Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Interplay heeft aangekondigd dat het komende herfst de 3d-shooter Descent op de Wii wil uitbrengen. De game uit 1995 verscheen tot nu toe alleen op de pc, maar de ontwikkelaar stelt dat met de Wii-controllers het spel goed is te bedienen.

In Descent kan de speler met zijn ruimteschip alle kanten opvliegen, terwijl ook om de as gedraaid kon worden. Het spel werd oorspronkelijk ontwikkeld door Parallax Software en kende twee vervolgtitels. De speler moest om zijn schip de juiste kant op te laten vliegen gelijktijdig de muis en het toetsenbord gebruiken, maar volgens Interplay kan de 3d-shooter ook prima met de Wiimote en de Nunchuck bediend worden. De ontwikkelaar heeft daarom gamestudio G1M2 de opdracht gegeven om Descent te porten naar Nintendo's console, zo meldt Shacknews.

Volgens Interplay zal het vijftien jaar oude Descent in de herfst verkrijgbaar zijn voor Wii-gamers en zal de 3d-shooter op het WiiWare-platform worden uitgebracht. Het is nog onbekend of de game alleen de originele levels zal hebben, of dat er ook nieuwe content aan het spel zal worden toegevoegd. Ook zijn er nog geen screenshots vrijgegeven.

Descent in 1995

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Niks slechts over Descent (was zeker een goed spel in zijn tijd), maar... waar is Interplay in vredesnaam mee bezig? Ze zijn in 2003 ofzo op de fles gegaan, zodat alleen de directeur (Frederique Caen, zo uit mijn hoofd) nog een werknemer was. Die heeft toen alles wat los en vast zat qua franchises verkocht, behalve de hele oude. Het nieuwste spel dat Interplay nu aanbiedt is "Sacrifice" uit 2001 (die ik hier overigens heb liggen, maar nooit heb uitgespeeld omdat het verderop erg saai wordt, als je precies weet wat je moet doen om te winnen).

Dan brengen ze ook alleen nog maar 10-15 jaar oude spellen uit als remakes... daarmee gaan ze het denk ik niet redden. Ze gokken erop dat de gamers van "toen" (weer) gaan betalen voor de spellen van destijds... ik vraag me af of ze daarmee genoeg inkomsten verkrijgen.

Jammer dat Interplay na Icewind Dale II hun 5-jarige AD&D-licentie niet meer verlengd kreeg. Als ze die licentie nu nog zouden hebben, zag ik ze in de staat waarin ze nu verkeren, nog wel een Baldur's Gate 3 of Icewind Dale 3 maken op de Infinity Engine :P Niet dat dat zo heel erg zou zijn; het waren destijds prachtige spellen, en als je de 640x480 graphics van Baldur's Gate 1 op een TFT kunt verstouwen, is het ook nu nog de moeite waard.

Als ze Baldur's Gate 1 zouden overzetten naar de BG2 engine, zou ik het spel wel direct herkopen, in elk geval. (En ja, ik weet van de niet-zo-geweldig-werkende modpogingen om dit al bijna 10 jaar voor elkaar te krijgen, door de Pocketplane Group en Gibberlings3.net :P)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 18 april 2010 22:29]

Doet me denken aan "Blood & Magic", een zeer succesvol spel.
Ik zit nog altijd op een sequel te wachten. :-)
Weet iemand of er nog een community is waarmee tegen te spelen is? :)

We speelden dit vaak met z'n 3en tegen elkaar, en het zou vet zijn als we het via internet konden opnemen tegen anderen.

Werkt de versie op http://www.descent2.de/ trouwens goed met moderne pc's? (ook netwerk?)

Het lijkt me supervet om dit weer te kunnen spelen (en evt online met anderen :9 )
http://descentbb.net/ is een van de grootste communities.
Voor een geporte versie die op moderne computers speelbaar is, ga naar http://www.dxx-rebirth.com/..

irc: irc.descentforum.net
channel: #dxx-rebirth of #descent
Dit brengt wel herinneringen terug zeg.. Naargeestige ondergrondse omgevingen, ik werd hier als klein jongetje redelijk bang van :)
Met de joystick inderdaad. Lekker rondvliegen. Heb al die enemies toen nog nagetekend enzo. Heerlijk spel.
Ik ga hem zeker uitproberen zodra hij er is :)
Hahaha ik ken het
Ik heb ook nog wat maps gemaakt, met de level editor die rond ging, en was lekker aan het hex editen in game files destijds :)
Descent 2 was zo ongeveer het eerste spel dat ik kocht.
Nostagie :)
Btw: hier kan je een ietwat gemoderniseerde versie van de originele Descent (2) vinden, gratis, agz hij als open source is uitgebracht: http://www.descent2.de/

[Reactie gewijzigd door wumpus op 18 april 2010 19:51]

Was het niet met een countdown aan het einde dat je heel snel er uit moest vliegen,
Volgens mij ging dat best wel vaak fout... (bij mij althans) had je een level moest je stressen om er snel uit te zijn...

[Reactie gewijzigd door bamboe op 18 april 2010 20:27]

Jup, eerst de reactor vernietigen en daarna binnen de minuut wegwezen. Kwam je op in de laatste seconden in een verkeerde gang terecht,... begin maar overnieuw.
Heerlijk spel, heb 1,2 en 3 nog liggen en hoop nog steeds op een moderne versie.
Die goede oude tijd.
Had toen zware concurrentie van DOOM

Dat waren toch wel trendzetters in die tijd.

Kwam Descent nog tegen op een abandonware site gisteren...

Kan bijna geen toeval zijn ;-)
Zeker weten maar die tijd had zijn basis van 3d games toch op een goede en originele manier gezet! Zo'n originaliteit valt maar weinig terug te vinden in alle grafisch geweld van vandaag. Back to the basics is wat vele game huizen eens terug moeten doen. Terug wat plaats laten voor sfeer en fantasie. Doom en Descent waren zo'n games. Het zette een sfeer die onvolledig was en toch je in een richting stuurde die overtuigend genoeg was om je aan over te geven. De games van vandaag kauwen alles heel mooi voor zodoende dat er weinig uitdagend nog aan is buiten het te spelen ...
Waar blijven die level editors waar een hele community zich in uit kan leven? Hun eigen visie kan zetten door het maken van nieuwe maps. Nu buiten ze het gewoon uit en kauw je op hetgene je "mag" kopen ... Achja ... De "doom"-generatie is oud aan het worden zeker?
tsja, dat vind ik dan eigenlijk ook weer onzin om te stellen. Wat bedoel je met meer sfeer? Games van tegenwoordig lopen over van de sfeer, om recente voorbeelden als metro2033 en BFBC2 maar in herinnering te brengen. En vernieuwend zijn ze van tijd tot tijd ook echt nog wel.

ik krijg ook nostalgische gevoelens bij screenshots als hierboven :) maar verwar nostalgie niet met sfeer
Sfeer, in een reality shooter zoals BFBC2 of MW2?. Ons ras bereikt met dit soort ongein echt een dieptepunt. Los van het feit dat het pure propaganda is voor de Amerikaanse oorlog industrie is het gewoon niet goed voor je geweten (of een ander mooi woord) om aan scenario's te wennen die in dat soort games geschetst worden.

Het moeten wel 'spelletjes' blijven.

edit; typo

[Reactie gewijzigd door toxicunderGroov op 19 april 2010 00:06]

Inderdaad... dat was het eerste wat in me opkomt: de misselijkheid. Het was zo lelijk en onvloeiend en zo 'kwak', dat ik altijd misselijk werd. Het zoeken naar de tegenstanders was meer werk dan het neerschieten. Maar het was altijd wel een aardig spelletje.

En heel lang zoeken naar de juiste weg.
En heel lang zoeken naar de juiste weg.
Dat hadden ze gelukkig bijgewerkt in Descent 2, waar je een robot mee kreeg die je de weg wees.

Alleen heb ik Descent 3 nooit uit kunnen spelen omdat ik op laatst niet meer wist waar ik heen moest :'(.
yup hier ook eentje met misselijkheid, iets wat ik ook in half-life en quake had en zowat alle games die op die engines zijn gemaakt :(

maar toch half-life en de eerste episodes van HL2 uitgespeeld :P
Gelukkig was dit samen met wolfenstein 3D de enige spellen waar ik misselijk word :)
Haha, idd. Hier nog één. :P. Joystick in de hand en vliegen maar. Blijft een origineel en (voor die tijd) mooi spel.
joystick????

nee nee nee ... ik speelde dit spel met mijn vfx headgear ...

zo'n heuse 3d-helm (zoals je op tv wel eens in de film gezien hebt)

ik heb 'm nog steeds liggen, met bijhorende ISA kaart en puck-remote...
(iemand interesse trouwens?)


dit was een van de weinige spellen dit deze 3d helm ondersteunde, the magic carpet was er ook eentje van... man man man, wat heb eindeloos lang in die spacewerelden zitten rondvliegen en alles wat maar kon worden neergeknal worden ook daadwerkelijk opzoeken en gaan neerknallen....

ach ... past memories...

320x240 per oog als ik me niet vergis; daar zouden we nu lego tegen zeggen denk ik ;) ik zou toch niet terug willen naar vroeger ...
haha nu je het zegt dat heb ik oo kgedaan bij een vriend van mij, toch vreemd dat dat 3d gaming nooit iets is geworden. En dat nu alleen 3d films toenemen terwijl je bij spellen geen dure camera's nodig hebt. Eigenlijk zal het volgens mij niet veel meer kosten om het 3d te maken.
Kijk naar Nadeo - Trackmania series
Van mij mag er ook ee nieuwe versie van uit komen. Maar dan met een nieuwe engine en nieuwe gfx :*)
Van Descent werd ik op een monitor al misselijk.... (al dat gedraai!).
Wat écht een fantastische ervaring was, was Magic Carpet (deel 1).

Dat had ook ondersteuning voor de VFX-1`en gaf je écht het gevoel op een vliegend tapijt te zitten. Wel zorgen dat er geen glazen/vazen/mensen/etc binnen handbereik zitten :)
Helaas had ik nooit de middelen om zelf zo'n VFX-1 te kopen. Nog steeds spijt van ;(
De muziek was ook mega vet van descent...
haha echt he, dit spel heb ik echt kapot gespeeld toen ik zon ukkie was :D, was geweldig :+
En toch heb ik Forsaken altijd beter gevonden.
Forsaken zie ik een beetje als opvolger: die was iets mooier en net wat makkelijker te bedienen. Ik heb ze beide heel veel gespeeld met veel plezier.
Ja Forsaken was geniaal! Die vond ik ook leuker dan Descent.

Hier een gameplay filmpje voor wie het niet kent, was een heerlijke game op lan party's.
http://www.youtube.com/wa...b9_5N91OE&feature=related
Forsaken multiplayer... echt vet.
Hier dacht ik ook meteen aan,
Hej Nu Forsaken op de wii, dat zou gaaffffff zijn.
Descent is echt de oudere niet zo mooie en stroever spelende game. Op lan-partys werd in die tijd forsaken net zoveel gespeeld als quake/call of duty enz..
forsaken was vet ja, had ook zo'n speciaal sfeertje. net als descent zelf overigens (maar wel net een ander soort sfeer)

vond het altijd gaaf die escape uit de mijn.. en al was je ruim op tijd, toch die explosie vlak achter je :P
Forsaken had inderdaad alles wat Descent niet had. Voornamelijk de snelheid was ver te zoeken in Descent. Terminal Velocity had dat echter wel (meesterlijk spel was dat ook overigens).
Zou X-wing vs Tie-fighter niet naar de Wii, X360 en PS3 kunnen komen via een betaalde download (bij voorkeur met uitgebreide multiplayer optie)? Dat zou geweldig zijn.

Aan Descent heb ik ook nog goede herinneringen.
Dat zou idd erg leuk zijn, was het niet dat X-wing vs Tie-fighter een grote hoeveelheid toetsenbord commando's heeft. Die lijken me echt onmogelijke te mappen naar een Wii/X360/ PS3 controller.

Maar erg gaaf om Descent te spelen met waarschijnlijk de bewegings besturing van de wiimote (er staat nergens hoe deze wordt implementeert),
Ik had net een paar weken geleden D2 weer eens uit de kast getrokken. erg jammer dat er weinig van dat soort space shooters worden gemaakt.
Dat zou idd erg leuk zijn, was het niet dat X-wing vs Tie-fighter een grote hoeveelheid toetsenbord commando's heeft. Die lijken me echt onmogelijke te mappen naar een Wii/X360/ PS3 controller.
Het aantal knoppen zou bij de originele X-Wing al een probleem worden (ongeveer tien knoppen alleen al om je boordcomputer te bedienen als ik me goed herinner) en in X vs. T kwamen daar nog een boel knoppen bij toch? Tenzij iemand een hack bedenkt om een toetsenbord aan een console te hangen als (extra) controller zie ik dit ook niet gebeuren.
Ik had net een paar weken geleden D2 weer eens uit de kast getrokken. erg jammer dat er weinig van dat soort space shooters worden gemaakt.
Tegenwoordig niet meer, maar gelukkig kun je de meeste klassiekers nog terugvinden, bijvoorbeeld Freespace en zijn vervolg. (De X-Wing spellen staan er daar helaas niet bij.)
Freespace! Wat een spel was dat zeg. Daar zou een moderne update van moeten komen!
Als ze dan meteen Wing Commander terug brengen, zou dat helemaal een feest zijn, dat soort games worden niet meer gemaakt :(
Er is een Wing Commander titel in Xbox Live Arcade... maar doe jezelf een plezier, en sla deze over. Heeft niets met de space combat van welleer te maken. :(
Daar zouden ze nu nog eens een spel van moeten maken! Als daar een MP optie in zit dan is het gegarandeerd terug een hit!
Een opgepoetste versie stond wel op de planning (werd in iedergeval tentijde van de release van de Special edition van Monkey Island gezegd)...
de ontwikkelaar stelt dat met de Wii-controllers het spel goed is te bedienen
Descent was voor de meeste mensen al heel lastig te bedienen op de PC, ik betwijfel of het met een Wii controler uberhaupt fatsoenlijk speelbaar is.
Ik neem aan dat ze de classic controller voor de wii bedoelen, volgens mij zijn alle wii ware games daarvoor.
Ik denk juist dat ze voor de Wiimote + Nunchuck gaan. Descent was niet moeilijk te bedienen, als je maar een analoge joystick had. De meeste mensen speelden destijds echter met het toetsenbord en dat is inderdaad een stuk lastiger, gezien het aantal toetsen dat je al nodig hebt om te bewegen...

Ik bedoel, je schip kan alleen al om drie assen draaien. Daar zou je op de PC al zes toetsen voor nodig hebben, maar op de Wiimote kan dat allemaal knoploos - gewoon de controller richten en je draait al. Dan ook nog daadwerkelijk bewegen - ook over drie assen, en dan krijg je nog dingen als wapens afvuren, wapens wisselen, kaart ophalen, en veel van die dingen tegelijk... Je komt gewoon domweg vingers tekort.
Retro games zijn leuk maar om dat dan op je wii te gaan spelen ?
Kan je al jaren gewoon op de PC spelen ....
Kan je al jaren gewoon op de PC spelen ....
Toegegeven, ik heb Descent nooit gespeeld. Wel X-Wing en Freespace: Descent (schijnt min of meer een opvolger te zijn maar niet helemaal :? heb het nooit precies begrepen). Tuurlijk kun je Descent op de PC spelen, maar ik moet zeggen dat het me wel wat lijkt om zo'n spel eens met een Wimote te proberen en da's op een PC toch wat lastig. Ik hoop alleen wel dat je wat nauwkeuriger kunt sturen dan in dat vliegspelletje van "Wii Sport Resort", dat schiet niet op.
Vooral op het laatst was het stressen ,als je de Kernreactor had vernietigd ging er een counter aflopen.
En dan moest je zo snel zorgen dat je uit de aarde kwam.
Idd :) hoe vaak ik dan alsnog niet dood ging! De hele tijd alle gangen uit je hoofd leren, en als je uiteindelijk de reactor opblies, raakte je door de stress verdwaald |:(
Idd, mijn hart ging altijd echt hard kloppen als die counter ging beginnen en nadat ik de uitgang had gevond was ik altijd echt opgelucht. En dat ging dan iedere level weer door :P. Dit was mijn eerste 3d game trouwens, stond voorgeinstalleerd op de eerste pc die wij hadden gekocht. Echt een vermakelijke spel waarbij ik vaak ben verdwaald, iets wat bij de meeste spellen tegenwoordig door lineariteit niet meer mogelijk is.
Dit spel was met VR helm helemaal super. Voor het eerst ervaarde ik in een spel hoogtevrees - om direkt daarna te beseffen "hey, het is een spel" en de diepte in te duiken. Daarna nooit meer zo'n VR ervaring meegemaakt.
En die helm droeg de naam VorteFX en was epic win!
Muis & keyboard? Dit was juist een spel waarbij een joystick onontbeerlijk was. Logitech Wingman Extreme (met hat!) ftw!

Ik kan iig niet wachten totdat m'n bulderende Gauss-cannon korte metten maakt met de vijanden 8-)

[edit]http://www.youtube.com/watch?v=qMKuIwUcJmA Ahh man, hoor dat dan! :)

[Reactie gewijzigd door Fuzzillogic op 18 april 2010 18:02]

Jep, altijd jammer, die muis fanboys die niet inzien dat sommige spelen nou eenmaal beter spelen met een joystick...
Muis fanboys gtfo! Console for life!
Muis fanboys gtfo! Console for life!
Even een tip, als je iemand voor fanboy uitmaakt moet je niet daar vlak na een cliche fanboy kreet plaatsen.

On Topic: Hoop dat ze wat moeite in de port gaan steken, een game uit 1995 1 op 1 overnemen heeft naar mijn mening in de meeste gevallen alleen zijn charme als het een 2D game betreft.

3D games als deze verouderen nogal.

Ik ben zeker niet vies van retro gaming maar als ze niet op z'n minst de resolutie aanpassen en de graphics wat oppoetsen dan is het puur een poging om in te cashen met iets dat ze nog op de plank hebben liggen.

edit: type-o

[Reactie gewijzigd door walterg op 18 april 2010 20:29]

Muis & keyboard? Dit was juist een spel waarbij een joystick onontbeerlijk was.
Muis + keyboard? Descent speel je gewoon op keyboard puur:
- WASD voor beweging
- pijltjes voor rotatie
- Q/E/R/T voor acties
- SPATIE voor strafe-lock

Véél secuurder dan muis of joystick.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True