Android Market bevat 100.000 applicaties

Er staan 100.000 applicaties in de Android Market, zo heeft Google bekendgemaakt. De downloadwinkel zou bovendien een nieuwe functie krijgen; gebruikers kunnen volgens geruchten binnenkort apps betalen via hun PayPal-account.

Er kwamen al een tijd lang geruchten dat de Android Market 100.000 applicaties bevat, maar Google had dat nooit bevestigd. Nu wel: via het officiële Twitter-account van Googles Android Developers is het bericht naar buiten gebracht. Daarmee loopt de Android Market wat kwantiteit betreft nog ver achter bij de App Store voor iOS. Daarin staan inmiddels meer dan 300.000 applicaties. Andere downloadwinkels, zoals Windows Phone Marketplace, Nokia Ovi Store en BlackBerry App World bevatten veel minder applicaties. De Android Market bestaat sinds het najaar van 2008, maar maakt pas sinds begin dit jaar een grote groei door.

Google wil binnenkort de mogelijkheid toevoegen om applicaties te kopen via PayPal, meldt Phandroid. Een screenshot van de ontwikkelaarsomgeving van de Android Market laat die optie zien, mits de ontwikkelaar de Firefox-extensie Firebug heeft aanstaan. Op dit moment is een Google Checkout-account nodig om applicaties te kunnen kopen. Registratie van zo'n account vereist een creditcard. Die beperking maakt dat veel Android-gebruikers niet voor applicaties betalen, terwijl gebruikers op concurrent iOS dat wel doen.

De nieuwe betaalmogelijkheid moet worden aangekondigd tijdens een conferentie van Paypal, die dinsdag en woensdag wordt gehouden. Binnen enkele weken wordt ook de aankondiging verwacht van Gingerbread, een nieuwe versie van Android. Google plaatst traditioneel een beeld van de zoetigheid waarnaar een nieuwe Android-versie is genoemd op de eigen campus. In het afgelopen weekeinde is een levensgrote 'gingerbread' op zijn plek gezet.

Screenshot Android Market met Firebug (bron: Phandroid)

Door Arnoud Wokke

Redacteur

26-10-2010 • 14:17

168 Linkedin

Lees meer

Reacties (168)

168
162
63
3
0
29
Wijzig sortering
Beetje jammer dat ruim de helft bagger applicaties zijn of mallware bevatten :P

Ik hoop trouwens voor alle android-users dat google wel een wat strikter toelatingsbeleid gaat voeren. Als je straks 4 verschillende markets hebt of nog meer ontwikkelaars die niet in de market willen, word het er allemaal niet beter op.

[Reactie gewijzigd door N1traat op 26 oktober 2010 14:22]

Waarschijnlijk heb je geen Android apparaat anders zou je die FUD van de apple fanboys niet zomaar na-papagaaien. Ik hoop dat er op de Google market nooit een app-nazi komt zoals bij Apple, de kreet 'there's an app for that' slaat wat dat betreft eerder op Android dan op Apple. Op Android mag iedereen maken wat ie wil, en de apps die er toe doen zijn gewoon net zo makkelijk op Android te krijgen als op Apple. Geen enkel probleem. Alleen geloven de Apple fanboys alles wat de Glorieuze Leider ze voorspiegelt dus geloven ze werkelijk dat er alleen maar fart-apps, porno en malware te krijgen is. En dan nog die imaginaire fragmentatie...het is eigenlijk te kinderachtig voor woorden. Misschien geeft het een beetje het nivo van de Apple crowd aan. Dream on, boys...and get busted in your sleep. FUD verspreiden is makkelijk, maar zorgt er echt niet voor dat Android weggaat.

Wat ik erg opvallend vind - ik heb nl een Desire en een iPad - dat de toon op Apple infosites vrijwel altijd neerbuigend en negatief is richting Android. Op de Android sites is dat veel meer feitelijk. Blijkbaar is men in het Apple kamp erg bang.... ;)
Anoniem: 359445
@N1traat26 oktober 2010 14:19
Het probleem van "bagger" applicaties heb je overal wel. En mallware bevatten ? Heb ik nog nooit meegemaakt en ik download alles dat leuk lijkt + Ik heb een virusscanner(draait gewoon als je iets download en controleert op spyware. Vertraagt de telefoon helemaal niet)

Achja ^^
Alsof die virusscanner het merkt dat een app je hele contactenlijst naar de maker van de app mailt, om maar wat te noemen.
Je ziet wat voor toegang een app vereist voordat je download en installeert. Als je een fart app download die vanalles wil gaan doen weet je dus wel hoe laat het is.
Je ziet wel wat voor toegang, maar je ziet niet wat 'ie er vervolgens mee doet.

Meeste willen je lokatiedata voor advertenties, maar ja, misschien doen ze er ook wel iets anders mee.

Een messenger-app wil toegang tot je contacten... maar daarmee is het niet meteen OK dat hij je contacten in een database lokaal opslaat, om ze vervolgens te gaan spammen.

Hoe maak je dat onderscheid.

(Overigens bevat de Apple Store ook apps die malicieus zijn. Zo diep gaat die controle van Apple helemaal niet. Het is a) afschrikkend bedoeld b) om toch een soort minimumstandaard te kunnen hanteren (ondanks dit, nog steeds veel extreme bagger in de AppStore).

Waar je uiteindelijk toch vooral op zult moeten afgaan is de reputatie van de publicerende partij...
Je kan er van uitgaan dat een bedrijf zoals symantec zo een zaken serieus neemt en de apps testen in een testomgeving om te zien of het geen foute dingen doet.

Daarom dat die "virusscanner" op dit moment zo beperkt is, hij scant niet realtime maar enkel bij de installatie/update en één keer in de week (standaard). Het is misschien niet de beste oplossing, maar één is beter dan geen. Voor de rest gelden de standaard regeltjes zoals bij een desktop. Kijk uit met wat je download/installeert.
een virusscanner op je telefoon, en jij vind dat normaal ? :/
is dat een raar iets dan? smartphones zijn kleine PC's, en daar kunnen dus virussen voor gemaakt worden. ikzelf heb geen virusscanner, maar het zou me niets verbazen als dit binnenkort wel nodig wordt...
Anoniem: 380275
@p0st26 oktober 2010 15:07
Waarom zou dat normaal zijn? Ik vind een virusscanner op een desktop of notebook al niet normaal. Als een besturingssysteem het 10 jaar uithoudt zonder dat de gebruiker ooit nut zou gehad hebben aan een virusscanner dan is het toch abnormaal dat smartphones met virusscanners worden uitgerust. Maar ik zie ook rond mij dat er ook een OS is waar de gebruikers echt wel waar voor hun geld krijgen met een virusscanner, tja waarschijnlijk zal Android ook wel uitgerust moeten worden met virusscanners maar normaal is dat niet echt te noemen.
Note :P gelukkig zien de OS makers (Apple en MS) nu zelf ook in dat zei er voor moeten zorgen dat hun gebruikers veilig zijn. Ze ontwikkelen beide virus scanners en ik zie die nog wel de consumenten markt in pikken. Dit zou ook zo moeten op de toekomstige mobiele telefoons.
Ik ben het er wel mee eens dat zo'n statement van 100.000 applicaties of 300.000 applicaties niet echt veel zegt.

Dat is net zoiets als een game vergelijken op basis van het aantal MB wat het inneemt op je harde schijf.
Voor Google is het wel belangrijk hoor het geeft hier mee aan dat ze toch een pak devs hebben en dat is belangrijk voor de smartphone markt. Over de kwaliteit zegt het natuurlijk niets, maar als je vergelijkt met RIM en Nokia laat het wel zien dat Google zich aansluit bij de platformen van de toekomst.
Inderdaad. Ik zou zelfs zover willen gaan dat het OS eigenlijk irrellevant zou moeten zijn. De apps, bepalen de bruikbaarheid van een apparaat (afgezien van ingebouwde apps). Het OS bied slechts de infrastructuur voor de Apps. Data intensieve apps draaien in "de cloud", de lichtere op je telefoon. Je kunt er zelfs vanuitgaan, dat uiteindelijk het bellen een "voip" app wordt. Uiteindelijk gaan ook GSM en CDMA vervangen worden door 4G of later.

Microsoft bashing? Och. Dat ikzelf geen MS producten gebruik, heeft enkel te maken, dat ik geen Ballmer fan ben. Indertijd maakte Microsoft goede software makers als Watcom, Borland e.d. kapot door ze met elke volgende "service pack" opnieuw te saboteren. Ook zijn anti Linux strijd indertijd, wekte veel irritatie.
Klopt, bij dat soort aantallen heb je zowel goede als slechte applicaties. Belangrijkste voorwaarde voor een bepaald platform om succesvol te kunnen zijn is of (vrijwel) alle zogenaamde 'killer-apps' ervoor beschikbaar zijn. Dat is het geval voor zowel Android als iPhone, waarbij 100.00 of 300.000 eigenlijk geen wezenlijk verschil meer maakt, en de persoonlijke voorkeur tussen die 2 uiteindelijk de doorslag geeft.
Ik ben het inderdaad wel met je eens dat er veel "bagger" applicaties tussen zitten. Vaak ook met een Engelse titel en vervolgens is de applicatie in het Chinees/Japans wat het ook wezen mag. Dat is dan wel weer wel een voordeel van de App store bij Apple, daar zitten een stuk minder bagger applicaties tussen.

Persoonlijk heb ik er niet heel veel last van, ik kom uiteindelijk vaak toch wel op de applicatie terecht die ik moet hebben en die wel fatsoenlijk werkt. Het voordeel dat het toelatingsbeleid lekker soepel is dat veel mensen denk ik wel gemotiveerd worden om applicaties te ontwikkelen omdat het makkelijk toegelaten wordt en je er waarschijnlijk ook nog geld mee kan verdienen ook.
is dat een voordeel van de app store bij apple...? Zitten evenveel bagger apps in, en daar zitten evengoed "ikzetmijnprivacyenalleswatikdoeophetinternet" apps tussen. Voor beide markten geld dat als je een gratis app wilt gebruiker, beter je verstand gebruikt en eerst op onderzoek gaat op het internet. Voor beiden markten geld dat de ontwikkelaar geld wil verdienen in de meeste gevallen, krijgt hij dat niet van een eventuele koper, dan krijgt hij dat wel van een pub-bedrijf in ruil voor wat gegevens.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 26 oktober 2010 14:38]

Anoniem: 380275
@Yoshi26 oktober 2010 15:15
je zal het in de App store anders wel niet tegenkomen dat je een App download en vervolgens merkt dat ie volledig in een Aziatische taal is geschreven.
In de App store is het verplicht om taal en screenshots te publiceren.

Maar het is wel waar dat er in de App Store geen controle op kwaliteit is. Everything goes lijkt wel het motto.
Toevallig spreken de meeste mensen Chinees op de wereld en Android ligt meer in de smaak in China dan de iPhone.

Ik heb genoeg goeie apps kunnen vinden, zoiets als sipdroid vindt je op de iPhone niet.

[Reactie gewijzigd door 318025 op 26 oktober 2010 15:28]

Nee, wat jij zegt klopt taaltechnisch niet.
Chinees is de meest gesproken taal ter wereld, daar zijn we het over eens.
Jij zegt echter dat de meeste mensen chinees spreken en dat is niet hetzelfde.
Stel er zijn 6 miljard mensen op de aardkloot. 1.3 miljard daarvan spreken chinees.
Dat betekent automatisch dat 4.7 miljard mensen geen chinees spreken.
4.7 is meer dan 1.3, dus de meeste mensen spreken geen chinees.

Ander voorbeeld. De VVD is op dit moment de grootste partij in de tweede kamer.
Zij hebben bij de laatste verkiezingen de meeste stemmen gekregen.
Betekent dat dat de meeste mensen op de VVD hebben gestemd? Nee.
De meeste mensen hebben nl. niet op de VVD gestemd.
'zowieso' klopt ook niet, taaltechneut ;)
Ach, dat is nooit een reden geweest om een OS niet te gebruiken....anders zou Windows (en ook Linux trouwens) het nooit hebben volgehouden :P :+

(dit is dus wat ze noemen een grapje......voordat ik van MS bashing word beschuldigd)
Daarom kun je ook waardering geven aan een app...ik pak hoofdzakelijk dingen die 4 steren of hoger hebben...
Inderdaad. Alleen maar naar ruwe aantallen te kijken is voor nerds, Amerikanen en andere mensen die het concept kwaliteit niet snappen.

En dan nog weet de betere nerd wel beter :)

Trouwens, ik wil het hiermee zeker niet opnemen voor de apple app-store: hoeveel apps die ook hebben, het zal altijd een dichtgetikt systeem blijven en Android is veel tweakbaardeer.
Nou nou, er zijn genoeg leuke apps.

En geweldig dat Paypal ook komt!

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 26 oktober 2010 14:19]

100.000 apps op Android tov 300.000 op iOS lijkt een klein verschil, maar met extreme controle op iOS apps en geen controle op Android apps is het verschil gigantisch. Als 90% van de android apps de zgn "fart-app" is (die verboden zijn op iOS) dan is de iOS store toch zeker kwalitatief veel beter.

Natuurlijk, er zijn genoeg leuke apps. Maar daar gaat het artikel niet over :)
Je vergeet er (gemakkelijkshalve?) bij te zeggen dat de iOs store veel ouder is en dus sowieso meer apps bevat...
Ja sorry, die 3 maanden en 12 dagen maken echt niet een verschil van factor 3 goed hoor....

App store: 10 juli 2008
Android Market: 22 oktober 2008

Apple heeft vanaf het openen van de store veel meer aandacht besteed aan de content. En voor voldoende support en buzz gezorgd om het een succes te maken. Het hoeft niet je smaak te zijn. Toch blijft het een hele prestatie. Zeker gezien het feit dat Google over voldoende resources beschikt om Apple's prestaties te evenaren of te verbeteren. Maar is dat na lange tijd nog steeds niet het geval. (En dat is jammer, beide platformen hebben baat bij een flinke stabiele installbase om content aanbieders zover te krijgen om hun content op mobiele devices te ontsluiten. En als er 2 grote platformen zijn, zullen ze dat vast voor beide doen).

Neemt niet weg dat 90% van de apps in beide stores amper iets voorstellen of toevoegen tov de overige apps of bestaande websites.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 26 oktober 2010 16:37]

Het grootste verschil is dat Android pas geleden gigantisch is gegroeid. in 1 jaar van 1,8% naar 16% marktaandeel, terwijl iPhones van 14% naar 15% groeien geloof ik (zoek maar naar het onderzoek van Gartner voor bron).
Als we het over groei gaan hebben, dan moeten we denk ik maar bij Bada zijn, van 100 in juni naar 1200 in oktober. Ben benieuwd tot hoever Bada zal komen mijn zijn appstore.
De overeenkomst is dat alle stores veel dezelfde troep erin hebben zitten. Er zijn veel versies van dezelfde applicatie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een zaklamp app of batterycheck.
verschil van factor 3 is ook te verklaren dat door zeer goede flash ondersteuning van hogere android versies (tov iphone) voor Android voor veel toepassingen geen apps nodig zijn:)
zo kun je 10duizenden of misschien wel 100duizenden flash spellen spelen zonder ook maar zonder ook maar 1 app te hoeven downloaden. en natuurlijk sommige apps zijn er gewoon omdat de normale website niet werken op een iphone (flash!). wederom op android geen aparte app nodig!
En daarom is de android market nog infantiel vergeleken met de iOS appstore. Gewoon omdat het al die ontwikkeling nog niet heeft meegemaakt. Google gaat vast ook zijn regelgeving aanpassen voor de market.

Dat is denk ik niet meer een kwestie van of het er komt, maar meer wanneer het er komt.
Je hebt 't wel over Google he; verwacht niet al te veel censuur...
ik denk dat de AppStore van Apple meer applicaties bevat omdat er gewoon meer users zijn en dus meer geld te verdienen valt voor ontwikkelaars.

Overigens speelt het gemakt van het os ook mee anders zou de Ovi Store van Nokia in ieder geval groter zijn geweest dan nu het geval is.
Wat een getroll zeg.

Alsof iOS niet juist beroemd is geworden om zijn massa fart-apps?

Elke store heeft zijn goede en slechte apps. Apple heeft inderdaad enig kwaliteitsvoorsprong, maar om dat nu zo extreem zwart/wit te trekken...
Nee, dat lijkt me geen terechte conclusie. De fart-apps zijn wel massaal opgepikt door de tegenstanders van de appstore, om zogenaamd aan te tonen dat de appstore geen bestaansrecht zou hebben. Ook zijn de fart-apps wel aangehaald om aan te tonen dat de screening door Apple niet goed zou zijn.

De appstore heeft zijn beroemdheid te danken aan het feit dat Apple als eerste dit concept met succes in de markt heeft gezet en ook aan het sterke iOS-platform dat het maken van apps goed ondersteund middels diverse API's.
Uuuhm de app store heeft zijn beroemdheid te danken aan de muziek en films :) ze hadden al een goed platform en dat hebben ze gewoon gereed gemaakt voor games. Dat ze dit doen met als uitgangspunt de eindgebruiker en zijn/haar ervaring was te verwachten gezien de OSx ervaring. Het werkt altijd super totdat je iets wilt waar ze niet aan gedacht hebben (zelfde probleem heb ik met Linux). Maar daarom richten ze zich ook op een specifiek publiek die alles wat ze willen met de Apple apparaten kunnen doen. Je ziet dit ook op PC gebied... Windows is altijd al gericht op de zakelijke markt en daarna geschikt gemaakt voor de consument (dit laatste geld vooral voor Vista en 7) terwijl Mac osX al veel langer de consument/gebruiker een zo simpel en soepel mogelijke ervaring te bied.

Ontopic: Dit is natuurlijk super voor Android, ze hebben nog een hoop te verbeteren maar ze zetten stappen in de goede richting. Paypal is al een goed teken maar van Ideal of betalen via je telefoon rekening zou het geheel nog veel toegankelijker worden (helaas zijn zulk soort oplossingen vaak nationaal). Over de kwaliteit van de apps (vooral games in mijn geval) ben ik aardig te spreken. Ik heb toch aardig wat leuke games voor onderweg terwijl ik een low end phone heb :) Het enigste wat ze ECHT moeten doen is ervoor zorgen dat de apps in de store 100% compatible zijn met je telefoon. WTF heb ik aan 3D games wanneer ze niet werken :S

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 oktober 2010 21:55]

Zo denk ik er ook over.
Als er niet zo'n strenge controle was geweest, had de iOS een paar 100.000 apps meer gehad.
Geef mij maar meer kwalitatief betere apps dan de helft van de 100.000 dat bagger is.
Alsof je 50.000 applicaties gaat installeren :?
Ook in de Appstore staan genoeg bagger applicaties. De controle die Apple doet omvat eigenlijk niet zo veel.
  • Ze kijken of het concurreert met een eigen app.
  • Ze kijken of het porno is.
  • Ze kijken of het conflicteert met afspraken die ze met de providers hebben.
Als je ja kan zeggen op één van de bovenstaande criteria, dan wordt de app verwijderd.

Er wordt totaal niet gekeken naar de kwaliteit van een applicatie.
  • Ze kijken of er malware in zit
  • Ze kijken of de app fatsoenlijk werkt
  • Ze kijken of de apps gedocumenteerde api's gebruiken zodat het ook met toekomstige versies zeker zal werken
  • Ze kijken of de app iets toevoegt
Apple heeft nog een veel langere lijst met zaken waar een applicatie aan moet voldoen. Als je de Google market voor de lol eens doorspit zie je dat de populaire applicaties weliswaar wat toevoegen etc. maar dat de applicaties die minder populair zijn voor 80% onzinapp's of gewoon pure malware zijn.
Kun je een malware programma aanwijzen in de android market?

Apple kijkt zelf niet zo diep in programma's.
Een tijdje geleden was er nog op tweakers een artikel van een iOS programma in de appstore die uiteindelijk ook slecht bleek te zijn.
http://www.sophos.com/blo...ware-android-marketplace/
According to a blog post from the First Tech Credit Union, an app developer called 09Droid created applications which posed as a shell for mobile banking applications, and in the process phished personal information about the users's bank accounts.
Dat is dus phishing software, geen malware.
Bericht is pas een jaartje oud...

OT: een leuke mijlpaal voor Android, en met de komst van paypall en Android 3.0 (wat meer op games gericht is) verwacht ik dat er een hoop app's /games bij gaan komen :)
Gezien Android dan voor gameontwikkelaars een veel interessanter platform word :)
* Ze kijken of er malware in zit
Bij Android krijg je een melding wat de applicatie zoal mag en niet mag. Dat is een goede zaak (capability-based security) welke is afgekeken van Symbian. Bij iOS zie ik dat niet terug,
* Ze kijken of de app iets toevoegt
Je kunt ze niet eens in de background draaien, plus ze kijken ook of het concurreert met hun eigen applicaties, en ze hebben allerlei vage (of morele) redenen om applicaties te weigeren.
Apple heeft nog een veel langere lijst met zaken waar een applicatie aan moet voldoen.
Inclusief allerlei bemoeienis die je niet wil, en waar legio Mac adepten niets van moeten hebben. Helaas komen dergelijke praktijken nu ook naar OS X zoals het gebrek aan officiele Java en Flash ondersteuning.
De controle van Apple gaat nauwelijks om kwaliteit, maar weert eerder porno gerelateerde dingen. In de App store vind je net als in de market place de grootste bagger.
Apple keurt zelfs apps af waarin een verkeerd icoontje wordt gebruikt omdat het verwarring zou kunnen brengen voor de user
als ik zoek op "fart" kan ik zo'n 85 fart-apps vinden in de market. Nu IOS...
iOS heeft veel meer fart apps..

zoek zelf maar:
http://iphoneapplicationl...age/8/?s=fart&type=iphone
Onderaan kan je vaak genoeg next drukken.. en veel fart fart fart... :)
Weet iemand de regels voor de iOS appstore te vinden? Ik dacht dat voornamelijk apps die concurreren met apple's apps werden geschuwd. Voor 't laatst dat ik gekeken heb in de iOS appstore zit er nog steeds (net als android) heel veel meuk tussen. Is het geen fart app dan is het wel een "shotgun geluiden" app.

En dan nog de vraag of wel 90% van de apps fart apps is, want zo creeër je een geinsinueerd beeld van de android appstore.

Er zijn ook zat berichten te vinden op tweakers, die ik niet ga zoeken, waarin staat dat de android store nominaal een stuk harder groeit dan de iOS store.
Dan nog, 10000 kwalitatiefe apps teken ik voor!

De voordelen van Android wegen voor mij zwaarder dan die meer apps die ik op de iPhone nooit allemaal kan gebruiken maar toch zoveel meer voor betaal.
Als 90% van de android apps de zgn "fart-app" is (die verboden zijn op iOS) dan is de iOS store toch zeker kwalitatief veel beter.
Doet slechts deels terzake. Je kunt namelijk via diverse manieren een applicatie vinden.

1) De search
2) Categories
3) Suggesties (top huppeldepup)
4) Communities, mond op mond, etc.

Ik gebruik persoonlijk hoofdzakelijk 1 met 4 als aanvulling, terwijl ik 2 en 3 mijdt.

Ik weet dan ook wat ik zoek, en zoek voor een bepaalde situatie een oplossing. Dit itt dat ik verveelt ga zoeken in 2 en 3. In dat geval snijdt een argument als dat van jou hout, maar dat is niet hoe iedereen z'n applicaties vindt.

De controle op iOS applicaties is ook niet per definitie iets waar je blij mee moet zijn. Zo draai ik op mijn Android een VoIP client (Ventrilo) welke gebaseerd is op een GPL Linux client voor de desktop. Voor iOS bestaat dat niet, en veel mensen zullen het programma ook niet missen, maar ik wel.

Het aantal programmas (kwantiteit) zegt mij verder ook niets.
Jij hebt toch een iphone? Hoe kan je dan weten dat ruim de helft bagger applicaties zijn of mallware bevatten??
Ik heb ze allebei (iPhone, Hero). Zit best enorm kwaliteitsverschil tussen Market en de App Store.
Noem eens wat kwaliteitsverschillen?
Heb jij de App Store al eens geprobeerd dan? Ik heb een lange tijd een iPhone gehad en heb nu een HTC Desire, maar de Market valt me toch echt wel tegen hoor. De categorieën zijn onhandig (als in: minder dan op de iPhone, en Toepassingen en Spellen apart verdeeld), het downloaden gaat langzamer of werkt gewoon helemaal niet zoals de laatste dagen, de interface is gewoon wat minder, en qua apps is het verschil natuurlijk ook helemaal groot.
Daarnaast heb je in de Market ook maar soms screenshots van een programma in plaats van dat er tenminste 1 verplichte screenshot hoort te zijn, en gewoon wat kleine schoonheidsfoutjes.
Nou. Wat minder, helemaal groot, wat kleine foutjes, minder dan, onhandig.

Wat is dat nu voor vergelijk (al geloof ik je best hoor). :)
Hoe moet ik het anders omschrijven? De interface is slechter, dat er apps zijn zonder screenshot is belabberd, er zijn te weinig categorieen en die zijn slecht verdeeld.
Duidelijker?
Maar hoeveel apps gebruik je écht uit de AppStore die je nu mist bij de Market? Als android gebruiker ben ik daar geinteresseerd in aangezien ik het verschil niet ken.

Noem eens wat Apps die echt superhandig zijn (Beiden Os-sen)
Het is niet alleen echt een kwestie van missen, maar ook de uitwerking van de apps tussen beide platformen verschilt nogal. Heb zelf een Samsung Galaxy S en een iPhone 4, dus beide wel "topmodellen".

Zijn een paar programma's die ik gebruik op de iPhone, welke geen equivalent op Android hebben. Om er een paar te noemen zijn dit voor mij o.a. :

*ParkMobile app (parkeren in Amsterdam)
*Sleep Cycle (ondanks pogingen tot, geen enkele die ook maar in de buurt komt op Android)
*ABN Amro bankzaken

als programma's die me direct te binnen schieten welke ik veel gebruik en Android niet heeft. Maar het is niet alleen het aanbod waarin het verschil zit, maar ook de kwaliteit van de apps zijn geregeld beter op de iPhone. Persoonlijk vind ik de Hyves en Facebook apss daar mooie voorbeelden van. Uitgebreider en gebruikersvriendelijker.
Daarbovenop is het games aanbod voor de liefhebber op de iPhone natuurlijk ook vele malen beter, uitgebreider en vaak ook mooier uitgewerkt. Ondanks dat ik verwacht dat Android hier wel een aardige inhaalslag zal gaan maken de komende tijd.

Ongetwijfeld zullen er ook dingen voor Android zijn die niet op de iPhone kunnen (zijn ook zeker wel wat dingen die ik daar mis die Android wel heeft, maar dat is niet app/market gerelateerd) maar qua markets vind ik zelf iPhone boven Android op het moment. Zowel qua apps aanbod, kwaliteit van de apps alswel kwaliteit van de markt zelf (downloaden/overzichtelijkheid).

Overigens denk ik dat PayPal een goede stap voorwaarts is. Ik weet niet hoe het buiten NL zit met CCs, maar het feit dat je dan met meerdere manieren kan betalen wordt het ook weer voor een groter publiek mogelijk/interessant om apps te kopen, waardoor er weer betere ontwikkelaars naartoe komen en zo kom je ook voor Android in een opwaartse spiraal.

[Reactie gewijzigd door ankhie op 26 oktober 2010 17:47]

Denk dat je de spijker op z'n kop slaat! Ik zit nu zes maanden in de VS, en ondanks dat hier de creditcard het standaard betaalmiddel is, is ook hier Google checkout niet geliefd. Als Google met een beter systeem komt voor het betalen van Apps, dan gaat de sneeuwbal wel werken. Het aantal gebruikers is nu voldoende groot. Met WP7 hebben Apple en Google een stevige concurrent erbij, en aangezien iedereen beseft dat de mobiele telefoon / tablet computers de grootste groeimarkten zijn, zullen ze er alles aan doen om klanten aan zich te binden. Alle drie hebben ze hun sterke kanten. WP7 lijkt de beste gaming te gaan bieden, Google heeft het meest uitgebreide serverpark, gevolgd door Microsoft, en zou dus de beste "cloud" ervaring moeten kunnen bieden (Apple is met inhaalslag bezig). Microsoft heeft weer z'n Office dominantie, die ze in de cloud kunnen voortzetten. Google heeft weer het beste OS, de enige die echt kan multitasken, en hoogste snelheid bied. Helaas is hun grafische interface de minst doordachte. Apple heeft de beste App markt. Ik weet alleen niet wie de beste interface heeft, Apple of WP7.

Wie van deze titanen, in de toekomst de grootste gaat worden, geen idee. Persoonlijk denk ik dat het een strijd tussen Microsoft en Google gaat worden, omdat Apple geen goedkopere hardware ondersteund. RIM is op dit moment de standaard in heel veel bedrijven, maar het moet voor Microsoft kinderspel zijn, om die markt over te nemen...

RIM en Nokia.... ik denk dat die hun eigen OS-en uiteindelijk moeten opgeven. We zullen zien...
Nu noem je zaken die op de market zelf betrekking hebben ipv de apps zelf.
Ik heb zelf geen Android toestel, maar mijn broer (zelfverklaard anti-Apple) heeft een HTC Hero, en hoewel hij prima tevreden is met zijn toestel moet zelfs hij toegeven dat de Android Market maar heel erg weinig goede applicaties bevat. Het komt regelmatig voor dat ik iets leuks op mijn iPhone heb staan waar hij dan naar op zoek gaat in de Android Market, soms is het beschikbaar en even goed (vooral bekende apps of apps van grote bedrijven), meestal is het beschikbaar maar amateuristisch en van belabberde kwaliteit, en niet zelden is er simpelweg geen vergelijkbare app te vinden.

Natuurlijk zegt het aantal applicaties niet veel en staat er in de iOS app store ook een hele hoop rotzooi, maar gemiddeld genomen is de kwaliteit en het aanbod toch echt heel erg flink hoger volgens mij, al helemaal als je alleen naar games gaat kijken.
Dat komt omdat de hero niet op 2.2 zit, en daarom zie je niet alle apps...

volgens mij zit de hero zelfs pas op 1.6
Zit dus op 2.1, echter zijn niet alle applicaties beschikbaar voor Android 2.1

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 26 oktober 2010 15:04]

Nee, de Hero zit inmiddels al officieel op 2.1 via de normale HTC Update.
Op de Hero zit 2.1 tegenwoordig
bron aub?

De helft bagger kan ik me voorstellen, heel veel apps zijn gratis beschikbaar gesteld door mensen met beperkte ontwikkeltijd aan de apps.
Maar malware, dat is 1 keer (in het nieuws) voorgekomen.

[Reactie gewijzigd door wlunchi op 26 oktober 2010 14:31]

Bagger apps en mallware? Ik heb nog nooit last gehad van mallware in de market. Bagger apps zitten er zeker tussen maar die zitten in elke applicatie winkel voor smartphones, incl. de appstore, en daar moet je er zelfs nog voor deze apps betalen. Ik vind het zeker wel een prestatie dat er nu al zoveel apps in de market zitten.

Er zijn nog lang niet meerdere markets. Google zal altijd proberen om 1 grote store te houden maar voor elk apparaat kunnen de applicaties zichtbaar of niet zichtbaar worden als deze niet/wel geschikt zijn voor dit apparaat. Dat is toch ideaal? Je haalt het maximale uit je apparaat.
Anoniem: 225842
26 oktober 2010 16:18
Vind dat Google maar eens een webbased appstore moet maken. (En ja, ik ken de sites zoals Androlib. Maar die staan vol met reclame en wat niet). Waar je dan ook direct de app naar je phone kan pushen :)
Komt eraan, is al getoond in een presentatie. Zou zo niet meer weten welke, though ;)
Ik dacht idd dat er al 100.000 apps waren, maar nu dan officieel.
Qua rommel...tja...wat voor de een rommel is...

Voor de devs een goeie zaak dat er (vermoedelijk) met paypal betaald kan gaan worden.
Heeft eigenlijk net te lang geduurt.

Ik zou naast paypal wel een wat betere zoek en filter functie willen zien in de market.

[Reactie gewijzigd door albino71 op 26 oktober 2010 14:21]

er zijn veel meer apps maar niet allemaal in de market
zie: spitsscoren :+

dat was dan ook mijn eerste aanraking met het android platform.
Ik heb zelf enige tijd een Android device gehad en moet zeggen dat er al een hoop applicaties zijn. Toch heeft het nog een lange weg te gaan, de meeste apps zijn inderdaad zogenaamde 'fart-apps'. Ik heb zelf ook een iOS device en daar is het aanbod toch een stuk beter.

Wat ik vooral merk is dat je bij iOS veel eerder geneigd bent om te betalen voor een app omdat het hele platform meer professionaliteit uitstraalt. Bij Android is dit niet. Het lijkt niet af.
Ik heb anders nooit last van fart apps, je moet gewoon een beetje goed zoeken en opmerkingen lezen. Er zijn genoeg goede apps voor Android.
Ja maar toch heeft hij een punt! Vind het bij android ook vaak euh! Amateuristisch overkomen ofzo, lelijke apps etc! Kan beter
Goed nieuws van die PayPal optie. Het gebeurt niet vaak maar voor enkele applicaties zou ik best een paar euro over hebben maar ik heb alleen geen CC en dan is PayPal dus handig. :)

Over de store ben ik ook erg tevreden maar waarom nog geen Tweakers app? ;(
Vind sommige aps van AppStore (apple) echt heel relaxt en als ik daar dan op uitgekeken ben komen er altijd wel weer handige/leuke nieuwe aps bij. Sinds kort me laten overtuigen (voornamelijk via tweakers gebruikersreacties) dat android zo geweldig is en een htc desire aangeschaft. Maar vind het wel tekenend dat aps als tweakers alleen voor Apple producten zijn en niet voor android. Net als telegraaf bijv. Heb nog niet veel tijd besteed in de market omdat het stuk minder professioneel en overzichtelijk is dan van AppStore van apple en de Aps me tegen vielen. Android market valt me toch nog toe ferm tegen.. Doe mij dan maar liever een gesloten systeem dan een opensysteem overladen van amateuristische meuk

Hou m'n ipodtouch dus voorlopig toch maar op zak naast m'n desire..
Voor mij is het belangrijk dat de enkele app die ik leuk of handig wil beschikbaar is in de app store, of dit nu de app store is van Apple dan wel die van Android. Dat er daarnaast nog 100.000 of 300.000 andere apps zijn maakt mij niet zoveel uit.
Daarnaast zou ik bij de Android app store graag zien dat ik kan afrekenen via mijn telefoonabonnement. De afrekenmethode die ze nu hebben, via credit card, werpt voor mij wel een drempel op. Op zich niet zozeer het feit dat het via de credit card gaat, die gebruik ik namelijk ook bij de Apple app store, maar het feit dat bij de Anrdoid app store een centrale betrouwbare partij voor de betaalgegevens ontbreekt.
Wat vertrouw jij niet aan Google Checkout? Want dat is de centrale partij voor de betaalgegevens in de Android Market. Wat ik het linke aan Google Checkout vind is dat een gekoppelde credit card permanent gekoppeld blijft. Iemand die je foon in handen krijgt en daarmee bij de Market kan, kan lekker aan het kopen slaan. Ik heb dat opgelost door een prepaid credit card (via 3vcash.nl) met een gelimiteerd tegoed, maar ideaal is het niet.

Paypal vind ik trouwens ook niet bepaald veilig in dat opzicht. De enige beveiliging is een accountnaam (= e-mail adres) en wachtwoord. Als je Paypal toestemming geeft betalingen direct af te boeken van je bankrekening, is het wachtwoord echt je enige bescherming.

Ideal is wat dat betreft heel wat beter beschermd. Maar het is niet te verwachten dat je ooit in de Android Market met Ideal zal kunnen betalen.

[Reactie gewijzigd door Jan-E op 26 oktober 2010 23:18]

Google Checkout heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal eens kijken. Is deze te gebruiken voor ieder Android app die ik zou willen kopen?

[Reactie gewijzigd door mystic101 op 27 oktober 2010 11:25]

Alsof je CC het van vertrouwen moet hebben :D Als je met CC geldt kwijt raakt dan doe je echt iets goed verkeerd aangezien je met CC het beste ingedekt zit tegen fraude en andere bullshit....

Daarbij vraag ik me dan af welke partij het voor Apple doet? Wie vertrouw je wel? En zeg AUB niet Apple zelf...
En toch is het Apple zelf die ik vetrouw...
Jeuj, nog effe wachten voor PayPal :D Ik denk dat de aankopen dan flink zullen stijgen.

Staat wel veel rotzooi in de market IMO :P

[Reactie gewijzigd door Laidback Luc op 26 oktober 2010 14:19]

Anoniem: 379486
26 oktober 2010 14:25
tof, eindelijk paypal.
sommige appjes zijn wel zeker tof voor android.
bijv. twitdroyd en autotether.

dit is een goede ontwikkeling.
hoe makkelijker het is om te betalen hoe meer moeite developers doen om een goede app te maken.

geld moet rollen.
Is het al bekend of de grote fabrikanten; bijvoorbeeld EA, zullen deelnemen aan de Market door deze nieuwe betaalmethode. WP 7 wordt inmiddels al ondersteunt ondanks dat daar op het moment veel minder gebruikers voor zijn. Of is de beveiliging in de Market zo veel slechter dan de App store en Marketplace. Dit zou ik dan wel een nodige verandering vinden voor de update in de Market of Gingerbread... |:(

[Reactie gewijzigd door moh.moh op 26 oktober 2010 14:34]

om een app. te kopiëren op android heb je op het moment niet veel meer dan een gerootte telefoon nodig. het daarna installeren is een kwestie van vinkje aanvinken. je telefoon hoeft daarvoor niet eens geroot te zijn.

met een Idevice moet je eerst jailbreaken en ben je met installous klaar.
met wp7 heb ik geen ervaring.
Kwantiteit zegt niks. Het is leuk als er veel apps zijn maar mensen willen gewoon de apps die ze nodig hebben. Als een app store maar 1000 apps heeft maar wel de goede bevat kan dat voldoende zijn. Als je Hyves/Facebook, MSN, buienradar, etc. etc. maar hebt is het goed, de rest is leuk maar is een extra. Mensen kopen geen telefoon om 100.000 fart apps, ze laten een telefoon wel in de winkel liggen als deze de door hen gewilde apps niet heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee