Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

Adobe gaat Flash ontwikkelen voor Microsofts nieuwe mobiele besturingssysteem Windows Phone 7 Serie. Dat maakt topman Tom Barclay bekend tegenover Tweakers.net. Wanneer de Flash-versie klaar is, is nog onduidelijk.

Windows Phone 7 Series met Flash-tilesAdobe is gestopt met de ontwikkeling van Flash voor Windows Mobile 6.5 en zet nu de mensen die aan deze versie werkten in om Flash op Windows Phone 7 Serie te krijgen, aldus productmanager Tom Barclay. "We werken nauw samen met Microsoft om Flash zo snel mogelijk beschikbaar te maken op Windows Phone 7 Serie." Het gaat dan om Flash 10.1, die al aangekondigd is voor andere platformen, maar nog niet beschikbaar is op smartphones.

Adobe verwacht niet dat Flash al beschikbaar is als later dit jaar de eerste toestellen met Microsofts nieuwe OS op de markt verschijnen. "Het is extreem moeilijk om Flash aan te passen voor smartphones. De kern van de code is natuurlijk hetzelfde, maar we willen dat ontwikkelaars gebruik kunnen maken van multitouch, gestures om Flash-elementen te besturen en zaken als de bewegingssensor. Daarvoor moeten we veel werk verzetten." Barclay kon geen exacte datum noemen, maar hij liet doorschemeren dat de Flash-versie niet lang na de release van de nieuwe versie van Windows Mobile moet verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

Ik vroeg me altijd al af waarom het zo lastig is om Flash naar een smartphone te porten, maar bedenk me nu pas dat je idd geen cursor hebt en dat de manier waarop je 't bedient veel anders is.

Kan me veel sites herinneren waarbij je bijv. content vakken met scrollbalken niet met je scrollwiel kunt verschuiven. Dit zal dan dus nog lastiger zijn icm een touch interface.

Was Barclay btw nog niet ingelicht dat 't Windows Phone word ipv Windows Mobile? ;)
Dat en het feit dat Flash gewoon erg resource-hongerig is. Waarom precies snap ik eigenlijk niet, maar het lijkt erop dat het gewoon inefficient in elkaar zit.
1) Er zijn weinig developers die aan optimalisatie doen. Flash biedt hier diverse mogelijkheden voor zoals het cachen van vector graphics als bitmap graphics, waardoor er veel minder rekenwerk hoeft plaats te vinden (dit is alleen effectief wanneer de graphic binnen een animatie niet roteert of scaled). Daarnaast ontbreekt vaak de kennis dat bijvoorbeeld transparantie in graphics ervoor zorgt dat de stage meerdere keren per cycle getekend moet worden. Ter vergelijking met HTML5, de huidige (simpele) animatie mogelijkheden draaien net zo zwaar als eenzelfde simpele animatie in Flash.

2) Flash wordt ingezet voor de meest uiteenlopende projecten waarvoor het platform simpelweg niet geoptimaliseerd is. Neem bijvoorbeeld 3D of physics libraries, het ziet er schitterend uit maar trekt gewoon 100% van je CPU. De vraag is hoe erg dit is? Als ik op een desktop zit vind ik dit niet zo'n probleem als ik er een geweldige game of 3D ervaring voor terug krijg. Probleem is alleen dat dergelijke CPU intensieve applicaties simpelweg niet geschikt zijn voor 'trage' machines.
Omdat de vectoren om de oren vliegen? Dat kost gigantisch veel rekenwerk, het is geen gifje wat standaard plaatjes bevat die af gespeeld worden :D
Omdat het waarschijnlijk een software renderer gebruikt... Het is niet voor niks dat ze in 10.1 het Core Animation framework gebruiken in Safari op de Mac.
Zijn er bij Microsoft nog geen plannen om Silverlight naar Windows Phone 7 te brengen?
Waarschijnlijk dat Adobe daarom vol erop inzet om Flash naar het Windows Phone platform te brengen voordat Microsoft met Silverlight die move maakt.
silverlight speelt een centrale rol in de microsoft mobile phone series 7 strategie. op mix 10 hoor je er meer over. het is mijn overtuiging dat alle nieuwe applicaties voor windows mobile phone series 7 in silverlight ontwikkeld worden naar de microsoft mobile phone series 7 silverlight mobile touch api. de nieuwe schil is waarschijnlijk in silverlight ontwikkeld.

zie ook mijn eerdere scoopje hierover: BreezahBoy in 'nieuws: Windows Phone 7 kan waarschijnlijk oudere apps draaien - update'

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 17 februari 2010 15:10]

En wat bewijst dit nou? Speculaties zijn het nu nog, het is gewoon wachten op MS tot er meer over bekend wordt! Iets nuttigs valt nu gewoon niet te zeggen :)
Ik verwacht persoonlijk dat dat gewoon ingebakken zal zitten bij WP7. Het is bij MS natuurlijk al wel langer bekend dat WP7 eraan gaat komen.
Scott Guthrie had een paar maanden geleden al gezegd dat Silverlight vanaf het begin beschikbaar zou zijn voor Windows Phone 7.
Het feit dat ze de SDK voor de WP7 volgende maand op Mix presenteren, wat Microsoft's jaarlijke web-tools event is, doet vermoeden dat inderdaad de hele UI op Silverlight gebaseerd is.
Hopen dat het gewoon snel is,
Flash ondersteuning zal WM7 wel eens een kans geven om bovenaan te komen in de telefoonmarkt.
Waarom? Alle mobieltjes behalve de iPhone hebben Flash en vrijwel niemand mist het bijzonder veel.
Zeggen dat je iets niet mist omdat je het niet hebt is wel lekker makkelijk ja (nu slaat dat niet op jouw maar op alles/iedereen in het algemeen, daardoor voel je je beter).

Daarbij kan het lang niet op elke telefoon, hetzij beperkt (alleen filmpjes op bepaalde sites/flash lite of andere fratsen waardoor je niet 100% flash ondersteuning hebt...

Ik zit er zeker op te wachten dat het er eindelijk voor android komt (ja sommige telefoons van HTC hebben wel ondersteuning voor een deel van flash 9).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 februari 2010 15:01]

Ik zit er zeker op te wachten dat het er eindelijk voor android komt
Ik hoor dit best vaak in de comments hier en ook elders. Maar nooit de reden waarom... Kun je mij dan eens uitleggen waarvoor je flash precies nodig hebt op je mobiel? Het lijkt mij namelijk nog steeds geen dealbreaker. Zelfs of mijn desktop ben ik Flash liever kwijt dan rijk, want 7 van de 10 keren wordt het gebruikt voor banners.

Wanneer videosites helemaal overgaan op HTML5 zal dat aantal alleen maar stijgen!

Dus waarom? Sites gebaseerd op Flash zijn vaak achterhaald... Navigatie met Flash is ook een no-go tegenwoordig. Games? Ook voldoende alternatieven voor op je mobiel... Waar heb je dus zo persé flash voor nodig?
dumpert.nl
flabber.nl
youtube.com
etc
video dus, maar wel video en surfen tegelijk, geen aparte apps dus
youtube -> html5 geen flash nodig
dumpert -> hadden die niet iets soortgelijks aangekondigd?
flabber -> ken is niet.
Ik gebruik flash ook niet op de computer, dus zijn mijn specifieke surf-behoeftes niet gericht op flash blijkbaar. 1 uitzondering is Vimeo, maar dat interesseert me dan weer niet op een mobiel en men experimenteert al met html5.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 17 februari 2010 15:37]

Heb je al eens nagedacht over het gebruik van flash op een touch screen? Zie je jezelf al flash spelletjes met touch-toetsen gebruiken? En al die handige mouse-over interface elementen... Het vergeten argument tegen flash op o.a. de iPhone?

En movies, ach. HTML5 & youtube werken prima! Hoe lang zal het duren voordat de meeste grotere sites op z'n minst een alternatief klaar hebben... Voor zover die er al niet is.
Waarom dan wel? Ik mis flash niet op de iPhone en heb eerlijk gezegd een hekel aan flash sites op mijn computer? Ik snap zelfs niet dat er nog sites met flash wordt gemaakt de meeste flash sites worden weggeklikt voor ze volledig geladen zijn.
Aangezien Windows 7 Mobile backwards compatible is naar 6.5 hoeven ze niet opnieuw te beginnen met programmeren. Het team dat bezig was kan vrolijk verder ontwikkelen.
Daar ga ik niet mee akkoord. Een deel van de code zal men idd kunnen overnemen, maar om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van de beschikbare bronnen zou men toch echt de code zoveel mogelijk moeten aanpassen aan de nieuwe APIs van WP7
Idd, dat kan... en dat zullen ze misschien een klein beetje doen. Maar ik denk dat dat toch meer iets is voor een volgende release, de eerste release zal waarschijnlijk toch meer directe port worden.
Dit is nog niet officieel vastgelegd. Ik weet zeker dat als iemand hier de stand van zaken over heeft, dat het deze beste meneer wel is.
Betekent dit dat de ontwikkeling voor Flash voor Windows Mobile 6.5.x gestaakt is? Wordt dit niet meer uitgebracht?
Als men het gehele team op 7 zet dan lijkt me van wel ja.
Is er dan al goede Flash-support voor Windows Mobile 6.5.x ?
Ik dacht dat op dit moment Skyfire zowat de enige mogelijkheid was om Flash op WiMo te kunnen gebruiken?
Ik snap er niks van.
Komen ze sinds gister achter dan WM7 eind dit jaar komt?
Waarom zijn ze dan begonnen met flash voor WM6.5?. Betekent dit
dat voor WM6.5 geen flash komt? Wat een rommeltje eigenlijk. Ik krijg toch wel de indruk
dat Steve Jobs gelijk krijgt. Ook bij Google heeft hij dat goed gezien. Die Buzz was bij iedereen standaard aangevinkt en moeilijk weer uit te schakelen. Pas na kritiek heeft Google dit aangepast. Dat hebben ze toch wel bewust gedaan.
Lijkt mij dan weer vrij logisch.
Natuurlijk wisten ze dat WM7 eraan zat te komen alleen niet wanneer. Nu dat wel bekend is kan Adobe hun ontwikkelschema daarop aanpassen.

>Ik krijg toch wel de indruk dat Steve Jobs gelijk krijgt.
Waarmee dan?
Ik las net het volgende (geschreven door een developer van het Flash Player team) op het Flash Player 10.1 forum:

"As for WinMo, we have made the tough decision to defer support for that platform until WinMo7. This is due to the fact that WinMo6.5 does not support some of the critical APIs that we need."

[Reactie gewijzigd door _beevee_ op 17 februari 2010 22:43]

Als men de Flash code nu efficient in elkaar had zitten, dan zou dat toch niet zo'n enorme opgave moeten zijn. Natuurlijk kost dat tijd, maar WP7S (poe hee) heeft neem ik aan gewoon standaard API's voor zaken als multitouch e.d.
De kunst is om een abstractielaag tussen Flash en die API's te bouwen natuurlijk, zodat je het ook makkelijk kunt porten naar andere mobiele OSen. Ik weet niet of er al een telefoon met flash-ondersteuning is overigens.

En multitouch is natuurlijk nieuw in WM, dus veel ervaring zullen ze er nog niet mee hebben.
De HTC Hero ondersteunt Flash (enkel in de default browser), al werkt het meer niet dan wel.

Adobe heeft het altijd al moeilijk gehad om Flash op de verschillende platformen te onderhouden. Zelfs op de desktop slagen ze er maar heel moeilijk in om de recentste versie beschikbaar te maken voor zowel Windows, Linux als Mac.

Je kan dan enkel concluderen dat cross-platform niet in het achterhoofd zat bij het onwikkelen van het platform.

Vergelijk deze situatie met bv. Opera dat er in slaagt om op zowat alle platformen aanwezig te zijn.

/edit: typo

[Reactie gewijzigd door UniCatcher op 17 februari 2010 15:20]

Van mij mag adobe flash ook gewoon dood gaan. Als je na gaat dat er na 7 jaar nog steeds geen versie is voor windows x64 dat weerhoud de hele wereld om internet explore x64 te gebruiken. Ik vind dat echt dramatisch hoe abobe daar mee omgaat.
Flash zit al op verschillende Android toetsellen (wel beperkt maar het is er wel), tevens in skyfire, een browser voor windows mobile telefoons... Flash lite werkt wel native op Windows Mobile!
de nokia N900 heeft flash ondersteuning.
Jup en werkt prima. Net als root toegang en zoals het andere wat je NIET "mag" of "kan" op andere toestellen.

Open Office. Geen probleem. The Gimp. Geen probleem.

Echt een te gek toestel
Nou ja, er is sprake van één codebase voor alle players en AIR. Alleen zit je nog met de platform specifieke code en ik denk dat je in een paar dagen de ondersteuning voor gestures, sensoren e.d. toevoegt.

Maar dit is helemaal afhankelijk van hoe gemakkelijk deze beschikbaar worden gesteld in W7 door Microsoft. Ze hebben ook een abstractielaag voor de gestures, sensoren alleen dan moet je het nog aan de praat maken met de W7 mobieltjes.
Mijn HTC Hero heeft beperkte Flash ondersteuning maar ik vind het een ramp. Niet echt fijn om grote flash advertenties te gaan zitten bekijken op een smartphone resolutie.
Ach ja, maar dat probleem kan je in de toekomst ook hebben als met HTML5/Canvas advertentie gaan maken en als deze net zo brak worden gemaakt als de gemiddelde flash banner. Blijf we het probleem hebben van cpu en memory hog alleen andere technologie. Als je kijkt dat die bekende twitter demo als tussen de 70-90% cpu usage opslurkt...
Dit is het hele probleem. Mensen kunnen wel zeiken over het CPU gebruik van flash banners, maar het probleem zit bij de mensen die de banner hebben gemaak. In Flash kun je een spelletje maken met leuke graphics en aardig physics dat draaid met 30fps, als je het dan niet voor elkaar krijgt om een banner in elkaar te draaien ben je gewoon lomp kun je beter ander werk gaan doen.
Maar wordt dit nu een "full" versie van flash of een lite versie met niet alle functies als de pc versie, zou hier bijvoorbeeld gewoon de hele site van Youtube mee bekeken kunnen worden (om even een voorbeeld te noemen).

[Reactie gewijzigd door rickhave0 op 17 februari 2010 15:03]

een full version, alle features van Flash 10.1 (mits de hardware het onderteunt natuurlijk) zijn op alle apparaten die Flash 10.1 ondersteunen beschikbaar dus zowel op desktops, smartphones, etc.
Alvast een groot pluspunt voor Microsoft. Erger me kapot aan het ontbreken van deze functie op iPhone en ik hoop dat men daar snel mee gaat komen.

Wel netjes van Microsoft dat/als ze dit toelaten. Als er voldoende interesse voor Silverlight is, en die is er, dan gaan mensen dat automatisch wel gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Papadopulos op 17 februari 2010 15:31]

Waar is het pluspunt voor MS? Adobe ging dit ook doen toen de iPhone uitkwam. Ondertussen is het al zover gekomen dat Apple zegt, we kunnen niet meer wachten, we zetten in op HTML5. Laten we eerst maar eens zien hoe snel die Flash zou verschijnen voor Windows Mobile want bij de iPhone zijn ze na 3 jaar nog steeds niet klaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True