Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Adobe heeft zijn runtime Air uitgebracht voor Android. Met Air is het mogelijk om apps te draaien die zijn gemaakt met de tools van Adobe. Er zijn al applicaties in de Market te vinden die zijn gemaakt met de runtime van Adobe.

Adobe airWie Air-compatibiliteit op zijn Android-smartphone wil moet beschikken over versie 2.2 van Googles mobiele besturingssysteem. Verder kunnen niet alle applicaties die gemaakt zijn met Air op Android-smartphones draaien; de apps moeten specifiek voor Googles mobiele OS zijn gemaakt; software-ontwikkelaars kunnen onder andere met het softwarepakket CS5 met Android-plugin apps maken. Adobe heeft een sdk beschikbaar gesteld waarvoor ontwikkelaars zich kunnen registreren. Android-gebruikers kunnen de benodigde runtime vinden door in de Market te zoeken op "Adobe Air".

Op de website Appbrain.com wordt door Adobe een lijst bijgehouden van apps die zijn gemaakt met Air. Momenteel zijn daar enkele tientallen applicaties te vinden.

Adobe kondigde op het Mobile World Congress in februari aan dat het Air geschikt ging maken voor mobieltjes. Naast Android werkt de softwaremaker ook aan compatibiliteit voor BlackBerry-telefoons. De Air-technologie is gebaseerd op Flash 10.1 en werkt al langer op desktopbesturingssystemen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Ik vind het wel jammer dat de Air applicaties speciaal voor Android gebouwd moeten worden.
Het mooien van het AIr platform leek me nou juist dat het Cross platform zou kunnen zijn.

Helaas deelt Adobe niet dezelfde visie.
Op zich niet heel raar, gezien de UI per OS verschilt. De vraag is alleen of Adobe je ook met die UI laat werken, anders zie ik ook niet helemaal waarom het niet crossplatform zou kunnen zijn.
Dat een grote app als Tweetdeck niet werkt op 480x320 kan ik op zich ook nog wel in komen, maar crossplatform tussen verschillende mobieltjes zou in theorie moeten kunnen.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 9 oktober 2010 10:49]

Dat een grote app als Tweetdeck niet werkt op 480x320 kan ik op zich ook nog wel in komen[..]
Ik weet niet hoe het bij andere versies zit, maar de iPhone versie van tweetdeck werkt gewoon prima op die resolutie, geen enkel probleem.
Je bent bekend met het verschil tussen de desktop en mobile versie van Tweetdeck? Tweetdeck mobile is er ook voor Android en werkt daar ook goed op alle schermresoluties die Android toestellen ondersteunen, maar de desktop versie past er echt niet op. Op jouw iPhone ook niet. Het zijn daadwerkelijk andere apps die niet eens op Air zijn gebaseerd zoals de desktop versie.

De desktop app van Tweetdeck werk eigenlijk alleen lekker op een desktop scherm met een bijzonder hoge resolutie. Ik vind mijn 1440x900 scherm er eigenlijk al te klein voor, om goed overzicht te kunnen houden.
Tweetdeck bestaat overigens wel voor android, maar is gewoon een compleet andere versie.
Naar ik heb begrepen, schijnt het niet zo moeilijk te zijn om je air-apps om te zetten naar een android-versie :)
is een kwestie van 5-10 minuten werk, en i.d.d. afhankelijk van in hoeverre je gebruik maakt van specifieke mogelijkheden van een android-apparaat. Bovendien zul je apps voor verschillende platformen op een verschillende manier moeten aanbieden in de verschillende Markets.

Zelfs als je iets in HTML5 bouwt zul je rekening moeten houden met apparaat-specifieke eigenschappen zoals schermgrootte en wel of niet volledig ondersteunde features. Je kunt dan kiezen of je daar een detectie-functie voor inbouwt, of gewoon een andere app compileren.

Dus dat 'speciaal bouwen voor Android' valt in de praktijk heel erg mee.

edit: korte toelichting hier.

[Reactie gewijzigd door de_jarno op 9 oktober 2010 12:55]

Dus het voordeel van het crossplatformwonder flash is dat zowel de gebruiker als de ontwikkelaar een juiste plug-in moeten hebben, dat Android 2.2 nodig is en dat de app speciaal voor Android bedoeld is?
Zoals ik het zie, zijn er geen voordelen tov van 'zuivere' js, html, sql enerzijds en Dalvik anderzijds.
Waarom zou je dit willen gebruiken om in te onwikkelen? (Behalve dan als je niet in staat bent te onwikkelen in iets behalve flash)
Dit bericht gaat niet over Flash maar over AIR... dit zijn 2 verschillende dingen ;)

De voor en nadelen ten opzichte van AIR en bijvoorbeeld Java (wat je gebruikt voor programma's op Android) ligt er maar net en waar je het voor gebruikt... zal dus voor iedereen anders zijn.... En verschillende talen/methodes zullen er altijd zijn... er zijn ook genoeg programmeer talen die vaak het zelfde kunnen.
Als je een app ontwikkelt in Flash is je resultaat makkelijk crossplatform te maken (ook tussen desktop en mobile). HTML/JS soep is moeilijk snel te krijgen en je zit met allerlei browser-specifieke renderbugs/quirks/featuresets. Dalvik is er alleen voor Android.
de kans op tweetdeck op me telefoon is nu weer een kansje groter :)
Tweetdeck is al een tijdje bezig met een app voor android. Op hun blog kun je de apk downloaden van de Hier kun je je opgeven voor de beta die ik al een tijdje met veel plezier gebruik :) Gelukkig maakt die geen gebruik van flash.

Als air net zo geweldig is als de flash player in de browser die sinds 2.2 aanwezig is, dan zou ik mensen afraden dit ooit te gebruiken. Traag en veel gebruik van de batterij. Met andere woorden: compleet niet geschikt voor een mobiel.

[Reactie gewijzigd door Toolskyn op 9 oktober 2010 11:16]

Traag en veel gebruik van de batterij. Met andere woorden: compleet niet geschikt voor een mobiel.
Iedereen die een beetje inzicht en ervaring heeft met flash en op non Windows platformen weet dat het ding zo ruk is als de pest en kon al voorspellen wat dat ging geven. Bij Adobe heeft men dan nog eens de neiging bij elke iteratie het nog meer bloated te maken.

Wat ben je met een technologie als je het moet uitzetten omdat het anders een te grote aanslag pleegt op de autonomie van uw apparaat ? Waarom dan gewoon niet een native android app schrijven ? Cross platform, tussen welke mobiele OS'en dan ?

Zouden bedrijven dan toch gelijk hebben HTML5 te pushen of Open Game iniatieven op te starten ?

EDIT: enkele irrelevante referenties verwijdert

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 9 oktober 2010 11:52]

Iedereen die Linux op moderne hardware draait weet dat het een beetje overdreven is om te zeggen dat Flash ruk is op non-windows OS's. Sinds 10.1 voelt het echt niet minder stabiel dan de Windows versie.

Daarbij heb ik al een benchmark gezien waaruit blijkt dat Flash beter met de batterijen van je telefoon omgaat dan HTML5.

http://www.blackcj.com/bl...-html5-on-mobile-devices/

:-)

En verder wat bobaas zegt.

//edit
Link aangepast.

[Reactie gewijzigd door WernerL op 10 oktober 2010 00:18]

Misschien is Flash op Linux niet minder stabiel, maar de performance onder linux is bij lange na niet hetzelfde als op Windows. Bijvoorbeeld bij de HD filmpjes van Youtube, al vanaf de 720 versie: je merkt daar duidelijk dat er haperingen optreden, op de hoogste resolutie op Youtube merk je dat al helemaal, eigenlijk zijn de filmpjes niet te bekijken. Vooral wisselen naar fullscreen levert leuke effecten op (een vastlopende video, audio die niet meer gelijk met de video loopt etc). Op precies dezelfde computer, alleen dan in Windows, is er echt geen enkel probleem om die filmpjes te bekijken.

Los daarvan is de integratie nog steeds niet geweldig. Zo doet Flash niets om de screensaver tegen te houden. Wanneer ik meerdere schermen aansluit gaat flash altijd fullscreen naar hetzelfde scherm (en is fullscreen plotseling niet meer fullscreen, maar komen er twee grote balken onder en boven). En los daarvan is het toch echt nog steeds zo dat de meeste browsercrashes door Flash komen (of slecht geschreven Flash banners etc om preciezer te zijn). Flash onder Linux heeft nog een vreselijk lange weg te gaan voordat het zich gelijk met de Windows versie mag noemen.

Ik weet verder niet hoe het zit met de versie die onder Android draait, of die misschien geoptimaliseerd is voor mobiele devices. Maar de vergelijking die je noemt is niet helemaal eerlijk te noemen. Ten eerste zijn die html5 features nog maar heel kort terug te vinden in de browsers, de ontwikkelaars hebben nog niet veel ervaring daarmee. Daar staat tegenover dat Adobe al vele jaren ervaring heeft. Daarnaast is de vraag wat deze test met de praktijk te maken heeft, immers hoe vaak laat je een balletje springen in je webbrowser? Daarnaast is helaas ook de integratie van flash in de Android browser niet geweldig. Vaak stoppen touch-acties er maar mee als ze een flash animatie tegenkomen. Erg onhandig. En het afspelen van een video is totaal niet te vergelijken met de standaard video speler.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat Adobe niets gedaan heeft de afgelopen jaren, maar ik krijg niet het idee dat ze zich vol inzetten om het product goed te integreren en te ondersteunen op alle platformen. En dat is een prima zakelijke keuze, maar dan moeten ze er niet van opkijken als mensen zich irriteren aan een product dat, vergeleken met de Windows versie, matig presteert.
Wacht maar tot de de hobby programmeurs html5 gaan gebruiken met hun "dansende apen". Dan loopt je mobiel net zo hard leeg.
Ik zie de relatie tussen air en flash niet. Totaal verschillende producten :)
The Adobe® AIR® 2 runtime enables developers to use HTML, JavaScript, Adobe Flash® software, and ActionScript® to build web applications that run as standalone client applications without the constraints of a browser.
http://www.adobe.com/products/air/

Dus gewoon 'flash' zonder de browser. Het zijn niet twee totaal verschillende producten.
Nee, niet zonder browser. Uit de omschrijving blijkt juist dat het een standalone browser is met de Flash runtime ingebouwd.
Het is geen browser. Het renderd ook HTML en JS ja maar dat maakt het nog geen browser. AIR is een soort van sandbox waarbinnen je applicatie draait alsof het een desktop applicatie is. Plus met AIR heeft je applicatie meer rechten dan binnen de browser. Files lezen van de HDD bijvoorbeeld.
Dan moet je toch eens goed bestuderen wat AIR juist is. Ja je kan ook met HTML en Ajax Air applicaties schrijven maar het gros van de applicaties maakt gewoon gebruik van flash of flex.

Dus het probleem van een gebrekkige flash runtime op android (en dat ligt niet aan android) blijft.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 9 oktober 2010 11:52]

Zie ik dat nou goed, moet je eerst een 10MB runtime installeren voordat je AIR applicaties werken op android? Hoop maar dat je die runtime op je SD kaart kan zetten dan, anders is dat flink zuur.
Ja 10 MB ruimte, tis schandalig. Kan er weer 1 liedje minder op!
Nope op dit moment kan dus nog niet.
Nou nog even wachten op 2.2 voor de Legend en dan kunnen we aan de slag! :)

Weet iemand of dit ook met CS4 werkt?
edit: Nee dus, toch weer jammer van Adobe.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 9 oktober 2010 10:47]

Misschien tel ik verkeerd... maar volgens mij zijn er 25 apps ipv de 11 die hierboven genoemd worden.

Ben benieuwd of dit gaat aanslaan. Worden de apps in hun totaal op de sd card geplaatst?
Stond op mijn desire, maar hij is er ook al weer af 16mb op het interne geheugen en niet verplaatsbaar naar de SD...
Lijkt Skype wel, ook zo lomp groot in geheugen gebruik.
Wat een hoop negativiteit alom weer hier over Flash en AIR. Adobe werkt hard aan de Flash player om deze batterij vriendelijk te krijgen. Sinds 10.1 is de Flash player bv, op Linux en Mac redelijk gelijk aan de Windows (Internet explorer) versie (de mozilla versie is vrijwel gelijkt). Bv. op Mac lag het ook aan de mogelijkheden die Apple open stelde aan een plugin waardoor de performance minder was. Sinds Safari 5 en Flash 10.1 rendert Flash met Core technologie waardoor het vele male beter presteert.

Dat een nieuwe runtime niet gelijk aan een native app presteert vind ik meer dan logisch maar het is wel ultiem dat er een toolset is die naar Windows, Mac, Linux, Android, BlackBerry (toekomst), Windows Phone 7, en met een omweggetje naar iPhone kan exporteren.

Toch best fijn lijkt me voor ons developers, kan geen andere toolset bedenken die dat kan (op C na misschien ;)).

Als je een app maakt in HTML5 die gelijkwaardige dingen kan die Flash kan dan vreet dat zeker evenveel of meer stroom.
Op mijn werk maken we gebruik van een programma dat Silverlight nodig heeft. Is dat al mogelijk voor Android??
offtopic: Silverlight is van Microsoft en die released denk ik niets op Android. Er is wel een Moonlight open versie van de makers van Mono, maar die lopen altijd een eind achter MS aan, dus een mobiele versie zal er niet snel komen denk ik.
Dat vind ik nu telkens ZO jammer :(
Firefox kan ik niet installeren, want ik heb 1.6 .
Nu dit ookal niet. Update naar 2.1 komt wel, maar 2.2 ?
Jammer dat geen van die leuke dingen backwards compatibel zijn :|

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True