Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OpenSignal: Nederland scoort wereldwijd hoog op snelheid en beschikbaarheid 4g

Nederland scoort goed in een rapport van de app OpenSignal over de snelheid en beschikbaarheid van 4g. Bij zowel beschikbaarheid als snelheid staat Nederland in de top zes van de 75 gemeten landen, BelgiŽ staat een stuk lager.

OpenSignal meet beschikbaarheid door te kijken naar de tijd die mensen op een bepaald netwerk doorbrengen, in plaats van het geografisch bereik te meten. Uit de metingen die tussen januari en eind maart hebben plaatsgevonden, blijkt dat Nederland op het gebied van beschikbaarheid van 4g wereldwijd op de zesde plaats staat. Dat houdt in dat mensen 86 procent van de tijd gebruik kunnen maken van een 4g-verbinding. Zuid-Korea staat aan top met een percentage van ongeveer 96,4 procent. Dat land wordt gevolgd door Japan, Noorwegen, de VS en Hongkong. België staat op plaats 27 met een percentage van bijna 74.

Ook op het gebied van snelheid scoort Nederland hoog en neemt het wereldwijd de vijfde plaats in. OpenSignal meet hier de gemiddelde snelheid van 4g-netwerken. In Nederland komt de gemiddelde snelheid neer op rond 38Mbit/s. De hoogste snelheid heeft OpenSignal geregistreerd in Singapore, daar halen mensen gemiddeld 45Mbit/s. Zuid-Korea, Hongarije en Noorwegen staan tussen dat land en Nederland. België scoort op dit vlak hoger dan bij beschikbaarheid en staat op plaats 14 met een gemiddelde snelheid van rond 29Mbit/s.

Twee jaar gelden scoorde Nederland een percentage van 80 procent op het gebied van beschikbaarheid. Meer verschil is te merken op het gebied van snelheid. De gemiddelde snelheid kwam toen neer op ongeveer 14Mbit/s. OpenSignal verzamelt de metingen aan de hand van een app. Voor de totstandkoming van het huidige rapport is gebruikgemaakt van de metingen van in totaal 558.260 apparaten.

Door

Nieuwsredacteur

102 Linkedin Google+

Reacties (102)

Wijzig sortering
Hoe kan de VS, met z'n ongelooflijk grote delen van het land waar geen enkel bereik is, hoog op deze lijst staan??
Ik krijg sterk het gevoel dat er een fout zit in de wijze van meten/rapporteren van OpenSignal:

Instead of measuring experience at a subset of random locations and times, we’re collecting our data at the precise places people spend their time and the specific times they are actually using their devices..

Als je geen bereik hebt, en je weet dat, ga je je mobiel niet gebruiken. Daar heb je dus geen meetpunten van OpenSignal.
In veel gevallen in de buitenregio's van bijv Verenigde Staten zet je hem in flightmodus om batterij te besparen. Wederom geen meetpunten. Mensen gaan dan echt even naar bebouwd gebied, zetten daar mobiel aan om dingen ermee te doen. Thuis hebben ze dan eventueel nog Wifi.

Tevens is het in de VS veelal; beschikbaar of niet beschikbaar en weinig daartussenin. In NL is het veelal: 4G, 3G, edge, gprs naarmate bereik slechter wordt. Je houdt daardoor in NL wel verbinding, maar slechter. Tevens krijgt OpenSignal daar dus wel meetpunten van, met als gevolg dat 4G beschikbaarheid weer naar beneden gaat. In NL laat namelijk iedereen zijn mobiel gewoon aan staan, ook bij slecht bereik, omdat je zo weer in een gebied met goed bereik zit. Ben benieuwd of ze in al die meetresultaten daarvoor corrigeren.

Noorwegen is ook een dergelijk land met aan of uit signaal, vanwege de uitgestrektheid en bergen. Ook die scoort hoog.

[Reactie gewijzigd door Get!em op 7 juni 2017 13:31]

Noorwegen is ook een dergelijk land met aan of uit signaal, vanwege de uitgestrektheid en bergen. Ook die scoort hoog.
Ik kom regelmatig in Noorwegen en weet uit ervaring dat je op de gekste plekken gewoon bereik hebt. Afgelopen zomer zijn we verschillende keren de bergen in geweest en zeer regelmatig was er een 4g verbinding beschikbaar, waar de 4g wegviel was alsnog goede bereikbaarheid op de 3g. Noorwegen is in tegenstelling tot wat veel mensen verwachten een ver ontwikkeld land voor wat betreft techniek! Af en toe zit ik een livestream te kijken van BjŲrn, hij streamt terwijl hij rondrijdt in zijn Tesla of een ander voertuig. Zijn setup is niet optimaal maar hij kan toch erg lang achter elkaar aan met redelijke kwaliteit livestreamen!
Als je in Noorwegen op de camping of ander gastverblijf bent is het normaal dat je snel en kwalitatief goed internet hebt, dit is in landen als Frankrijk, Oostenrijk en Spanje etc. wel een ander verhaal.
In Noorwegen is het bereik prima. Het land bulkt ook van geld van de opgespaarde olieinkomsten. Dan kunnen er wel wat extra 4G mastjes vanaf.
Dit is ook mijn ervaring. Facetime vanaf de top van de Preikestole, wat toch afgelegen ligt (maar wel hoog) ging probleemloos. Ook tijdens de klim af en toe gekeken maar overal bereik. Dan kunnen ze veel geld hebben, ze besteden het ook goed.
Klopt, situatie is geheel anders dan VS. Maar met hikes in jotunheimen hou ik toch serieus minder verbinding. Behalve op de toppen, want dan kun je die verre masten inderdaad wel bereiken. Zal bij preikestolen ook zo zijn, mede omdat het aan een fjord ligt. Maar veel luxer dan Vs inderdaad.

Vanaf zee heb je in NL ook nog km bereik op de Noordzee .
Noorwegen heeft bovendien, net als VS zelfs een speciaal lange afstandsnet op 450 MHz dat veel verder rijkt dan 800/900/1800/2100/2600 zoals in Nl.
http://www.mobileeurope.c...nd-for-norway-lte-project

[Reactie gewijzigd door Schrudde op 7 juni 2017 19:21]

idd wat ze met dit onderzoek aangeven is eigenlijk niet boeiend! je wil de geografische dekking weten...Landen als Noorwegen en de VS zouden heel laag moeten staan (maar das dus puur geografisch!)

wat ze onderzoeken is; als je dekking hebt...is dat dan 4G! maar aangezien mensen in verschillende landen ook verschillende met dataverbindingen omgaan (open laten staan of sluiten en weer opstarten als je in een dekkingsgebied bent!) ze dit dus helemaal niets!

ben recent in NY geweest.....datasnelheden behoorlijk slecht...en ook nog eens vaak wisselende verbindingen...zal wel door alle hoge gebouwen komen...maar t viel me echt tegen daar!
je wil de geografische dekking weten...
Dat vind jij.
Ik vind het niet gek dat je bijvoorbeeld meet hoeveel procent van de bevolking er daadwerkelijk 4G dekking heeft.

Wat is er belangrijker?
Dat daadwerkelijk mensen 4G dekking hebben of dat er wat bomen of rotsen 4G dekking hebben.

Een mast op een dak van een lokaal kerkje die 5000 mensen van 4G dekking voorziet is qua dekking zinvoller dan 5 masten in de bossen die elk 500 mensen van 4G voorzien. Ook al hebben die een grotere geografische dekking.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 7 juni 2017 13:47]

hahahaha, uiteindelijk hebben die 5000 mensen van die kerk ook mobiel internet nodig in het Natuurpark als ze dat op zondag bezoeken! tis allemaal relatief...maar meten wat ze nu gemeten hebben is voor het gros van de mensen niet van belang!
Lijkt een beetje een Nederlands perspectief, hier is al tientallen jaren landelijke dekking door inmiddels 4! aparte netwerken. Het hele idee van ik woon hier, dus moet ik deze provider hebben leeft totaal niet, net als GEEN bereik hebben onderweg. Midden op het Ijsselmeer is nog 4G verdorie. Hier lopen we te zeuren als we terugvallen op 3G of de 4G snelheid onder de 20mbit komt. Daar hoef je in de meeste landen echt niet mee aan te komen.
Ik irriteer me al mateloos als ik een tunnel inga. Hang daar gewoon een zender in NS!

Maar ja als Nederlander zijn we gewoon verwend. In Nederland woon je als het ware op een andere planeet samen met de andere lucky billion. :>
Dit snap ik niet helmaal. Ik heb met KPN namelijk in vrijwel alle tunnels goed bereik. En ik had met Vodafone ook bijna nooit problemen.
Volgens mij is dat relatief goed geregeld hier. :)
Rotterdam Blaak :'( regelmatig geen 4G.
Ik denk dat het juist wel van belang is voor mensen hoeveel zij daadwerkelik 4G netwerk dekking hebben.
Als provider A 80% geografische dekking heeft en provider B 90% geografische dekking maar ik als persoon heb ik bij provider A 99% van de tijd dekking en bij provider B 95% van de tijd dekking dan is voor mij provider A beter.
idd, maar daar kan je dus alleen naast elkaar zetten als je beide waarden hebt....alleen de waardes hierboven heb je op zich niets aan
Provider B is veel beter als je kijkt naar dekking*tijd: A=79% dekking*tijd en B=89% dekking*tijd. Waarom kies je dan voor A waar je (als je beide factoren meerekent) alsnog slechter uit bent? ;)
Waarom zou je kiezen voor een provider waarbij je aanzienlijk minder minder vaak 4G hebt zodat je misschien een keer wel 4G hebt op een plek waar je zelden komt. Dat zou echt een hele domme keuze zijn.
He jij gaat uit van een hypothetisch voorbeeld :Y) . Dan moet je ook je regels wat betreft dekking stellen. Ik ga in dit geval uit van een uniform verdeelde dekking. Provider B is dan VEEL beter!
Provider B scoort hoger, maar dat zegt niets over wie er beter is of de beste is (voor jou).
Get!em heeft wel gelijk vind ik, ook al vind ik dat jij gelijk hebt dat je geen 100% geographische dekking nodig hebt. Het kan best zijn dat er een afgelegen dorp is zonder dekking, waar men het wel graag wilt maar gewend is om de telefoon in flight modus te zetten om batterij te besparen. Volgens de gebruikte onderzoeks methode wordt dit dus niet geregistreerd als slechte dekking, terwijl die dekking wel degelijk gemist kan worden!

Als je in NL net in een afgelegen boerderij woont met enkel 2g en geen 3g/4g zet je thuis misschien je telefoon ook enkel op 2g modus om zo batterij te besparen. Maar dit komt in Nederland minder vaak voor dan in de US of Noorwegen gok ik. Toen ik deze winter door de Negev woestijn was hiken zette ik mijn mobiel ook op flight modus omdat er toch geen bereik was, maar het hebben van bereik was wel gewenst mocht ik in een noodsituatie terecht komen. Dit onderzoek zou dat niet geregistreerd hebben als slechte dekking.
Dat is een best belabberde meetmethode, dan. Dan zou een land waarin je alleen in 1 stad Łberhaupt verbinding hebt, en verder niets, ook hoog scoren. Zou me niets verbazen als dat bijvoorbeeld in Noord-Korea het geval is. Goede verbinding in Pyongyang, geen verbinding in de rest van het land. Ik ben er nooit heen geweest om te kijken of het zo is, maar het is binnen de reŽle verwachtingen. Dat zou dan ook hoog scoren.
Zoals in het artikel staat "OpenSignal meet beschikbaarheid door te kijken naar de tijd die mensen op een bepaald netwerk doorbrengen, in plaats van het geografisch bereik te meten. "

Dat betekend dat op plaatsen waar veel mensen zijn het hebben van dekking zwaarder weegt dan op plaatsen waar maar af en toe iemand behoefte heeft aan dekking.
Ik mag hopen dat ze bedoelen:

OpenSignal meet beschikbaarheid door te kijken naar de tijd die mensen op een bepaald PLAATS doorbrengen, in plaats van het geografisch bereik te meten.

Anders hebben ze een grote fout in hun berekening: geen bereik/geen netwerk = mensen hebben geen tijd op het netwerk doorgebracht.....

De Nationale Parken waar toch miljoenen bezoekers komen per jaar, hebben veelal geen bereik (natuurwaarden hoog, dus plaatsen van masten is lastig).
T-mobile is alleen in de steden. AT&T zou ook langs de wegen een redelijk netwerk moeten hebben. Praktijk is dat ik afgelopen september mijn 2 GB data kaart op AT&T niet of nauwelijks heb kunnen gebruiken in het gebied tussen Denver- SaltLake en de kust van California.
In feite is het een percentage van verbinding met het netwerk ten opzichte van de totale tijd. Indirect zit daar dus de plaats in. 90% betekend dus dat je 10% van de tijd ergens was zonder dekking.
Maar je europese telefoon ondersteunt niet alle banden en technologieen. Er zijn daar ook grote netten met WCDMA en ook worden er frequenties gebruikt als 450, 1700, 1900 en 700 die hier niet altijd allemaal in telefoons zitten.

Maar opensignal meet geen bereik ook hoor. Hij slaat de signaalsterkte op GPS coordinaat op en registreert ook de "no signal" plekken
Ik ken die plekken in de streek en dat detecteert hij.
Ik trek juist het gemiddelde in NL omlaag omdat ik juist op gekke plekken met amper dekking de netten ga vergelijken met opensignal.
Ach ja, nu zie ik het ook.

Moet meteen denken aan een ervaring in Manhattan die ik jaren geleden had.
Daar met een vrouw aan de praat geraakt die in een warenhuis werkte en zij was in haar 27 jaar nog nooit van het eiland af geweest! (met als reden dat ze alles wat ze nodig had in het leven, in Manhattan kon vinden).
met als reden dat ze alles wat ze nodig had in het leven, in Manhattan kon vinden
Waaronder dekking :+
Ik denk omdat er in delen van het land waar geen bereik is geen/weinig mensen wonen.

Het gaat om de tijd die mensen besteden in 4G gebied.
In de VS zijn dus veel mensen een groot gedeelte van de tijd in 4G gebied.

[Reactie gewijzigd door NIMIC op 7 juni 2017 11:47]

We hebben thuis (in Oulu, Finland) een 4G modem van DNA (een van de grootste providers hier), en het is ronduit bagger... hoge latency, snelheden die vaak rond de 20Mbps blijven steken (we hebben een 50Mbps abonnement), verbinding die regelmatig onderbroken wordt. En we wonen dus in een grote stad, redelijk dichtbij het centrum. :(

We hadden helaas vrij weinig keuze, want het was ůf de 4G verbinding (30 euro p/m geloof ik), ůf 20Mbps adsl Š 50 euro per maand. We wonen in een appartementencomplex met veel ouderen die niet geÔnteresseerd zijn in snel internet, en er is dus nooit kabel/fiberglass gekomen, terwijl de gebouwen om ons heen dat wťl allemaal hebben. Gelukkig is dit maar een huurwoning voor een paar jaar voordat we ons eigen huis kopen, maar als die er eenmaal komt, gaat 4G bij ons de deur uit en komt het er ook nooit meer in...
En wanneer je het prijs/ snelheidsverschil ziet tussen de twee opties, komt het niet onmiddellijk bij je op dat er een groot verschil in kwaliteit moet zijn?
Wanneer 4G dezelfde kwaliteit had als ADSL, maar dan 2,5 keer sneller, dan had het echt niet bijna de helft goedkoper geweest.
Prijs/snelheidverschil maakt helemaal niets uit, ADSL is hier ontzettend duur vergeleken met zo'n beetje alle andere alternatieven... Bij dezelfde provider (DNA) kan men met 50 euro p/m een 1Gbps verbinding krijgen. Met dezelfde prijs als mijn 4G verbinding kan men ook 200Mbps krijgen. En die werken wťl ontzettend goed (mijn schoonouder hebben dat, dat weet ik dus uit ervaring).
Nou in het zuidoostelijke hoekje van Drenthe is toch lang niet altijd 4G met KPN :+

edit: typo

[Reactie gewijzigd door PearZeaL op 7 juni 2017 11:15]

Het gaat in dit bericht dan ook niet om geografisch bereik. Deze score deelt bereik door bevolking, simpel gezegd. In zuid-oost Drenthe wonen relatief weinig mensen, dus beÔnvloedt het de score niet zo erg.
Duidelijk verhaal beste Haribo

[Reactie gewijzigd door PearZeaL op 7 juni 2017 13:12]

Ik woon in ZO Drenthe, heb KPN en eigenlijk altijd wel goede verbinding met 4G.

Toen ik hier een paar jaren geleden kwam wonen was het echt dramatisch, maar nu een paar jaar verder heb ik een even goede verbinding als ergens anders in het land! :)
Ik begeef me regelmatig in de buurt van de Duitse grens en daar merk je toch echt wel dat er heel vaak geen 4G of zelfs geen 3G is.

Je hebt wel gelijk over paar jaar geleden want toen was het echt huilen met de pet op! :'(
Grensgebied zal altijd een beetje hopeloos zijn. Je hebt daar dr Duitse netwerken die de Nederlandse wegdrukken of interferen en vice versa.
Daarnaast zullen de zendmasten niet pal tegen de grens staan, want dan gaat de helft van je bereik naar het buitenland. Je kan misschien een soort schotelsysteem maken. Maar dan ontwerp je een heel systeem om een klein gebied iets betere dekking te geven, terwijl je het met een omnidirectionele zendmast iets verder in het binnenland ook kan dekken. Niet echt de moeite waard.
Dat doen ze laatste tijd wel eens juist wel. Samen met de Duitse provider en allebei de eigen kant op.
Ligt er ook weer aan waar. Als ik richting Arnhem de grens over ga, dan ga ik altijd ff bij de ARAL in Emmerich tanken. Soms jas ik de auto dan nog ff door de carwash, en heb ik gewoon vollebak 4G. Dat is een paar KM over de grens. Het is maar net waar ze een mast kwijt konden, moesten en of het rendabel was. Als er bij een bepaalde grens 1 huis staat in de hele wijde omtrek dan gaan ze daar geen extra mast neerdonderen nee.
Ik weet dat in Nieuw-Schoonebeek alleen en T-Mobile en Tele2 mast staat. :)
Hartstikke klein en drukbevolkt, dus niet heel raar dat overal masten staan. In Spanje kun je uren rijden waar geen woningen zijn, daar zijn dus ook geen masten.
Dan zou je verwachten dat BelgiŽ ook heel hoog zou staan. Daar kun je nog geen 5 minuten rijden waar geen woningen zijn :p
BelgiŽ (= Vlaanderen + WalloniŽ). WalloniŽ is een stuk minder dicht bevolkt. Mocht je de cijfers van Vlaanderen alleen nemen, denk ik dat we een stuk beter zouden scoren.
En dan heb je nog de gewestelijke bevoegdheden. In WalloniŽ is er een zendmastenbelasting en in het gewest Brussel is er een extreem strenge norm voor veldsterkte op de grond uit angst voor straling. 4G kwam er jaren later en je hebt er heel wat minder streepjes bereik.
Volgens die logica zou de VS ook niet boven Nederland moeten staan.
In Nederland heb je alsnog wel veel weiland,natuur,
etc. Ongeveer een zevende van het oppervlak is daadwerkelijk bebouwd, waarvan hooguit de helft woongebied. De rest is eigenlijk gewoon bos, landbouwgrond, recreatie, etc. Je rijdt wellicht geen uur voordat je bij het volgende bebouwde stukje zit, maar echt volgepropt is anders. En toch geven 3 van de 4 grote providers ruim 90% 4G dekking (KPN en T-Mobile zelfs respectievelijk 96% en 97,6%).

Het is wel zo dat het makkelijker uit kan dan wanneer je uren kan rijden zonder ook maar een huis te zien, maar alsnog gaat Nederland erg ver wat betreft dekking.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 7 juni 2017 17:37]

Klopt vast wel. Met T-Mobile heb ik nagenoeg overal 4G met super snelheid. Heb niet eens meer behoefte aan wifi.
Ik heb Hollandsnieuwe (dochter van T-Mobile) en zodra ik noordelijk kom van de stad Groningen mag ik blij zijn met 2G (100 kB/s), zelfs in dorpen met >10.000 inwoners. Meestal moet ik gewoon wachten tot ik WiFi heb omdat (whats)appjes versturen erg traag gaat en webpagina's uberhaupt niet willen laden.

Before you ask. Ik heb een samsung A7, in andere gebieden is hij prima in staat tot 4G.
Hollandsnieuwe = Vodafone
Hollandsnieuwe is dochter van Vodafone.
Ik zit er aan te denken om over te stappen, ik woon echter zelf in de regio net onder Zwolle,
enig idee hoe het daar gesteld is?
Geen idee hoe het daar is. Maar aangezien T-Mobile het meeste 4G masten heeft is er een grote kans dat je met T-Mobile wel goed zit. Ik reis best veel door het land en ben zeer weinig plekken tegen gekomen waar ik geen 4G had. En heb alle drie providers gehad. Naar mijn mening heeft T-Mobile het beste netwerk.

[Reactie gewijzigd door Cihan1988 op 7 juni 2017 12:00]

Hoewel t-mobile wel altijd 4g aangeeft is de snelheid in de randstad toch vaak om te huilen. Vodafone schakelt nog wel eens terug naar 3g maar de snelheid blijft wel altijd goed.
Hahhaha ik had dit juist met vodafone. Met t-mobile er nooit last van gehad. Heb ook het gevoel dat bij vodafone heel veel mis is met hun systemen. Zoals niet kloppende facturen en dataverbruik en dan heb ik het over 2013 en nog hebben vodafone klanten daar last van.
Ik heb juist nu erg last van, ik heb een t-mobile en vodafone sim in dezelfde telefoon. Dat van die facturen heb ik nog nooit last van gehad, ik heb wel dat ik al 4 maanden bezig ben om te zorgen dat ik geen papieren factuur meer krijg. Moet ervoor betalen en gooi ze standaard weg omdat ik mijn factuur online altijd inkijk...
Oke dat is vreemd. Maar ondanks dat ik erg te vreden ben met T-Mobile denk ik toch dat ik uit eindelijk terug ga naar Vodafone. Omdat ik dan mijn abonnement zelfs in Turkije kan gebruiken.
Bij zowel beschikbaarheid als snelheid staat Nederland in de top zes van de 75 gemeten landen, BelgiŽ staat een stuk lager.
Dus... Nederland staat op de zesde plaats (zoals ook later in de tekst wordt aangegeven). Het moet niet sensationeler worden gebracht dan dat het is. ;)

Nederland is relatief dichtbevolkt, dus dit is niet echt verrassend. Het is wel een goede ontwikkeling, want er zijn zat toepassingen te bedenken voor een internetverbinding met relatief hoge snelheid, onafhankelijk van de fysieke locatie. Een voorbeeld is een autoalarm dat afgaat, waardoor je op je smartphone met live beelden kan zien of er ook echt iets aan de hand is of dat het een vals alarm betreft (dat op afstand uitgeschakeld kan worden). Soms is de beschikbaarheid van een snelle verbinding belangrijk, ook al wordt deze niet 24/7 gebruikt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 juni 2017 11:13]

Dit is al een hele verbetering t.o.v. de FIFA ranking. Daar staan we niet eens meer in de top 25!
http://www.fifa.com/fifa-...king-table/men/index.html
Als je kijk naar availabilty ťn snelheid dan weer 5e.

Als je dat ook nog eens combineert met het feit dat we best wel een goeie vaste infra hebben (landelijk) en bijvoorbeeld Singapore en Hongarij een stuk slechter doen we het -overall- qua internet toegankelijkheid ronduit goed.

Het gaat niet om het feit dat het "wedstrijd" is; OpenSignal geeft puur een relatieve index. Omdat elk land met dezelfde app meet (meet methode) kun je het bij genoeg samples (twintig miljard metingen is statistisch gezien mťťr dan genoeg) gewoon als prima onderzoek zien.
Hoe representatief is een dergelijke meeting met ruim een half miljoen devices wereldwijd?
Daarnaast zijn er ook nog een aantal budget providers waarbij je alleen 3G (of 4G tegen extra betaling) krijgt en gaat bellen ook vaak nog over 3G en niet 4G. Dus 100 procent halen wordt al erg lastig.
Als ik verder klik zie ik dat er 19,556,514,365 metingen zijn gedaan volgens het rapport met 558,260
devices in 75 landen persoonlijk vind ik dit best representatief er van uit gaan dat er per land relatief even veel metingen zijn gedaan. Vanaf hoeveel metingen zou jij een dergelijke test pas representatief vinden? Pas als elk devices wordt meegenomen in de test?

Verder denk ik ook niet dat het doel van deze test moet zijn om 100% te halen maar laat het ook de adoptie zien van 4G. Wat je zelf al zegt dat sommige voor een budgetprovider kiezen omdat ze misschien 4G te duur vinden. Een land kan wel een state of the art 4G netwerk hebben (de test met de snelheden) maar als het niet gebruikt kan worden door de inwoners door bijvoorbeeld een extreem hoge prijs heeft dit alsnog weinig toegevoegde waarde naar mijn idee.
3G en 2G houden ze ook apart bij.

Het leuke aan Opensignal is dat je zelf kan helpen door de app op de achtergrond zijn werk te laten doen. En als je genoeg data hebt her en der een speedtest.
Tevens leuk zijn Sensorly en Rootmetrics.
Het is zelfs bijna lruk als hobby, stuk wit gebied fietsen en later terugkijken. En dan met een Prepaysimmetje van een ander net andere keer nog eens.
Ik vroeg me toevallig af of er nog iets opvalt als je kijkt naar de opbouw van de verschillende landen in de top zes, of dat het echt vooral is terug te voeren op investeringen in het netwerk en de werking van de telecommarkt.

Ik dacht bijvoorbeeld aan urbanisatiegraad (die voor HK sowieso op 100% ligt), aangezien het gemakkelijker is om een kleiner gebied van dekking te voorzien dan een uitgestrekt land. Dan zie je echter dat alle landen behalve Noorwegen sowieso meer dan 80% scoren (Noorwegen net onder 80%), met Japan en Zuid-Korea boven de 90%.

Ik was echter verbaasd te zien dat BelgiŽ zo hoog scoorde qua urbanisatiegraad met bijna 98%. Wellicht dat de metingen verschillen per land, bijvoorbeeld door de omvang van gemeenten, of dat ik me ernstig vergist heb in mijn inschatting van BelgiŽ, maar dat vond ik toch wel opvallend hoog.

Ik vermoed dat het in de praktijk toch meer te maken heeft met die andere factoren dan de opbouw van het land, hoewel een bepaalde mate van urbanisatiegraad waarschijnlijk nog wel een interessante indicator kan zijn.

[Reactie gewijzigd door nXXt op 7 juni 2017 11:18]

eigenlijk best wel weinig apparaten om een wereldwijde ranglijst mee te maken!?
Dat "wereldwijd" is ook maar relatief hoor: er is gemeten in 75 landen. Wereldwijd zijn er meer dan 190 landen...
ze lijken iig behoorlijke conclusies te trekken uit relatief weinig data...en dan nog...ik ken daadwerkelijk niemand die opensignal op zijn tele heeft staan of ooit heeft gehad! als opensignal nou op elke verkochte telefoon zou staan....dat loopt de hoeveelheid data op...etc..
Doe mee! En gooi ook je oude telefoon met een prepaysimmetje in je tas als je ol gekke plekken komt. Wisdom of the crowd.
Kunnen we later allemaal in de app zien welke provider we in onze omgevingen beste kunnen hebben.
Belgie scoort laag maar dat komt omdat we in twee gesplitst zijn, politiek en economisch. Wallonie is in al zijn vormen ouderwetser, ook wat 4g en breedband internet betreft. Het heuvelendelanschap helpt ook al niet.

Het is soms spijtig dat Vlaanderen in zo'n ranking niet als land kan aanzien worden omdat we politiek gezien een land zijn met een eigen regering met bevoegdheden van openbaar vervoer tot justitie, onderwijs, landbouw, enz enz.

In dat geval zouden we in zo'n rankings veel beter scoren op gebied van ict, groene energie, moderne economie, startups, innovatie, onderzoek etc. In wallonie wonen 5miljoen mensen en dat weegt fel door op de telling, terwijl het in feite een ander land is met een andere regering, andere taal, anders tvzenders, andere wetten...

Deze kaart (wel van juni 2015)laat zijn dat vlaanderen perfect gedekt is door 4 operatoren in 4G. Vandaag heeft proximus een nagenoeg 99% dekking in Vlaanderen, enkel in het grensgebied met Nederland is de verbinding soms zwak. In de Vlaamse steden haal je via 4g makkelijk 100Mbits, dat was trouwens al in 2013 zo, mogelijk iets sneller want toen zat niemand op de 4g-band ;-)

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 7 juni 2017 12:05]

tja, als je wil dat Vlaanderen apart gezien gaat worden....doe er wat aan! en neem afscheid van Wallonie! en sluit je als Vlaanderen gewoon aan bij Nederland! Wallonie naar Frankrijk en het taalprobleem is ook 100% opgelost!
Dat is de moeilijke weg. Daar dient Europa net voor, deelstaten zouden autonoom moeten kunnen opereren zonder geanexeerd te worden. Net zoals in Amerika is gebeurd

We moeten ons voordeel halen uit de handel, gelijke munt, gelijke wetten, milieu. Maar ook kleine zaken zoals het weglaten van roaming en het versoepelen van de landsgrenzen kunnen onze exonomie versterken.

4g is een basis voor een moderne economie. 5g komt eraan, lora ook...en als we de EU efficient en concurentieel willlen houden moet elke regio floreren. De uitdagingen zijn voor iedereen dezelfde.
Een federatie is dus echt mijn grootste nachtmerrie.
Prima is relatief, ik zie veel grotere dekkingsgaten op die kaart dan op kaarten in Nl.
http://www.4gdekking.nl/
Het is een kaart van 2015 met een andere dataset en meetmethode dan uw voorbeeld. Je kan onmogelijk een vergelijk maken. VL heeft nu super snel en doeltreffend 4g netwerk, indoor en outdoor via meerdere providers. Dat komt omdat alles volgebouwd is en we bijna geen achtergelegen gebieden meer hebben.

De kaart diende enkel om te staven dat een wel degelijk een 'gap' is tussen WL en VL en dat de BE cijfers concequent naar beneden worden getrokkken omdat WL steeds de slechste leerling van de klas is door wanbeleid.

Het eene intercomunaleschandaal na het amdere. curuptie is daar nog aan de orde tot op de dag van vandaag.

Getuige hiervan is het recente schandaal van PS minister en burgemeester van Brussel die waarschijnlijk zijn ontslag zal moeten indienen.

In VL kunnen de meeste kmo's redundante 500Mbits lijnen bestellen terwijl het Franstalige gedeelte het moet stellen met tragere vdsl omdat koper en glasvezel minder doorontwikkeld zijn.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 8 juni 2017 00:52]