Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties
Submitter: icratox

WhatsApp zal een versie van zijn chatsoftware gaan uitbrengen voor Firefox OS, zo claimen een aantal Spaanse techsites. Om op het mobiele besturingssysteem van Mozilla te kunnen draaien, zal de populaire messenger een webapp moeten uitbrengen.

WhatsAppDe komst van WhatsApp naar Firefox OS zou zijn bevestigd door de Spaanse provider Telefónica, schrijft AndroidAyuda. Dit bedrijf biedt in enkele landen al smartphones aan op basis van Mozillas mobiele besturingssysteem en de provider meldt dat WhatsApp nog dit jaar op Firefox OS beschikbaar zou moeten komen. Dit zou moeten samenvallen met de productlancering van Firefox OS-toestellen van LG en Sony.

Mochten de berichten over een Firefox OS-versie van WhatsApp kloppen, dan haalt Mozillas nog jonge mobiele besturingssysteem een belangrijke speler in huis. De applicatie kent meer dan 350 miljoen actieve gebruikers in meer dan honderd landen die dagelijks meer dan 31 miljard berichten versturen. De chatsoftware draait onder andere op Android, iOS, Windows Phone en BlackBerry.

De komst van WhatsApp naar Firefox OS is ook interessant omdat er een webversie van de messagingsoftware zal moeten verschijnen; software kan uitsluitend in de browser op Mozillas besturingssysteem draaien. Dit zou de stap naar een mogelijke WhatsApp-desktopclient, een veelgehoorde wens, gemakkelijker maken.

Update, 19:30: WhatsApp ontkent dat het concrete plannen heeft voor een release van zijn app op Firefox OS. Wel stelt de website Firefox OS Guide vol dat Telefónica blijft volhouden dat een WhatsApp-app op Firefox OS-toestellen gaat leveren. Mogelijk gaat het echter om een compatibele dienst, zoals ConnectA2.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Het is best onverstandig om de nieuwe platforms niet te ondersteunen of een desktop variant te maken, ik weet nog wel dat ik wachtte met WP 7.5 tot ik een toestel met WP aanschaf, want ik wou gewoon Whatsapp gebruiken, echter zal er een concurrent op een bepaald moment gaan opstaan die de smartphonegebruikers aanspreekt en ze daar massaal op over stappen omdat ze wel breder inzetten.

WhatsApp heeft ťťn gigantisch voordeel en dat is dat iedere smartphone gebruiker die app als eerste ken, maar er de concurrentie is heftig en je zal moeten blijven innoveren om de nummer 1 positie te behouden.
Het is ook vertekend. WhatsApp gaat wel een versie maken, alleen wat de heer Aurora tegen de meeste media heeft verteld is dat ze er nu nog niet aan werken... Wat ook best logisch is.
Denk niet dat er een desktop client zal komen tenzij ze heel hun huidige manier van werken wijzigen. Je kan immers whatapp niet installeren op een toestel dat geen SIM mogelijkheden heeft. Iedere gebruiker wordt geÔdentificeerd via hun GSM nummer, kan je niet slagen in die validatie dan kan je "niet gevonden" worden in whatsapp door andere gebruikers.

Dus er zijn dan 2 mogelijkheden, of ze laten het toe om via een toestel dat geen SIM mogelijkheden heeft (zoals een desktop) om je te authenticatie via je GSM (SMS met validatie code dan met dan de mogelijkheid om 2 toestellen op hetzelfde nummer te hebben) of ze voegen in een nieuwe vorm van authenticatie toe (zoals bv email adres) maar dan verlies je een beetje de eenvoudig die Whatsapp bracht (nl geen login gegeven nodig, maar gewoon je GSM nummer dat al uniek is).

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 10 november 2013 10:46]

Whatsapp is nog steeds gewoon een omgebouwde xmpp client met het telefoonnummer als inlognaam en het IMEI/MACadres als wachtwoord. Eigenlijk is alleen voor registratie een SIM nodig omdat het via SMS gebeurt ;) Daarnaast is het mogelijk om
iedere telefoon te gebruiken door webtooltjes die helpen om te registreren op een willekeurig nummer. Een webapp is dan denk ik niet teveel werk dacht ik zo. Zie ook het succes dat geboekt is door de Maemo/Meego community, ook voor deze toestellen is een niet-officiele client beschikbaar

Link naar het tooltje: https://coderus.openrepos.net/whitesoft/whatsapp_sms

[Reactie gewijzigd door Mr Pingu op 10 november 2013 11:00]

Dat is de reden waarom heel whatsapp dus op de schop moet als ze een desktop client gaan willen maken. Het zit vast aan je IMEI/MAC en je Telefoon nummer.

Het zal dus altijd voor telefoons enkel blijven. Niet voor andere devices. En dat is nou net een groot nadeel aan whatsapp.
Voor mobieltjes houdt je toch gewoon telnr en IMEI/MAC als authenticatie? Zorg ervoor dat je met je PC kan inloggen met je mobiele nummer en voer alleen voor de PC wachtwoord authenticatie in. Wat moet er dan zo veel op de schop? Mogelijk alleen het doorsturen van ontvangen berichten op meerdere devices.
Dan zouden de huidige profielen een wachtwoord moeten instellen via hun whatsapp. Want anders zou iedereen een wachtwoord voor jou profiel kunnen maken. En de nieuwe accounts zouden dan zich kunnen registreren via whatsapp website.

Echter ben ik meer fan van een decentraal Chat systeem welke gebaseerd is op P2P en encrypted. Dat het volledig open is en opgezet is door een community zonder dat je een "server" nodig hebt. Enkel een groot netwerk van clienten die met elkaar kunnen communiceren via een encrypted verbinding.

Maar goed, bestaat zoiets?

Een Encrypted P2P serverless chat met encrypted voice en chat... welke volledig opensource is. Onafhankelijk van Microsoft, Google of welke grote bedrijven. :P Of droom ik teveel?

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 11 november 2013 17:55]

Dan zouden de huidige profielen een wachtwoord moeten instellen via hun whatsapp. Want anders zou iedereen een wachtwoord voor jou profiel kunnen maken. En de nieuwe accounts zouden dan zich kunnen registreren via whatsapp website.
Ik snap niet wat je bedoeld. Stel, ik maak een Whatsapp profiel voor de PC, 'koppel' mijn nummer er aan en krijg een Whatsapp bericht op mijn telefoon met de vraag of dat account van mij is... Zo ja, dan is dat nummer geregistreerd en niet bruikbaar voor anderen. Op de PC log ik in met mijn Whatsapp account, op mijn mobiel 'met mijn nummer' zoals dat altijd al ging. Ik zie de moeilijkheid echt niet.

[Reactie gewijzigd door airell op 13 november 2013 16:02]

Tuurlijk wel, inloggen op de pc met je tel nummer en als wachtwoord een code die je via whatsapp messenger krijgt.
Of een IMEI en wachtwoord zoals bij die webclient voor whatsapp die begin dit jaar werd uitgebracht werd, die werkte prima maar werd heel snel afgeschaft.
...of ze voegen in een nieuwe vorm van authenticatie toe (zoals bv email adres) maar dan verlies je een beetje de eenvoudig die Whatsapp bracht (nl geen login gegeven nodig, maar gewoon je GSM nummer dat al uniek is).
Als het alleen om authenticatie gaat bij het eerste gebruik, zoals dat nu ook met een sms is, dan zie ik geen problemen met de eenvoud. Zelfs al is de eerste aanmelding van Whatsapp op tablet op pc omslachtiger dan nog zou ik er graag gebruik van maken.
Bij het toevoegen van een nieuwe authenticatie moet men ervoor zorgen dat de huidige authenticatie (die iedereen nu gebruikt) blijft werken.

Als je plots gaat werken met email adres dan ga je nog steeds een gemeenschappelijke noemer moeten gebruiken om iedereen te identificeren. Je kan immers niet bij smartphone te gebruiker identificeren op basis van GSM nummer terwijl op de desktop met een mailadres. Dit maakt dan dat je een paar opties hebt:
- Iedere niet SIM gebruiker moet zijn GSM nummer gebruiken om zich te identificeren. Merk natuurlijk op dat je een bepaald "lek" hebt dan. Ik kan gerust even een GSM van iemand lenen en mijn dan even identificeren zonder dat de rechtmatige gebruiker het weet.
- Een andere authenticatie methode gebruiken (bv email): kan maar dan moet iedere mobiele gebruiker plots de mailadressen van al zijn whatsapp contacten gaan aanvullen (bye bye groot voordeel van whatsapp waar je enkel maar een GSM nummer moet hebben om via internet te SMS'sen)

Wat je ook doet, om het gebruiksvriendelijk te maken zullen alle berichten online moeten bewaard worden (omdat je liefst toch alle synchroon zal willen laten lopen). Op dit moment is dit (zover we weten natuurlijk) niet het geval.

Kortom: het is een wijziging in de hele kern van hun systeem. Dit zie ik echter niet zo snel gebeuren.
"Ik kan gerust even een GSM van iemand lenen en mijn dan even identificeren zonder dat de rechtmatige gebruiker het weet."
- Als iemand jou gerust even zijn GSM uitleent zodat jij er even mee wegwandelt om je stiekem aan te melden... Dat is dan dom, geen lek in mijn ogen.

"dan moet iedere mobiele gebruiker plots de mailadressen van al zijn whatsapp contacten gaan aanvullen".
- Waarom, twee authenticatie methodes gaat toch ook prima?

Online berichten bewaren, ja, dat is zeker een extra benadering.
Positief!

Nu hopen dat de "desktop" client gewoon een website is die notifications en websockets ed. gebruikt :D
Dit dus. Ik erger me kapot aan het feit dat ik tijdens werk achter mijn laptop mijn iPhone moet oppakken om berichten te kunnen lezen / versturen. Ongeveer iedere andere populaire IM-client heeft dit, behalve Whatsapp :/
Een van de redenen waarom ik zieltjes probeer te winnen voor Hangouts :p

Stiekem hoop ik ook al tijden op een app die automatisch een aantal message-apps (imessage, whatsapp, hangouts, etc..) op op de telefoon op mute zet zodra ze naast m'n laptop/pc liggen. Ik wordt echt gek van al die pingeltjes overal.
Hangouts is zeker een handige app omdat je het op alles kan ontvangen.
Maar eigenlijk doet Facebook Messenger dat ook.

Het probleem met deze twee communicatie apps is dat de drempel om deze te gebruiken vrij hoog is.
Voor Hangouts heb je een Google account nodig. Sommige mensen willen dit niet en willen zichzelf ook niet op Google + hebben.
Met Facebook hetzelfde alleen moet je hier niet alleen een account voor hebben, je moet ook vrienden met die persoon waarmee je wilt chatten zijn.

Daarom is Whatsapp zo handig. 1 telefoonnummer invoeren en hoppa klaar om te gebruiken. Je kan direct aan de slag met de contacten die je normaal belde of sms'te.
Voor Hangouts heb je een Google account nodig. Sommige mensen willen dit niet en willen zichzelf ook niet op Google + hebben.
Kan ook zonder google+
Is mij nog steeds niet gelukt....

Ik heb zelf Google+ met Hangouts, maar bij de vrouw krijg ik het niet voor elkaar zonder Google+ (Chrome plugin).
Dat is een kansloze missie iedereen gebruikt toch whatsapp.

Net als vroeger toen vond ik ICQ altijd beter dan MSN maar iedereen gebruikte MSN dus werd je 'gedwongen' het ook te gebruiken.

Het gemis van een desktop client voor Whatsapp is idd ťťn van de dingen die ik heel erg mis. Je kan het wel draaien met een Android emulator maar dan werkt het niet meer op je telefoon of je moet een aparte prepaid sim kopen maar dat is ook weer zo'n gedoe.
Het is niet zo moeilijk om beiden te draaien natuurlijk. Begin gewoon berichten te sturen via Hangouts en dan komt het vanzelf wel, mits je populair genoeg bent.

Persoonlijk prefereer ik BBM ook boven WA, en dat komt in mijn vriendengroep er aardig door. Voorlopig houd ik WA er wel op, maar gezien het nadelen, haal ik dat er zo snel mogelijk van af.

Ben dan ook wel benieuwd hoe het ervoor staat met de WA concurrenten als het gaat om het adopteren van de overige platformen zoals WP(daar was BBM bijna klaar voor) , Firefox OS en het komende Tizen. Zeker wanneer je kijkt naartoe opkomende landen waar de OS keuze niet helemaal dezelfde trends vertonen als hier en de nieuwe OS' nog een kans hebben, is het zaak om daar snel op te springen...
Ik ook, hangouts werkt gewoon overal en in een browser. WebApps is de toekomst.
Absoluut eens. Hier komt nog bij dat het porten naar open standaarden de weg ook opent voor andere besturingssystemen, zoals het in ontwikkeling zijnde Ubuntu Touch (mijn beoogde volgende OS), Tizen, en eventuele nieuwe spelers.
Dat maakt het mobiele landschap een stuk opener, en daarmee meer concurrentie mogelijk, waar uiteindelijk de consument de vruchten van plukt. :)
Er is al OpenWhatsApp wat eigenlijk een reversed engineered open source versie is van het WhatsApp protocol. Dit heeft er bijv. voor gezorgd dat webOS nu MojoWhatsApp heeft.

Om hier een web-versie van te maken is niet zo moeilijk, echter WhatsApp is niet blij met deze ontwikkelingen en wijzigen regelmatig stukjes van de API :(
Ik heb dat open whatsapp volgens mij keer op keer geprobeerd te gebruiken op mijn Nokia N9, maar volgens velen werd het gewoon door whatsapp geblokkeerd..dus kon je dat registratieproces nooit voorbij.
Ik heb MojoWhatsup onder WebOS draaien en ik heb een Android developer-omgeving op mijn laptop moeten gebruiken om mijn account te activeren. Het activeren lukte bij mij ook niet via mijn telefoon.

Dus het kan wel, maar het is idd niet erg vriendelijk.
Het is mij op webOS wel gelukt, maar WhatsApp heeft sinds afgelopen december volgens mij wel een keer op 10 het registratieproces aangepast... Met als gevolg dat de registratie op de onofficiŽle clients niet meer werkte, totdat deze weer geupdate werd.
Dat noem ik gemiste kansen van Whatsapp. Heel makkelijk om zelf dus zoiets te maken maar ze vertikken het. Skype is ook een alternatief...
Whatsapp is heel makkelijk af te luisteren (NSA, straks in Nederland ook), misschien Skype minder (maar ja...Microsoft...)
Eigenlijk zouden overheden gewoon verplicht moeten stellen dat dergelijke API's, waarbij massaal berichten worden gewisseld, open zijn.

Telecom operators moeten zich ook aan regels houden (bijvoorbeeld nummerbehoud voor klanten die willen switchen).

Massacommunicatie is belangrijk genoeg om niet zomaar aan de grillen van de markt over te laten.
Een iPhone in combinatie met een apparaat (iMac, Macbook...) die OSX Mavericks draait kan dit al. De notificaties van je iPhone verschijnen netjes in het notificatie centrum van Mavericks.

Desalniettemin is een desktop variant van Whatsapp zeer welkom!
Ja enkel die van iMessages maar mensen die je kent met een Android zullen altijd dat verdomde Whatsapp gebruiken
Heb zitten zoeken op internet en zie dat inderdaad niet alle notificaties synchroniseren met OSX. (Heb zelf ook geen iphone dus niet getest.)
Echter zeggen ze in de presentatie tijdens WWDC dat apps van je iOS device voortaan notificaties naar je desktop kunnen sturen. Zoals hier te lezen en terug te zien in het filmpje: http://www.theverge.com/2...cations-and-quick-replies

Vandaar dat ik dacht dat dit inmiddels al zou werken, maar dat doet het dus nog niet?
Staat idd niet zo duidelijk in het artikel maar het gaat natuurlijk enkel om apps die via de Apple servers lopen.
Klopt, maar als je imessage venster niet op de voorgrond staat krijg je op beide apparaten een melding.
Waarom zou je functionaliteit in gaan bouwen die voor de meeste gebruikers kennelijk helemaal niet interessant is? Je maakt er de Whatsapp dienst alleen maar complexer van. Je moet immers een inlogmechanisme inbouwen. Juist het feit dat Whatsapp op basis van MSISDN werkt heeft het zo succesvol gemaakt. Geen gezeik, gewoon werken.
Maar tevens daardoor ook de beperking dat het alleen voor SIM devices geschikt is. Het is voor hun maar een uniek nummertje. Laat SIM devices MSISDN gebruiken en genereer voor PC's etc een nieuw nummer wat te koppelen aan 'accounts' is of iets dergelijks.
Inderdaad irritant, wat ook jammer is is dat je maar je telefoonnummer op 1 apparaat kan gebruiken. Whatsapp on mijn tablet moet dus met een 2de nummer wat gewoon jammer is.
Als iedereen nou eens ICQ weer ging gebruiken is iedereen van het probleem af.

Het werkt op alle platformen(en tegelijkertijd!!!) en het was, is en zal ook altijd gratis zijn.
of gewoon facebook messenger.
Dat is juist niet handig want dan zit je an facebook vast en alle ge olgen van dien...
Fb boehh. Ik haat fb. Opzouten met je fb.

Edit: Ik begrijp dat ik dit moet onderbouwen al ben ik van mening dat elke tweaker de argumenten zo ongeveer wel kent nl Privacy! Hoezo privacy? Zullen sommige misschien denken want dat heb je bij Google of MS toch ook niet laat staan dat de NSA niet met haar grote neus overal in kan. Deze organisaties hanteren mijn inziens een ander beleid mbt persoonlijke informatie. FB wil alles weten en delen met je zogenaamde vrienden. Dit voelt als indringing in mijn privť leven waar ik totaal geen trek in heb. Mijn gegevens mogen best vergaard worden maar laten ze never nooit Tot mijn persoon terug te voeren zijn dan vind ik het prima. Ik kan zelfs leven met persoonlijke ads al heb ik de voorkeur voor willekeurige ads. Dit omdat deze ads mij bijna nooit op nieuwe ideeŽn brengen en ik wil gewoon een gevarieerd aanbod van reclame zien om een beter algemeen beeld te krijgen van wat er speelt. Dat vind ik ook jammer van de reclames op buitenlandse websites waar ik nog steeds gepersonaliseerde Nederlandse reclames krijg voorgeschoteld.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 11 november 2013 16:01]

sjah he. Ik snap je argument helemaal. En nu weet ik niet of het volgende voor jou ook geldt maar ik wil het toch gezegd hebben:

Heb je de gebruikersvoorwaarden van WhatsApp gelezen? Weet je precies wat daar instaat? Heb jij echt 100% controle over wat zij met jouw gegevens doen?

Voor veel gebruikers zal dit echt niet het geval zijn, en een deel van die mensen protesteert ook heel hard tegen het delen van informatie door facebook (een google, apple, microsoft etc).
Helemaal eens.
Het is bij mij zelfs zo erg dat mijn Android vrienden er minder af komen. De rest (bijna allemaal) hebben iPhone en kan ik vanaf mijn Mac berichten terugsturen. Ik ga ook niet naar de andere kant lopen omdat toevallig mijn iPhone daar ligt.

Overigens vind ik dat Whatsapp zeer traag is met een iOS 7 versie. Ik hoop dat ook dat ze de tijd genomen hebben om het over meerdere platformen uit te rollen (ipv alleen een iOS7 sausje).

Helaas wint Google Hangouts als aardig alternatief nog niet aan populariteit! :(
Idd, ben er ook klaar mee. Ik mis een cliŽnt op mn wifi tablet. Snap echt niet dat het niet mogelijk wordt gemaakt. Heb stiekem de hoop voor een soortgelijk product met wel die functionaliteit. En dan niet iets van Google ;-)
Je kan Whatsapp gewoon op je tablet zetten. Even de APK downloaden, je nummer invoeren, en je ontvangt de verificatie code op je mobiel. Paar minuten wachten en de code invoeren op je tablet. Doen. Het werkt op mijn Nexus 7.
Enig nadeel: WA werkt dan niet meer op je telefoon!
"Enige nadeel"? Nou het lijkt me wel een behoorlijk essentieel mankement als het niet meer op je telefoon werkt.
Je begrijpt toch wel dat we willen dat Whatsapp op alle apparaten werkt. Dus op phone, tablet, pc etc.
Hoeveel procent van de gebruikers zou dit willen? Ik zou als ontwikkelaar geen cent meer investeren in de desktop voor dit soort applicaties.
Ik denk meer dan je denkt. Het is alleen geen vereiste. Mensen krijgen steeds meer schermen en willen onafhankelijk zijn van dat ene scherm.

Dan laat je als ontwikkelaar een kans liggen, mijn inziens.
Jabber zou een optie kunnen zijn.
Je hebt er geen google account voor nodig, maar je zou wel met gmailaccounts kunnen communiceren. werkt met XMPP-protocol
helaas, maar google heeft server federation uitgeschakt je kunt nog alleen nog maar praten met andere google users... in andere gevallen moet je dus op zoek naar een andere dienst.
Daar is al een beter alternatief voor, Hangouts namelijk.
Multi platform, zowel mobiel als pc met diverse extensies voor browsers.
Jammer genoeg gebruiken maar weinig mensen het :(
Als je alle mogelijkheden van hangouts wil gebruiken (o.a. gebruik op desktop), heb je een Google+ profiel nodig. Veel mensen (waaronder ik) willen dit niet. Een berichtjesdienst heeft geen sociale netwerksite nodig om te functioneren.
WhatsApp heeft enkel je telefoonnummer nodig. Je kan eender welke naam koppelen aan dat telefoonnummer, dit in tegenstelling tot Google+ waar je je echte naam moet gebruiken.
WhatsApp doet tevens niet aan reclame. Zij halen hun inkomsten uit de abonnementen.
Bij Hangouts/Google ben jij het product.
Maar als je dan facebook hebt vind ik het een vage comment. Als je tegen Social Media bent..vanwege privacy issues. Doe dan helemaal niet mee. Want overal word je info gebruikt. Bij bedrijf A tot Z.
Niet tegen social media, per slot van rekening is whatsapp ook social media. Het is tegen het Google product waarbij je direct een profiel moet hebben. Zoiets als: neem facebook profiel voor facebookchat. Dat is ook absurd en doe je niet.
Je hebt toch ook gewoon Skype, dat werkt echt op alles en heeft ook ondersteuning voor videobellen etc.
Whatsapp zal nooit beschikbaar komen voor de pc zowel tablet.
puur omdat het alleen voor smartphones is en Whatsapp dit al vaker heeft aangegeven

Msn en alle andere berichten diensen waren op alle platformen te krijgen en moet je nu eens zien hoe weinig het nog gebruikt word.

Persoonlijk zou ik het ook wel handig vinden maar ze doen het niet omdat ze niet te groot wilen worden want dan kan er na een langere tijd de populariteit er ook een keer weer helemaal af zijn
Aangezien dit voor Firefox wordt gemaakt zal het wel een op HTML gebaseerde cliŽnt gaan, vrij makkelijk naar een browserclient te porten.
Ik zie dat iedereen het zo graag op de PC wilt, maar ik snap juist waarom ze dit juist niet doen.

Vroeger had ik MSN op mijn smartphone en zat ik wel eens te praten tegen andere mensen die op de PC zitten. Nou die andere mensen typen je er massaal uit en als je niet direct reageerde zonder spellingfouten, was je maar een oninteressant persoon.

Nu snapt iedereen als je iemand whatsapped dat ie het kort houd en niet direct reageert omdat niet iedereen 24/7 op z'n gsm wil zitten. Als ze het op de computer toelaten dan ben je dat dus kwijt. En daar heb je al iets voor, namelijk mail.

[Reactie gewijzigd door kami124 op 10 november 2013 20:57]

Hangout werkt inderdaad heel goed, jammer dat het van google is :( Zit eigenlijk ook te wachten op een opensource client + protocol dat makkelijk in gebruik is..
Hangouts werkt via het XMPP protocol. Elke client die XMPP (Jabber) babbelt kan dus communiceren met een @gmail adres. Ik gebruik hier op m'n Ubuntu machine gewoon Empathy daarvoor, werkt als een trein.
Ja dat werkt inderdaad bij mij ook goed met Pidgin. Enige nadeel is alleen dat als die client niet ingelogged is, dat je geen history hebt. Ik zag laatst op mijn "echt" hangouts client op m'n telefoon dat ik wat berichten had gemist omdat ik eigenlijk alleen pidgin gebruikt.
Daar heb ik met Empathy dan geen last van, die heeft zover ik weet wel support voor history. Als iemand me een IM stuurt ontvang ik die later op m'n desktop alsnog, dat was/is met Pidgin inderdaad niet zo.

Ik gebruik zelf liever geen Pidgin, product is oud en niet goed ondersteund. Bovendien is het allang niet meer de officiele client in Ubuntu.
Nooit geprobeerd omdat ik dacht dat dat niet meer het geval was. Had nieuws voorbij zien komen in de trend van: Google Hangouts drops support for XMPP. Het blijkt dus niet zo te zijn... Bedankt.
Het is wel zo dat je niet alle features van Hangouts kan gebruikern zoals videobellen, maar de functionaliteit van Talk werkt gewoon via XMPP
Het is ook handig voor andere nieuwe systemen zoals Ubuntu Touch en Jolla Sailfish. Die kunnen ook overweg met html5 apps.

Overigens heeft eBuddy XMS al lange tijd een web client, maar helaas gebruikt bijna niemand het.

@bongoArnhem
Je hebt helemaal gelijk: Sailfish zal gewoon de Android app kunnen draaien en anders de Meego port.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 10 november 2013 12:52]

En werkt ook op tablets
SailfishOS kan Android apps draaien dus die zal WA ook kunnen draaien, daarnaast zal er voor Sailfish een port komen van Wazapp, de opensource versie die al op de N9 draait.
HTML 5 heeft helemaal niks met telefoons te maken.
Om een website echt voor een telefoon te maken kijk je meer juist naar jQuery en andere Javascript libraries om je website te laten lijken als een "App".

HTML5 zelf speelt daar maar een kleine rol in.
EnyoJS is ook een goed voorbeeld van een lichtgewicht JS library die goed werkt op meerdere platformen en resoluties :)
Het "stikt" letterlijk van de Javascript libraries. :)
Er zijn nu heel veel JS libraries in opkomst voor touch gestures. Wel mooie ontwikkeling.
(Even gekeken naar deze library.. Deze kende ik nog niet. Bedankt :) Werkt heel mooi)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 11 november 2013 18:26]

Komt oorspronkelijk uit webOS, maar werkt op zo'n beetje elk OS, incl. Windows Phone 8, Firefox OS, BB10, Tizen maar natuurlijk ook gewoon Android en iOS :)
Ze snijden zichzelf in de vingers. Zoveel mensen met tablets en niemand kan daarop chatten. Krom en dom. Ik hoop van harte dat er een alternatief komt. Want ook ik ben een van die mensen die zich bijzonder stoort aan het feit dat whatsapp gekoppelt is aan je mobiele nummer en dus nergens anders kan worden gebruikt.
Het koppelen aan je mobiele nummer is juist handig: daardoor werkt het net als sms en kan je mensen direct bellen als dat nodig is... Anders moet je een bepaalde account naam opgeven...
Klopt maar dat neemt niet weg dat ze met een slimme koppeling meerdere devices onder je hoofd device kunnen koppelen.
Ala iMessage
Stap dan zelf over, zat alternatieven die dat wel bieden: iMessage, Hangouts, Line, Wechat, etc
whatsapp komt niet in de nabije toekomst naar desktop, ze hebben een lichte (zelfgeschreven) versie van het xmpp protocol als backend, en die ondersteund meerdere devices niet. om dat te supporten zouden ze hun hele backend moeten veranderen.
Dan is het wachten op een simpele emulator voor op de pc die daar wel mee om kan gaan.
Overigens vind ik het nog steeds geen goed argument waarom het niet op tablets zonder sim zou kunnen draaien.
dat kan wel, maar via een omweg.
whattsapp is nog steeds gekoppeld aan een mobiel nummer, ook al heb je hem draaien op een simloos toestel, dan nog hangt er een nummer aan.
En waarom kunnen ze het niet op emailadressen gaan baseren? Net als Viber. Dat werkt perfect (op de mindere verbinding van Viber na.
gebruik dan gewoon Viber... Ik snap niet dat iedereen maar wil dat alle apps exact t zelfde doen als de ander. De simpliciteit en kracht van WhatsApp zit juist in de makkelijke manier van aanmelden... Als je iets voor op je desktop wil: gebruik dan iets voor op je desktop...

Je gaat toch ook niet zeuren dat je kookstel in de keuken ook geen koelkast is...? Vreselijke vergelijking, maar je snapt wat ik bedoel hoop ik...
Veel mensen gebruiken alleen whatsapp omdat er andere mensen gebruik van maken, niet vanwege de app zelf.
Vergelijk het met MSN, via intergratie/koppelverkoop in windows groot geworden, veel mensen naar zich toegetrokken zodat vriendelijsten op bijvoorbeeld ICQ steeds minder vol werden en voila: om nog contact te hebben op die manier moet je dan ook maar die meuk gaan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 11 november 2013 04:20]

Toch klopt dat niet helemaal.
Er waren al diensten waarmee je in principe hetzelfde kon bereiken als WhatsApp voordat WhatsApp bestond.

Toch is het, vanwege zijn simpliciteit, enorm groot geworden. Ongeacht de minimale kosten.

Dat veel andere mensen het gebruiken en dat het zo makkelijk is zal er toch vooralsnog zorg voor dragen dat het groot zal blijven: desktop client of niet.
Ik begrijp je punt wat betreft de simpelheid van WhatsApp. Ongeacht blijft het feit dat nu iedereen WhatsApp gebruikt, waardoor het niet handig is dat ik in mijn eentje Viber ga gebruiken. Dat betekent niet dat ik een functionaliteit van Viber graag geÔntegreerd zie in WhatsApp (desktop client, iPad ondersteuning, etc.).
Geen idee, ik heb ooit eens een tutorial geschreven omtrent beide apps....geloof op androidworld.
En daar kreeg ik van Viber of een van hun vertegenwoordigers de reactie dat ook zij geen simloze apparaten bediende.
Waarom heeft niemand het over chaton van samsung. Die bied volgens mij een soort gelijke dienst als wa alleen dan via een samsung account voor al je apparaten inclusief pc. En als ik het goed heb worden deze berichten ook nog eens gesynchroniseerd over al je apparaten.
Nou je zegt het al, je hebt er een Samsung account voor nodig. Mensen hebben geen zin om een account voor iets aan te maken.
Ik denk dat Whatsapp zichzelf in de vingers snijd wanneer het geen app maakt voor dat OS. Het gaat om low end apparaten en die zullen veel verkocht worden waardoor ze marktaandeel krijgen. Wanneer dat zo is, en een concurrent zoals hangouts of iets dergelijks hierop inspringt dan zal whatsapp vroeg of laat het bijltje erbij neer moeten gooien. Zeker wanneer de alternatieve gratis blijven.
Zal wel meevallen. WhatsApp is betaald begonnen op iOS en kreeg toen al miljoenen klanten...
Juist dat je alleen op je telefoon kan whatsappen geeft het nog een klein beetje de charme die SMS ook had. Je moet er net wat meer moeite voor doen. Als je een berichtje krijgt dan heeft de ander de moeite genomen om dat op z'n telefoon te typen.
Dat maakt het net even iets waardevoller dan wanneer de helft van de gebruikers vanaf z'n pc zat te typen.
Dus een bericht is meer waard als iemand op een klein touchscreen zijn berichten typt dan iemand die op een pc-toetsenbord zich veel beter en sneller kan uitdrukken?
Ik zou zeggen, gooi je telefoon weg en accepteer voortaan enkel handgeschreven berichten. DŠt is pas waardevol.
Maar de smartphone vindt ik veel fijner om te communiceren, veel vaker bij je en ook binnenshuis te gebruiken.
Ik ken genoeg mensen die het op hun tablet gebruiken, of op hun pc via bluestacks.
ik heb het al tijden op mn tablet, geen zin om die rotzooi op mn telefoon te hebben.
En dat is precies wat Whatsapp wil zijn ťn blijven .
Als iedereen vanaf computers / tabs gaat typen komt het inderdaad veelal anders over dan van mobiel naar mobiel.

Dat is exact de charme van wat SMS ooit hsd.

Sluit me dan ook volledig aan bij stefanv. :)
Ik ben benieuwd of of dat betekent dat we het ook in de Firefox OS Simulator kunnen draaien: https://addons.mozilla.or...don/firefox-os-simulator/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True