Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Adobe kondigt Air voor mobieltjes aan

Adobe heeft op het Mobile World Congress aangekondigd dat het zijn op Flash gebaseerde Air-runtime geschikt gaat maken voor gebruik op mobieltjes. Aan ondersteuning voor Android- en Blackberry-telefoons wordt als eerst gewerkt.

Op het telecomevenement in Barcelona zal de fabrikant een preview geven van zijn mobiele implementatie van Air op een Motorola Droid en Motorola Milestone. Behalve ondersteuning voor Android moet er nog dit jaar ook support voor Blackberry's komen.

Air wordt momenteel alleen nog gebruikt voor het ontwikkelen van desktopapplicaties, maar aan die beperking wil Adobe een einde maken. Mobiele applicaties die met Air zijn gemaakt zullen gegevens lokaal kunnen opslaan en tevens andere gegevens op het toestel kunnen benaderen. Adobe hoopt dat ontwikkelaars zijn tools gaan gebruiken om applicaties te ontwikkelen en die dan als Air-applicatie te exporteren voor bijvoorbeeld Android- en Blackberry-telefoons of Flash-applicatie op het web. Ook verwacht Adobe dat ontwikkelaars zodoende native iPhone-apps kunnen gaan ontwikkelen.

'Air for mobile' is gebaseerd op Flash Player 10.1, de eerste volledige versie van de Flash-player die mobiele apparaten ondersteunt en momenteel in bèta verkeert. Nieuw in Flash Player 10.1 is onder meer multitouch en het gebruik van gestures. Hardwareondersteuning voor h.264-video is een langverwachte feature in Flash Player.

Ook biedt Flash Player 10.1 verbeteringen op het gebied van streaming-media en groepsondersteuning voor het rtmfp-p2p-protocol. Ook kan er gebruikgemaakt worden van de accelerometer, gps en kompas wanneer deze in de de telefoon ingebouwd zijn.

Verder maakte Adobe bekend dat het samen gaat werken met de LiMo Foundation. Daarmee komt Flash 10.1 beschikbaar voor het op Linux gebaseerde mobiele besturingssysteem. Vanaf het tweede kwartaal van dit jaar moet Air voor LiMo beschikbaar komen.

Door

Admin Mobile / Nieuwsposter

35 Linkedin Google+

Reacties (35)

Wijzig sortering
wow.. just wow. Er zijn veel mensen die hier eens moeten gaan nalezen wat ze allemaal beweren.

1. air is niet alleen een runtime voor flash, het is prima mogelijk en daar ook voor bedoeld om programma's met html./js/css te gaan maken. Alleen biedt het ook ondersteuning voor voor flash.

2. Flash is geheugenintensief door het verkeerde gebruik en laksheid door bouwers, het achterlopen van bannerboeren (oude flash versies) en het feit dat alles maar zo goedkoop mogelijk moet.
Flash heeft een timeline, en van oudsher is het bedoeld als animatie pakket. Vandaar dat standaard 20 tot 30 fps worden berekend. Dit kan omlaag voor alle niet animaties. Een normaal programma kan prima omlaag tot 3-5 fps. Vanaf flash player 10 kan het aantal fps ook dynamisch worden gezet en dus alleen bij een animatie omhoog worden geschaald. Dat alleen zorgt al voor een enorme geheugen winst, aangezien veel acties dan maar enkele keren per seconde hoeven te worden uitgevoerd. Adobe is dus wel degelijk bezig met het probleem op te lossen, alleen nu nog de gebruikers.
Ik draai hier meerdere air applicaties in mijn systray, met flash content en ik kom op mijn zeer langzame en trage pc niet boven de 3% processor verbruik.

3. Een vergelijking tussen silverlight en flash is nog niet mogelijk. Silverlight is met name goed in 1 ding, video. Waar flash alle andere zo'n beetje beter kan. Tegen de tijd dat silverlight ook alles zal kunnen zoals flash dat kan, met een zelfde snelle workflow, is ook die player bloated. Dat heeft verder niet veel te maken met legacy code, de flashplayer kan gewoon meer op dit moment (en ik hoop dat silverlight zover komt, ik zou graag adobe een welverdiende trap onder de kont geven en een goede concurrent hebben op de markt).

4. Kom _asjeblieft_ al helemaal niet aanzetten met het magische canvas en html5. Dan heb je werkelijks niets begrepen van wat flash is en zie je het alleen als veredelde videoplayer en dan nog... Denk je echt dat contenteigenaren dadelijk alles zonder drm op de markt gaan gooien? Geen commercial willen laten zien voor hun video, en interactiviteit willen toevoegen? En dat alle ontwikkelaren wederom gaan wachten tot alle browsers dit ondersteunen in een gelijke manier op alle platformen? Voordat html5 browsers 80% van de markt hebben is er echt geen sprake van dat men grootscheeps flash/silverlight gaat vervangen door html. Men zal dan altijd die backup van flash nodig hebben en dus is het te duur om beide goed te gaan ondersteunen. En hoe lang duurde het ook alweer voordat html5 er was.. oh wacht, het is er nog niet eens en wat er is, is wederom half afgeleverd. Geen keuze voor een codec dus. En nu maar weer 10 jaar wachten op html 6 voor vernieuwingen ? uhuh. En dan natuurlijk javascript 2. Al ergens in zicht ? Of ga je werkelijk ingewikkelde applicaties proberen te maken in javascript 1, waar alle code dan door de browser berekend gaat worden. Zelfs met een snellere engine zoals die nu worden ontwikkeld gaat het een hoop geheugen kosten om dat allemaal te berekenen. En je code is lastig te onderhouden of te hergebruiken, zo zonder packages en bestanden die elkaar kunnen linken.

5. Ja, flash wordt veel door reclames/banners/advertenties etc gebruikt. Juist omdat zoveel mensen het hebben. Net als het veel gebruikt wordt voor spellen, RIA's, presentaties, slideshows, gadgets, user interfaces van applicaties, tv programma's en dus ook voor het maken van applicaties, in elke vorm voor mobiele telefoons. Er is een grote groep ontwikkelaars die heel erg blij zal zijn als ze geen uren hoeven te stoppen in het aanleren van .NET, cocoa, python en java om 1 applicatie naar meerdere platformen te brengen. Misschien dat daar wel het voordeel ligt. En of dat nu flash is of iets anders, het compile once, deploy everywhere principe geldt al heel lang als een ideaal.
Mocht html5 doorbreken en alles daarin kunnen, zou het dan ook niet voor reclames worden gebruikt? Wees blij dat je het nu nog zo makkelijk kan ontduiken.

Nee ik werk niet voor adobe, ben wel werkzaam met flash, maar zou hetzelfde werk net zo lief doen met een ander programma, inclusief canvas/js, als het dezelfde mogelijkheden zou bieden. Ik heb een behoorlijke afkeer van adobe, of in ieder geval het marketing team erachter, maar vind dat ze goed bezig zijn met flash. Ondanks de steken die ze links en rechts laten vallen.

[Reactie gewijzigd door jurriaan op 16 februari 2010 09:48]

Flash is vergeleken met de alternatieven een fantastisch stukje software waarbij - net zo als dat bij ieder andere ontwikkelplatform geldt - de programeur er fantastische applicaties mee kon bouwen maar ik ook de meest ellendige irritante geheugenvretende toepassingen. Misschien omdat het releateif makkelijk is om in Flash een toepassing te bouwen dat er ook een hoop rommel mee geschreven wordt?

De mensen die slechte ervaringen hebben met Flash zou ik willen oproepen om Flash 10.1 een kans te geven. Adobe heeft deze ronde intensief samengewerkt met tientallen partijen die de (mobiele) hardware en besturingssystemen in de markt zetten. Er is hard gewerkt aan zaken zaken als hardware optimalisatie en het uitgangspunt was o.a. het gegeven van beperkte resources op mobiele apparaten.

Om cross platform cross device applicaties te ontwikkelen is Flash simpelweg de concurrentie kilometers ver vooruit. W.b mogelijkheden kan HTML5 er (helaas) niet aan tippen en Silverlight heeft ook nog een lange weg te gaan.
Air Mobile is wederom een grote stap vooruit.

Als Adobe met 10.1 de performance op niet Windows machines ook eindelijk op niveau heeft weten te krijgen dan ben ik al helemaal blij en mijn klanten met mij.
Ook verwacht Adobe dat ontwikkelaars zodoende native iPhone-apps kunnen gaan ontwikkelen.
Dit is belangrijk. Want hiermee wordt flash als platform voor games op de iPhone/iPad ineens onnodig. Games waren een van de weinige flash toepassingen die je minder makkelijk met HTML 5 kan vervangen. Video en banners zijn makkelijker ("<video>" tag en canvas). Erg mooie comeback Adobe!

[Reactie gewijzigd door Tom-ass op 15 februari 2010 09:59]

Laat er nou net geen enkel probleem zijn met de verkrijgbaarheid van games voor de iPhone. Zowel de simpele (casual gaming) als de meer uitgebreide zijn verkrijgbaar. Ook gratis en betaald.

Dus wat is het voordeel van flash op de iPhone/iPad ?
er is een voordeel voor marketing/reclame buro's. zij kunnen een promotie app maken voor flash, en voila het draait op internet en op alle (denken ze) mobiele telefoons.

flash wordt immers vaak ingezet om interactieve promotie reclames te bouwen. een soort spelletjes zeg maar maar dan met een korte levensduur en enkel bedoelt als onderdeel van een crossmediale reclame campagne.

in zon geval kun je door een interactieve flash promo te schrijven een grote doelgroep bereiken met dezelfde actionscript codebase: internet en alle smartphones die flash ondersteunen.

flash is dus vooral handig voor het bedrijfsleven (reclameburo's, telefoonfabrikanten zonder kritische installed base qua eigen os maar wel met een flash runtime waardoor er meer apps beschikbaar zijn voor hun achterblijvende platform) en veel minder voor de consument.

de consument is toch vooral gebaat bij apps die native draaien en alle mogelijkheden van een specifieke telefoon het best ondersteunen en daardoor de beste user experience geven.

voordeel van flash voor het iphone platform is er niet echt behalve misschien het bekijken van filmpjes/animaties op sites die achterblijven in het omarmen van open standaarden als html5 video tag, javascript en svg maar dat zijn meestal sites die over de tht zijn...

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 15 februari 2010 10:50]

development? je hoeft het alleen maar in flash te maken en het werkt ook op de iPhone. Vergeet niet dat de iPhone eigenlijk maar een marginaal marktaandeel heeft.
De iPhone heeft het grootste marktaandeel in mobiel internet.
Lijkt me dus niet dat de iPhone dan 'marginaal' is.
En hoe denken ze dan de air runtime op de iphone te krijgen?

Dat gaat Apple nooit toestaan.

(de air runtime is trouwens flash, dus wat dat betreft verandert er niets)

[Reactie gewijzigd door mbrb op 15 februari 2010 10:18]

Voor de iPhone kan je vanaf CS5 al een speciale export doen vanuit Flash zodat je app als een native iPhone app draait. Geen probleem dus eigenlijk, behalve dat je je programma 2x moet exporteren als je iedereen wilt bereiken...
Toch maar te hopen dat dit NIET door breekt. We hebben inmiddels wel gezien dat Flash onder niet Windows systemen slecht werkt, hier zie ik het zelfde gebeuren.

Er zal dan wel Android en Blackberry support komen, maar daar blijft het dan bij. Op andere platformen, zoals de N900 of iPhone zal je hier wel weer niets mee kunnen.

Nee, voor mij geen flash meer, hopelijk verbannen we dat snel van deze wereld.
Flash onder Windows werkt ook niet geweldig overigens. Vreet ook nog aardig wat geheugen. Silverlight doet het stukken beter.
Silverlight heeft waarschijnlijk wat voordelen omdat ze later zijn ingestapt. Flash zit nog met een aardige legacy die ondersteund moet worden, terwijl Microsoft bij Silverlight vanaf 0 kon beginnen. Microsoft kennende zal dit over een paar jaar met Silverlight ook wel zo zijn. Eigenlijk geldt dat voor bijna elk ('commercieel') programma.
De vraag is dan waar doe je je gebruikers een groter plezier mee die oude meuk blijven ondersteunen met alle geheugen en andere problemen tot gevolg of, gewoon mensen vertellen dat die pagina die ze in 1995 gemaakt hebben nu toch eindelijk eens van nieuwe content moeten gaan voorzien omdat het zo echt niet langer kan. En de mensen die hun pagina awel onderhouden een goede efficiënte en op alle OS'en zich netjes aan de regels wat betreft geheugen gebruik en zo houdende plugin leveren?

Ik weet het wel, Flash wordt steeds vaker door steeds meer mensen aan de kant gezet omdat het een hopeloos slecht geschreven plugin is die er wel eens waar leuk uit ziet maar overduidelijk enorme problemen kent wat betreft geheugen beheer en processor gebruik. De reden dat bijvoorbeeld de W3C besloten heeft om video toe te voegen aan HTML5 is niet omdat de Flash plugin zo een geweldig stukje code is dat overal goed te gebruiken is.
Flash is begonnen aan een lange trage weg naar de geschiedenis boeken, over een paar jaar zijn het alleen de oude niet onderhouden pagina's die nog gebruik maken van Flash en die zullen al heel snel gewoon genegeerd worden omdat mensen liever een goed werkend systeem hebben zonder rommel als Flash dat de stabiliteit van het systeem in gevaar brengt door de slechte manier waarop het geschreven is.

Dat je als software ontwikkelaar een berg legacy rommel hebt om mee te werken wil niet zeggen dat je je geen verbeteringen kunt aanbrengen. Dat je die verbeteringen niet aanbrengt toont alleen maar aan dat je te weinig concurrentie hebt en wat dat betreft is Silverlight een hele goede oplossing.
Allen mag ook dat wat mij betreft meteen het raam weer uit omdat dit soort dingen duidelijk thuis horen in de HTML standaard, ook als dat betekend dat deze nog net weer even complexer zal moeten worden...
Natuurlijk wordt Flash niet alleen voor video gebruikt, maar dat is inderdaad momenteel wel waar Flash het meest voor gebruikt wordt. Voor (vrijwel) alle overige zaken kun je met Javascript (al dan niet dynamisch) hele mooie resultaten boeken, die ook nog eens overal werken. Flash wil met de nieuwe 10.1 versie de GPU gaan aanspreken, maar daarmee verleg je mijns inziens alleen maar het probleem. Persoonlijk ben ik al wat drastischer geworden: ik heb in geen enkele browser meer Flash geïnstalleerd. Sinds de komst van de iPhone leveren veel websites ook alternatieve content en Youtube draait sinds kort ook op HTML5.
PS: stukje zijdelings gerelateerd leesvoer.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 15 februari 2010 11:56]

als flash wil overleven moeten ze 2 dingen doen:
-leagacy troep blijven ondersteunen, anders gaan de mensen die dit spul nog wel draaien klagen en dat is slecht voor de naam
-legacy troep verwijderen zodat ze eindelijk een snel en stabiel programma neer kunnen zetten.

op 1 of andere manier kunnen de tweakers hier niet goed logisch denken en denken ze dat dit niet kan...
maar dat kan wel:
-je pakt een oude (-2jaar) versie van flash en maakt hier een losse plugin van, en voegt hier nog enkele nieuwe dingen aan toe zodat het qua performance en security op redeliujk niveau is
-en vervolgens maak je een nieuwe versie waar een enorme hoeveelheid zooi uit gehaald is, die snel en stabiel is, ten koste van wat backwards compatibility, waarvoor hij automagisch de andere versie aan kan roepen.
Ze (Adobe) hadden nooit meerdere players in één moeten bouwen IMO.
Ik hoop dan ook echt dat Microsoft dit niet gaat doen. Laat ze als ze de complete programmeertaal omgooien maar een Silverlight2 maken. Kunnen mensen uiteindelijk die oude troep weer van de pc afgooien.
We zijn inmiddels al bij Silverlight 3.0 aangekomen, en d'r is nog helemaal geen 'bloat'. Microsoft kan wat dat betreft best wat, ook al is het populair om te claimen van niet; .NET zelf bijvoorbeeld krijgt update/upgrade na update/upgrade, zonder dat het een enorm beest wordt, voortbouwend op de vorige versie.
Zolang je je versie 1.0 maar ontwerpt en maakt met als een van de hoofddoelen 'uitbreidbaarheid' is het nog helemaal zo'n punt niet.
Legacy is een keuze. En m.i. vaak de verkeerde.

Het is leuk dat code van 10 jaar terug nog draait, maar je kan/moet jezelf afvragen of het niet beter is om iedere 2 - 3 generatie's van je programma de boel opnieuw te doen met de kennis en mogelijkheden van dat moment. Profiteer je van de technische vooruitgang. En je hebt niet het probleem dat je na enige jaren onvoldoende programmeurs hebt.

Het is leuk dat jouw systeem robuust is, maar wie studeert op dit moment nog (bijvoorbeeld) Cobol ?

Een commerciëel bedrijf moet ook vooruitkijken.
Flash is niet ideaal maar er zijn zo weinig alternatieven (en nee, silverlight is geen alternatief zolang het niet multiplatform is en zolang mono kunstmatig op een achterstand gehouden wordt - een vos verlies misschien wel zn haren maar niet zn streken)
dit soort apps maken je mobiel straks misschien wel een pop up en advert vervuiler. van mij mag mobiel browsen gewoon clean blijven. straight down text info
Euh... AIR apps moet je installeren, dus voor popups niet echt geschikt. Heeft ook nix met browsen te maken.
Dat denk ik niet. Tenminste, niet als AIR hetzelfde gaat werken als op de PC, waarbij je eerst toestemming moet geven voor het lokaal installeren van een applicatie alvorens het te gebruiken is.
Er zitten nu ook al zat advertenties in sommige apps, dus wat dat betreft zie ik geen verschil

[Reactie gewijzigd door Struikrover op 15 februari 2010 10:39]

Dus is het ontbreken van Flash op de iPhone helemaal zo gek nog niet :+
Jammer dat het zo'n kort artikel is; ik ben namelijk vooral benieuwd naar wat dit betekent voor Flash Lite. Dat platform was juist bedoeld voor mobiele applicaties, maar ik heb het gevoel dat dat nooit echt van de grond is gekomen. Ik ben benieuwd wat Adobe anders wil doen met Air als mobiel platform om dat te voorkomen.
Ik heb het idee (verificatie gewenst) dat Flash Lite gemerged gaat worden met Flash 10.1. Ik zie na Flash Lite 3.1 geen enkele progress meer. Misschien dat ze het (op een laag pitje) blijven supporten voor oudere telefoons? Op de Wiki pagina staat tevens dat de penetratiegraad van Flash Lite erg laag is. Ik meen dat Flash Lite ook af fabriek geïnstalleerd moet worden, en dat je dat niet zelf kunt/mag; althans het is nergens vrij te downloaden.
Flash Lite is kort gezegd dood. vanaf Flash player 10.1 wordt volledige ondersteuning van het flash platform naar de mobiel gebracht.

Geen speciale versie meer waarmee je moet zitten te kutten. Want let's be honist flash lite was gewoon een potje kut zeg.
Ze weten zelf dus al dat Flash 10.1 het niet gaat doen op de inmiddels 1ghz telefoons, dus strippen ze flash zodanig dat het wel loopt?
Dat is wat ik eruik haal.

Geen problemen met flash overigens; ik vermijd het gewoon en heb dus ook weinig last van de door veel mensen genoemde nadelen. Mensen die het wel gebruiken moeten gewoon genoeg processors hebben en dan is er niets aan de hand.
AIR is in feite Flash + extra functies.
Air is een ontwikkel omgeving + tools.

Air komt voort uit Flex, en er is niets speciaals aan behalve teh extra API om programma's te schrijven.
Het lijkt er op dat Windows Mobile de boot steeds verder begint te missen. Voor Windows Mobile 6.* komt bijvoorbeeld al helemaal geen Flash 10.1 meer uit. Misschien toch tijd om over te stappen op Andriod.
Dat, en de ingebouwde browser loopt ook nog eens erg achter, dus HTML5 gebruiken is ook al geen optie. Ze zijn goed bezig daar in Redmond, goed bezig zichzelf uit de markt te werken...
Adobe Air later voor de iPhone...GGPO (online arcade games spelen) mod voor de iPhone...BT hack om met de DS3 te kunnen spelen...en je hebt overal je eigen street fighter setupje bij je...zucht...a man can dream right? :P
Adobe Air is een memoryhog. Het vreet gewoon geheugen zowel onder Linux (Ubuntu) als onder windows. Als je ziet dat het geheugen gebruik explodeert zodra je een Air applicatie opent wordt ik daar niet blij van.
Op mijn Microsoft PC krijg ik bij ontwikkelen 5 flash instanties open. Als ik dezelfde applicatie in Air port en open krijg ik bij 2 instanties al problemen.
Tezamen met de memoryleak in het OS en het probleem dat vrijgekomen geheugen niet altijd 'teruggegeven' wordt stroopt de PC langzaam vast dat ik nu om de 4 uur een reboot moet geven.

Wat hiervoor gezegd is klopt, Adobe Air is niets meer of minder dan een gecontroleerde Flash omgeving. Natuurlijk met wat meer mogelijkheden. Waaronder ook de optie een flash applicatie dicht te timmeren. Ook met Flash zijn leuke applicaties te bouwen. Maar die zijn makkelijker te 'openen'.

Het grote voordeel is dat ontwerpen (voor/met Air) voor grafische mensen wat makkelijker aanvoelt. En een ontwerp sneller gereed is.

Persoonlijk hoop ik dat die versie er snel komt. Want dan moet er een 'lean mean codemachine' geschreven worden. En dat komt weer ten goede aan de huidige Adobe Air/Flash code.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*