Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties
Submitter: padrini

In de acht uur nadat de deuren van de BlackBerry Messenger-apps voor iOS en Android werden geopend, hebben vijf miljoen gebruikers de app gedownload en zichzelf geregistreerd. Maandag hervatte BlackBerry de uitrol van de chat-app.

blackberry messengerIn een post op Twitter laat BlackBerry weten dat 'de volgende vijf miljoen gebruikers in de wachtrij' aan de beurt zijn, wat er op duidt dat vijf miljoen gebruikers hen voorgingen. BlackBerry hanteert bij de lancering van de app een wachtrij, vanwege de 'grote populariteit'. Een uitgelekte versie van de Android-app telde al 1,1 miljoen gebruikers.

BlackBerry wilde de BBM-app voor Android en iOS eigenlijk eerder al uitrollen, maar stopte daarmee nadat de uitgelekte versie van de Android-app voor problemen zorgde. Er zouden onder meer problemen zijn geweest met de servercapaciteit. Het BBM-platform was enige tijd geleden populair, hoewel het enkel op BlackBerry-telefoons werkte. Nu die telefoons steeds minder populair zijn, heeft BlackBerry besloten ook andere besturingssystemen te ondersteunen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Als je hebt ingeschreven destijds op bbm.com voor wanneer de app beschikbaar zou komen voor iphone en android, dan krijg je voorang op de rest.


We promised you'd be the first to know when BBM™ for Android™ and iPhone« is available. We’re excited to announce that the rollout has resumed!

Due to incredible demand there is a line-up to start using BBM. But, since you took the time to sign up in advance, we'd like to give you the chance to start using BBM on Android or iPhone right away without having to wait in line.
Here's what to do to get past the line-up:
1. Visit BBM.com from your iPhone or Android browser to download BBM.
2. Once the BBM app has been installed, open it.
3. When asked to "Enter your email address to check if you can start using BBM", use the email address this message was sent to.
4. Get started with setting up BBM.
Note to iPhone users: Apps can take up to a few hours to appear in the App Store so if you don’t see it right away, it will be there soon.
Ik had me weken terug geregistreerd al (ten tijden van die android lek maar heb een iPhone dus die nooit gebruikt) maar ik heb nog geen mail ontvangen enzo...
Inderdaad, ik kan het ook bevestigen. Ingeschreven op bbm.com en na het installeren van de app op Android geen wachtrij.
Ik had al BBM op BB, maar sta in de wachtrij voor android!
Vermoed zelf dat nu vooral mensen die eerder zo'n blackberry gehad hebben deze app zullen downloaden om dan vervolgens tot de conclusie te komen dat de meerderheid van hun kring allang is overgestapt op alternatieven als Whatsapp.

5 miljoen gebruikers op een wereldwijde release voor een applicatie als BBM noem ik persoonlijk niet echt indrukwekkend.
Ik weet het niet, als ze met BBM de veiligheid garanderen die ze op de BB ook garandeerden dan kan het zo maar zijn dat er een hoop mensen over zullen stappen.
Veel succes met het verdedigen van de kreet gegarandeerde veiligheid.

Ik zie op moment gewoon geen ruimte voor deze app. En wat ik ook zo irritant vind is het hele gespeelde geheimzinnige gedoe er omheen.

RIM had gewoon als ze taktisch waren geweest deze zet moeten maken in 2008 toen ik voor het eerst Whatsapp installeerde op mn iPhone 2G. OF wacht volgens mij had je al zoiets dat heette Ping wat faalde omdat je elkaars username moest weten.

Whatsapp is gewoon zo gegroeid omdat een beginneling bij het eerste gebruik al ziet wie het ook al heeft in zijn contactenlijst en direct kan beginnen met chatten. Je kan zien of de ander online is, wanneer die terug typt en wanneer je bericht is afgeleverd.

In 2008 was het heel giniaal, zo geniaal dat nu bijna iedereen het heeft.

En nu komt RIM met hun "Geweldige dienst" 5 jaar te laat.

[Reactie gewijzigd door FireStarter op 22 oktober 2013 08:39]

Hoewel ik het met je eens bent dat ze te laat zijn met het uitbrengen van deze app, ben ik niet zo snel geneigd om het gelijk 'mislukt' te verklaren.

Inderdaad is Whatsapp geniaal in de kinderlijke eenvoudigheid. Je hoeft de app alleen maar te installeren en voila, je ziet gelijk wie het wel heeft en wie je dus kan benaderen en andersom.

Echter vind ik dat juist vervelend.

Ik wil de baas zijn over mijn contactenlijst. Ik wil zelf bepalen wie mij kan benaderen op mijn chat programma. Dat is toch wel te begrijpen?

Overigens zullen de meeste mensen deze bezwaren niet delen.. dus wat dat betreft is het idd jammer.
Helemaal mee eens. Om je maar even aan te vullen wil ik ook zelf bepalen of mensen kunnen zien of ik online ben of niet. Als ik een bericht ontvang en ik wil dit lezen, dan hoeft niet heel mijn contactenlijst te weten dat ik online ben. Je kan mensen overigens wel blokkeren, maar dan moet je deze persoon wel in je lijst hebben.

Die kinderlijke eenvoud komt mede tot stand doordat je telefoonnummer eigenlijk je whatsapp account is. Een nadeel van deze koppeling is dat je het niet kunt gebruiken op tablets of op de pc/laptop. En ook als iemand een nieuw telefoonnummer heeft, dan wijzigt de whatsapp account van deze persoon. Dit in combinatie met redelijk gebrekkige mogelijkheid tot contactpersoon management leidt tot vervuiling van mijn contactenlijst. Ook heb ik bijvoorbeeld iemand in mijn lijst die zijn simkaart verplaatst heeft van een smartphone, naar een dumbphone. Het whatsapp account bestaat al en verdwijnt niet. Je kan er nog wel berichten naar sturen, maar de persoon kan ze niet meer ontvangen. Dus zonder dat je het door hebt kan je deze persoon helemaal niet meer bereiken via whatsapp, maar de contactenlijst is niet op te schonen. En zo heb ik nog wel meer vervuilingen in mijn lijst.

Wat ik hiermee wil zeggen is: ook al is whatsapp zo populair, er is zeker wel ruimte voor verbetering. En zolang deze ruimte er is maken andere partijen een kans.

[Reactie gewijzigd door Bakove op 22 oktober 2013 12:55]

Ja maarja, wat je aangeeft als minpunt is binnen 1 minuut opgelost. Je belt gewoon even met de persoon in kwestie of bereikt hem even via Facebook? Ik neem aan dat je de persoon kent? Tevens mag mijn contactpersonenlijst zo vervuild raken als het wil, want 1: een contactpersoon kost bijna geen ruimte op je smartphone en 2: je hebt als het goed is ook nog eens snelle zoekfuncties op je telefoon waarmee je een contactpersoon zo hebt gevonden en verder kan je op elke redelijke smartphone meerdere nummers samenvoegen onder 1 contactpersoon.

Ik zie het probleem niet echt, maar het is maar net hoe zwaar je eraan tilt. Ik loop namelijk al jaren niet meer handmatig door m'n contactpersonenlijst te zoeken. Ik voer de eerste letters van z'n naam in de zoekbalk in en voila!

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 22 oktober 2013 13:37]

Ik zie op moment gewoon geen ruimte voor deze app.
Dat zegt niets. Er was ook geen ruimte voor WhatsApp. Ze concurreerden met grote bestaande chatnetwerken als Facebook Messenger, Skype, iMessage, BBM en Google Hangouts/Messenger. Toch is het ze met de juiste marketing en steun van de providers gelukt om een hele grote userbase te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 oktober 2013 14:01]

Het zijn sowieso dus al 10 miljoen gebruikers. De eerste 5 miljoen hebben nu toegang, de volgende batch van 5 miljoen krijgt nu toegang.
Daarnaast weet je niet hoeveel batches er zijn, het kan dus ook zomaar zijn dat er nog 5 batches van 5 miljoen mensen zijn, dat wordt uit dit verhaal niet duidelijk.
Even goed lezen.

Dit waren de eerste 5 miljoen de volgende 5 miljoen staan in de wacht en android heeft ook al 1,1 miljoen. Het zegt niet hoeveel mensen nog meer in de wacht staan.

Kort gezegd kun je in ieder geval zeggen dat het 11,1 miljoen gebruikers zijn straks en dan nog wachten hoeveel er meer in de wacht staan.
Ben ik nou de enige die het nut hier totaal niet van begrijpt, met vele andere beschikbare applicaties zoals Whatsapp, Hangouts, Facebook messenger, Kik, etc, etc? Wat is hier helemaal de meerwaarde van?

(Geen bash, ik begrijp het gewoonweg niet :) )
Als je jezelf iets meer inleest, had je wel kunnen weten wat de meerwaarde van BBM zou moeten zijn. Of dit voor iedereen een echte meerwaarde is, laat ik hierbuiten.

BigOpti heeft dit mooi opgesomd:
- In de toekomst komt sowieso voice en videochat en channels.
- Je kan zo goed als elke bestandstype naar een persoon sturen (moet wel kleiner als 7mb zijn).
- Je geeft je telefoonnummer niet blood.
- Je kan zelf bepalen wie jou toevoegt.
- Je kan zien wanneer iemand je bericht heeft gelezen.

[Reactie gewijzigd door Sjnieboon op 22 oktober 2013 09:18]

Je zegt het zelf al..het is de vraag of dit een meerwaarde is voor anderen.
Voor mij in elk geval niet.
Wat ik wil delen met mijn whatsapp medegebruiks zijn veelal foto's of kort filmpjes.

Je geeft je telefoonnummer niet bloot? Maar dat doe ik nu toch ook niet?
Ik bedoel, alleen de mensen die mijn nummer hebben, hebben mij in hun whatsapp lijst staan.
Ze wisten mijn nummer dus toch al?

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Daejji op 22 oktober 2013 09:27]

Ja maar het komt ook voor (bij mij althans) dat ik bepaalde personen wel graag in mijn chatlijst zou willen hebben, maar dat ik geen behoefte heb aan het vrijgeven van mijn nummer. Bij WhatsApp kan dat dus niet.
Daarnaast vind ik de mogelijkheid om andere bestanden uit te wisselen (pdf, word, excel bestanden bijvoorbeeld) toch erg handig. Videochat en channels zie ik mezelf niet echt gebruiken, maar mooi dat het erin zit.
WhatsApp vind ik overigens een prima app, maar BBM doet het toch een stukje beter. Het voelt stabieler aan. En ja, ik ben BB10 gebruiker, maar heb een iPhone met WhatsApp van m'n werk, dus ik kan de vergelijking best maken.
Ok. Iedereen moet uiteraard zelf de afweging maken wat hij/zij het liefst gebruikt.
Wat "jammer" is aan BBM is dat het merendeel van de mensen het toch niet zal installeren of gebruiken.

Whatsapp is echt in de plaats van SMS'en gekomen, het is een begrip geworden.
50+ mensen die een smartphone willen kopen vragen veelal ook vooral als er ook whatsapp op kan.

Maar voor jou heeft het dus zo te lezen inderdaad meerwaarde.
Whatsapp is wel oke (soms een hick up met berichten) maar Facebook Messenger.... als je via het web met iemand spreekt en diegene gaat weg dan voor de eerst komende 10 minuten heeft FB niet door dat de berichten naar Messenger geforward moeten worden. Plus de app opstarten is gewoon veel trager dan whatsapp.
Ervaar persoonlijk geen problemen met Facebook Messenger gebruik het bijna dagelijks. Whatsapp en aanhoudt gebruik ik niet aangezien niemand uit mijn vriendenkring het heeft, ik woon wel in BelgiŰ waar chat applicaties veel minder populair zijn omdat er in bijna elk abonnement of prepaid pack een gratis sms bundel zit
Dan moet je Hangouts gebruiken, zelfde principe als FB messenger, maar dan wel werkend en met audio/videobellen.

http://www.google.com/intl/nl/+/learnmore/hangouts/
Hangt ervanaf natuurlijk, ik heb al mijn vrienden/familie gelokt naar Hangouts en ze gebruiken het nu allemaal :P
Zo moeilijk is dat dus niet.
Skype zitten wel veel mensen op, maar die app moet permanent aanstaan en het gebruikt meer batterij dan Hangouts/Whatsapp
WhatsApp wordt betaald, geeft je telefoon nummer prijs en kan niet videobellen. Persoonlijk vond ik de facebook app op Android zo traag dat ik hem eraf gooide. Zoiezo facebooken veel mensen alleen als ze achter hun PC zitten. Verder ken ik geen mensen die kik of google hangouts actief gebruiken. Ook niet schokkend veel mensen met BBM, maar toch wel een paar. Je moet maar voor jezelf beslissen of het voor jouw zin heeft om dit te installeren.
WhatsApp is altijd al betaald geweest en daar eerlijk over geweest. BBM zal ook betaald worden, maar is daar totaal niet transparant over.

WhatsApp geeft je telefoonnummer niet prijs... Dat doe je zelf door je tel nummer aan iemand te geven. Vervolgens kan die persoon je ook WhatsAppen. Dat is iets anders dan dat WhatsApp het prijs geeft :)
Maar... mogelijk komt er in WhatsApp de functie om een unieke ID aan je account toe te wijzen zodat je speciaal voor mensen waarvan je wilt dat ze je kunnen appen, maar niet je tel nummer wil geven, een alternatief hebt.
Blijkbaar kan Backberry met hun jaren ervaring ook nu de vraag weer niet aan,
ik wordt gevraagd mijn email adres achter te laten wanneer ik de app opstart op mijn Android device, zodat ik een email kan krijgen als ik bovenaan de "wachtrij" sta.

Een goed begin, is het halve werk.

[Reactie gewijzigd door Tha op 22 oktober 2013 08:19]

In mijn ogen logisch dat ze het voorzichtig aanpakken. Als er 20 miljoen mensen in 1 keer gaan registreren en de app gaan gebruiken en dan blijkt dat de capaciteit het niet aankan, dan ligt gans BBM plat. Door het op deze manier te doen kunnen ze per batch mee schalen al naargelang. Ik denk dat iedereen dus liefst heeft dat het op deze manier gebeurt en dat het goed gebeurt dan dat ze achteraf weer komen zagen dat BBM plat ligt.
@Unknown500

Ik heb nu 3 uur later nog steeds geen email.
Voor een bedrijf wat zijn eigen service en servers zo hoog in het vaandel heeft staan vind ik dit alles behalve veel belovend.

ik probeer het zojuist opnieuw, en ik wordt wederom verzocht een email adres op te geven, zodat ik weer kan aansluiten in de wachtrij.
ik hier al 20 uur en nog steeds geen email...
Er staat nergens vermeld dat je binnen x aantal uren een email gaat ontvangen.
Indien dit voor u zodanig een probleem is zoek je naar alternatieve manieren om dit te activeren. En die zijn er al.

Ik vind deze manier van aanpak beter dan iedereen luk raak toegang te verlenen. Omdat je in een dergelijke situatie op zeer korte termijn een grote aantal registratie verzoeken moet verwerken terwijl deze druk op uw server over enkele weken gaat stagneren. Hiermee kunnen ze dit beter controleren, ik vermoed dat over een week of twee dergelijke situaties tot het verleden gaan behoren.

Ja ik gebruik BBM op mijn Android toestel, op 2 Android toestellen met twee apparte accounts. Het is vervelend dat ik niet zomaar iedereen zie verschijnen in mijn contactenlijst, maar dat is ook gelijk het sterke punt van BBM.
Nu heb ik controle over mijn contacten en niet andersom.
Inderdaad, zijn eigen service hoog in het vaandel zodat de launch van BBM op alle platformen zonder downtime verloopt.
Ik heb nog nooit servers gezien die het aankunnen als er van het ene op het andere moment miljoenen mensen inloggen. Ik vind het wat dat betreft netjes zoals dit gaat, de servers zullen er waarschijnlijk niet uit knallen, dus hebben gebruikers er geen last van. Al hadden ze iedereen in een keer aangemeld, had hun serverpark er misschien uitgelegen en kon niemand BBM gebruiken.
Toch raar, want ze hadden de infrastructuur al liggen... Zeiden ze.
Ik had gisteren al een hele hoop bugs (ook al was ik niet eens ingelogd). BBM bleef in mijn notificatiescherm zeggen dat hij verbonden was, echter heb ik niet eens een account. Ook viel deze notificatie steeds weg, en werd mijn telefoon ontiegelijk traag. Na zo'n 3x mijn telefoon opnieuw opgestart te hebben kwam ik pas bij het "vul hier je e-mail in" schermpje. Ik heb gisteren meteen na het lezen van (link) nieuws: BlackBerry hervat uitrol Messenger-app voor Android en iOS de applicatie gedownload en heb nogsteeds geen e-mail gehad. Heb BBM er maar weer af gegooid. Ik wil het best nogmaals installeren, maar dat zal ik dan pas over een week of twee doen. Ook die bugs.. ik weet niet of het aan mijn telefoon ligt maar ik vermoed van niet. Normaal nergens problemen mee.

Edit: Ik begrijp het verhaal dat er maar 5 miljoen gebruikers toegang verkregen. Toch vind ik het gek dat ik daar dan niet bij was, het lijkt me sterk dat er 5 miljoen gebruikers zo snel deze applicatie downloaden. Of het moet wel echt een enorme wachtrij zijn?

[Reactie gewijzigd door DannyvanRooy op 22 oktober 2013 08:40]

Dat BBM logo geeft aan dat de server online is.. En eenmaal ingelogd kan je het via instellingen zelfs uitzetten -_-'. Ik vraag me echt af wat voor telefoon je hebt? Ik zelf gebruik een geroote Huawei Y300. BBM gebruikt max 75mb ram en bij mij is het gewoon vlot? Verder heb ik niets van die wachtrij gemerkt want ik heb een developers account bij Blackberry haha!
Ik heb een Huawei G615. Het zou goed kunnen dat ik dit via de instellingen kan aanpassen, maar ik kon niet inloggen! En ook zoals ik zei; de notificatie valt steeds weg en komt dan weer terug. Je wilt dus zeggen dat mijn telefoon heel de tijd de server aan het pingen is om te kijken of hij beschikbaar is, en wanneer hij overbelast/uitgeschakeld is die notificatie weggaat?

Ik vind het iniedergeval erg vreemd, en zoals vermeld, mijn telefoon was ontiegelijk traag. Ik wacht nog wel even :/

[Reactie gewijzigd door DannyvanRooy op 22 oktober 2013 09:02]

Ja ik heb 't nu, zoals de mensen om mij heen hebben t zelfde probleem maar is niks tegen aan te doen.
Whatsapp had 42M gebruikers in 2012 en daar hebben ze 2-3 jaar over gedaan dus 10M in 12 uur is wel ok mischien dat battlefield of call of duty sneller loopt
Whatsapp heeft nu al meer dan 300 miljoen gebruikers (en is daarmee net Skype en iMessage voorbij). Facebook is nog altijd groter, met 450 miljoen mobiele gebruikers.

Het zal moeilijk worden voor BBM, maar niet onmogelijk. Chatnetwerken komen en gaan vrij snel (zie ICQ, MSN, AIM, Yahoo Messenger, Google Talk, etc), als het een hype wordt zit over een jaartje of twee niemand meer op WhatsApp of iMessage.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 oktober 2013 14:07]

BBM heeft als dit zo doorgaat voor het weekend 100 M gebruikers en heb net zelf net als whatsapp verwijdert want de meest familieleden en fam hebben zich al aangemeld.

Dus ben whatsapp af en is wel een beetje raar maar weet wel leuk dat je ook ziet dat je broertje je bericht ook heeft gelezen.

[Reactie gewijzigd door nlb op 22 oktober 2013 18:57]

Wel een nadeel dat videochat nog niet werkt op BBM, er is nog wel wat werk aan de winkel voor Blackberry.
Dit is vanaf het begin af aan gezegd dat deze in een update komt samen met voice. Op het eigen platform werkt dit wel al, net zoals een beta van Channels.
Ik vind het een goede zet van RIM, als je alleen nog merendeels van je winsten uit de zakelijk markt haal. Door gaan als dienst voor de normale consument.

Alleen vermoed ik wel dat binnen nu en half jaar minder gebruikers hebben dan 5 miljoen. Denk dat veel mensen later in zien, dat whatsapp meer gebruikt wordt dan BBM en dat merendeel het als test/ervaring het hebben ge´nstalleerd.

Vind de app op (android) best accu slurpend is.

[Reactie gewijzigd door 88Gamer88 op 22 oktober 2013 08:26]

BBM is gewoon een geduchte concurrent voor Whatsapp. Er zijn zat mensen die weinig zin hebben om hun telefoonnummer te geven alvorens ze een chat client kunnen gaan gebruiken. Ik ben een van die mensen. Het zijn indrukwekkende cijfers. De eerste vijf miljoen gebruikers hebben zich aangemeld en de volgende vijf miljoen gebruikers staan alweer in de wachtrij. De goede berichtgevingen kan Blackberry wel gebruiken. De nieuwe Z30 schijnt ook een geweldig toestel te zijn. De batterijduur is, volgens enkele reviews, fenomenaal.
Dus van 79M naar 89 Miljoen gebruikers dus ben benieuwd wanneer ze doorstoten naar 100M

Chatten met vrienden op Android , BlackBerry en iPhone :

• BBM is altijd op en altijd verbonden - geen app te openen
• Weet wanneer berichten zijn afgeleverd ( D's ) en lees ( R )
• Deel foto's , bestanden , documenten , gesproken notities en meer
• Zie wanneer contacten reageren op uw bericht
• Emoticons voor elke stemming en emotie laat je jezelf

BBM kunt u uw privacy te beschermen . Je bestuurt het :
• U kiest hoe u uw informatie te delen - BBM maakt gebruik van pincodes in plaats van telefoonnummers of e-mailadressen , zodat het is meer prive , en je altijd bepalen wie contact met u opnemen
• U hebt uw contacten - 2 -weg opt - in betekent dat u controle over wie in staat is om je bericht hebt
Chatten en delen met velen in een keer:
• Groepen - BBM groepen helpen om delen van foto 's, lijsten en afspraken met leden van de groep . Je kan zelfs in een groep met mensen die geen deel uitmaken van uw eigen BBM -contactpersonenlijst .
• Multi - persoon chats - Nodig meerdere contactpersonen om een ​​praatje samen .
• Broadcast berichten - Stuur een bericht naar meerdere BBM contacten in een keer.

Maak je eigen BBM profiel :
• Plaats een profielfoto behulp van afbeeldingen , foto's of zelfs bewegende plaatjes ( GIF ) .
• Update uw status om mensen te laten weten wat je van plan bent of hoe je je voelt

[Reactie gewijzigd door nlb op 22 oktober 2013 13:16]

BBM kunt u uw privacy te beschermen . Je bestuurt het :
• U kiest hoe u uw informatie te delen - BBM maakt gebruik van pincodes in plaats van telefoonnummers of e-mailadressen , zodat het is meer prive , en je altijd bepalen wie contact met u opnemen
• U hebt uw contacten - 2 -weg opt - in betekent dat u controle over wie in staat is om je bericht hebt
Chatten en delen met velen in een keer:
• Groepen - BBM groepen helpen om delen van foto 's, lijsten en afspraken met leden van de groep . Je kan zelfs in een groep met mensen die geen deel uitmaken van uw eigen BBM -contactpersonenlijst .
• Multi - persoon chats - Nodig meerdere contactpersonen om een ​​praatje samen .
• Broadcast berichten - Stuur een bericht naar meerdere BBM contacten in een keer.

Maak je eigen BBM profiel :
• Plaats een profielfoto behulp van afbeeldingen , foto's of zelfs bewegende plaatjes ( GIF ) .
• Update uw status om mensen te laten weten wat je van plan bent of hoe je je voelt
Misschien hadden ze Google translate achterwege moeten laten tijdens het vertalen van de features..

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 22 oktober 2013 13:18]

Heb ik zelf gedaan , geen zin om te vertalen :)