Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Ontwikkelaars van smartphonesoftware zijn het meest geïnteresseerd in Android. Ongeveer 29 procent wil in 2011 apps gaan maken voor Googles mobiele OS. Ook wil een groot aantal ontwikkelaars aan de slag met Windows Phone 7 en de iPad.

Android logoOngeveer 20 procent van de ontwikkelaars wil in 2011 aan de slag gaan met Windows Phone 7 en de iPad. Dat zou blijken uit een enquête onder ontwikkelaars die door door Millennial Media is gehouden. De belangstelling voor de iPhone neemt af onder ontwikkelaars. Slechts 8 procent zegt in 2011 apps voor dit platform te gaan ontwikkelen. Symbian en HP's WebOS kunnen rekenen op nog minder interesse: respectievelijk 6 en 4 procent van de ontwikkelaars.

De interesse in Windows Phone 7 is een grote stijging ten opzichte van Windows Mobile: ongeveer 6 procent van de ondervraagde ontwikkelaars koos in 2010 voor Microsofts mobiele platform. Volgens het onderzoeksbureau wijzen de cijfers erop dat veel ontwikkelaars hun portfolio verbreden. In de afgelopen jaren waren velen van hen alleen bezig voor iPhone OS, nu zijn daar platforms bijgekomen. Dat blijkt ook uit de toegenomen interesse in het al langer bestaande Symbian. Terwijl in 2010 slechts 3 procent van de ontwikkelaars daarmee bezig is geweest, heeft 6 procent het plan om in 2011 apps voor het OS te maken.

Applicaties zijn in de afgelopen jaren een belangrijk verkoopargument geworden voor smartphones. De meeste apps zijn momenteel te vinden op Apples iOS; de App Store is gevuld met 300.000 applicaties. In de Android Market staan 100.000 applicaties. In BlackBerry App World, Nokia's Ovi Store en de App Store voor iPad staan enkele tienduizenden items. In Windows Phone Marketplace staan er naar schatting hoogstens enkele duizenden, maar Microsoft bracht zijn nieuwe platform pas enkele weken geleden op de markt.

Waarvoor willen ontwikkelaars apps maken in 2011? Waarvoor maken ontwikkelaars apps in 2010?
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Windows phone 7 heeft geen C++ support, dus dat zal wel wat ontwikkelaars afstoten.
Niet!? Dat is het eerste wat ik hoor. Bij vorige versies supporte windows CE en daarmee ook windows mobile altijd gewoon c++. Nou dan kan ik dat ook vergeten. Java ga ik niet gebruiken. Nou dan zijn we snel klaar lijkt me.
Windows Phone 7 ondersteunt gewoon C#.

Applicaties kunnen met twee "fronten" gemaakt worden: WPF/Silverlight (geloof me, het is dus écht geen "flash alternatief", WPF is geweldig! Ga maar eens met Expression Blend spelen met C# Express).

Naast WPF wordt XNA ook ondersteund, ook C# als programmeertaal, en wát complexer interface design, maar het is zo'n krachtige game development toolkit... en het is gewoon makkelijk om cross platform applicaties te maken tussen Windows, XBox360, en Windows Phone 7.

Nee, het is geen C++, maar het .net platform is echt zeker niet slecht. En op een embedded device kan het gewoon geoptimaliseerd zijn, kijk maar eens naar wat Android met Java doet.

En geloof me, een IDE als Visual Studio en een tool als Expression Blend is een zegen tegenover andere platformen. Een van de redenen dat iOS zo succesvol is zijn de apps. Een van de redenen dat er zoveel apps zijn is dat XCode + Interface Designer gewoon krachtig is. Objective C is lastiger dan C# en het is nog steeds een nadeel dat de IDE alleen onder MacOS werkt (immers: veel devvers met wel een iPhone maar geen mac). WP7 apps kun je designen en bouwen met in principe elk platform, monodevelop kan het in ieder geval wel (hoewel bij mijn weten de build nog wel dient te gebeuren in Visual Studio). Visual Studio is daarnaast gratis, en kan óók, zei het basis, WPF UI's maken. Hoewel Expression Blend ook extreem goed is.
De kwaliteit van veel apps is bedroevend. Dat is ook niet zo verwonderlijk als je kijkt wat voor types zich ineens developer noemen. Vragen die gesteld worden en de knullige oplossingen en implementaties die gegeven worden, laten blijken dat veel mensen totaal geen serieuze programmeerachtergrond hebben en zich niet verdiept hebben in de documentatie. Als je wil leren ontwikkelen kun je beter ver weg blijven bij prutsers die al het slechts van elkaar overnemen. Je kunt het beste beginnen met een boek als leidraad en een projectje starten dat je zoveel mogelijk aan de hand van documentatie en logisch nadenken uitbouwt. Als je er echt niet meer uitkomt zijn fora zoals Stackoverflow wel de moeite waard om voor specifieke problemen anderen te raadplegen.

Ik hoop dat als de iOS/Android hypes weer een beetje over zijn, niet meer elke idioot de behoefte voelt om iets in elkaar te knutselen (in de hoop stinkend rijk te worden).
Ik hoop dat als de iOS/Android hypes weer een beetje over zijn, niet meer elke idioot de behoefte voelt om iets in elkaar te knutselen (in de hoop stinkend rijk te worden).
Ik weet het nog niet als zo als elke "idioot" het idee heeft rijk te worden van een door hem ontwikkelde app. Voor veel kleine ontwikkelaars is het denk ik ook gewoon fun om wat te knutselen en te kunnen zeggen dat ze apps gemaakt hebben (en dat kan je ook weer bijschrijven op je cv). MAW gaat niet alleen om geld.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 4 november 2010 18:57]

Zoveel "fun" vind ik het niet als een app m'n systeem omlaag trekt omdat het bagger geprogrammeerd is. (een boek coden voor dummies open slaan geeft je nog niet de mindset en de kennis met bekende datastructuren).

Btw, dingen bijschrijven op je CV is een indirecte vorm van "om het geld".
Dat CV wordt dan weer gebruikt om een dik betaalde baan te krijgen waar je helemaal niet geschikt voor bent.
Daar ben ik het echt helemaal mee eens, als je kijkt hoe licht er over gedacht wordt en hoeveel beginnende amateur-programmeurs nu met eurotekens in de ogen hopen een graantje mee te pikken, echt een helemaal verkeerd signaal naar mensen die er echt serieus mee aan de slag willen. Ik hang veel rond op het forum van een 2d graphics framework dat ik voor mijn iPhone spel gebruik, en het niveau van veel vragen is echt vermoeiend. Mensen die vragen hoe ze een class moeten maken in objective-c, mensen die simpelweg een template of een sdk voorbeeld hebben gecopy/paste en het al na 1 aanpassing weten te laten crashen, vragen over de simpelste functionaliteit in het framework die gewoon in de API docs en de programming guides staan, enzovoorts.

Een heleboel mensen lijken te denken dat een goede applicatie of een spel maken een soort van trucje is, iets wat je in een weekje wel geleerd hebt. Wat dat betreft mogen er van mij wel wat meer 'ontwikkelaars' vertrekken uit de app store, want zelfs met de controle vooraf (die overigens ook op bugs, UI guidelines en beloofde functionaliteit is, in tegenstelling tot wat sommigen beweren) komt er gewoon nog te veel troep binnen.

Wat betreft de cijfers in dit artikel vind ik de manier waarop tweakers het formuleert een beetje merkwaardig. Het rapport trekt enige conclusies over de intentie van ontwikkelaars om OOK voor Android te ontwikkelen, niet om EXCLUSIEF op Android over te stappen. Hieronder zijn natuurlijk hordes ontwikkelaars die al iets voor iOS uit hebben gebracht en dat nu naar Android willen porten. De quote in de titel is dan ook een beetje misleidend.

Edit @jon.kijl:
Klopt helemaal. En het mooiste is dan ook nog dat dit soort beginners dan meestal ook nog gelijk een spel of iets dergelijks willen maken, omdat spellen nogal tot de verbeelding spreken en zo'n beetje de populairste categorie zijn. En tegelijkertijd ook vaak het moeilijkste om te programmeren, en dat is nog zonder rekening te houden met artwork, gameplay en level design. Ik ben ooit (lang, lang geleden) ook zo begonnen op mijn zolderkamertje, even naief en ambitieus alleen was er toen nog geen app store om mijn eerste brouwseltjes in te dumpen in de hoop er rijk van te worden (gelukkig niet, achteraf). Nu zijn we dik 10 jaar verder en zelfs nu leer ik nog continu dingen bij die essentieel zijn om voor mobiele platforms te ontwikkelen. Het is gewoon echt niet makkelijk om iets kwalitatief goeds te maken en ervaring is bijna onontbeerlijk.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 4 november 2010 21:34]

Er zijn inderdaad een hoop mensen die zichzelf een beetje coden hebben aangeleerd mbv voorbeeldjes. Echter is het machtig zijn van een programmeertaal maar een klein deel van het programmeren, Vraag dergelijke mensen naar sorteeralgoritmes en op wat voor manier ze efficient met geheugen omgaan en ze kijken je aan of ze water zien branden. (En dan heb ik het nog niet eens over onnodig het wiel opnieuw uitvinden als een stroperige kubus.)
Het is natuurlijk niet leuk als er een heleboel rotzooi in de Android app store, maar het valt wel mee... Veel meer dan een ergernis is het niet, zoals Morphix aan het begin van deze topic zei: "De market is op dit moment zo opgebouwd dat de goeie applicaties vanzelf naar boven komen drijven." Het lijkt me juist beter als iedereen een poging mag wagen aan het programmeren, als het prut blijkt te zijn heeft niemand er meer dan een klein beetje last van, en is het heel goed, dan is het jammer als het er niet zou zijn gekomen wegens de drempel tot programmeren voor Androids App Store...
Dit is wel een beetje misleidend nieuws. Het gaat nl. over diversificatie. Aangezien iPhone momenteel het grootste platform is (zie bron) en Android meer groeit, is het niet meer dan logisch dat meer iPhoneontwikkelaars voor Android gaan ontwikkelen dan Androidontwikkelaars voor iPhone.
In de vs is het marktaandeel van Android inmiddels groter dan die van de iPhone. Waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat dat in Europa ook zo is.
tja in een grote groep is de kans groot op uitblinkers,
en met de komende komst van android 2.3/3.0 hoop ik dat ze de kwaliteit van iOS kunnen evenaren.
maar waarom willen zo weinig mensen in apps voor de iphone ontwikkelen?
omdat ie zo duur is of omdat er al te veel zijn? :?
Redenen voor mij om me niet te wagen aan iOS:

- De iOS SDK is alleen voor Apple computers
- Je app moet goedgekeurd worden
- Je kan je app alleen verspreiden via de market en dat kost geld
- Android groeit veel harder dan iOS

Bij Android kan je gewoon de software downloaden, wat bouwen en verspeiden op de manier die je zelf wilt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 4 november 2010 18:07]

ontwikkelen voor android lijkt me veel risicovoller voor een bedrijfsvoering.
Argumenten?

Mij lijkt het toch een stuk vervelender als mijn succesvolle app gepulled word om wat voor reden dan ook. Zoek maar eens voor de gein op "App Pulled". Dat lijkt mij pas risicovol voor een bedrijfsvoering.

But hey, then again. Een bedrijf runnen en risico's nemen zijn onvermijdelijk aan elkaar verbonden.
Als je een klein beetje serieus met je applicatie bezig bent dan kun je het risico dat je inspanningen voor niks zijn tot een absoluut minimum beperken, de richtlijnen zijn namelijk gewoon bekend. Nu zijn er wel wat (schrijnende) voorbeelden waar Apple ineens de regels heeft veranderd of een applicatie die eigenlijk niet aan de voorwaarden voldeed eerst wel toe heeft gelaten om hem later te pullen, maar bijna al die gevallen (die ik ken tenminste en die in de media zijn gekomen) zijn rechtgezet wegens een vergissing, of bleken uiteindelijk gewoon een domme actie van de developers zelf.

Er wordt echt vanalles beweerd over app store submission guidelines, maar als je je er eens echt in verdiept valt het zat mee en zijn eigenlijk vrijwel alle regels in het voordeel van eindgebruikers. De ijzeren greep van Apple die vaak gesuggereerd wordt is echt zwaar overdreven en dat zeg ik als iemand die zelf voor iOS ontwikkelt.
Het eerste wat ik vind: "android app pulled from marke"t :') hoe ironisch.

De argumenten zijn: lastig je produkt verkopen aan mensen met een android device zonder market, meer dan genoeg devices komen zonder market. Dan komen er zometeen meerdere markets', Amazon, fabrikanten etc. Waar zet je je app neer ? En wat kost dat, wie bereik je wel en wie niet. Dan de illegaliteit, android gebruikers willen veelal geen cent uitgeven, het moet of gratis, of we halen het ergens vandaan/modifyen het zodat je geen cent hoeft te geven. Daar kan je als ontwikkelaar niet van leven. Daarom zitten er (voor nu) meer ontwikkelaars bij iOS, 1 markt met het gros van gebruikers die wel Apps kopen. Zelfs jailbreakers kopen nog steeds apps in de AppStore.

Tel uit je winst.
Ik ken genoeg mensen waaronder mijzelf die Apps kopen in de market place.
Als ik kijk op bv. XDA en iemand vraagt naar pirated apps, springt iedereen er op en zegt dat je beter een euro kunt uitgeven aan de kleine developer als die goede kwaliteit applications maakt.

Tuurlijk zijn er mensen die piraten.

De meeste Devs zetten hun app in de Android market en of SlideME(ik denk dat het zo noemt).

Als je echt zorgen maakt over legaliteit van je app dan bouw je toch License check in?
Als we dan toch risico's zoeken: Apple kan van de ene op de andere dag beslissen dat jouw software "ongewenst" is en dan kun je dag zeggen tegen je iPhone/iPad-software. Wat voor risico's zie je bij Android precies?
Het risico dat er niet of vrijwel niet voor je applicatie betaalt wordt omdat piraten zo makkelijk is en veel gebruikers geen credit card hebben, dat je veel slechte reviews verzamelt omdat je applicatie niet goed op toestel x, y, of z werkt omdat je die niet allemaal in bezit hebt en dus niet kon testen, het risico dat je specifiek voor high-end toestellen en de nieuwste API's ontwikkelt in de overtuiging dat die toestellen een upgrade krijgen naar de Android versie die je target en dat vervolgens niet of veel later dan verwacht gebeurt, etc. Er zitten genoeg risico's aan die bij iOS of WP7 niet, of veel minder een probleem zijn.
Ik heb Apple het nog niet weten doen maar Google heeft dus net wel gedaan wat jij zo hard vreest.

Google Activates Android "Kill Switch," Zaps Useless Apps
Er zijn ook wel een aantal regels hoor voor Android, maar gewoon minder :)

Het bericht wat je post staat dat ook netjes uitgelegd: dat het hier om een misleidende app gaat (beschrijving was misleidend/niet kloppend).

"Instead, the apps simply misrepresented their purpose to encourage downloads."

Dat is heel wat anders dan optreden tegen een app die je gewoon niet zint (oftewel met porno of die te veel concurreert met apps uit iOS zelf) hoe eerlijk die app ook is en hoe goed die ook is maakt dan allemaal niet uit ;)

Elk bedrijf hoort op te treden tegen misleiding zodra ze daar van bewust zijn, lijkt me dat ze anders net zo strafbaar zijn :)
Zeg dat tegen een neo-nazi die zijn favoriete nazi app ziet verwijderd worden ;) Want ook dat soort apps wordt verwijderd bij de Android market.

Dit is geen punt van kritiek op de Android Market, een winkel moet regels hebben maar er zijn veel misvattingen rond de App store en de Market. Want bij de App store zie je ook dat veel van die verwijderde apps ofwel misleidend waren ofwel per vergissing van Apple of Dev verwijderd werden. Iedere dev die een probleem had met Apple zijn verhaal werd natuurlijk breed uitgesmeerd in de media, maar verder hoor je er daar nooit meer iets over. In de meeste gevallen betrof het dan ook overemotionele devs die iets over het hoofd hadden gezien.

Ik ben dan ook voorstander van een zeer strikt beleid voor dit soort winkels. Ik veroordeel Android dus niet voor het verwijderen van apps ik juich dat zelfs toe.
- De iOS SDK is alleen voor Apple computers
Goed punt, pluspuntje is dat de systeem eisen niet hoog zijn zodat zelfs een oude tweedehands Intel Mac prima voldoet.
-Je app moet goedgekeurd worden
Waarom is dat een nadeel?
- Je kan je app alleen verspreiden via de market en dat kost geld
Klopt, voor freeware ontwikkelaars met klein/geen budget is dat obstakel, maar het voorkomt ook dat jan en alleman software in de store zet.
Voor commerciële ontwikkelaars wegen die kosten niet op tegen de voordelen.
- Android groeit veel harder dan iOS
Dat is niet belangrijk, je moet kijken naar de installedbase en of deze bereid is te betalen voor software.
[...]
Waarom is dat een nadeel?
Het kost tijd en soms heel veel tijd. Ik heb al een aantal apps gezien die een ernstige bug bevatten, bugfix was er veelal na 1 dag toen konden de gebruikers nog even 2 weken wachten op de approval voor de bugfix.
Het kost tijd en soms heel veel tijd.
Dat was het geval, maar dat gaat nu een stuk sneller en ik heb al verhalen gelezen van developers waarvan een app update binnen 24 uur beschikbaar is.
- Je app moet goedgekeurd worden
Waarom is dat een nadeel?
Dat is natuurlijk wel een groot risico voor bedrijven die investeren in het (laten) ontwikkelen van een app. Als de app niet toegestaan wordt, of als het twee maanden duurt voordat de app goedgekeurd wordt, dan kan dat de hele investering in gevaar brengen.
Niet iedereen wilt 250+ euro voor oude rommel neertellen (Zeker al niet als het Mac is derp)

App goedkeuren duurt te lang.

Dev Fee iPhone: 99 dollar
Market dev fee: 25 dollar
Installeren via andere resource dan Android market gaat makkelijk zonder jailbreak toestanden.
maar waarom willen zo weinig mensen in apps voor de iphone ontwikkelen?
omdat ie zo duur is of omdat er al te veel zij
De prijs van de iPhone is nu toe geen enkele belemmering geweest, en je moet ook niet vergeten dat niet alleen de iPhone maar ook iPod Touch gebruikers tot de doelgroep behoren, al met al een enorme markt.

Ik vermoed eerder dat veel potentiële Android developers de eerste ervaring hebben opgedaan met iOS, maw ze willen de afzetmarkt vergroten.

Het echte wachten is op de wat grotere iOS developers want die lijken de kat wat Android betreft nog even uit de boom te kijken.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 4 november 2010 19:00]

Volgens mij is die kat inmiddels al uit de boom. Ik zie steeds meer iPhone klonen in de market verschijnen. Apps die populair zijn op de iPhone en die nu ook beschikbaar komen in de market.

Recente bekende voorbeelden zijn: Angry birds en Whatsapp
Je moet de charts natuurlijk wel goed lezen. De ene chart baslaat wat devs nu doen en de andere chart gaat over nieuwe platformen waarvoor de devs willen ontwikkelen. De devs die al ontwikkelen voor een platform worden niet mee opgenomen in de volgende chart. Een groot deel van de ontwikkelaars dat nu voor de iPhone ontwikkeld gaat dus aan expansie doen naar zowel iPad als Android.
Kwaliteit & Kwantiteit was het toch, wat heb je aan 1.000.000 apps als de helft gewoon onbruikbare rommel is. Apple heeft dan wel wat restricties ( of ze nou wel of niet oke zijn doet er niet toe ) maar daar is wel een vorm van kwaliteitsbewaking. Bij Android komt alles de market maar binnen, en dat zie ik als vervuiling.
Als de helft onbruikbare rommel is, dan maakt het nog steeds uit hoeveel apps je in totaal hebt.

10.000 / 2 = 5.000
100.000 / 2 = 50.000

Ja flauw, maar welk percentage van "rommel" je ook neemt, het staat vast dat
meer apps => meer bruikbare apps
en natuurlijk ook:
meer apps => meer rommel

Dus tenzij je kan aantonen dat het percentage nutteloze apps tussen verschillende appmarkets significant verschilt, maakt het aantal apps in een appmarket simpelweg uit.
Ik denk wel dat het percentage rommel apps bij android groter is omdat er minder vooraf controle is dan bij de iPhone en Windows Phone.
Veel meer fart apps en semi-porno achtige apps.
Net al wat The_double zei, Apple kijkt alleen of ze aan de voorwaarden van hun beleid voldoen. Niet of het kwalitatief goede apps zijn.

Zie jij al Apple medewerkers even 300.000 apps grondig testen op bruikbaarheid, kwaliteit, onzin en ga zo maar door?

[Reactie gewijzigd door lucfr op 4 november 2010 19:28]

Daar ben je mis, bij Apple moet elke app een minimum functionaliteit hebben. Hierdoor vallen bvb. al veel fart apps uit de boot omdat ze niet genoeg functionaliteit hebben.

Apps die puur gericht zijn op het marketten van een product worden bvb. ook niet toegelaten.

Ze zijn vrij precies in hun testen en scannen zelfs op de minder drukke momenten de app store af om apps die niet aan de eisen voldoen alsnog te verwijderen.

Ik heb nu zelf uit ervaring al ondervonden hoe precies ze zijn. Toen één van mijn apps een fatale bug had en crashte na het uitvoeren van bepaalde acties kreeg ik direct een mail met de nodige crashlogs, een opsomming van de uitgevoerde stappen en screenshots van het probleem. Mensen onderschatten de controles.

Ik kan me wel voorstellen dat er op de drukkere momenten (kerstmis, halloween, WK)wel wat apps door de mazen van het net glippen.

[Reactie gewijzigd door ykrsdn op 4 november 2010 21:04]

denk je dat of weet je dat?
Ik denk wel dat het percentage rommel apps bij android groter is omdat er minder vooraf controle is dan bij de iPhone en Windows Phone.
Maar zijn Apple en Microsoft niet juist groot geworden doordat gebruikers zelf konden kiezen welke programma's ze wilden draaien op hun Mac / PC?

Klagen mensen dat er zoveel zooi beschikbaar is voor de Windows, en dat ze daarom liever een Mac of Linux nemen?

Uiteindelijk komt het beste toch wel boven drijven, alleen kan dat even duren.
Iets met bomen en bos :)

Voor een nog niet bestaande 'appstore' voor Windows Phone is het toch nog knap dat ze zonder dat iemand eigenlijk echt het succes van MS' nieuwste telg kan meten toch 20% weten te halen. Ik als developer wil ook graag aan de slag met bovengenoemde platforms, maar of ik ook echt ermee bezig ga is een tweede. Als developer ben je gewoon al voordat het uit is geïnteresseerd in de nieuwste technieken, maar het succes van het platform zal uitwijzen waar je als developer het beste tijd in kan steken. Want ook als developer heb je maar 24u per dag, en je kan moeilijk voor alle platforms gaan ontwikkelen. Laat staan straks je tijd steken in bijvoorbeeld Windows Phone, terwijl het totaal niet van de grond komt :)
Apple kijkt alleen of ze aan de voorwaarden voldoen. Niet of het qualitatief goede apps zijn.

De android app store zit idd vol met troep. Ik denk dat zeker de helft bestaat uit Ibooks en porno apps. En dan ook nog donatie versies, zelfde app onder meerdere namen, en general crap.
porno apps??? Die ben ik nog niet tegen gekomen, en ik kijk toch minstens elke week een keer. Maar als je goed zoekt, uiteraard. Waar ik meer tegen aan loop zijn al die lokale apps, Chinese of Koreaanse apps, voor een Taxi in Seoul of zo. Maar er zit ook genoeg leuks tussen, zoals de Daily Dilbert, Fokke&Sukke, Google Tracks, Store Hours, Google Stars, etc...
Enerzijds is het goed dat alles de Market in mag, wat op zich niet eens waar is omdat Google wel degelijk voorschriften heeft. Maar heel veel mag er gewoon in. Toch zorgt dit niet direct voor vervuiling, en Apple's AppStore kent ook veel "vervuiling", en wel op eenzelfde manier als de Market.

Het probleem van beide is dat ze te groot zijn om vervuiling volledig te voorkomen. Met grootte komt nu eenmaal het fenomeen van 20 applicaties die precies hetzelfde doen. Of 20 add-ons voor 1 applicatie. Of dingen die al in het OS gebakken zitten. Is dat vervuiling? Meh, het is lastig, maar toch is het beter om Google en Apple niet actief applicaties te laten modereren op basis van functionaliteit. Een GPS logger niet doorlaten omdat dat in de Market al bestaat, zou ik een schande vinden. Maar een applicatie wél doorlaten dat schade aan kan brengen, zou ik ook een schande vinden.

De ideale repository bestaat niet. Of hij is te klein, of er zit teveel van hetzelfde in, of het is allemaal te duur. Het is altijd wel wat. Maar als ik hoor wat Apple allemaal flikt, dan vind ik Google het heel netjes doen met zoveel apps.
Ja, vervuiling ga je niet tegen. Wel zou het mooi zijn, als er wat betere zoek mogelijkheden waren. Door ze beter te organizeren, meer categorieeen, en liefst ook op regio, en dat je kan sorteren op rating bijvoorbeeld.
Je kan dat met Appbrain.com.
Waarom nou meteen de fipo een flame? Wat boeit het dat er hier en daar rommel in de market staat als er ook genoeg goeie applicaties zijn. De market is op dit moment zo opgebouwd dat de goeie applicaties vanzelf naar boven komen drijven. En juist dit artikel geeft aan dat er op het gebied van Android applicaties alleen maar verbetering kan komen, als verreweg de meeste ontwikkelaars aangeven voor dit platform te willen ontwikkelen.
Het lijkt wel alsof applegebruikers niets anders doen dan flamen op niet apple producten hier.

anyhoe ik kijk bij het downloaden van apps altijd naar de feedback, en als een app gevaarlijk is dan knikkert google hem zowieso automatisch wel van mijn telefoon.

Hoe meer keus des te beter, liever 1.000.000 apps en 10 goede dan 300.000 apps en 2 goede apps.

meer ontwikkelaars = beter

Dus ik ben heel tevreden met mijn HD2 met android.
en dat was niets anders toen apple net nieuw en hip was.. so what's your point..
alsof de apple appstore zo gevuld is met nuttige apps, ook de helft (meer) is gevuld met nutteloze apps.
Maakt allemaal niet uit. In the end is het nog altijd de eindgebruiker die feedback geeft op de applicaties, en daardoor de ontwikkelaar afstraft of aanbeveelt.

Of kijkt men niet naar de feedback en sterretjes voordat men een keuze maakt? Ik wel...
als de helft rommel is, dan zijn er nog steeds 150.000 bruikbare apps ;). Het was voor mij een argument om voor de iPhone 4 te kiezen op dat moment, omdat de er meer keuze is qua apps, maar nog belangrijker: de kwaliteit is, mijns inziens, een stuk hoger (alleen al de eye-candy).
Dit zal ongetwijfeld veranderen en zal straks android het platform zijn met de beter apps, maar dat zal nog wel even duren.
Mwoa, of het gelijk beter wordt weet ik niet, maar ontwikkelen voor Android geeft wel meer vrijheid (minder restricties). Ik denk dat over een jaar of 2 er een redelijke gelijkheid ontstaat tussen iOs, Windows Phone 7 en Android (2.3 / 3.0 / 4.0). Dan hebben wij als consument de keuze uit drie redelijk goed uitgeruste mobiele platformen, dus mij hoor je niet klagen.
Maakt dat uit voor hoeveel ontwikkelaats willen ontwikkelen dan? Beetje irrelevant denk ik..
Fout, best wel relevant.
Want niet iedere ontwikkelaar wil deugdelijke apps maken.
Sommige ontwikkelaars zijn er echt op uit om rotzooi te maken of apps waar je werkelijk niets aan hebt, zoals een app die 3 of 4 borsten laat zien en een stukje bloot rond het slipje. Of iets in de richting van Jamba-ware.

Bij de AppStore van Apple kwam die zooi ook wel binnen, maar onder bijzondere omstandigheden, zoals human error of kwade opzet.

Als dat soort ontwikkelaars geweerd worden word er meer voor Android gestemd.
Ik vraag me alleen af of dat soort ontwikkelaars hier bij inbegrepen zijn.
Voor mij maakt het toch uit hoor. Voor mij mag Apple toch echt wel wat strikter worden op zijn App store. Sommige zaken lijken me er toch wel heel bizar. Ofwel zijn er devs die dezelfde App onder verschillende namen verkopen ofwel wordt er daar heel zwaar gekopieerd. Sommige apps verschillen enkel een beetje van layout maar doen gewoon identiek hetzelfde en dan heb ik het niet over lampjes of fart apps. Soms lijkt het wel of zo'n store enkel gebouwd is om mensen te laten rippen.

Ik hoop dan ook dat Apple zijn beleid voor de Mac App Store van begin af heel strikt houdt want als die store ook overspoeld wordt met Apps die je gewoon als widget in je dashboard had kunnen plaatsen dan zie ik het zeer snel bergaf gaan met het goede imago van Apple.
Ja hoor een slechte reputatie door de app store, daar heeft Android geen eens last van behalve hier op tweakers waar het 1 van de vooroordelen is over Android heb ik nog nooit in het wild iemand er over gehoord ;) En ik ken wat mensen met een Android toestel, en ook een aantal met een iPhone, beide partijen er nog NOOIT over gehoord!
Ondanks dat je bericht nauwelijks door te komen is, toch een reactie;

Ik heb meerdere malen van zowel iPhone/iPad en Android gebruikers gehoord dat de beschikbare applicaties een ramp zijn. Het is zeer moeilijk om te vinden wat je zoekt en de techniek is ala zoekmachine '96.

Ik zal maar niet beginnen over iTunes, want (als Android gebruiker) ben ik ook niet tevreden over de App Market....
Bijde de AM en iTunes hebben op het gebied van indexing en searching werk nodig.
Meestal gebruik ik zelf Appbrain(Android derp).
Kun je ook direct sorteren op prijs, Relevantie, Populariteit etc.
Oh en installatie vanaf de Appbrain website, kan je gewoon de smartphone docken en rustig browsen.
Apple kan mooi selectief te werk gaan en censuur toepassen.

Nee, geef mij maar open source Android.
Vertel eens, wat heeft Open Source te maken met het beleid voor het accepteren van apps in de market?
Met zo'n uitspraken maak je toch echt wel dat Android Open Spurce een slechte naam gaat bezorgen. Want als Android model moet staan voor Open Source dan is Open Source een grap op zich.

Zie je Apple gebruikers zeggen dat ze liever een Mac willen dan een PC omdat Mac Open Source is? Iedereen kan wel roepen dat ze Open Source zijn maar daarom slaat dat nog niet op elk aspect.
Je bedoelt Open Market.
Opensource is alleen dat je de Kernal code kunt inzien van android, Als je geen Custom roms maakt heeft het weinig nut.
However, Dit is de vrijheid van Android, Als je wil zou je een device van kop tot teen aanpassen naar je keuze.
Mits je device rootable is.
Dat JIJ een app nutteloos of rommel vindt, wil niet zeggen dat alle Android-gebruikers het met je eens zijn. Ik erger(de) me ook kapot aan reclame voor sms-spelletjes, ringtones en andere mobiele telefoon crap op televisie, maar het feit dat het uitgezonden wordt, betekent gewoon dat een deel van de bevolking die crap ook daadwerkelijk bestelt.
Nee, Apple doet aan kwaliteitsbewaking. Grappig dat iedereen die marketingbullshit van Apple gelooft. Ik heb al een maand of 9 een Desire en sinds een maand of 2 een iPad. Leuk vergelijken. In de eerste maand had ik meer spontane crashes van programma's op de iPad als dat ik in die 9 maanden op de Desire gehad heb.

Het is erg naar dat de Apple crowd neerkijkt op alles wat niet Apple is, en dat ze de FUD van Herr Jobs voor zoete koek slikken. De helft is namelijk pure beloni. Ik vind die iPad een geweldig ding, maar mijn Desire is dat ook. Prima spul, baas op eigen device en de software is prima. En ik denk na zo'n 30 jaar omgang met computers toch wel het eea te weten van die dingen. Maar goed, als de Apple crowd beter slaapt met de gedachte dat Android inferieur is, prima. Blijf het vooral denken. Ik hoop alleen dat Jobs van binnen beter weet, anders is ie over een paar jaar wéér directeur van een bedrijf dat nog maar een paar dollar waard is.
je hebt duidelijk weinig ervaring met de android market. Als je zoekt op een onderwerp dan zul je geen moeite hebben de beste app te kiezen. Inderdaad dankzij gebruikers scores, screenshots en comments. De vervuiling waar jij over spreekt is nagenoeg nihil, en de apps die jij vervuilend vind vind een ander een toevoeging.
Belangrijkste zaak is dat een klant snel vind wat hij wenst, en dat is het geval.
Waarom geen Apps maken in HTML5? Eén App maken en het werkt op elk platform. Op dit moment is de ondersteuning van HTML5 nog niet super natuurlijk, maar dit gaat al met grote sprongen vooruit.
:D ik ben nu bezig voor android en ik moet zeggen dat ik steeds het gevoel heb een beerput open te trekken op het moment dat ik iets anders dan standaart functionaliteit.
goed voorbeeld hiervoor is SSL zonder CA markering of de tabhost :'(
Hoe meer concurrentie hoe minder intresse.. Android is nieuw en heeft minder apps. En dat is 1 van de belangrijkste redenen waarom een ontwikkelaar voor een jongere systeem kiest.
Mooi! Kom maar op met leuke Apps voor Android. Een van de eerste dingen die ik graag zou zien is een Leuke Flashplayer die swf draait en waarin ik ze mooi als een MP3 of videoplayer kan rangschikken. Moet niet al te moeilijk zijn onder Froyo zou ik zo zeggen :)
Logisch, voor het iOS platform is al behoorlijk veel uitontwikkeld, Android zich nog steeds enorm aan het ontwikkelen. Dus gewoon een nieuwe soort goldrush. Er valt daar vooral voor kleine ontwikkelaars op dit moment veel meer te halen.
Er valt daar vooral voor kleine ontwikkelaars op dit moment veel meer te halen.
Android heeft een enorme potentie maar in de praktijk valt het met de opbrengsten nog tegen. Om de één of andere reden is de bereidwilligheid te betalen voor software bij Android gebruikers een stuk lager dan bij iOS.

Een paar andere problemen met met Adroid platform:

Geen laagdrempelige (giftcards) betalings mogelijkheid.
Geen in app aankopen mogelijk.
De kopieer beveiliging van betaalde apps moet verbeterd worden.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 4 november 2010 19:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True