Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Twitter zou een app willen presenteren waarin gebruikers alleen maar privé-berichten kunnen sturen. Met de app zou Twitter de concurrentie willen aangaan met applicaties als WhatsApp, Facebook en KakaoTalk. Twitter wil niet reageren op het gerucht.

Twitter dmIn de documenten voor de beursgang noemt Twitter KakaoTalk ook als directe concurrent, maar verder baseert AllThingsD, een uitgave met een bijna vlekkeloos track record op het gebied van geruchten, zich op anonieme bronnen.

Het moet een aparte app worden, los van de normale Twitter-app. Het is onduidelijk of hij ook zal integreren met de contactenlijst van smartphones of dat het alleen mogelijk wordt berichten te sturen naar contactpersonen.

Als Twitter de stap zou zetten, zou het in de voetstappen treden van onder meer Facebook, die eveneens een aparte Messenger voor smartphones en als Chrome-app heeft uitgebracht. De sociale netwerken zien de populariteit van diensten als WhatsApp snel toenemen en willen van die markt ook een graantje meepikken. Twitter zou gesprekken gevoerd hebben met chat-app MessageMe om de app te maken.

Het is onduidelijk wanneer de berichten-app van Twitter zou moeten uitkomen. Twitter brengt apps uit voor onder meer Android, iOS, Windows Phone en BlackBerry 10.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Zolang mensen whatsapp hebben (en hun hele chat historie daar in hebben staan) en whatsapp blijft gratis, (ook al zeggen ze steeds dat er nu echt binnenkort voor betaalt moet worden,) zal er geen partij zijn die door hun hegemonie heen gaan breken :P M

En als er dan toch een bedrijf dit misschien zou kunnen gaan doen, dan is het Facebook. :P Zij bieden een zelfde service die op sommige punten gewoon handiger zijn dan Whatsapp. Met name het kunnen chatten op meerdere apparaten, binnen het zelfde gesprek, is een groot voordeel ten op zichten van Whatsapp, maar ook de mogenlijkheid tot voip.

Dus Twitter: Wat gaat jou zo veel beter maken dan Whatsapp en eigenlijk ook facebook? Ik zie het niet. Iemand?:P
Ik denk dat het niet hoeven geven van je telefoonnummer aan al je twitter contacten zeker een voordeel is. Je wilt trouwens ook niet per se iedereen waarmee je chat of facebook te hebben.
opgave van je telefoonr kan een nadeel zijn van whatsapp. Ik zie het als een voordeel. Alleen bekenden in mn lijst. :D
Het grappige is dat een enorme hoeveelheid iPhone gebruikers gewoon allang betaald hebben voor WhatsApp en ook al een paar keer betaald hebben ervoor in sommige gevallen.... Is nooit een probleem geweest, echt nooit. WhatsApp is begonnen met de iPhone en explodeerde helemaal toen het op Android kwam. (En toen volgde de overige platforms heul snel.)

Dus daar was betalen geen punt, en WhatsApp is nu zo ingeburgerd... Ze gaan het accepteren dat je betaald via je telefoonrekening en willen ook deals maken met providers etc.
90 cent betalen via je telefoonrekening voor 1 jaar WhatsApp? Het zal je verbazen hoeveel mensen dat nog gaan doen omdat ze WhatsApp _moeten_ hebben nu.

Komt helemaal goed.
lol owja das waar ook. is ook al weer zo lang geleden :P
Net zo ingeburgerd als Cu2, Hyves en msn?
Sommige mensen moeten ook al betalen voor whatsapp. Moest laatst 2 eurootjes betalen om 5 jaar door te kunnen. Prima te doen, ik wil best elke 5 jaar 2 euro afschrijven voor een app die prima werkt waar ik 1000 berichten op een dag op ontvang, en waar zo goed als nooit iets mee is. Af en toe ligt deze er een uurtje uit. Is te overzien voor hoe succesvol de app tot nu toe is.
Ik denk dat wat Whatsapp zo populair heeft gemaakt is dat het compleet frictie-loos is. Je hoeft geen account aan te maken en het werkt exact als SMS. Je kunt ook gewoon iemand meteen messagen als je het telefoonnummer weet. Bij Twitter moet je wel een account aanmaken, je zult iemand moeten gaan volgen, enz. Allemaal te veel werk. Beter voor de privacy (nou ja, ook niet echt), maar nog steeds te veel frictie voor de meute.
Kan iemand niet gewoon komen met een app die al die apps bundelt in één? :)

Dat zou pas een vinding zijn, gewoon met "plugins" voor verschillende protocollen/systemen bijvoorbeeld (die dan door de oorspronkelijke ontwikkelaar zelf gemaakt kan worden bijv).

Dat scheelt weer aanzienlijk in de wildgroei van die apps en voorkomt "hey ik wil met je chatten maar je hebt $RANDOMCHATAPP nog niet!" :)
Dan zou ik het liever andersom willen zien. Een heleboel apps die dan een protocol gebruiken. Met jou idee krijg je "hey ik wil met je chatten maar je hebt $RANDOMPROTOCOL nog niet!"

Met een protocol kan een appmaker de interface veranderen, en dat is juist waar een app in moet uitblinken. Een protocol en plugins boeit de gewone mens niet (hoewel de meeste tweakers het wel interessant vinden). Het gaat er om dat een interface fijn werkt en er mooi uit ziet.
Dat zou natuurlijk nog beter zijn, iedereen over op XMPP!
Net als Whatsapp. O, wacht

:P
Ja die moesten zonodig dingen aanpassen en van de standaard afwijken :(
Dat zou natuurlijk nog beter zijn, iedereen over op XMPP!
Laat ik nou met iChat via xmpp connecten naar Facebook chat. Dus dat is er al.

Of je dat aan Facebook, Google of wie dan ook wil geven, is een ander verhaal natuurlijk. Ik verwacht dat we nog wel een enorme rel en rechtzaken moeten gaan krijgen over de privacy aanfluitingen van die partijen.
"Normale" mensen willen helemaal geen plugins installeren op hun app. Niet iedereen wilt tweaken zoals "Wij" dat willen. Helaas zal dit dus nooit echt van de grond komen.

Je wilt niet weten hoeveel mensen staan te kijken van mijn Chrome browser! "Apps? Extenties?!?! wat zijn dat?!
Windows Phone doet dat een 'beetje' door de SMS/MMS-berichten app te bundelen met Facebook-chat. Werkte best aardig, alleen ging hij continue af. Ook toen ik aan het chatten was via Facebook.com. Als daarin WhatsApp en Google Hangout gekoppeld zouden worden, zou dat eens best goed kunnen gaan werken!
Tsja. Zie nog niet echt het nut ervan in, de dm's komen ook mooi in de Twitter app binnen met notificatie...
Het nut: Concurrentie met bestaande chat-apps, hopelijk ten behoeve van de gebruiker door verhoogde druk om chat-apps te verbeteren.
nee ik heb liever dat iedereen zich aan 1 chat app houd zodat ik niet tig apps moet downloaden om met verschillende mensen te praten

ik heb al Kik en whatsapp en dat vind ik er al 1 teveel!
whatsapp is goed zat

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 18 oktober 2013 13:40]

Dus je hebt liever dat er een monopoly ontstaat op het gebied van software waarbij je juist wil dat je het beste van het beste kunt gebruiken?

Als er geen concurrentie is, is er ook weinig aanleiding om te verbeteren. Daarnaast hebben mensen geen keuze meer, het is dat ene product of helemaal niets. Nee bedankt.

Heb je ook liever dat er maar 1 besturingssysteem is? Maar 1 mobiel besturingssysteem? Maar 1 spelconsole? 1 sociaal netwerk? Als je eens nagaat hoe facebook veranderd is nadat het naar de beurs is gegaan... Ik zie graag een concurrent die facebook helemaal de grond in boort door iets beters te bieden.
Beetje onzin om een besturings systeem met een chat app te vergelijken
Waarom switchen als het huidige ook al prima werkt
En om je eigen argument ook maar als voorbeeld te gebruiken
NASA vliegt met oud apparatuur van de jaren 60 er zal wel nieuw apparatuur maar het brengt erg veel complicaties met zich mee

Ja doe mij die monopoly maar ging ook prima toen MSN net nieuw was!

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 21 oktober 2013 09:58]

Ze gebruiken praktisch allemaal xmpp of een afgeleidde ervan. Er is geen enkele technische reden waarom iemand die een twitter chat-app gebruikt niet kan communiceren met iemand die een whatsapp of facebook messenger gebruikt. 1 protocol, verschillende programma's. Of vind jij het normaal dat je niet met je buurman kan bellen omda hij bij een andere tf provider zit dan jij?
De Twitter DM's die al maanden niet behoorlijk functioneren, inclusief je berichten op niet-gelezen zetten als je ze al dagen/weken geleden gelezen hebt?

Over de app: Ik denk dat Twitter het nooit zal kunnen gaan redden tegen KakaoTalk, LINE, en WeChat (Weixin). Deze zijn teveel ingebed in de samenleving daar. Als je ook nog eens kijkt hoeveel features ze hebben die perfect passen bij hoe Aziaten het internet gebruiken (denk aan WeChat of LINE's stickers e.d.), moet je echt een killer app hebben wil je marketshare willen behalen.
Net zo'n gevalletje google+ en facebook of hyves en facebook. Ik weet waarom ze hieraan beginnen, het wordt niet groot, dat zal het simpelweg gewoon niet worden. Whatsapp is vrijwel helemaal gratis en leunt op een abonnementsvorm van aantal euro per 5 jaar. Dan begrijp ik het "We willen nog een graantje meepikken van de chatmarkt" ook totaal niet meer.

in MIJN ogen, wederom een gigantische faal.

Als het een app wordt waarbij twittergebruikers onderling met elkaar kunnen chatten, dan begrijp ik het nog enigzins.

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 18 oktober 2013 08:53]

Misschien moet je er iets langer over nadenken, ik zie wel een aantal redenen namelijk:

1) twitter is niet klein, twitter is heel groot, er zijn genoeg sociale groepen waarin (vrijwel) de hele groep al twitter gebruikt -> een chatapp is dus ook meteen heel erg groot.

2) dan is de vraag, als het lukt het te implementeren kunnen we er dan ook geld aan verdienen. Je hebt gelijk dat je van enkele euro's per 5 jaar niet snel rijk zult worden, maar aangezien het ongetwijfeld dezelfde app zal zijn als twitter zelf (en die heeft wel reclameinkomsten) hopen ze waarschijnljik dat er per gebruiker van twitter meer blootstelling aan hun reclame zal zijn.

3) mensen zoals jij en ik gebruiken wellicht nog geen twitter. Als ik voor mezelf spreek dan heb ik pas vrij laat Whatsapp genomen, en toen puur en alleen omdat ik voor mijn gevoel wel moest, nadat alle mensen in mijn omgeving het als primair communicatiemedium gingen gebruiken. Wat nu als een groot deel van mijn vrienden (lees de twitteraars) opeens whatsapp laten vallen, hoelang zal het dan duren voordat ik ook twitter heb geinstalleerd op mn Nokia 925?

kortom: reeds een grote userbase + meer tijd per users + meer users = synergie = meer inkomsten.

ik vind het zo'n gek idee nog niet van Twitter...
Nog een grote PRO: indien Twitter werkt op een tablet zonder SIM en WhatsApp niet zoals nu dan gaat mijn voorkeur toch echt uit naar Twitter.
tsja daar zit Facebook messenger dus nu mooi van te profiteren. Alleen jammer dat notificaties niet naar alle apparaten worden gestuurd, maar naar het apparaat wat het snelst kan reageren. Als ik mijn iPad thuis laat liggen en mn iPhone even geen bereik heeft (tussen Ede en Arnhem komt dat iedere dag twee keer voor) dan krijg ik geen notificatie meer op mn iPhone en moet ik dus maar gokken of er wat binnen komt of niet.
Dat is het fijne aan Google Hangouts, notificaties worden gesynct, dus als je iets gelezen hebt op je PC, verdwijnt de notificatie op je mobiel.
Facebook Messenger notificaties zijn inderdaad niet altijd even betrouwbaar..

http://www.google.com/intl/nl/+/learnmore/hangouts/
Heeft Facebook dit niet ook al geprobeerd? Dit sloeg "redelijk" aan, maar met de restricties die Twitter met zich mee brengt zal dit helemaal niets worden denk ik. Vooral omdat ze nu veeeeeeeels te laat zijn omdat WhatsApp bij mensen als voedingsstof ingespoten is. Mensen kunnen niet zonder WhatsApp en WhatsApp werkt prima, dus waarom overstappen?

Het enige dat WhatsApp nog mist is een applicatie voor op de pc de ik langs mijn toestel heen kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Chris van der G op 18 oktober 2013 09:14]

sterker nog, ik acht FB in staat whatsapp te vedrijven, zodra whatsapp zijn klanten gaat wegjagen met kosten :P
WhatsApp schreeuwt al meer dan een jaar dat ze geld zullen gaan vragen voor verder gebruik van WhatsApp. Ik heb nooit een cent hoeven te betalen voor het product.

Buiten dat, zal het wat.. een euro per jaar zijn? Ik vind dat meer dan waard voor zo'n product als WhatsApp! Waarom vervanging zoeken voor iets dat perfect werkt? Ook verwacht ik dat je bij de Twitter app reclame zult gaan krijgen als er een degelijke userbase is, waar je voor zult moeten betalen om het weg te krijgen. En ik ben bang dat dat een heel stuk meer zal zijn dan WhatsApp. Twitter heeft hele andere doelen voor ogen dan WhatsApp (Oké misschien dezelfde doelen, maar op een compleet ander schaal).

[Reactie gewijzigd door Chris van der G op 18 oktober 2013 09:41]

Ik vermoed dan ook dat het een marketing truuk is. Als Whatsapp weer schreeuwt, dan heeft opeens iedereen de oren weer gespitst, en hoor je iedereen weer zeggen hoe erg dit allemaal wel niet is.

Je hebt gelijk ene lousy 1 euro is nix, maar zodra mensen ook maar 1 cent moeten betalen (denk aan de zakgeld krijgende consument) , terwijl er een beter gratis alternatief is, dan is binnen 1 week whatsapp geen spelende partij meer :P
Klopt, vooral als gierig Nederlander. Maar dan opent zich de vraag: Is de Twitter/Facebook app een beter alternatief? Kijk dan ook naar toekomstige reclame banners etc.

Ik ben er bang voor.
Ik ben eerder geïnteresseerd in een cross-platform message app, je hebt nu bijvoorbeeld Line; alleen gebruikt niemand het. Mocht dit gerucht waar zijn, dan begrijp ik niet echt het achterliggende idee van Twitter. Waarom zouden ze hierin willen investeren?
Hoe bedoel je Cross Platform? zowel windows, mac, linux, iOS, Android en windows phone?

Facebook Messenger functie. Kan overal via internet worden aangeroepen. Is dus nog zo gek nog niet.
Daarmee bedoel ik idd dat het met zo veel mogelijk platforms gebruikt kan worden. En betreft Facebook Messenger, ik ben niet echt te spreken over hun desktop app (https://www.facebook.com/about/messenger), heb liever een app die alleen gebonden is aan je telefoonnummer (met eventueel een wachtwoord). Die tevens dus niet per sé gekoppeld is aan mijn Facebook.
Twitter ...........no way.
Bijna niemand in mijn whatsapp contactlijst heeft twitter dus gaat niet werken.
Het is dan ook juist de bedoeling om nog meer mensen aan te trekken door middel van deze app hé. Trouwens, je vrienden mogen dan geen Twitter hebben, maar het idee van Twitter lag verschillende mensen hoogst waarschijnlijk gewoon niet (berichten met hashtags en "updates over wat ze aan het doen zijn", waar heb ik dat nog gehoord ;)), nu ze met een chat app zouden komen vermoed ik dat er wel meer mensen een gaan kijken hoe het nu eigenlijk allemaal in elkaar zit.

Tegenwoordig kijken al deze soort communicatiemiddelen / social media websites trouwens gewoon bij elkaar af en proberen ze gebruikers van elkaar af te snoepen. Waarom denk je dat Facebook anders met het Hashtag gebeuren begonnen is?

Niet dat iedereen nu Twitter gaat gebruiken omdat ze een chatfunctie implementeren, maar het is zeker geen onwelkome feature.
Het is dan ook juist de bedoeling om nog meer mensen aan te trekken door middel van deze app hé. Trouwens, je vrienden mogen dan geen Twitter hebben, maar het idee van Twitter lag verschillende mensen hoogst waarschijnlijk gewoon niet (berichten met hashtags en "updates over wat ze aan het doen zijn", waar heb ik dat nog gehoord ;)), nu ze met een chat app zouden komen vermoed ik dat er wel meer mensen een gaan kijken hoe het nu eigenlijk allemaal in elkaar zit.
Waarom zouden mensen dan opeens wel interesse hebben. Twitter zelf blijft onveranderd en dat sprak die mensen niet aan. Een goeie chat app hebben ze al dus ook daar hoeven ze niet voor over te stappen. Daarbij komt nog dat als mensen Twitter niets vinden ze ook gauw de bijproducten afschuiven.
Verschrikkelijk! Schoenmaker blijf bij je leest. De DM functie op de gewone website (desktop) werkt al totaal waardeloos, wat moet ik me voorstellen bij een aparte app ervoor?
Ze willen hiermee hun userbase vergroten, dat lijkt me de enigste reden. Dat ze naar de beurs gaan staat hier ook niet los van vermoed ik. Willen ze winst maken zullen ze in dit soort diensten moeten investeren.
Net als de overige partijen gaat ook dit falen.
... Zeker als je max 140 tekens mag gaan versturen :X En wederom: niet zo makkelijk met authenticatie... Nothing beats WhatsApp.
Nog niet ;) Maar ik hoor steeds mensen over Hangouts, ookal gebruik ik het zelf nog niet omdat geen van mijn vrienden het lijkt te gebruiken.
Ik gebruik zelf erg veel facebook chat. komt ook vooral omdat dit in windows phone lekker geintegreerd is in het OS waardoor ik het verschil niet zie tussen een sms en een facebook message.

Vind het eigenlijk vreemd dat niet meer mensen facebook chat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Crysania op 18 oktober 2013 15:21]

Hmm, geen verschil zien tussen SMS en facebook chat? Dat lijkt me sterk. Van een facebook bericht kun je toch zien of hij is bekeken door de ontvanger?
Vind het eigenlijk vreemd dat niet meer mensen facebook chat gebruiken.
Dat zullen onder andere veel mensen zijn die niets met Facebook te maken willen hebben.

Het grootste nadeel van Whatsapp is dat het niet draait op alles apparaten. Zolang dat niet verandert mag er van mij een killer-app komen die dat wel mogelijk maakt. Dan kan ik ook vanaf mijn tablet of PC berichten sturen.
Met sommige mensen chat ik via Wordfeud omdat dat wel overal werkt. Helaas is dat ook niet optimaal.
Zojuist even facebook messenger geïnstalleerd... Wat een fijne app is dat zeg! Werkt super intuitief op Android. Die ga ik meer gebruiken!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True