Android 4.4 laat apps zoals WhatsApp sms'jes ontvangen en versturen

Gebruikers van Android 4.4 kunnen hun eigen sms-app kiezen. Dat heeft Google bekendgemaakt. Dat betekent dat apps als WhatsApp vanaf Android 4.4 ook sms'jes kunnen versturen en ontvangen. Googles eigen Hangouts kan dat vermoedelijk ook.

Android: sms-app kiezenHet is nog onduidelijk of WhatsApp inderdaad inspringt op de mogelijkheid en sms-functionaliteit inbouwt in de Android-versie van zijn chatapplicatie. Apps kunnen code inbouwen die de gebruiker na installatie een melding geeft met de vraag welke app de sms'jes moet ontvangen en versturen. Sommige apps konden al sms'jes ontvangen en versturen, maar die gebruikten onofficiële api's, zegt Google.

Niet alleen apps als WhatsApp kunnen sms-functionaliteit krijgen, Googles eigen chatapp Hangouts zal hoogstwaarschijnlijk ook sms'jes kunnen afhandelen. Met het integreren van sms en chats in een app kunnen gebruikers op Android in één app zowel met als zonder internetverbinding berichtjes versturen. Apples iOS bevat een soortgelijke functie binnen iMessage. Omdat sms in veel abonnementen onbeperkt is, kost het die gebruikers geen extra geld om een sms'je in plaats van een chat te sturen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

15-10-2013 • 08:20

93

Submitter: icratox

Reacties (93)

93
91
67
5
1
4
Wijzig sortering
Ik vind de titel van het artikel opmerkelijk. De titel suggereert namelijk enerzijds dat Kitkat (Android 4.4) er voor zorgt dat de integratie van sms/mms een feit zou zijn, of anderzijds dat de ontwikkelaars van Whatsapp gebruik zouden gaan maken van de api die Google mogelijk beschikbaar stelt voor het versturen en ontvangen van sms (en mms, maar daar spreekt het artikel helemaal niet over). Terwijl in de tweede alinea gelijk de suggestie wordt ontkracht. Waarom dit uberhaupt opnemen? Zet dan iets neer in de trant van: "ontwikkelaars kunnen mogelijk gebruik maken van een api om sms/mms functionaliteit te integreren in hun app. Zo zou het zo kunnen zijn dat apps als Whatsapp hiervan gebruik van zouden kunnen gaan maken"

Verder vind ik het een goede ontwikkeling, om niet gebonden te zijn aan een bepaalde messaging app, al is er nu ook voldoende keuze in messaging apps. De integratie is simpelweg fijn.

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 23 juli 2024 08:12]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @AllSeeyinEye15 oktober 2013 09:18
Ik vind de titel van het artikel opmerkelijk. De titel suggereert namelijk enerzijds dat Kitkat (Android 4.4) er voor zorgt dat de integratie van sms/mms een feit zou zijn, of anderzijds dat de ontwikkelaars van Whatsapp gebruik zouden gaan maken van de api die Google mogelijk beschikbaar stelt voor het versturen en ontvangen van sms (en mms, maar daar spreekt het artikel helemaal niet over).
Ik snap de verwarring, maar ik zag geen andere manier om dit aan te geven. Dit is een bericht over iets wat in zichzelf vrij ingewikkeld is (het integreren van een api in apps voor sms) en ik probeer in de kop gelijk duidelijk te maken waarom dit voor iedereen relevant kan zijn - dus niet alleen voor ontwikkelaars of tweakers, maar ook voor je buurvrouw.
Daarbij had ik kunnen zeggen: 'Android 4.4 laat gebruikers sms-app zelf kiezen', maar dan denk je, ' welke apps dan?'. Dus die laat een belangrijke vraag openstaan. Het antwoord daarop is simpel: apps waarmee je nu al chat, kunnen vanaf Android 4.4 ook gebruikt worden voor sms. Welke apps gebruiken mensen om te chatten? In Nederland is zonder enige twijfel WhatsApp de bekendste. Daarom heb ik dit zo erin gezet.

Overigens ben ik nog in afwachting van antwoord van antwoord van WhatsApp over of ze dit gaan doen. Ik heb dat voor publicatie al gevraagd, maar nog geen antwoord ontvangen (en het duurt denk ik minstens tot het einde van de dag voor ik antwoord heb, denk ik). Als ik antwoord heb, zal ik een update plaatsen of een nieuw artikel maken.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 23 juli 2024 08:12]

ik probeer in de kop gelijk duidelijk te maken waarom dit voor iedereen relevant kan zijn - dus niet alleen voor ontwikkelaars of tweakers, maar ook voor je buurvrouw.
Met alle respect, maar het lijkt me duidelijk dat bovenstaande het echte probleem is. Dit is tweakers.net, niet nu.nl.
Meestal slaak ik in mijn nieuwsronde een zucht van verlichting als ik de kop van een elders ook besproken onderwerp ook op Tweakers zie: veel informatiever, veel minder tendentieus en veel dichter bij de waarheid. Also: zonder schroom voor het gebruik van technische termen.

Het zou wat mij betreft zonde zijn als dat zou veranderen.
In dit geval vind ik eerlijk gezegd het artikel van nu.nl beter:
Android Kitkat laat gebruikers standaard sms-app kiezen

Vanaf Android 4.4 Kitkat kunnen gebruikers een standaard sms-app naar keuze instellen. Standaard zou Hangouts ingesteld zijn.

Dat wordt duidelijk uit een bericht van Google voor Android-ontwikkelaars. In huidige versies van Android is de berichten-app de standaard sms-app.

Er zijn al veel sms-apps beschikbaar voor Android, maar die zijn grotendeels gemaakt met zogenoemde hidden APIs. Dat zijn stukjes code die in principe niet voor ontwikkelaars bedoeld zijn.

Vanaf Android 4.4 stelt Google daarom code voor het maken van sms-apps openbaar beschikbaar voor ontwikkelaars. Nieuw is daarna de mogelijkheid voor gebruikers om een standaard sms-app in te stellen, anders dan de berichten-app.

Vermoedelijk zal de standaard sms-app vanaf Android 4.4 Google Hangouts zijn. Die berichtendienst werd eerder dit jaar als een Whatsapp-concurrent uitgebracht, volgens een recent gerucht gaat de app binnenkort ondersteuning voor sms en mms. Android 4.4 Kitkat wordt naar alle waarschijnlijkheid op 15 oktober aangekondigd, naast de Nexus 5.
Maar daar klopt de titel ook niet helemaal, want die doet het lijken alsof gebruikers in Android 4.1/4.2/4.3 nog niet een standaard sms-app kunnen kiezen, terwijl dat wel het geval is. Wat betreft het artikel zelf leggen zowel Tweakers als nu.nl het prima uit, maar daar ging het dan ook niet over ;)

Vraag me inderdaad wel hoe dit gaat met mms, zal dat ook af te vangen zijn? En hoe zal Hangouts dit aanpakken, standaard een Hangouts bericht maar ipv daarvan een sms als 1 van de 2 offline is?
Ik gebruik Hangouts al jaren (vroeger Talk) en als de ander offline is, dan kan je gewoon berichten versturen. Die worden gebufferd totdat de ontvanger online komt (tenzij je geschiedenis uit hebt staan, dan komen de berichten, ook ongelezen, na een paar uur te vervallen).
Haha maar die titel is ook misleidend, want we weten nog steeds niet hoe 4.4 nu precies gaat heten :+

Verder ben ik het wel met je eens dat de titel te veel de suggestie wekt dat WhatsApp dit daadwerkelijk gaat doorvoeren en mag je van tweakers wat minder Jip & Janneke taal verwachten

[Reactie gewijzigd door Maardiweb op 23 juli 2024 08:12]

Ik begrijp dat je hierin enigszins klem gezeten kan hebben, echter denk ik dat je een cruciale denkfout maakt. Het onderwerp is immers juist heel eenvoudig:

Google gaat een sms api vrijgeven waarmee ontwikkelaars sms integratie in hun apps kunnen ontwikkelen.

Vergelijk het met wat Facebook Messenger nu al kan (via de inofficiële api), maar het wordt technisch dus ook mogelijk met die api om (ja, het is een opmerkelijke suggestie, maar het wordt technisch mogelijk!) in Angry Birds ook sms te gaan verzenden en ontvangen, mocht Rovio dat inbouwen.

Je had dan bijvoorbeeld kunnen zeggen: SMS api in Android 4.4 maakt het voor ontwikkelaars mogelijk om sms verwerking in hun apps op te nemen. Hierdoor krijgen gebruikers meer of een vrije keuze (dit is niet helemaal waar, omdat je nu ook al vrij bent om je SMS applicatie zelf te kiezen) in de SMS app. Het voorbeeld dat je dan het beste had kunnen gebruiken zou Hangouts zijn, omdat dat ook (als gerucht) al aangekondigd is dat dit deze functionaliteit gaat ondersteunen.

Wat nu gebeurt is, zo blijkt uit veel van de onderstaande reacties, dat lezers er vanuit gaan dát Whatsapp daadwerkelijk de api op gaat nemen. Ik denk dat dat een zeer onwaarschijnlijke actie zal zijn, en wel om de volgende redenen:

- Iedere sms die (via Whatsapp) verzonden wordt, is een bericht dat niet via de dienst van Whatsapp Inc loopt en het doel van Whatsapp is juist dat ze sms vervangen en zoveel mogelijk via hun dienst laten lopen.
- Andere platformen ondersteunen dit (nog) niet.

Er staan zelfs al berichten die er op neerkomen dat men er vanuit gaat dat Whatsapp erg traag is met de ontwikkeling en dat we hier (de integratie van de mogelijk te verschijnen sms api) lang op moeten wachten voor Whatsapp!

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 23 juli 2024 08:12]

Ik vind het alleen maar verwarrend. Als ik in Whats-app zit, wil een whats-app versturen en niet moeten nadenken over welk kanaal mijn bericht wordt verstuurd. Want niet bij iedereen is het onbeperkt sms-en. Zeker niet bij de jeugd met prepaid kaarten.

Blackberry heeft dat veel mooier opgelost. Vanuit de hub kies ik "bericht versturen" en vervolgens kan ik kiezen uit alle accounts welke actief zijn op mijn telefoon. Van SMS tot aan LinkedIn iof Facebook (als ik dat zou hebben).
Multi-channel is iets dat we al veel langer zien om de consument te ontlasten. Veel mensen hebben gemengde inboxen, al dan niet in de e-mailclients op de pc (Windows Live Mail heeft bijvoorbeeld al een gecombineerd Postvak IN, standaard na de installatie). Daarnaast zijn ook veel apps met "delen"-functionaliteit in staat om te delen op alle typen social media, zonder dat de gebruiker daar {op dat moment} direct invloed op uitoefent. Reacties op die berichten komen eveneens geconsolideerd binnen waardoor de gebruiker zich alleen bewust is van "verzonden bericht" en "reacties".

De scheiding tussen SMS en WhatsApp is voor mij belangrijk maar zal voor veel mensen triviaal zijn. Een bericht is een bericht en met welke app dat de deur uit gaat is voor hen irrelevant (even los gezien van eventuele kosten maar onbeperkte SMS-bundels zijn ook geen nieuw fenomeen). Daarnaast zullen sommige apps wellicht functionaliteiten toevoegen, zoals multi-channel chats. Een gesprek dat begonnen is op Facebook, doorzetten op WhatsApp en daarna op SMS. Alles combineren, opslaan, etc. Enigszins speculatie maar waarom niet.

Zelf denk ik aan een security-aspect: SMS zie ik toch iets meer als een vastere (al dan niet betaalde) dienst en als deze door een malafide app onzichtbaar misbruikt kan worden, is dat niet prettig. Stel dat deze app zich abonneert op een betaaldienst en alle bewijzen hiervan verbergt voor de gebruiker. Dan komt er aan het einde van de maand toch een dure verassing op de deurmat.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 23 juli 2024 08:12]

Anoniem: 405779 @pegagus15 oktober 2013 08:54
Ik neem aan dat ik zelf kan bepalen (zoals met alles in android) welke app mijn SMS afhandelt.
Ik denk dat het idee erachter voor google vooral is dat zij ook de SMS app in de play store kunnen gooien en kunnen updaten als losse App. Daarnaast kunnen ontwikkelaars dan een eigen SMS app maken.

En inderdaad kan WhatsApp hier ook op inspringen evt. Net als bij iOS kun je dan kiezen om een smsje te sturen als alternatief, maar het is aan de mensen van WhatsApp om dit op de goede wijze toe te passen...
Ik denk inderdaad dat dit de ENIGE reden is waarom Google hier voor een extra stap modulariteit kiest.

SMS applicaties aanpassen kon zo ver ik wist al sinds Android 2.0. Daarvoor met 1.5 / 1.6 had je nog wel eens dat je voorkeur genegeerd werd en je sms toch in de standaard applicatie terecht kwam, voordat je voorkeurs applicatie het bericht weer kon geven. (dubbele notificaties enzo hierdoor)

Maar dit is een goede 5 jaar geleden... Als Wh-app sms zou versturen, dan zou dat allang tot de mogelijkheden behoren. Een verzamel app voor berichten zou handig kunnen zijn hoor, maar dan moet de interface heel duidelijk zijn over wat je nu eigenlijk aan het versturen bent.
Het kan ook voordelen hebben. Als ik bijvoorbeeld wil dat iemand binnen 5 uur reageert, kijk ik of hij de afgelopen tijd (5uur) in whats app is gesignaleerd. Als dat nu niet is, dan stuur ik een sms en dan stuurt hij een sms terug ipv whats app. Het zou fijn zijn als je kan instellen in whats app dat berichten via sms gaan als gebruikers inactief zijn.
Als de gebruiker de sms krijgt is whatsapp weer actief en stuurt hij een whats app terug ipv sms.
Het kan ook voordelen hebben. Als ik bijvoorbeeld wil dat iemand binnen 5 uur reageert, kijk ik of hij de afgelopen tijd (5uur) in whats app is gesignaleerd. Als dat nu niet is, dan stuur ik een sms en dan stuurt hij een sms terug ipv whats app.
Ik ben nog steeds van mening dat IK bepaal of, en WANNEER ik antwoord.
De berichten die binnenkomen, lees ik regelmatig, zo niet direct ( ligt aan mijn dagplanning ) en ik formuleer mijn antwoord.
Een bericht "out of the blue" of spontaan, zou zomaar later een antwoord krijgen ( al is 5 uur best schappelijk, de meeste mensen verwachten BINNEN 10 seconden een reply )

Sinds de invoering van directe ( electronischje ) communicatie, denkt iedereen dat hij/zij de meest belangrijke persoon op aarde is, en alles stopt als ze een bericht sturen.
Dat begon met E-Mail, waarin er binnen 12u een antwoord verwacht werd, tot later ( en nu ) de sms-vormen, waar het gewoon verplicht wordt door de afzender dat je antwoord.

Ik doe er niet aan mee, men krijgt antwoord als IK er klaar voor ben, een lopend gesprek zal doorgaan, zo lomp ben ik ook weer niet, maar een berichtje wat ineens binnenkomt, zou zomaar eens kunnen blijven staan, ondanks de 2 mooie "v-tjes" en online signaal.
Het heeft een tijdje geduurd, maar mijn contacten weten het ondertussen :+ en langzaamaan, zie ik dat zij het ook toepassen, onstressen ... andere dingen zijn gewoon belangirjker
Je kan ervoor kiezen in 4.4 welke applicatie je als "SMS handler" wilt gebruiken. Standaard zal dat Google Hangouts of de native SMS applicatie zijn. Als je wat anders wilt zul je dat handmatig in moeten stellen; zo gaat het nu met de standaard media player en standaard webbrowser ook namelijk.
Helemaal mee eens. Het is gewoon (weer) een misleidende titel om lezers te trekken. Speculatie over een vervolgactie van Whatsapp is terecht, maar niet in deze volgorde.
tweakers is nogal gericht op de Nederlandse consument. En daar is whatsapp duidelijk zeer populair. Door dit in de titel te verwerken gaan meer mensen het bericht lezen.
Maar op zich weinig nieuw dus... ik had al enkele toepassingen staan die dit ook dezen. Facebook messenger, contact plus..
In Windows Phone is het ook gebundeld, daar zit SMS, Twitter, Facebook en Messanger in 1 app (hub).
Werkt dat op dezelfde manier zoals hierboven is aangegeven, kun je een bericht terugsturen naar Facebook op het moment dat iemand offline is?
Ik weet dat dit bij WP7 namelijk niet het geval was. Je kreeg een berichtje via de hub, maar je kon de source niet zien, hierdoor kwam het regelmatig voor dat iemand een bericht via FB verstuurde, maar als deze persoon offline was moest je het bericht op een later moment terug sturen. Het werd namelijk niet cached of alvast verstuurd. Het gevoel, je bericht kon je niet meer kopieren en per sms versturen. Het kopiëren van een bericht moest dus vooraf worden gedaan zodat je hem eventueel later (per sms/whatsapp) nog kon versturen als je een "bounce" terug kreeg.
Dat zal niet zo zijn. (je bedoeld waarschijnlijk facebook chat, je kunt altijd een berichtje op FB zetten.)

Je moet het verschil zien tussen:

chat programma's (MSN, FB chat, ...) waarbij beide online moeten zijn
en
messaging programma's (whatsapp, iMessage, SMS, ....) waarbij een berichtje verstuurt word, ook al is de andere gebruiker offline.

Het zijn allemaal aparte netwerken die niet samengevoegt worden.
Als het programma een SMS mogelijkheid krijgt, kanl het een SMS naar de andere gebruiker sturen. Dit zal als SMS door de telefoon worden ontvangen. Een willekeurig ander programma data SMS ondersteund, zal dit bericht kunnen weergeven. Maar het blijft een SMS, en staat dus los van andere netwerken. Het word alleen verzonden/gedisplayed in een programma van jouw keuze. Maar het blijft een losstaand netwerk.

Ik denk dat deze optie voor nogal wat verwarring gaat zorgen, aangezien niet iedereen hetzelfde programma als SMS client zal gebruiken.
Volgens mij is het bij WP zo dat je alle contactpersonen in 1 lijst hebt (FB, WA, SIM-kaart, mailaccounts,etc.). Het is mogelijk om ervoor te zorgen dat je alleen maar mensen met een telefoonnummer in je contactpersonen behoud (bij WP is dit een hub).
Als je een berichtje krijgt, dan krijg je deze van een persoon en niet van een bepaalde app, bij WP kreeg ik dit dan via de hub en niet van de FB app. Hierdoor kon je toen niet zien van welk medium het bericht kwam. Als je reageerde op dit bericht, dan kon je niet voor een andere optie kiezen als je op versturen drukt. Het bericht kwam dan wel of niet aan. Als je het via WA wilde terugsturen dan kon je hier uiteraard wel handmatig voor kiezen.
Bij IOS is dit denk ik beter geregeld via iMessage (maar hier heb ik geen ervaring in).
Ik hoop dus eigenlijk dat Android het een beetje implementeert zoals het bij IOS is gedaan zodat je berichten altijd aankomen, zelfs als deze persoon offline is.
Het is op dit moment namelijk ook zo dat alle contactgegevens (dus mail, WA, FB, etc.) van mijn toestel zichtbaar zijn. Uiteraard heb ik er wel voor gekozen om alleen namen weer te geven die een telefoonnummer bevatten. Wat dat betreft heeft mijn Android toestel dit goed afgekeken van de HUB's van Windows Phone.
Volgens mij is dit in WP8 inderdaad verbeterd. Je kan off line berichten versturen. Alle berichten van een contact persoon (aangenomen dat je bijvoorbeeld de contacten van facebook en je telefoonboek hebt gekoppeld) komen op 1 scherm en je kan bijvoorbeeld ook de keuze maken als hij off-line is om het bericht via een ander kanaal te versturen.

Je moet wel actief een keuze maken over welk kanaal je het bericht wil versturen.

Edit: Laatste zin toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Triogap op 23 juli 2024 08:12]

Het verschil is dat sms/mms in Android, volgens de geruchten, want er is nog niets bevestigd, niet dingen bundelt (in een hub, want dat kan op verschillende systemen, ook in Android), maar integreert. In een hub heb je namelijk nog altijd meerdere programmas actief die voor hun eigen stukje zorgen. Integratie van services binnen één app houdt in dat je slechts één app nodig hebt die alle messaging verzorgt.
Nee, de hub die ik bedoel is de standaard people hub van Windows Phone. Hiervoor hoef je geen externe applicaties te installeren. Die zijn er in alle gevallen niet eens officieel.
Als jij Whatsapp, Facebook messaging en andere messaging apps deinstalleert, dan zal jouw hub niets meer weergeven. Het is namelijk niet de hub die de messaging verzorgt. Het is alleen een verzamelplaats voor alle berichten.
Whatsapp zit niet in de hub, Skype trouwens bizar genoeg ook niet. En het is wel de hub die voor de messaging zorgt. Ik heb niet eens een facebook app. Er staat alleen in mijn settings een facebook account ingesteld. Dat account gebruikt de hub om mijn messaging en andere facebook activiteiten te ondersteunen.
Root je toestel, verwijder de facebook SNS en je hub doet het niet meer. Een hub is een verzamelplaats. Niets meer, niets minder. In Kitkat wordt, zo zijn de geruchten, daadwerkelijke integratie in apps mogelijk middels api's.
Dat is net alsof je je Android zou rooten en de SMS api zou verwijderen. Dan kunnen andere apps ook geen SMS meer versturen of ontvangen.
Er is wellicht wat verwarring over de naam hub. In de People Hub van Windows Phone worden inderdaad gegevens van verschillende netwerken bij elkaar gevoegd (vandaar de naam hub), maar deze zijn niet afhankelijk van losse apps.

Op dezelfde manier is in het daar aan gekoppelde messaginggedeelte mogelijk om met mensen te communiceren via sms, facebook chat en messenger. Ook hier is geen afhankelijkheid van andere apps.

Wat Google nu in Android schijnt te gaan toevoegen is een extra optie waarbij je zelf kan kiezen welke app je smsjes afhandelt. Die optie heeft Windows niet, een geintegreerde messaging app met sms, FB chat en messenger had Windows dus al wel.
Het was ook eigenlijk een toevoeging op dat Apple had ook doet in iMessage, dat is namelijk wel vergelijkbaar met wat WP doet.
Een api is geen SNS toepassing. SNS is wat de maker van de firmware aan services van anderen toevoegt. Als ik op mijn android toestel de standaard messaging app verwijder, kan ik met andere apps nog altijd mijn sms ontvangen en verzenden (heck, ik héb de Samsung messaging app verwijderd!)
Het is duidelijk dat jij nooit Windows Phone hebt gebruikt.
Zolang je ook maar kan blijven scheiden, de status van een sms en een app/IM- bericht is toch wel anders zeker zakelijk gezien.
Kan je dat toelichten en/of onderbouwen? Het gaat immers om de inhoud van het bericht en het doet er niet toe of je dat per sms/mms/text/e-mail of whatever doet, lijkt me. De enige form van schriftelijke correspondentie met een juridisch andere status is - verbeter me als ik ernaast zit - de 'ouderwetse' brief.
Wat dacht je van dat je moet betalen voor een SMS en een WA berichtje van je bundel afgaat. Dus als je over je data limiet bent, wil je ws geen WA bericht versturen. Of als je SMS tegoed op is, of je hebt geen SMS bundel, dan wil je liefst geen SMS versturen.
Wat dacht je van dat je moet betalen voor een SMS en een WA berichtje van je bundel afgaat. Dus als je over je data limiet bent, wil je ws geen WA bericht versturen. Of als je SMS tegoed op is, of je hebt geen SMS bundel, dan wil je liefst geen SMS versturen.
Beide voorbeelden zijn gericht op je eigen inzicht.

Als mijn portemonnee leeg is, ga ik net naar de supermarkt, moet hij dan maar sluiten ?
Wat heeft dat er nou mee te maken. Als ik wel nog tegoed voor data heb, maar niet voor SMS, dan wil ik geen SMS versturen, dat kost veel te veel. Als je helemaal geen tegoed meer over hebt (portemonnee leeg uit jouw voorbeeld), tsja, dan kost het altijd geld, misschien kun je dan het best een WA berichtje sturen (= het goedkoopst denk ik), of ophouden met berichtjes sturen.

@AllSeeyinEye: Je hebt gelijk, ik heb eigenlijk alleen naar het kosten aspect gekeken, niet naar de status van een bericht. Dat lijkt me allebei redelijk gelijk zoals je al zegt.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 23 juli 2024 08:12]

Dat heeft toch niets met de zakelijke status van een text vs sms te maken?

Om toch in te gaan op jouw post:
Je kan sinds ICS (4.0) een datalimiet instellen en instellen dat je bij overschrijding geen data meer kan gebruiken. Eventueel kan je instellen dat je, als je je limiet nadert, voor bepaalde toepassingen geen data meer wil gebruiken.

Verder zal je vast in kunnen stellen dat je wel of geen sms wil versturen. Dit weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt me wel zo logisch. Vergelijk het met Facebook Messenger, waar je specifiek aan moet geven dat je sms wil verzenden.
Scheiden, maar ook dat je een melding krijgt dat je een sms verstuurt. Ik heb een bundel met 100bel/sms en 200MB data*. Als WhatsApp nu zonder melding smsjes gaat versturen i.p.v. chat berichten dan ben ik binnen no-time door mijn belbundel heen.
Wat dat betreft vind ik dit een kwalijke ontwikkeling want de kostentransparantie lijdt meestal flink onder deze integraties.

*Dit is meer dan voldoende voor mij omdat ik 90%+ van de dag op een WiFi netwerk zit.
ik gebruik al jaren de app handcent SMS.. deze vervangt bij mij de standaard SMS app binnen Android omdat deze meer opties heeft, zoals het vooruit inplannen van smsjes. Ik vraag me af wat er dan gaat veranderen.
Handcent zal waarschijnlijk gewoon blijven bestaan, alleen zullen de de api moeten updaten.
Ik vraag me dan ook af wat er nu eigenlijk veranderd. Ik had ook Handcent en als Whatsapp zou willen, kunnen ze toch ook gewoon de SMS API implementeren en zo dus SMSjes versturen?
gebruikte vroeger op men eerste android smartphones ook handcent sms, sinds paar maanden gebruik ik nu textra, is echt geweldig.

k'zou zeggen zeker eens proberen dit lichtgewicht en snelle sms app

https://play.google.com/s...tails?id=com.textra&hl=nl
Whatsapp kennende zal dat wel maanden gaan duren. De iOS7 update laat ook nog op zich wachten (terwijl Facebook, Twitter etc allemaal al klaar stonden) en ze zijn daar bij Whatsapp niet zo snel met het updaten...
Tja, ik vraag me ook af hoeveel whatsapp nou verdient. Want ik ken nog niemand die er echt voor heeft betaald.
Facebook en Twitter daarentegen verdienen volgens mij natuurlijk zat om goede apps te maken.
Anoniem: 471387 @remmie8015 oktober 2013 10:08
Alleen blijft het Facebook maar niet lukken om een degelijke iPhone app te ontwikkelen. Het lijkt na elke update wel erger te worden.
Wat is er mis met de FB app voor iPhone? Sinds deze geen veredelde browser meer is, is de app snel en stabiel.
Anoniem: 471387 @kdhoe15 oktober 2013 11:59
Het is nog steeds een ontzettend trage app, bewerkingen nemen veel te veel tijd in beslag. Op de iPhone 4 alsmede op de iPhone 5, op de iPad 4 daarentegen werkt de app wel snel en probleemloos.
Anoniem: 434945 @remmie8015 oktober 2013 10:45
Alle mensen die een iPhone hebben misschien? Hij stond bijna elke dag in de top 3 meest gekochte apps.
Whatsapp kennende zal dat wel maanden gaan duren. De iOS7 update laat ook nog op zich wachten (terwijl Facebook, Twitter etc allemaal al klaar stonden) en ze zijn daar bij Whatsapp niet zo snel met het updaten...
Het werkt toch nog ?
ik kreeg daags na de release van IOS7 een sh-tload aan updates, met als enige omschrijving "compatibility on ios7"
Niets veranderd, niets vernieuwd ...

Zou het stoppen met werken, en berichten niet meer kunnen verzenden, dan begrijp ik het, maar als het nog werkt ... wat maakt een nietszeggende update dan zoveel beter ?
Zou dan de app automatisch een sms versturen in plaats van een "appje" als deze ziet dat er geen netwerkverbinding aanwezig is? Of betekent het dat de ontvanger dan een appje ontvangt met de tekst er in?

[Reactie gewijzigd door Gutanoth op 23 juli 2024 08:12]

Het hangt helemaal af van hoe de developer van de messaging app dit integreert in zijn app, maar het ligt voor de hand dat als je iemand text terwijl je geen netwerkverbinding hebt, dat het automatisch een sms wordt. Het lijkt me dat de wijze waarop iemand anders een bericht ontvangt dan weer volledig afhangt van de wijze waarop die messaging regelt op zijn eigen toestel.
Dat hoop ik toch niet. Ik heb vaak dat de verbinding even weg valt en heb geen unlimited sms. Dan ga ik hoge rekeningen krijgen aan het eind van de maand. Ik zou graag gewoon de keuze willen voor SMS niet automatisch.
Precies dit inderdaad! Er zijn al wel veel onbeperkt sms bundels, maar zeker nog niet alle gebruikers hebben dit. Zou wel erg vervelend zijn dat wanneer je in een groepsapp een berichtje stuur je ineens 20 smsjes kwijt bent van je 100 sms bundel omdat toevallig je verbinding weg viel.
Mij lijkt het voor de hand liggend dat ik dat als gebruiker allemaal zelf bepaal. Wat we met zijn allen iig denk ik niet willen is dat whatsapp gaat bepalen wanneer en hoevaak ik SMSjes verstuur.
Interessante ontwikkeling, lijkt me fijn om weer één app voor al mijn sms/whatsapp berichtjes te kunnen gebruiken. Nu moet ik toch wel regelmatig beide apps langs om naar een bepaald berichtje te zoeken.
lijkt me fijn om weer één app voor al mijn sms/whatsapp berichtjes te kunnen gebruiken.
Hoe deed je het voorheen dan met Whatsapp, sms/mms, Facebook messaging en andere netwerken dat dat toen wel in één app ging?
Als ik voor mezelf spreek, dan is dat nooit een issue geweest. Ik gebruik principieel geen Facebook of andere social networks. Voorheen kreeg ik alleen berichten via SMS op mijn telefoon, nu via SMS, Whatsapp en mijn e-mail. Nu is e-mail natuurlijk iets wezenlijk anders, maar ik zou het heel prettig vinden als SMS en Whatsapp tot één app/interface zouden worden gebracht.

Ik weet natuurlijk niet hoe ongewoongewoon het bedoelt, maar ik denk dat jij iets te veel uitgaat van je eigen behoefte aan connectiviteit via verschillende wegen.
[...]
Hoe deed je het voorheen dan met Whatsapp, sms/mms, Facebook messaging en andere netwerken dat dat toen wel in één app ging?
https://play.google.com/s...?id=com.zegoggles.smssync

Backup naar mijn google account, en dan de desktop search

Omslachtig, en op het moment alleen WA, en SMS als backup, maar wel handig als doorzoekbaar archief.
op contactnaam en per bericht slaat hij alles netjes op in een 'label'
Ik zou niet zo blij zijn met deze ontwikkeling! Stel je voor dat je een app installeert dat malware is en via een slimme manier de beveiliging doorbreekt en onbeperkt SMS'jes verstuurd! Ik kan je vertellen dat dat een dure telefoonrekening wordt!

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 23 juli 2024 08:12]

Dat kan nu ook al dus wat dat betreft verandert er niets.
niet als je een onbeperkt smsbundel hebt :+
Anoniem: 80466 @purrple17 oktober 2013 14:23
Met smsm'jes kun je ook betaaldiesnten activeren en die komen niet uit je bundel maar gaan gewoon van je rekening.
Laat dan de sms-dienst ook WhatsApp-jes en hangout berichten versturen. Dan heb je die apps niet meer nodig. De sms-dienst zit er toch al verplicht ingebakken.
Dan zal Whatsapp haar api vrij moeten geven en dat is niet iets dat ik zie gebeuren. Het hele verdienmodel van Whatsapp staat (of valt) namelijk met die api en het gegeven dat de service uitsluitend via hun (betaalde) dienst/app verloopt.
Ik stuur al 2 jaar geen smsjes meer maar goed, het is wel fijn dat dit eindelijk mogelijk word. Het was wel vervelend om 2 verschillende plekken te hebben waar berichten binnen kunnen komen dus dit is welkom.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.