Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

HTC heeft in Londen zijn derde Android-toestel aangekondigd. De Hero wordt uitgerust met HTC's eigen interface voor Android. Bovendien is de smartphone het eerste toestel dat met volwaardige Flash-content in de browser overweg kan.

HTC presenteerde de nieuwe Android-smartphone tijdens een persevenement in Londen. Het is de eerste Android-smartphone met HTC's eigen interface Sense. Deze widget-interface, die eerder onder de naam Rosie opdook, moet de Android-toestellen van HTC onderscheiden van toekomstige modellen van andere merken, net zoals TouchFlo3D dat voor Windows Mobile-smartphones van HTC moet doen.

De nieuwe smartphone wordt als eerste uitgerust met een volwaardige Flash Player. Tot nog toe draaiden smartphones alleen de uitgeklede versie Flash Lite, die over minder functionaliteit beschikt. Adobe maakte dinsdag bekend dat Flash 10 voor alle smartphoneplatformen beschikbaar komt.

De Hero heeft een 3,2" groot capacitief touchscreen met een resolutie van 480x320 pixels. De Android-smartphone heeft een vijfmegapixelcamera en beschikt over gsm, gprs, umts, hsdpa en gps. Verder is het toestel uitgerust met een bewegingssensor en een kompas.

De Hero is na de T-Mobile G1 en de Vodafone Magic het derde Android-toestel van HTC. Ook Samsung brengt binnenkort een smartphone met Android uit, de i7500. Dat toestel moet nog deze zomer op de markt komen. De Hero moet begin juli verkrijgbaar zijn en zal simlockvrij 500 euro  kosten.

HTC Hero HTC Hero HTC Hero

Update 24/6 15:01: De Flash Player van de HTC Hero ondersteunt Flash 9-content en niet, zoals eerder gemeld, Flash 10. Ook zijn de prijzen bekend gemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Ik ben bang dat de scheve onderrand het toestel niet echt geschikt maakt voor de gemiddelde broekzak. Het is niet erg comfortable om een toestel met uitstekende delen in je broekzak te hebben en daarnaast zal er wat spanning op het plastic komen te staan wat voor scheurtjes zal zorgen.

Verder is het design wel :9 De G1 had een imho nogal bejaard uiterlijk maar inmiddels komen de Android toestellen qua design steeds dichter in de buurt van de WM en iPhone telefoons en da's een goede zaak. Voor de "vorm over functie" mensen wordt de keuzevrijheid weer een stukje groter en de "functie over vorm" users lopen niet meer met een oerlelijk toestel op zak.

[Reactie gewijzigd door AtleX op 24 juni 2009 13:55]

Het is niet zo dat de kin een halve meter uitsteekt. Mijn G1 past redelijk in mn broekzak, en de kin is daar helemaal geen factor in.
Maar goed, het is zowiezo geen goed idee een telefoon in je broekzak te doen, hogere temperaturen zijn slecht voor de levensduur van accu.
De volledige specificaties:

Qualcomm's MSM7200A proc running Android at 528MHz, 512MB/288MB ROM/RAM, 3.2-inch TFT-LCD with 320 x 480 pixel rez, 900/2100MHz HSPA and Quad-band GSM, trackball, GPS, 802.11b/g WiFi, 3.5mm audio jack, G-sensor, compass, and 5 megapixel auto-focus cam with microSD expansion.

In vergelijking met de HTC Magic niet echt veel verschil dus qua specs.

@YoupS:
Een verlengstukje kost nog geen tientje, dat kan het niet zijn :)

[Reactie gewijzigd door Phyxion op 24 juni 2009 14:10]

Misschien niet, maar ik zie hier een verschil wat voor mij wel belangrijk is: op deze telefoon zit dus een 3,5 mm audiojack in. De Magic heeft dit niet (alleen mini-usb dacht ik). Hiermee kan je dus je 'gewone' oordopjes in stoppen..... wat voor mij een pluspunt is. Ik heb niet voor niets (naar mijn mening) goede oordopjes gekocht!

@Phyxion: dat tientje niet, maar wel het gedoe met nog zo'n kabeltje. Had dat gedoe ook met mijn Sony Ericsson...... Nu ben ik dat kabeltje kwijt 8)7 maar goed... toch weer een extra kabel in mijn broekzak.

[Reactie gewijzigd door YoupS op 24 juni 2009 21:17]

Kan iemand me vertellen waarom Android toestellen allemaal zo'n lage resolutie hebben? Veel WM toestellen hebben een resolutie van 800x480, terwijl Android toestellen niet hoger dan 480x320 lijken te gaan.
Zijn er geen capacitieve displays met zo'n hoge resolutie? Dit kan ik me opzich niet voorstellen namelijk.
Omdat Android nog geen hogere resolutie dan 480x320 ondersteunt geloof ik.

Edit: Helaas even geen bron kunnen vinden, maar dit is wat ik gelezen heb in de threads van xda over het porten van Android naar de Touch HD. Daar was het een probleem maar dat was nog voor Android 1.5 geloof ik.

[Reactie gewijzigd door Kaalaamaazoo op 24 juni 2009 13:14]

Een collega van mij (hoi Jaap!) heeft een OpenMoko. Daar draaide Android prima op met een resolutie van 640x480. Alleen het opstartschermpje zag er gek uit. Verder zijn er ook skins voor de Android-emulator die 640x480 zijn.
Ja, dat klopt ( Hoi Jeff ;) ) Het OS heeft er geen moeite mee. Helaas zie je wel vaak dat applicaties niet voor deze hoge resolutie ontwikkeld worden, maar dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat de meeste applicaties (hardcoded) uitgaan van een lagere resolutie, omdat de tot nu toe verkrijgbare Android phones allemaal 480x320 resolutie gebruiken. De ontwikkelaars en programmeurs houden gewoonweg (nog) geen rekening met andere resoluties
dat zou wel erg stupide zijn als dat echt zo was.

een nieuw mobile os maken en dan je beperken in de resolutie???
Toch is het wel zo. Pas bij 2.0 komt ondersteuning voor hogere resoluties.
Stupide? Waarom er komen superveel telefoons aan met android en die gaan echt wel verkocht worden... Dus ja het verkoopt toch wel dus stupide is het zeker niet, eerder kostenbesparing.

Android schaalt inderdaad niet zo goed, tenminste je kan eht wel op een hogere reso draaien maar dan is bijna alles uit verhouding (12 icoontjes verdeelt over 1000*600 pixels).
ik kan het nergens vinden op internet als ik google want het maximale resolutie is
Dus lijkt me allemaal zeer voorbarig om te zeggen dat er een max resolutie is.

Mij lijkt het een enorm slecht design als dat zo was. alle schermen moeten gewoon makkelijk kunnen resizen.. Alle applicatie zouden daar nu al voor gemaakt moeten worden dat er meer pixels zouden kunnen zijn in verschillende vormen (aspect ratio's)

Ik neem even aan dat je gewoon layout manager hebt (net als in java zelf) als je een app schrijft voor android.
Het is geen beperking van capacitieve schermen of Android in ieder geval. Waarom, tja dat is moeilijk te zeggen. Wellicht denken de telefoonbouwers dat daar momenteel nog niet genoeg behoefte aan is in de markt. Immers is Android een jong platform en moet nog aan zijn naamsbekendheid werken bij het grote publiek. Dergelijke toestellen zullen duurder zijn en wellicht is het hier nog niet de goede tijd voor.
Bovendien moeten veel fabrikanten nog met hun eerste android toestel komen. Dit is pas het derde toestel dat op de markt komt. Er zullen vast telefoons met meer verschillende form factors gaan komen.
En zoveel WM toestellen hebben niet zo'n groot scherm hoor. Er zijn er natuurlijk zeker een aantal maar er zijn ook zeer veel schermen met een zelfde resolutie.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 24 juni 2009 13:26]

Toch vraag ik me af waarom deze toestellen bijna altijd een trackball hebben, is dit een verplichting van Google of gewoon een soort 'gadget'?
is een center-design-placement. Zodat er een duidelijk midden onstaat in het design zelf.
omdat die trackball nogal lekker werkt bij browsen om omlaag te scrollen ? ;) Als je met je vingers gaat scrollen neem je bijna een kwart van het scherm in, nu zachtjes eraan draaien, en zie het gaan ! :D
Het is volgens mij geen verplichting van Google. Google kan ook niets verplichten. Ze kunnen alleen voorwaarden opstellen om als "with Google" telefoon aangemerkt te mogen worden, iets dat de Hero volgens mij toch al niet is door de aangepaste interface.

Ik moet zeggen, ik begreep ook nooit zo goed waarom bijvoorbeeld de G1 zo nodig een trackball moest. Maar ik heb sinds kort een Magic en ik maak veel vaker gebruik van de trackball dan ik vantevoren had gedacht. Bijvoorbeeld bij het scrollen door lange pagina's en textselectie is het eigenlijk fijner dan elke keer over je scherm swipen.

Ik vind het iig een mooi toestel, de Hero. De voordelen van een kin begrijp ik ook, alleen is die mij net "te". Een paar fracties minder groot had toch beter geweest denk ik.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 24 juni 2009 13:17]

op zich een net design alleen de scheefstaande "kin" kan me minder bekoren.
Doet inderdaad weer denken aan de oude hoorn, kan me geen reden bedenken waarom je dit zou willen, verstaanbaarheid is toch wel dik ok met de meeste huidige telefoons.

Ook in je broekzak zit dit niet echt ideaal, dan kan je hem nog beter over de lengte licht gebogen hebben als is dat weer niet ideaal voor scherm ontwikkelaars. ;)
Het schijnt dat ze dat gedaan hebben voor als je hem neerlegt dat het scherm de oppervlakte niet aanraakt. Ook zorgt dit voor een betere microfoon-effect.
Had dit niet vooral te maken zodat je de scroll-wheel (trackball) beter kon hanteren?
Het is inderdaad voor de trackball! Moet zeggen dat ik bij trackball telefoons zo'n knik toch wel erg handig vindt. Ook dat hij niet direct op het scherm ligt vind ik wel een prettige gedachte. Het maakt dan in de praktijk misschien niet heel veel uit, het is toch een prettige gedachte.

Dat design ziet er verder heel net uit. Wel hopen dat die camera van fatsoenlijke kwaliteit is. Kwaliteit van mijn HTC Diamond vind ik echt om te huilen. Met het klepje eraf zodat dat plasticen schermpje er niet voor zit is al een hele verbetering, maar het is nog steeds niet geweldig. In low light situaties is het helemaal een ramp. Met een lichte schemering krijg je eigenlijk alleen nog maar wat contouren op de plaat. Design van Android schil ziet er ook prima uit. Dit is misschien wel waarom ik HTC toch wel mooi vindt altijd. Ook TouchFlo voor de WM toestellen werkt prima. Nu nog even de prijs afwachten
Edit: Zie ik daar nou een 3,5mm jackplug aansluiting? :)

Is trouwens die scherm resolutie altijd zo laag bij Android toestellen? 480x320 vind ik nou niet echt geweldig. Ben toch altijd wel een groot fan van series of dergelijke kijken in de trein/bus.

Weet iemand trouwens een goeie site voor Android apps? Ik zit toch nog steeds aan een iPhone te denken gewoon voor de massale ladingen apps, maar Android schijnt ook al steeds betere apps te krijgen. Die homemade dingen van Windows Mobile zijn wel leuk, maar ik mis soms toch wel wat dingen.

[Reactie gewijzigd door Adanteh op 24 juni 2009 14:23]

Kijk hier eens:http://www.android.com/market/
Android heeft een eigen market. Werkt ongeveer hetzelfde als de market voor de iPhone. Alleen heeft die iPhone Market strengere toelatingseisen voor de applicaties. Bij de android market kan iedereen die z'n 25 dollar betaald heeft een app plaatsen.
Zal dat nu echt zoveel uitmaken? Ik vind de meeste telefoons, ook al zit de speaker bijna bij je neus, meer dan prima geluid geven. Dat is allang geen issue meer.
En het scroll-wheel raakt de oppervlakte ook niet, denk ik.
Hmm, zo beschadigd idd je scherm niet als die ligt. best slim ja =) En niet nadelig eigenlijk.. Een vriend heeft een g1 en die is niet onhandig =)
Over het algemeen ligt mijn telefoon met het scherm naar boven :+
Ik heb zelf de G1 welke ook over een kin bezit, en ik moet zeggen dat ik het kinnetje nog geen enkele keer als nadelig heb mogen beschouwen.
Vooral de interface ziet er erg goed uit. Alleen de kin stoort mij ook.
Vraag me af waarom ze deze er uberhaubt op hebben gezet.

Verder is het misschien toch eens tijd dat HTC met flits of eventuele led-lampen gaat werken, want deze telefoon is toch wat meer gericht op de consument zo te zien.

En ja, ik weet dat je foto's niet hoort te maken met een telefoon en blahblah maar toch is het wel zo handig ;)
Touch Pro had ook al ledje... Zal wel voor de duurdere telefoons zijn...
Touch Pro2 heeft deze ook niet meer...
Vind het al heel wat dat ze naar een 5mp zijn gegaan..
Bij andere toestellen blijft htc hangen op 3.2mp.
Al die extra megapixels hebben ook totaal geen zin. De plastic lenzen die erop zitten bieden slechts een oplossend vermogen van ongeveer 2 megapixel. Alles daarboven zit alleen ruimte op je SD-kaart te verspillen.

Er zijn enkele telefoons met iets betere lenzen, maar die zijn ook altijd wat dikker.
HTC Wizard heeft een LEDje voor verlichting bij foto's.. kan nou niet zeggen dat het bepaald helpt, overigens.. gebruik 'm meer voor verlichting 'snacht's, zelfs op de fiets werkt dat prima ;)
Ziet er echt erg mooi uit :o

Alleen die kin... :(
Spijtig dat ze dat niet weg doen, hierdoor zit het ook lastiger in de broekzak.

Iemand enig idee hoe de prijs zal zijn?
Ik denk dat de prijs in de buurt van de magic zal liggen, misschien nog iets duurder.
De magic kost nu op het goedkoopst zo'n 450 tot 500 euro.

Inderdaad idiot van die kin, zo te zien aan de bovenstaande reacties vind vrijwel niemand die kin mooi of nuttig, vooral niet in je broekzak.

Ook een mooi herkenningpunt van HTC-software, die klok. Dat zit in al hun toestellen met touchflo-3D
in pricewatch is de magic 399...
Ik hou wel van het kinnetje hoor :) me G1 heeft dat ook en heb nergens problemen mee, mijn telefoon is ook iets van 2x zo dik maar past MAKKELIJK in me zak :)
Uiteindelijk komen we er wel :)

Op de bekende "chin" na moet ik zeggen dat ik dit een erg mooi toestel vindt. En waar ik de Rosie UI in de uitgelekte beta rom er nogal "plastic" uit vond zien, hebben deze afbeeldingen mijn mening verandert.

Chapeau HTC, chapeau!

UPDATE:

Van Engadget, hij wordt in juli gereleased in Europa.

[Reactie gewijzigd door nowherebound123 op 24 juni 2009 13:01]

Me G1 draait ook Rosie en daar ziet het er wat echter uit... Wat je hier ziet is knip en plakwerk lijkt wel.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juni 2009 13:18]