendien allemaal opgewaardeerd en aangepast kunnen worden. Daaronder ook ruimteschepen die uitgerust zijn met wapens waarmee gaten in de rotswanden van de grotten geboord kunnen worden. Om dat te bewerkstelligen is de omgeving opgebouwd uit voxels. Spelers vechten niet alleen onderling; ze zullen ook op zoek moeten naar grondstoffen. De inzameling voor Descent: Underground loopt nog tot 11 april.

Descent: Underground

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen: zoals aangegeven is het team waarschijnlijk weggelopen bij een andere kickstarter actie en dat biedt natuurlijk niet heel veel vertrouwen. Verder blijft de open speelwereld in de ruimte een interessant concept dus wel een game om in de gaten te houden.
Het team is niet 'weggelopen', maar ze werden voor de keuze gezet om te verhuizen vanuit Austin naar Santa Monica om nauwer met Chris Roberts te kunnen werken. Ze verloren veel tijd met het heen en weer vliegen en skype meetings is niet altijd even productief als face to face meetings.
Maar dit team heeft dus gekozen voor hun familie en hebben dus besloten om Star Citizen te verlaten en in Austin te blijven.
En paar maand er voor wingmans hangar eruit ?Geloof er niks van over die verhuis toestanden en als Skype een probleem zou geweest zijn dan hadden ze zeker problemen met de studio in uk en canda en new mexico.
Waarom biedt dit niet heel veel vertrouwen? Waarom zouden deze mensen niet voor zichzelf mogen beginnen? Ik zou eerder vertrouwen verliezen in Star Citizen. Als zo'n groep bij je weg loopt dan is er iets niet goed.
Dat is een ander perspectief: mijn uitgangspunt was dat er eerst geld ingezameld wordt voor een bepaald doel door een groep developers en dat dat geld in goed vertrouwen gegeven wordt. Als het geld er eenmaal is loopt een deel van de groep weg waardoor het doel mogelijk niet meer bereikt kan worden. Dat zou eventueel het vertrouwen van de donateurs kunnen hebben geschaad, waardoor zij minder bereidwillig zijn om opnieuw geld in een project te stoppen.
Ik ga er van uit dat deze groep die nu de kickstart is begonnen in dienst is geweest van het bedrijf dat Star Citizen maakt.

Als het zo is dat ze er met het geld van Star Citizen van door zijn gegaan om doodleuk een volgende kickstart te beginnen dan is het een heel andere situatie. En dan is imo het vertouwen terecht niet aanwezig zijn.
Lol, ze hebben gewoon ontslag genomen omdat ze in austin overtallig waren en tja, dan moet je toch iets anders gaan doen om je geld te verdienen, die hypotheek betaald zichzelf niet. Gelukkig zijn ze in amerika nog wel een beetje ondernemend.

Ze zijn bij Star Citizen gewoon in loondienst hoor :), Ik denk dat de overige 300+ man die nog aan star citizen werken het wel zonder 4 man afkunnen.

Volgens mij zou dit juist vertrouwen moeten wekken, ze hebben immers al laten zien dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
dit zijn gewoon bijna allemaal mensen die aan star citizen gewerkt hebben... dat ze dat niet meer doen wil niets zeggen...
er zijn zoveel mensen in dienst voor het star citizen project dat op een gegeven moment bepaalde onderdelen klaar zijn en die devs dus niet meer nodig zijn...

dat dit geen wegloopgedrag is kan je merken aan de quote van chris roberts; hij wenst ze succes en hoopt zelfs terug een potje descent te kunnen spelen met de ceo van deze nieuwe groep, net zoals ze indertijd het origineel samen speelden...

volgens mij is dit dus voornamelijk een groep die overbodig werd (want ze zijn niet allemaal afkomstig van star citizen) en zich dus kon richten op iets nieuws..
Even offtopic maar is de max resolutie van deze en aantal nieuwere video's op tweakers 360p?
Het team lijkt weggelopen bij een andere Kickstarter-hit; Star Citizen.
Levert dit dan geen problemen op voor Star Citizen? Die game is toch ook nog volop in ontwikkeling?
Het viel wel mee, de baas (Robert) en teamlid (Eric) waren het niet helemaal eens met elkaar wat betreft visie en locatie. Dus ze zijn toen maar uit elkaar gegaan, het team van Robert (300 man) heeft nog meer dan genoeg mensen over. Ik denk zelfs dat het beter is dat Eric nu weg is omdat hij eigenlijks als tweede en botsende kapitein op het schip stond.

Ik heb in Austin enkele uren met hem en een paar van zijn collega's gechilled bij SC HQ, maar daar merkte ik al enorm hoeveel hij en die paar die weggingen aan het afgeven waren op de manier hoe Robert leiding geeft. Dus nogmaals niet verwonderlijk en denk dus beter voor iedereen.
Het team daar heeft geld genoeg om vervanging te huren, maak je daar geen zorgen om :)
Decent en Decent 2 waren echt geweldig, maar vind dit huidige presentatie in de filmpje best matig. De models en schepen zien er nogal amateuristisch uit en lijken niet eens op het originele voertuig. Ik hoop dat dat nog verandert.
Decent en Decent 2 waren echt geweldig, maar vind dit huidige presentatie in de filmpje best matig. De models en schepen zien er nogal amateuristisch uit en lijken niet eens op het originele voertuig. Ik hoop dat dat nog verandert.
Eens. Ik dacht serieus - ik keek zonder geluid - dat het een techdemo was van Futuremark 2004.

Hier mag van mij nog wel flink aan geschaafd worden.
Mja, ik word er ook niet heel warm van. Ze hebben n filmpje, n voertuigje, en een nostalgisch gevoel. Verder ook geen game features die nou echt vernieuwend te noemen zijn. Gh, we mogen onze schepen upgraden en customizen. Ze juichen er heel hard over, maar ze laten werkelijk niets zien. Het verschil met de kwaliteit van de Star Citizen kickstarter is enorm.

Dertien in een dozijn?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 maart 2015 11:41]

Descent was mijn eerste multiplayer-game en heb er als zodanig hele warme herinneringen aan. De tijd dat je via Kali moest spelen (IPX emulator over TCP). Descent had een interessant concept dat vergelijkbaar is met het bunnyhoppen in quake: door in drie richtingen te bewegen (voorwaards, links/rechts en boven/onder kon je sneller bewegen (73% sneller). Dit werd "triplechorden" genoemd. Het snelheidsvoordeel was groot, maar je moest je schip dan kantelen en zijwaards draaien, wat best veel oefening vereiste om onder de knie te krijgen. Was een tof concept, benieuwd of dat soort zaken er ook in komen te zitten.

Voor de echte "descent-scene" zal dat namelijk wel belangrijk zijn. Net zoals quake altijd het bunnyhoppen heeft omarmd. Met natuurlijk wel een groot verschil: Descent had een veel kleinere scene.

De presentatie is inderdaad niet erg indrukwekkend en descent 3 was in vergelijking met 1 en 2 ook al een stuk minder succesvol. En nu zie ik dingen als volledig customizable ships en techtrees voorbij komen. Typisch hedendaagse content, hopelijk past dat in een klassieker als Descent...
en descent 3?
Geen idee, ik heb Decent 3 niet gespeeld.
maar gaat dat over deze games series?
http://www.descent3.com
Ja, Het gaat over de Decent serie. Ze refereren in de video naar Decent 2, niet 3. Decent 1 en 2 was puur een shooter, zonder een ingame story.
Mwa, geen story, deel 1 kreeg je toch echt een mission briefing en deel 2 zelfs tussen filmpjes. Dat het verhaal niet zo uitgebreid was als moderne games, tja, dat was in die tijd heel gewoon, sommige games hadden een txt file met het verhaal, ingame verder niks (Doom bijvoorbeeld).

Story van deel 1 kwam er op neer dat robots in mijnen geinfecteerd waren met een virus, en dat je de reactor (handmatig) moest opblazen in een mijn omdat de autodestruct op afstand niet meer werkte.

Verhaal van deel 2 komt er op neer, dat je contract bij de PTMC nog niet was afgelopen (je zit er nog 72 uur aan vast) en dat je een 'onderzoeks' missie krijgt (waar je eigenlijk precies hetzelfde moest doen, robots vernietigen en reactors opblazen).

En deel 3 gaat het verhaal verder nadat in deel 2 je warpdrive is gesaboteerd . Je probeert de waarheid boven water te krijgen en bepaalde dingen recht te zetten, want het bedrijf (PTMC) waar je voor werkte was met dingen bezig die het daglicht niet konden verdragen.

Dus eigenlijk zat er nog best wel een verhaal in die games ;)
Descent 1 en 2 waren meer een "zoektocht gevecht" terwijl descent 3 meer leek op forsaken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Forsaken_%28video_game%29
Dat was uit de periode dat een instap pc 2000 gulden kostte..... :F
Samen met je Diamond Viper V330 (4MB) kon je dan 3D spelen:
http://www.tomshardware.c...or-card-reviews,42-9.html
descent 3 ook een multiplayer shooter
ik speelde dat eind jaren 90
https://www.youtube.com/watch?v=YHI5LGioADE

[Reactie gewijzigd door Birdyman op 11 maart 2015 11:17]

Euhm. Zo'n spel is er toch al? Minerwars?
Ik zie dat minerwars in Steam nogal negatief ontvangen is. Ik vond zelf trouwens het oude Forsaken beter dan Descent.
Die miste ik Thanks. Forsaken is gaaf. Minerwars is best leuk. Niet origineel en niet geweldig. Maar gewoon leuk. En zoals ik de video van de nieuwe descent zie, denk ik direct aan minerwars. Zelfde niveau.
Kleine typo in het begin Duizend ipv Miljoen maar spreekt vrij voor zich ken het spel niet maar lijkt me wel een leuk spel
Doet me erg denken aan http://star-conflict.com/ ... Descent op je TNT kaartje, priceless O+
Descent erg veel gespeeld en start het regelmatig nog wel eens op.

Leukste speeld het nog op een Pentium 1 of 2 PC, S3 Virge 4MB (ja, voor DOS games was die kaart erg goed, Windows based games alles behalve :P ) en dan in de commandline 'descent.exe -640x480' en gaan met die banaan! Was toen heel wat, ultra-highres dat 640x480, was je een dikke Pentium voor nodig. Op de standaard resolutie 320x200 had onze 486 er al moeite mee in grote mijnen, metname in descent 2.

Ben wel benieuwd wat deze game gaat worden, want het is toch altijd een beetje een risico.
De game precies zo maken als het orgineel zou ik leuk vinden, maar vrees dat de veeleisende klant/gamer van tegenwoordig veel meer (metname online) wil. Als ik de beelden zo zie, zie ik eigenlijk op het lettertype na weinig overeenkomsten met het orgineel tot nu toe. Wat overigens niet wil zeggen dat het slecht is ofzo hoor (misschien een prequel op het orgineel?).
De ruimteschepen metname lijken totaal niet op de machtige PyroGX (kenners weten wat ik bedoel).
Op de standaard resolutie 320x200 had onze 486 er al moeite mee in grote mijnen, metname in descent 2.
Haha, kreeg je bij Descent 1 ook niet de melding "Buy a 486" als je de resolutie terugschaalde naar absoluut minimum?
offtopic:
Kan me vergissen, maar volgens mij was dat bij ROTT (Rise of the Triad) dat je die melding kreeg.
;)
offtopic:
helemaal gelijk in:
http://home.arcor.de/k1n9duk3/img/screenshots/rott/486.png

Het zal de leeftijd zijn...

[Reactie gewijzigd door 10Cage op 11 maart 2015 18:39]

Klingon Academy was gruwelijk goed, vooral voor die tijd.

Volledige controle over alle systemen qua power managemant.
En online spelen met een vaste groep was echt bizar leuk.

Vooral hoe de sensoren werkten was leuk. meer of minder power maakte echt een verschil en ze werden ook gestoord door dingen zoals asteroiden etc.
Het damage model was leuk, enige nadeel waren de low res textures.
Doet me meteen weer denken aan Wingnut, toch wel erg gezellig als je toch eenzaam door de tunnels heen dwaalt . . .
t gaat hard met die dollarkoers...
Is de euro zo zwak of de dollar zo sterk?

Edit: oh wacht....;)

[Reactie gewijzigd door spokje op 11 maart 2015 10:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True