Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Een man die een dwarslaesie opliep na een motorongeluk heeft met ondersteuning weer voorzichtig kunnen lopen. Dat deed hij door te denken aan het nemen van de stappen. Een brein-computer-interface vertaalde dit naar elektrische signalen naar de beenspieren.

Het is volgens de onderzoekers van de afdeling neurologie van de University of California voor het eerst dat een proof-of-concept aantoont dat een brein-computer-verbinding is in te zetten om het loopvermogen te herstellen. Tot nu toe zijn de meeste mensen met een dwarslaesie gebonden aan een rolstoel en bij onderzoek wordt gebruikgemaakt van robotische exoskeletten. Deze bieden echter geen intuïtieve bediening, aldus de Amerikaanse wetenschappers.

Ze hielden de succesvolle testen met een 26-jarige man die na een motorongeluk kampte met een onderbreking van de zenuwbanen in het ruggenmerg, waardoor zijn benen volledig verlamd raakten. De onderzoekers werkten negentien weken met de man om dertig looptesten te houden. Daarbij gebruikten ze een systeem dat het letsel aan de ruggengraat omzeilde via een brein-computer-verbinding.

Om dit systeem te trainen, oefende de man met het denken aan het zetten van stappen met zijn benen. Dat deed hij onder andere om een avatar in een virtualrealityomgeving te laten lopen. Deze hersengolven werden opgepikt door een eeg, die ze naar een computer stuurde. Deze vertaalde de golven via speciale algoritmes naar signalen voor een functional electrical stimulation-systeem. Dit systeem zorgde ervoor dat de elektrodes die rond de knieën van de man geplaatst waren, de juiste boodschappen kregen op de momenten dat de man aan lopen dacht.

Door de stimulatie van de spieren kon de man 3,6 meter afleggen in het iMove Lab van de universiteit. Hij moest hierbij nog wel ondersteund worden met een looprek en banden, maar de onderzoekers noemen het een veelbelovende stap. Ze benadrukken dat deze proof-of-concept met andere patiënten herhaald moet worden om de methode verder te verfijnen. Het onderzoek staat beschreven in het Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Wat een prachtige stap in de behandeling van paraplegie! Volgende stap; incontinentie / impotentie behandelen en je bent weer bijna een volledig 'gezond' mens. :)

Overigens staat in het paper dat hij 26 jaar is en 'minimally preserved bladder fullness sensation' heeft. Dus mogelijk was deze man niet volledig incontinent.

Edit: wat technisch interessant is, het EEG werd draadloos, via Bluetooth, verzonden naar de computer. Een heuptasje met een receiver verzond vervolgens de signalen. Je zit dus niet vast aan een pc. Daarnaast; de elektroden zitten gewoon op de huid geplakt. Dit kan hoogstens op den duur wat huidirritatie geven, maar is dus niet infectiegevoelig, je hoeft niet door de huid heen te prikken.

Tevens interessant; ondanks bewegingsartefacten (in het EEG) kon hij zelfs praten (meer activatie van het brein) met de onderzoekers, en nog steeds succesvol lopen. Hij hoefde zich dus niet 100% op zijn taak te concentreren en de computer pikte het signaal op.

Edit 2: Oh, wel relevant; de auteurs verwachten dat als een volgende test (met meer mensen) succesvol is, ze kunnen gaan beginnen met een volledig implanteerbaar systeem om het niet nodig te maken om alle systemen elke keer aan te koppelen. Cyborgs are near!

[Reactie gewijzigd door MoiZie op 24 september 2015 10:10]

Wordt vrij lastig om op eenzelfde manier incontinentie te behandelen. Aangezien het naast lichamelijke problematiek/oorzaken ook mentale oorzaken kan hebben. Denk aan dementie ;)
Maar uiteraard wel incontinentie veroorzaakt door een dwarslaesie...
Goh, dat is een hele goede opmerking. 'We' focussen bij patienten met een dwarslaesie altijd op het motorische gedeelte dat het meest invaliderend zou zijn, maar de functies van het autonome zenuwstelsel liggen ook zo goed als plat.
Wat impotententie betreft zou het 'eenvoudiger' moeten zijn om dat met het gebruikte functional electrical stimulation-systeem te behandelen. Hierbij zou je namelijk de elektische signalen continu 'houd je anussphincter gesloten' kunnen laten zeggen, tenzij de patient aan ontlasten denkt.
Dit is namelijk een stuk minder gecompliceerd dan een beweging als lopen waar 50+ spieren bij betrokken zijn, die bovendien op een uiterst verfijnde manier op elkaar afgestemd moeten zijn.

Juist daarom is dit onderzoek zo gaaf: door te laten zien dat er iets mogelijk is voor een enorm ingewikkelde beweging als lopen, demonstreren ze dat deze techniek enorm potentieel heeft. Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen.
Het is zeker interessant en fascinerend, al blijven de echte (r)evoluties op het moment nog uit. Het zijn veel kleine incremental stappen en bij dit soort onderzoeken zijn er veel 'buts' and 'only ifs' die vaak op het eerste gezicht niet zo duidelijk zijn. Neemt niet weg dat dit bijzonder en zeer nuttig kan zijn!

Vorig jaar op het WK in BraziliŽ werd ook al een soortgelijk systeem gebruikt voor de 'aftrap'. Youtube

Daarnaast is het aardig dat je het mobiel EEG aanhaalt, een van de grootste ontwikkelingen op dit moment in de Brain Computer Interface wereld gaat de transitie van wired naar wireless zijn. 99% van de studies op dit moment zijn gedaan in zeer gecontroleerde lab-omgevingen. Het wordt echter steeds duidelijker dat ons brein anders werkt als we in de meer complexere real-life omgeving zijn. Op het moment werken wij met een draadloos high-grade EEG systeem en onderzoeken enkele hersenprocessen terwijl je buiten fietst. Daar hebben we wel (nog steeds) last van bewegingsartefacten dus dat is toch nog wel iets om niet te verwaarlozen.

Tot slot, long term systems hebben nog een extra complicatie om de impedantie / het contact van de electroden over tijd goed te houden. Dit process is nog sterker bij geÔmplanteerde electroden (invasief - maar werkt beter). Daar zoekt men al jaren naar de holy grail. Meer specifiek is daar (i.e. invasief) het probleem dat het lichaam de electroden 'afstoot' over tijd en dus de performance verlaagt. Dit is vooral voor Material Science een uitdaging om met betere (biologische) materialen te komen.

[Reactie gewijzigd door ZinQ op 24 september 2015 11:24]

Als dat ook op drze manier gaat, ben je dan wel snel klaar en is een vluggertje wel heeeeeel vlug... :+

Maar idd, wel heel cool dit soort techniek. Vraag me af hoe lang het duurt eer het gemeengoed geworden is, zodat iedereen ervan kan profiteren, het zal nu allerminst goedkoop zijn.
Leuke technologie.
Maar ik vraag me af waarom er niet meer geld, energie en tijd in gestoken om de zenuwen te repareren of om bijpas zenuwen te maken?
Ja, ik moest ook meteen aan dit artikel denken!
Naar mijn idee zal zo een siliconenimplantaat minder vertraging veroorzaken...
Plus goedkoper, daarentegen wel gevaarlijker om in te brengen...

Toch zou dit ook een mooie stap zijn met gebruik van exo-suit's! :9~
Las laatst iets over spinnen en het spul waar ze webben van maken wat ze willen gebruiken als kunstmatige zenuw.
Prachtige ontwikkeling! Als je zoiets combineert met een lichtgewicht exoskelet..dan kan zo'n persoon wisselen tussen zijn eigen spieren (met ondersteuning) of het exoskelet het werk laten doen als fallback oid. Of direct het exoskelet aansturen..hmm..

Vraag me ook af of je zoiets in aangepaste vorm zou kunnen gebruiken bij mensen met spasmes, zoals b.v. CP, om zo 'te corrigeren' en de spasmes af te laten nemen en een betere loopbeweging te maken.
Spasmes ontstaan vanuit de hersenen, dus het EEG zal ook deze informatie oppakken.

[Reactie gewijzigd door pepio op 24 september 2015 11:10]

Een spasme is het typevoorbeeld van een actie die niet door de hersenen gestuurd wordt.
U heeft gelijk, mijn excuses.
De hersenverlamming (cerebral palsy) zal hier niet mee te corrigeren zijn, gezien de schade in de hersenen zit dankzij een beschadiging of geboortedefect in baby's. Daarnaast, een spasme ontstaat vanuit de spier, waarbij dit niet goed geremd kan worden door de hersenen, wegens bijvoorbeeld schade in het ruggenmerg of een aangeboren defect. In het eerste geval kan dit dus helpen als feedback mogelijk wordt, maar in het tweede geval zijn je hersenen gewoon stuk en dan zal aansturen met EEG niet werken.
Wow mooi idee inderdaad!

Als je het vereenvoudigd voorstelt: Men meet aan het brein wat de gewenste actie is (input), men meet aan de spieren wat het resultaat is (output), en het verschil tussen die twee is input voor de regelaar(Error). Basis regeltechniek. **Mompelt iets over theorie vs. praktijk**

Is het echter niet zo dat de oorzaak van de spasmen vaak ook in het brein liggen? In dat geval lijkt dit me toch wat moeilijk, want hoe maak je dan het onderscheid tussen gewenst en ongewenst?
Mensen weer leren lopen, is super gaaf natuurlijk!

Maar ik vraag me altijd af waarom "men" denkt dat je verticaal moet beginnen met leren lopen?
Als ik om me heen kijk (de natuur/ de echte wereld), dan leren "wij" dat toch door eerst te kruipen, daardoor spieren en controle ontwikkelen, en zodra we ons er van bewust zijn dat we niet bij de koekjes kunnen trekken we ons op aan een tafel.

Verlamde mensen zullen precies dat traject weer door moeten zou ik denken, ze hebben geen controle in ieder geval, mogelijk al wel een beetje spiermassa.
Het is niet alsof je dan een stap (no pun intended) terug doet door weer te kunnen kruipen na een verlamming.

Of gebeurd 'het natuurlijke proces' wel bij revalidatie maar zie ik dat nooit op het internet omdat kruipen niet gaaf genoeg is om op internet te zetten?
Nou dat is in dit geval niet zo moeilijk. Allereerst kon deze persoon voor het ongeluk al staan dus ontwikkeling van evenwicht is niet nodig. Maar belangrijker voor dit onderzoek,heb je de stellages gezien? Stel je voor dat die moet aanpassen om de mobiliteit die vereist is om te kunnen kruipen mogelijk te maken.
Als ze dit systeem geperfectioneerd hebben zodat die ondersteuning niet meer nodig is kan kruipen een logisch begin worden maar nu is dit praktischer
Wij leren in de natuur te lopen door eerst te kruipen... maar als mens zijn we in de minderheid. De meeste dieren zijn voor de bevalling verder ontwikkeld in vergelijking met de ontwikkeling van een baby die net geboren is.
Diverse apensoorten kunnen zelfs direct lopen (met vallen en opstaan natuurlijk).
Dit heeft weinig met spierkracht te maken, maar alles met de hersenen. Een pasgeboren baby kan wel zwemmen (spartelen).
Geweldig. Respect ook voor het doorzettingsvermogen van de patiŽnt. Wat moet dat zwaar zijn zeg!

Mooie technische vooruitgangen in de zorg de laatste tijd.

[Reactie gewijzigd door dennisk. op 24 september 2015 10:12]

Mooie vooruitgangen in de zorg de laatste tijd.
Pardon me? Je bedoelt waarschijnlijk technische vooruitgang. Vooruitgang op andere terreinen in de zorg is ver te zoeken.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde ;), heb mijn reactie er op aangepast. Ik vind het erg knap hoe ze nieuwe technieken toepassen in medische kwesties.

Vooral de vooruitgang die wordt gemaakt met 3D-printen, het is echt ongelooflijk hoe precies er iets kan worden gemaakt, zodat het in sommige gevallen gebruikt kan worden als vervanging.

Zoals het bericht van laatst ook: nieuws: Onderzoekers herstellen zenuwen met siliconenimplantaat uit 3d-printer

Erg leuk om zulke berichten te lezen.

[Reactie gewijzigd door dennisk. op 24 september 2015 10:13]

Geweldige stap in de goede richting. Een mooi voorbeeld van in welke richting gedacht moet worden. Met trial en error en veel testen kan dit een prachtige techniek worden om mensen met verlamming te helpen. Uiteindelijk kan het ook worden ingezet om de controle van extra kunstmatige ledematen sneller en soepeler te laten gaan.

/edit; Overigens is feedback ook belangrijk en datlijkt nu nog te ontbreken. M.a.w. Hij kan wel zijn benen aansturen met zijn hersenen dankzij deze hulp maar ik lees niets over mogelijke feedback terug van de benen naar de hersenen. Dit zou wel mogelijk moeten zijn daar slechts 1 punt defect is en de zenuwen in de benen in principe wel signalen terug zouden moeten zenden maar deze op dat ene punt niet door komen. Mogelijk dat feedback terug naar de hersenen een goede zet is om het vlotter te laten gaan?
De feedback van de benen zorgt immers voor automatische koppeling vanuit de hersenen teerug naar de benen. Dus in plaats van denken aan lopen enkel de brug herstellen. Maar goed, ik ben geen kenner op dat gebied. :P

* Auredium vraagt zich af wanneer iemand officieel een cyborg kan worden genoemt.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 24 september 2015 10:09]

Een dwarslaesie betekent; alles weg. Dus ook feedback. Anders zou je nog wel gevoel kunnen hebben in je benen (want dat is feedback).
Ik bedoel meer in de richting dat het wellicht meer baat heeft om niet alleen de heen verbinding maar ook de 'terug' verbinding te herstellen. Ik ging er al vanuit dat feedback sowieso door de dwarsleasie niet mogelijk was. Ik denk echter dat het herstellen van de feedback naar de hersenene toe de patient veel meer geholpen kan zijn. Dat bedoel ik ook met een 'brug' zeg maar dat de chip als brug functioneerd voor zowel heen als terug over de breuk. Nu functioneerd de chip enkel als heen over de brug voor zover ik zie.

That said blijft het indrukwekkend. Maar de grijze massa is zo enorm afhankelijk van die feedback voor dingen te kunnen doen.
Knap werk. Het verschil is dat wij tijdens het lopen vooral aan andere dingen denken.
En ook dat is volgens het artikel geen probleem.
Je bedoelt wellicht het onderzoeksverslag? In het Tweakers-artikel lees ik hier niks over.
Ik principe kunnen ze elke 'gedachte' koppelen aan de loopbeweging lijkt me. Ik vind het denken aan lopen vrij abstract en het lijkt me makkelijker om iets eenvoudigs te gebruiken; een gedachte die je makkelijk oproept, maar die je niet gebruikt normaal. Heel cool dat het kan natuurlijk. Weer een stapje dichterbij een superhuman of cyborg :)
Klopt, in principe wordt elke gedachte geaccepteerd tijdens de training. Een computer kan de golven wel uitlezen, maar niet de betekenis ervan. Denken aan lopen lijkt misschien abstract, maar je moet het eigenlijk zo zien: het is dezelfde gedachte die je nu al maakt wanneer je loopt. Deze mensen zijn verlampt geraakt, maar weten echt nog wel hoe ze moeten lopen. Alleen verhinderd de 'kortsluiting' het zeg maar, wat de computer voor je oplost. Na voldoende calibratie zou het theoretisch gezien exact hetzelfde kunnen wat ze voor de verlamming ook al konden. De benen zijn immers niet kapot, de 'kabel' die de informatie doorstuurt is kapot/onderbroken.
Gelukkig is de medische wereld inmiddels ook al een heel eind om gewoon de onderbroken banen te kunnen herstellen.. Maar tot die tijd is dit zeker een 'tussenoplossing'..
Tijdens het wandelen gebruikt de mens tientallen spieren in combinatie met het evenwichtsorgaan. Normaal verloopt dit na de eerste levensjaren volledig autonoom.

Om dit allemaal te regelen via detectie van activiteit in specifieke zones in de hersenen en dan de juiste spieren in de juiste sterkte en volgorde te doen samentrekken en ontspannen... bijzonder complex. Waarschijnlijk is dit helemaal opnieuw beginnen. Hopelijk kunnen ze het oude autonoom patroon aanspreken (hoewel spieren geen geheugen hebben natuurlijk) en hoeven ze niet alle spieren individueel te triggeren.

Het blijft een schitterende prestatie uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 24 september 2015 15:48]

Vertical video, are you kidding me!
Wel vet cool trouwens, maar zal nog wel decennia duren voordat het breed ingezet kan worden.
(off-topic:) Het wordt nu inderdaad enkel verticaal ingezet, niet breed. :+

Wel heel bijzonder dat de proofs-of-concept tegenwoordig zo geavanceerd (en daadwerkelijk dus functioneel) zijn!
Volgende stap is brain-brain interactie (communicatie). Maar met elektrische signalen conepten in ons brein *opwekken* is weer hele andere koek!
Verticale video hoeft helemaal niet erg te zijn. Alles aan de linker en rechterkant van de video is toch niets boeiends te zien. Verticaal filmen gebruik je de volle resolutie van de opname voor het gene waar het in dit geval om draait.
Maar dan moet je wel een videospeler hebben die herkent in welk formaat de video opgenomen is en dan geen zwarte randen tonen.
Zo een video had bijvoorbeeld makkelijk rechts naast de tekst afgespeeld kunnen worden als er geen grote zwarte balken waren.
Zwarte balken is alleen op fullscreen logisch. Een video als deze dient alleen als aanvulling op de tekst naast de tekst is dan logischer dan fullscreen.
Gelukkig zijn de meeste spelers wel weer verticaal werkend op telefoons, nu moeten die zelfde spelers nog slimmer worden op een PC.
Staan je ogen boven mekaar dan? Nee, mens is niet gebouwd om verticaal te kijken.
Heb je dan een reden om links en rechts te kijken als daar niks wat voor de video van belang is gebeurd?
Als jouw ogen niet gemaakt zijn om verticaal te kijken dan wens ik jou veel sterkte met het bekijken van een website. Als ik Tweakers fullscreen bekijk heb ik namelijk nog 2/3e grootte witte randen aan de zijkanten, iets dat bij bijna alle sites het geval is, of zelfs nog erger, daar komt de storende reclames. Tegenwoordig beginnen sites en andere dingen steeds meer horizontaal te doen, maar dat is niet vanwege onze breedbeeld monitoren (die hadden we al lang) of omdat iets als een site prettiger in de breedte bekeken wordt (vrij weinig sites die het prettig voor elkaar krijgen). Dit is vanwege telefoons en tablets waar een veeg beweging links en rechts voor vele iets natuurlijker aanvoelen, zie je bijvoorbeeld aan Windows 8 die daarvoor geoptimaliseerd was en daarom dingen om gooide met groot protest. Maar die zelfde apparaten die horizontaal verder introduceert hebben ook verticale video groot gemaakt.

Ook lees jij mijn bericht niet, want wat ik zeg zit ook juist meer in lijn met horizontaal kijken.
Horizontaal kijken is niet altijd even prettig zoals een website.
Ook heeft het alleen nut als er daadwerkelijk informatie te vinden is, de maker van de video vond dat het geen nuttige of mogelijk storende informatie was dus heeft verticaal gefilmd.
Je hebt een verticale website en een verticale video, zet je die 2 naast elkaar en je brengt het juist meer naar horizontaal toe waar aan beide kanten nuttige informatie te vinden is.

Al klopt je opmerking hoe dan ook niet echt, onze ogen staan juist enorm naar voren gericht in tegenstelling tot de meeste dieren. Als je kijkt waar onze ogen op geoptimaliseerd zijn (het deel dat bij beide ogen overlappen en in 3D zichtbaar is) dan loopt dat zelfs meer verticaal dan horizontaal.
Natuurlijk hebben we vaak meer aan horizontaal meer informatie, maar dat geld alleen als er daadwerkelijk meer informatie is, wat er soms gewoon niet is.
Ook zoals Dannydekr in een reactie geeft kijk je meestal niet naar een groot scherm vlak voor je neus, dus is het minder belangrijk.

Wat is uiteindelijk het probleem met verticale videos?
- Degene die opneemt faalt in opnemen en kan niet inschatten dat de gemiddelde video beter horizontaal is.
- Geen enkele speler past zijn formaat aan aan het formaat van de video, dus je krijgt op een horizontaal scherm zwarte balken die erger zijn dan de storende/nutteloze informatie links en rechts van het beeld. Hierdoor kan je niet multitasken door het filmpje naast iets anders te plaatsen
Knap he, dat ze iemand met een verlamming weer kunnen laten lopen dmv deze geweldige technologie! :D
Enorm!!!

(En sorry voor de compleet offtopic verticale video discussie hier boven)
Dit is te belachelijk voor woorden. Als je tweakers leest, lees je dan van links naar rechts of van boven naar onder. Denk toch eens na. De mens is zo gebouwd, met breedbeeldvisie, daar is niets tegen in te brengen.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 24 september 2015 23:58]

- Degene die opneemt faalt in opnemen en kan niet inschatten dat de gemiddelde video beter horizontaal is.

-> met al die "smart" phones en mobiele OS-en die graag alles beter weten over wat we denken, gaan doen en willen eten verbaast het me dat er nog geen vierkante fotosensor in die dingen zit.
Deze zou dan op auto modus ingesteld worden om in zowel verticaal als horizontaal perfect cinema conform beeld op te nemen.
Wat een onzin. Kijk jij die video's in fullscreen op een 60" monitor op 15 cm afstand? Nee. Je kijkt het vanuit je handpalm of in een gekaderd schermpje in je internetpagina. Het argument is dus niet relevant..
Geen onzin, dat is hoe de mens in mekaar zit. Je gezichtsveld is breedbeeld niet langgerekt. Daar is geen discussie in mogelijk, dat is fysiologisch zo.
VVS, dus het is waar!

In dit geval is het overigens wel gepast imo.

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 24 september 2015 09:53]

Verticale video is niet eens zo erg. Bijna 50% bekijkt een video op zijn smartphone. Deze wordt bijna altijd verticaal vastgehouden. Zelfs wanneer men een horizontale video bekijkt is men te beroerd om de telefoon te draaien (meerdere onderzoeken bevestigen dit).

VVS is gewoon het gevolg van de moderne tijd en smartphones en voor die devices is het de beste manier van weergave als men even snel een video bekijkt.

Deal with it :+
Het heeft ook met een zekere arrogantie en "ik heb geen zin om verder dan 5 seconden vooruit te denken" mentaliteit te maken.

Je kunt namelijk prima je telefoon een slag draaien een mooie video maken, maar je TV of laptop of computerscherm zijn (Veelal) niet draaibaar.

Horizontale videos zijn dus door 100% van de mensen te bekijken en vertikale videos maar bepaald percentage. DŠŠr stoor ik me dus aan, dat gewoon simpelweg niet even 1 seconde stilstaan bij het feit dat niet de hele wereld telefoons gebruikt voor alles.

Even los van de discussie dat vertikale videos gewoon onzin zijn, het lijkt in de verste verte niet op hoe onze ogen kijken, even afgezien van het feit dat 16:9 standaard van veel telefoons nou precies gemaakt is om horizontaal gezien veel beeldinformatie en dynamische kijkervaring te geven.

Staand 16:9 filmen is echt tenenkrommend. Als het nou staand 4:3 zou zijn, dŠt is een heel ander verhaal. Maar 16:9? really? Videos als een kolom waar bijna niks in past...handig.
Vine, Facebook en Instagram filmpjes worden vrijwel enkel bekeken op een smartphone. Uit onderzoek blijkt dat horizontale filmpjes bijna altijd verticaal worden bekeken omdat men te lui is om hun telefoon te draaien. Daarom is verticaal filmen voor deze doelgroep de meest logische/gangbare manier omdat je content dan voor de meeste gebruikers het beste tot zijn recht komt.

Wat ik wil zeggen is dat horizontaal filmen natuurlijk in de meeste gevallen de voorkeur heeft, maar in sommige gevallen -waarin je jezelf richt op het mobiele publiek- verticaal beter uitpakt.
Totaal geen gevoel voor compositie. Alleen een closeup van het gebeuren, en dan meestal een persoon.
Alsof je naar een slechte soap zit te kijken.
Alsof jij je filmpjes allemaal op TV bekijkt. Zoals ik al zei; 50% opent een video op zijn verticale smartphone.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True