Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Submitter: Fuzzynl

Adobe gaat gebruikers van een Android-telefoon de kans geven om Flash 10.1 te bèta-testen. De softwaremaker zou de Android-versie intern al aan het proefdraaien zijn. De final-versie wordt in de tweede helft van dit jaar verwacht.

Android beta signupGeïnteresseerde Android-gebruikers kunnen zich via de site van Adobe aanmelden voor de publieke bèta. Het bedrijf geeft echter niet aan wanneer de bèta van start gaat. Adobe hoopt met een publieke test van Flash 10.1 feedback van ontwikkelaars te krijgen. Gebruikers die meedoen aan de bèta worden aangemoedigd om Flash-websites uit te proberen en te testen of Flash-content kan worden afgespeeld.

Ook de Air-runtime voor smartphones krijgt een publieke bèta. Met de Air-software kunnen ontwikkelaars applicaties maken voor het Android-besturingssyteem: eerder was de runtime alleen beschikbaar voor de desktop. Hoewel de bèta alleen voor Android is, wordt ook aan ondersteuning voor BlackBerrys gewerkt.

Eerder liet Adobe-ceo weten dat de final-versie van de software is vertraagd: smartphonegebruikers kunnen Flash 10.1 in de tweede helft van dit jaar verwachten, terwijl eerder sprake was van een release in de eerste helft van 2010. De multimediasoftware komt dan ook beschikbaar voor de BlackBerry en het WebOS-platform.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Waarom stapt adobe niet langzaam af van het platform, of maakt adobe FLASH niet minder CPU intensief?

Herb het vermoede dat telefoons die met falsh gaan draaien ook een stroom voorziening dicht bij moet hebben.
Wat ik nooit tegenkom als het om kritiek op Flash gaat is waarom het zo groot is geworden. DE reden daarvoor is dat het in de jaren 90 crossplatform en in verschillende browsers exact dezelfde content kon weergeven. Dus je hoefde je site niet voor Explorer/ Netscape en Windows/ Mac te bouwen iets wat een zeer tijdrovende klus was.
Daarbij komt iets waar ik ook nooit iemand over hoor: Flash is downwards compatible. Dus nieuwe versies van de Flashplayer draaien ook het ouwe spul.

Met HTML 5 gaan we uiteindelijk weer dezelfde kant als vroeger, er moet weer voor alle browsers gecheckt gaan worden, en ontwikkeld, je krijgt dus weer diverse versies van dezelfde site, wat kostbaar is. Daar komt bij dat nu we inmiddels heel wat meer browsers hebben, wat alles uiteindelijk nog duurder zou kunnen maken omdat er nog meer versies ontwikkeld moeten worden. En behalve dat, als er weer ergens (security) updates zijn wellicht hele versies opnieuw ontwikkeld moeten worden. Dus niet even een hele plugin installen.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 19 april 2010 14:02]

volgens mij mis je 1 ding: Flash is een standaard. HTML is ook een standaard. Flash word geimlpemeenteerd door 1 programma (ff grof genomen), namelijk flash player van adobe. HTML word geimplementeerd door IE, FF, Chrome, Safari, Netscape, etc. (onderhuis webkit, gecko, etc.). Dus het komt er op neer dat het niet goed toegepast word door verschillende bedrijven. Kijk alleen maar al naar IE 5/6/7 of 8. Wat daar voor verschillen in zitten. Daar begint de ellende. Als je als 1 bedrijf iets implementeer kan ik het ook wel werkend maken. Maar ga dat nu maar aan 15 bedrijven vragen. Kom je altijd op wat verschillends uit. Dat is wat er gebeurt.
Het zou onlogisch zijn. Flash lost een probleem op cq vult enorme gapende gaten die door HTML jarenlang genegeerd zijn. HTML5/CSS3/verbeterde JS engines gaan daar de komende jaren hopelijk en eindelijk wat verandering in aanbrengen zodat je als designer meer keus hebt. Ook dan zal Flash en Silverlight als optie beschikbaar zijn en de nodige extra mogelijkheden blijven bieden.

Verder IS de belofte van FlashPlayer 10.1 minder CPU belasting op o.a. de Mac al is daar nog steeds een probleem met het niet beschikbaar zijn (via Safari) van bepaalde hardware versnelling API's. Maar los van hardware-versnelling zijn er een hele reeks van CPU optimalisaties doorgevoerd.

Stroomverbruik hoeft geen écht probleem te zijn mits ook de Flash applicatie zelf door een developer geschreven is die weet welke acties CPU intensief zijn en deze met mate toepast. Hetzelfde geldt uiteraard voor de JS/HTML5 programmeur.

[Reactie gewijzigd door _beevee_ op 19 april 2010 14:05]

Safari en apple's api's worden niet gebruikt op linux, hoe verklaar je de slechte performance aldaar? het is gewoon een excuus, ik heb niets tegen adobe maar het is een feit dat ze jarenlang alles behalve windows hebben genegeerd en die achterstand proberen ze niet eens actief in te halen (ipv daarvan richten ze zich op extra features die waarschijnlijk de brakheid van flash nog verder naar voren zullen brengen)

Ik heb overigens liever flash dan silverlight, dat wordt immers kunstmatig achtergesteld op andere platformen zoals we gewend zijn van microsoft.
Omdat de markt van linux gewoon te klein is. Je kunt daar wel over blijven bitchen, maar ik kan mij wel voorstellen in welke volgorde Adobe de dingen optimaliseert.
Het is verder ook niet alleen Adobe die brakke support levert voor Linux eh (denken we even aan nvidia of amd drivers...).

Een voordeeltje wel, de optimalisaties voor mobiele platformen en bv Android kunnen wel mooi bijdragen aan een verbeterde Linux Flash variant.
Hoewel Flash wel beter zou kunnen, zijn het nog altijd flashontwikkelaars die fancy banners met transparantie, 3d, blur, dropshadow en weet-ik-veel wat voor fullscreen, floating, embedded video maken.
Onzin, slechte programmeurs zorgen voor de grootste problemen met het Flash platform.

Maar, ik moet toegeven. Met deze mobiele Flash versies zullen we zien tot hoeverre Adobe de boel kan optimaliseren.
Het moet gewoon in z'n algemeen beteer gaan lopen op mobiele telefoons. En het moet kleiner zijn op mobiele telefoons (meestal is kleiner ook efficienter).
Waarom stapt adobe niet langzaam af van het platform, of maakt adobe FLASH niet minder CPU intensief?

Herb het vermoede dat telefoons die met falsh gaan draaien ook een stroom voorziening dicht bij moet hebben.
Wie zegt dat flash cpu intensief is? Steve Jobs?
Android = Linux, dus zou deze ook op Maemo kunnen draaien? Of moet er eerst aan verbouwd worden?
De plugin zal waarschijnlijk in de Google vorm van Java geschreven zijn, en ook gebruik maken van de hele zooi Android calls. Ik denk dat er bitter weinig herbruikbaar zal zijn. Android heeft namelijk enkel een Linux kernel en alles wat er bij hoort (vooral filesystem structuur), daar stopt het zo ongeveer.
Je kan ook native code gebruiken op Android met de Android NDK. Dus Flash zal op Android waarschijnlijk ook gewoon in C/C++ zijn.

[Reactie gewijzigd door janderk op 19 april 2010 13:31]

Ik heb er geen ervaring mee, dus pin me er niet op vast. Maar naar mijn weten is Maemo itt Android een redelijk standaard debian fork. Dus zou in feite de normale flash speler voor de linux desktop toch gewoon moeten werken. Volgens deze site: http://maemo.nokia.com/features/maemo-browser/ zou het er al standaard op moeten zitten.
Yep! Maar dat is versie 9.4. Ik merk dat de beta van 10.1 een stuk vriendelijker is voor de processor dus zat stiekum te hopen dat deze versie zou werken.
Maemo is inderdaad Debian.
FlashPlayer 10.1 is juist sneller en geoptimaliseerd voor mobiel gebruikt. Door zijn GPU ondersteuning moet deze dus juist veel minder batterij gaan gebruiken als dat je zou verwachten. De benchmarks die ik heb gezien, geven al weer dat de FlashPlayer veel sneller wordt en minder CPU verbruikt. Het gaat dus wel vooruit.

Voordat de HTML5 discussie losbarst, kijk ook eens naar deze benchmark en zeg nog eens dat flash traag is: http://www.themaninblue.com/writing/perspective/2010/03/22/
Voordat de HTML5 discussie losbarst, kijk ook eens naar deze benchmark en zeg nog eens dat flash traag is: http://www.themaninblue.com/writing/perspective/2010/03/22/
Van die voorbeelden is Flash veruit de langzaamste op mijn Chromium/Xubuntu 9.10 systeem.

HTML, SVG en canvas halen 45-50 fps en Flash 30-35.
Ja maar op alle alle meeste gebruikte systemen raad je zeker al welke het beste is ;) Er zijn ALTIJD uitzonderingen en jij bent er dus 1 van laat nou 0.01% van de complete markt hetzelfde OS als jouw draaien of schat ikd aar al te hoog mee in?
Hier draaien HTML, SVG en canvas op de zelfde snelheden, maar flash gaat naar de 80 toe en is dus flink sneller.

Blijkbaar heeft adobe flash alleen uitvoerig voor windows getest (en binnenkort voor android).


On-Topic: Kan niet wachten tot hij er volledig is. Lijkt me wel mooi om die simpele flash games tijdens een reis of pause op me desire te spelen :D
Een groot voordeel van HTML 5 is dat de maker van de browser hier invloed op heeft.
Kijk naar het sneller worden van de javascript engines de laatste tijd.
De snelheid van Flash is in handen van Adobe. Als die het werk niet goed doen, krijg je dus een langzame Flash (Zoals op Mac OS X, Linux en de mobiele varianten van de player), waar de platform of browser bouwer niets aan kan doen.
En als de browserbouwer zijn werk nou eens niet doet (Microsoft om maar eens een te noemen)....
Dan heeft de browser-bouwer enkel zijn eigen platform te pakken, en niet die van de concurentie. (Hoewel in het geval van IE het wel de remmende kracht zou zijn door het markt-aandeel). In het geval van Adobe, als het langzaam/gaar is op een ander OS heb je gewoon pech, en mag je hopen dat hun er wat aan doen.

Iets wat ze vaker als eens hebben bewezen om niet aan te pakken....

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 19 april 2010 16:58]

Flash komt het snelste uit de test maar ook als meest onstabiele, kijk maar naar de update en naar de reacties in je link.
Daarom zie ik Flash ook niet echt als een overtuigende winnaar van de test.

Euwas: Niet iedereen heeft hetzelfde systeem, dat het bij jou goed draait wilt niet zeggen dat het anderen ook goed draait.
Toen ik flash nog geinstalleerd had op mijn systeem crashte mijn browser zo af en toe wel eens, ik dacht dat het aan Firefox lag.
Sinds ik flash verwijderd heb heb ik eigenlijk nooit meer een browser crash, ik denk daarom ook dat veel mensen wel last hebben van flash crashes maar dat ze het zelf niet eens door hebben dat het flash is en hun browser maar de schuld geven.

[Reactie gewijzigd door Spetsnaz op 19 april 2010 15:47]

Heb het even getest, en flash draait hiero zeer stabiel. In chrome haalt hij +- 80 fps en in firefox 95 tot 100 fps. Ik snap dan ook niet dat er wordt beweert dat hij in FF 3.6 vast loopt.

Zelfs tijdens het tegelijk draaien van chome en firefox met 1000 particles draaien ze nog vloeiend.
Voordat de HTML5 discussie losbarst, kijk ook eens naar deze benchmark en zeg nog eens dat flash traag is: http://www.themaninblue.com/writing/perspective/2010/03/22/
Deze benchmark is niet helemaal correct: HTML, Canvas en SVG worden door Javascript gegenereerd, terwijl bij Flash de code in Actionscript (3?).
Het enige wat hier wordt aangetoond dat realtime Javascript trager is dan pre-loaded ActionScript.
Wat ik me afvraag is waarom zou je flash op je mobiel willen hebben ik kan me geen enkele site bedenken waarop ik de flash mogelijkheden gebruik als ik aan het surfen ben. En volgens mij is het veel efficiënter als programma's niet in flash of java draaien maar gewoon direct met het os praten. Desalniettemin erg mooi dat ze de gebruikers nauw bij het proces betrekken door een redelijk open beta test te doen.
Video-content anyone?...
Youtube (oke zijn aparte programma's voor..) maar gewoon sites die gebruik maken van een flashplayer. Dat vind ik al opzich een groot gemis..
Een android mobiel speelt alle video's van op flash gebaseerde videosites gewoon af, volgens mij pikt ie gewoon de FLV van het net en speelt ie die in een lokale speler.
Niet helemaal.

Wanneer ik de mobile- of touch-versie van Youtube gebruik en een video selecteer dan gaat de browser naar een url: vnd.youtube:tt_ro2aerQg?vndapp=youtube_mobile&vndclient=mv-google&vndel=related ipv http://www.youtube.com/watch?v=tt_ro2aerQg

De browser in Android leest deze URI en opent de link dan automatisch in de ingebouwde mediaplayer. Het bestand zelf is een .3gp file met de mime-type 'application/vnd.youtube'.

Ik neem aan dat de iPh* en WM systemen het op dezelfde manier doen.
En volgens mij is het veel efficiënter als programma's niet in flash of java draaien maar gewoon direct met het os praten.
Niet noodzakelijk waar. Daarnaast hebben platformen zoals java, flash of zelfs .NET het voordeel dat ze eigenlijk platformonafhankelijk zijn. Je kan gerust iets onder bijv. Windows schrijven en die software zal dan werken op elk platform dat het ondersteund.
Handige online applicaties of RIA's geschreven in actionscript misschien?

En bv AIR op je mobiel zou voor ontwikkelaars ook niet vervelend zijn. 1 applicatie, cross platform, cross device.
Een beetje de filosofie achter: http://www.openscreenproject.org/
Zodat je Farmville op je mobiel kan spelen O+
Ik hoop dat Flash gewoon optioneel blijft, ik hoef namelijk helemaal geen flash op mijn telefoon want flash verbruikt veel te veel CPU waardoor me accu sneller leeg gaat.
Verder internet ik regelmatig zonder flash en eigenlijk mis ik het geen moment, lekker rustig zonder al die flash banners. :)
De meeste HTC Android-telefoons ondersteunen Flash Lite, en dit kan je gewoon uitzetten als je er geen behoefte aan hebt. Ik zie niet in waarom dit met Flash 10.1 anders zou zijn.
Hoe kan je op een Hero Flash uitzetten dan?
Ik zou dat graag willen, ik gebruik het werkelijk nooit, en die advertenties hoef ik niet te zien;)
Of moet je daarvoor een Android-versie hebben zonder Sense?
Het komt dan ook niet als Android-onderdeel op je telefoon, oftewel als een eigen programma/plugin, oftewel het is altijd niet te installeren/activeren, tenzij HTC het er zelf in stopt zoals ze nu met flash lite doen wat gewoon uit te zetten is natuurlijk.
Met die banners verdienen die sites (een deel van?) hun inkomen. Als ze in toenemende mate zien dat bezoekers de Flash Player uitzetten en toch hun site bezoeken dan zullen ze op den duur voor alternatieven gaan kiezen, bijvoorbeeld HTML5/JS wat alweer een stuk moeilijker uit te zetten is. Dus je graaft als het ware je eigen 'graf' ;)

[Reactie gewijzigd door _beevee_ op 19 april 2010 13:59]

Dan is mijn doel bereikt, banners vind ik op zich niet erg flash applicaties vind ik wel vervelend, websites met flash klik ik ook altijd meteen weg.
Daarom hoop ik dat iedereen langzaam eens over gaat stappen naar alternatieven van flash zoals html5 en javascript, Adobe is veel te laks om flash goed werkend te krijgen op andere platformen dan Windows.
Ik hoop dat Flash gewoon optioneel blijft, ik hoef namelijk helemaal geen flash op mijn telefoon want flash verbruikt veel te veel CPU waardoor me accu sneller leeg gaat.
Dat is net het hele probleem. Apple maakt flash niet optioneel, het staat gewoon geen flash toe. En dat cpu en accu verbruik is een fabel door Steve Jobs zelf verzonnen.
Verder internet ik regelmatig zonder flash en eigenlijk mis ik het geen moment, lekker rustig zonder al die flash banners. :)
Flash is meer dan wat flash banners. Flash is pas goed als je niet merkt dat er flash gebruikt wordt/

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 19 april 2010 16:10]

Adobe Flash 10 zou toch alleen voor Windows Mobile uitkomen ?
Dit was een nieuwsitem een tijd geleden. Was ook info dat uitgelekte info
zou bewijzen dat er WinMo 7 op de HD2 zou komen.
Microsoft pushed z'n Silverlight als tegenhanger voor Flash, dus Adobe heeft er alle belang bij dat hun flash op zoveel mogelijk platforms draait. Ze ondersteunen ook Symbian en Palm's WebOS:
http://labs.adobe.com/tec...ashplayer10/features.html
Nou dat weet ik niet maar als sinds de 3de maand dat ik een G1 had (april vorig jaar) gingen er al geruchten over Flash voor Android, in 2009 is dat ook nog officieel geworden, dus het kan zijn dat je het gelezen hbet maar dat artikel was dan heel fout omdat het al veel langer bekend is dat het ook op Android gaat draaien ;)
Ik heb nog geen andriod toestel, maar ik had er al zin in, en nu alleen nog maar meer! Dadelijk eindelijk ook dumpert op je mobiel kijken :P Ik had ook ergens gelezen dat Flash waarschijnlijk, in een iets later stadium voor Symbian zou verschijnen, en daar hoop ik dan ook tevens op met mijn S60v5 toestel. Maar we zullen zien, wordt iig hoogtijd dat we ook mobiel ermee dingen kunnen doen / bekijken.
Ik denk dat ik zelf de Desire ga kopen voor de processor en Android voor dingen zoals dit, geweldig. Kan niet wachten. Flash Benchmarks voor je mobiel!
Komt Flash 10.1 uit voor alle Android telefoons? Kan me namelijk herinneren dat ik een filmpje heb gezien op youtube van de MWC dit jaar, dat flash alleen op telefoons komt met een snapdragon processor ofzo (dus niet op bijvoorbeeld de Hero of Legend). Bovendien wordt het ook genoemd in een artikel hier op Tweakers. Maar in dit artikel staat er niks over, dus komt het wel of niet op de Hero/Legend?

filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Ot1nD6Nu5Dc
rond 8:30 min gaat het erover.
Artikel: nieuws: HTC Legend en Hero krijgen geen Flash 10.1
Waarschijnlijk komt het niet op een Hero of Legend. Maar door wie die keuze heeft gemaakt, ik weet het niet.
Ik gok dat zodra Flash beschikbaar komt dat het zo via een aparte manier of rom op je Hero cq Legend te knallen is.

Zie: http://www.openscreenproject.org/
Alle grote platformen krijgen uiteindelijk een flash player en/of een air runtime. Tenminste, dat is het plan. Alleen Apple werkt nu een beetje tegen :).

Als het gehele plan echt door gaat en Flash ook een stuk meer geoptimaliseerd kan worden dan is het voor ontwikkelaars best interessant. Want je kunt met één applicatie ineens bv 4 platformen aanspreken.
Mocht je je dan nog verplicht aan bepaalde UI standaarden moeten houden, dan nog is het vele malen makkelijker dan het nu is om cross-platform te ontwikkelen.

Zelf denk ik dat dit dé reden is voor Apple waarom ze momenteel zo Flash aan het afzeiken zijn. Apple wil geen cross-platform. Apple wil ontwikkelaars zoveel mogelijk aan hun eigen platform houden. En daardoor een meer eigen specifieke catalogus met apps opbouwen etc. En dat weer als doel om mensen aan hun platform te binden en te houden. (even kort door de bocht).
Er is schijnbaar wat verwarring ontstaan. De 10.1 Player voor Android komt toch in de 1e helft van dit jaar uit en dus niet pas in de 2e helft zoals o.a. in dit artikel wordt genoemd: bron
Ik geloof dat de iemand van Adobe al de minimum eisen bekend heeft gemaakt eerder hier op Tweakers quote: "Tom Barclay van Adobe in een interview met Tweakers.net. "Je hebt minimaal een chip nodig met Cortex A8-core of vergelijkbare core" " Trouwens Flash is log en is gebouwd op de eeuwenoude code van Macromedia destijds. Ik denk dat Adobe er goed aan doet om de code te herzien en misschien verbeteren/ herschrijven om het populair te maken vooral voor mobiel gebruik. Anders loopt idd misschien silverlight of html5 ermee weg.

[Reactie gewijzigd door aLPHa_NRG op 20 april 2010 09:08]