Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties

Adobe heeft maandag Flash 10.1 aangekondigd. De nieuwe versie van Flash kan niet alleen draaien op Windows, Linux en Mac OS X maar ook op alle grote smartphoneplatformen, op iPhone OS na. Bèta's verschijnen de komende tijd.

Logo Adobe FlashBèta-versies voor Windows Mobile en WebOS verschijnen later dit jaar, die voor Symbian en Android komen begin volgend jaar, maakte Adobe bekend. De versie voor Blackberry's is ook onderweg. De officiële introductie van Flash voor smartphones worden medio volgend jaar verwacht.

Alle bekende smartphoneplatformen behalve iPhone OS worden ondersteund volgens de aankondiging, terwijl de softwaremaker al begin dit jaar zei dat Flash voor de iPhone er wel aankwam. Het is onbekend of Adobe Flash nog naar de iPhone gaat brengen.

Flash 10.1 biedt onder meer ondersteuning voor hd-video en streaming via http. Daarvoor leunt de webtechniek op de videochip in de chipset van de smartphone. Daarnaast maakt de volledige ondersteuning van Flash op smartphones het mogelijk dat mobiele browsers ook voor desktops ontwikkelde sites goed kunnen weergeven. Ook kan Flash 10.1 omgaan met multitouch, bewegingssensoren en onscreen toetsenborden. Tot nog toe waren veel smartphones uitgerust met Flash Lite, een uitgeklede versie van Flash.

De HTC Hero, een Android-toestel dat eerder dit jaar uitkwam, was de eerste smartphone die de volledige versie van Flash ondersteunt. De Flash-content die de Hero kon afspelen, was echter Flash 9 en geen Flash 10.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

Het zal echt nog wel even duren eer HTML5 Flash kan vervangen. Ter vergelijking:

Flash: http://www.joa-ebert.com/swf/index.php?swf=alchemy/Example03
HTML5: http://mrdoob.com/lab/javascript/strangeattractor/

Overigens is Flash qua performance ook niet heilig hoor, hier een Silverlight 3 versie met support voor multicore:

http://efvincent.com/poc/strangeattractor/
Onder safari kan je met enkel CSS en HTML al GPU acceleratie krijgen (OSX Snow Leopard, onder Leopard word de CPU gebruikt) dus qua performance kan de 'canvas' tag ook wel flink omhoog geduwd worden. Ook de JS performance is onder Safari onder Snow Leopard flink omhoog geduwd, nee, momenteel is het al mogelijk om Flash volledig buiten beshouwing te laten voor websites (voor spelletjes zie ik nog een meerwaarde).

http://www.satine.org/arc...07/11/snow-stack-is-here/

Ook is de JS performance onder Safari flink onder handen genomen, en over het algemeen is een site welke JS gebruikt zonder JS toegangelijker dan een site welke flash gebruikt zonder flash. (O.a voor speciale browsers en zoekmachines).
Is er nog een reden waarom flash niet kan draaien op de iphone?
Het kan wel draaien op de iPhone maar Apple wil dat niet. Lijkt voor een groot deel een politiek iets, Apple ziet meer in het (meer open) HTML5 voor interactieve applicaties en H.264 voor video.

Andere reden is dat Flash nogal wat vraagt van je processor en dus ook van je accu. Daarnaast mogen er op de iPhone geen applicaties draaien die zelf code uit kunnen omdat je dat anders kan gebruiken als manier om de App store van Apple (met bijbehorende selectie procedure) kan omzeilen.

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel best vind zo. Flash gebruiken voor navigatie is nogal evil (zonder fatsoenlijke fallback) en zelfs mijn dual core MBP heeft soms flink moeite met sites waar een paar Flash banners op staan. Wil niet weten wat dat met de batterij van m'n iPhone zou doen :)
Het kan wel draaien op de iPhone maar Apple wil dat niet. Lijkt voor een groot deel een politiek iets, Apple ziet meer in het (meer open) HTML5 voor interactieve applicaties en H.264 voor video.
Lees: Apple ziet geen winst in flash ondersteuning. Want al die flash games leveren niets op dan natuurlijk.
Maar het zou mooi zijn als Apple dit aan gebruiker zou overlaten wat hij zou willen gebruiken. Het is duidelijk dat iedereen Flash ondersteuning op de iphone wil, het ondersteunen van youtube op de iphone geeft aan dat Apple dit ook wel begrijpt, maar angstvallig dit tegenhoudt uit puur winstbejag.
Andere reden is dat Flash nogal wat vraagt van je processor en dus ook van je accu.
Who cares? Spelletjes vragen ook nogal wat, moeten die dan verboden worden? De processor en de batterij dienen om gebruikt te worden. Het is aan de gebruiker zelf om te beslissen hoe ze dit willen doen.
Daarnaast mogen er op de iPhone geen applicaties draaien die zelf code uit kunnen omdat je dat anders kan gebruiken als manier om de App store van Apple (met bijbehorende selectie procedure) kan omzeilen.
Pure onzin, Apple kan flash applicaties rechten geven zodat dit vermeden kan worden.
Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel best vind zo.
Sorry maar ik snap echt niet dat je zoiets kan zeggen. Wat voor een blinde Apple fan moet je al wel niet zijn om zoiets te beweren?
Sorry maar ik snap echt niet dat je zoiets kan zeggen. Wat voor een blinde Apple fan moet je al wel niet zijn om zoiets te beweren?
Misschien ben jij wel een blinde anti apple fanaat.

Ik mis het ook niet op mijn iPhone.
Goed een aantal sites doen het niet lekker maar de site die ik wil bezoeken op mijn iPhone doen het of hebben een eigen app.

Games doe ik wel op mijn xbox of pc.

Het is heel erg kort door de bocht om te stellen dat iedereen flash op de iPhone wil. Voor een groep zou het ook gewoon een leuk extraatje zijn.
Iets wat ik me dan afvraag, lukt het dan om pakweg de filmpjes op Tweakers.net te bekijken?
Ik kijk hier nauwelijks filmpjes dus het is sowieso al iets wat ik niet zou missen.
Daarnaast is dit niet een site die ik even check vanaf mijn iPhone.

Ik gebruik het voornamelijk om allerlei feitjes op te halen via IMDB (is een app voor) of Wikipedia (ook een app voor), mail checken (zit ingebakken), nummers van itunes afplukken (ingebakken).
Voor het echte surfen heb ik een desktop. Het bovenstaande is meer vanaf de bank of bed tijdens het tv kijken.

[Reactie gewijzigd door L1nt op 5 oktober 2009 12:52]

Wanneer de filmpjes op youtube zijn upgeload, dan wel, anders niet. Tsja, dat is dan ook de enige reden dat ik 'flash mis'. Als ze nou dan hier op tweakers een mooie video tag gebruiken, of youtube... :)

Ik kom er zeer zelden op een site waar flash daadwerkelijk gebruikt wordt (behalfe spele.nl dan :P )
Dat jij het niet mist wil niet zeggen dat er geen flash ondersteuning moet komen voor de iPhone. Ik mis het bijna dagelijks en ik kan deze berichten alleen maar in ongeloof lezen. Waarom Apple, waarom je zo beperken. Adobe doet al het ontwikkel werk, Apple hoeft zelf (bijna) niks te doen.

Ik kon me wel vinden in de uitspraak van aval0ne. Je moet echt wel oogkleppen op hebben wil je hier niet van achter je oren moeten krabben.
Het is nu eenmaal zo dat Apple bepaalt wat er wordt ondersteund, daar koop je bewust je iPhone voor of niet. Bijna niemand die voor de iPhone heeft gekozen mist dit soort zaken, vooral omdat het hen niet gaat om wat er mist, maar om wat er werkt (anders hadden die mensen het ding allang het raam uitgegooid, mms, exchange, etc alweer vergeten?). En als ik zie hoe goed Safari op de iPhone met 90% van het Internet omgaat en hoe weinig ik flash ook maar ergens nodig heb... waarom zouden mensen dan zo treurig moeten zijn? Tuurlijk is de keus op zich altijd fijn, maar zo lang het dan niet gaat om features waar je echt niet zonder kan... dat maakt je echt niet plots een blinde Apple fan, die link ontgaat mij qua logica ook zowiezo.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 5 oktober 2009 15:03]

Ik wist niet dat Iphone gebruikers zo dom zijn. Zo kritiekloos, het lijkt wel een sekte.
Kritiekloos? Waar haal je dat dan uit? Volgens jou is dus het enige goede antwoord: slecht zeg, dat dat niet kan. Zomaar wat roepen is kritiekloos, ik geef duidelijk een reden waarom mensen het niet hoeven te missen in dit geval, ook dat kan gewoon. Velen weten niet eens wat Flash is, de meeste websites gebruiken het niet buiten reclames om en sommige aspecten van navigatie, de meeste mensen zijn blij uberhaupt een goed werkende browser te hebben (dat lijkt mij uit reviews toch wel duidelijk). De iPhone is gemaakt... voor die mensen, niet met alleen maar de Tweaker in het achterhoofd die flash zo essentieel lijkt te vinden.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 5 oktober 2009 16:05]

Kritiekloos. Flash zit ook in safari op osx. Omdat Steve dat wel heeft toegestaan is dat heel goed. En omdat hij het niet toestaat op de Iphone is dat heel goed. Dat is kritiekloos.
Het gebruik van een browser op een mobiele telefoon heeft sowieso andere speerpunten dan dat op een een PC / Mac. Het moet mobiel blijven, dus gaat accuduur meer tellen, sowieso op een klein scherm zit Flash vaak toch al niet echt lekker (niet altijd het geval natuurlijk) en je pagina zal er ook niet sneller op worden.

Ik moet zeggen dat ik het fijn vind dat het Flash niet zomaar ingeladen wordt, maar af en toe heb ik wel de behoefte om een bepaalde player af te spelen in de pagina. Zou in principe gewoon geïmplementeerd kunnen worden door erop te klikken ofzo...

Maar Laudor vind ik wel een beetje kort door de bocht, iets meer denkwerk in je reactie stoppen kan geen kwaad.

Veel iPhone gebruikers kiezen eerder voor het gebruiksgemak dan de daadwerkelijke hoeveelheid functies die er allemaal wel niet in zitten, waar andere telefoons het daar dan weer vooral van moeten hebben.

Ik werk er erg fijn mee en dat ik het ontbreken van Flash of iets anders dan niet erg zou vinden zou mij kritiekloos en dom maken? Dat denk ik niet.... In mijn geval was het een weloverwogen keuze.
Sorry, ik geef toch een reden of lees je daar nu gewoon overheen? Op OSX zit het, omdat daarachten een computer schuilgaat die nogal wat sneller is en nogal wat meer sap krijgt. Ik mis Flash simpelweg niet, dus vind ik dat om de redenen waarom het weg wordt gelaten, prima. Als het gaat om andere belangrijke zaken, reken maar dat ik dan negatieve kritiek heb (ja, er bestaat dus ook positieve kritiek).

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 5 oktober 2009 16:19]

Van mij mag Flash opgeheven worden. Maar de werkelijkheid is dat helaas veel sites er gebruik van maken. Ik vind het dan wel handig dat mijn telefoon dit kan weergeven. Verder maak ik die keus graag zelf ipv dat ome Steve dat voor mij doet.
Ik heb Flash uitgeband op m'n Mac. Ik ben blij dat het niet ondersteund wordt op de iPhone.

Smerig wanproduct vind ik het, dat Flash.
Het punt is dat wanneer er iets ontbreekt in een Appleproduct fans smoesjes gaan verzinnen dat ze het niet nodig hebben.

Ik wist nog dat je bij de eerste Iphone je niet kon copy-pasten en toen had niemand het nodig. Nu kan de iphone het wel en dan is het opeens wel rete handig.
Nee, de manier waarop Apple het heeft geïmplementeerd is rete handig. Het copy/pasten zelf vind ik persoonlijk niet rete handig (lees: ik heb het nog nooit gebruikt).

[Reactie gewijzigd door Boris Jeltsin op 5 oktober 2009 21:27]

Hoezo toch smoesjes? Waarom zou ik in hemelsnaam een iPhone hebben gekocht als ik Flash oh zo'n killer-functie zou hebben gevonden? Copy/Paste miste ik toen ook niet, hooguit 1-2x per maand, nu maak ik daar dan 1-2x per maand gebruik van, leuk maar nog steeds zou ik het niet missen. Wat mensen vaak gewoon totaal vergeten is dat velen de iPhone hebben, omdat ze simpelweg een lekker werkend geheel in handen hebben van hetgeen er wel op zit.
Voordat je andere mensen dom gaat noemen moet je je misschien afvragen of je überhaupt wel mensen dom moet noemen. Dit is een discussie, waarbij vooral de mening van anderen centraal staan. Mensen dom noemen is geen mening.
Ik vind mensen die zo kritiekloos zijn dom. Mijn mening. Dat mag jij dom vinden.
[...]het ondersteunen van youtube op de iphone geeft aan dat Apple dit ook wel begrijpt, maar angstvallig dit tegenhoudt uit puur winstbejag.
Dat heeft helemaal niks met flash te maken. De YouTube .app op de iPhone ontvangt al zijn video in H.264
[...]

Who cares? Spelletjes vragen ook nogal wat, moeten die dan verboden worden? De processor en de batterij dienen om gebruikt te worden. Het is aan de gebruiker zelf om te beslissen hoe ze dit willen doen.
Het is aan Apple om de gebruiker die keuze te geven.
[...]

Pure onzin, Apple kan flash applicaties rechten geven zodat dit vermeden kan worden.


[...]

Sorry maar ik snap echt niet dat je zoiets kan zeggen. Wat voor een blinde Apple fan moet je al wel niet zijn om zoiets te beweren?
Ik wil ook absoluut geen flash op mijn iPhone hoor. Heb je er al eens over nagedacht hoeveel banners en andere troep je dan bij elke pagina binnen haalt. Daar zal de ervaring echt beter van worden ja.
Kun je met flash op Android dan ook de Android Market omzeilen?
Je kan toch sowieso de Android Market omzeilen!?

Google heeft ervoor gekozen om mensen niet vast te pinnen aan hun eigen winkel. Je kan ergens aanvinken dat je applicaties van andere bronnen wil accepteren. Dan kun je gewoon een apk downloaden en installeren. Ook zijn er een aantal alternatieven voor de Android Market. (Bijvoorbeeld Slide Me)
Wil niet weten wat dat met de batterij van m'n iPhone zou doen :)
Dat is toch dom? Als je een programma uitbrengt moet je minstens daarmee rekening houden en anders is het beter dat je gewoon geen smartphones gaat ondersteunen. Ik neem aan dat die flashboeren wel degelijk daarmee rekening houden want dat zijn namelijk geen amateur programmeurs.
In een ideale wereld waarin het doel van bedrijven is om goede producten te leveren zou dit waar zijn. Helaas willen bedrijven alleen winst maken. Adobe geeft geen ene moer om de accu van jouw smartphone, want ze weten dat het niet zijzelf, maar de fabrikant van de smartphone is die verantwoordelijk wordt gehouden voor de accuduur.
beetje offtopic maar Apple en (meer open) in de zelfde regel zetten komt een beetje ongeloofwaardig over ;)
Meer open betekent altijd dat Apple er meer controle er over heeft dan als alleen Adobe het controleert (in het geval van Flash), natuurlijk.

Apple heeft er vaak genoeg belang bij om zaken open te houden. Een ander voorbeeld is het uitbrengen van code die besturingssystemen geschikt kunnen maken om een Grand Central-achtige thread manager te kunnen laten draaien. Als dit wordt overgenomen door FreeBSD of Linux worden er meer geoptimaliseerde libraries en programma's voor OS X gemaakt worden, die anders niet voor Grand Central worden gebruikt. Er is bij FreeBSD sprake van dat dit verhaal nu wordt opgenomen voor de volgende versie (maar dat is een langer verhaal).

Microsoft is groot genoeg om zoveel mogelijk gesloten te kunnen houden (en zelfs dat doen ze niet altijd, zie het Silverlight-verhaal voor Linux) omdat ze door hun grootte vaak zelf industriestandaarden af kunnen dwingen (zie bv. IE, .doc). Softwarebedrijven die geen monopolie hebben hebben er doorgaans altijd belang bij om zoveel mogelijk open standaarden te volgen zodat hun product zo veel mogelijk gebruikt kan worden.

Apple snijdt zich nu met de geslotenheid van de iPhone wel erg in de vingers. Het kan goed zijn dat Adobe met een kreupele versie van Flash komt die bepaalde dingen niet kan om zoveel mogelijk 'eigen' applicaties in de webbrowser te voorkomen.
Apple vind de gewone flash te zwaar voor de iPhone, en Flash Lite biedt te weinig functionaliteit naar hun zin waardoor het nauwelijks toegevoegde waarde heeft.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik het ermee eens ben dat Apple voor mij bepaalt dat Flash te zwaar is voor op mijn telefoon. Ik zou dan liever hebben dat ze hiervoor een instelling toevoegen waarmee je flash aan en uit kan zetten.

Ik zou het dan toch 9 van de 10 keer uit zetten ik flash zelden mis, dan heb ik er geen last van ook dat m'n accu snel leeg is.
Waarmee je ook niet wilt zeggen dat Apple bepaald welke smartphone je gebruikt lijkt me zo? ;)

Hoe dan ook, ik vind het idee achter Flash niet echt goed genoeg om er serieus naar te kijken. Het is sowieso zwaarder dan een mooie mix van HTML en JS, en qua functionaliteit heeft het zo langzamerhand ook niet veel meer te bieden.
Flash is vooral handig voor browsers die niet de huidige webstandaarden ondersteunen, waarbij je je kunt afvragen of Adobe wel 'oude' browsers "up-to-date" hoort te houden, in plaats van dat aan de fabrikant van de smartphone over te laten.

Zoals veel mensen langzaam beginnen toe te geven mis je Flash ondersteuning niet zo snel. En de enige manier om een (bijna) volledig Flash-vrij internet te krijgen is door het accuut niet meer te ondersteunen.
ik ken zat mensen met een Blackberrie of ander niet iPhone toestel
dat heeft apple niet voor ze bepaald. dat is vrije wil en keuze.

net als dat je met je volle verstand een iphone koopt

[Reactie gewijzigd door 4saus op 5 oktober 2009 15:57]

Ik zou wel eens een equivalent van Flash CS4 willen zien die HTML5/JavaScript-applicaties/animaties creeert. Er is toch nog een heel groot verschil tussen Flash en andere standaarden.

Sowieso is het aanvallen van Flash op het feit dat het oud is of alsof je het niet gebruikt geen excuus dat het bij Apple wel ontbreekt en bij andere fabrikanten wel. Voor heel veel mensen hoort het bij een complete webervaring, en Apple wil dat blijkbaar niet bieden aan haar klanten.
Niet verrassend dat apple het niet toestaat. Als je het verschil in performance bekijkt tussen windows en mac os, dan begrijp je waarom apple huiverig is om dit ook op de iphone te laten draaien.
Dat is simpelweg niet waar. De iPhone is snel zat voor Flash. De enige reden waarom Apple niet toestaat dat er Flash kan worden afgespeeld op de iPhone is dat zij dan een stuk minder apps verkopen via de app store: veel functionaliteit welke in betaalde apps zit, kun je ook met Flash apps maken. Vervolgens kun je deze gratis aanbieden buiten de App Store.

Daarnaast zijn er nu een boel 'exclusieve iPhone apps' welke niet op de andere platformen te krijgen zijn. Dit is een verkoopargument voor de iPhone. Dit gaat dan ook verloren, want 'die Flash app kan ik ook op mijn WM6.5 toestel draaien'.

Flash gaat zeker wel naar de iPhone komen, maar pas in de volgende generatie iPhone. Dan kondigd Steve Jobs een telefoon aan met Flash, waardoor heel de Apple wereld weer op zijn kop staat met het introduceren van een 'nieuwe' feature die alle andere fabrikanten al hebben ;)

[Reactie gewijzigd door Plague op 5 oktober 2009 14:58]

Inderdaad. Op mijn Apple Macbook draait XP veel sneller dan OSX.
Flash *kan* wel draaien op de iphone, maar ik geloof dat Apple en Adobe er nog niet over uit zijn hoe dit moet gaan werken. Had al ergens gelezen dat er een hack was om Flash te installeren voor de iphone safari versie, maar die werkte alleen op gejailbreakte iphones.

Een restrictie die Apple bijvoorbeeld oplegt voor de App Store is dat bepaalde software geen andere uitvoerbare code mag uitvoeren die elders op de iphone of het internet staat. Mogelijk heeft het hiermee te maken. Wat mij betreft mag Apple hier wel iets soepeler in zijn, aangezien Flash een marktpenetratie van 99+% heeft en ze zichzelf hiermee tekort doen.

Het is dus nog even afwachten om te zien waar ze mee komen!
Ik vermoed ergens dat Apple ook zeer afwachtend is omdat Flash niet enkel een webbased toepassing is, maar het ook een erg populaire applicatie-ontwikkelomgeving is voor bv kleinere bureau's en reclame-bureau's die vrijwel allemaal flash-ontwikkelaars in dienst hebben.

Zou het ook erg gemakkelijk zijn om flash-based applicaties voor iPhone te maken (gebaseerd op Flex/AIR), zouden ontwikkelaars snel de standaard iPhone API en devkit terzijde leggen en waarschijnlijk sneller flash-based Apps ontwikkelen wat Adobe vervolgens ook een stevige 'machtsbasis' geeft bij ontwikkelaars...

Des te langer Apple kan uitstellen dat Adobe ook iPhone als platform ondersteund, des te meer ontwikkelaars zullen zich ook in de native iPhone API specialiseren en juist ook unieke apps voor iPhone ontwikkelen die niet zo snel en makkelijk 'portable' zijn naar andere mobile devices...

Dat is natuurlijk een sterk voordeel voor Apple, het maakt iPhone een des te unieker en aantrekelijker platform, als aapplicaties daarvoor enkel beschikbaar zijn op hun platform...
terwijl andere mobile devices een duidelijk kleiner aanbod aan applicaties hebben.
Zou het ook erg gemakkelijk zijn om flash-based applicaties voor iPhone te maken (gebaseerd op Flex/AIR), zouden ontwikkelaars snel de standaard iPhone API en devkit terzijde leggen en waarschijnlijk sneller flash-based Apps ontwikkelen wat Adobe vervolgens ook een stevige 'machtsbasis' geeft bij ontwikkelaars...
Ik snap niet hoe het ontwikkelen van flash-based apps ooit aantrekkelijker kan zijn dan het ontwikkelen van native iPhone apps, om de simpele reden dat er met flash-based apps gewoon geen geld te verdienen valt.
Ik denk dat het miserabel resource management van Flash eerder een rol speelt. Heb je wel eens gezien hoeveel CPU en geheugen flash soms trekt? Zeker op een mobiel device wil je daarmee erg voorzichtig zijn. De anderen stellen geen eisen/regels voor dergelijke spelers, maar ik denk dat dat de gebruikerservaring grondig kan verzieken.

Misschien ben ik wel een beetje een purist, maar ik vind dat net zoals vroeger, flash te pas en te onpas gebruikt wordt. Welliswaar zijn er weinig sites meer die volledig in flash (pogen) te draaien, maar al die banners waarmee je soms (fullscreen) wordt bestookt!
Valt allemaal wel mee, me 4 jaar oude HTC Pro kon flash gewoon prima aan (flash lite). Daarna hadden we skyfire (2 jaar terug) op elk windows toestel en daar is flash bij mijn weten altijd vloeiend geweest, zelfs tube sites waar je data stream via flash gaat perfect.

Dus waarom zou het nu niet lekker draaien?

Enigste wat ik niet snap dat het zo lang moet duren , flash heb ik al op de G1 gezien vorig jaar (was in ontwikkeling) en nu een jaar later heb ik het nog steeds niet, zelfs geen beta/alpha versie. En waarschijnlijk zal het dus pas bij me nieuwe telefoon (uiteraard ook android) pas werken :S
De grap is dat je met je voorbeeld nu juist geen (interactieve) 'Flash' laat zien, maar het hebt over het afspelen van een filmpje. Dat is iets wat makkelijk zonder 'Flash' omgeving zou kunnen.
Ik denk dat het miserabel resource management van Flash eerder een rol speelt. Heb je wel eens gezien hoeveel CPU en geheugen flash soms trekt? Zeker op een mobiel device wil je daarmee erg voorzichtig zijn. De anderen stellen geen eisen/regels voor dergelijke spelers, maar ik denk dat dat de gebruikerservaring grondig kan verzieken.
Heb je ook maar iets van het artikel gelezen? Ze hebben net Flash geschikt gemaakt voor bijna alle smartphones dus, resource management is dik in orde. Geen argument dus.
Eerder dat er geen restricties voor deze functionaliteit is op die smartphones. Dat het daar nu op werkt zegt nog helemaal niets over hoe efficient het is. Als ik een filmpje of interactieve content wil gebruiken op een iPhone, dan zit ik niet te wachten op content wat m'n accu leegtrekt. Er moet een goede verhouding tussen bestaan en blijkbaar, wellicht is dat nu anders en kijkt Apple weer eens verder, was dat niet het geval. En ik ben blij dat er eindelijk een fabrikant is wat accuduur en snelheid van een OS voorop stelt boven features. Ik ben zeker geen fan, maar die punten hebben mij altijd mateloos geirriteerd in smartphones, geen wonder dat ik nu dus een iPhone gebruik.
voor mij staat apple voor:
gebruiksvriendelijkheid
veiligheid
snelheid
en een beetje eye candy

flash =
niet veilig
niet snel (ronduit traag)
en niet mooi

en gebruiksvriendelijkheid is een vak apart

dus volgensmij is het 100x beter dat ze het niet ondersteunen
Volgens mij is de Mac groot geworden, mede door Adobe en dat haar producten zo goed en snel op werkten. Het is daarom voor mij vreemd dat Apple Adobe zo te matig ondersteund, zeker op zo'n groot product.

Daarbij is het onzin om te zeggen dat Flash traag en niet mooi is; Dit ligt natuurlijk volledig aan de ontwikkelaar en designers. Gebruikersvriendelijkheid staat hier dus ook totaal los van. Ook veiligheid is iets waaraan gewoon gewerkt wordt, net als bij Apple producten (waar het ook wel eens aan schort). Daarbij maak je natuurlijk een vergelijking met een bedrijf (Apple) vs een browserplugin (Flash).

Ik hoop dat er heel snel een <canvas>-banner op de markt komt, zodat mensen zien dat banners (lees:reclame) irritant zijn; niet de FlashPlayer. Flash moet gebruikt worden waarvoor het bedoelt is; video afspelen; (browser) games; interactieve webervaringen, bepaalde RIA's (flex), en mooie desktopapplicaties (AIR)
Als je ziet dat Adobe zich al sinds een aantal jaren volledig richt op Windows en Apple links laat liggen is de houding van Apple ineens niet zo raar meer. Daarnaast is Flash geen product van Adobe geweest maar van Macromedia. Adobe heeft Flash pas verkregen toen het Macromedia had overgenomen. Ook in dat opzicht is er dus niet zoveel klantenbinding met Apple (Macromedia deed daar eigenlijk weinig tot niets voor net als Adobe nu).

De traagheid van Flash ligt helemaal niet bij de ontwikkelaars. De ontwikkelaars bouwen er alleen mee. Je hebt als gebruiker zijnde nog altijd een player nodig om die Flash content af te kunnen spelen. Juist die player is het probleem. Het is de player die zoveel resources slurpt dat webbrowsers 50 tot 100 % cpu gebruik claimen wanneer je een youtube filmpje afspelen. Iets wat ik bijv. Silverlight en Java niet heb zien doen. Als je je bedenkt dat er aardig wat aan webapps in Java worden gebouwd die toch heel wat complexer zijn dan dat youtube filmpje zegt dat toch wel heel wat negatiefs over Flash.

Adobe heeft een fiks probleem wat platformondersteuning en resourcevriendelijkheid betreft. Pas als ze dat aan gaan pakken wordt het ook echt een aantrekkelijk iets. Het wordt nu veelal gekozen omdat het features biedt die de rest niet biedt en je dus simpelweg geen andere keus hebt.
Video's afspelen... Hebben we daar het hele Flash platform voor nodig? Mij gaat het eigenlijk alleen maar om de flash video's die ik niet op m'n iPod kan bekijken.

Ik kan me herinneren dat er voor Windows gewoon een flash video codec bestaat waarmee je flash video's (flv) ook zonder flash af kan spelen. AND THAT IS WHAT WE REALLY WANT!

Wat Apple dus moet doen: zorgen dat hun speler met flv bestanden overweg kan en dan een plugin voor safari maken die die flv's opspoort en dan een knop laat zien (op de plek waar de video hoort te staan) om het filmpje af te spelen.

Voor de rest is flash alleen maar vervelend en games zouden anders toch niet werken.
Om flv af te spelen gebruik je gewoon VLC of installeer je een codecje. Om flv's te downloaden op een flash site bestaat er tientallen programma's en websites waar je gewoon het adres moet opgeven. Of je gebruik FF en kiest uit de tientallen plugins die je waarschuwen voor flv's op een site die je kan downloaden.
FireFox, VLC of codecs op de iPhone?
Dat is jouw mening, maar hoe dan ook stuit ik dagelijks op sites die ik niet kan bezichtigen omdat de gehele navigatie ook via Flash werkt.

Dan heb ik nog liever traag en in jouw mening niet mooi, zolang ik maar alle sites op kan.
Bestaan die websites nog dan? Geef is wat voorbeelden van websites die wat toevoegen maar alleen in flash werken dan?

Het is i.m.o. behoorlijk slecht als je je website flash only bouwt en voor b.v. navigatie kun je makkelijk een alternatief menu bieden. Ik kom ze zelf nooit echt tegen meer (schijnbaar zijn het ook van die prut hobby websites die zoiezo niks toevoegen voor mij dan :-)), ik gebruik flashblock b.v. om alle de dingen waar flash voor gebruikt wordt die toch niks toevoegen (reclame banners) uit te schakelen, maar het liefst zou ik de gehele plugin gewoon verwijderen, wat hopelijk kan als websites zoals youtube gewoon de HTML5 video tag (en e.v.t. een flash player backup voor de IE browsers) gaan gebruiken i.p.v. een bloated flash player (die het ook nog is nodig vind je CPU over te belasten op Mac OS X / Linux).

Wat mij betreft hoeft flash niet naar de iPhone te komen, of i.i.g. een optie om dit direct weer uit te schakelen.

Edit:
Ik zit net even te zoeken of Google al een HTML5 demo had, en inderdaad:
http://www.youtube.com/html5

Maakt gebruik van de video tag, op Mac OS X blijft de CPU gewoon lekker rustig door pruttelen op 15% (Safari) maar als je dan een video via de flash plugin afspeelt heb je gelijk een flash player draaien rond de 55% en Safari op 17% :S.

Helaas werkt de demo website nog niet op Firefox zo te zien en kun je ook in je YouTube account nergens instellen dat je in vervolg de HTML5 video tag wilt gebruiken :-(.

Edit2:
@pxa270
Doel is wellicht geen hobby website, maar het is zo te zien wel gemaakt door iemand die leuk met flash kan spelen, verder komt het bij mij als webdeveloper wel over als een website gemaakt door een hobbyist, veel van de gebruikte elementen hadden niet eens in flash gehoeven of hadden i.i.g. een fallback moeten hebben. Flash moet i.m.o. iets toevoegen en geen requirement zijn (zelfde concept als Unobtrusive Javascript).

[Reactie gewijzigd door dotnetpower op 5 oktober 2009 12:20]

www.volkswagen.nl
www.fiat.nl
www.citroen.nl

Niet bepaald hobby websites die bijna niemand bezoekt.
En open die sites eens met flash uitgeschakeld! Die sites hebben namelijk een volledig alternatieve navigatie naast de flash versie. Dus ook zonder flash player geïnstalleerd blijven die sites gewoon te benaderen, zij het met iets minder eyecandy.

Bovendien heeft slechts de site van volkswagen een volledige flash navigatie.

[Reactie gewijzigd door dsdevries op 5 oktober 2009 12:00]

Dat heb ik net gedaan (Firefox zonder Flash, en iPod Touch). Ik krijg helemaal geen alternatieve sites te zien.

Volkswagen is totaal niet te navigeren.

Op de sites van Fiat en Citroen is nog wel wat te zien, maar de belangrijkste functies (overzicht en selecteren van autos) werken niet.
Dat zijn precies die grote bedrijven dat ze rekening kunnen houden met andere platforms, denk aan kleine schermen, langzame computers, telefoons, of bijvoorbeeld mensen met een handicap.

Mobiele telefoons zijn enorm aan het opkomen als browse platform.
Hiervan is de iPhone inderdaad een groot deel.
Mobiele telefoons hebben geen volledige ondersteuning voor Flash (Nee, ook niet die telefoons die wel beweren Flash te ondersteunen).
Tevens hebben telefoons bijvoorbeeld geen support voor 'mouseover events'.
Hiermee is de site toch al niet 'volledig'.
Ikzelf heb een Flashblocker op de browser thuis, meeestal als er Flash gebruikt is, haak ik af, tenzij ik iets echt wil zien...
Als je het over het technisch ontwerp gaat hebben dan moet je ook de gebruiksvriendelijkheid beoordelen. Je moet voor een website een plugin installeren om het te bezoeken. Hoger kun je de drempel voor de gebruiker niet leggen. In dat opzicht hebben we het dus wel degelijk over hobby sites. Een professional houdt nog enigszins rekening met dit soort zaken en in zekere mate zie je nu ook dat websites steeds meer volgens de richtlijnen van het W3C worden gebouwd met inachthouding van gehandicapten. Juist om te zorgen dat iedereen die site ook kan bezoeken. Het is vaak wel zo dat men je dan niet alle mogelijkheden van de site biedt maar waarbij je wel de informatie kunt zien (daar gaat het uiteindelijk ook om). Als iemand de site niet kan bezoeken is dat weer een gemiste klant en die zijn vooral nu heel erg belangrijk voor met name de autoindustrie.
Het is appels met peren vergelijken wat je doet. Je vergelijkt een combinatie van hardware en software, met een browser plugin...
Er is wel een OSX versie in de Apple browser. Dat is dan wel erg slecht van Apple.
Wanneer maken ze eens Flash support voor x64 browsers.. :O
Daar zullen ze voorlopig nog niet aan beginnen, omdat de penetratie van x64 browsers *erg* gering is. Daarnaast zien ze waarschijnlijk ook nog geen heil of nut in 64-bit browsers.

Ik zou eerlijk gezegd ook geen voordelen op kunnen noemen van 64 bit browsers...
64 bit browsers zijn sneller dan 32 bit browers. En dat merk je wel. Zeker met Windows 7, is het echt fijn om 64 bit te hebben. Ook qua opstarten, van de browser, en laden van pagina's.
De enige reden waarom ik het niet gebruik is juist flash. Ik verwacht dat het gebruik omhoog gaat als ze eindelijk eens na jaren een x64 versie uitbrengen voor windows.
Ja, *duh* ;)
Een browser zonder flash is redelijk gehandicapt. Beetje kip/ei verhaal zo.
Als je bedoelt waarom er geen 64bit Flash is voor Linux. Is er wel:

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

Maar is weinig gekend omdat deze in alpha/beta whatever is.
Het werkt prima ik maak er al gebruik vanaf april of zo zonder problemen.
Werkt inderdaad prima
in firefox heeft ie soms nukken. Weet niet aan wie van de 2 het ligt
In opera werkt het prima
Dan hoop ik dat ze ook eindelijk een degelijke 64 bit build voor Linux maken.
En misschien eindelijk een shockwave versie voor linux in zowel 32 als 64bit
Niet waarschijnlijk aangezien shockwave al jaren dood is.
Ik gebruik al meer dan een JAAR de pre-release van flash 64bit voor linux, en die werkt echt perfect:

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html
Perfect zoals: beter dan 32-bit waardoor facebook games zoals "texa's holdem" perfect functioneren.

Of perfect zoals: het draait evengoed als de 32-bit versie maar nog steeds bugy in vergelijking met Windows/OS X.
Laat ik het zo zeggen: ik ben nog nooit iets tegengekomen wat niet werkt. Dat in tegenstelling tot de 32bits wrapper versie die met bv ubuntu64 word meegeleverd. Die crashte elke 5 minuten.
Het probleem is de multitouch/capacitieve schermen.

Flash sites vereisen vaak dat je met de muiscursor ergens overheen 'hovert' zonder te klikken. Dit zou een wijziging in de iphone interface betekenen.

Daarnaast heb ik flash nog nooit soepel zien lopen, op geen enkele bestaande mobiel.
Neem voor de grap een windows mobile, kunnen het al jaren, werkt ook gewoon soepel, zelfs streamen van films op youtube gaat perfect :)

Jammer dat apple het niet toe gaat staan voor de iphone boys onder ons :) En jammer dat android er pas volgend jaar ondersteuning voor heeft...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 oktober 2009 10:30]

Soepel? C'mon... Ik heb geruime tijd WM gebruikt (Xperia) maar het surfen ging gewoon k*t, IE was een drama maar renderde ironisch genoeg sites vaak beter dan Opera Mobile. Het apparaat had ook nog eens zowat de dubbele resolutie als een iPhone, maar toch (!) zag Youtube zag er zeer slecht uit, al helemaal in vergelijking met de implementatie op Apple's telefoons.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 5 oktober 2009 11:32]

Jammer dat YouTube support er al voor diverse platformen is waaronder de iPhone met een applicatie die heel wat beter van opzet is en meer kan dan wat er nu op Windows Mobile zit. En ja, die apps werken prima en soepel. Het is iets waar men bij YouTube hard aan werkt.

Jammer dat je geen kennis van zaken hebt en maar wat brult wat betreft YouTube. Verder heb je natuurlijk gelijk dat je wel wat zou kunnen missen als je geen Flash hebt. Ik denk dat je hier echter ook de vraag moet stellen of je wel Flash zou willen. Er zijn namelijk heel veel mensen die het verafschuwen omdat hun browser op hun desktopmachine die toch heel wat keren krachtiger is dan hun mobile device al met 50 tot 100% cpu usage op haar knieën wordt gedwongen. Daarnaast zijn de huidige mobile Flash players dermate kreupel dat ze wel wat zuiniger zijn maar ook zo'n beetje 90% van de content niet kunnen weergeven omdat ze er geen support voor hebben. Wat is dan überhaupt nog het voordeel van het hebben van zo'n player? Niets lijkt mij. Pas als Adobe die grote knelpunten heeft aangepakt en die 10.1 versie ook echt een goed werkend alternatief is mag je spreken dat de iPhone mensen pech hebben en de Windows Mobile en Android mensen juist mazzel.

Edit: bij precentral.net hebben ze een artikel met een filmpje waarin de Flash 10.1 player wordt gedemonstreerd. De meneer verteld dat ze goed hebben gekeken naar het platform (in dit geval dus webOS) en wat daar de mogelijkheden van zijn. Het resultaat is dat bij het switchen naar de card view datgene wat je afspeelde meteen stopt. Dat zal voor velen een groot nadeel zijn, die hadden liever dat het in de achtergrond verder ging met spelen. De reden die hiervoor gegeven wordt is vrij simpel: beter omgaan met resources zodat de accu wordt bespaard. Ergens zegt mij dat Adobe dus eigenlijk nog immer kampt met fors resource gebruik en ze dat nog steeds niet hebben weten op te lossen. Het artikel: Adobe Flash 10.1 Announced and Demo'd on the Pre.

[Reactie gewijzigd door ppl op 5 oktober 2009 13:24]

HTC Hero met android ondersteunt in beperkte mate wel flash in de browser. Youtube werkt gewoon goed.
Hmm zit hier met een G1 wel met wat zooi uit de hero dus ff testen op youtube.nl ;) hehe wordt naar de mobile versie geschopt die ook nog is in de gewone player af gaat spelen (wel echt superscherp! lijkt wel HD :P)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 oktober 2009 12:03]

Daarnaast heb ik flash nog nooit soepel zien lopen, op geen enkele bestaande mobiel.
Klik op het youtube icoontje van je iphone ...
Lol, dat is geen Flash... Dat is H.264...

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 5 oktober 2009 12:18]

Het werd eens tijd dat flash goed ondersteund wordt op mobieltjes, heel veel pagina's die ik probeerde te bezichtigen (met onder andere Samsung Omnia en Nokia E-71) werden vaak niet goed weergegeven of je kon gewoon niet verder op die website ivm gebrekkige flash ondersteuning.
Ik hoor vele mensen hierover klagen maar tot heden is/was er geen echte goede oplossing voor.
Flash is momenteel algemeen gemeengoed geworden en wij als internet gebruikers kunnen gewoon niet meer zonder. Ik vind het gewoon schande dat de support nu pas voor mobieltjes komt.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 5 oktober 2009 10:32]

Support is er al een hele tijd hoor, flash lite echt al heel lang (4 jaar denk), en de volledige versie 2 jaar in skyfire, lang leve windows mobile :)
Ik heb i.v.m gebrekkige ondersteuning die omnia weggedaan en ben toen overgestapt naar de E-71 in hoop dat alles beter zou worden. maar flashlite wordt niet zomaar vrijgegeven of je moet een dev. zijn. Bij mijn weten is de laatste versie 3.1 van flashlite die uit is.
Ik zou het niet meer weten is al 4 jaar terug, ik weet wel dat ik zelfs nog simpel flash animaties heb gemaakt om als achtergrond op me Sony Ericsson W850 wou hebben, die ondersteunde dan ook al lash lite :) En skyfire op een windows toestel is gewoon bijna alles wat flash is in de browser werkt.
Ik denk niet dat Flash ooit naar de iPhone gaat komen. Ik zie er zelf niet helemaal het nut van in, dat ten eerste. Daarnaast is het een regelrechte bedreiging voor het appstore platform van Apple.
De iPhone schijnt het aan te kunnen, al lijkt mij dat een beetje sterk. Misschien de 3GS, maar de 3G en 2G denk ik niet als er verder ook nog een proces moet draaien. Maar goed ik mis het niet op dit moment, dus ik kan me er verder niet druk om maken.
Op zich ook wel logisch. Uit onderzoek bleek dat een substantieel deel (>80%) van de safari-crashes werden veroorzaakt door flash. Ik kan me heel goed voorstellen dat Apple de deur op de iphone gewoon dichthoud. Net zo goed als ze silverlight buiten de deur houden. Is misschien een beetje spierballen politiek, maar niet helemaal zonder reden.
Ja, en als Holy Steve volgende week zegt dat er Flash opkomt dan bejubelen de Iphonies het feit dat de Iphone zo geschikt is voor Flash.
Het grappige is dat het succes van de iPhone niet het feit is dat het zoveel anders kan... maar dat het dit op een prettige, simpele en snelle manier doet. That's all, en dat is een reden waarom Flash er nu niet op zit, komt Adobe plots met een Flash die heerlijk efficient is (wat mij toch altijd een voordeel lijkt, ook op andere platformen) dan komt het er en heb je idd een extra prettige ervaring erbij. Ik heb bewust voor die houding van Apple gekozen voor de iPhone, simpelweg omdat ik grijze haren kreeg van mijn voorgaande PDA en smartphones op precies dat gebied.
Het fijne vergeleken met HTML5 van Flash is dat je het uit kunt zetten en je dus geen last hebt van vervelende overlappende banners. In de toekomst als iedereen is overgestapt naar HTML5 gebaseerde animaties voor banners kan dit dus niet omdat het echt onderdeel is van de webpagina zonder gebruik van externe plugins.

Verder kwam HTC Hero bij mijn weten niet met Flash Player 9 maar met Flash Lite 3.1. Ook merk ik niet dat Safari in 64-bit veel sneller is dan de 32-bit versie. Ik zie ook niet in waarom je een browswer in 64-bit zou willen hebben draaien.

Meer informatie op:
http://labs.adobe.com/tec...ashplayer10/features.html
http://www.adobe.com/devn...urch_flashplayer10.1.html

[Reactie gewijzigd door alienfruit op 5 oktober 2009 11:13]

De Javascript verbeteringen in Safari zijn 64 bit only (in ieder geval op OS X). Dus vandaar dat alles en iedereen die Safari op OS X draait zweert bij 64 bit.

Gewoon handig gespeelt van Apple wat van Safari 32bit een gemankeerd product heeft gemaakt. Want ik kan dus nergens vinden dat Squirrelfish alleen op 64 bit draait.

Info over de snelheidsverbeteringen van Squirrelfish:
http://webkit.org/blog/189/announcing-squirrelfish/

Opvallend in bovenstaande link is dat de javascript engine in september 2008 aanvankelijk enkel nog op 32 bit x86 werkt
Het fijne vergeleken met HTML5 van Flash is dat je het uit kunt zetten en je dus geen last hebt van vervelende overlappende banners.
IMHO een non-argument, in Opera kan ik ook (i)frames, animated afbeeldingen etc. uitschakelen, van al dit nieuwe spul wat irritant kan zijn kan hiervoor dus een extra optie worden gemaakt. Eventueel zou je ook nog altijd zelf een javascriptje kunnen maken wat de DOM van die pagina wat doet strippen en al die tags eruit haalt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True