Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Adobe heeft de ontwikkeling van Flash 10.1 voor mobieltjes afgerond en begint nu met de verspreiding van de software naar verschillende telefoonfabrikanten. Android-gebruikers die versie 2.2 van het OS draaien, zijn eerst aan de beurt.

Na een bètatest van een aantal maanden heeft Adobe bekendgemaakt dat Flash 10.1 voor mobiele telefoons klaar is. De mobiele versie van de software zal eerst uitkomen voor de aankomende 2.2-versie van het Android-besturingssysteem, ook wel bekend onder de naam Froyo. Adobe heeft de versies voor Windows Phone 7, webOS, MeeGo, LiMo, Symbian OS en BlackBerry ook naar fabrikanten verstuurd en verwacht dat gebruikers van die platforms in de komende maanden de beschikking krijgen over de mobiele variant van Flash. Een release voor iOS staat logischerwijs niet op de planning.

Flash 10.1 biedt, in tegenstelling tot het eerder uitgebrachte Flash Lite, ondersteuning voor dezelfde features als de desktopversie. Gebruikers zouden dus moeiteloos spellen, filmpjes en websites die in Flash zijn gemaakt moeten kunnen bekijken en gebruiken. Adobe heeft de mobiele versie naar eigen zeggen samen met hardwarefabrikanten flink geoptimaliseerd om de processorbelasting en het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden. De Smart Rendering-feature zorgt er bijvoorbeeld voor dat Flash-content alleen draait als het daadwerkelijk in beeld is en de Flash-speler wordt automatisch gepauzeerd bij binnenkomende gesprekken of als er andere programma's worden gestart.

Android-telefoons waarvan al bekend is dat ze een update naar Froyo, en dus ook Flash 10.1, krijgen, zijn onder andere de HTC Desire, Google Nexus One, Motorola Milestone en de Samsung Galaxy S. Telefoons als de HTC Hero en Legend, die over een tragere processor beschikken, zullen Flash 10.1 niet kunnen draaien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Flash 10.1 biedt, in tegenstelling tot het eerder uitgebrachte Flash Lite, ondersteuning voor dezelfde features als de desktopversie.
Misschien interessant om hier aan toe te voegen dat voor smart phones die niet krachtig genoeg zijn voor Flash 10.1, Flash Lite 4.0 uitgebracht wordt. Deze nieuwe lite versie maakt het mogelijk om 10.1 (of oudere) sites te bezoeken waarbij echter geavanceerde zaken als filters e.d. niet toegepast zullen worden omdat die teveel van de CPU eisen.

http://www.adobe-flashlite.com/?cat=504
Dit is dus feitelijk de eerste versie van Flash die het ook daadwerkelijk mogelijk maakt Flash (zoals we kennen van de desktop) op mobieltjes te draaien. Waar kwamen dan al die tijd die argumenten tegen de iPhone vandaan?

Ik mis hier iets waarschijnlijk. Iemand?
Flash lite kon al veel van de Flash features, dus er was wel degelijk al iets.

De Apple-bashing kwam vooral doordat Apple besliste dat er hoe dan ook geen Flash naar de iPhone komt, zonder de gebruikers in staat te stellen om die afweging zelf te maken. En aangezien Flash als redelijk uitgebreid applicatieplatform een duidelijke bedreiging is voor (de inkomsten uit) de App Store worden de argumenten van Apple ook niet helemaal serieus genomen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juni 2010 17:38]

Flash lite kon al veel van de Flash features, dus er was wel degelijk al iets.

De Apple-bashing kwam vooral doordat Apple besliste dat er hoe dan ook geen Flash naar de iPhone komt, zonder de gebruikers in staat te stellen om die afweging zelf te maken. En aangezien Flash als redelijk uitgebreid applicatieplatform een duidelijke bedreiging is voor (de inkomsten uit) de App Store worden de argumenten van Apple ook niet helemaal serieus genomen.
Onzinargument, waarom is Apple dan zo flink HTML5 aan het promoten? Met HTML5 als applicatieplatform kan je technisch hetzelfde als met Flash.
Technisch ja, maar in de praktijk is het een stuk moeilijker om een goede app te maken. Een 3d spelletje maken is met flash ong. even moeilijk of misschien wel makkelijker als met de SDK. Terwijl je met javascript/HTML je een flinke klus te wachten staat.
En aangezien Flash als redelijk uitgebreid applicatieplatform een duidelijke bedreiging is voor (de inkomsten uit) de App Store
Onzin, apps die gemaakt waren met de iPhone Flash packager kon je gewoon verkopen via iTunes. Een paar van die apps staan volgens mij nog steeds in de store.

Die apps waren in vergelijking met native apps enorm groot (code bloat) en traag.
Onzin, de apps via de iPhone packager dat in flash kunnen even geoptimaliseerd zijn als de native apps. Iemand die geoptimaliseerd in AS kan scripten, heeft een app dat niet onder moet doen voor de apps met de SDK.
Onzin, de apps via de iPhone packager dat in flash kunnen even geoptimaliseerd zijn als de native apps.
Theoretisch wel maar de praktijk was anders.

Een helloworld in Flash was al meer dan 20MB, en maar 19KB in Objective-C.

En dat is ook niet zo vreemd want die packager was niet meer dan een macro generator.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 juni 2010 18:50]

Overdrijven is ook een kunst, ik kan perfect een hello world in flash maken en naar iphone laten converteren dat even groot is...
En het is veel meer dan een macro generator, als je weet hoe flash werkt, dan weet je dat de code gewoon omgezet wordt naar ObjC, de timeline wordt misschien wel door een soort generator gemaakt, maar dat is technisch gezien zeer normaal en zou je beter vergelijken met een OpenGL applicatie zoals een spel van GameLoft... Vergelijk aub de juiste methodes met elkaar.

[Reactie gewijzigd door Doolbr op 22 juni 2010 19:46]

Verleden tijd. Apple verbiedt nu elke soort applicatie gebasseerd op flash op de market te zetten.

Apple was ook niet bereid samen met Adobe aan een geoptimaliseerde flash te werken, terwijl andere fabrikanten hier open voor stonden.

Zag nog laatst 10.1 op de Desire en het zag er heel goed uit. Ik snap dus ook niet waar Apple die performance problemen vandaan heeft.
Zag nog laatst 10.1 op de Desire en het zag er heel goed uit. Ik snap dus ook niet waar Apple die performance problemen vandaan heeft.
Ik wel. Ga maar eens naar een site met meerdere Flash animaties of speel een Flash game, binnen de kortste tijd heb je een handwarmer.

Flash heeft gewoon een enorme overhead en het vreet geheugen.
Ga maar eens naar een site met meerdere Flash animaties of speel een Flash game, binnen de kortste tijd heb je een handwarmer.
Non-issue;
De Smart Rendering-feature zorgt er bijvoorbeeld voor dat Flash-content alleen draait als het daadwerkelijk in beeld is
Daarnaast zal een "Flash game" echt niet je telefoon warmer laten worden dan een willekeurig ander spelletje in native code.
Hij bedoeld dus eigenlijk te zeggen dat Flash veel processortijd gebruikt en daar wordt een apparaat meestal wel wat warmer van, omdat het meer stroom verbruikt.

Klinkt best logisch, zeker als ik kijk naar mijn laptop die ook een stuk warmer wordt en minder lang op de batterij mee gaat als ik een site met Flash open heb staan. Dat moet je zelf toch ook wel eens gemerkt hebben?
Ja maar je zet het natuurlijk op 'on demand laden' dus pas als je wilt dat iets van flash geladen wordt klik je er op, zo kan je het 1 op 1 vergelijken met een spelletje of video kijken, en dan zie je ineens dat beide gewoon CPU zuipen :) Tuurlijk kost het stroom maar vergelijk het wel met het gene waarvoor je het gebruikt...
Nu eindelijk naar 3 jaar is er 'iets' wat performance geeft, mja als je daar elke keer zo lang op moet wachten... als je dan iets nieuws introduceert en Adobe doet er daarna 3 jaar over om het te implementeren, dan weet ik wel waarom ze het liever kwijt als rijk zijn.
Net zoals apple heel lang erover deed om copy paste, multitasking, wallpapers en mapjes uit te brengen.
Apple is net zo bezig.. brengt ook dingen heel laat uit. Iedereen doet dat.

Het duurde niet lang van adobe. Het is gewoon dat de mobieltjes een tijd geleden er gewoon nog niet klaar voor waren. Maar om zoals apple gelijk flash af te schrijven vind ik ook verkeerd.
Daarnaast kunnen we leuk met flash spelen totdat HTML 5 eens volwassen wordt (wat nog wel 5 jaar duurt)
Apple belooft niet 3 jaar op voorhand dat copy-paste eraan komt. Adobe heeft nagenoeg met het verschijnen van de eerste iphone aangekondigd de volledige flash mobiel te maken.
Toch wel toevallig dat op het moment dat Flash bijna klaar is om op mobiel te gaan draaien Apple de stekker eruit trekt. Aan die Flashban van Apple zit een luchtje. Dat het lang heeft geduurd is duidelijk, maar dat is nog geen reden om het dan maar helemaal niet te willen ondersteunen. Er zijn duidelijk andere redenen waarom Apple perse geen Flash wil op de iPhone/iPad.

Hoe het ook zij, ik ben benieuwd hoe de ervaringen op AndroÔd gaan zijn. Ik hoop dat Steve Jobs zich eens stevig verslikt en er wederom kritische vragen worden gesteld.
Apple trok vanaf 2007 de stekker er al uit, omdat ze er geen vertrouwen in hadden dat ze een deftig systeem op tijd konden maken, en wat blijkt, 3 jaar later gaat het enkel draaien op 'top op the bill' toestellen, ze zaten er dus niet echt naast.
En een Iphone van meer dan 400 euro is geen top of the bill? 8)7
Jawel, een iPhone, vooral een 3GS en de nog uit te komen 4G, zijn top-of-the-bill mobieltjes. Deze iPhones, de iPad en de iPod touch 3G, kunnen, als het beschikbaar was geweest, prima Flash draaien.

Apple staat bekend om z'n goede accuduur. Een MacBook die het 7 uur doet zonder prik, een iPad die het 10 uur uithoudt zonder bijladen.

Adobe staat niet bekend om z'n efficiŽnte code, vooral niet op Apple platforms. Ik kijk liever YouTube met HTML5 dan met Flash, dat scheelt performance! InefficiŽnte code betekent een CPU die harder moet werken, meer warmte, minder accuduur.

Wat mij betreft mag Apple Flash in de App Store zetten, met een waarschuwingssticker erbij: pas op, slecht voor je accu, maar goed voor je handen in de winter!
Als je puur en alleen naar het geheugen en de processor kijkt, lopen alle iphoons, en vooral de 3GS jaren achter op de rest van de markt hoor. HTC Legend heeft als low/midrange toestel al flink betere specs. De high end toestellen van samsung, HTC, motorola etc. hebben 3x zoveel ram en 4x zoveel processorkracht.
Qua prijs wel, qua de rest, nou, nee, niet echt. Vergeleken met andere high end toestellen is 'ie een beetje verouderd.
Ik mis hier iets waarschijnlijk. Iemand?
Nee, je mist niks. Er is tot nu toe geen enkel mobieltje uitgebracht met goede ondersteuning van Flash zoals je dat ook op de desktop hebt.

Het voornaamste verschil tussen Apple en andere fabrikanten, is dat Apple heeft aangegeven ook geen Flash te willen op hun iPhone, terwijl de andere fabrikanten best open staan voor Flash.
Mijn Legend doet het anders best aardig. Ook mijn LG Shine en Arena konden al aardig overweg met Flash, dus hoezo geen enkel mobieltje?
Dat is hooguit Flash Lite, of je hebt al de beta draaien van deze nieuwe Flash 10.1.
en wat had de desire dan?
De Desire heeft op dit moment ook Flash Lite. Het verschil tussen de Desire en de Legend in deze kwestie is dat de Desire een update krijgt naar Flash 10.1 en de Legend niet, omdat de Desire een Arm v7-gebaseerde chipset heeft en de Legend het met Arm v6 moet doen.
Ook een soort aangepaste flash. Maar advertenties werken prima bij mij >:(
sommige spelletjes en filmpjes ook, maar ik heb toch hoge verwachtingen van flash 10.1
Beide is al beter als niks want met flash lite waren al meer zaken beschikbaar dan zonder flash :)
de N900 draait Flash 9, dus de desktopvariant.
dus daar in is de N900 beter dan de iphone
De N900 is eind 2009 uitgekomen. We hebben het hier over een, nouja, internet meme wat al sinds de eerste iPhone het internet ronddanst. Dan hebben we het over begin cq. halverwege 2007?
Flash Lite had gewoon niet alle features van de desktop variant. Maar een flash player met een beperkt aantal features is nog altijd beter als helemaal geen flash player. Laat een hater deze zin dan even afkorten, en je krijgt "Apple heeft geen flash en al de rest wel" ;)
Er was al Flash 7 voor Pocket PC dus het was er jaren geleden al. Met Flash 8 vond Adobe dat "Devices" geen nieuwe Flash versies meer moesten krijgen. PDA's en de Wii bijvoorbeeld hebben dus Flash 7 en niets nieuwers.
Heb ik het verkeerd of draait er al lang flash op de Legend?
Dat is Flash Lite, een lichtere variant van Flash (met iets minder functies) :)
alles doet het anders goed (ingedrukt en full screen) dus... vond ik vreemd
Zeker niet alles werkt, zo werkt Dumpert (video website) nog steeds voor geen meter. Als het goed is werkt alles met Flash 10.1 for mobile wel :) Misschien ook op de Legend met de Flash Lite 4 update (nog niet getest) :)
Filmpjes van dumpert.nl kan je wel bekijken via Skyfire, net als andere sites. Het werkt echter niet altijd.
Gek want ik kan gewoon dumpert bekijken op mijn HTC (Unrooted) legend! niks aan gedaan
Hmm, dus WM6 laten ze inderdaad links liggen. Al zat dit mogelijk niet de issues met youtube-player en je account kunnen oplossen, ben ik bang dat op bepaald moment de youtube-players op WM6 niets meer kunnen afspelen door vage limitaties aan de youtube kant.
Lijkt me logisch, waarom ontwikkelen voor een platform dat zo goed als dood is? Nu zijn er nog zat gebruikers maar het is tegenwoordig nog amper mogelijk een Windows Mobile 6.5 telefoon te kopen en bijna niemand die het ook doet. Ze worden volgens mij ook niet meer nieuw ontworpen. Mensen die een nieuw toestel willen gaan dus niet voor een Windows Mobile toestel en dus komen er geen gebruikers bij en nemen ze enkel af waardoor het een dood platform is/wordt.
Ze willen toch Windows Phone 6.5 gaan inzetten voor de budget markt? Hoezo noem je het dan dood verklaard? Bovendien zijn er zat mensen die er nu nog gebruik van maken.

Dat er nu geen telefoons met 6.5 uitkomen, is simpelweg omdat de producenten met windows phone 7 aan de gang zijn en de mobieltjes die nu zijn uitgerust met 6.5 nog niet als budget modellen worden beschouwd.
Lol dat is allang geen probleem meer, gebruik bijvoorbeeld Skyfire of Uzard

Met name Uzard vind ik persoonlijk een heerlijke browser, met Flash en Silverlight support. (Het is weliswaar geŽmuleerd, maar we verdomd goed!)
Kijk op http://www.uzard.com/en/down/download.asp

[Reactie gewijzigd door Okki5 op 23 juni 2010 00:14]

Froyo, Froyo.
Dat is nog niet eens officieel uit, dus officiele verspreiding van Flash zal nog even op zich laten wachten.
Froyo is officieel wel degelijk uit. Het duurt alleen een tijdje voordat deze verschijnt op telefoons met een skin.
Ohja? Bij mijn weten is slechts een test versie van Froyo uit, die je alleen kan installeren als je een US Nexus One hebt of je telefoon hebt ge-root :) Het laatste wat we van een Google medewerker hebben gehoord is dat ze er druk mee bezig zijn en de final nog steeds niet af is.

Bron: http://www.google.com/sup...id=488da0ef21660d13&hl=en
Ik had toch gehoopt dat eerder de x86_64-versie van Flash zou gedebugged worden: http://www.linuxjournal.c...uspends-64-bit-flash-beta
quote: adobe site
adobe is working on Flash Player support for 64-bit platforms as part of our ongoing commitment to the cross-platform compatibility of Flash Player. We expect to provide native support for 64-bit platforms in an upcoming release of Flash Player following the release of Flash Player 10.1.

To participate in pre-release testing of 64-bit Flash Players, visit Adobe Labs.

[Reactie gewijzigd door white modder op 22 juni 2010 18:47]

Wat wil je zeggen?

De Flash plugin in 64bit is sinds ca. 15 juni jl. gewoonweg weggelaten. Gebruikers van de 64bit plugin werken nu enkel nog met een verouderde versie waarin gekende veiligheidsproblemen zitten, waarvan 1 bug zelfs een remote exploit toelaat...

Zolang Flash gebruikt wordt op het web, wil ik het gedogen (ik heb het een aantal jaren geleden zelfs gebruikt om een animatie op m'n eigen website te zetten), maar dit is echt bij de haren getrokken. Je zou voor minder fan worden van Steve Jobs...
Hm dan komt nu de HD2 kwestie weer om de hoek kijken. Adobe heeft ooit flash 10 op een HD2 gedemoed op hun speciale website.
Adobe heeft aangegeven geen flash voor windows mobile 6.xx uit te brengen
Waar draaide dus die flash op de HD2 op? Of is er stiekem toch een versie voor windows mobile 6.xx?
Een flash lite versie.. en een fix van XDA maar die instabiel
Hartstikke mooi dit, maar waar blijft Flash voor x64 browsers? Draai hier IE8 64bit en daar heb je 64bit flash voor nodig. Ik vindt het eigenlijk absurd dat het zo lang moet duren voordat Adobe de 64bit variant van Flash Player klaar heeft.
We expect to provide native support for 64-bit platforms in an upcoming release of Flash Player following the release of Flash Player 10.1.
Bron: http://kb2.adobe.com/cps/000/6b3af6c9.html

Ik snap het een beetje wel (ook al duurt het inderdaad wel lang) omdat ze veel druk krijgen langs alle kanten (x64, mobile, ander OS,...) om ondersteuning te bieden. Ik vermoed dat ze gekozen hebben voor x86 browser support op x64 platform, dan mobile support, en dan volledige x64 browser support
Beetje offtopic maar waarom draai je dan ook IE?
Ik draai IE alleen in sommige gevallen (webmail, bepaalde apps). En dan juist de x64 versie ivm veiligheid en performance t.o.v. de x86 versie. Daarnaast draai ik vooral Firefox.
Betere vraag, waarom een 64 bit browser... Als je browser meer dan 4 Gig aan ram geheugen nodig heeft zou ik serieus een andere browser zoeken....
omdat de performance ook beter is als je dit op een 64bit OS gebruikt
Ik hoop dat Flash 10.1 ook nog naar oudere versies van Android komt, gezien mijn telefoon voorlopig niet (veel) verder komt dan 1.5. Hoop trouwens dat het voor de telefoons waar het wel werkt goed zal draaien. Ben benieuwd!
Die markt is veel te klein om daar tijd en werk in te steken. Zeker omdat over 2 jaar niemand nog oudere versies gebruikt.
Ben erg benieuwd hoe de prestaties zullen zijn van de flash player, wat volgensmij het vaakst gebruikt gaat worden.

Als adobe de support verder verbreed en verbeterd zou dit een hele verbetering zijn voor de vele mobieltjes op de markt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True