Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Adobe-ceo Shantanu Narayen heeft in een interview laten weten dat Flash 10.1 pas in de tweede helft van dit jaar op diverse mobiele platformen beschikbaar zal komen. Daarnaast hekelt Narayen de houding van Apple ten opzichte van Flash.

Adobe, dat vorige week nog Creative Suite 5 aankondigde, liet eerder nog weten dat Flash 10.1 nog in de eerste helft van 2010 beschikbaar zou komen voor onder andere Android-toestellen, Blackberry-mobieltjes en het WebOS-platform. Uit een interview dat Fox Business hield met Adobe-directeur Shantanu Narayen blijkt echter dat mobiele gebruikers langer moeten wachten op Flash; Narayen liet weten dat het Flash 10.1-platform pas in de tweede helft van 2010 op de diverse mobiele platformen zal worden uitgerold. Een reden voor het uitstel gaf hij niet.

Aan Narayen werd ook de vraag gesteld welke reden Apple zou hebben om Flash op de iPhone te weigeren. Volgens de Adobe-topman is Apple om zuiver zakelijke redenen tot het omstreden besluit gekomen, en niet om technische redenen. Verder stelt Narayen dat Apple uitsluitend kiest voor een propriëtaire software-omgeving en dat iPhone-gebruikers worden benadeeld door het besluit om geen Flash-plugin of -applicaties op de iPhone toe te laten. Hij stelde echter ook dat consumenten via de portemonnee hun ongenoegen over Apple's besluit kenbaar kunnen maken.

Update 20 april 2010 - Dit artikel blijkt grotendeels achterhaald doordat de Adobe-directeur verkeerd is geciteerd, aldus de fabrikant tegenover Engadget.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Adobe klaagt al sinds de iPhone werd aangekondigd dat Apple tegen ze is en dat de volgende versie van Flash wel op mobieltjes zou kunnen draaien.
Dit was januari 2007.
We zijn nu 3 jaar later en die Flash versie is er nog steeds niet.
Nu kondigen ze aan dat deze versie weer later komt en wat is dan 2e helft 2010?
Zal wel december zijn, anders zou je het wel Q3 2010 noemen...


En hoe zit het met 64-bit support op de desktop?
Wanneer komt dat er eindelijk aan?

Trouwens grappig (Triest?) dat Shantanu Narayen het heeft over een propriëtaire software-omgeving bij Apple, terwijl Flash net zo propriëtair is...
en liefst nog meer proprietary.

Adobe heeft een hoop geld uitgegeven om Macromedia (flash) over te nemen destijds, en dachten toen absolute dominatie op het web te kunnen pakken. Maar door de slechte players hebben ze juist concurent Microsoft (wat best wel een goed vriendje van Apple is, hoor) de opening gegeven om silverlight te maken.

Als er al iets als flash komt voor de iPhone/iPad, dan zal het eerder nog Silverlight zijn, dan iets anders.
En hoe zit het met 64-bit support op de desktop?
Wanneer komt dat er eindelijk aan?
Ja idd, daar zit ik eigenlijk ook op te wachten. Dit is een van de belangrijkste redenen dat ik nog geen 64-bits browser (IE8) gebruik, omdat redelijk veel sites geheel of gedeeltelijk Flash gebruiken (menu's e.d.).

Hoewel Adobe op de officiele download pagina aangeeft dat ze verwachten dat Flash 10.1 native 64-bits support zal hebben, kan ik daar niks van terugvinden bij de Flash 10.1 RC downloads (http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/)... |:(
Prima samenvatting, eigenlijk zou elke Flash-adept je reactie eerst maar eens moeten lezen voordat ze met argumenten komen als 'Apple wil gewoon Adobe een hak zetten' of 'je wilt toch gewoon het beste voor je klanten, en dat betekent Flash support'.

Adobe heeft echt een bak boter op zijn hoofd waar je U tegen zegt, en het is heel begrijpelijk dat Apple de ontwikkeling zijn platform niet van zo'n speler af wil laten hangen. Als Microsoft slim is doen ze met WP7 hetzelfde.
zo groot is het verschil toch niet? (tussen 10 en 10.1, that is) alleen gpu accelatie die het niet goed doet op mijn 4570...

zodra ik hardware accelatie aanzet gaat de gpu load naar de 100% en kakt de framerate bij youtube zwaar in (en dat gebeurt al bij 480p...)

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 18 april 2010 15:49]

Dit gaat over Flash 10.1 voor op je mobiele telefoon. Er zit een best groot verschil tussen Flash 10.1 voor op de desktop en voor op de mobiel. De versie voor op de desktop zal eigenlijk alleen voor video's de GPU gebruiken, de versie voor op de mobiel gaat veel verder dan dat en zal de GPU ook voor andere dingen gebruiken.
Dat klinkt niet echt slim aangezien de gemiddelde desktop wél een krachtige GPU heeft en de gemiddelde telefoon niet... maar dat zal wel aan mij liggen?
De gemiddelde desktop kan zonder zijn GPU alles weergeven (exclu. games en bepaalde zware toepassingen ofc.). De gemiddelde telefoon net niet.
Willen ze flash eigenlijk zélf nog wel ? Slechte mobiele ondersteuning, nog steeds geen 64bit ondersteuning... Ik zal er geen traan om laten als HTML 5.x flash de das om doet. Hebben ze bij Adobe gelijk een goeie les geleerd |:(
Wat eigenlijk vreemd is, aangezien microsoft silverlight op dezelfde wijze als IE probeert te pushen, juist op windows wordt adobe's flash wat dat betreft bedreigd (op linux is silverlight duidelijk een relatief zwak product en ook de osx versie is niet veel beter dan flash)
Huh? Silverlight draait op mijn 2 mac's echt perfect hoor. Veel minder resource misbruik dan Flash.
Ik ben absoluut geen fan van Silverlight of Microsoft in zijn algemeenheid, maar vergeleken met Flash is silverlight op OS X echt een verademing. Op linux is het dan weer een ander verhaal met Moonlight, maar in tegenstelling tot Adobe levert Microsoft tenminste een fatsoenlijk ontwikkeld stuk software op OS X, dus wat dat betreft doen ze het al beter dan Adobe.
Als je windows tegen mac os zet heb je een groot verschil. Die paar procent mac users die er zijn.. vandaar denk ik. Straks loopt flash zelfs soepeler op android dan op een mac. :P
Ik denk dat Flash weinig bestaansrecht heeft op het mobiele internet. Daar wil je zaken toch eigenlijk 'low-profile' houden, onder andere met het oog op batterijduur en algemene performance. Het initiatief van Adobe om native iPhone applicaties te schrijven met Flash vind ik een ander verhaal. Dat is iets wat ik alleen maar kan toejuichen omdat het ontwikkelen van applicaties een stuk toegangelijker wordt.

Op laptops en desktops vind ik Flash een waardevolle toevoeging. Het is een uitstekend platform om interactieve en visuele applicaties mee te maken, waarbij zaken als HTML en JavaScript tekort schieten. Met platformen als Flex kun je in korte tijd fraaie interactieve applicaties ontwikkelen die op elk platform draaien. Voor het bekijken van online video bestaan er inderdaad betere oplossingen, dat kan prima zonder plugins.

Denk bijvoorbeeld eens aan Google StreetView. Ik zou geen beter platform dan Flash weten voor die applicatie.
StreetView draait prima op een iPhone, zonder flash!
Voor dekstopcomputers is Flash het meest geschikte platform om StreetView op te laten draaien in een browser.
Tot je daar ook deze <low processor> implementatie op los laat, natuurlijk.
Volgens de Adobe-topman is Apple om zuiver zakelijke redenen tot het omstreden besluit gekomen, en niet om technische redenen.
Dan moet deze mijnheer toch eens voor de grap een paar dagen flash gaan gebruiken onder OSX. Beetje filmpjes kijken en zo dan komt deze mijnheer vast op zijn woorden terug. Onder OSX moet ik regelmatig mijn browser afsluiten omdat er weer eens een filmpje blijft hangen en soms is zelfs dat (om wat voor reden dan ook) niet genoeg. Onder Windows heb ik dit probleem nog nooit meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 18 april 2010 18:45]

Weet je ook waarom de performance zo slecht is onder OSX? Het is geen geheim dat Adobe graag hardware acceleratie e.d. wil gebruiken onder OSX, maar ze krijgen dat (mede) niet voor elkaar omdat Apple niet mee wil werken.

Overigens, de laatste flash versie voor OSX heeft de performance al aardig verbeterd. Op een bijna 10 jaar oude mac is het nog best mogelijk om flash spul te draaien. (met name mijn eigen geoptimaliseerde as3 applicaties). Wat ik persoonlijk best wel bijzonder vind...

Ik denk zelf ook dat de keuzes van Apple momenteel voornamelijk van zakelijke aard zijn. Al dat gelul over performance, batterij tijd etc etc is gewoon 'fluff' om het aan te kleden.
Neem mijn HTC Desire (Android), in de instellingen van de browser kan ik Flash aan en uit zetten. Blijft Flash lopen op de achtergrond en kost het veel batterij? Nee. Aan of uit, geen probleem/verschil.
Volledige vrijheid als gebruiker. En nog geen één keer is de browser vastgelopen of gecrasht bij flash content. Alleen die vieze ranzig slecht geprogrammeerde bijna fullscreen banners die laten de boel soms zweten. Maar dat gaat bij geen enkele standaard veranderen :/

Zelf kan ik niet wachten tot er mobiele versies van Flash 10.1 komen. Ik ben zéér benieuwd hoe dat gaat werken. Ze zijn er in ieder geval al lang mee bezig, en ik denk dat de performance nog wel eens verbazingwekkend goed kan zijn.

[Reactie gewijzigd door RaptorRVL op 19 april 2010 00:13]

maar ze krijgen dat (mede) niet voor elkaar omdat Apple niet mee wil werken.
Hardware accelerated video op OS X is niet alleen lastig voor Adobe, alle andere devs hebben hetzelfde probleem (inclusief XBMC/Plex). Toch werkt Silverlight een stuk beter, het kan dus wel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 april 2010 10:01]

Dat is een broodje aap verhaal dat op een vergelijkbare manier door Adobe de wereld in is geholpen als wat ze nu weer over Apple roepen. Je praat nu gewoon na wat er op het internet rondzwerft aan misinformatie.

Er is niks geheims of speciaals aan de GPU acceleration API's van Apple, en die kan Adobe gewoon gebruiken. Alleen heeft Adobe jarenlang op zijn luie reet gezeten en zijn ze op de deprecated Carbon API's blijven hangen, in plaats van naar Cocoa over te stappen. Dat Apple dit niet heeft ondersteund is logisch omdat er geen 64-bit Carbon is en die komt er ook nooit, het is namelijk deprecated. Dan achteraf gaan klagen en de schuld naar Apple afschuiven is gewoon erg sneu en zal vast ook niet hebben bijgedragen aan de relatie tussen de twee.

De reden dat Apple geen Adobe wil op iPhone OS, is omdat ze de vooruitgang van het platform niet willen laten afhangen van derde partijen, en niet willen dat developers andere tools gebruiken dan hun eigen tools. Apple werkt namelijk keihard aan hun ontwikkeltools en voegt in een razendsnel tempo hele grote veranderingen door, zo zal in een toekomstige versie waarschijnlijk zelfs gcc vervangen gaan worden door clang + LLVM. Al die wijzigingen zijn er voor om het platform zo efficient en up-to-date mogelijk te houden. Als ze Flash en CS5 toelaten en dan bij elke major iPhone OS release maar moeten hopen dat adobe zijn tools snel update anders zitten je klanten vast met allemaal applicaties die ineens niet meer werken.

@Dreamvoid hieronder:
XBMC heeft zowel op Windows als op OS X problemen om GPU acceleratie te implementeren, omdat bijna alle ontwikkeling op Linux plaatsvindt. Ook op Linux werkt de boel alleen goed op NVidia, omdat die een API leveren die simpelweg al het werk voor je doet en heel weinig inspanning kost om te implementeren. Ik kan me vergissen maar ik dacht ook dat Plex (spinoff van XBMC) wel GPU acceleratie ondersteund.

OS X ondersteunt trouwens zelfs al OpenCL tegenwoordig dus het argument 'Apple houdt zijn GPU acceleratie API's gesloten' gaat echt totaal niet op.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 19 april 2010 11:17]

De conclusie... Flash "zuigt" op elk platform behalve windows...
Dit is meer tegen-reclame voor Adobe.

Doe daar dan iets aan, zou ik zeggen, zorg voor een
goede flash implementatie voor zowel OsX als Linux, maar nee,
dan zijn we weer 4 jaar verder.

Mobile apps duren ook jaren... zitten er nog wel programmeurs bij Adobe?
Dit is wel pas erg laat om het uit te brengen. Weet iemand waarom de reden niet genoemd is? Of wat de reden is van uitstel?
Er staat toch in het artikel dat de ceo niets heeft gezegd over de reden. Het zijn hier geen paranormale begaafden :P
De vraag is of iemand het wel weet, gehoord via andere wegen...
Ook ik heb het artikel gelezen hoor.
hij gokte er natuurlijk op dat meneer Narayen nederlands verstaat en toevallig hier op tweakers toch nog een openbaring wou doen die hij niet gunde aan fox news :+
Steve Jobs doet het dan misschien wel om zakelijke redenen maar Flash is toch zeker wel heel slecht op Mac OS X, en dus ook op iPhone OS. Het vreet enorm veel CPU en het biedt eigenlijk weinig extra's.

Het enige waar Flash veel voor wordt gebruikt zijn advertenties, nou daar kunnen we wel zonder ;)
Alleen advertenties? De talloze videosites gebruiken zeker allemaal Silverlight?
Deden ze dat maar, dan hadden we tenminste een fatsoenlijk alternatief voor Flash.

Edit @Sorcix hierboven:
http://support.mozilla.co...ML5+werkt+niet+in+Firefox

HTML5 is blijkbaar afhankelijk van welke codec er wordt gebruikt met in welke browsers het wel en niet werkt. Dus of dat ook werkelijk handiger gaat worden dan dat Flash nu is daar heb ik zo mijn twijfels over.
Youtube HTML5 werkt niet in Firefox en Opera vanwege de codec die Youtube gebruikt. Of je nou een plug-in moet vinden die een bepaalde codec support of een plug-in zoals Flash of Silverlight, maakt in de praktijk voor mij niets uit. Het blijft lastig gedoe met vervelende plug-ins.

[Reactie gewijzigd door PepijnK op 18 april 2010 16:57]

Dit komt simpelweg omdat HTML5 nog helemaal niet af is, tot die tijd kan je zeker neit om flash heen en na die tijd duurt het zeker nog een tijd dat flash langzaam gaat verdwijnen (als dat al gebeurt)...

Tot die tijd kan je dus binnenkort op sommige telefoons gewoon WEL flash gebruiken en als HTML5 eindelijk beetje gebruikt gaat worden moet dat ook geen probleem zijn :)
Maar de degelijke videosites zijn wel al aan het experimenteren met HTML5 en de video tag, dus flash wordt wat dat betreft overbodig.
Ik heb de HTML5 player van YouTube geprobeerd met Google Chrome, het bevalt me niks.
kun je ook nog aangeven waarom? want voor zover ik kan zien doet 't exact wat 't hoort te doen.
Slechte kwaliteit, volume niet goed aan te passen, geen fullscreen, etc.

Het is ook niet voor niks nog bèta, maar op dit moment is het onbruikbaar
Als je maar een beetje gevoel hebt voor beeldkwaliteit kun je bij youtube wel zien dat het nog bagger is. En ook de aansturing en geen streamload... de flash versie is wel 10x beter.
Hoezo weinig extra's? Flash wordt helemaal niet alleen maar voor advertenties gebruikt, dat is onzin. Het filmpje onder dit artikel is bijvoorbeeld ook Flash, denk daar maar is over na.

En dan kan je wel gaan zeggen dat dit met html5 ook mogelijk is, maar het filmpje is nou eenmaal in Flash formaat, en het enige wat de gebruiker wil is het gewoon bekijken. Op je iPhone gaat dit je dus niet lukken zonder grote omweg.
Het filmpje onder dit artikel is bijvoorbeeld ook Flash, denk daar maar is over na.
Helaas gebruikt Tweakers inderdaad nog altijd dat irritante Flash. Ik draai de 64-bits Flash plu-in in Firefox, maar bij vrijwel iedereen nieuwsbericht hier op Tweakers waarin een filmpje voorkomt, crasht meteen de volledige browser als ik de tab met het filmpje wil sluiten. Steve Jobs heeft gelijk, Flash is nu eenmaal zwaar bagger, zeker op Mac OS X en Linux en al helemaal als je gebruik maakt van een 64-bits versie van Linux.

Één ding weet ik in ieder geval zeker: Vanaf het moment dat alle filmpjes op Youtube werken in HTML5 en Tweakers zijn filmpjes ook in HTML5 laat zien, pleur ik Flash er meteen vanaf en hoef ik die troep niet meer op mijn PC te hebben.

P.S. "denk daar maar is over na." > "denk daar maar EENS over na."

Waarom moet vandaag de dag toch altijd iedereen "is" typen? Het is EENS. Dat zinnetje "kom is hier" is ook altijd zo gruwelijk irritant en van mij krijgen dan ook als reactie: "Leuk voor je. Vul hem met water en doe er een goudvis in."
Ik draai de 64-bits Flash plu-in in Firefox, maar bij vrijwel iedereen nieuwsbericht hier op Tweakers waarin een filmpje voorkomt, crasht meteen de volledige browser als ik de tab met het filmpje wil sluiten.
Firefox is open source. Niet klagen, coden met je donder.
Uhh wat moet ie precies coden met zijn donder dan, als Firefox crasht door de Flash plugin? Flash is geen open-source weetjenog?

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 19 april 2010 10:18]

Ik draai ook Linux met firefox 64 bit en de flash plugin-64 bit, maar ik heb echt geen enkel probleem kunnen ontdekken. Alles draait, en wanneer ik een "HD" filmpje heb, is beeld en geluid zelfs echt goed te noemen. Bij mij crashed ie niet. Ik heb enkel problemen met "moonlight" (silverlight tegenhanger).
Ik heb wel gemerkt dat het gevoelig is voor java, als die niet goed geinstalleerd staat crashed Firefox op embedded spul.
Dat filmpje dat:
Eerst een tijdje zwart beeld met geluid levert.
Daarna een strandbal.
En dan uiteindelijk haperend beeld en geluid"?

Ta, misschien is mijn compu niet helemaal up to date, (4 jaar oud)
maar ik heb verder nergens problemen mee, behalve flash dus!
En ga nou is een html 5 filmpje kijken en hoe draait dat? Je moet het wel vergelijken he anders voeg je erg weinig toe :P
En jij vergeet voor het gemak de duizenden websites van mensen en bedrijven :)
Nee, die mensen vergeten voor het gemak de duizenden mensen en bedrijven die geen fatsoenlijke flashplayer hebben of willen om wat voor reden dan ook. Zijn zijn de aanbieder, zij hebben de beslissing voor flash gemaakt..
En zo kan je altijd naar elkaar blijven wijzen wie de schuldige is - aanbieder of de consument.

Echter kan je nog steeds niet ontkennen dat flash gewoon héél erg veel gebruikt wordt, ook op nuttige manieren: Denk aan sites zoals gametrailers.com (en natuurlijk andere video-sites), of die van de lokale fietsenmaker.

Als ergens je fietst faalt is het handig om via je phone dingen als openingstijden op te zoeken, maar als je door het gebrek aan flash de site niet kan bezichtigen heb je ongeacht of je flash wel of niet leuk vind geen toegang tot de informatie die je zoekt.
Voor Flash-video kan er altijd het alternatieve HTML5 worden gebruikt; - als de sites in kwestie dat willen ondersteunen.
-- Steve Jobs' denkwijze

Maar denk eens aan andere dingen, bijvoorbeeld games. Die kunnen niet zomaar in HTML5 worden gedraaid met dezelfde kwaliteit.

Hiervoor wordt nog steeds Flash verkozen boven HTML5. (of Java, for that sake*)

* Ja, flamers, ik weet het. Jagex Ltd. gebruikt nog steeds Java om hun games uit te voeren.
Je moet eens weten wat knappe knoppen zoal kunnen maken met HTML (5) en javascript.. zie bijvoorbeeld http://www.chromeexperiments.com/ meeste werken zoals de naam al aangeeft vooral (of alleen) op google chrome.. vooral een paar leuke voorbeelden van mogelijkheden:


http://www.chromeexperiments.com/detail/jscanvasbike/

http://www.chromeexperiments.com/detail/crystal-galaxy/

http://www.chromeexperiments.com/detail/berts-breakdown/

http://www.chromeexperime...javascript-with-sandy-hx/

enzovoort
Hmm alsof chrome de enigste is die HTML5 draft ondersteuning heeft, in alle andere browsers (die dus HTML5 draft zouden ondersteunen) is de performance echt slecht en met slecht bedoel ik echt superslecht waar ik bij flash moest huilen krijg ik bij deze traagheid zelfmoordneigingen ;) Dus nee doe mij maar flash tot de tijd dat html 5 draft klaar is + browsers het ondersteunen alsof het normaal is :)

Doe mij maar flash ookal zijn ads vervelend (waar ik flash gewoon meest van de tijd lekker uit laat), maar als ik dan een site tegen kom waar ik het nodig heb kan ik iig me ding doen ;)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 april 2010 08:31]

@Zeemeerman: uhm... ja.. behalve dat heel Quake inmiddels in HTML5 is geschreven.

http://code.google.com/p/quake2-gwt-port/

Ik kan niet wachten tot iemand een 'wijstoppenmetflash.nl' site maakt, net zoals met IE6 is gebeurd.

Worden wij nou echt blij van een site in flash zoals http://www.burgerking.nl/ ? Geef mij maar gewoon een mooie HTML site, veel sneller en veel makkelijker te navigeren.

[Reactie gewijzigd door willyb op 18 april 2010 18:37]

Makkelijke retoriek van de Adobe-topman. Spreken van zakelijke motieven. Apple ondersteunt HTML5 en een HTML5 applicatie zoals hierboven wordt aangehaald met het Quake voorbeeld is een grotere bedreiging voor het app-store businessmodel dan flash dat is, aangezien HTML5 nu al op alle devices van Apple werkt. De Adobe-topman kan dus beter met betere argumenten komen.

[Reactie gewijzigd door sergegevaerts op 18 april 2010 19:56]

Owja nou ga jij dan maar is quake op je iphone spelen, buiten dat HTML5 een draft is oftewel er valt nog weinig te steunen zolang HTML5 niet officieel is (enkel de draft)!

Buiten dat het hardstikke leuk is hoor dat we nu (ook op android) html5 hebben maar schieten "de sites die eerst flash hadden en nu vervangen door HTML 5 (draft)" al uit de grond? Dacht het niet, tot die tijd wil je uiteraard het beste voor je consument toch niks onthouden als normaal bedrijf zijnde dan?
Dacht het niet, tot die tijd wil je uiteraard het beste voor je consument toch niks onthouden als normaal bedrijf zijnde dan?
Zoals je leest duurt het waarschijnlijk dus nog tot het eind van het jaar voordat je 'het beste voor je consumenten' (om het in jouw woorden uit te drukken) aan je klanten kunt bieden, en dan moet nog maar blijken of het ook lekker werkt. Tegen de tijd dat ze het bij Adobe eindelijk eens voor elkaar hebben om die troep van ze te releasen voor meer dan 1 platform is de hele wereld inderdaad al overgestapt op HTML5 video. De huidige Flash Lite players op mobieltjes zou ik echt in de verste verte niet met enige andere kwalificatie dan traag, incapabel en ronduit bagger willen aanmerken, dus ook daar gaat het 'beste voor je consument' wat mij betreft echt niet op.

Ik vraag me ook altijd af wat al die mensen met Flash doen die het zo vreselijk belangrijk vinden. Het eerste dat ik altijd doe als ik langere tijd met een computer aan de gang moet is een Flash blocker installeren, want 99% van alles wat in Flash is gemaakt wil ik helemaal niet zien. Die 1% die overblijft neem ik dan wel op de koop toe als dat betekent dat we op termijn helemaal van die rotzooi afzijn, dan kijk ik die ene site wel op mijn gewone computer.
Mijn punt is dat veel applicaties die nu worden aangeboden in de appstore zijn aan te bieden via html5 zonder gebruikmaking van de appstore. In die zin is html5, welke door Apple wordt ondersteund, een concurrent als technologie van de appstore.
Dat is een heel mooi voorbeeld, maar die draait nog echt niet op dezelfde snelheid als een Flash-game
Ik kan zelf overigens ook niet wachten totdat alles op pure HTML overgaat ipv Flash :S
daarom heb ik zo'n anti-flash plugin. Ik zet ze apart aan en uit en het werkt prima, het spaart mijn accu ook enorm. (browsen met plugin is ongeveer 5.5 uur inclusief muziek spelen op de achtergrond en zonder is 't rond de 4... )
Flash wordt inmiddels op internet voor veel meer dingen gebruikt dan alleen reclame. Tevens is de huidige RC van Flash 10.1 een stuk beter, het vergt veel minder van de CPU. Het is nog steeds een vrij CPU-intensief stuk software, maar het gaat al wel de goede kant op.
De technische redenen zijn absoluut aanwezig (adobes producten lopen of achter, of performen abominabel slecht op andere platformen dan windows) maar het lijkt er toch op dat de portabiliteit de primaire reden was voor apple om tot deze verandering te besluiten, misschien aangespoort door het feit dat het tegengaan van portabiliteit microsoft geen windeieren heeft gelegd de laatste 10 jaar.

Wel jammer dat apple zich op softwaregebied tot dat niveau laat afzakken, al is dit natuurlijk wel een kans voor adobe te bewijzen dat ze wel een fatsoenlijke flashplayer op osx (en linux) kunnen afleveren (ipv nieuwe functies toe te voegen wat meer tijd steken in de kwaliteit)
En dan komen ze nu pas achter dat flash slecht is ? Terwijl het meer dan 10 jaar bestaat.

Alleen omdat Steve Jobs adobe niet voor adobe gaat wil niet zeggen dat alle bedrijven over gaan stappen naar HTML5.. Steve Jobs moet gewoon niet zeuren..
Steve Jobs moet gewoon mee kappen. Ik beslis of ik flash wel of niet. Ik heb het voor betaald en niet gratis gekregen.

Wat Steve Jobs kan doen is gebruikers informeren dat Flash plug-in te veel stroom gebruikt that's it.

Wanneer gaat EU hier wat aan doen. Ik vind laatste tijd dat Apple te veel Monopoly speelt. (Je moet itunes hebben en je installeert automatisch Quicktime)

Fair is Fair Microsoft gepakt door EU en nu Apple!!
Ik ben het met je eens dat Flash onder Mac OS X echt een stuk inefficiënter werkt dan op Windows, maar het draait gewoon strak. 1080p van Youtube draait m'n Macbook Pro 2.53Ghz z'n hand niet voor om!
Nou, ik ben zo'n iPhone gebruiker, en ik moet zeggen dat ik niet zozeer flash mis, maar ik vind het wel zeer lastig dat ik niet alle sites kan bezoeken. Ik gebruik de iPhone vaak onderweg als ik even iets op moet zoeken, maar wanneer je op de website van een groot bedrijf komt gaat het heel vaak mis. Die gebruiken heel veel flash en dan krijg ik alleen een pagina met blauwe blokjes te zien terwijl ik informatie nodig heb.

Of het aan flash ligt die ontbreekt, of aan gebrekkige programmeerkennis van de webdesigner zal me een worst zijn; het eindresultaat is dat ikniet de pagina's kan bezoeken die ik wil.

Voor mij is het al opgelost als webdesigners niet hun navigatie menu's alleen maar in flash zetten maar ook in normaal html. Dat ik dan niet de meest sexy webpagina te zien krijg is dan bijkomstigheid, maar ik kan dan wel bij de informatie die ik zoek en dat moet ook het doel zijn van de eigenaar van de website.

Dus volgens mij kunnen flash en html prima naast elkaar blijven bestaan, zolang de webpagina altijd maar bereikbaar is op alle apparaten; ook al is het gedeeltelijk.
hier ben ik het grotendeels mee eens,
wat is het probleem om op een "proffesionele"
website flash-detectie te zetten, en dan een alternatief te bieden.

Bovendien wordt flash hier en daar ook gebruikt voor compleet
on-nuttige toepassingen..

Ga bv eens naar c1000.nl
alle aanbiedings - prijzen in "flash" waarom?

ik gebruik vaak mijn mobie om inderdaad voor ik een winkel in ga
die prijzen even te bekijken.... niet dus.
Stel je voor dat je er op kan klikken dat ze DAN pas actief worden, dus wel de navigatie menu's als je ze ECHT nodig hebt kunnen gebruiken maar Ads en banners lekker laten voor wat het is :) Wat is daar nou het nadeel van?

Leuk dat je C1000 als voorbeeld van "flash-nutteloosheid" gebruikt, dat kan vast bij nog 80% van alle flash op het web, toch kijk ik graag die nuttige 20% waar ik het wel NODIG heb en dan ook kan gebruiken ;)
Niet alleen op de Mac is het waardeloos. Vergeet *BSD en GNU/Linux niet.
Die Flash-only sites doen het dus niet op mobiele telefoons.
Mensen gaan steeds meer mobiel browsen.
Die bedrijven hebben dus een promotie site die niet werkt op mobieltjes en slecht werkt op low-end apparaten zoals netbooks.
Klinkt als een minder handige keuze...
Wel op een htc hero of legend. Heeft htc flash player :)

[Reactie gewijzigd door grunnn117 op 19 april 2010 11:48]

Die player is echt heel erg matig, speelt veel niet af en over performance maar te spreken. Ik knikker het ding er liever af, dan dat het de boel vertraagt hoor.

Het is werkelijk ongelofelijk dat er nog mensen vóór flash zijn. Als ze nou zouden zeggen dat er nog geen beter alternatief is, voor sommige functies (video in IE en misschien een spelletje), maar helaas vinden velen het nog handig genoeg om hele sites in te maken.
Adobe heeft er alle baat aan dat Flash blijft voortbestaan.

Zelf gebruik ik thuis Mac OSX and op het werk vrijwel altijd Linux. Laat flash op beide echt rampzalig slecht werken. Het vergt enorm veel van de CPU en laat firefox af en toe nog wel eens crashen (op Linux).

Flash werkt goed op Windows, maar ik begin de flash dominantie spuug zat te worden, van mij mag HTML5 z.s.m. omarmd worden.
Adobe is er gewoon laat mee.
En helaas niet voor WM6.5. Die wordt gewoon de nek om gedraaid.
Voordat html5 flash de das omdoet zal daar ook nog het nodige moeten worden geoptimaliseerd. Lees het volgende artikel maar eens: http://www.readwriteweb.com/archives/does_html5_really_beat_flash_surprising_results_of_new_tests.php

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True