Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Een aantal handige ontwikkelaars heeft een prototype van een Plex-clientapplicatie ontwikkeld die op een gejailbreakte Apple TV kan worden ge´nstalleerd. De experimentele client kan momenteel alleen nog video streamen.

De Plex Client for Apple TV G2 vereist uiteraard wel een Plex-server. Deze opensource-mediacentersoftware voor OS X is gebaseerd op XBMC. Om via een Apple-computer content naar Apple TV te kunnen streamen, is wel een jailbreak van iOS nodig. Bovendien moet de experimentele client-software op afstand via een ssh-consoleverbinding worden geïnstalleerd en geconfigureerd.

In de experimentele versie werkt een aantal functies nog niet. Zo zijn audiobestanden niet te beluisteren en zijn foto's evenmin toegankelijk. Sommige gebruikers melden dat de Apple TV in tegenstelling tot de normale firmware ook 1080p-video's kan openen, maar dat deze om de paar seconden moet bufferen. Mogelijk kunnen toekomstige versies dit probleem verhelpen. Sd- en 720p-content zouden geen probleem vormen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Perfect! Ik denk dat er een hele hoop mensen hebben gewacht op het moment dat XBMC (net zoals op de originele AppleTV) werkend te zien was :)
Dit is geen full fledged mediacenter software die er draait maar komt neer op enkel een UI voor een remote plex server.

In de laatste versie van plex hebben ze dit opgeplitst om dat te centraliseren.

Dit zal dus niet werken als je geen andere mac in huis hebt om de content vandaan te serveren.

Plex media server is ook in staat content te transcoden zoals ze al doen naar hun iPad/iPhone app, 1080p in je lib kan dus getranscode worden naar 720 als workaround voor het buffering probleem momenteel.
Maar dit is wel een heel goed begin voor mediacenter-software die wel zonder grote broer kan draaien.

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 4 november 2010 17:36]

Nee niet echt. De nieuwe AppleTV heeft geen HD aan boort. Je kunt daar dus geen bestanden op opslaan. Het hele apparaat is gebouwd voor Streaming data
uuh 8gb dus

Processor Apple A4 (ARM Cortex-A8)
Graphics Apple A4 (PowerVR SGX535)
Memory 256 MB
Hard drive 8 GB NAND Flash for Cache
uuh 8gb dus
En die laatste twee worden in de specs die jij geeft dan? ;)
Heeft geen 1080p HD aan boord. 720 wordt wel ondersteund.
Ik neem aan dat Pendora hdd bedoelde, niet HD. Sowieso is het moeilijk HD 'aan boord' te hebben, tenzij je een moderne televisie op een schip bedoelt.
Misschien dat ze host-functionaliteit kunnen toevoegen aan de USB-poort? Of een HDD inbouwen. Of dat je gewoon spul op de 8GB kan zetten? XviDjes passen daarop :)

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 4 november 2010 21:37]

Waarom niet echt, ik vind streaming altijd al veel interessanter. Geen zin om via ingewikkelde tussenstappen te downloaden en dan pas op je mediacenter te zetten.
Had ook liever PLEX op de classic AppleTV gezien.

XBMC is best mooi maar mist de Apple look and feel.
Dat is dan natuurlijk ook wel ogisch omdat het van origine voor de xbox was bedoelt.
Had ook liever PLEX op de classic AppleTV gezien.
Dat gaat nooit gebeuren, Plex maakt gebruik van OS X Leopard/Snow Leopard specifieke libraries, en de oude ATV heeft een Tiger-variant aan boord.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 november 2010 17:58]

En de huidige heeft iOS...
En zoals hierboven al vaker gemeld is dit dus een UI voor de plex server, niet plex zelf..
XBMC op de originele was anders geen succes ... vond het eerder een grote flop.
Het draaide voor geen meter en de bediening werd je ook niet vrolijk van.
Dan doe je wat verkeerd want het werkt hier prima. Bediening via dat kleine afstandsbedieninkje werd ik ook aardig gauw flauw van, maar daarom heb ik ervoor gezorgd dat hij via m'n Harmony werkt.
Je kunt een chip kopen ter vervanging van je wifi module die helpt met hardwareacceleratie van videobestanden.

http://xbmc.org/davilla/2...com-crystal-hd-its-magic/
Persoonlijk vindt ik plex na de laatgste update echt een vreselijk programma geworden..

De vorige versies waren lekker makkelijk, gewoon met je pijltjes naar je mediabestanden en hop spelen.. Nu moet alles eerst door de server worden "gevonden" en in een of andere lib worden gepleurd waarbij de helft weer niet wordt gevonden tenzij je het in een speciale mappen structuur zet... en dat updaten duurdt me een partij lang.....

Echt jammer maar goed xbmc heeft dan weer teveel moeite met 1080P afspelen zelf over mijn gigabit netwerk (met een nas die een constante stroom van 60-70MB/s heeft)
Speciaal voor jouw: http://forums.plexapp.com...96-manually-browse-files/

Maar bij mij is updaten echt zo gedaan en wordt 95% van de films direct correct herkent.
...

[Reactie gewijzigd door oldsmelly op 5 november 2010 08:14]

Ik vind de nieuwe Plex/Nine erg prettig werken. Lekker snel, vloeiend, etc. Ja je hebt die server nodig maar dat zie ik niet als minpuntje. Hij vindt lekker snel alle titels en zoals Pendora zegt worden 95% van de titels goed weergegeven. Vooral bij tv-series is dat prettig, want ik heb geen zin om 11 seizoenen van CSI te gaan taggen.

Het enige minpuntje is dat je eerst moet kiezen voor 'all shows'. Die optie moet weg vind ik ;-)
....

[Reactie gewijzigd door oldsmelly op 5 november 2010 08:13]

Ik werk zelf met een macbook pro, en ik vind Plex echt werkelijk fantastisch. Vooral met de ReFocus skin is het aangenaam mediaspelen :-)

Probleem is echter dat je niet altijd weer je mac naast je tv wilt zetten, kabeltje inpluggen etc. Daarom vind ik dit een mooie ontwikkeling, al lijkt mij dat Apple dit soort dingen snel zal 'verhelpen'. En ja, een Mac Mini is natuurlijk redelijk duur om alleen als Mediaplayer te gebruiken.
Vergeleken bij de HTPC die samengesteld werd in de BB-guide van september 2010 vind ik de Mac Mini als mediaspeler wel degelijk een goed alternatief! Hij mist misschien wel de blu-ray speler en de 1.5tb storage maar ik mag aannemen dat er ergens in huis toch wel een NAS of thuis-server verstopt staat die als storage device dient.
Als je er dan toch een backend server achter zet is een 700-euro Mac Mini front end een beetje overkill als dat ook met een 300-euro nettopje, 200-euro Boxee box of 100 euro ATV kan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 november 2010 18:02]

De front end die je gebruikt moet wel een mooie degelijke interface hebben. Ik heb nu zelf een Popcorn Hour maar als ik Plex zie kan ik alleen maar kwijlen.. De Apple TV is helemaal geen optie aangezien die geen 1080p ondersteunt.
Goed, dan valt je 100-euro ATV af, maar met een Boxee box of nettop (met XBMC) heb je hetzelfde als Plex (Plex en Boxee zijn allemaal varianten op XBMC). Begrijp me niet verkeerd, een Mac Mini is een perfecte HTPC, maar wel als een 'fat client'.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 november 2010 18:51]

Leuk om te zien dat "Hackers" het apparaat kunnen uitrusten met software waardoor het nog interessanter wordt om zo'n Apple TV te kopen.
Nu hopen dat Apple de jailbreak niet dichtgooit met een volgende update.
Ook leuk om te zien dat iedereen hacker genoemd wordt tegenwoordig, dat klinkt meteen een stuk stoerder :P.

[Reactie gewijzigd door SpaceK33z op 4 november 2010 17:56]

Hacker
Pronunciation:/ˈhakə/
noun
* a person who uses computers to gain unauthorized access to data
* informal an enthusiastic and skilful computer programmer or user

Cracker
Pronunciation:/ˈkrakə/
noun

* a person or thing that cracks
* a person who breaks into a computer system, typically for an illegal purpose

Ik weet niet wat stoer klinkt aan het woord hacker. Ik zal het eerder 'stoer' vinden als men zichzelf cracker zou noemen.
Er is niets gevaarlijks aan hackers.
Hah... de informele definitie van hacker is de enige wat mij betreft.
Criminele dingen doen is sowieso niet stoer, maar eerder zielig.
Een hacker is gewoon iemand die verstand van zaken heeft over de werking van computersystemen. Door een slim foefje (ingewikkeld of niet) weet deze systemen anders te laten werken dan bedoeld.

Een cracker is iemand die de hele handel niet begrijpt maar door middel van een tool of gevonden exploit het systeem kan beinvloeden om zijn eigen ego op te krikken.
Jij doelt op script kiddies, het afval van het internet.
niet stoer, maar eerder zielig.
dat hangt er allemaal maar net vanaf....
Een cracker, zoiets als knňckebr°d?
tot ze ongewild in je pc komen.. :)
'Klooien' op een computer noem je toch 'hacken'? Dat hackers worden verheerlijkt tot een soort Neo's hebben ze zelf bedacht. Dik 20 jaar geleden hackten we ook msx-basic spelletjes. En van player_health=100 player_health=999999 maken was voldoende om jezelf hacker te noemen.
Ehh.. Dat was volgens mij dus een cracker die dit soort dingen doet.
Da's idd een cracker.

Een hacker, en helemaal in de MSX tijd, was iemand die middels een snel lapmiddel een programma toch z'n werk kon laten doen. Dus de quickfix oftewel 'de hack'.
Nee cracker is een fanboy term. Je game tweaken is gewoon hacken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker_(hobbyist)
In home computing, a hacker is a person who heavily modifies the software or hardware of their own computer system.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 8 november 2010 11:39]

Leuk om te zien dat "Hackers" het apparaat kunnen uitrusten met software waardoor het nog interessanter wordt om zo'n Apple TV te kopen.
Dat zal het nooit worden door het gebrek aan 1080p ondersteuning.
Super vet dit, al hoop ik meer op een native XBMC op de apple tv G2
De ultieme mediaplayer combo als je het mij vraagt, klein fanless niet te duur. En XBMC tja ik gebruik het al vanaf de XboX en nu op een ION330 in mijn beleving de meest ultieme mediaplayer die er is.
Als er meer van zulke apps komen voor de Apple TV, ga ik er waarschijnlijk toch wel een aanschaffen. Maar voorlopig nog niet aangezien ik geen HDMI op m'n TV heb. ;(
Wel verschrikkelijk zonde dat PMS, alleen voor OSX is, en niet voor Linux of Windows, aangezien ik geen OSX op m'n media server thuis ga draaien. :S

[Reactie gewijzigd door Mr. Gabbertje op 4 november 2010 17:43]

"Sommige gebruikers melden dat de Apple TV in tegenstelling tot de normale firmware ook 1080p-video's kan openen" klopt niet helemaal.

Ik heb hier een NewAppleTV en die opent ook keurig 1080p en speelt het dan af op 720p.
Bij 1080p films is eerst ff een minuutje een buffer opbouwen echter wel aan te bevelen. Daarna haalt de film het bufferen niet meer in (10/100/1000 bedraad netwerk)
Ik kan het zo 123 niet vinden, maar kan de Plex server ook op een windows machine installeren?
Nee, Plex is enkel voor OS X. Maar het is een afgeleide van XBMC, en die is er wel voor Windows.
Maar ik neem aan dat de atv2 met plex, niet kan streamen van XBMC ? want dat is mijn punt ik heb een windows server staan waar mijn films opstaan en ik wil een atv2 kopen en de films erop bekijken.
ze schijnen wel te werken aan een linux en windows versie van de media server.... ergens gelezen op het forum. Maar dan moet je nog steeds een plex frontend hebben...
zou het zo kunnen zijn dat die zg "Hackers" gewoon door Apple betaalde programmeurs zijn? maar gewoon "anoniem" moeten blijven ? Marketing stategie?
Dat denk ik ook, want binnenkort komt er dan een Apple TV App Store waar deze app in komt ;) Weer nieuws waar Apple mensen en Apple developers warm voor draaien.
Plex front end en de media server is een rechtstreekse concurrent van de standaard front end en de iTunes server, dus waarom zou Apple parallel een concurrend produkt aan het bouwen zijn?