Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

De Android-toestellen HTC Hero en HTC Legend zullen niet de beschikking krijgen over Flash 10.1 en Air 2.0. Dat heeft Adobe bekendgemaakt. De toestellen van HTC voldoen niet aan de minimale eisen van Adobe om Flash en Air goed te draaien.

HTC LegendDe chip van de Hero en de Legend is niet krachtig genoeg, zegt productmanager Tom Barclay van Adobe in een interview met Tweakers.net. "Je hebt minimaal een chip nodig met Cortex A8-core of vergelijkbare core", aldus Barclay. Dat komt erop neer dat Adobe alleen chips ondersteunt met een ARMv7-instructieset en geen cpu's met de oudere ARMv6-instructieset.

Zowel de Hero als Legend hebben een oudere ARM11-chip, waardoor de smartphones buiten de boot vallen. Dat geldt ook voor veel andere Android-toestellen, zoals de G1, Magic, Samsung Galaxy en Spica. Ook de nieuwe Sony Ericsson Xperia X10 Mini en Mini Pro zijn niet krachtig genoeg in de ogen van Adobe.

De op Flash gebaseerde Air-runtime wordt momenteel alleen nog gebruikt voor het ontwikkelen van desktopapplicaties, maar aan die beperking wil Adobe een einde maken. Adobe hoopt dat ontwikkelaars zijn tools gaan gebruiken om applicaties te ontwikkelen en die dan als Air-applicatie te exporteren voor bijvoorbeeld Android- en Blackberry-telefoons of Flash-applicatie op het web. Ook verwacht Adobe dat ontwikkelaars zodoende native iPhone-apps kunnen gaan ontwikkelen.

'Air for mobile', dat begin deze week werd aangekondigd, is gebaseerd op Flash Player 10.1, de eerste volledige versie van de Flash-player die mobiele apparaten ondersteunt en momenteel in bèta verkeert. Nieuw in Flash Player 10.1 is onder meer multitouch en het gebruik van gestures. Hardwareondersteuning voor h.264-video is een langverwachte feature in Flash Player.

Ook biedt Flash Player 10.1 verbeteringen op het gebied van streaming-media en groepsondersteuning voor het rtmfp-p2p-protocol en kan er gebruikgemaakt worden van de accelerometer, gps en kompas wanneer deze in de de telefoon ingebouwd zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Waarom eindigt elke standaard uiteindelijk in een iP(iets) vs Windows (iets) discussie vindt het maar frappant.

Vind het niet zo raar dat dit gedaan wordt. op deze manier houden ze de smartphone markt levendig.
Tegenwoordig gaat de techniek zo hard dat je al tijd genaaid voelt als je net iets gekocht hebt aangezien de week er na er al weer iets beter uitkomt.

Als je nu zonder de Flash kan werken prima, zit je er op te wachten jammer.

Verder is het niet zo raar dat er zulke eisen aan worden gesteld. Zeker aangezien Flash naast een OS en nog wat basis apps moet draaien. Dan moet er genoeg ruimte zijn om Flash fatsoenlijk te laten draaien.
Gebruikers vergeten vaak dat er naast dat een programma nog tig andere draaien die ook resources vreten. Daar zijn systeemeisen ook op berekend.
Slurpie mooi verwoord. Zo is het maar net.
Ik krijg een beetje het idee dat er niet meer zo nauw gekeken wordt naar efficient schrijven van software. Ik kan het mis hebben, maar als ze goed gebruikt worden, dan kunnen ook die ARM11-chips behoorlijk wat presteren? Toch zeker wat flash-content?
Het probleem voor Adobe is dat er erg véél ontwikkelaars zijn in Flash en Flash weinig beperkingen oplegt om relatief 'zware' toepassingen te bouwen, ook waar dat helemaal niet nodig is.

Er is natuurlijk een gerede kans dat Adobe juist te lijden krijgt van het gebrek aan ontwikkelvermogens van derden; en dat zal hun grootste angst zijn en een reden Flash qua beschikbaarheid nu ook te beperken.

Persoonlijk denk ik echter dat dit dels ook Adobe juist zelf aan te reekenen was: hun keuze voorheen 'Flash Lite' voor mobiele toepassingen te ontwikkelen is een faliekante misser gebleken: Enerzijds is Flash Lite nooit aangeslagen, maar tevens heeft het voorkomen dat men Flash-ontwikkelaars kon gaan wijzen hun toepassingen beter te optimaliseren, immers ze ontwikelden voor: 'Flash-Heavy'..

Flex lijkt nu een betere keuze te zijn, een duidelijk framework, maar werkt imho eigenlijk ook tegen een achterstand aan, veel Flash-ontwikkelaars negeren het nog grotendeels, juist omdat traditioneel Flash hen veel meer 'vrijheid' biedt (alhoewel die vrijheid vaak ook leidt tot zware belasting)
Zelf vind ik het ook raar, dat een dergelijke chip wel blijkbaar een compleet OS en applicaties kan draaien, maar niet snel genoeg zou zijn voor een plugin als Flash.
Mijn PC lijkt ook niet snel genoeg voor een plugin als Flash.

Ik denk dat het eerder wat zegt over hoe lomp en langzaam Flash is.
Dat sowieso. Ik vind het absurd dat er tegenwoordig websites zijn waar je een laadmeter ziet, en die er 10 seconden over doen om volledig te verschijnen. En dan heb ik het over een verbinding van 1,5 MB (megabyte) per seconde. Dat zou voor ELKE website voldoende moeten zijn. Websites en applicaties van 5-10 MB zijn gewoon zot. Flashbanners leggen hier vaak ook nogal wat druk op de CPU...

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 18 februari 2010 17:37]

Kan allemaal wel, maar ik neem aan dat het te duur is om bepaalde zaken goed te optimaliseren voor allerlei architecturen en noem maar op. Op een bepaald moment is iets gewoon "goed genoeg" en heeft het vanuit de business gezien geen meerwaarde om er een bult geld tegenaan te gooien om het sneller te krijgen. Als Adobe nu een team assembler-kloppers er op zet om een snelle plugin voor deze telefoons te maken kost ze dat een vermogen en kunnen ze het volgend jaar weer door de plee spoelen als er weer telefoons met een andere architectuur uitkomen.

(Dit alles is dus compleet een assumptie van mijn kant!)

[Reactie gewijzigd door am2 op 18 februari 2010 10:34]

Dat is echt al jaren zo.....
In feite geven ze aan dat Flash zodanig veel resources kost, dat je een dure smartphone nodig hebt om het te kunnen draaien. Ok ok niet alle dure smarthphones kunnen het draaien lol! O-)

Adobe moet Flash echt efficiënter maken, of geen hond die geïnteresseerd zal zijn in flash content.
Wat dacht je ervan dat de persoon die de flash site maakt ervoor zorgt dat je smartphone het niet aankan? Een Flash site die dezelfde functionaliteit bied als een simpele HTML site zal gewoon goed draaien op je telefoon, maar die kun je dan net zogoed in HTML maken.

Adobe probeert met Flash ook gewoon met de tijd mee te gaan, door complexere visuele effecten te faciliteren die in javascript niet of moeilijk mogelijk zijn. Flash is juist bedoelt om meer experience, interactiviteit en multimedia te brengen naar je browser. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de ontwikkelaars. Veel flash sites zijn niet bedoelt voor de kleine beeldschermpjes op mobiele telefoons, en zijn daar ook nooit op gemaakt.

De ontwikkelaars bij Adobe doen uiteraard hun keiharde best om het zo efficient mogelijk te houden. Op het moment dat een ontwikkelaar besluit om alle mogelijkheden van Flash te benutten is dat hun keuze, dit betekend dus ook dat hij niet meer geschikt is om te draaien op een zwakker apparaat dan je pc.

Ik vind het een goed besluit, bij elk stukje software tegenwoordig zitten toch ook minimale systeem eisen voor een reden. Je kan toch ook niet verwachten dat de nieuwste games op max kwaliteit op je 4 jaar oude pc kunnen draaien? Als je méér wil dan zal je daar altijd de prijs voor moeten betalen...

edit: Vergeet ook niet dat Flash een browser plugin is, het binnen de beperkingen van je browser draait en het niet direct met je hardware kan praten (hoewel ze er druk mee bezig zijn dit toch mogelijk te maken)

@ SuperDre: Complexe JavaScript kan net zogoed je browser op zn knieen krijgen

[Reactie gewijzigd door Dante01 op 18 februari 2010 10:33]

Daar ben ik het helemaal mee eens, het komt nu soms al vaak genoeg voor dat een flashsite bv een browser op zn knieen krijgt...
Ook geen flash op WM6.5.
Steve Jobs heeft gelijk. We moeten maar zo snel mogelijk op HTML5
Gelukkig kunnen we op WM6.5 de Skyfire-browser installeren. Daarmee kan ik op de hd2 prima flash-sites openen. Ik snap nog steeds niet waarom het daarmee wel lukt en waarom Adobe het nog steeds niet op een redelijke (600 MHz!) telefoon kan. :|
Omdat dat vergelijkbaar is met jouw cpu (1Ghz snapdragon right?) @ 300/400 mhz.... daarom dus :) En dat is dus niet echt snel ofso :P (mhz zegt dus niks,het is een oudere achitectuur!)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 februari 2010 11:14]

Ja ik weet dat MHz niks zegt, maar architectuur wel. Ik bedoelde eigenlijk wat anders.

Op mijn Touch Diamond en Touch HD kon ik ook gewoon via Skyfire flash sites openen, en die 2 toestellen hadden ook een oude ARM v6 (528MHz). Ik vind het maar vaag dat ze 'oude architectuur' als smoes gebruiken omdat zij gewoon een veel te zware flash-plugin hebben gemaakt.
Heel mooi dat Steve "gelijk" heeft in jou ogen, maar hij hoeft niet te kiezen voor mij. Als ik de keuze heb tussen alleen HTML5 en beide, dan weet ik wel dat ik ze beide op mijn mobiel wil hebben. Daarom steun ik Adobe zeker en lijkt t mij prachtig om overal filmpjes van o.a dumpert te kunnen kijken. (dat zal de komende 2 jaar niet in HTML kunnen)
Net als iedereen WM ook altijd steunde maar nu wel erg happy is met 7? Ik bedoel, als Adobe al jaren niets lijkt te doen aan een betere implementatie van Flash, dan vind ik het zeker goed als daar harde keuzes in gemaakt worden. HTML5 kan hartstikke goed worden voor video, waarom dat niet stimuleren, het heeft veel minder nodig en doet waar flash voornamelijk voor wordt gebruikt... video. Ik heb liever vandaag dan morgen iets dergelijks en of dat nu een nieuw soort Flash van Adobe is of html5 maakt mij niets uit. Maar dat Adobe wakker moet worden is wel duidelijk.
Dat wakker worden is volgens mij tot uitdrukking gekomen in hun OpenScreen project en de aanstaande Flash Player 10.1.
Steve jobs zegt dat ja, nu die andere Steve nog ;)
Ik begin me af te vragen of Adobe niet langzamerhand een patroon begint te ontdekken. Op de iPhone werd Flash al geweigerd omdat het de performance in gevaar zou brengen, nu blijkt dat Flash zo'n beetje alleen in de topsegment-smartphones haalbaar is.

Als ik Adobe was zou ik eens flink achter mijn oren krabben als ik Flash op mobiele platforms zou willen brengen.
Dat is het probleem van Adobe. Ze luisteren niet naar de rest van de wereld.
De code van Flash is blijkbaar niet optimaal als je zoveel cpu nodig hebt om het goed te draaien.

Ze gaan kloppen krijgen door de opmars van HTML5.
Binnenkort hebben we flash niet meer nodig!
Flash is nog altijd veel uitgebreider dan HTML5. Heb jij wel eens iemand een redelijke game zien maken met HTML5? Heb je wel eens iemand een 3D-applicatie zien maken met HTML5?

Dit zijn dingen die dus al lang met Flash kunnen, log of niet. Voor een groot deel heeft dat logge natuurlijk ook te maken met de ontwikkelaar, zoals hier nu al vele keren is gezegd.
Uhmm... HTML5 kan gebruik maken van Canvas, wat 3D ondersteuning heeft.

Tutorial om Wolfestein 3D te maken (van de Opera Dev's):
part 1 & part 2

3D fotoalbum (door LostBoys):
Canvas in 3D

Platform spel:
Berts Breakdown

En ga zo maar door...
Flash is natuurlijk oorspronkelijk ontwikkeld op PC's. Toen het eenmaal zo ingewikkeld en snel moest zijn dat moderne PCs het konden bijhouden kwamen de smartphones. Toen moest opeens alles met maar de helft van de processor. Want zeg nu zelf, dezelfde software op een 1 GHz snapdragonnetje of op een intel i7 + snelle GPU, dan is het logisch dat het niet even snel kan.
Op mijn Hero kan ik nu nog allerlei Flash-filmpjes van Internet afspelen (Youtube en andere sites). Zou de kans zo groot zijn dat die filmpjes op korte termijn opeens Flash 10 nodig zullen hebben? Nee toch. En wat doe je anders met Flash op de telefoon?
je kan ze afspelen ja. maar kan je ze ook op de originele framerate kijken? en terwijl ze na 5 minuten nog synchroon lopen.

"afspelen" is in dit geval nogal een breed begrip
Daar heeft menig filmpje al problemen mee op gewone PC's, of de upload gaat fout en compleet asynchroon, flash-film blijft hele tijd op 'laad' icoontje staan, vastlopen als je tijdbalk gebruikt.. Daarnaast weet ik ook niet youtube zelf nog doet achter de schermen met een uploaded filmpje, maar van 'orgineel' kan je al snel niet meer spreken.
Wij hadden hier nog PC's met zelfs Flash 7, aantal op 8 gezet, nu moeten we alles al 'verplicht' overzetten naar 9. Snap niet wat er nu steeds beter aan wordt, sneller/efficienter wordt het dus in iedergeval niet.

Youtube bestaat al jaren, eerste jaren speelde ook iedereen alles af zonder moeite op ouderwetse PC's, nu kan een mobiel met nagenoeg beter specs dan vroegere PC's niet eens flash afspelen?

En multitouch/gesture, wat moet je daar mee in flash? Een fullpage flash site zit niemand meer op te wachten (gesture wordt eerder opgepikt door browser), multi-touch zal ws ook richting browser gaan. Leuk, allemaal nieuwe feature, maar de eisen zo belachelijk hoog gaan gooien dat mainstream smarthphones het niet eens kunnen draaien, eigen ramen ingooien ofzo?
Prima. Hopelijk wordt op deze manier flash langzaam de markt uitgewerkt. HTML5 heeft voor bijna alles wat flash heeft een goed alternatief. HTML5 is ook niet perfect, maar het voordeel is wel dat het allemaal open is, en dat iedereen vrij staat om het zo optimaal mogelijk te maken, terwijl je bij Flash volledig afhankelijk bent van Adobe. Als Adobe het slim speelt zorgen ze dat ze een goede html5 authoring-tool hebben die het niveau van Flash kan halen. Dan verliezen ze slechts de consumentenmarkt, en ik heb niet het idee dat Adobe daar sowieso heel erg veel in verdient. Gaat vast niet gebeuren, maar zeker een optie om te overwegen lijkt me.
HTML5 komt helaas niet in de buurt van Flash 10.1 w.b. features. Zeker als je de beperkte ondersteuning van de vooroplopende browsers meetelt.

Adobe heeft al laten doorschemeren dat hun tools (Flash CS) uiteraard in de toekomst ook HTML5 zullen ondersteunen. Dat geldt ook voor iedere zich zelf respecterende webdeveloper/-designer.

Als HTML5 browsers straks door de massa gebruikt wordt dan zal er plek zijn voor zowel HTML5 als Flash 11/12/? De eisen van de klant/gebruikers bepalen dan welke technologie de beste is voor dat project.

[Reactie gewijzigd door _beevee_ op 18 februari 2010 13:35]

Welke feature in HTML5 (dan doel ik op wat de standaard in de aanbieding heeft) mis je, die wel in flash zit?

Daarbij, de meeste flash-applets staan op websites om er video mee af te kunnen spelen. De belangrijkste categorie die voor flash waarschijnlijk overblijft is iets met simpele webgames. Maar met de juiste tools en javascript libraries (die zich ongetwijfeld zullen vormen) denk ik zelfs dat dat in de toekomst niet significant moeilijker zal zijn.

De ondersteuning waar jij over praat is iets heel anders dan waar ik over praat. Met html5 ondersteuning bedoelen ze waarschijnlijk niet veel meer dan dat ze bij een of andere export functie de html5 doctype kunnen gebruiken etc. Maar waar ik op doel is dat Adobe een authoring tool voor html5 documenten moet maken waarmee je op een net zo makkelijke manier als nu met flash 'animaties' en dergelijke zou moeten kunnen maken.
Belangrijke delen van Flash zijn ook vrijgegeven waardoor iedereen er op kan bouwen.

Ik zie het theoretische voordeel van al dat 'open' wel zitten, alleen in de praktijk is het een rotzooi. Het duurt eeuwen voordat een standaard ook echt wordt geaccepteerd, en dan nog houdt lang niet iedereen zich er aan... Browsers implementeren het allemaal weer nét iets anders, waardoor je dus voor veel browsers weer door allerlei hoepels moet springen om de hele boel werkend te krijgen.

Wat mij betreft mag Flash nog wel even blijven, mits ze het wat efficiënter weten te maken. Zoals _beevee_ al zei kan het OpenScreen project daar wellicht een mooie verandering in aanbrengen :)
Jammer, maar geen ramp. Het is maar flash. En als je het per se nodig hebt kun je het altijd afspelen op een computer in de buurt of als je thuiskomt.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 18 februari 2010 09:54]

Maar op die PC kan je ook mailen/internetten, kan je net zo goed weer terug naar de basic stenen-tijdperk telefoon die enkel kan bellen en smsen :)

Er zijn genoeg mensen die op flash zitten te wachten helemaal omdat ze het al 10x aangekondigd hebben, dat creëert verwachtingen, en of ik het ga gebruiken of niet, ik wil het gewoon en ik weet dat het prima kan op me telefoon (demo's gezien en smooth as hell) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 februari 2010 10:02]

Er is wel een verschil in het belang van Flash en mail en internet in het algemeen. Mail en browsen (en alle apps die je vergeet) on the go zorgt voor productiviteit, flash maakt dingen alleen mooier. Veel sites hebben namelijk ook een html (of mobiele) versie die op elke smartphone draait.
Email veredelde SMS net als internet de vervaging is van service diensten (sport/nieuws smsjes)...

Het blijft een feit dat genoeg mensen er wel op zitten te wachten of je het nou leuk vind of het nut er van in ziet boeit verder niet echt :)
Email is oneindig bij een databundel (dus in theorie goedkoper dan sms) en ook nog veelzijdiger (attachments, meer tekst mogelijk). Internet en servicediensten vergelijken is al helemaal zo krom als een hoepel. Een auto en een fiets zijn ook niet hetzelfde, hoewel ze min of meer dezelfde functie hebben (vervoeren). Die servicediensten zijn veel beperkter, kosten meer voor eenzelfde hoeveelheid informatie en internet biedt toch echt iets meer vrijheid.

Mijn punt is dat flash gewoon minder belangrijk is dan mail en internet en dat je echt niet terughoeft naar ouderwetse telefoons (drogredeneren is een kunst).

En natuurlijk zitten er mensen op te wachten, maar dat betekent nog niet dat mensen ook een andere mening kunnen hebben. Die hoef je dan niet te proberen onderuit te halen met non-argumenten, puur omdat jij andere meningen niet aankan.
Wordt nu intussen redelijk irritant. Flash op een mobiel platform = onmogelijk?
Nee helemaal niet, het komt er niet voor niks heen, en sommige modellen waarop hun zeggen dat het niet werkt werkt het nu namelijk al (HTC integreert het zelf).
Nee, alleen voorlopig zullen nog niet alle smartphones Flash kunnen draaien. In de toekomst zullen bijna alle smartphones wel een chip hebben die vergelijkbaar of sterker is dan een snapdragon o.i.d., tegen die tijd zal dus wél elke telefoon Flash kunnen draaien. Op dit moment heeft het dus als voordeel voor Adobe dat zij niet negatief in de publiciteit komen omdat hun Flash weer zo log is.
Ze komen niet negatief in het nieuws, omdat niemand het meer gebruikt en het straks dus alleen nog in de geschiedenis boekjes staat..
Wanneer zelfs de mid ends een Cortex A8 hebben, zal flash wel weer uitgebreid zijn, waardoor weer alleen de high ends het kunnen draaien.
Je gaat je toch afvragen waar ze bij Adobe mee bezig zijn, 5 jaar geleden kon ik alle flash content prima afspelen op budget-hardware, is er in de tussentijd zo ontzettend veel veranderd dat er nu ineens 2x zoveel CPU kracht voor nodig is om hetzelfde te doen? En waaroom kost het Adobe toch zo veel tijd om fatsoenlijke versies te leveren voor alle platformen

Maargoed hoe sneller flash sterft hoe beter, 9 van de 10 flash applets zijn banners of andere bewegende crap die ik niet wil zien, van de rest is de helft video (waar je helemaal geen flash voor nodig zou moeten hebben) of geanimeerde menubalken en whatever, en daar zit ik eigenlijk ook al niet op te wachten.

Als ik toch al zie dat bepaalde zware flash sites hier mijn werk PC (2.6Ghz C2D) flink laat zweten en alles behalve vloeiend zijn op linux, dan kan ik echt niet anders zeggen dat het echt een steaming pile of crap moet zijn.
Enerzijds ben ik het met je eens. Flash is vrij traag ten opzichte van JavaScript + HTML5. Aan de andere kant is het wel véél makkelijker om voor Flash te ontwikkelen dan voor die open standaarden. Geen enkele browser implementeert standaarden hetzelfde waardoor je met minstens drie browsers rekening moet houden. Daarnaast is JavaScript veel minder krachtig dan ActionScript. Vanuit een ontwikkelaar gezien is ActionScript prettiger om mee te werken (lijkt mij, ik vind in ieder geval van wel).

Het zou wel érg prettig zijn als Adobe zijn Flash player wat efficiënter zou maken, bijvoorbeeld door dat ActionScript 2 support eruit te trekken en daar een aparte player voor te maken :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True