Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Submitter: bramhendriks

De Kickstarter-mmorpg Crowfall komt naar de Europese markt. De game zit momenteel in de alfafase, maar spelers kunnen via een pledge aan ontwikkelaar ArtCraft entertainment direct toegang krijgen tot de alfa- en bètatests van de game.

Crowfall begon als Kickstartercampagne in het begin van 2015 met een inzamelingsdoel van 800.000 dollar. Uiteindelijk heeft de campagne 1,76 miljoen dollar opgehaald. Daarmee is de game nummer 15 in de ranglijst van meest succesvolle Kickstartercampagnes voor games. Hoewel de campagne voorbij is, gaat ArtCraft door met geld inzamelen op zijn eigen website. Naast de 1,76 miljoen van Kickstarter heeft de studio ten tijde van dit schrijven op die manier nog 2,35 miljoen dollar opgehaald.

De game heeft een duidelijke verdeling tussen wat de Eternal Kingdoms genoemd worden, en de Campaign-werelden. De campaign-werelden zijn procedurally generated en bevatten omgevingen die verwoest kunnen worden. In deze werelden nemen spelers het tegen elkaar op en kunnen ze grondstoffen winnen. Na een bepaalde tijd, vaak één tot drie maanden, wordt er een overwinnaar uitgeroepen in de campaign world, en vervolgens krijgt die een reset. In de Eternal Kingdoms, de thuiswerelden voor spelers en hun Guilds, kunnen de volgende campagnes voorbereid worden.

ArtCrafts is opgezet door ontwikkelaars die gewerkt hebben aan games als Star Wars: Galaxies, Star Wars: The Old Republic, Shadowbane en Ultima Online. Om de uitbreiding naar Europa te realiseren, heeft ArtCrafts servers in Europa gezet, en een community manager voor het werelddeel aangenomen. Crowfall moet in december van 2016 af zijn.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Momenteel is de Pre-aplha stage bezig. Maar omdat de servers stabiel blijven hebben ze wel mensen van de aplha 1 groep in de pre-alpha toegelaten.

Als je je nu 'in koopt' in de pre-alpha dan test je de combat mechanics. Je krijgt 2 allies en je moet in een soort Hunger Games stijl als enigste met je team in leven blijven. Dit om server stabiliteit en game mechanics te testen.

Ik zit in alpha 2 groep dus ik hoop binnenkort ook het spel al eens te mogen testen.
Er zit geen NDA op het spel. Dus je kan nu al videos terug vinden op Twitch en Youtube.

Ik ben voornamelijk blij dat de mogelijkheid om je character te personaliseren heel groot is. Je kan je karakter het atribuut "DOM" geven en zo punten te verkrijgen voor een atribuut "ATLETISCH" te kiezen. Je hebt zo bijvoorbeeld minder intelligence, maar meer strength of je kan sneller lopen.
Het is aan jouw om te beslissen hoe je deze voor en nadelen laat combineren om zo het ideale character te maken.

En er zijn nog veel meer pluspunten in mijn ogen.. Neem maar eens een kijkje naar het project !!
grafisch beetje minimaal, begrijp me niet verkeerd; gameplay maakt of een game leuk is, niet de graphics. toch wil het oog ook wat.

wordt dit de 'nieuwe' world-of-warcraft?!
Ze keizen er bewust voor om in deze fase van productie grafisch helemaal niets te doen, zeker niet aan textures. Dit om te voorkomen dat er nu veel tijd en energie in gestoken wordt om het halverwege productie weer weg te moeten gooien. Dit is in 1 van hun video's besproken.
een "nieuwe" WOW zal er nooit meer komen denk ik. Zij waren toen de eerste die MMO goed hebben neergezet en dit goed hebben uitgebouwd. Was zeker niet vlekkeloos, maar er was geen alternatief, het was vernieuwend en dus bleef iedereen toch wel plakken.

Elke Studio die hierna kwam met hetzelfde, vaak zelfs met een sterker concept in mijn ogen, zal altijd falen. Er is simpelweg gewoon teveel content van andere games wat wel goed werkt dat de grote menigte de studio de tijd niet gunt om het product te verbeteren. Zodoende komt die game niet tot nooit lekker uit die opstartfase. Deze tijd heeft WOW toen wel gehad en gekregen vanwege eerder genoemde redenen: er was geen alternatief en het was toentertijd vernieuwend.

Tuurlijk zijn er wel successen, GW, Wildstar ook wel maar allemaal met een grote eerste base, iedereen stapt in want de HYPE is real! Daanra merkt iedereen dat er content mist, de game nog in opstartfase zit, er grove fouten in zitten op het gebied van optimalisatie, server problemen, bugs en word de game opeens voor 50% gedropped. Daarna doet de studio er alles aan om het te fixxen: F2P, return gifts, DLC's enzovoort, maar meestal is het dan al te laat en sterft het langzaam af.

Het is gewoon pijnlijk om te zien dat het 9/10 van de keren zo gaat. Terwijl het allemaal potentie heeft. De markt is alleen gewoon super verzadigt.

[Reactie gewijzigd door Zantiath op 24 september 2015 10:48]

een "nieuwe" WOW zal er nooit meer komen denk ik. Zij waren toen de eerste die MMO goed hebben neergezet en dit goed hebben uitgebouwd. Was zeker niet vlekkeloos, maar er was geen alternatief, het was vernieuwend en dus bleef iedereen toch wel plakken.
Klinkt wel een beetje fanboy zo, het is ook absoluut niet waar. Er zijn genoeg MMORPG's uitgekomen vóór World of Warcraft die ook heel degelijk waren, alleen hebben deze niet een marketing genoten die zo sterk was als dat van Blizzard. Een groot deel van de playerbase is er nog steeds van overtuigd dat Blizzard de uitvinder van het genre is, die wisten niet eens van het bestaan van MMORPG's af voordat World of Warcraft op de markt kwam. Daar komt bij dat Blizzard een sterke portefeuille heeft met klanten die al het nieuws omtrent war/starcraft nauwlettend in de gaten houden, dus de komst van World of Warcraft had initieel weinig behoefte aan reclame.

Ik denk ook niet dat nieuwe MMORPG's als Crowfall een zelfde succes kunnen ontketenen. Om een vergelijkbaar fenomeen klaar te spelen heeft een studio óf een zelfde achterban nodig, óf een frisse implementatie van het genre om zo op z'n minst een niche markt aan te boren. Zo heeft CCP een redelijk stabiel aandeel gekweekt met spreadsheet simulator EVE Online, Bethesda doet het redelijk aardig met Elder Scrolls Online, en TERA doet het ook beter dan de meeste mensen zouden denken omdat de (ex Lineage 2) developers hebben ingespeeld op het feit dat de grote Blizzard concurrent van dat moment (NCSoft) hun IP hadden verziekt door teveel van World of Warcraft te willen kopiëren en dus weer ruimte voor variatie vrij kwam op de mainstream markt.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 24 september 2015 11:27]

Ben zeker geen fanboy, sterker nog heb het zelfs maar een half jaar gespeeld max. Tuurlijk zijn er voorgangers geweest maar zij (blizzard) zijn wel diegene die het concept een draai hebben gegeven en het goed hebben weggezet. Op zon manier dat het gigantisch is geescaleerd in hen eigen voordeel. Is wel een conclusie die we mogen trekken toch gezien de cijfers na 14 jaar and counting.

Grappig dat je Elder Scrolls Online, en TERA erbij haalt want dat zijn zeker ook geen slechte maar wel zelfde laken een pak. Met veel bombarie worden ze gereleased, net zoals de rest. Player base dropped en komt daarna door stunts wel een beetje terug maar echt nooit op WOW niveau vanwege alle redenen die ik hierboven al heb vermeld. Ze gaan niet voor niets opeens naar F2P model omdat iedereen weggaat. Ja ze bestaan, dat heb ik nooit ontkent, maar de aanleiding van de discussie was "wow-killer/vervanger" en daar kunnen wij allemaal, ben ik bang, gewoon naar fluiten. Terwijl ik dat alleen maar graag zou willen zien! Het is al jaren tijd voor wat nieuws 8-)

[Reactie gewijzigd door Zantiath op 24 september 2015 11:44]

Grappig dat je Elder Scrolls Online, en TERA erbij haalt want dat zijn zeker ook geen slechte maar wel zelfde laken een pak. Met veel bombarie worden ze gereleased, net zoals de rest.
TERA staat/stond 2e of 3e op de lijst meeste subscribers, vandaar dat ik die aanhaal. Elder Scrolls Online is meer een voorbeeld wat strijkt met mijn bewering over bestaande fanbase (zie Skyrim, etc), en deze doet het ook best aardig in vergelijking met andere concurrenten.

Een 'WoW killer' bestaat niet, gaat er ook nooit komen. Wat misschien minder goed uit de verf komt in mijn argument is: World of Warcraft is niet groot geworden door spelers die fan zijn van het genre, maar mensen die Blizzard cool vinden of vrienden hebben die Blizzard cool vinden. Een 'WoW killer' zou pas kunnen bestaan als andere studio's hun games mogen baseren op de Warcraft IP.
TESO heeft zo weinig met de TES-games te maken dat ik betwijfel dat er fans overgaan, behalve natuurlijk de oorspronkelijke spike van "OOH EEN NIEUWE TES" die al snel overwaaide eer men door had dat het gewoon een dertien in een dozijn MMO is.
TESO heeft geen F2P model, het is B2P.
Wow is van 23 nov 2004. 2001 was de aankondiging.

Een WoW killer zal er nooit komen in mmorpg land. Daar zijn gewoon teveel mmorpg's in omloop. En sneuvelen er ook weer een hoop.

En wat is het nut van 1 big game?
Er is wel plaatst voor een nieuwe WoW, maar niet in het fantasy genre. Kijk naar Star Citizen. Grote kans dat dat de nieuwe WoW wordt voor het sci-fi genre.
Begrijp me zeker niet verkeerd, laten we het hopen :) Ik ga er in ieder geval niet van uit, hoe goed het concept dan ook, dan kan het alleen maar meevallen.

Wel heeft Star Citizen in mijn ogen ook wat uitdagingen.

A: Het is wel HEEL erg ambitieus. Zeker niet verkeerd, maar kunnen ze leveren?
B: Dit is een veel voorkomend probleem tegenwoordig als je het mij vraagt. Jezelf in kunnen kopen in een Alpha en Beta test omgeving. Testen, testen, testen, het is alleen maar goed. Teveel studios laten steken vallen, lees mijn vorige bericht. Maar studios vergeten ook één ding. Ondertussen kunnen zoveel games al zo vrij getest worden, sommige al voor maanden/jaren, dat je eigenlijk al wel kan stellen dat deze games al onofficieel gewoon "uit" zijn. Ik bedoel, tegen de tijd dat de game dan echt af is, speelt de player base soms al een jaar of 2, soms 3 en misschien met hele grote uitzondering al 4 jaar. Tegen die tijd zijn er genoeg andere games die dan weer nieuwe interesse kunnen wekken en weg is je base. Dus ook daar zit een erg donkere kant aan.

Voorbeeld: Day-Z. 2012 kon je de mod al spelen - 2016 komt het spel pas officieel helemaal af op de markt. Player base heeft al 4 jaar kunnen spelen. Dus het word tijd voor iets nieuws, de game is al geweest. Er zijn zelfs al reviews geweest, de player base is er al helemaal opgedoken geweest. Het spel is nog niet eens uit!! of eigenlijk toch wel alleen dan onbewust? ;)

[Reactie gewijzigd door Zantiath op 24 september 2015 11:23]

Nee hoor, Ultima Online, Dark Age of Camelot en SWG waren grote successen, allemaal Sandbox MMO. (kwart miljoen subscribers was in die tijd onzettend veel)

WoW is ThemePark MMO, sowieso niet te vergelijken met de bovengenoemde. Het was een betere versie van Everquest en ze kregen belachelijk veel aanhang MEDE omdat het blizzard was.

MMOs waren voor WoW al erg goed neergezet. Wat WoW deed was de Themepark-genre naar het grote publiek gebracht, betere marketing. Als WoW minder polished zou zijn en EVEN goed zou zijn als Everquest, dan zou het nog steeds veruit de grootste zijn kort na de release.
Ik heb ze allemaal mogen spelen, behalve UO. SWG de beste in mijn ogen. DAoC ook leuk maar geen sandbox. Meer theme park zoals je dat noemt.
Verhaaltje klopt niet.
Er waren genoeg alternatieven.

Wow kreeg alleen lading nieuwe Internet gamers, die blizzard kenden van warcraft , diablo etc.
Het kwam ook bijna tegelijk uit met overzettingen van inbellende verbinding naar adsl.

Een unieke combinatie van omstandigheden, die niet meer gaat voorkomen.

Tel uit je winst.
Deze nieuwe mmo spelers zijn gewoon nooit overgestapt en hebben ook nooit verder gekeken.

Maar alternatieven waren er genoeg.

[Reactie gewijzigd door bangkirai op 24 september 2015 12:54]

iig goed dat een monthly subscription niet verplicht is, daar heeft bijvoorbeeld een Wildstar flink zijn vingers aangebrand..

▻ Is there a monthly membership fee required to play the game?
There is no monthly fee required.
There is an optional monthly fee, for players elect to sign up for VIP membership.
To be clear: a VIP membership is NOT required to play the game.
Was bij Wildstar ook geen verplichting. Je kon C.R.E.D.D. grinden en die voor maandelijkse game time inwisselen.
Juist.... Je moet 5 uur per dag farmen dag in dag uit om een maand te kunnen betalen. Nee, voor de meeste normale gamers niet haalbaar
Aan die game was wel meer mis naar mijn mening, zelfs gratis zou ik het nog niet willen spelen ;)
Deze game qua idee ziet er redelijk uit. Een destructible multiplayer wereld kan nog wel eens interessant zijn, voorkomt dat je opties om iets te doen bestaan uit optie a, b of c. Daar hou ik wel van.
Wat ik me steeds meer afvraag bij dit soort games is waarom deze gaan spelen en niet 1 van de zoveel andere?
Wat maakt deze nu leuker / beter dan uhm bijv neverwinter? Neverwinter is gratis te downloaden / spelen en je kan zaken kopen waardoor het allemaal iets sneller gaat maar niet om beter te zijn dan de rest.
Neverwinter is gewoon een voorbeeld hoor, hetzelfde idee en graphics voor zover ik dat in dit 320p filmpje kan zien.

De enige game die ik redelijk anders vond dan de rest was ''vroegah'' lineage2. Dit draaide om lvle, equip, clans, raidbosses en etc. Maar het belangrijkste en leukste vond ik de clans. Je had clans met 100e spelers en dit x 1000. Waarbij het uiteindelijk (wanneer je je gear etc had) voornamelijk ging om een kasteel te veroveren. Zo hadden we elke 1 a 2 weken sieges, indien jou clan een eigen kasteel had ( kon je weer extra's in kopen / krijgen / crafte die je niet krijgt indien je geen kasteel hebt ) dan diende je die met je volledige clan en de hulp van andere clans te verdedigen. Dan had je de aanvallende partij die met 100e spelers aan kwam rennen en jij zat daar in je fort/kasteel de boel te verdedigen, archers op de muren, tankers achter de deuren en bij de troon ( die moest je hebben ) stond ook een hele club. Dit in combinatie met chat/teamspeak was het gewoon elke keer een super toffe ervaring. Zo had elke stad / dorp in het spel ( ook tientalle ) zijn eigen kasteel. Had je het kasteel kon je dus dingen craften/kopen etc maar ook alle spelers die bijv potions kopen in jou stad/dorp die gekoppelt is aan het kasteel krijg jij een tax fee van. (zo uitgebreid, zo gebalanceerd, nooit meer mogen ervaren in een andere game )
Momenteel moet je het niet meer spelen, is niet meer zoals het was.

Maar lineage2 is wel een perfect voorbeeld van een mmorpg die zich wist te onderscheiden van de 100 in 1 dozijn andere mmorpgs. wow daargelaten, schijnt ook een top game te zijn maar weer niet voor mij ( iets teveel fantasie en loop van a naar b en pick up loot, althans voor mij voelt dat zo. )

Alle mmorpgs en dit artikel (crowfall) geeft me ook weer het idee van tsja er zijn al tientalle andere zelfde spellen, zoals neverwinter wel heel dicht in de buurt komt ( en zo zullen er nog wel heel veel andere zijn die hetzelfde of slechter of beter zijn dan neverwinter )
Dit zijn geen MMO's als classic MMO's (met buildings etc), dit zijn allemaal varianten op de survival/build MMO's, waar lineage 2 nog echt 'old school' MMO principe had. Jammer, een flinke reboot van lineage 2 had ik graag gezien.
Ik denk dat een game zoals Lineage nooit meer terug komt, mensen hebben het geduld er ook niet meer voor. Je character groeide met het spel mee, nu wil iedereen alles binnen twee weken kunnen bereiken en dan moet er een compleet plan voor ze liggen hoe en wat ze kunnen en moeten doen. Bijna alles is ook RvR....alsof ik zelf niet een groep vrienden en vijanden kan uitzoeken. :P

Heb me goed vermaakt met Lineage2, vanaf de Beta gespeeld tot C5 ofzo.
#Uprising!
Ik volg het al een tijdje, en heb best wel interesse in het spel.
Maar als ik die "koop je in de alpha" prijzen ziet draait mijn maag om...
Alpha krijg je erbij als je een bepaald package koopt.
Eh .. dit doet me heel erg denken aan Game Of Thrones .. o wacht, dat zeggen ze zelf ook :-)
Ik volg het ook al een tijdje. Ik denk niet dat dit de nieuwe WoW wordt. Het Shadowbane bloed stroomt flink in deze mensen en PvP is daar altijd heel belangrijk geweest. De eeuwige angst om alles te verliezen wat je hebt. Ik hoop dat het niet te vriendelijk voor spelers wordt, maar daardoor schrik je misschien wel weer veel minder 'die-hard' gamers af die rustig willen farmen en hun basis opbouwen.
Toen ik de woorden ArtCraft zag. Moest ik meteen aan een school opdracht denken. Wij moesten namelijk een grafische bedrijf opzetten. (dus niet games maar media uittingen) En toen bedachten we de Naam ArtCraft. Wel grappig om het nu terug te zien in een nieuwsbericht onder Tweakers.
Maar wat houdt mensen tegen om niet constant elke wereld helemaal kapot te maken? Denk aan de trolls: Op een gegeven moment kan je toch nergens meer lopen omdat er overal gaten in de grond zitten oid?

Ookal ben ik niet zo van de MMORPGs is dit er wel 1 om in de gaten te houden. De action combat en dynamic, random generated worlds trekken mij wel. Hoop dat er genoeg content komt, de pvp ook goed is en de grind meevalt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True