Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 119 reacties

Sinds de launch van Windows Phone 7 zijn er circa tweeduizend apps verschenen in de Marketplace, de WP7-equivalent van de App Store en de Android Market. Nederlanders hebben nog geen toegang tot de applicatiewinkel.

Brandon Watson, hoofd van de Microsoft-afdeling die Windows Phone 7 heeft ontwikkeld, noemde het aantal tegenover Tweakers.net op de Tech-Ed-conferentie in Berlijn. Met tweeduizend apps valt het aantal uitgegeven programma's voor Windows Phone 7 in het niet bij de 100.000 apps in de Android Market en de 300.000 programma's in de App Store, maar Windows Phone 7 is ook nog maar net uit, verdedigt Watson het aantal. "Het gaat bovendien niet om het aantal apps", aldus Watson, "maar of jij en ik applicaties kunnen vinden die we willen gebruiken."

Watson verklaarde ook waarom de Marketplace nog niet voor Nederlanders toegankelijk is. Zo zouden er nog geen afspraken met ontwikkelaars zijn gemaakt over de opbrengsten van betaalde applicaties. Ook zou er per land moeten worden nagedacht over de verwerking van persoonsgegevens; de privacywetgeving kan per land verschillen. De toegang tot de Marketplace is echter niet geblokkeerd, benadrukt Watson: "Nederlanders kunnen terecht in een buitenlandse Marketplace." Daarvoor moeten ze wel hun locatie aanpassen naar een ondersteund land. Het kopen van apps is bovendien alleen mogelijk als een gebruiker over een buitenlandse creditcard beschikt.

De Nederlandse versie van de applicatiewinkel komt mogelijk begin volgend jaar al, aldus de Microsoft-medewerker. Dat valt niet noodzakelijkerwijs samen met de komst van een Nederlandstalige versie van Windows Phone 7, waarvoor Watson nog geen datum wil noemen. Duidelijk is wel dat uiteindelijk alle beschikbare Microsoft-diensten van Windows Phone 7 naar Nederland komen.

Dat betekent dat Nederlanders kunnen gamen via Xbox Live en muziek kunnen kopen in de Zune Market. Hoewel Xbox Live wel beschikbaar is in Nederland, is er op dit moment nog geen integratie met Windows Phone. De Zune Market is helemaal nog niet toegankelijk voor Nederlanders. Belgische gebruikers hebben overigens wel een 'eigen' WP7-versie, maar die bevat geen Nederlandse taaloptie. Onderdanen van koning Albert II moeten nu kiezen tussen Frans en Engels.

Windows Phone 7 werd medio vorige maand gelanceerd in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. In de Verenigde Staten, de thuisbasis van Microsoft, kwam het apparaat maandag pas op de markt. Watson zegt niet te mogen vertellen hoeveel telefoons met het mobiele besturingssysteem zijn verkocht.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (119)

er zijn geen fabrikanten die geen store meer hebben.
gek dat microsoft als 1 van de laatste hier mee begint.
Kun je Windows Phone 7 ook Jailbreaken zoals de Iphones?

Het is dat microsoft zo veel geld in WP7 stop anders zou het dezelde dood als Symbian gaan sterven.

[Reactie gewijzigd door mark184 op 9 november 2010 16:56]

Facebook misschien, dat is niet een beste applicatie onder iOS en schijnt nog minder te zijn onder Android. Maar Twitter? Imho is dat een hele nette applicatie onder iOS. Dus ben wel benieuwd naar een filmpje oid van de Twitter app die je bedoelt.
Wat is facebook daar een verschikkelijk, lelijk, langzaam, strontprogramma. Hoe kan je dat nou TOP noemen? Het is eeder POS!
ook lekker beargumenteerd?

lelijk? Ik vind het echt strak en mooi. Lekker clean.
langzaam? Alleen even laden, daarna werkt het gewoon vloeiend en kent het geen laadtijd.

Oftewel, jij zit hier gewoon te trollen.
En niet te vergeten zien de apps er stukken beter uit. Facebook/twitter/imdb apps zijn Sneller en mooier dan iPhone/Android apps:)
Mooier is sowieso geen argument aangezien er over smaak niet te twisten valt.

Twitter for iPhone is een applicatie die heel goed aansluit bij de ideen die Apple heeft over de UI van de iPhone. Dit sluit gewoon naadloos aan bij de rest.

Als ik de video zo zie, doet de Twitter for Windows Phone dit ook.
Ook Lyrics van musiXmatch is een mooi app met handig Zune integratie en voor de Zune pass gebruikers zeker een aanrader.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 9 november 2010 18:14]

Tsja, zit mooi spul tussen maar je moet wel echt houden van de WP7 UI en continue sliding van allerlei elementen, ik vind dat alleen maar verwarrend, meer leuk voor even en daarna juist trager en wat onpractisch, dat gevoel had ik al bij het standaard UI en is door deze filmpjes alleen maar versterkt.
Facebook/twitter/imdb apps zijn Sneller en mooier dan iPhone/Android apps
Mooier en sneller ?
Die twitter app uit je voorbeeld (http://www.youtube.com/watch?v=udmCarJumcw) reageert anders niet bepaald direct met scrollen

[Reactie gewijzigd door edwingr op 10 november 2010 07:03]

Spellen zijn natuurlijk geen goed argument om mee te slaan wanneer je spreekt over hoe goed apps er uitzien :)

Bovendien is Avatar er ook voor Android / iOS (vziw), worden een aantal van die spellen ook nog geport naar Android en was IloMilo eerst Android-only en werd het pas geport naar WP7 toen Microsoft met een zak geld langskwam.

IMDB ziet er trouwens wel beter uit dan de Androidversie :) maar goed, dat komt niet door WP7, dat komt door de ontwikkelaar.
ik bedoel de Xbox 360 Avatar :)

Kijk maar naar het filmpje :)

Alle game links zijn exclusive games voor windows phone 7.


De imdb app ziet er zo uit omdat wp7 een makkelijk uitvoerbare grafische UI gebruikt... dat kan niet makkelijk in android... misschien in android 3.0

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 9 november 2010 18:19]

Nee, die IMDB-app ziet er niet volledig zo uit omdat WP7 een makkelijke UI gebruikt.

Jij doelt op de functionaliteit van die panoramawidget, ik bedoelde het uiterlijk van de interface. Dat laatste is heel simpel net zo te maken voor Android. Sterker nog, al die configuratiebestandjes (xml voor Android, XAML voor WP7) lijken best veel op elkaar...

De functionaliteit van die panoramawidget is binnen een paar dagen na te maken in een eigen widget, dus dat zou ook niet echt een struikelblok moeten zijn. Maar nogmaals, het uiterlijk van een app heeft daar helemaal niets mee te maken :)
Het is altijd makkelijk te bouwen onder Linux. De technische mogelijkheden zijn er, maar op de een of andere manier komt het er nooit uit. Het is nooit zo smooth, feilloos, grafisch als op andere platformen.

Ook voor KDE op de desktops geldt dat. Glass interface e.d. - ziet er leuk uit, maar het is het allemaal net niet. Voor Android geldt hetzelfde.
De kernel heeft niets te maken met het uiterlijk. De X window manager doet dat; in linux is dat X11(welke apple ook gebruikt(e)); in android is dat een andere.

Ik denk eigenlijk dat het probleem is dat opensource programma's handig willen zijn, en niet per se mooi.
Als je goed kijkt worden acties uitgevoerd met grafische animaties. Tekst vliegt weg als je het aantikt. Als je op een link ingedrukt houd dan verschuift het iets naar achteren.. loslaten en de link staat weer recht. Als je terug gaat komt tekst en de foto's terug vliegen op verschillende manieren. In de Silverlight SDK kun je oneindig veel animatie soorten instellen.

Het is een echte grafische interface. En ja het is heel erg simpel te maken met de Silverlight SDK met 3 kliks letterlijk op 1 tekst vak. Dit is niet gemakkelijk mogelijk met iPhone en Android op dit moment.

Screenshots zullen ''niks'' laten zien van de leefbare interface. Video's wel maar mist de experience. De HTC Trophy 7 ligt al in sommige winkels.. ik raad je aan om te kijken bij coolblue/pdashop winkels. :)

Uiterlijk, consistente UI en snelheid is alles. Geeks zullen komende maanden wel merken dat dit next gen is. :)

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 10 november 2010 01:53]

Ik raad je aan om niet teveel aannames te maken :)

Heb al lang zo'n ding mogen uitproberen en ben al een flinke tijd aan het stoeien met de emulator en alle API's voor het programmeren van apps.

Verder is er denk ik weinig zinvols meer over te zeggen, want zoals ik een Android-fanboy ben, druipt van jouw reacties het WP7-fanboyisme af ;)
Dus om dat het exclusief is, is het beter? Als iets niet multi is, is het per definitie juist crap..
Heb je de filmpjes wel gezien hoe gaaf al die games er uit zien?

Ken je XNA studio dat op xbox 360 ook voor ontwikkeld wordt en makkelijk voor te ontwikkelen is?

Ken je DirecX? xbox live?

Weet je wat indie games zijn?

Exclusief ben ik wel op tegen. Maar deze games kunnen geport worden naar je laptop en 360 in xna... Dat maakt het weer minder exclusief. XNA is toegankelijker voor kleinere ontwikkelaars, indie games brengen de meest vernieuwende games uit de laatste jaren. Limbo Meetboy en meerdere kunnen er nog aankomen voor wp7
Even over de facebook app omdat dat de enige is die ik gebruik op m'n iphone:
Sneller? Absoluut niet. In die video is het echt ronduit traag te noemen!
http://www.youtube.com/watch?v=w8o8tOItd0s

Vorige had last van zijn internet verbinding ofzo

In deze video gaat die wel heel erg snel :)
:D 8-)

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 9 november 2010 18:11]

Windows phone 7 kent veel minder limitaties dus die hoef je helemaal niet te jailbreaken, wil je custom roms e.d. gaan gebruiken, is het even wachten op xda-developers. Microsoft heeft net dit OS uitgebracht, maar de marketplace bestaat al meer dan een jaar op windows phone 6.5. Ja, MS is het het laatst van de grote smartphone fabrikanten, maar heeft wel heel lang op 6.5 kunnen leven.
En custom roms is iets anders als jailbreaken? Oww nee wacht.
Eh ja. Jailbreaken is het verkrijgen van alle toegang binnen een ROM, en custom ROMs betekent dat je de toegang hebt om de ROM te vervangen. Dat dit bij een iPhone hetzelfde is, wil niet zeggen dat dat ook bij Windows Phone 7 zo is. Bij Android hoef je bijvoorbeeld niet altijd je telefoon te hebben geroot om er een custom ROM op te zetten.
Die termen zijn allemaal leuk, maar waar het op neerkomt is het dat je beide keren een gepatchte rom er op zet, hetzij via 'jailbreaken' of een andere methode.
Met 'er zijn minder limitaties' wordt denk ik eerder bedoeld dat je helemaal niet hoeft te jailbreaken om alle functies van een WP7 te krijgen.
Als je iets wil aanpassen, of bv. illegaal verkregen programmaatjes wil draaien kan dat gewoon op de 'normale' WP7 firmware, bij een iPhone moet je misschien eerst jailbreaken maar bij een WP7 toestel niet.
Als je iets wil aanpassen, of bv. illegaal verkregen programmaatjes wil draaien kan dat gewoon op de 'normale' WP7 firmware
BZZZZT. Fout, U gaat niet door voor de magnetron. Apps installeren kan alleen via marketplace, sideloading zoals bij Android is niet mogelijk.
Je kan je WP7-device unlocken met een tooltje wat bij de SDK wordt meegeleverd.
Dan moeten alle klanten met een WP7-device dat maar doen, want blijkbaar is een standaard microsoft product niet bruikbaar per definitie.
helaas moet je daarvoor een ontwikkelaarslicentie hebben, en kan je max 5 per licentie unlocken(dat werd eerst iig verteld, kweet niet of dat veranderd is)
Wat in mijn ogen dan weer een nadeel is en ervoor kan zorgen dat mensen alleen maar illegale troep er op zetten omdat het toch net zo makkelijk is. Leuk he, vrijheid.
'Wat in mijn ogen dan weer een nadeel is en ervoor kan zorgen dat mensen alleen maar illegale troep er op zetten omdat het toch net zo makkelijk is'

dan doe je dat toch niet...wat is daar zo nadelig aan? of bedoel je dat het een nadeel is dat iemand anders illegale troep op jow telefoon zet?
Het is zeker iets totaal verschillends, een Windows Mobile 6.5 telefoon hoef je niet te jailbreaken, aangezien het systeem gewoon totaal geen vooraf opgelegde limitaties kent, behalve de dingen die vast in het ROM zitten zoals Sense.

In principe is Windows Mobile 6.5 veruit het uitgebreidste en flexibelste OS wat er bestaat voor mobiele telefoons, alleen is het een hybride gedrocht tussen een soort van PDA uit het jaar 2000 en een pre iPhone smartphone. Het zit gewoon niet allemaal meer even logisch / strak / soepel in elkaar.
Dus een beetje embedded firmware achtige zaken ipv een OS? Verder is het onmogelijk flexibeler en uitgebreider dan een OS waar je de broncode van hebt, hoe je het ook wendt of keert.
Custom roms weet ik niet. Maar sinds je zoals ik begrepen heb van elke telefoon een developers versie kan maken (hoe heb ik niet naar gekeken, behalve dat het legaal $99,- per jaar kost) kan je in ieder geval alle apps installeren die je wilt.
Ja, en wat is daarmee het verschil met andere platforms? Android kan makkelijker en iOS doet hetzelfde.
Windows phone 7 kent veel minder limitaties dus die hoef je helemaal niet te jailbreaken
Grapjas. WP7 kan ook alleen apps installeren van de marketplace, en deze marketplace heeft vergelijkbare beperkingen als die voor iOS.
WP7 heeft meer dan genoeg limitaties, ze kopieren juist het iOS model (het model, niet iOS zelf). Het OS had op xda al een keer tevoorschijn moeten komen lijkt mij, dus blijkbaar is dat ook niet zo makkelijk als bijv. Android.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 9 november 2010 17:00]

WP7 heeft een heel eigen topic op XDA, en er zijn al zat mensen mee aan het werken.

Het is inderdaad nog niet flashable, maar er is wel ook een groot verschil met android.

Android is op linux gebaseerd waar al veel kennis van is. WP7 is dan wel op W CE gebaseerd maar is op de meeste fronten redelijk nieuw en de images moeten ook nog worden gesigned.

Het zal nog even duren misschien maar uiteindelijk denk ik dat WP7 roms net zo flexibel zullen worden als de android en wm roms.
De vraag is of je dat wil en of dat nodig is. De reden om te jailbreaken zijn er als de fabrikant niet wil dat jij dingen met je phone gaat doen die jij wel wil en ook gewoon mogelijk zijn, zoals Apple o.a. doet. Dat is bij MS dus helemaal niet t geval en al ook Symbian niet.

Symbian is trouwens niet dood, integendeel. Sterker nog, is in essentie een veel beter os dan iOS van Apple en al helemaal in vergelijking met Android wat zich nog zwaar moet bewijzen en waarvan ik me afvraag of het wel een degelijk OS is of gaat zijn ooit.
Waarom kiezen ze nu weer voor een credit card systeem? Waarom niet voor PayPal of een andere online geld overmaak service. Ben je ook niet meer aan landen gebonden en vergroot je je afzet markt bij introductie enorm. Er zijn zat mensen die het prima vinden om een engelstalige phone te hebben. Echter zolang je geen apps kunt kopen is het zinloos om te verwachten dat er veel verkocht gaan worden.

aan de andere kant: ik ken weinig telecom (phonehouse, belcompany tfortelecom enz enz enz) bedrijven die zijn/haar klanten serieus nemen. Die verkopen liever een windows phone 7 toestel terwijl de klant er pas thuis achter komt dat ze van een aantal services geen gebruik kunnen maken... (vandaag geprobeerd mijn abbo te verlengen en wat een onzin krijg je te horen van sommige verkopers...)
Omdat een platform alleen een succes kan worden als het grootschalig opgepakt wordt. Dat betekent: door normale mensen gebruikt wordt. En normale mensen - in tegenstelling tot Tweakers - hebben geen Paypal of andere online betalingsservice. Wel hebben ze vaak een creditcard.
Heb je gelijk in. Ik heb zelf ook alleen maar een CC. Geen PP.. Maar een keuze aan je gebruikers geven is te veel moeite blijkbaar... gewoon een extra optie bij betaal mogelijkheden...
Moeten het dan geen high-end toestellen worden?
Zijn vaak dure toestellen en de doelgroep heeft veelal juist wel paypal volgens mij.
Volgens mij adverteert Microsoft in de VS de telefoon juist richting 'de normale mensen'. Hun spotjes gaan over 'vind jij ook dat iedereen altijd zolang met zijn telefoon zit te rommelen'. En dat je met WP7 even snel je status kunt checken en daarna gewoon weer verder met je leven. Niet echt op de nerds / highend gericht volgens mij.
Op zich ook wel slim: de grootste groep aan wie je een smartphone kunt verkopen is immers de 75% van de mensen die nog geen smartphone heeft. Die krijg je makkelijker te pakken dan mensen die al een ander merk hebben gekozen.
Microsoft is bezig met providers om betaling via je telefoon rekening mogelijk te maken :) Dit zou het probleem van CC op moeten lossen.
Omdat bijna iedereen in de VS een CC heeft...
En ook in Europa heeft een groot gedeelte al een CC. Ik betaal bijna alles of via ideal of via CC. Alleen ebay aankopen doe ik met paypal.
En hoeveel Apps zijn er daadwerkelijk voor Windows Phone 7 ? Angry Birds bvb hebben ze in de lijst gezet terwijl de ontwikkelaars helemaal geen plannen hebben om voor Windows Phone 7 te onwikkelen:

http://twitter.com/RovioMobile/status/26940229275
Maak je over het ontwikkelen van apps voor Windows Phone 7 maar geen zorgen, lees de resultaten van deze enquete maar eens:

http://arstechnica.com/ga...per-attention-in-2011.ars

2000 apps voor een platform wat pas een week geleden gelanceerd is is een prima score, alle grote apps zijn (Twitter, Foursquare, Netflix, etc.) zijn allemaal al beschikbaar.
Netflix is er bijvoorbeeld niet voor Android.
100.000 applicaties in je store zegt dus niet alles

[Reactie gewijzigd door 80466 op 9 november 2010 17:49]

Ik meen dat a.b. Niet op een lijst stond maar op een plaatje.
Marketplace experimentel in een browser, door een italiaan en dus in het italiaans:
http://mylostblog.altervi...licazioni-marketplace-wp7

Edit: en ik lees net dat zo ook kan inmiddels:
http://www.bing.com/visua...Phone+7+Apps&FORM=Z9GE43#

[Reactie gewijzigd door Sake op 9 november 2010 18:07]

Een engelstalige apps site lijk me handiger:
http://www.appsfuze.com/
Kijk dat is dan wel weer een meevaller als je in NL woont en gewoon apps wil downloaden, dan maar in het Engels (hoewel ik dat zelf nog boven NL verkies ook).

Al die geruchten dat je absoluut geen market had zijn in 1 keer onderuit gehaald, dat zijn de fijnste artikelen :)

Ben benieuwd hoe hard ze nou per maand stijgen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 november 2010 16:48]

Je moet nog steeds moeilijk doen (voor de gewone consument) om talen te wisselen en je moet een buitenlandse creditcard hebben... ik ken niemand die dit heeft.
Agreed (en dat in een WP7 artikel, wie had dat gedacht :P)
De toegang tot de Marketplace is echter niet geblokkeerd, benadrukt Watson: "Nederlanders kunnen terecht in een buitenlandse Marketplace." Daarvoor moeten ze wel hun locatie aanpassen naar een ondersteund land. Het kopen van apps is bovendien alleen mogelijk als een gebruiker over een buitenlandse creditcard beschikt.
Hoe kun je dit "niet geblokkeerd" noemen? Als er echt geen blokkade was dan maakt het niet uit vanuit welk land je koopt of waar je creditcard vandaan komt. Net als bij de reguliere internetshops. Dat die blokkade vrij simpel in elkaar zit en gemakkelijk te omzeilen is wil niet meteen zeggen dat er dan geen blokkade meer is.

Ik snap sowieso niet waarom MS nou zo moeilijk moet doen met locale-specific stores en galeries. De gadget galery is ook zoiets. Die heb je tegenwoordig ook in het Nederlands, en ik heb geen manier gevonden om die gewoon op de Engelse variant te krijgen (zonder m'n locale te wijzigen). Nou is de taal het minste probleem, het vervelendst is dat je de normale Engelse gadgets er niet mee kunt vinden. Ze bestaan wel, als je met Google zoekt naar bijv. "Network meter" dan vind je 'm wel, en kom je uit op de Nederlandse galery page die die Engelse gadget toont. Maar met de zoekfunctie van de galery zelf ga je 'm niet vinden.

MS moet daar echt mee op gaan houden! :(

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 november 2010 18:51]

Het is misschien niet helemaal netjes, maar redelijk normaal tegenwoordig. Ik heb ook twee accounts op mijn ipad, 1 nederlandse en 1 amerikaanse toen er nog geen nederlandse was. Die amerikaanse kon ik niet eens aanmaken zonder een tegoedkaart of een amerikaanse creditcard. Ik moest dus per se 15 dollar uitgeven om uberhaupt bij de gratis apps te kunnen. Bij ms kun je tenminste nog zonder aankoop de gratis apps krijgen. En ik heb liever dat de devices hier uitgebracht worden zonder store als dat ze gewoon helemaal de devices niet uitbrengen net als bij bv de ipad.
Dit is niet waar. Je kunt via een omweg prima een amerikaanse itunes account aanmaken zonder credit card. Het enige dat je nodig hebt is een adres. Wat niet weglaat dat het makkelijker klinkt voor de WP7 store, die omweg is wel een beetje omslachtig voor iTunes namelijk.
Kom kom, niet zo kritisch. Je kunt wel degelijk gratis apps aanschaffen zonder een creditcard of een tegoedkaart. Een link naar n van de vele hits:

http://www.iphoned.nl/app...n-zonder-creditcard/1845/
Microsoft wil echt wel anders echter zijn ze gebonden aan allerlei legal en belasting zaken die hier roet in het eten gooien. Als we nu eens echt mondiaal zouden zijn met zijn allen, en zouden ophouden met verschillen in belasting per land. Dan zou dit allemaal op kunnen houden en is er 1 ervaring, onafhankelijk vanuit welk je land komt. Maar dat is voorlopig nog een utopie. Tot die tijd, deze zaken helaas accepteren.
Hoezo, MS moet wel? Het gaat verdorie om gratis gadgets. Waarom mag ik die niet eens vinden op de Nederlandse site, en waarom kan ik niet gebruik maken van de Engelse zoekmachine? Daarnaast, ik kan nu ook gewoon producten kopen vanuit de VS (vaak genoeg gedaan - boeken, dvd's, games, kleding, software, etc). Waarom is het met een online applicatie store dan ineens anders?

Natuurlijk, voor Nederlandse verkopers wordt het een ander verhaal (omdat MS hen moet betalen). Maar dat zou geen invloed op mij als consument moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 november 2010 23:05]

Om een app te kopen wel. Maar er zijn ook gratis apps :)
Voordat je het weet komt Android nog in gevaar! Overleef je dat wel?
Oei watercoolertje, voel je niet aan je water dat je o zo geliefde android zo maar eens in gevaar kon komen?
@mddd, lees het artikel eens goed, dan begrijp je waarom er op dit moment nog niet over een marktplace beschikbaar is door privacy en wetten.

Trouwens, uw gsm instellen zodat je zogezegt in een ander land zit, is een eenvoudig alternatief tot de nederlandse marktplace beschikbaar is :)
Maar dan moet je ook een buitenlandse creditcard hebben, dat is natuurlijk minder eenvoudig.
Nee dat hoeft niet. Als je je postcode instelt op een (fictief) buitenlands adres, dan kan je vervolgens ook gewoon een Nederlandse creditcard gebruiken.

http://blog.tomverhoeff.n...andse-creditcard-beknopt/

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 9 november 2010 17:47]

heb je dit ook gelezen?
Update: Deze methode werkte twee dagen geleden nog zonder problemen, maar ik krijg nu meerdere berichten dat het problemen oplevert. Het zou kunnen dat dit per type creditcard verschilt, ga er in ieder geval NIET van uit dat dit voor jou ook werkt.
met andere woorden: ga er niet van uit dat een Nederlandse kaart zonder meer werkt.
Ik begrijp wel waarom het zo is en ik heb daar heus wel begrip voor. Maar ik snap niet dat men dan zegt 'ach het is eigenlijk heel simpel'. Immers, als je een buitenlandse credit card moet hebben dan is het dus niet simpel. Zeg dan gewoon 'het is er nog niet in Nederland, we doen ons best om het snel te hebben'.
Waarom is het toch weer altijd half-af bij Microsoft, leren ze het dan nooit? W7 is al jaren in ontwikkeling en je kan mij niet wijsmaken dar ze in de tussentijd geen afspraken konden maken met ontwikkelaars etc.
Het is toch niet half-af? Het werkt volledig in de VS. Alleen in NL werkt het niet optimaal.
Het is toch niet half-af? Het werkt volledig in de VS. Alleen in NL werkt het niet optimaal.
Waarom wordt het dan in Nederland al geleverd? Want het 'nederlandse product' is wel degelijk half-af. standaard geen app-store, en geen nederlands qua taalinstelling.

Dat je met wat truukjes wel een app-store krijgt (min of meer, millage will vary) is fijn voor de tweakers onder ons, maar het merendeel van de bevolking kan daar niets mee, en wil daar niets mee.

dus nee, Microsoft leert het echt werkelijk nooit.
Zijn dit nou nuttige/goede apps zoals Treintijden en Angry Birds, of 'vuvuzela geluid op je telefoon' apps?

Natuurlijk heeft iedere app store nutteloze apps maar met zo'n kort ontwikkeltijd zet ik toch wat vraagtekens bij de kwaliteit van deze eerste 2000 apps.
Developers konden al sinds (als ik me niet vergis) maart aan de slag met de WP7 SDK, dus kort zou ik niet willen zeggen.
De toegang tot de Marketplace is echter niet geblokkeerd, benadrukt Watson: "Nederlanders kunnen terecht in een buitenlandse Marketplace." Daarvoor moeten ze wel hun locatie aanpassen naar een ondersteund land. Het kopen van apps is bovendien alleen mogelijk als een gebruiker over een buitenlandse creditcard beschikt.
Kortom, voor een normale gebruiker is er dus geen toegang.
Wat een goed voorbeeld van een verwrongen wereldbeeld is dit. Denken ze bij Microsoft dat normale burgers hun telefoon op een ander land gaan instellen en een buitenlandse creditcard gaan regelen om een app voor hun telefoon te kopen?? Ik dacht dat WP7 juist de 'smartphone for the rest of us' moest worden?

aan de reageerders:
Ik zeg niets over het feit dat er nog geen NL marketplace is. Dat is logisch, je begint met de grootste landen. Mijn reactie slaat op de stelling 'je kunt terecht in een buitenlandse marketplace'. Terwijl dat voor normale mensen (Jan met de pet die een telefoon koopt bij de Phone House ofzo) dus echt niet klopt.

[Reactie gewijzigd door mddd op 9 november 2010 17:21]

Niet vergeten dat Nederland een klein landje blijft, en dus niet de hoogste prioriteit heeft.

Ik vindt het juist een goed teken dat ze vooraf ons nog niet buiten sluiten, en zodra alles geregeld is een Nederlandse store toevoegen.

De optie is er dus al voor mensen die het graag willen, en zodra het verbeterd is voor de Nederlandse markt is het standaard toegankelijk.

Ben zelf erg blij om deze bevestiging te hebben:
De Nederlandse versie van de applicatiewinkel komt mogelijk begin volgend jaar al, aldus de Microsoft-medewerker. Dat valt niet noodzakelijkerwijs samen met de komst van een Nederlandstalige versie van Windows Phone 7, waarvoor Watson nog geen datum wil noemen. Duidelijk is wel dat uiteindelijk alle beschikbare Microsoft-diensten van Windows Phone 7 naar Nederland komen.
Nederland mag dan wel een klein landje zijn maar in vergelijking met veel grotere landen is de afzetmarkt in Nederland veel groter. In Nederland is zowat iedereen doelpubliek, zelfs mensen zonder werk kunnen in principe zo'n telefoon kopen. In de meeste grotere landen is het deel van de bevolking dat zo'n telefoon kan kopen even groot als de totale Nederlandse bevolking. In oppervlakte en aantal mensen mag je dan kleiner zijn maar in mensen met geld in hun buidel is het dan wel weer groter.
Dat komt nog wel wanneer de Nederlandse versie uit is, dat dit echter zo simpel is om buitenlandse stores aan te doen is inderdaad onzin.
Watson zegt niet te mogen vertellen hoeveel telefoons met het mobiele besturingssysteem zijn verkocht.
Op diverse nieuwsites stonden reports. O.a. een AT&T winkel in San Francisco waar 200 man in de rij stond ... omdat MS gratis kaartjes voor Maroon 5 uitdeelde, halverwege de dag waren maar 10 v/d 20 toestellen verkocht. (bron)

Krijg niet de indruk dat het heel hard gaat nog. In Nederland zal het ook wel niet zo lekker gaan aangezien alle dingen die het toestel uniek maken hier niet werken.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 9 november 2010 17:31]

een AT&T winkel in San Francisco
Er zijn ook heel andere rapporten dan uit de hoofdstad van Apple country.
In Chicago waren bijvoorbeeld in alle AT&T winkels de windows phone toestellen al 'sochtends uitverkocht en de Samsung Focus WP7 telefoon was al op dag 1 uitverkocht bij Amazon.com.

Bij T-mobile was hun vlaggeschip WP7 aanbieding de HD-7 ook al op maandag uitverkocht.
http://www.pcworld.com/ar...ng_off_store_shelves.html

[Reactie gewijzigd door 80466 op 9 november 2010 18:05]

En zo zijn er ook talloze verhalen te vinden van mensen die geen telefoon konden kopen omdat ze uitverkocht waren. Het zegt helemaal niets zolang je niet weet hoeveel toestellen er beschikbaar waren. Hier in Nederland zijn momenteel vrijwel nergens toestellen te krijgen, omdat er simpelweg nog vrijwel niets geleverd is door de diverse fabrikanten.

En dat er in San Francisco minder Windows telefoons verkocht worden dan elders had iedere marketeer je kunnen vertellen, zoek even op waar Cupertino ligt.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 9 november 2010 18:01]

Wat een onzin! San Francisco is een stad met 7 miljoen mensen, alsof die allemaal Apple minded zijn omdat die 70 km verder hun hoofdkwartier hebben. Het zou even absurd zijn om te zeggen dat in Amsterdam geen Sony spullen verkocht worden omdat Philips in Eindhoven zit.

Misschien heeft de belabberde AT&T ontvangst er meer mee te maken?

http://www.deadzones.com/...s-worst-at-reception.html
Wat een onzin! San Francisco is een stad met 7 miljoen mensen

Wat een onzin! Volgens het US Census Bureau heeft San Francisco 815.358 inwoners.
En dat er in San Francisco minder Windows telefoons verkocht worden dan elders had iedere marketeer je kunnen vertellen, zoek even op waar Cupertino ligt.
Volgens mij is de verhouding verkochte smartphones overal wel een beetje hetzelfde. Je maakt mij niet wijs dat omdat SF toevallig in de buurt ligt van Cupertino, het daar populairder is. Misschien dat het gemiddeld in heel California hoger ligt omdat in die staat verhoudingsgewijs (aldus de algemene perceptie) meer hip volk woont. Maar ik hoor van vrienden daar vooralsnog niet dat de concentratie iPhones daar zo hoog is. :)
Ik had iets meer dan een jaar geleden bij de aanschaf van mn HTC HD2 voor de telefoon gekozen om de hardware en de mogelijkheid om zonder te jailbreaken of whatever te 'tweaken' De grootte van het scherm, alsmede de resolutie en de processor waren het beste wat er op dat moment verkrijgbaar was. Ik hoopte op ondersteuning voor apps, omdat hij daar in de Iphone wel zn meerdere moest erkenning. Die goede ondersteuning bleef helaas uit en toen kwam Android ook nog s om de hoek kijken. Ik ben dus benieuwd hoe het zal lopen met de apps voor WP7. Afwachten. Zou zonde zijn als het niet zou gebeuren, want het OS ziet er echt goed uit. Werkt ook vloeiend enzo en is niet zoals eerder terecht werkt opgemerkt door BikkelZ "een hybride gedrocht tussen een soort van PDA uit het jaar 2000 en een pre iPhone smartphone".
Ik draai inmiddels Android op dezelfde telefoon :P
Gezien het feit dat de hardware van de HD2 nagenoeg hetzelfde is als van de HD7, verwacht ik binnenkort eigenlijk wel een manier om Windows Phone 7 op een HD2 te installeren, dus wellicht heb je geluk ;)