Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Cyan, de ontwikkelaar van Myst, is bezig met een 'opvolger' van de adventuregame en probeert via Kickstarter geld in te zamelen om de ontwikkeling te bekostigen. In de eerste twee dagen is al meer dan 230.000 dollar toegezegd.

In het spel, dat Obduction heet, wordt de speler door een mysterieus organisme ontvoerd naar een ander universum. Daar aangekomen word je ergens vlakbij een boerderij gedropt, vervolgens is het aan jou om de omgeving te gaan verkennen en uit te zoeken waarom je ontvoerd bent. Dit is vergelijkbaar met het begin van Myst en Riven, daar werd de speler bij het begin altijd afgezet op een steiger bij een onbekend eiland.

Het originele Myst kwam twintig jaar geleden uit. Kenmerkend waren de prachtige pre-rendered omgevingen en de gameplay, het draaide in het spel voornamelijk om het ontdekken van het verhaal en de omgeving. Cyan ontwikkelde daarna een aantal vervolgen, waaronder Riven, en de mmog Myst Online: Uru Live. Veel ontwikkelaars van de originele Myst-spellen en Riven werken nu ook aan Obduction. Het spel wordt ontwikkeld op basis van de Unreal Engine 4 voor Mac OS X en Windows. Het doel van de Kickstarter-actie is gesteld op 1,1 miljoen dollar, Cyan verwacht het spel halverwege 2015 af te hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Ben een groot fan van alle Myst games, van deel I tot deel V. Zat ook een leuke ontwikkling in. Van de "stilstaande" pre-rendered graphics van deel 1 en 2 (met postzegel-grote 'animaties', bleek echt revolutionair te zijn voor toen) naar point-and-click met 360 graden view van deel 3 en 4 en uiteindelijk het 'vrije' rondlopen van deel V.
Ik hoop toch dat dit deel weer een beetje teruggaat naar de roots, qua gameplay dan toch in ieder geval. Ik weet nog dat Myst en ook Riven echt supermoeilijk waren, waar deel 3, 4 en 5 wat toegankelijker werden voor een breder publiek.
Ben wel echt benieuwd wat de originele makers voor elkaar kunnen krijgen! Alleen Myst en Riven zijn namelijk gemaakt door Cyan zelf, vanaf deel 3 is dit overgenomen door Ubisoft dacht ik...

Ik ga in ieder geval backen!
Jaaa ik weet geloof ik nog dat je in Myst I animaties te zien kreeg op kleine, zwart-witte CRT-schermen ergens in een kamer het spel, klopt dat? Je moest geloof ik bepaalde codes intikken? Wat ik in elk geval zeker weet is dat de lift in de boom op een gegeven moment bewoog als je het aan het weten te krijgen. Ik was heel jong en vond het geweldig, alleen de puzzels niet zo heel erg leuk, maar wel de beelden en de sfeer.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 18 oktober 2013 13:38]

Riven was meesterlijk!
Myst heb ik later pas gespeeld, maar kon mij door de tegenvallende graphics niet bekoren.
Uru Live viel ook tegen.
Dus als het een soort van nieuwe Riven wordt ben ik erg geinteresseerd... :9
Dat Myst een klassieker is, dat staat wel vast. Maar valt 't iemand ook op dat game developers kennelijk meer en meer grijpen naar Kickstarter en andere crowd-funding oplossingen?

Eigenlijk komt 't er dan op neer dat je eerst de game koopt, en dat 'ie dan pas ontwikkeld wordt, in plaats van andersom. Waar bijvoorbeeld Rockstar een (flink) risico nam om 250 miljoen te spenderen aan het ontwikkelen van GTA V, zou in dit scenario iedereen eerst moeten storten voordat er met coderen wordt begonnen.

Begrijp me niet verkeerd - ik vind 't prima om op deze manier risicovolle projecten te financieren - maar ik vind het een opmerkelijke verandering die meer en meer voet aan de grond krijgt... Hoedt u voor namaak is het credo als er makkelijk geld uit de gemeenschap te halen is...
Misschien wel een goede ontwikkeling omdat de verantwoordelijkheid wel weer veel meer bij kleine bedrijven /teams kan komen te liggen. Lang niet alles werd er beter op na opname in een van de megacorps.
ik ben heel benieuwd in elk geval, al was ik zelf meer fan van prerendered, ook rustiger kijken.
Je kunt het moeilijk een risico noemen om een nieuwe GTA of Call of Duty te ontwikkelen. Die series hebben zoveel bekendheid dat ze zoiezo wel verkopen. Een uitgever wil best veel geld investeren dat alleen op naam zichzelf al meerdere malen zal terugverdienen.
Zo zal het ook makkelijker zijn om een game gefinancierd te krijgen dat Myst 12 ofzo heet. Maar een nieuw concept en een nieuwe naam waarvan de marktwaarde niet bekend is. Of een concept waarbij niet zeker is of het zichzelf wel vijf maal terug kan verdienen is minder interessant.

Een kickstarter project hoeft geen gigantische winst te maken, ze moeten minstens de ontwikkelkosten terugverdienen.
Er zijn ook enkelen die het doen om een project uit te kunnen voeren dat uitgevers niet zien zitten. Of zelfs met behulp van croudfunding een project in eigen beheer houden, zodat ze zelf kunnen bepalen waar het heen gaat.
Zie bijvoorbeeld Star Citizen, waar ze zoveel geld uit de community hebben opgehaald (nu al $23 miljoen) dat ze de investeerders hebben kunnen afzeggen. Daar willen ze een mmo wereld bij hun single-player game maken, die door het ontbreken van externe winst opeisers uiteindelijk alleen de running en ontwikkelkosten hoeft op te brengen.

In de tijd dat Myst en Riven uitkwamen werden sales en winsten nog niet in de miljoenen geteld. Maar nu moet een game toch minstens de blockbuster films benaderen om interessant te zijn voor een uitgever.

TL;DR
Bij een community gefinancierd project is het mogelijk om producten te ontwikkelen voor een hele kleine doelgroep, met een hele kleine winstmarge.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 18 oktober 2013 16:35]

Dit *moet* Ocolus Rift support krijgen de bijzondere wereld leent zich hier perfect voor.
Totaal mee oneens.
Dit moet een exclusive voor HMD devices zijn.

Maar misschien beter voor de opvolger.
echt volledig ondergedompeld worden in een mysterieuze wereld zoals in myst.
En hoe "waziger" en mysterieuzer de nieuwe omgeving wordt hoe beter.
Trippen zonder drugs :P
Jammer dat t niet pre rendered is, dan vind ik t al eigenlijk niet myst achtig meer. Myst V kon me dan ook niet bekoren.
Ja, de pre-rendered omgevingen waren echt ongelooflijk mooi, je mocht er dan wel niet door heen kunnen lopen, het leek gewoon of de wereld echt bestond zo realistisch. Bovendien gebruikte ze echte acteurs, iets wat je ook niet vaak ziet.
Ik vraag mij toch af of dat er ooit al eens iets uitgekomen is wat op kickstarter werd gefundeerd. Er zijn zoveel projecten die ik heb bekeken, maar nog niets van de hardware of games is al te koop gezet. Misschien hebben de geldschieters er al wel iets aan gehad, maar ik hoor er toch nooit iets van.

Zelf heb ik larian studio's (van divine divinity) gesteund en van hen krijg ik wel regelmatig een update, maar dat is ook een enige project dat ik heb gesteund. Rechtstreeks via PayPal dan.
Zijn er genoeg (al dan niet in early access):

Godus,
War for the Overworld,
Shadowrun Returns,
Takedown: Red Sabre,
Infinity Wars,
Drifter,
Planetary Annihilation

En dan zal ik er vast wel een zooi anderen vergeten.
Ik heb ook altijd erg genoten van de games uit de Myst serie! Sommige puzzels waren echt om gek van te worden en ik heb me soms ook laten verleiden om de walkthrough erbij te pakken.. :o
Zojuist gebackt, dus ik hoop dat de game er daadwerkelijk gaat komen!
Heerlijk nieuws :) Kan haast niet wachten :)
Een van de spellen vroeger waar je je (met een beetje fantasy en overgave) echt in een mysterieuze film waande.
Dankzij (Ik gok bij command and conquer) scenes had ik vroeger Myst gekocht, kwam er al gauw niet uit en had er een goed hard hoofd in (Krijg je als je 12 bent). Toevallig vorig jaar opnieuw opgepakt. Graphics van vroeger daargelaten genoot ik alsnog gigantisch erg! De puzzles waren een hel, maar wel een genot.

Zou het héél gaaf vinden als dit er gaat komen! Gebackt!
"In de eerste twee dagen is al meer dan 230.000 dollar toegezegd." Sterker nog, in de eerste vijftien uur is al 240.000 binnen. De eerste dag is nog niet om. Groot fan van de serie, ook de boeken gelezen. Concept klinkt leuk!

[Reactie gewijzigd door pollo op 18 oktober 2013 11:05]

Hopen dat de puzzels en raadsels weer van hoog niveau worden, niet dat ze de mainstream volgen door een simpel doorloopspelletje te maken (zoals bv. portal).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True