Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties
Submitter: M3!

Adobe heeft de samenwerking met Apple gezocht om de technische problemen rond de implementatie van Flash op de iPhone vlot te trekken, zo verklaarde Shantanu Narayen, ceo van Adobe op de World Economic Forum in Davos.

Adobe Flash logo"Het is een technisch moeilijke uitdaging en dat is een deel van de reden dat Apple en Adobe samenwerken", aldus Narayen tegenover Bloomberg. Wat de technische moeilijkheid precies is, wilde de topman niet vertellen. Al in juni 2008 verklaarde Narayen dat Flash voor de iPhone al in een simulatieomgeving op een pc draaide, maar dat omzetting naar het apparaat voor problemen zorgde.

Hoewel de Flash-player geïnstalleerd staat op 98 procent van de pc's in de wereld en op meer dan 800 miljoen mobieltjes, ontbreekt Flash-ondersteuning nog steeds op de iPhone. Mogelijk heeft een deel van de vertraging te maken met de weerstand van Steve Jobs tegen het gebruik van Flash op de iPhone. Zo heeft Jobs in maart 2008 op een aandeelhoudersvergadering gezegd dat Flash op de iPhone te traag is, terwijl Flash Lite een te beperkt aantal features heeft. Het kopstuk van Apple zou liever zien dat Adobe een derde Flash-product ontwikkelt dat het midden houdt tussen Flash en Flash Lite.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Ik vraag me af of er niet nog iets heel anders meespeelt: dataverkeer.

Apple heeft afgedwongen dat de iPhone in alle landen inclusief een abonnement met onbeperkt internet wordt verkocht, maar daarvoor duidelijk wel wat concessies moeten doen: zo was het tot de recente 2.1.x firmware release niet mogelijk om iets uit de iTunes store te downloaden via 3G (of het nu om aangeschafte liedjes of podcasts ging) en de af-fabriek meegeleverde Youtube-player schotelt je via 3G uitsluitend de low-quality versie van filmpjes voor, terwijl je via WiFi standaard high-quality bekijkt - wat overigens probleemloos wordt afgespeeld.

Met Flash gooi je in principe de poorten open voor alle soorten video's - bijvoorbeeld ook voor de player die we hier op Tweakers.net gebruiken (die door veel andere sites ook wordt gebruikt, oa. Dumpert). Dan heb je als fabrikant geen controle meer over welke versie de gebruiker krijgt voorgeschoteld - en daaraan gerelateerd, het dataverbruik. Het zou me niets verbazen als Apple op dat punt bepaalde beperkende verplichtingen heeft richting de telecomproviders in diverse landen.
Misschien komt er enkel Flash ondersteuning voor de volgende generatie iPhone? Allicht dat een eventuele opvolger meer rekenkracht heeft en zodoende wel in staat is Flash content te handlen?

Ik vraag me namelijk erg af hoe ze Flash fatsoenlijk op de huidige iPhone willen krijgen. Als ik kijk naar het CPU gebruik bij een website waar een beetje Flash wordt gebruikt, dan heeft mijn 2x2GHz Macbook er soms al behoorlijk moeite mee. De huidige iPhone heeft geloof ik al moeite genoeg om een pagina zonder Flash te renderen, dus veel ruimte is er niet.
het lijkt me naief om er vanuit te gaan dat deze Flashplayer gericht is op het weergeven van huidige Flash content. Huidige Flash applicaties zijn ontwikkeld voor desktop systemen en zullen inderdaad nooit goed werken op de huidige generatie mobiele telefoons. Dit zou slechte reclame voor zowel Adobe als voor Apple zijn.
Het lijkt mij aannemelijker dat Flash content voor iPhone een variant wordt als Flash Lite, echter beter geintegreerd met iPhone OS (efficienter en meer features).
Ik vermoed dat men eerst zeker wilt zijn dat de flashspeler niet "misbruikt" kan worden door apps die niet via de appstore gereleased worden. Het grote probleem in een flashspeler is dat men daarvoor apps zou kunnen ontwikkelen waar Apple geen grip op heeft. Verder dat het traag kan zijn, natuurlijk echter ik kon me nog vroeger op m'n PI 233Mhz dat het vaak zat ook nog lekker (stickfigures oa) liet draaien. Dus natuurlijk bestaat de kans dat er apps ontwikkeld worden of sites die gewoon te zwaar zijn voor de iphone echter dit risico bestaat net zo goed dat dit voorkomt via de gewone Appstore. Jammer dat Apple zo'n gesloten model erop na blijft houden aangezien ik me toch bij een multifunctioneel apparaat als een iPhone op zijn minst een flash-site zou kunnen bezoeken.
Ik denk dat het probleem wat je hier schetst hoogst onwaarschijnlijk is. Apple heeft geen enkele reden om bang te zijn voor Flash apps. Ze lopen er geen omzet mee mis want de App Store is ook voor gratis apps. Sterker nog, in het begin wou Apple juist alleen maar webapps toestaan en webapps zijn natuurlijk vergelijkbaar met Flash apps. Dus nee, ik weet wel zeker dat dit niet de reden is.

Wat ik denk dat de reden is, is dat Flash momenteel gewoon een desktop app is, zowel in technisch (de snelheid) opzicht als usability opzicht. Flash sites zijn ontworpen voor pc's en niet voor een mobile device. Je kan Flash dus niet zomaar porten naar een mobile device want dan loop je al snel tegen beperkingen op, bijvoorbeeld het verschil tussen muis en touchscreen.

En Apple kennende willen ze niet iets uitbrengen wat maar half werkt dus werken ze nu samen met Adobe om een goed werkende Flash voor de iPhone te ontwikkelen. Begrijpelijk en ik ben daar ook blij mee. Ik wacht liever op iets dat goed werkt dan iets te moeten gebruiken wat slecht werkt.
Ik denk dat het probleem wat je hier schetst hoogst onwaarschijnlijk is. Apple heeft geen enkele reden om bang te zijn voor Flash apps. Ze lopen er geen omzet mee mis want de App Store is ook voor gratis apps.
Voor mij is het ook glazen bol kijkerij hoor, maar ik denk wel dat n4m3l355 mogelijk gelijk heeft. Wellicht gaat het niet om de omzet, maar het is ook al lang en breed bediscussieerd dat Apple ook een bepaalde kwaliteit van de beschikbare applicaties wil handhaven. Het is niet voor niets dat "onzedige" applicaties die borsten laten wiebelen of scheetgeluidjes maken worden geweigerd (hoewel die laatste ondertussen wel zijn toegestaan). Of kijk naar Gabo, dat geweigerd is omdat de 'interactie onplezierig is'.
Dat is zeker zo. Maar dat geldt alleen voor de App Store. Apple ziet de App Store als dé manier om 3th party software op je iPhone te krijgen en wil logischerwijs de kwaliteit van die software hoog houden, het kan immers gewoon een onderdeel van de iPhone genoemd worden.

Flash-based apps die op websites staan, daar heeft Apple weinig mee te maken. Die horen niet bij de iPhone. Als de user ze wil gebruiken, vindt Apple dat best (getuige de ontwikkeling van Flash Player voor de iPhone). Het is de keus van de user. Als deze apps niet goed werken of een onplezierige interactie hebben kan men dat moeilijk Apple gaan verwijten.

Overigens kan ik inmiddels ook al borsten laten wiebelen op m'n iPhone hoor. ;)
Ik vraag me af of de beperking technisch is of politiek. Gezien de fraaie games die er op de iPhone verschijnen lijkt het apparaatje me meer dan sterk genoeg.
Of wellicht prijs.

Ik heb wel eens wat opgevangen wat Adobe vraagt voor een licentie voor Flash op een embedded systeem en dan kunnen de onderhandelingen wel even duren ;)
Dat heb je dan verkeerd gehoord. Zie bijvoorbeeld dit persbericht van Adobe:
Adobe will continue to open access to Adobe Flash technology, accelerating the deployment of content and rich Internet applications (RIAs). This work will include:

- Removing restrictions on use of the SWF and FLV/F4V specifications
- Publishing the device porting layer APIs for Adobe Flash Player
- Publishing the Adobe Flash® Cast™ protocol and the AMF protocol for robust data services
- Removing licensing fees - making next major releases of Adobe Flash Player and Adobe AIR for devices free
Zie ook de website van het Open Screen Project.

Edit, nog een aanvulling: het betekent concreet dat de specificaties van het SWF formaat open zijn (zie hier) en dat het iedereen vrij staat zijn eigen Flash-player te schrijven, voor welk device dan ook. Mocht je tijd en zin hebben, dan kan jij dus een Flash-player voor de iPhone schrijven. Of het zin heeft is een tweede natuurlijk; als Adobe het al niet voor elkaar krijgt - om wat voor reden dan ook - dan lijkt het me stug dat een gemiddelde hobbyist het wel kan.

[Reactie gewijzigd door Punksmurf op 1 februari 2009 19:14]

Dat heb je dan verkeerd gehoord. Zie bijvoorbeeld dit persbericht van Adobe:
Nee hoor:
For immediate release

[...]

SAN JOSE, Calif. — May 1, 2008
dat de specificatie nog minder dan een jaar pas open is ;)
Ja, dus? Dan is hij toch open? Dan is er toch niet de issue van licentiegelden?
Waar Rukapul op doelt is dat het artikel stelt dat Jobs persoonlijk zijn ongenoegen heeft geuit over Flash op de iphone. Dit ongenoegen heeft hij in Maart 2008 op een aandeelhoudersvergadering geuit. Het SWF formaat is pas in Mei 2008 open source geworden, twee maanden later dus.

Met andere woorden: De reden waarom Jobs toentertijd tegen de implementatie van flash op de iphone was had best te maken kunnen hebben met de licentiekosten.

Dat het nu geen issue meer is dat is inderdaad duidelijk, laten we dus ook maar hopen dat de iphone-tailored flashplayer snel gereleased wordt.
Thanks, das duidelijk :). Zou dan idd goed kunnen ja.
Betekend dit ook een verspoedigde Flash-versie voor Windows Mobile telefoons?
Die is er al. Het is alleen een amper werkbare super oude Flash 7 implementatie die uitgebracht is als ActiveX module, om maar over 'oud' te spreken.
Probeer Skyfire eens. Die werkt best aardig met de moderne flash sites.
ik begrijp niet echt wat nou de toegevoegde waarde van flash is op een mobiel aparaat als een iPhone. Als je even snel een youtube filmpje wilt zien kan dat gewoon en voorderest hebt je het toch niet nodig. Sites die zonodig flash menutjes moeten gebruiken bezoek ik liever toch al niet. (ik mis het niet op me iPhone laat het maar lekker weg)
Jij misschien niet, maar ik zou toch wel politiek24 online willen bekijken op mn iPhone...
De toegevoegde waarde is dat dan het grootste deel van de sites wél werkt. De internep funktie gebruik ik erg vaak en ik zou het fijn vinden om gewoon alle sites te kunnen bezoeken.
Hoewel de Flash-player geïnstalleerd staat op 98 procent van de pc's in de wereld en op meer dan 800 miljoen mobieltjes,
Flash-lite zeker ja, maar het echte Flash zie je op de meeste telefoons toch niet terug, waardoor je toch gewoon een error krijgt ala "flash-lite kan dit stuk flash niet afspelen".
[...]


Flash-lite zeker ja, maar het echte Flash zie je op de meeste telefoons toch niet terug, waardoor je toch gewoon een error krijgt ala "flash-lite kan dit stuk flash niet afspelen".
Hoewel de Flash-player geïnstalleerd staat op 98 procent van de pc's in de wereld en op meer dan 800 miljoen mobieltjes,
En dan praten we natuurlijk over Flash Player.
Hoewel de Flash-player geïnstalleerd staat op 98 procent van de pc's in de wereld en op meer dan 800 miljoen mobieltjes

[Reactie gewijzigd door Phyth0n op 1 februari 2009 22:33]

maar ok de mobieltjes is dat vrijwel altijd flash lite
Mischien een domme vraag maar heeft de Ipod Touch dan wel flash-ondersteuning? :?
Nee, zelfde OS + functies (muv Bel, SMS, (3G) en Bluetooth dan). De iPod Touch heeft dus ook geen ondersteuning voor Flash.
En SilverLight? Is dat geen optie, of is dat alleen maar nog zwaarder en nog minder wenselijk (Microsoft)?

Tis wel nieuwer, en dus wellicht nog flexibel en/of voor iPhone te ontwikkelen?
Het is natuurlijk veel belangrijker dat er goede ondersteuning voor Flash komt dan ondersteuning voor Silverlight, omdat er 1000x zoveel websites zijn met Flash dan met Silverlight.

Ondersteuning voor alletwee zou natuurlijk helemaal leuk zijn, maar dat ze eerst hun pijilen op Flash richten, kan ik goed begrijpen.
Typisch Tweakers om maar een deel van het verhaal te vertellen en het is wel heel Tweakers om de schuld weer bij Steve Jobs te leggen. Het is gewoon niet zo eenvoudig om flash werkend te krijgen op de iPhone vandaar dat er nog steeds geen Flash op de iPhone te vinden is.

Speaking with the Bloomberg news service on the sidelines of the World Economic Forum in Davos, Switzerland, Adobe CEO Shantanu Narayen acknowledged that even after months of striving, a workable version of Flash for the iPhone remains a tough nut to crack.

"It's a hard technical challenge, and that's part of the reason Apple and Adobe are collaborating," Narayen told Bloomberg Television. "The ball is in our court. The onus is on us to deliver."

How much exactly are the two companies collaborating? Some reaction to the Bloomberg report has taken Narayen's words to suggest that Apple is pitching in like never before. But we've seen that kind of generality before in regard to Flash for the iPhone, dating back to March 2008, when Adobe first confirmed that it was working to bring Flash apps to the iPhone. And even then, it was apparent that this would not be a simple chore. As Adobe said at the time: "To bring the full capabilities of Flash to the iPhone Web-browsing experience we do need to work with Apple beyond and above what is available through the SDK (the iPhone software development kit) and the current license around it."

Two weeks before that, in early March, Apple CEO Steve Jobs had thrown cold water on hopes for a happy Flash-iPhone coexistence. The PC version of Flash, he said, "performs too slow to be useful" on the iPhone, while the Flash Lite version for mobile phones "is not capable of being used with the Web."
Een versie die filters en AS3 ondersteund zou leuk zijn. Flash Lite wordt al vaak gebruikt om de interface een mobiel toestel mee te maken. Zo ken ik wel enkele mediaspelers en telefoons die het hiervoor gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True