Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Adobe heeft aangekondigd dat een nieuwe versie van AIR geschikt zal zijn voor verschillende apparaten, zoals smartphones, tablets en televisies. Daarnaast lanceert de softwaremaker een dienst voor de distributie van applicaties.

Adobe airVersie 2.5 van AIR is geschikt voor de mobiele besturingssystemen Android, iOS en BlackBerry Tablet OS, zo maakte Adobe bekend. Volgens de softwaremaker hebben Acer, HTC, Motorola, RIM en Samsung al toegezegd dat ze smartphones en tablets gaan uitbrengen die van Adobe's runtime zijn voorzien. Daarnaast gaat Samsung AIR 2.5 gebruiken voor zijn televisies in de SmartTV-serie.

Met zijn distributiedienst InMarket wil Adobe ontwikkelaars helpen om hun applicaties in verschillende applicatiewinkels op te nemen. Hiervoor werkt Adobe samen met verscheidene fabrikanten, waardoor ontwikkelaars hun software in diverse downloadwinkels tegelijk kunnen uitbrengen. Volgens de Flash-maker wordt er samengewerkt met onder andere Acer en Intel. Of er ook ondersteuning is voor de grotere applicatiewinkels, zoals de App Store van Apple en de Android Market, wordt niet vermeld.

Ontwikkelaars kunnen AIR, dat is gebaseerd op Flash 10.1. gebruiken om applicaties mee te maken. Onder andere het softwarepakket CS5 bevat ondersteuning voor het maken van AIR-apps. De benodigde runtime was door Adobe al beschikbaar gemaakt voor desktop en onlangs werd de versie voor Android uitgebracht. AIR voor andere mobiele besturingssystemen en televisies wordt later uitgebracht; volgens de softwaremaker komt Adobes runtime begin 2011 uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

BlackBerry heeft hiervoor ook inderdaad nu de SDK voor vrijgegegven, inclusief de PlayBook Simulator:

@Reumerd: BlackBerry Tablet OS SDK Now Available : http://na.blackberry.com/eng/developers/tablet/ #adobemax
--------------------------------------------------------------------------------
o.a. Symbian ontbreekt: nogmaals teken aan de wand dat Symbian niet meer tot 'the future' behoort, of komt het er in een latere fase toch nog van als S^3 rijp is ?
iao,

is not that simple.
AIR use ActionScript 3 which is supported only by Flash Lite 4. But some APIs are not even supported by FL4.
So while you can use the html/js scripts you might not be able to use the Flash files.

AIR Mobile for Symbian is in Adobe plans but no information are available for timing.

Alessandro
http://www.kokeytechnolog...symbian-os-now-available/

Zowieso wilt dit niet zeggen dat symbian niet meer tot de toekomst behoort, windows 7 mobile staat ook niet tussen het lijstje. En ik denk ook niet dat Adobe voorlopig het symbian platform links kan laten liggen, veel te groot aandeel. En ik heb ondertussen gelezen dat air gemakkelijk aan te passen is voor symbian.

[Reactie gewijzigd door white modder op 25 oktober 2010 13:34]

Geschikt voor iOS betekent nog niet dat het wordt toegelaten door Apple
Apple zal de runtime zeker niet toelaten. Alleen heeft adobe vast net als voor flash eerder een compiler in de aanbieding voor iOS die compileert naar native code.

Onder dreiging van een EU onderzoek heeft apple inmiddels zijn beleid bijgesteld en is de gebruikte programmeertaal/omgeving niet meer van invloed op acceptatie.
Haal de Flash plugin en de application compiler van Flash CS5 niet door elkaar hŤ. Apple heeft moeten toestaan dat applicaties ook met Flash mogen worden gemaakt, mits deze ze compileert als het juiste soort applicatie. Er wordt dus niet geemuleerd op het systeem van de gebruiker (zoals bij Flash of Java), maar gecompileerd op het systeem van de ontwikkelaar zodat de applicatie native draait.

Dit deed Apple omdat de iOS Software Development kit anders monopolist was in beschikbare ontwikkelingssoftware voor het (nog steeds gesloten) platform.

Nog steeds staat Apple geen plugins zoals Flash, Silverlight, Java of nu AIR toe. Met als reden dat die niet efficiŽnt zijn (ze doen zelf niks, maar emuleren alleen maar. Het runtime argument dat je noemt telt maar ten dele als je je realiseert dat een vette HTML5 FPS game gewoon mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door t-h op 25 oktober 2010 13:57]

Adobe AIR heeft geen Flash runtime nodig maar maakt standalone applicaties, en die worden sinds een tijdje terug gewoon toegelaten. Overigens werden ze daarvoor ook al toegelaten (net als bijvoorbeeld applicaties gemaakt met Unity), hoewel de submission rules dat eigenlijk niet toelieten. Dus applicaties met Adobe Air zullen gewoon worden toegelaten zo lang ze aan alle andere voorwaarden voldoen.

Makkelijk te herkennen aan de niet-standaard user interfaces, het enorm traag opstarten en niet goed aan de suspend-to-flash guidelines houden en de over het algemeen slome uitvoering van de applicatie ;)
Leuk bedacht, 1 runtime voor 'smartphones, tablets en televisies', maar dat zijn in gebruik en qua GUI zeer verschillende apparaten.
Het lijkt mij dat je niet eenvoudig met 1 codebase deze verschillende apparaten kunt ondersteunen, vanwege de ongelofelijk verschillende manier van bedienen...

Hoe werkt trouwens dat 'InMarket'?
Ondersteund de tool de verschillende manieren van App submission?
Of bedoelen ze dat het werkt indien de downloadwinkels werkt met de 'Adobe App Store Server'?
Jij stuurt je app naar de inmarket. Zij keuren goed. Zij sturen app naar deelnemende stores. App wordt beschikbaar op alle deelnemende stores. Jij krijgt 70% van de sales.

Het is dus een developer faced distriebutiesysteem.
70% van de opbrengsten op de app store van apple, of 70% van de opbrengsten op de app store van de 70% die je krijgt nadat apple daar 30% vanaf heeft gehaald?

Een beetje alsof je publisher weer een andere publisher inhuurt en jij dus maar 0,7 x 0,7=49% van de verkoopprijs terugkrijgt...
Je hebt geen andere keus dus je kan maar blij zijn met die 50% of op je kin kloppen...

Lol aan de mensen die met zo'n praktijken kunnen akkoord gaan.
Daarom wordt het juist steeds belangrijker om je code en je GUI van elkaar te splitsen. Op die manier heb je een programmeur die alle code onderhoud en een designer die de GUI maakt en alle elementen aan de code behind koppelt.
Het hoeft niet per se flash te zijn toch? Ik gebruik AIR met name met HTML5 en Javascript.
Waarom dan kiezen voor AIR en niet voor een browser-based app of webapp?

Geen kritiek, ben gewoon benieuwd wat de beweegredenen zijn om voor AIR te kiezen in die situatie.
Waarschijnlijk de ontwikkeltools, dat is volgens mij toch 1 van de hoofdredenen dat zoiets als Flash nog steeds erg populair is, het is gewoon erg laagdrempelig voor niet-programmeurs
Helemaal niet juist als je iets leuk wilt moet je al aan de Action Script (of in zijn geval JS, wat praktisch op hetzelfde neerkomt) beide moet je gewoon kennen/kunnen wil je er iets mee doen...
Uiteraard. Maar dan is het met een compleet geintegreerde ontwikkelomgeving en een simpele scripttaal nog altijd veel makkelijker en laagdrempeliger dan met een berg editor windows, build scripts enzovoorts.
Adobe Flash, volgens mij was er geen applicatie met meer updates en patches dan Flash.

De software is buggy en nog steeds een geliefde tool voor hackers. De opvolger van Flash:
Adobe AIR, een beter beheersbaar platform voor ontwikkelaars echter met
- dezelfde problemen en voordelen van Flash
- een gigantisch vervelende memory leak waardoor de applicatie steeds meer geheugen wegvreet.

Harstikke leuk platform. Maar los de bugs in core eens op Adobe?
Na 6 maanden is alleen de memory leak bevestigd. Maar een oplossing hebben we nog niet.

Beetje vervelend om in de gebruikersinstructie te hebben staan: Loopt de applicatie na 1 a 2 uur traag sluit dan de applicatie af. Wacht 1 minuut en start de applicatie weer op

(Dat wachten is omdat de afgesloten applicatie er nogal lang over doet om te kunnen afsluiten)

En voordat jullie vragen waarom we het gebruiken? Wel in corporate omgevingen heb je een software blueprint om te gebruiken...Bugs vindt je soms echt achteraf.
Vrees voor vastlopende smartphones omdat de memory om op te vreten is...

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 25 oktober 2010 15:10]

"De opvolger van Flash: Adobe AIR" daar ga je al volledig de mist in. De rest laat ik daarom maar buiten beschouwing.
Zouden ze ook nog werken aan ondersteuning voor Windows Phone 7 of eerst de kat uit de boom kijken totdat dit platform ook substantieel marktaandeel heeft veroverd? Support voor het gedateerde Windows Mobile 6 zal er in zijn geheel niet meer komen neem ik aan.
Adobe is toch een slecht bedrijf, dat flash werkt niet. Ze moeten daar echt op html5 overstappen
Begin 2011. Dus nog een half jaar vapourware.
Flauwe opmerking, vapourware betekent dat iets waarschijnlijk niet uitkomt.

Dit komt waarschijnlijk wel uit, maar is gewoon een vooraankondiging. Begin 2011 is trouwens al binnen 3 maanden.
Bovenstaand artikel is niet correct en daaruit heb ik verkeerde conclusies getrokken. De runtime bestaat reeds voor Android 2.2. Voor iOS moet je compileren naar Objective-C en de runtime voor blackberry komt op de playbook. (SDK is wel al beschikbaar)
Begin 2011 zijn het de fabrikanten die met toestellen op de markt komen die Air hebben.

De melding vapourware gebruik ik omdat ik het onnozel vindt om bv. een videokaart aan te kondigen een half jaar voordat je deze kan kopen. (soft launch vs hard launch)

Meer info over Inmarket:
Je publiceert daar je air-app. Na 7 tot 10 dagen keurt Adobe je app goed en wordt deze beschikbaar op alle stores waar inmarket met samenwerkt. Nu zijn dat: 'Intel AppUpSM' en 'Adobe AIR Marketplace'. 70% van de sales zijn voor jou. App's zijn ofwel gratis ofwel minstens $2,99. De ondersteunde toestellen zijn de toestellen die door de partnerstores ondersteund worden.

[Reactie gewijzigd door Wientje op 25 oktober 2010 13:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True