Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Adobe heeft aangekondigd dat Flash CS5 een exportfunctie voor iPhone-toestellen zal bevatten. Hierdoor wordt het mogelijk om applicaties te maken die op de smartphone kunnen draaien, ondanks dat de Apple-telefoon geen Flash Player heeft.

Volgens Adobe kunnen applicaties worden gebouwd op basis van de api's van Flash Player 10, Adobe Air 2.0 en Actionscript 3, waarna de code direct gecompileerd wordt naar ARM-compatibele code met behulp van de iPhone OS 3.0 sdk. De uiteindelijke applicatie kan van een handtekening worden voorzien en via iTunes ter goedkeuring worden aangeboden. Via deze omweg kunnen ontwikkelaars toch applicaties op basis van het Flash-platform ontwikkelen en deze in de App Store van Apple uitbrengen, ondanks de afwezigheid van een native Flash Player op de smartphone.

Er komt dus een mogelijkheid om Flash-code vanuit de Adobe-ontwikkelomgeving direct om te zetten naar applicaties die draaien op de iPhone, maar er zijn wel de nodige beperkingen. Ontwikkelaars kunnen bijvoorbeeld wel gebruikmaken van systeemonderdelen zoals het touchscreen en de accelerometer, maar de applicaties zijn niet in staat om bijvoorbeeld swf's met behulp van ActionScript af te spelen of om toegang te krijgen tot de ingebouwde webcam en de microfoon. Ook zal slechts een deel van de graphics baat kunnen hebben bij de hardwarematige versnelling en rendering, zo schrijft ArsTechnica. In een vroeg bèta programma zouden al enkele apps zijn gebouwd die via de softwarewinkel van Apple worden verkocht. Wanneer Adobe's Creative Suite 5 precies uitkomt, is nog onbekend, maar een publieke bèta moet nog dit jaar uitkomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Dit betekent dus ook dat we vanaf Flash CS5 IPhone/IPod apps op een Windows machine kunnen ontwikkelen :9~ ... tenzij ik verkeerd genformeerd ben, vereiste dat tot dusver een Mac.

Dit is naar mijn idee een mooie optie, alhoewel ik nog steeds hoop dat ook Apple op korte termijn toe zal treden tot het Open Screen Project, momenteel zijn ze de enige grote speler die niet mee doet ;(
Flash 10.1 (geoptimaliseerd voor low spec devices!) zou dan beschikbaar komen op onder ander iedere (moderne) smart phone. Ik zie een hoop voordelen voor zowel website en webapplication designers als eind gebruikers.
Je hebt alsnog de iPhone SDK nodig om je flash projectje om te zetten naar iPhone code, nog steeds OSX only dus.
Nee dat is dus niet correct. De export functie van Flash zet je Flash project direct om naar een iPhone applicatie. Je hebt daarvoor dus NIET de SDK nodig.
Je hebt daarvoor wel de SDK nodig, want dat is de enige manier waarop je de benodigde libraries kunt bundelen en je code kunt signen.

Ook al compileert Flash "direct" een iPhone executable, dan nog heb je de SDK nodig om een valide app te krijgen die je naar de App Store kunt sturen.

Mac-only dus.
Nee hoor, je krijgt gewoon een mooie signed .ipa bij mijn weten...
Volgens Adobe kunnen applicaties worden gebouwd op basis van de api's van Flash Player 10, Adobe Air 2.0 en Actionscript 3, waarna de code direct gecompileerd wordt naar ARM-compatibele code met behulp van de iPhone OS 3.0 sdk.
Dat komt uit het bericht hierboven, de iPhone OS 3.0 sdk is enkel beschikbaar onder OSX.
Hier een tweet van een Ryan Stewert (Adobe Platform Evangelist) :

"One of the biggest things about the Flash/iPhone news is that you no longer need a Mac to build iPhone apps."
Maar builden is iets anders dan compilen
Flash IPhone authoring is volgens Applications for iPhone:Developer FAQ ook mogelijk met Windows:

> "What operating systems are supported for authoring iPhone content using Flash?"
iPhone application development will be supported on operating systems supported by Adobe Flash Professional CS5. This includes both Mac and Windows based operating systems.
Misschien een beetje offtopic, maar wat ik vooral hoop is dat ze CS5 niet zo rushen als volgens mij met CS4 is gebeurd. Die software-suite is echt niet grondig getest, waardoor veel gebruikers problemen (hebben) ervaren. Ik ben er alleen bang voor, gezien het feit dat er zo'n populaire feature in komt te zitten, dat ze het pakket weer zo snel mogelijk op de markt willen brengen.
Met elke versie wordt CS meer bloated en minder stabiel. Ik stop ermee. Ik blijf bij de huidige en ga niet meer upgraden.

Het wordt tijd dat Adobe een stap terug doet en kijkt wat hun gebruikers nu eigenlijk nodig hebben. Ze knnen het wel, dat hebben ze laten zien met Lightroom. Een nieuwe app, van de grond af opgebouwd.

Als het zo doorgaat zal met Adobe CS hetzelfde gebeuren als met Microsoft Office: men gebruikt het alleen nog wanneer het moet. Omdat er in je bedrijf geen alternatief voor mag/kan worden gebruikt. Of omdat je net die bepaalde functie nodig hebt die alleen daarin zit. Maar als het even kan, zal men een ander, nieuwer, sneller, beter doordacht programma gebruiken.

Je ziet het aan alles; niet alleen de software zelf, maar ook de upgrade cycles en de features. Wat dacht je van de idiote, trage installatie procedure. Ik ken werkelijk geen programma/pakket dat z traag installeert en zoveel troep meeplaatst. En laten we de enorm hoge prijs niet vergeten. Conclusie: CS is niet een pakket waarbij de belangen van de gebruikers voorop staan, maar die van de marketing afdeling van Adobe.

[Reactie gewijzigd door mddd op 7 oktober 2009 10:41]

Met welk onderdeel heb jij problemen dan? Behalve heel af en toe crashen heb ik geen problemen (MAC).
Ik hoop dat ze de interface van CS5 weer terugdraaien naar die van CS3. Ik vond die van CS4 rampzalig werken.
Idd, CS4 is om te huilen af en toe... Ik hoop dat ze er dan voor kiezen om Flash CS5 eventueel iets eerder uit te brengen dan de rest. Vooral Premiere mogen ze wel even stevig doorlichten dit keer.
Ik vind dat Adobe erg goed bezig is voor developers. Stel je hebt een simpele Applicatie (bv: een stopwatch) waarom zou je die voor elk platform (WM, SYM, ANDROID, IPHONE, BLACKBERRY, WEBOS enz) apart moeten ontwikkelen? Met stevige Flash-support voor alle platformen (behalve iPhone) wordt cross-platform development eindelijk weer interessant (naast Java uiteraard).
Naast het probleem van lock-in dat masterpoi noemt, is naar mijn mening het grootste probleem dat dit soort cross platform ontwikkelen onvermijdelijk leidt tot een 'grootste gemene deler'. Dit levert apps op die minder goed zijn dan ze zouden knnen zijn. Je moet immers de standaard afstemmen op dat wat alle platforms kunnen.

Voorbeeld: om iets uit een lijst te selecteren, heb je op de iPhone verschillende widgets: de normale scrollende lijst en ook nog een soort wiel dat bijvoorbeeld in select boxes in Safari wordt gebruikt. iPhone gebruikers zijn aan die manier van selecteren gewend. In Android worden lijsten op een andere manier weergegeven en in WinMo wr anders. Het resultaat is dat een ontwikkelaar in Flash in het beste geval een Flash widget zal gebruiken : dat geeft tenminste nog enige overeenstemming tussen applicaties die met Flash zijn gebouwd. Maar heel vaak zal men ook zelf een oplossing gaan maken en die is per definitie altijd slechter dan de oplossingen die de gebruiker kent uit het eigen besturingssysteem. Consistentie is immers een top-prioriteit in interface design.

Nog een voorbeeld: sommige platforms ondersteunen hardware versnelling van bepaalde acties. Andere niet. Je kunt je software dus niet zo schrijven dat hij daarvan afhankelijk is want dan werkt het niet goed op elk platform.
Tja, maar deze probleem blijf je altijd houden ook al maak je het niet in Flash. De applicatie moet toch vaak wel aangepast worden voor de verschillende platforms en soms voor specifieke telefoons. Zelfs met mobiele websites. Verder is er niet veel consistentie te vinden bij mobiele toestellen...
Lol. Ja vendor lock-in dat is the way to go. Zolang het maar geen microsoft is...

Waanzinnig kortzichtig imho. Elk platform heeft toch zijn eigen sterktes en zwaktes. Het is bijna zoals zeggen: laten we in elke auto hetzelfde interieur steken, want het is eenvoudiger om daar toepassingen voor te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door masterpoi op 7 oktober 2009 10:27]

Jij vindt het toch ook handig als je autoradio's bouwt, dat deze in bijna elke auto werkt?
En niet dat je de autoradio voor iedere fabrikant: VW, BMW, Citroen enz telkens moet aanpassen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 7 oktober 2009 10:16]

Maar daar is de standaard een industriestandaard (ISO) die door iedereen is overgeengekomen en wordt aangehouden. (Tenzij je zo'n geintegreed systeem (gps/radio/dvd/enz..) in je wagen hebt). (En klopt ook niet helemaal gezien de vele conversiestukjes die je in de winkel kan kopen)
Wat je zegt over flash de standaard maken doet mij meteen denken aan:

http://www.saveie6.com


"After all, how can IE6 be violating standards when it has essentially BEEN the standard for years?"

en

"W3C will also get a copy of the list so they realize the need to change their specifications to fit IE6."

uiteraard als grap bedoeld, maar jij vervangt simpelweg IE6 in dit verhaal door Flash.

[Reactie gewijzigd door masterpoi op 7 oktober 2009 10:29]

Dus de browser van de iphone krijgt geen flash. Nou draait dat op phones toch niet echt vloeiend, maar tochjammer. Technisch geeft dit al aan waar de problemen liggen, de rendering is niet optimaal en de webcam en microfoon zijn niet beschikbaar.

Het actionscript probleem is meer een licentie probleem dat apple geen geinterpreteerde talen toelaat op de iphone. Dus geen java in de browser, want dan zou je zelf applicaties erop kunnen zetten. En apple wil volledige controle houden.

Big apple is watching your phone!
Steve Jobs is een control freak. En daar betaal je bij Apple producten ook voor, daar is absoluut niets mis mee. Zolang het gepaard gaat met kwalitatief hoogstaande producten dan. Ik zal niet snel iets Apple kopen, aangezien ik een "wannabe-tweaker" ben, maar als ik een I-phone in mijn handen heb ipv mijn eigen Xperia X1 ben ik stiekem toch wel een beetje jaloers op de degelijkheid van het OS...
Probleem is denk ik ook een beetje het perfectionisme van Steve Jobs. Als iets niet perfect kan, dan wil hij het gewoon helemaal niet.

Op de iPod Shuffle zit geen display. Bij de komst van de eerste Shuffles werd daar uitleg over gegeven: Omdat de concurrentie er te weinig van bakt (doelend op al die digitale kleine displaytjes op die langwerpige mp3-spelers met een dopje op de USB-aansluiting) Apple zag in dat ze op de goedkoopste versies van hun iPods niets beters konden leveren, dus lieten ze het achterwege. Ik heb nu zelf al een tijd een mp3-speler zonder schermpje, en het bevalt me niks moet ik zeggen. Liever een lelijk rekenmachine-schermpje dan helemaal niets.

Met Flash op de iPhone is het denk ik een beetje hetzelfde verhaal. Het werkt niet perfect op de iPhone, dus doen we het helemaal niet. Daar komt bij dat een groot deel van de gebruikers niet eens zal merken dat ze functionaliteit missen. Youtube kan je toch wel kijken buiten je browser om, en dat is toch een van de belangrijkste dingen waar je Flash voor nodig hebt. Maar als er wel Flash uitkomt voor de iPhone en het werkt haperend, heeft iedereen dat door en zullen er misschien zelfs klanten gaan zeuren.
Ja dat is allemaal leuk, maar die degelijkheid is nutteloos zodra je een flash filmpje wil kijken, of Skype over je mobiele connectie, of een route planner, of alle andere dingen waarvan Apple heeft besloten dat je dat allemaal niet echt nodig heb, of dat het je zou verwarren omdat er tenslotte al een soort van vergelijkbaare functie in zit.
geen routeplanner?
- tomtom is er ook voor de IPhone

youtube / quicktime filmpjes werken allemaal

en een groot deel van de beperkingen (zoals skype niet via 3G) komen vanuit At&T ed. niet van apple.


Get your facts straight.
AT&T heeft aangegeven dat ze nu wel Skype willen toestaan over 3G, dus deze zal naar alle waarschijnlijkheid ook binnenkort beschikbaar zijn in de app-store.

http://www.macrumors.com/...for-iphone-voip-services/

Ook geeft Apple in dat bericht aan dat Apple blij is dat AT&T voip over hun netwerk wil gaan supporten.
Dit werd dan ook waarschijnlijk alleen maar toegelaten omdat Apple en AT&T onderzocht worden door de FCC
het voordeel hiervan is wel minder risico op mallware en andere ellende. Op windows mobile wel eens gezien wat de nadelen zijn van die krengen, en daar wordt je ondanks de vrijheid en openheid ook weer niet vrolijk van.

Wil je vrijheid opgeven voor security risks, of juist niet? En da's een vraag die iedereen zich moet stellen. De iPhone is een goed toestel, maar dat zijn alle andere toestellen ook. Het is maar precies waar je als eindgebruiker het meeste waarde aan hecht.
Ja echt heb altijd een virus/mal/spy ware scanner moeten gebruiken om me windows mobile telefoon :S NOT

Ik heb 5 WM telefoons gehad en nooit iets wat op een virus/spyware/malware leek, en downloaden dat ik deed elke app die me wel leuk leek direct er op geknald...

Zoals NL terrosime als excuses gebruikt om wetten door te drammen (niet alleen NL) gebruiken iphone users blijkbaar standaard dat alles om (schijn!)veiligheid draait... Sorry maar wordt nu wel een beetje te simpel om dat als antwoord op elk negatieve puntje van de iphone te geven.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 oktober 2009 10:32]

Dat zou imho geen vraag maar een keuze moeten zijn.

Om Steve Jobs zelf te quoten: "We believe in choice!" ;)
> "Nou draait dat op phones toch niet echt vloeiend, maar tochjammer"
Die problemen worden aangepakt door de aankomende Flash Player 10.1 die geoptimaliseerd is voor (low spec) mobiele apparaten.
Denk ik ook! Als je even kijkt naar de games die mogelijk zijn op een iphone, kan je wel bedenken dat indien flash die grafische kracht benut, er wel degelijk toffe flash applicaties kunnen draaien op een telefoon...
Nou draait dat op phones toch niet echt vloeiend, maar tochjammer.
Hoe zit dat eigenlijk, draaien de eventsites van Q-Dance of sites als 2advanced.com of versuz.be een beetje degelijk op smartphones?
Wat ik nog mis is in hoeverre deze vorm van Flash aplicaties gebruikt kan worden als container voor Rich Media ... dus Flash video en bv het afspelen van muziek die binnen de applicaties opgeslagen is (MP3).

Het zou een goede manier zijn om rich media content enigszins 'gecontroleerd' te verspreiden zonder hierbij direkt iedere verdere verspreiding heel makkelijk te maken (natuurlijk is dat altijd mogelijk, kun je altijd flash decompilen, maar enkel een bepaalde fysieke hindernis hierin leggen is meestal al genoeg voor uitgevers).

Ik vermoed ergerns dat dat 'geblokkeerd zal zijn (wat ze in de demo laten zien zijn enkel spelletjes, zonder Rich media)...
juist dat zal misschien ook wel een aspect zijn dat Apple juist wil verhinderen (die immers hun eigen videoformaten willen promoten en liever geen muziekdistributie-vorm die buiten hun iTunes/-store draait) ... maar vanut zicht van veel Uitgevers zal daar behoorlijk veel behoefte aan zijn (zeker in de muziek- en videoindustrie, voor promotionele doeleinden)
Muziek 'embedden' in een Applicatie kan ook op de iPhone, met de diverse 'tap-tap' spellen (gituar hero look a like) kan je via de applicatie zelf nieuwe nummers downloaden. (Buiten iTunes om).
Op de iPhone zal het mogelijk zijn om H.264 af te spelen in de standaard videospeler van Apple omdat dit de enigste mogelijkheid is binnen het platform.
mjah, ik blijf er een vies gevoel bij houden. Eigenlijk wil ik dat Apple niet zo verschrikkelijk moeilijk doet in deze kwestie en flash gaat toestaan op de iPhone. Er is al een plugin-interface voor Safari. Dus technische beperkingen zijn er ook niet.
Er is toch een duidelijke reden voor het niet-toestaan;
Als ze het wel zouden doen, zou men alle applicaties (zonder toestemming van de AppStore crew!) gewoon op internet kunnen zetten. Die kunnen vervolgens (met safari) op de iPod/iPhone worden afgespeeld.

En dat is nou precies wat ze nit willen ;)
Er worden al Apps gebruikt die de "AppStore crew" niet goedkeuren. Neem een voorbeeld de jaolbreakstore. Daar kan het dus niet aan liggen.
Wat een gekke redenering..

Jailbreak staan ze ook niet toe, dat wordt gedaan ondanks de maatregelen ertegen.
Betekent dit eindelijk dat er een manier is om zonder een Mac voor de iPhone te ontwikkelen? Dat vind ik nl. wel een voordeel. Alleen jammer dat je de standaard iPhone GUI elementen waarschijnlijk niet tot je beschikking hebt.
Ja, bij mijn weten wel. Zo heb ik het begrepen van Mark Doherty. Natuurlijk heb je nog wel een ontwikkelaarscertificaat nodig.
Wat ik meteen afvraag is dan in hoeverre bestaat flash voor de iPhone niet!? Het lijkt mij dat technisch nu een beperkte flash ondersteuning aanwezig is. En dat dit zo geimplementeerd is dat Safari er niks aan heeft.
Nee, dat is niet correct, de 'flash' code wordt omgezet naar 'native' iPhone code. Het is wel in flash gemaakt, maar de uiteindelijke applicatie is weer geen flash.
Ik vind dit wel een mooi idee op deze manier kan je snel en gemakkelijker spellen maken voor de iPhone. Natuurlijk heb je nog wel last van de Flash Lite optimalisaties, het is immers geen desktop pc. Maar ik ben hier wel blij mee! Kan ik jij eindelijk tegen klanten zeggen dat het ook kan werken op de iPhone. Vragen ze toch om sinds de introductie van de iPhone. Een onverwachte topper van Adobe.
Heeft niks met Flash Lite te maken!
Je kan z.g.a. elke Flash 10 API en AS3 gebruiken voor de te compileren IPHone app :P
Belangrijker dan de al genoemde nadelen vind ik dat je via deze weg geen toegang krijgt tot de UI libraries.

Dat betekent dat je voor serieuze applicaties niet via deze route wilt gaan, en deze alleen voor bv. spellen met een volledig custom UI wilt gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True