Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Adobe meldt dat het eerste model van de iPhone al voldoende krachtig is om Flash 10-content af te spelen, ondanks eerdere tegengeluiden van Apple. Het is nog altijd onduidelijk wanneer de eerste Flash Player voor de iPhone zal verschijnen.

HTC kondigde gisteren de Hero aan, een Android-toestel dat als eerste smartphone Flash 9-content in zijn browser kan afspelen. In oktober moeten de eerste bèta's van de Flash 10-player voor Android, Symbian, Windows Mobile en Palm Web OS verschijnen, maar Adobe heeft nog niets bekend gemaakt over een Flash Player voor de iPhone van Apple.

De processors van de eerste iPhone en van het 3G-model draaien op 412MHz. Begin dit jaar liet Steve Jobs nog weten dat Flash op de iPhone te traag zou zijn. In een vraaggesprek met Tweakers.net liet Mark Doherty, die bij Adobe verantwoordelijk is voor Flash op mobiele besturingssystemen, echter weten dat alle iPhones snel genoeg zijn om Flash-content soepel af te spelen. Doherty stelt zelfs dat elke smartphone met een processor die minimaal op 400MHz is geklokt, in staat moet zijn om Flash te draaien.

Momenteel werkt Adobe samen met Apple aan een Flash-player voor de iPhone, maar Doherty wilde daar verder geen uitspraken over doen. Wel stelt hij dat de ontwikkeling van de Flash 9-speler voor het Android-platform van een leien dakje ging, omdat het mobiele OS is gebaseerd op Linux-code. Daar hebben de Flash-ontwikkelaars bij Adobe volgens Doherty inmiddels ruime ervaring mee.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

"Adobe werkt samen met Apple aan Flash op de iPhone". Ik herinner me dat Adobe dat al eerder zei maar dat dat eerder wishful thinking bleek dan waarheid.

Ik denk dat Apple er niet zo op zit te wachten om Flash op de iPhone te hebben. Apple weet dondersgoed dat het primaire doel van Flash zou zijn om video af te spelen. En Apple heeft zelf genoeg belangen in het video-gebeuren om dat dus liever tegen te gaan. Apple heeft er immers geen enkel belang bij om Flash video als standaard een nog sterkere positie te geven dan het nu al heeft.

Als je kijkt hoe hard Apple nieuwe standaarden pusht zoals HTML5, waar streaming audio en video deel van uitmaakt, dan denk ik dat Apple het veel liever die kant op ziet gaan. En voor het animatie-gedeelte van Flash heb je het eigenlijk ook al niet meer mogelijk: veel dingen die vroeger met Flash werden gedaan, gebeuren nu gewoon met HTML en DOM-manipulatie via Javascript.

Zodra de meeste browsers het ondersteunen, verwacht ik dat bijvoorbeeld een site als Youtube ook zal overstappen van Flash gebaseerd naar HTML gebaseerd streamen. Meer gebruik van open standaarden en minder overhead voor het draaien van Flash.
Ik denk niet dat Apple flash/Adobe zal laten vallen omdat veel van hun hardware verkopen word gerealiseerd door professionele software paketten, waaronder die van Adobe en zo ook de gebruikers.

Maar veel websites gebruiken nu eenmaal flash dus beide partijen zijn er bij gebaat dat het vlekkeloos werkt. Dat Jobs heeft geuit dat het te "traag" zou werken zou meer een signaal richting naar Adobe kunnen zijn om het te optimaliseren voor de iPhone, zodat er minder recources gebruikt word en meer overblijft om meerdere apps tegelijk te gebruiken.

In ieder geval houden ze elkaar op die manier scherp en motiveren elkaar om het verbeteren waar mogelijk :)
Volgens mij ging het Apple er niet om of de iPhone krachtig genoeg was, maar dat een Flash-engine naar verhouding veel te veel resources vreet. Dat levert minder rekentijd op voor andere zaken (zoals safari en telefoonprocessen) en natuurlijk een kortere batterij-duur. Al met al zou dat de beleving van de iPhone nadelig beïnvloeden, en daar wil Apple niet aan tornen natuurlijk (is key-selling-point).
Ik geloof niet dat Flash door Apple wordt tegengehouden omdat het te traag is, maar eerder door de inkomsten die Apple mis *kan* lopen door Flash content vrij te geven op de iPhone.

Veel van de goedverkopende applicaties, met name games, zijn direct afgeleid van Flash-varianten. Van iedere verkochte applicatie houdt Apple 30% voor zichzelf, maar dit kunnen ze op Flash-content niet doen.

Bovendien zullen een hoop iPhone-eigenaren vaker Flash-games gaan spelen, en daardoor minder applicaties kopen. Daarbovenop komt nog dat Apple geen enkele controle heeft over de inhoud van Flash-applicaties, terwijl ze zeer strenge beperkingen kunnen stellen op de native iPhone-apps.
Dat is gewoon onzin. Dat is een fabeltje wat echt eens naar de prullenbak zou moeten worden verwezen :)

Apple ondersteunt zeer actief het schrijven van web applicaties voor de iPhone. Sinds de 2.2 software hoeft er helemaal geen onderscheid te zijn (voor de gebruiker) tussen een webapp en een native app. De webapp krijgt ook een icoontje op het homescreen (kon al vanaf versie 1) en draait niet meer in een tab van de browser, maar fullsize in de browser. Die dus niet meer te herkennen is als de browser, maar alleen maar al de applicatie. Er zijn onvoorstelbaar veel websites die speciaal voor de iPhone zijn gemaakt. Er is zelfs een webdirectory op de website van Apple aan gewijd: http://www.apple.com/webapps/.

En ja, daar zitten ook veel games tussen: alleen al op de website van Apple zijn er 931 genoemd. Deze games doen echt niets onder voor flash games en ze draaien uitstekend op de verschillende iPhone en iPod touch modellen. Dat is ook niet gek, want i.t.t. 99% van de flash content zijn ze namelijk speciaal gemaakt voor de apparaten. Er is rekening gehouden met de schermgrootte en de andere technische (on)mogelijkheden.

Maar waarom doet Apple dat? Apple verdient nauwelijk geld met de App Store en de iTunes Store. Ze verdienen het geld met de producten: iPhone, iPod touch en de andere iPods. Ze willen het liefst een groot ecosysteem creëren, waardoor zij meer apparaten verkopen en dus geld verdienen. Of het nu webapps of native apps zijn, maakt ze helemaal niet zoveel uit. Zolang het maar waarde heeft voor de eindgebruiker die een iPhone of iPod touch gebruikt.


De reden dat flash nog steeds niet wordt ondersteund, is naar mijn mening, toch performance. Als je kijkt hoe flash draait onder Linux en Mac OS X. Dan is het een drama. Dan zie ik inderdaad veel liever HTML5 en javascript. Dat kan namelijk ook in een mobiele browser zeer acceptabel worden uitgevoerd. Ook in de filmpjes van HTC Hero, duurt het laden van de pagina's lang en gaat het scrollen helemaal niet soepel. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat komt door het resource-vretende ondersteunen van flash.

Desondanks hoop ik dat Apple en Adobe met een mooie oplossing komen. Het zou namelijk de keuze van de gebruiker moeten zijn om het aan of uit te zetten. Net zoals dat nu al is voor javascript op de meeste mobiele browsers :)
Apple verdient echt wel goed met de app store en itunes. 30% van iedere app store verkoop gaat naar Apple. Aangezien de ontwikkelaars er blijkbaar moeite en tijd insteken en ermee verdienen, doet Apple dat automatisch ook.
Dat is nogal een boude uitspraak zonder cijfers. Het runnen van de App Store is ook niet gratis. 50.000 apps, miljard downloads, wat denk je dat je daar voor een infrastructuur voor nodig hebt? Zonder te weten welke kosten Apple heeft zijn opmerkingen als "Apple verdient echt wel goed met de app store" niks meer dan speculatie.
Apple is net als ieder ander bedrijf commercieel, dus je kan gerust stellen dat ze met alle kosten er vanaf getrokken nog steeds goede winst maken, ze zouden verkeerd bezig zijn als het niet zo was.

[edit]
Stel dat Apple niks overhoud aan die 30% maar er wel meer iPods en iPhones door verkoopt is de app store nog steeds indirect winstgevend. ;)

[Reactie gewijzigd door Spetsnaz op 25 juni 2009 21:27]

Ik heb het alleen over de App Store, niet over Apple in het algemeen. De App Store an sich hoeft echt niet per se voor winst te zorgen, het kan ook slechts dienen om meer iPods en iPhones te verkopen om dáármee meer winst te maken. Dus nogmaals, zonder cijfers kan je simpelweg niet stellen dat Apple met de App Store (de 30% dus die zij dus inhouden op app sales) winst maakt.
[edit]
Stel dat Apple niks overhoud aan die 30% maar er wel meer iPods en iPhones door verkoopt is de app store nog steeds indirect winstgevend.
Ja, maar de stelling dat Apple Flash niet toestaat omdat Flash apps zogenaamd de inkomsten van App Store apps zouden derven, slaat dan toch nergens op. Ze hebben dan namelijk uberhaupt geen inkomsten uit de App Store. En voor de inkomsten uit extra verkochte iPods en iPhones maakt het niet uit of het komt door de App Store of door Flash apps.

[Reactie gewijzigd door Boris Jeltsin op 26 juni 2009 00:14]

Inderdaad, maar ik vind het zelf een prima deal, je bereikt een groot publiek, en hoeft geen rekening te houden met reclame e.d, aangezien de mensen je vanzelf wel vinden op de centrale plek.

Ook hoef je geen eigen updatemechanisme te maken, en is het ook zo dat je applicatie bijna niet gekopieert wordt, en zo heb je een mooie omzet zonder 'al te veel moeite'.
Dat is toch achterhaald, met wat hacks kan je toch alles installeren, ook flash (als die wordt uitgebracht).

Het is ook een beetje raar om voor een heel duur toestel nog extra inkomsten proberen te pakken door populaire software te blokkeren, software die ze op de PC wel gewoon kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 25 juni 2009 15:35]

Niet volgens deze bron: http://www.iphoneclub.nl/...n-de-gebruikers-doet-het/

De meeste iPhone-bezitters voelen niet de behoefte om een jailbreak uit te voeren. Het zijn juist deze mensen die Apple dicht bij de boezem wil houden, door ze enkel native apps voor te schotelen. Ze snijden zichzelf in de vingers als ze de 93% van de iPhone-bezitters die betalen voor hun apps een alternatief geven.
Wie zegt dat Apple voor flash applicaties niet zo'n zelfde systeem bedenkt? Het zou best kunnen dat ze niet zo maar elke flash appilcatie laten draaien., maar het eerst weer gaan controleren zoals elke andere applicatie.
toch is er ook veel voor te zeggen om geen flash op je telefoon te hebben. de meerwaarde van flash voor een website is niet zo groot meer. moderne webtechnieken op basis van javascript, svg en html5 (open standaarden) zijn een prima alternatief. zeker op het kleinere scherm van een mobiele telefoon.

bijkomstig voordeel is dat de resource verslindende, hinderlijk aanwezige en vaak slecht geschreven flash advertentie banners niet op iphone voorkomen.
Als je flash puur als toevoeging van websites ziet: ja, dan heeft het weinig nut. Een intro in flash is leuk maar hoef ik niet te zien, menu's kun je ook prima erg gaaf maken met javascript, etc.

Maar realiseer je dat Flash veel meer kan dan dat. Flash kan video afspelen, het kan je webcam gebruiken (als je dat toestaat), je kan complete VoIP applicaties in flash maken zou je willen. Ik ben zelf als hobby-project bezig met een MMO in flash, die middels socket connecties met een centrale server praat en asynchroon objecten kan laden, weergeven en laten bewegen. Je enige alternatief voor dat soort applicaties is JAVA en dat heeft weer als nadeel dat het lang niet zo portable is (voor mobiele apparaten in elk geval) als het wel klinkt.

Er zit heel veel potentie in Flash, denk alleen maar aan de 3D shooters die er al in gemaakt zijn en games als HabboHotel. Om het dan af te doen als niet nodig omdat het merendeel van de developers hun talent verkwist met advertenties is zonde! :)
ik ben geen web developer maar wat je aandraagt kan javascript icm met AJAX technologie c.s. ook. juist daarom zijn google chromium en webkit zo geoptimaliseerd op javascript performance de laatste tijd: open standaard web apps op basis van javascript, svg en html5 ondersteunen.

het is ook de reden waarom ie8 zo achterloopt met de acid3 en javascript performance; zij willen hun proprierty silverlight oplossing naar voren schuiven als RIA platform. net zo fout als flash imho dat soort dingen horen in html5 thuis.
bijkomstig voordeel is dat de resource verslindende, hinderlijk aanwezige en vaak slecht geschreven flash advertentie banners niet op iphone voorkomen.
.gif moet dan ook maar van de iphone geweerd worden, kan je ook hinderlijke, resource verslindende geanimeerde advertentie banners mee tonen.
Leuk hoe de apple fanboys maar een ding kunnen doen en dat is naar een negatief aspect van flash grijpen. Dat terwijl er zat andere toepassingen mogelijk zijn zoals video en games.
Bovendien, whitelist anybody? Flash gewoon uitgeschakeld tot de gebruiker zegt dat een pagina het mag tonen. Problem solved. Of beter gezegd, problem does not exist.
Wacht jij lekker nog een aantal jaren verder tot html5 gemeen goed is, ondertussen leven anderen in het hier en nu. Het feit dat over een aantal maanden alle mobiele platformen minus de iPhone over Flash beschikken zegt imo genoeg over de behoefte. Verder vergeet je dat het vrijwel niemand boeit of een toepassing open is of niet.
Ook Apple boeit dat niet, de enige reden dat Apple flash niet ziet zitten is omdat het toepassingen zou kunnen bieden die concurreren met hun eigen toepassingen of toepassingen in de appstore.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 25 juni 2009 20:56]

Dat komt omdat Flash onder OS X erg traag werkt. Het kijken van een filmpje op YouTube kost mijn Core Duo 2.0Ghz ongeveer 80% CPU-tijd. Ik weet zeker dat de performance op de iPhone met een 600Mhz ARM erg slecht zal zijn.
Adobe meldt dat het eerste model van de iPhone al voldoende krachtig is om Flash 10-content af te spelen
Lezen is ook een kunst.
Lezen is vaak een kunst maar goed lezen en interpreteren is nog veel meer een kunst. Het gaat er hier niet om dat Geqxon niet leest wat er staat, nee, hij betwist de uitspraak van Adobe dat de eerste iPhone in staat is om Flash 10 content af te kunnen spelen. Zijn systeem die beduidend krachtiger is heeft er al moeite mee, de kans dat een veel minder krachtig systeem het aan kan is dan heel erg klein. Dat klopt ook, het hele bestaansrecht van de mobile flash dingen is namelijk ontleend aan het feit dat mobile devices niet snel genoeg zijn om dezelfde player als op de desktop te kunnen gebruiken. Adobe heeft in het verleden zelf al eigenlijk aangegeven dat het niet kan. Als je verder kijkt naar wat Flash op bijv. Linux en MacOS X doet is het ook al snel duidelijk dat het niet geschikt is voor mobiele apparaten zoals de iPhone.
Wat dat betreft hecht ik meer waarde aan de uitspraak van Adobe, zij zijn degene die de ontwikkeling doen en dus duidelijk meer in de materie zitten.

Dat het onder OSX slecht draait wil nog niks zeggen over performance op de iphone, zie mijn post hierboven.
De iPhone gebruikt dezelfde kernel en subsystemen als Mac OS X. het is dus gewoon Mac OS X vanuit het perspectief van een software-ontwikkelaar. Alleen de gebruikersinterface, drivers en meegeleverde applicaties zijn anders.
Ik wist niet dat er een x86 in de iphone zat??

De iPhone gebruikt een totaal ander gecompileerde code. Ze moeten dus veel dingen wel opnieuw gaan schrijven voor de iPhone.
Dat iets voor een andere architectuur wordt gecompileerd betekent niet dat het een heel ander besturingsysteem is, Mac OS X voor de desktop is ook hetzelfde voor PowerPC en x86, er zullen wellicht op een heel laag niveau aanpassingen/optimalisaties gemaakt zijn voor een bepaalde architectuur, maar de indeling, werking en interfaces zijn hetzelfde.
Wat dat betreft hecht ik meer waarde aan de uitspraak van Adobe, zij zijn degene die de ontwikkeling doen en dus duidelijk meer in de materie zitten.
Als Apple zegt dat het niet op de iPhone draait, en Adobe wel dan is dat eigenlijk maar op één manier te interpreteren: het werkt kudt. Adobe heeft geen zin om er teveel moeite in te steken, en Apple wil juist dat het werkt zonder dat het onnodig veel resources van de iPhone gebruikt.

Flash op de Mac werkt ook, maar is ook niet leuk. Regelmatig crasht Safari omdat de flash-plugin vastloopt, meestal op een banner die net zo goed als animated GIF in de website had kunnen worden gestopt.
Dat het onder OSX slecht draait wil nog niks zeggen over performance op de iphone, zie mijn post hierboven.
In principe heb je gelijk. Maar ppl heeft ook gelijk. Zoals ik al aangaf is de Flash versie op Mac OS X niet erg betrouwbaar. Adobe en Apple werken samen aan Flash voor de iPhone, dat is goed nieuws (voor de mensen die op flash zitten te wachten, ik zou het graag uitzetten). Leuk voor in Phone OS 4.0 lijkt me. Het betekent in elk geval een goede en stabiele versie.
Regelmatig crasht Safari omdat de flash-plugin vastloopt
Inderdaad. Ik vind het ook eigenlijk van de gekken dat apple nu zelf met een oplossing moet komen om de crashes van safari te verminderen. Hebben ze wel netjes opgelost in Mac OS X 10.6 trouwens. Maar eigenlijk moet adobe zelf het probleem oplossen in mijn mening..

Als het komt hoop ik voor de mensen die het gebruiken dat het stabiel is. Zelf zal ik het gewoon uitzetten.. Youtube werkt gewoon en ondanks wat sommigen beweren wordt flash niet echt vaker gebruikt. Vooral filmpjes etc.
[...]


Als Apple zegt dat het niet op de iPhone draait, en Adobe wel dan is dat eigenlijk maar op één manier te interpreteren: het werkt kudt. Adobe heeft geen zin om er teveel moeite in te steken, en Apple wil juist dat het werkt zonder dat het onnodig veel resources van de iPhone gebruikt.
Je kan het ook interpreteren als 'Apple wil geen flash op de iPhone'. Niet om hier nu die discussie aan te zwengelen (die is al vaak genoeg gevoerd, maar je schiet er niets mee op omdat het hoe dan ook gissen blijft).

Overigens kan ik me voorstellen dat het in de browser slecht werkt, veel ads die in Flash zijn gemaakt zijn erg slecht gescript en gebruiken veel resources, en vaak heb je ook nog eens meer dan 1 banner.

Wat mij wel erg fijn lijkt is de mogelijkheid projectors te maken voor de iPhone die dan direct naar de appstore gepubliceerd kunnen worden. Hopelijk komt het daar nog eens van :).
OSX draai bijvoorbeeld ook op powerpc cores. Het iPhone os is gebaseerd op osx, en flash perfomance onder OSX is gewoon net top, daar hoef je zijn uitspraak niet voor te geloven, dat kun je gewoon benchmarken.
tja, en ik geloof Adobe gewoon niet. Dit kan ook gewoon puur marketing zijn. Feit is dat ze zelfs voor de normale OSX geen effieciente flash kunnen maken, waarom zou het ze dan opeens op een mobiel wel lukken?

Echt gigantisch irritant, zeker omdat steeds meer met flash gedaan word en dat mijn MacBook flink gaat blazen.
Grote kans dat flash onder osx voornamelijke emulatie is van voor windows geoptimaliseerde code.

Ik denk dat adobe voor de iphone wel wat beters kan, sowieso is het een ander platform, (arm ipv x86) waardoor ze veel code niet kunnen hergebruiken en dus specifiek voor het platform moeten schrijven en optimaliseren. Maar als ze ook samen werken met apple kan er nog wat leuks onstaan.

Ik zit er in ieder geval niet op te wachten. Ik heb liever dat developers hun menu's gewoon in css en html maken.
Dat klopt, in de .app van projectors en Air applicaties zit gewoon windows code die geemulert word op Mac OSX.
Heb je inderdaad gelijk in. Ik zie zelf behalve flash sites en youtube ook geen goede reden waarom je flash op je Iphone nodig zou hebben.
Youtube werkt gewoon op de iPhone, en zelf (geen idee waar dat aan ligt) kom eigenlijk nooit op flash sites (naast youtube) of af en toe spele.nl
Dat komt omdat hiervoor andere streams beschikbaar zijn gesteld (in mp4 formaat als ik het goed heb), er wordt vanzelfsprekend geen flashvideo (flv) gebruikt.
(bijna) alle filmpjes op youtube zijn gehercodeerd naar ik geloof h.264
Klopt ja, het duurt namelijk ook iets langer voor filmpjes beschikbaar zijn op de iPhone (nadat ze zijn geplaatst op youtube). Zeker 1 a 2 dagen!
misschien is de software op zo'n manier geprogrammeerd dat deze minder belastend is voor mobiele apparaten?
Hum, mijn MacBook met 2.6GHz processor heeft er geen problemen mee, kan rustig Vista draaien in VMWare Fusion, Firefox aan met Youtube en tegelijk Photoshop en Dreamweaver aan hebben staan (en gebruiken). :?
juist je draaid dus flash onder een virtuele windows omgeving.
tuurlijk lukt dat normaal omdat flash geschreven is voor windows.

dat flash zo brak is onder OS X dat komt door dat ze de code niet goed hebben aangepast voor OS X.
Hetzelfde lukt hier prima op een MBP, maar dan het 'flash' onder de OSX browser (Safari). Degenen die het traag hebben hebben het mischien zoals boven al aangegeven op een PPC, en dat het dan mischien geemuleerd ofzo wordt.
Nee sorry,

Ik heb een Intel iMac (April 2008) en die schiet ook naar 80-90% toe met bijvoorbeeld de banners van nu.nl, schermpje sluiten en het is meteen over (ook als ik 20 andere tabs open heb). Flash onder OS X is gewoon brak, en ik kan het Apple niet echt kwalijk nemen.

Ach, met toenemend marktaandeel zal de druk bij adobe om een betere flash implementatie te schrijven ook wel toenemen. (Misschien correleert dat wel mooi met de afnemende veiligheid van het platform ;) )
Idd, hier op mijn iBook moeten flash filmpjes ook altijd haperen tot op het moment dat ze volledig gebufferd zijn..
ah das nog een PPC, flash en PPC is een grote ramp, op een dikke G5 is flash nog steeds traag en flash10 is niet aan te raden.
flash neemt meer mogelijkheden met zich mee ;) denk bijvoorbeeld aan apps
flash neemt meer mogelijkheden met zich mee ;) denk bijvoorbeeld aan apps
Reken er maar op dat Apple dit juist weer tegen zal houden. Op de PC en Mac heeft Flash bijvoorbeeld toegang tot geluid, microfoon, webcam en af en toe misschien bestanden. Op de iPhone zal dit zonder twijfel worden uitgeschakeld om niet te concurreren met de App Store.

Overigens lijkt me dat een prima zaak. iPhone applicaties uit de App Store zijn juist geoptimaliseerd en getest voor de iPhone. Hoewel ook daar inmiddels een hoop rommel te verkrijgen valt wordt er in elk geval nog gecontroleerd of het werkt, veilig is en zich enigszins aan de Human Interface Guidelines houdt.
Ik vind het toch frappant dat de reden voor het soepele verloop van flash voor android linux is en dat flash voor apple producten faalt. OSx en Linux hebben per slot van rekening toch beide een unix achtergrond.
Sterker nog - op mijn 400MHz Nokia N800 heb ik ook Flash- het werkt maar bij elke site met een hoopje animatie (vb. ads) vindt de browser dat het script te traag draait en vraagt het of ik ermee wil stoppen. Als ik niet wil stoppen bevriest het systeem ongeveer 90 seconden en wordt warmer en warmer.

Op OS X heb je ook Flash 9 en 10 maar het neemt een Core2Duo om het degelijk te draaien. De PowerPC versie is iets beter maar kan toch wel het systeem blokkeren.

Flash op gelijk welk platform is zo traag als dikke stront - ik vermijd dan ook sites met veel flash of volledig flash.
Helemaal mee eens... Op mijn MBP 2.5Ghz laat Flash ook al snel de CPU temperatuur flink oplopen. De OS X implementatie is gewoon niet erg lekker.
dit lees ik wel erg vaak:
Apple erg huiverig over de mogelijkheid van code draaien waar hun geen 100% controle over hebben.
Waarom is het dan al vanaf de allereerste dag dat de iPhone te koop was mogelijk om webapplicaties te draaien?

Ontopic:
Flash mag die iphone eens even vergeten, en fatsoenlijke osx en linux versies verzorgen.
webapplicaties
Je bedoeld webapplicaties in de vorm van HTML of PHP in je browser? dat is geen applicatie die op je iphone draait.
Kijk eens naar de post van Hoedje boven je, er zijn speciale iPhone applicaties welke in de browser draaien welke veel meer zijn dan 'een website'.
mjah.. als ik een fullscreen webpagina maak is het toch ook nog geen applicatie? Ook niet als ik deze een icoontje geef in het startmenu.

het blijft een webpagina, hoe die ook vormgegeven is. Je moet er altijd voor online gaan en das niet altijd overal erg handig.

Met een flash player op de iphone zelf kun je ook flash games, etc. downloaden en opslaan en vervolgens zonder internetverbinding starten. Dat is een steek in de rug voor Apple, want dan wordt het voor iedereen mogelijk om gratis applicaties te downloaden en te starten.
Ik vind de versie voor OS X anders heel fatsoenlijk, werkt hier altijd zonder problemen en sterker nog als het gaat om HTML/CSS via XML in te laden in Flash dan werkt het op OS X beter dan op Windows. Bepaalde karakters, opmaak methodes en dergelijke zitten om de een of andere reden wel in de OS X flash player maar niet in die van Windows.

Welke oen bij Adobe ooit bedacht heeft dat scrollen op OS X anders geïnterpreteerd moet worden dan op Windows blijft dan wel weer even de vraag...
Gek dat het op android dan zo lekker draait, want zelfs met een dualcore CPU draait het op linux gewoon beroerd. Een tweetal pagina's met flash filmpje of flash advertentie open en je CPU speedstept al naar de maximale stand.
Inderdaad, hun ruime ervaring rijkt wel iets te kort om het soepel te laten draaien op een erg degelijke pc met linux...
Dan doe je toch iets verkeerd, hier op Ubuntu 9.04 en een ouderwetse Pentium 4 2,6ghz draaien flash filmpjes en flash advertenties op dezelfde pagina perfect zonder te schokken
en kijk eens hoeveel cpu npviewer.bin pakt (en crasht)
Dat doet niet af van het feit dat het gewoon soepel afspeelt allemaal op een ouderwetse cpu, dat het cpu gebruik omhoog schiet merk ik niks van, crashen doet het ook niet en als je de pagina weg klikt daalt het cpu gebruik ook weer.

Ik wil niet zeggen dat het hoge cpu gebruik netjes is maar zo problematisch als hier beweerd word is het ook weer niet.

[Reactie gewijzigd door Spetsnaz op 25 juni 2009 16:53]

Daar hebben we het juist wel over.
Veel CPU power is nodig, dus is het onmogelijk om het op een mobile OS te zetten, als ze niet alles willen herschrijven
Kwa Spaghetti code is ADOBE gewoon nog 300 keer erger dan Microsoft
Ik vind dat het allemaal maar lang duurt. Ik denk dat de allerzwaarste sites toch niet eens werken op de iphone 3gs ook al is die een stuk sneller.

Een webdevelopper houdt toch gewoon rekening met hoe zwaar zijn flash is als die hem voor een mobiel platform maakt? Er zullen denk ik altijd pagina's blijven die het net niet helemaal strak doen maar dat houdt je volgens mij toch altijd.
Een webdeveloper die werkt aan een website voor een mobiel platform gebruikt in de eerste plaats geen flash maar simpele xhtml.

Die smartphones proberen gewoon websites weer te geven zoals een normale computer dat doet, het enige probleem hier aan is dat ze helemaal niet de kracht hebben van een gewone computer.
denk niet dat flash erop komt omdat je met flash een ander programma kan daaien/starten en dat mag niet van Apple.
En webapps dan? Die mogen ook gewoon van Apple.
Het probleem is dat Flash heel zwaar op de CPU leunt en dat zou niet nodig moeten zijn. Adobe heeft een achterstand op moderne grafische systemen want bijvoorbeeld Flash Lite gebruikt onder water nog geen OpenGL of OpenVG. Was dat wel zo, dan zou de rendering van de graphics op de MBX Lite accelerator van de iPhone, en bij de 3G S zelfs op de SGX accelerator kunnen draaien. Het is nu net alsof je een game volledig in software gaat renderen terwijl er een dikke videokaart in je PC zit.
Bij mijn weten kan je zelf bepalen of jouw Flash Lite implementatie gebruik maakt van zulke technieken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True