Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Adobe heeft de bètaversies Flash Player 10.1 en Air 2.0 uitgebracht. Beide softwarereleases ondersteunen multitouch, terwijl de Windows-versie van Flash Player 10.1 de hardwarematige versnelling van h.264-video mogelijk maakt.

Adobe Systems Benelux company logoDe nieuwe Flash Player is het eerste tastbare resultaat van het Open Screen Project-initiatief van Adobe. Het bedrijf breidt met de release van Flash Player 10.1 de ondersteuning van platforms uit naar een breed scala van mobiele apparaten, waaronder smartphones, netbooks en smartbooks. Hoewel Adobe de bètaversie van de nieuwe Flash Player voor Windows, Mac OS X en Linux-besturingssystemen heeft uitgebracht, zal de versie voor Palms webOS pas later dit jaar verschijnen.

Nieuw in Flash Player 10.1 is onder meer multitouch en het gebruik van gestures. Adobe demonstreerde deze eigenschappen van de nieuwe Flash Player met behulp van een multitouch-all-in-one van HP. Op het scherm werd een kalender-applicatie getoond waarbij met twee vingers het schermpje vergroot kon worden, terwijl met vingervegen door de maanden gescrolled kon worden. Ook kon via een draaibeweging met twee vingers een schijf met keuzeopties rondgedraaid worden. Multitouch is van belang vanwege de ondersteuning ervan in Windows 7 en in veel nieuwe smartphones. De multitouch-ondersteuning voor Apple-apparaten betreft alleen Macs met Intel-chips. Adobe heeft nog geen Flash Player 10.1 voor de iPhone en iPod Touch aangekondigd.

Hardwareondersteuning voor h.264-video is een langverwachte feature in Flash Player. AnandTech heeft de h.264-ondersteuning aan de tand gevoeld en komt tot de conclusie dat de feature in combinatie met een Intel Atom 330 en de Nvidia Ion-chipset een merkbare vermindering van de processorbelasting bewerkstelligt. Ook bij een HP Mini 311-laptop met Ion LE-chipset maakte de h.264-ondersteuning dat sd- en hd-video met Flash Player 10.1 zonder problemen werd afgespeeld. Bij de GMA 4500MHD-chipset was het verschil al minder merkbaar. AMD heeft nieuwe drivers voor zijn AMD-gpu's uitgebracht die ondersteuning voor de nieuwe Flash Player zouden bieden, maar volgens AnandTech werkt de hardwareaccelleratie niet bij de Hulu-videodienst. De lijst met chipsets en gpu's die de h.264-feature ondersteunen is in de release-notes terug te vinden.

Naast bovenstaande features biedt Flash Player 10.1 verbeteringen op het gebied van streaming-media en groepsondersteuning voor het rtmfp-p2p-protocol. Ook biedt de nieuwe versie ondersteuning voor lokale toegang tot microfooninput en voor tekstinvoer via het on-screen-toetsenbord van het apparaat.

De nieuwe Adobe Air 2.0-runtime en -sdk ondersteunen net als Flash Player 10.1 multitouch en een microfoon-api, maar ontwikkelaars kunnen met Air 2.0 nu met een nieuwe api ook toegang krijgen tot native-applicaties op de pc. Air 2.0-applicaties die van deze laatste feature gebruik willen maken moeten dan wel als .exe- of .dmg-installatiebestand weggeschreven worden. Air 2.0 kan nu ook detecteren of een extern opslagmedium via usb op een machine wordt aangesloten.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Uit de bron:
If you are looking for the 64-bit Flash Player 10 prerelease for Linux, the latest alpha refresh is available for download. Release versions of Flash Player are available from the Flash Player Download Center on Adobe.com
Nog een alpha dus :D

Ik dacht even bij het lezen dat dit er ook voor Windows Mobile aan kwam, maar dat was geloof ik toch iets te enthousiast..

Edit: grr, dit moest dus een reactie zijn op KoosKieper!

[Reactie gewijzigd door PaT op 18 november 2009 16:05]

Het enige wat ik kan zeggen: Het werd een keer tijd.

Flash wordt al enige tijd gezien als de default manier om filmpjes te laten zien in een webpagina (Zie nieuwsartikel bijvoorbeeld ;)), dus eindelijk een manier om het beter te doen had al veel eerder gemogen in mijn optiek.
Qua video zou ik toch liever HTML5 zien slagen, dan dat ik weer een plugin moet installeren... Helaas hebben de browserbouwers wat onenigheid over te gebruiken codec, het was ook te mooi om waar te zijn.
Daar heb je wel gelijk in, maar ik heb liever dat je if html5 -> videotag else flash standaard wordt, dan is er tenminste keus :)

Overigens denk ik dat het voor 99% van de mensen het uberhaupt niet uitmaakt of het nou flash of html5 is, als het maar niet meer stottert in full screen .
Daarmee is ook rekening gehouden door het W3C (of het is gewoon mogelijk door de manier waarop HTML werkt)

<video ...>
<flash object/>
</video>

Browsers die <video> ondersteunen zullen die laten zien, en negeren wat er tussen de tags staat, browsers die <video> niet kennen zullen het gewoon negeren en hetgeen tussen de tags lezen.

Hetzelfde als dat je nu al HTML5 tags als <header> kunt gebruiken, het doet niks extra's maar het werkt wel gewoon (behalve dat je ze in IE niet kunt stylen).
Dit is eigenlijk gewoon een hack.
Netter zou iets zijn a la <script> </script> <noscript></noscript>

Iets wat tussen een open en sluit tag staat moet IMHO volledig worden uitgevoerd als een block niet slechts gedeeltelijk
dan zal ie toch t script af moeten gaan en komt t op t zelfde neer uiteindelijk.
Gisteren de ActiveX beta plugin geïnstalleerd en Internet Explorer 8 crashte hard op een simpel YouTube filmpje.

Maar na een upgrade naar AMD/ATi Catalyst v9.11 drivers draait het stabiel.

Hulu desktop fullscreen op 1280x1024 kan nu eindelijk op deze Pentium M single-core 1.7Ghz box, omdat de HD4550 GPU eindelijk benut wordt. Ik zit wel met een 82% CPU belasting, terwijl een 15.7GB 1920x1080 x264 + 1.5Mbps DTS MKV film onder de 40% zit via DXVA, maar het gestotter is eindelijk over.

Nu nog 64-bit Windows ondersteuning en Adobe heeft na 5 jaar eindelijk hun software op een normaal pijl zitten.
klinkt nog niet bepaald als dat de hardwareacceleratie werkt. 3-5% max gpu belasting zou ie ongeveer op moeten zitten met fullhd 1080p en 7.1 DTS in whatever container die dxva ondersteund.
De hardware acceleratie werkt perfect, zonder DXVA is een single-core PentiumM van 1.7Ghz absoluut niet in staat om de zware bitrate te verwerken. Op een Core i7 920 overgeklokt naar 4.2Ghz (octo-core via HT) met een CrossFireX HD5870 opstelling zit ik op minder dan 2% CPU belasting met hetzelfde MKV bestand, maar dat is appels met peren vergelijken.

De meeste CPU tijd zit hem gewoon in het verwerken van de HDD data, opsplitsen van de stream, downsampling van de DTS geluid stream naar stereo headsets (op mijn HTPC gebruik ik optical S/P-DIF, maar die is ook veel krachtiger), en het communiceren met de GPU voor het decoderen van de video. Het feit dat het hier om een 19Mbps bestand gaat met bepaalde scenes die boven de 30Mbps zitten vind ik het zelf aardig meevallen.
gewoon even een simpele vraag:
- 64bit ondersteuning in Linux?
.. dat was een alpha refresh en 4 maanden later is het dus nog steeds in alpha status blijkbaar (of de site is niet up to date). Vandaar mijn vraag, gezien er hier wel een nieuwere versie verschijnt en er niets bijstaat of het om 32 of 64bit gaat.

@Sundace:
Omdat ik op het moment in Ubuntu aan de slag ben. Als ik onder Windows aan de slag was had ik wrs Windows gezegd. :Y)

[Reactie gewijzigd door KoosKieper op 18 november 2009 17:13]

waarom nou weer in linux...
in windows hebben ze ook nog steeds geen 64bit support
(op zich wel lekker.. msie die gewoon alle reclame niet meer laat zien)
als je geen reclame wil, kan ik je van harte firefox met ad block plus plugin aanraden ! en eventueel no-script plugin.
Eens je surfen zonder reclame gewoon bent wil je niets anders meer !
ja de prerelease draait bij mij als een zonnetje:
http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10_64bit.html

(untarren en in je plugins dir gooien en browser herstarten)

[Reactie gewijzigd door GiLuX op 18 november 2009 17:15]

Nu maar hopen dat er niet zoveel proc. kracht wordt getrokken op OSX. Sinds 10.6.2 is het al een stukje beter, maar nog altijd niet dat wat het moet zijn.
Ik draai nu de beta, maar zie niks terug van de geclaimde hardware acceleratie.
Oh, en filmpjes zijn zeer buggy, en de muiswijzer verandert niet meer in een 'vinger' als er gehovered word boven buttons en zo.

Herkenbaar?

Oh, en als dit een beta is, dan word ik niet echt warm van de gedachte aan een 64bit ALPHA.

Then again, de HTML5 beta van youtube was net zo buggy.
Geef mij maar silverlight! (nooit gedacht dat ik dit als mac-fag nog zou zeggen >_>)

[Reactie gewijzigd door Luminair op 18 november 2009 16:58]

Hier ook problemen, sommige flash games doen het ineens niet meer goed.
mwah... zonder duidelijke vaste API zijn die multitouchfunctionaliteiten weinig 'bruikbaar'... omdat de gebruiker niet zomaar visueel kan 'zien' of bepaalde elementen multitouchfunctionaliteit hebben...

in het filmpje is het goed te zien dat de demonstratie-uitvoerder wel omweg 'weet' dat bepaalde pinch-bewegingen over die Kalender andere, diepere schermen oproept, maar visueel is dat voor di niet gewende gebruiker nergens aan te zien en de API zelf geeft dat ook niet voor.
Magic Meat-navigatie is dat.. waarbij je eigenlijk verwacht vand e gebruiker dat hij 'op de gok' bewegingen moet gaan uitproberen, om te kijken of er ook extra functionaliteiten 'verstopt' zitten.


het tweede deel van de demo, de browser based foto-organisatie-tool is juist helemaal niks-nada multitouch aan... die applicatie is volledig 'one-touch'
maar dat heeft toch weinig met de technologie op zich te maken? Als ik nu een app op de iphone instaleer dan moet ik ook maar uitvinden hoe het werkt. Ik ben het helemaal met je eens dat er een gebruikshandleiding bij zou moeten afhankelijk van het doel en de doelgroep maar dat heeft niets van doen met de API.
nee, als gewoon de standaard API van de iPhone aangehouden wordt zijn interface elementen juist zeer consequent en vorgedefinieerd en zal het voor een gebruiker intuitief te gebruiken zijn.

Die betreffende Calender App is een voorbeeld van hoe een gebruiskvriendelijke interface juist _niet_ zou moeten werken... een statische verschijning van een kalenderblad waar je maar net moet weten dat je erboven moet uit-pinchen... om verdere functionaliteiten te ontsluiten (daarom 'magic meat', alsof je slager zegt 'verrasings-gehaktvlees' te verkopen warvan hijvoorheen niet zegt wat e precies voor die in verwrkt is ... zou je dat dan durven eten?)


Dat probleem is juist iets dat heel lang hét probleem van veel Flash-interfaces was... juist door de visuele vrijheid werden veel designers vooral gestimuleerd de mest fantasievolle interfaces uit te denken waarvan echter de gebruiksvriendelijkheid veelal tot ver onder het nulpunt gedaald was...

Als Adobe wil dat Flash ook als ontwikkelomgeving (AIR) populair en veel toegepast wordt, zonder direkt weer hun slechte naam terug te krijgen van onhandige en gebruiksonvriendelijke toepasingen in flash met veel onnodige en storende 'visuele opsmuk' en een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid... zouden ze juist aandacht moeten besteden aan die gebruiksvriendelijkheid ...
Overhaast multitouch te willen ondersteunen, zonder te bedenken hoe dat qua navigatie- en gebruiksomgeving de applicaties en GUI beinvloed is imho snel een 'road-to-disaster' die Flash nu juist al een keer eerder afgelegd heeft
nieuwe beta? niet voor x64 Linux :( en de huidige flash x64 voor linux gaat al zo traag als dikke stront op fullscreen dus een nieuwe beta zou meer dan welkom zijn.

* markg85 pc specs zijn meer dan goed!
Helaas moeten we voor de mobiele versie nog even wachten..
Nice, dat zeker... nu nog een 64 bits versie O-)
Eindelijk ook een versie die een heel stuk lichter is en dus veel beter met video overweg kan. Demo gezien waarbij het al op een N900 werd gedraaid, en dit zag er echt heel netjes uit.

Voor de demo: http://www.youtube.com/watch?v=Pee3nT4bPw4
Als de apple touchtablet gaat uitkomen ga je pas zien hoe hard HP achterstaat met zijn multitouch.

Dat ding lagged en werkt maar half. Echt beta materiaal.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit thuis gebruiken.
Inderdaad, ikzelf denk dat het eerder gebruikt zal worden voor bedrijven ( bij een showroom ) en/of evenementen ( bijvoorbeeld beursen )
Voor een touchtablet zul je ook een pen moeten kunnen gebruiken om te kunnen schrijven imho. Daar leent de touch technologie die Apple gebruikt in de iPhone zich niet echt voor. Goed voor multitouch, maar alleen met geleidende objecten zoals je vinger.

Als je aantekeningen wilt maken of wilt tekenen zul je een pen moeten kunnen gebruiken. Anders moet je toch weer gaan tikken op een onscreen toetsenbord.

Dan kun je wellicht betere 5-wire touch technologie gebruiken. Voordelen van capacitive, maar wel zowel vingers als pennen gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True