Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Indiestudio ArtCraft Entertainment is een Kickstarter-campagne gestart voor de productie van Crowfall, een mmog die zowel rpg als rts is. In dat spel verdwijnen de zones waarin een speler rond kan lopen na een aantal weken, waarna ze worden vervangen door nieuwe.

Ontwikkelaar ArtCraft Entertainment startte de campagne op Kickstarter om zo de financiering van zijn eerste game rond te krijgen. De studio probeert 800.000 dollar op te halen en heeft daar in een dag tijd al bijna 300.000 dollar van binnen.

Met mmog Crowfall probeert ArtCraft een mmorpg en een rts te combineren. Volgens de studio is de Hero die elke speler bestuurt permanent in de game, maar de spelwereld niet. Alleen een centraal deel van de spelwereld waarin spelers een eigen onderkomen kunnen bouwen is blijvend, de rest van de spelwereld gaat langzaam ten onder aan de strijd die in de game wordt geleverd. De verschillende zones van de spelwereld die spelers kunnen bezoeken blijven hooguit een maand of drie intact. Daarna worden ze vervangen.

Om het verval van de wereld te bewerkstelligen, maakt de studio gebruik van een spelwereld die is opgebouwd uit zogeheten voxels in plaats van pixels. Daardoor kunnen spelers niet alleen gebouwen neerzetten in de game, maar die ook net zo makkelijk weer verwijderen. De studio maakt daarvoor gebruik van de VoxelFarm-engine.

Makers geven toelichting op concept Crowfall

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

voxels, is dat zoiets als met minecraft en voxelbox of zit ik in een foute hoek te kijken?

edit:spelling

[Reactie gewijzigd door matjojo op 24 februari 2015 19:36]

Een van de developers zegt het ook in het filmpje 'like minecraft but much smaller', echter is dit helemaal niet waar. Een voxel is een 3d pixel, vergelijkbaar als met een simpele jpeg afbeelding, alleen zijn de pixels niet alleen op de x en y as geplaatst, maar gaan ze ook de hoogte (z-as) in (je zou dus een voxel kunnen maken door ene hoop images op elkaar te stapelen).

Minecraft gebruikt overal kubussen voor en worden uitgelijnd op een vaste grid. Deze kubussen zijn echter gewoon normale geometrie. Deze bestaat gewoon uit 12 polygonen (3hoekjes). En zijn dus geen voxels! Zwaar frustreren als je probeert te googlen op voxels (als devver, voorbeelden van code zoeken, info over engines, etc) kom je steeds op minecraft en clones terecht.

Voxels hebben als groot voordeel dat alles een interieur kan hebben, dus je kan de geometrie makkelijk aanpassen. Verwijder een aantal pixels, en de pixels erachter zullen zichtbaar worden. Met klassieke geometry zou je dan gewoon een gat hebben en heb je een algoritme nodig die dat gat dan realistisch gaat vullen. Voxels zijn daarintegen wel gigantisch zwaar en slurpen een hoop system resources. De VoxelFarm engine schijnt hier heel goed mee overweg te gaan om toch efficient voxels te kunnen renderen.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 25 februari 2015 13:25]

Welke geometrie of render methode gebruikt wordt is irrelevant. De definitie van voxels is simpel weg een waarde (volume) die binnen een 3D ruimte gebonden is (grid).

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Voxel#Rendering

Hoe je die volumes uiteindelijk op het scherm weergeeft maakt niet uit voor de term voxels. Al zal het wel uitmaken voor de functionaliteit. Als je b.v. polygon mesh bouwt van de voxel data zal dat makkelijker te renderen zijn, maar tevens niet echt meer aanpasbaar.

Ik heb zelf ooit een voxel engine geschreven meer in de trend van wat jij waarschijnlijk bedoeld:
https://www.youtube.com/watch?v=z20SjIB4kBA

Het is tevens volgens mij een van de weinige voxel engines die ooit gebruikt is voor een commercieel spel (Flipper - Nintendo DS).
Klopt, een voxel kan je op meerdere manieren renderen. Ik heb een tijdje in OpenRa development gezeten, en daar zijn ze ook bezig (of hebben het zelf inmiddels, tijdje geleden) om voxels (red alert 2/tiberian sun) te ondersteunen. Echter gaf dit nogal wat performance problemen, want elk pixeltje werd als een apart kubusje gerenderd. Zo heb je in een unit van 3cm breed op je scherm een paar duizend/miljoen polygonen zitten, niet bepaald efficient.

Echt voxels renderen gaat wezenlijk anders dan ze als normale 3d meshes renderen. En daarom vind ik (dat is geen feit, dat is mijn mening :p) dat als je over voxels praat, dat 3d meshes daar eigenlijk niks mee te maken moeten hebben. Dat je ze als dusdanig kan renderen is inderdaad irrelevant, maar 99 van de 100 topics die je vind gaan wel over het maken van 3d meshe cubes op een grid, maar gewoon binnen een normale 3d space. Wat gewoonweg niet het hetzelfde is, het emuleert het idee enkel (zoals minecraft en clones doen). En daarom is de schaal daar ook behoorlijk groot, een kubus wordt als een fysiek 1x1 meter blok getoond zeg maar. Terwijl een voxelpixel zo klein als een pixel binnen een bitmap zou moeten zijn (het liefste een pixel van je monitor).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 26 februari 2015 11:17]

Voxels moet je zien als 3D pixels, oftewel kubussen. Inderdaad a la Minecraft dus.
dat is zoiets als piepkleine minecraft blokjes idd, maar dan meer als 3d pixels ipv 3d blokjes met textures op
een van de developpers heeft een youtube channel vol van info en video's over de engine, die ook in everquest next 'landmark' gebruikt word
edit: https://www.youtube.com/watch?v=XA4HGLcYt7M

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 24 februari 2015 20:22]

Dit gaat een toffe game worden (indien succesvol gepledged). Eindelijk eens een game die flink wat vernieuwing gaat brengen in gameland. In deze game heb ik wel zin in.

Aan de game werken ook niet de minste mensen. De ontwikkelaars hebben gewerkt aan games als Ultima Online, The Sims Online, Star Wars: Galaxies and Star Wars: the Old Republic, Everquest, DC Universe Online, Elder Scrolls Online, Warhammer Online, Mass Effect 3, Darksiders 2 en nog veel meer. Dit zijn zeker niet de minste games. Met het team zit het wel goed dus. En ze willen de game dus maken zoals hun dat willen en niet zoals aandeelhouders ofzo dat willen zoals bij grote triple-A titels.

Ik verwacht vrij veel van deze game. Idee is interessant. Wereld veranderd continu, waardoor er altijd wat nieuws te ontdekken valt en je niet na een paar maanden het gros wel gezien hebt en er enkel nog een grindfest overblijft voor de beste gear enzo. Het idee dat je een wereld kan inrichten en verdedigen en dat anderen je wereld kunnen invaden enzo is heel cool.
En ook niet geheel onbelangrijk; het grafische stijltje is ook erg prettig. Met dit semi-cartoony stijltje kun je vele kanten op. Tevens zorgt dit ervoor dat daardoor de game ook toegankelijk is voor veel spelers, mede omdat dit een stijl is die vaak ook geen monster-PC vereist.

Het is alleen jammer dat ik geen creditcard heb, want dan had ik wel een bedrag gepledged ter ondersteuning.

De officiele website: www.crowfall.com

GoT topic: klik hier

[Reactie gewijzigd door Zeror op 24 februari 2015 21:41]

3v card aanvragen is prepaid dus ideaal voor kickstart. Gebruik het ook en dus gepledged. Volg de game al vabaf dag 1. Was verrast dat het als nieuws op tweakers kwam ongeacht dat er niets op het forum te vinde was.
Ik heb een forum topic gemaakt: klik hier
Dit klinkt wel heel erg tof, al vind ik 3 maanden best een lange periode voor een game.
Ach valt mee. Kijk eens naar hoe lang de gemiddelde MMORPG met 1 uitbreiding doet.
If each Campaign is like a soccer match, the Eternal Kingdoms encompass the entire season! Unlike the Campaigns, these Worlds are permanent -- and they are completely managed and owned by the players.
Hmm interresant, hoe ze het uitlegden deed het me denken aan Log Horizon (anime serie over een MMO) waarin spelers gebouwen kunnen kopen en bijvoorbeeld taxes kunnen vragen maar ook speciale regels in kunnen stellen binnen die gebouwen.

[Reactie gewijzigd door TheAshcat op 24 februari 2015 21:32]

Ligt het aan mij of is dit meer dan een beetje geďnspireerd op Game of Thrones? In sommige shots is het praktisch of ik Castle Black en de Wall zie. Voeg de vele kraaien eraan toe,het feit dat ze het zelf over "Eve meets Game of Thrones" hebben en zelfs de productie van deze promovideo (inclusief vormgeving van titelcards etc) en je zou bijna denken dat ze het oorspronkelijk al voor die licentie aan het ontwikkelen waren tot de deal niet doorging.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 25 februari 2015 09:17]

Zo kunnen we blijven door gaan, Games of Thrones is weer gebaseerd op Arthur omdat het in de middeleeuwen afspeeld?

Als er orcs in zouden zitten dan werd het weer met WoW vergeleken....
Te makkelijk, en helaas te verwachten, deze reactie. Het is niet alsof ik zeg "Er zitten zwaarden en sneeuw in dus het is gejat van Game of Thrones." Ik geef meerdere argumenten waarom ik het op GoT vind lijken die niet per sé iets met fantasy of de middeleeuwen te maken hebben. De focus op kraaien, de vormgeving en productie van de video, het feit dat de makers het zelf ook al aanhalen, enzovoort.
Ik zeg ook niet dat jij zegt dat het gejat is. Ik geef aan dat er altijd wel iets vergeleken wordt.
En ik geef aan dat het wel wat minder oppervlakkige overeenkomsten heeft dan jij suggereert.
En ik geef aan dat het wel wat minder oppervlakkige overeenkomsten heeft dan jij suggereert.
Ugh suggereer niets...
ook maar even gebacked ziet er toch wel erg gaaf uit! beetje jammer dat delivery van je rewards (de game dus) pas in december 2016 is maar goed heb ik alvast een kerst kadootje voor mezelf gekocht voor volgend jaar!
Het klinkt op zich als een leuk idee, maar het lijkt me dat als elke player zo'n enorme invloed op de daadwerkelijke landscape kan uitoefenen, dat het enorm chaotisch gaat worden.

Ik weet niet precies hoe en met welke beperkingen dit geimplementeerd gaat worden, maar in het filmpje kun je zo te zien gemakkelijk enorme gaten in de grond maken, er is maar 1 irritante speler nodig om de hele map in een gatenkaas te transformeren dan.

Ben benieuwd hoe ze dat soort dingen gaan voorkomen.
Hun kickstarter goal van 800.000 dollar is gehaald inmiddels. Ze gaan nu verder voor de stretch goals wat onder andere een FX artist inhuren is voor betere effecten en een mount uitbreiding.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True