Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

LG heeft zijn eerste telefoon met Firefox OS gepresenteerd. Het mobieltje heeft een 4"-scherm met een resolutie van 480x320 pixels. Het is voor het eerst dat een in het Westen bekende smartphonefabrikant een toestel met Firefox OS presenteert.

De telefoon wordt aangedreven door een niet nader genoemde singlecore Qualcomm-processor met een maximale kloksnelheid van 1GHz, vermoedelijk een Snapdragon S1 MSM7225. De LG Fireweb meet 113x66x9mm, waarmee hij voor een toestel met 4"-scherm relatief groot is. Het ontwerp lijkt ontleend aan LG's eigen L-series-toestellen met Android.

Firefox OS is het mobiele besturingssysteem van Mozilla en werkt met technologieën die ook in browsers worden gebruikt als html5, css 3 en javascript. Mozilla wil met Firefox OS het mobiele internet zoveel mogelijk vrij maken van de gesloten downloadwinkels van Apple, Google en Microsoft. Mozilla ziet naar eigen zeggen dezelfde situatie als meer dan tien jaar geleden, toen Internet Explorer 6 met zijn slechte ondersteuning voor open standaarden de markt domineerde. Firefox en later Chrome veroverden groot marktaandeel, waarna Microsoft met Internet Explorer zich ook genoodzaakt zag zich beter aan webstandaarden te houden.

Providers hebben zo hun eigen redenen om Firefox OS te ondersteunen. Open webstandaarden interesseert ze niet, tenzij ze er geld aan kunnen verdienen. En dat kan: Mozilla belooft dat providers een deel van de opbrengsten uit de downloadwinkels kunnen krijgen en eigen downloadwinkels op toestellen mogen zetten. In tegenstelling tot Google en Apple wil Mozilla niet de -controle over het hele ecosysteem. Naast LG hebben ook ZTE en Alcatel toestellen met Firefox OS uitgebracht. Sony zegt daar ook aan te werken.

De Fireweb komt alleen uit in Brazilië. Of en wanneer toestellen met Firefox OS in Nederland uitkomen, is vooralsnog onduidelijk. 

Update, 15:12: LG Nederland laat weten dat een release in Nederland nog niet op de planning lijkt te staan. "Wij weten daar in elk geval niets van af, maar Firefox OS is vooralsnog ook niet gericht op de Nederlandse markt", aldus een woordvoerder.

LG Fireweb LG Fireweb
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

113*66*9mm is voor een vier inch scherm niet groot. Gezien de zinsnede bedoelt T.net hiermee 131 mm?
Kan niet wachten op een iets meer mid-range/high-end variant met dit OS. Tot die tijd dumb-phone voor mij. (denk dual-core, 960*540 1gb ram in een compact jasje)

Mooi dat er eindelijk een soort van tegenwicht is op de mobile markt voor de door de NSA gesponsorde molochen. (WP, IOS, Android, RIM)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 oktober 2013 12:58]

android gesponsort door NSA? ik dacht juist gelezen te hebben dat google redelijk voortouwnemer is om van de certificaten af te stappen waarvan vermoed/bekend is dat ze backdoors bevatten
Firefox OS draait deels op JAVA; een pakket dat al sinds jaar en dag de reputatie heeft om een Zwitserse gatenkaas te zijn als het op beveiliging en backdoors aankomt.

Het is een leuk idee, maar ik maak me eerlijk gezegd te veel zorgen over mijn privacy om vrijwillig met JAVA aan de slag te gaan.
Man, man, man, zeg dan niets. Firefox OS draait geen java. Het OS is geschreven in C++ en javascript. Apps worden geschreven in javascript.
Android draait bijna alles in een Java VM. Dat ding wat zo lek is als een mandje is de java browserplugin, niet de java VM.
Android draait een Dalvik VM, dat is iets heel anders: http://source.android.com/devices/tech/dalvik/index.html
De API is Java-achtig, maar de code wordt bij het compilen vertaald naar Dalvik bytecode, niet Java bytecode (.dex bestanden ipv .class).
De Android VM heeft dus sowieso eigenlijk niets te maken met de Java VM die je op Windows, OS X etc draait.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 23 oktober 2013 13:30]

Je kan geen apps in Java maken voor Firefox OS.

Heb je een bron voor dat Firefox OS op Java draait? Want volgens mij is dat niet zo :o
https://developer.mozilla...g=Mozilla%2FBoot_to_Gecko

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 23 oktober 2013 13:31]

Volgens mij draait Firefox OS door Xulrunner ofzo iets.
Inderdaad!

Ter vergelijking: iPhone 4 met 3,5" scherm meet 115.2 x 58.6 x 9.3 mm
Good ol' Galaxy S met 4" scherm meet 122.4 x 64.2 x 9.9 mm

Het OS komt op mij over als een aardige poging, maar zal niet meer worden dan een marginale speler.
Dat zei men ook van android. Met zijn goedkope invalshoek plus het bieden van een alternatief voor bedrijven die alle gegevens doorgeven aan de NSA zoals google/apple denk ik dat het best een kans heeft.
Het OS komt op mij over als een aardige poging, maar zal niet meer worden dan een marginale speler.
Want je hebt een kristallen bol? Hetzelfde zei men destijds over de firefox browser. En kijk eens hoe anders het browser landschap er vandaag uitziet vergeleken met +/- 12 jaar geleden.
Vooral de resolutie lijkt mij op die grote een doorn in het oog. Ik snap dat het heel budget moet, maar een Chinese dualcore met 480 x 800 scherm op android kost ook nog maar 60 euro. De prijs moet dan wel erg laag worden (in de orde van grote van de huidige dumbphones), wil dit echt een succes worden. (willekeurige zoektocht op 4" goedkope android telefoon http://www.antelife.com/c...ont-back-2-0mp-black.html voor 55 euro)

[Reactie gewijzigd door dangerousp op 23 oktober 2013 13:03]

Het gaat natuurlijk om meer dan alleen of het draait. Het zou me niets verbazen als Firefox OS op hetzelfde toestel veel sneller en prettiger werkt dan Android op hetzelfde toestel. Er worden zoveel goedkope crap toestellen met Android uitgebracht aan de onderkant van de markt dat het er leuk uitziet op de doos maar je al spijt hebt van je aankoop zodra je hem opstart. Android's voornaamste aantrekkingskracht is de bovenkant van de markt, daar is het sexy om voor te ontwikkelen, daar kun je als developer leuke kunstjes laten zien, daar kun je als telefoonmaker stunten met features. Die onderkant van de markt komt er een beetje als 'after-thought' bij.

Als Mozilla een OS weet te maken wat wél goed draait op goedkope toestellen, omdat het daar speciaal voor is ontwikkeld, is dat winst.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 23 oktober 2013 13:55]

Op het moment dat hij de dialpad gebruikt, typt hij een nummer van een van zijn vrienden.
Vroeger onthield ik die nog wel, maar tegenwoordig in Android geeft hij automatisch de namen weer als een soort filter. Je hoeft dus alleen de eerste 3 cijfers te onthouden, en dan verschijnt die persoon vanzelf in een lijst van 3 mensen waaruit je makkelijk kunt selecteren.

Het is een heel simpel idee, maar nu ik er eenmaal aan gewend ben, zal ik geen OS nemen dat dit niet heeft. Ik hoop dus dat ze dit nog in een update meenemen. Als er iemand überhaupt aan heeft gedacht. :?
Hoezo nummers onthouden? je typt de naam in van de persoon en je krijgt het nummer te zien (4.3)
Ook die functie zie ik niet terug in de demo.
Last to market en niet echt iets innovatiefs. Ik ben benieuwd of er wat terecht van gaat komen.
Hoezo niet innovatief? smartphone met enorm lage systeem eisen. apps maken is enorm makkelijk (alleen html(5), css en javascript, geen C of Java) omdat alles gerenderd wordt door de browser, ...
Het is geen high end, maar laat juist zien dat je voor veel dingen geen dure smartphone nodig hebt.
Ik ben benieuwd hoe webtechnieken zich staande gaan houden op low-end devices. Zeker als de high-end devices native apps hebben + sneller cpu en dus betere performance. Rare keuze wat mij betreft om non-native (is al trager) op low-end hardware te willen supporten.
Net dat is fout gedacht, 90% van de aps kunnen eigenlijk een pak beter werken in een browser; JavaScript is de snelste scripttaal. Ik denk dat "low-end" hier ook relatief is, deze telefoon is vast een pak sneller dan de high-end computer van 2005.
Javascript mag dan wel "de snelste" scripttaal zijn, het is niet de snelste programmeer taal. Punt. Een native app kan meer performance tegen beteren batterij verbuik uit hetzelfde apparaat trekken. Als je het daar niet mee eens kunt zijn zul je toch nog eens een keer op onderzoek uit moeten ;)
Daar zeg je het helemaal ; "kan". Je kunt C/Java super hard optimaliseren, maar voor hoeveel van de apps gebeurt dat ? Als ik zo zie welke bagger apps op m'n gsm staan, denk ik toch vaak een simpele browser applicatie was al moeilijk genoeg geweest voor deze programmeur. (en wss beter & sneller)
Goed - inmiddels gaat de discussie nergens meer over. Bedankt. Ik zou je aan willen raden je te verdiepen in de verschillen en daar houd 't mee op.
Het is ook niet bedoeld voor zware grafische zaken, meer voor social media in de gaten te houden, nieuwsberichten te lezen, emails te versturen, enz.
En voor die dingen is het snel genoeg, en het alleen ondersteunen van webapps maakt de drempel een stuk lager voor beginnende app makers.

De kans is er wel dat iedereen denkt een app te kunnen maken, en niet efficient dat maakt. Voorbeeld: setInterval en setTimeout zijn erg slecht voor low end hardware.
jQuery gebruikt dat standaard, en op die manier krijg je snel haperende effecten. Een betere manier voor soepele animaties is bijvoorbeeld gebruik maken van requestAnimationFrame.
Ze richten op smart phones voor goedkoper prijsjes; Zoals in Spanje (de eerste Firefox OS), kwam die uit voor 69 ¤ (met 30¤ belwaarde), voor die prijs vind je amper een telefoon die op het net kan ... denk dat er weldegelijk een markt voor is.
Dan nog, LG is toch al een tijdje de baas in dat segment?
Hij heeft mij helaas nog niet kunnen overtuigen....
Blijf voorlopig lekker op Android plakken
Mozilla wil met Firefox OS het mobiele internet zoveel mogelijk vrij maken van de gesloten downloadwinkels van Apple, Google en Microsoft. Mozilla ziet naar eigen zeggen dezelfde situatie als meer dan tien jaar geleden, toen Internet Explorer 6 met zijn slechte ondersteuning voor open standaarden de markt domineerde.
Die vergelijking gaat een beetje krom, lijkt me. Google ondersteunt open standaarden beter dan Apple en misschien ook Microsoft. Daarnaast ben je met Android niet aan 1 winkel gebonden. Velen zullen er geen gebruik van maken, maar het staat je volstrekt vrij om apps te downloaden van andere winkels.
Providers hebben zo hun eigen redenen om Firefox OS te ondersteunen. Open webstandaarden interesseert ze niet, tenzij ze er geld aan kunnen verdienen.
Dit valt al helemaal niet te rijmen met het eerste citaat...

Voor ouderen die de snelle ontwikkeling van (telefoons met) Android niet kunnen bijhouden en mensen die slechts een laag budget beschikbaar willen stellen voor een smartphone-achtig iets is Firefox OS vast een fatsoenlijk alternatief.

Edit: Zinsnede aangepast

[Reactie gewijzigd door Wodanford op 23 oktober 2013 13:08]

Het hele idee van de download winkel zit compleet anders in elkaar dan die van Apple, Google en Microsoft.
In Firefox OS kun je ook van elke site een app maken door er een snelkoppeling van te maken op je homepage. (kan ook met Firefox voor Android)
In een manifest bestand kun je als site ontwikkelaar dingen zetten zoals de afbeelding, naam e.d. maar ook of het full screen geopend moet worden e.d.
Als je een "app" wil toevoegen aan de downloadwinkel, kun je ook gewoon een url opgeven naar de site (met manifest bestand).
Het hele principe van de html5 apps met manifest bestand is een open standaard die ook andere besturingsystemen kunnen volgen, maar de grote besturingsystemen (Android, iOS, en Windows Phone) doen daar niet aan.
Als iedereen dat op die manier doet heb je een veel opener manier, en zit je niet gebonden aan een downloadstore van een bepaald besturingsysteem.
In de downloadwinkel van Mozilla kun je apps installeren in Firefox OS maar ook in Firefox op je Android smartphone.

Google ondersteund open standaarden in hun browser prima, maar zijn niet echt open met veel dingen, en Android is echt lang zo open niet als Fireoox OS
Je kan al jaren HTML5 webapps gebruiken op Android, iOS, WP en Blackberry. In feite gebruikt FirefoxOS een vergelijkbaar concept als Nokia's Asha: simpel OS maar wel een volwaardige browser erop zodat webapps werken. Is helemaal geen gek concept, zonder alle complexiteit van een Android of iOS.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 oktober 2013 08:54]

Bij Firefox OS werkt het wel anders.
Hij Firefox OS is het puur web talen (html, css, javascript + manifest bestand)
Dit kun je in Android e.d. ook in je browser openen, maar niet zo als app aanleveren in de app store, je moet dan wel een stukje schrijven in Java, C, ... (afhankelijk van het OS)
De manier van Firefox OS is een stukje toegankelijker voor beginners.
Zowel het getoonde FireFox OS als het LG toestel heeft vooralsnog geen indruk op mij kunnen maken :/ FireFox zou toch met wat beters, of op z'n minst vergelijkbaar met de concurrentie moeten komen mochten ze willen doorbreken op de mobiele markt.

Persoonlijk vind ik dit geen gemis, aangezien ik het OS niet veel potentie vind hebben (voor zover ik het in het demo filmpje heb kunnen zien). Ik heb liever dat de mobiele variant van Ubuntu door zou breken :Y)

[Reactie gewijzigd door BaBy-G op 23 oktober 2013 13:17]

Het filmpje van het toestel en het OS motiveren mij juist om er absoluut niet aan te beginnen. Of het de telefoon is of het OS het is zo traag als stront. Overigens praat deze meneer op een wel heel erg positieve manier over features die heel erg mager zijn en te vinden zijn op elk ander toestel met wel andere OS dan ook.

Misschien leuk voor in de schappen van Kruidvat.
Yay nog een ecosysteem... Ik zie Firefox de markt nog niet veroveren nu dat Android al zo groot is.
Maar goed, 10 jaar geleden is het ze ook gelukt, al was dat naar mijn mening toch een ander verhaal...
Firefox os zal ook niet de markt in het westen gaan domineren. Dat is volgens mij ook nooit beweert. Ze doelen op de 3de wereld. En daar kan dit os nog wel eens heel groot gaan worden. Wat dan misschien weer toekomst biedt voor uitbreiding naar anderre doelen.
Het is niet echt een ecosysteem, het is feitelijk een heel minimaal OS met een Webbrowser erop. Er zijn niet echt FrefoxOS apps, het zijn webapps (die ook op alle andere OSsen draaien). Dit ding zal voornamelijk met Nokia's Asha lijn gaan concurreren.
Lijkt me wel geschikt als budget telefoon oid