Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

De 'dekking' van 4g in Nederland is volgens dataverzamelaar OpenSignal in een half jaar tijd een beetje verbeterd. Vooral bij Vodafone en T-Mobile zaten mensen vaker op 4g dan een half jaar geleden, bij KPN juist iets minder. Klanten van Tele2 zitten de helft van de tijd op 4g.

Gemiddeld vindt 80 procent van de metingen die de OpenSignal-app uitvoert in Nederland plaats op 4g-netwerken. Dat is evenveel als een half jaar geleden, maar dat komt door het toevoegen van Tele2, die dankzij de beperkte dekking op 51 procent zit. Als die uit de berekening wordt gelaten, komt het gemiddelde uit op rond de 83 procent.

In België vindt 60 procent van de metingen plaats via 4g. Bij Mobistar is dat het meest met 68 procent, bij Base het minste, namelijk 46 procent. Proximus zit daar tussenin met 61 procent. Een vergelijking met een half jaar geleden is onmogelijk, omdat OpenSignal toen geen Belgische cijfers publiceerde.

Nederland staat in de mondiale top tien zoals OpenSignal die heeft samengesteld. Het aantal metingen op 4g is volgens de organisatie een aardige indicatie van de daadwerkelijke dekking van 4g. Het is onbekend of de app rekening houdt met mensen die aan het bellen zijn. Bij bellen schakelen 4g-telefoons in veel landen, waaronder Nederland, terug naar 2g of 3g, omdat bellen over 4g bij veel providers nog niet bestaat.

OpenSignal verzamelt zijn cijfers door elke tien tot vijftien minuten een meting te doen op de achtergrond, waarbij het onder meer het type netwerk en de zendmasten waarmee de telefoon is verbonden doorseint. OpenSignal neemt voor deze meting alleen de telefoons mee die op zijn minst een keer een verbinding hebben gehad met 4g.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Jammer dat er niks over de snelheden wordt vermeld die ook in dit onderzoek gedaan zijn. T-Mobile is daarin duidelijk de winnaar met gemiddeld 25 Mb. Ik doe regelmatig een speedtest en ik haal altijd meer als dat, 80 Mb is ook geen uitzondering!

Tmobile: 25 Mbps
KPN: 19 Mbps
Vodafone: 17 Mbps
Tele2: 16 Mbps

[Reactie gewijzigd door Erulezz op 24 september 2015 09:35]

Gisteren op KPN 4G enkele speedtests uigevoerd: de eerste was rond de 30, de tweede test, 500 meter verderop, bijna 80Mbit. Hangt dus ook veel van de plek af. En dit was in de stad.

Zoals ik begrepen had gebruikt T-Mobile een andere frequentie en bouwen ze hun netwerk eigenlijk opnieuw op. Daardoor halen ze hogere snelheden op sommige plekken.

Aangezien KPN's netwerk "landelijk dekkend" is, haal ik op het platteland van Friesland gewoon ook nog +20Mbit, waar T-Mobile met 2G komt aanzetten, 3G, laat staan 4G is er niet. Zelfde verhaal voor Vodafone. Geen 3/4G te bekennen.
Hoewel ik die ervaring als T-mobile gebruiker herken moet ik zeggen dat ik nu 4G ontvang waar ik eerder nog geen 3G kon ontvangen. De uitrol van het netwerk duurt door het volledig "opnieuw" opbouwen van het netwerk langer dan bij de concurrenten, maar de dekking is nu op bijna alle plekken waar ik kom (eigenlijk overal van Groningen tot Maastricht tot Vlissingen tot Den Helder) gewoon goed. De kleine gaten die er over blijven lijken meer te komen door omgevingsfactoren als hoge gebouwen, hoge heuvels en dergelijke dan door een slecht netwerk. Uitzondering daarop zijn de echt afgelegen gebieden. Zo had ik laatst slechte ontvangst in de omgeving tussen Hoogeveen en Emmen en heb ik wel eens slecht of geen bereik in andere gebieden in Zeeland en de noordelijke provincies.

De snelheid is wel erg goed. Thuis zit ik bij problemen met internet (Ziggo) via mijn smartphone te internetten en dan is de verbinding soms zelfs beter (en dat is niet omdat het anders via WiFi gaat, dat gaat normaal via een ethernet kabel). Dan haal ik ook de eerder genoemd 80Mbit met grote regelmaat.
Heb ik even pech dat ik uit het Noorden kom. :+

Daar heb je namelijk met KPN wel het beste bereik.
Inderdaad, in het noorden is de strategie van T-mobile "wel verkopen, maar niet leveren".
Heb mijn abbo van ellende maar overgezet naar ziggo. Vodafonenetwerk doet het een stuk beter hier.
Heb ik even pech dat ik elke dag door de dode hoeken kom van de providers.. waar geen t-mobile, kpn als vodafone netwerk beschikbaar is ^^

Flevoland mag onderweg wel wat beter ondersteund worden door providers. Zolang je in de stad bent is er geen probleem ^^ behalve dan bij vodafone dan mag je buiten gaan staan voor ontvangst XD

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 25 september 2015 00:11]

Dit was ook een groot probleem in Twente en omstreken maar wordt nu met de week beter en vele 'G' masten zijn hier in de omgeving al omgebouwd naar 4G masten.

Ook de dekking is vele malen dichter, zowel op de dekkingskaart van T zelf als in de praktijk. Heeft veel te lang geduurd maar er zit zeker wel voortgang in.
tsk!
snelheid is niet belangerijk imho 10Mbps is genoeg voor mijn smartphone
doe eerst maar de data bundels omhoog schroeven en dan kijk ik wel of 25+ mbps nodig is

ik download namelijk geen filmpjes met mijn huidige data bundel van 3GB per maand dan wil ik minstens een vertienvoudiging van mijn huidige bundel voor dat ik uberhaupt denk aan youtube crunchyroll etc etc.
Helaas ben ik het hier mee eens. Ik redt het met mijn datalimiet van 1GB wel, maar dat komt omdat ik dataslurpende dingen alleen via WiFi doe. In veel gevallen is mijn verbinding via 4G echter stabieler en sneller dan WiFi. Ik zou de snelheid dus graag benutten, maar dan moet die datalimiet wel stukken omhoog (of weg).
Ja 4G is cht geweldig maar geen vervanging voor wifi vanwege de prijs. Heb 3Gb bundel maar meer dan een uur per maand YouTube kijken doe ik niet.
Snelheidsmetingen Zulke interpretaties van snelheidsmetingen zijn zo subjectief, zeker als ze door de gemiddelde tweaker worden uitgevoerd zonder vermelding van locatie, omstandigheden en zonder wetenschap van zaken als afstand tot de cel, gebruik van de cel op dat moment, etc etc. Daarbij speelt je type handset een enorme rol, zeker met LTE-Advanced (wat nog maar door een handje vol handsets wordt ondersteunt en ook nog niet elke operator overal actief heeft).

Ter indicatie: net een snelheidstest op KPN gedaan en ik haal 35 Mbit/s.

Edit: nuance in eerste zin en snelheidstest toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 24 september 2015 10:34]

Volgens mij haal je hier de begrippen "representatief" en "objectief" door elkaar. Een snelheidsmeting met een app als Speedtest kan natuurlijk onmogelijk subjectief zijn.
De meting is inderdaad niet helemaal subjectief, maar de conclusie die de gemiddelde tweaker eraan verbindt wel. Ik had duidelijker moeten zijn...

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 24 september 2015 10:54]

Dat ben ik zeker met je eens.

Bovendien worden speedtests, ook bij 4g, nogal eens beinvloed door de belasting op de gekozen mirror.
Precies, dus in dat licht is de meting zelf ook subjectief, niet alleen de conclusie die een tweaker er aan hangt 8-)
Zijn dit alleen metingen over 4G of ook over 3G/2G?

Als je 2G-metingen meeneemt dan trekken die het gemiddelde redelijk hard omlaag gok ik.
"Hoeveel van de metingen zijn op 4g?" zou een hint moeten zijn wat er precies gemeten is 8)7
Tja, als je je dekking enkel in de grote steden uitzet waar je vervolgens 4G+ aanbied, kokm je een stuk hoger uit je snelheidsmetingen.
Ik doe ook wel eens een Speedtest op KPN en kom daar regelmatig ook boven de 80 uit, op 4G+ meestal boven de 100.
Ik heb een maandje met Tele2 rondgelopen en ook daar zou mijn gemiddelde snelheid veel hoger liggen dan 16 Mbit/s, mits je in de steden blijft natuurlijk. Daarbuiten mist de 4G dekking en trekt het de snelheid weer omlaag.
mits je in de steden blijft natuurlijk.
Dat is helemaal niet zo'n natuurlijk ding. Ik heb hier in de stad heel wat snelheidstesten uitgevoerd en de beste meting tot nu toe heb ik op een industrieterrein aan de rand van de stad uitgevoerd waar geen hond en slechts een halve spreekwoordelijke paardenkop rond loopt.
Ik haal vaak 100+ mbit. 4G+ :z
Met KPN haal ik meestal rond de 20Mb. In Oost-Souburg nooit meer dan 10Mb. Laatst was ik in de Rai in Amsterdam en haalde ik 123Mb. Dat was het hoogste ooit, met m'n iPhone 6. In Drenthe haalde ik regelmatig 60Mb.
Wat heb je aan het feit dat T-mobile 25 Mbps haalt als er veel meer plekken zijn waar nog uberhaupt geen dekking is?

Ik heb liever (bijna) overal 19 Mbps of zelfs 10 Mbps met de lekkere lage latency van 4g, dan op minder plekken een hoge snelheid.
Het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk, in mijn geval gaat het dan om plekken waar ik eigenlijk nooit kom. Ik heb dus meer baat bij een hogere snelheid op plaatsen waar ik wel kom dan dekking op plaatsen waar ik niet kom, voor mij is T-Mobile een logischere keuze dan KPN.
Ik las laatst dat ze nota bene in Kosovo 99% 4G dekking hebben, dus wat dat betreft is het gek dat we dat in het rijke Nederland nog lang niet hebben.
http://www.xda-developers.com/the-atlas-of-xda/#Kosovo
KPN heeft dat toch gewoon?
En Vodafone zit daar dichtbij.
Nee, ze hebben 95% procent, wat verplicht is om het landelijke dekking te mogen noemen. Echter gaat het hier om 95% van de bevolking en niet oppervlakte. Hierdoor zijn de 4G verbindingen op het platteland belabberd.
Ik snap wel dat de verbindingen op het platteland belabberd zijn. De redenatie is dat ze geen dure palen en onderhoudt voor 2 mensen en een paar stuks vee willen neerzetten. Maar het wordt nu toch wel eens tijd dat zij nu ook redelijk goede verbindingen krijgen. De blindspots en gebieden als de Veluwe mogen nu ook wel eens een dekking gaan krijgen. Ik rij het stukje Utrecht CS - Hilversum met de trein, maar voor het grootste deel valt mijn verbinding weg. Dat moet niet meer mogen in 2015
De grap is nu juist dat het (open) platteland van Nederland (als afstanden erg groot worden dan zit je weer met een ander probleem, de veluwe is geen platteland en vormt weer zn eigen uitdaging) relatief goedkoop te dekken is. Bij gebrek aan obstakels maak je je sectoren lekker groot. Weinig demping, weinig gebruikers die je capaciteit opsnoepen, gaan met die banaan. In een stad als Amsterdam heb je relatief veel meer opstelpunten nodig om alle obstakels het hoofd te bieden en je capaciteit goed op orde te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 24 september 2015 10:32]

Op de veluwe heb je eerder het probleem met Wikselaar, die wil niet altijd meewerken :X
Wat heeft het bedrijf Wikselaar ermee te maken?
Utrecht CS - Hilversum doe ik niet zo vaak, maar wel Hilversum - Amersfoort.

Sinds 4g op 800 mhz in gebruik is heb ik op een Sony Xperia Z1-compact zelfs wanneer de trein door de bossen tussen Hilversum en Baarn rijdt gewoon bereik bij KPN.
Bij KPN is het toch echt 95% van de oppervlakte en 99% van de bevolking.
Noem je dat een betrouwbare bron? een slager die zijn eigen vlees keurt?
Ligt toch wel iets genuanceerder. KPN noemt het ook in haar jaarverslagen en wordt er ook op geaudit. Daarnaast schiet een telco er niets mee op om meer te beloven dan je waarmaakt, want klanten merken het direct als ze geen dekking hebben en wel een fatsoenlijk device en normale woning.
Niet overal op het platteland.

Mijn zusje woont in het buitengebied van Beltrum (achterhoek).

Zij heeft volle bak 4g. Zal niet op de maximale snelheid omdat het op 4g-800 is, maar haar snelheid ligt 4x zo hoog als wat over de ADSL-verbinding (die ook nog voor TV wordt gebruikt) gehaald wordt :').

En ook in mijn ervaring is de 4g dekking bij KPN, juist ook in buitengebieden, van een zeer goed niveau. Als ik met de trein van Almere naar Apeldoorn reis kan ik eigenlijk zonder onderbreking naar een mobiele radiostream van hoge kwaliteit luisteren.
De 4G verbindingen van KPN zijn allesbehalve belabberd op het platteland.
Zelfs in de middle of nowhere in de achterhoek, Drenthe, Zeeland, et cetera heb ik vaak 3 tot 5 (max) strepen bereik en een gemiddelde throughput van 18MBit.

Dat noem ik niet bepaald belabberd. :)
Wet van remmende voorsprong.
Omdat hier snel indernet via 'oude' media zoals dsl en kabel gemeengoed is is de behoefte aan een snel draadloos netwerk lager en wordt er dus minder in geinvesteerd.
Je haalt een anonieme bron op XDA aan als de waarheid?

Daarbij: Kosovo is ongeveer zo groot als een kwart van Nederland, dus met minder masten en dus geld te dekken. Daarbij is het bergachtig, gooi een paar sectoren op de bergen en je hebt al snel dekking overal. Overigens : wat is dekking? Aangenomen dat die 99% waar is, dekking waar? Binnen? Buiten? En hoe sterk is het signaal dan?

Ergo; het statement op XDA en je vergelijking met Nederland (en wat zijn de cijfers van Nederland? Wat is de bron? Wij van WC eend... ?) gaat dus niet zo makkelijk op.
Je haalt dekking en gebruik door elkaar. De grote Nederlandse providers claimen ook 99/100% dekking. Wil nog niet zeggen dat iedere het kan gebruiken, wil gebruiken, ervoor extra willen betalen of wat dan ook. Ik denk dat dat percentage in Kosovo wel wat lager zal liggen ;).
Je kan 100% dekking hebben en alsnog maar 1% v/d tijd daadwerkelijk een 4G verbinding kunnen opzetten. Geen appels met peren vergelijken. Daarnaast is er blijkbaar 99% LTE dekking, wat niet perse gelijk is aan 4G.

Uit je link: We are the newest country on the planet (...).

Zie https://en.wikipedia.org/..._handicap_of_a_head_start

[Reactie gewijzigd door Aikon op 24 september 2015 09:33]

Nou Amerika is ook een rijk land en daar is het nog vl erger. Gemiddelde snelheid is 10Mbps.

En vergeet niet de wet van remmende voorsprong.
In plaats van nieuwe technieken te ontwikkelen zoals 5G kunnen ze beter eerst de dekking van 4G perfect maken. Het komt vaak genoeg voor dat ik op G of 3G zit. (Ik zit bij Hollandsnieuwe.)
HollandsNieuwe biedt ook geen 4G. Die bieden 3G en 2G via t Vodafonenet.
Door de gebruikte frequentie(2100 ipv 900) is die 3G ook vaak minder in huis en op platteland dan bij de andere netten.
KPN en T-Mobile hebben 3G via 900 en dan heb je min of meer 3G waar je anders 2G had, Vodafone bied 2G op die frequentie.

[Reactie gewijzigd door Schrudde op 24 september 2015 10:38]

En waarom heb ik dan op sommige plaatsen wel H+?
Dat wordt in de VS wel eens 4G genoemd maar dat is eigenlijk een verbeterde 3 G. In NL noem je dat doorgaans 3G, het loopt ook via dat net en heeft wel meer snelheid. De nadelen met ping en traag werken bij minder streepjes van 3 G heb je wel gewoon.

[Reactie gewijzigd door Schrudde op 24 september 2015 11:00]

Ah oke, ik vind het prima werken. Alleen de dekking vind ik erg slecht.
Veluwe is in Nederland een probleem, evenals sommige stukken van flevoland, maar dit is niet heel erg, gezien hier weinig mensen wonen. De dekking van KPN in delen van Zevenaar is wel schandalig soms, bij mijn ouders kan ik als ik buiten sta net bellen, sta ik binnen dan heb ik helemaal niks. Meer mensen uit de buurt hebben hier last van.
Waar in Flevoland heb jij geen LTE? Ik moet die plek namelijk nog tegen komen. Zelfs als je van Lelystad dwars door de polder naar Harderwijk rijdt heb je overal 4G.

Je spreekt trouwens over problemen met bellen en de dekking in Zevenaar, maar bellen loopt bij KPN niet over 4G. Je hebt get dus over 3G of 2G dekking waar je een probleem mee hebt.
In Zevenaar heb ik, bij mijn ouders iig, buiten net genoeg 3G om te bellen, en zelfs dan valt het soms weg (1 streepje op mijn telefoon, lte cat 6 model), binnen heb ik helemaal niks. Ook geen 4G. Is gewoon een upper middle class woonwijk met een hoop 2 onder 1 kappers en een paar vrijstaande woningen. Mag best gecovered worden.

Oom en tante runnen een camping bij biddinghuizen in de buurt. Als ik daar ben heb ik vrijwel niks, mobiele websites laden duurt al een goede 30 seconden.
Mobiele operators kijken niet naar wijken als "dat mag wel of dat mag niet gecoverd worden". Men maakt een frequentie- en dekkingsplan, trekt grofweg cirkels op een kaart en gaan binnen die cirkels op zoek naar opstelpunten. In de ideale wereld vind je een opstelpunt in het midden van die geplande cirkel en in de ideale wereld geeft je netwerkplan dan overal goede dekking.

In de echte wereld moet je schipperen met opstelpunten, want je gaat zelden een opstelpunt midden in die cirkel vinden. In de echte wereld krijg je nooit dezelfde dekking links en rechts van het midden als gevolg van 'clutter' (de obstakels van diverse typen) in je cirkel. Als netwerk planner ga je aan de hand van de voorspelde dekking (de diverse plan tools kennen namelijk de clutter en houden rekening met de gevonden kandidaat opstelpunten) en probeer je bij te sturen zodat je een zo optimaal mogelijke dekking links en rechts van je opstelpunt krijgt. Echter, het is net een ballon, links druk je en rechts puilt het een beetje uit. Ergo: het is nooit ideaal. Als gevolg daarvan heb je gewoon plekken waar het signaal indoor retegoed is en waar het gewoon minder goed is.

Hier vlakbij mijn huis zit een thais afhaal tentje waar ik nogal vaak kom, midden in een drukke woonwijk. Tien stappen de deur uit en ik heb volle bak LTE. Binnen is zowel 4G als 3G ruk. Precies tussen de beste cel en dat pandje staat een flinke torenflat die een enorme schaduw werpt op het restaurant. Aan de andere kant zit een natuurgebied, waardoor daar geen masten kunnen staan. Links en rechts achter dempt het winkelcentrum de boel enorm flink. Ergo: dikke pech op die lokatie. Welcome to the real world, het gaat nooit ideaal worden tenzij je bereid bent om twee keer zoveel geld in je radionetwerk te steken.
Veluwe is wel irritant voor de mensen in de trein zoals ik :). Die reclame van KPN met lekker onderweg kunnen werken, niet tussen Apeldoorn en Barneveld. Zo'n 10 minuten van dat traject heb je helemaal geen bereik en de rest alleen 3G. Zelfde vlak voor Amsterdam tussen het water. Wat dat betreft mogen ze de dekking langs het spoor wel verbeteren.

[Reactie gewijzigd door s_schimmel op 24 september 2015 09:33]

Dit inderdaad... Geld ook voor de polder tussen Woerden en Gouda trouwens...
Ik heb thuis met Vodafone ook alleen maar voorin huis goed bereik. Daar buiten valt het vaak weg. De dekking in mijn wijk is sowieso (bijv VF iig) niet erg goed. Volgens mij is het niet belangrijk genoeg om een mast voor bij te plaatsen. Ik woon in een plaats met 12.500 inwoners, vermoedelijk staan er alleen in het centrum en her en der buitenaf masten.
Wat is je punt precies van dit verhaal? Dat providers niet overal dekking hebben? Of wil je gewoon even ventileren :S ?
Plus dat het gros, dat woonachtig is op de Veluwe, geen mobiel internet mag gebruiken.
Dus de meeste bewoners hebben er geen last van.

[Reactie gewijzigd door Thombias op 24 september 2015 09:14]

Mogen? Waar haal je dat vandaan?
Lekker periodiek de sensory app nee laten lopen(upload wifi en niet passief contributrn) en of Rootmetrics (alleen background) . Zo kan je met weinig of geen datagebruik de kwaliteit van het net vastleggen. Kan je t later zien, en anderen ook. Vooral Sensorly isleuk ( alleen wel batterijslurper maar daar kan je op anticiperen door alleen op gewenste momenten te gebruiken)
Met mijn Simpel abonnement zit ik het grootste deel van de tijd nog niet eens op 3G. :X
Wordt daar ook onderzoek naar gedaan? Ik zou dr weleens een onafhankelijk onderzoeksresultaat van willen zien.
Laat Sensorly meelopen af en toe. Heb je een goed beeld.

Simpel en Ben gebruiken het T-Mobilenet. Dat bestaat uit twee delen, het vernieuwde gebied. Daar is 4G en daar doet 3G het erg goed door 3G 900 en hoge vermogens, op 2G springt hij vrijwel nooit meer. In het oude gebied heb je matige 3G.
Ze zijn aan het vervangen, komende maanden gaan nog flinke stukken om, bijvoorbeeld Zeeland en reststukken Brabant.
Nou op het strand achter duinen in Noord Holland (Callantsoog, Julianadorp) is het bereik nog steeds erg slecht. Gevaarlijk als er weer iemand dreigt te verdrinken en je moet 112 bellen of de reddingsbrigade. Volgens de kaartjes van KPN moet daar gewoon 4G zijn. T-mobile heeft daar niet eens een signaal.
Bellen gaat niet over 4G, dus dat heeft werkelijk helemaal niets te maken met wel of niet 112 kunnen bellen.
Bedoelde dat zelfs een 2G signaal er gewoon niet is.
Bij 112 pakt een andere provider het dan over. Stel je hebt geen bereikt met Tmobile als je 112 belt dan zou een mast van Vodafone of KPN het over moeten nemen
Gemiddeld niets veranderd. of van 80.1 naar 80.2? :P
En vreemd dat de stats van Tele2 niet meer invloed hebben op dat gemiddelde. Weinig klanten/geen metingen voorheen?

[Reactie gewijzigd door HMC op 24 september 2015 09:04]

Zou graag meer 4g gebruiken maar als de telefoon zo hard moet werken om verbinding te houden en dus de accu leegslurpt dan kies je al snel voor 2g (3g nog slechter dan 4g).
Provider: tele2.
Op mijn bedrijfslocatie (industrieterrein) heb ik met T-mobile beroerde ontvangst. Het is dan ook een klein wit vlekje op de kaart van T-mobile. Precies op mijn plek :-(
Eh… met mijn 3G abonnementje leg ik natuurlijk k nooit een 4G verbinding, ook al kan m'n telefoon dat prima aan. Aangezien ik prima met deze datasnelheid uit de voeten kan ga ik niet mr betalen voor een 4G-abonnement. Zo zullen er nog veel meer rondlopen.

Dat zegt toch bar weinig over het 4G bereik / snelheid netwerk zelf? Zegt meer over de prijsverschillen tussen 3G en 4G / hoe belangrijk klanten het vinden om een 4G abonnement te nemen.