Alternatieve browser speelt Flash-filmpjes af op iPhone en iPad

Deze week komt de eerste browser uit voor iOS die Flash-filmpjes kan afspelen. Apple ondersteunt Flash niet op de iPhone, iPad en iPod touch, maar de browser Skyfire gebruikt een omweg. Andere Flash-content dan video's werkt niet.

De ontwikkelaar van Skyfire zet Flash-video's op zijn eigen servers om in html5, waarna het filmpje door een klik op de thumbnail van de video wordt afgespeeld. Skyfire Labs gebruikt de h.264-codec voor het converteren. Omdat de browser zelf alleen html5 ondersteunt, is hij niet in strijd met de regels voor Apples downloadwinkel App Store en kan hij dus gewoon uitkomen.

Dat gebeurt komende week in de Verenigde Staten, aldus CNN. De browser gaat in de Amerikaanse App Store drie dollar kosten. Of de browser ook in de Nederlandse App Store komt, is onduidelijk. Apple doet lang over het goedkeuringsproces; de browser werd begin september ingediend. Skyfire verscheen eerder voor Windows Mobile, Symbian en Android.

Het is onduidelijk hoe nuttig de functie in de praktijk zal zijn. YouTube-filmpjes worden onder iOS in de aparte applicatie afgespeeld en video's van streamingdienst Hulu mogen niet worden geconverteerd. Het lijkt erop dat de dienst vooral kan worden gebruikt voor videodiensten als Vimeo.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

02-11-2010 • 16:43

160

Lees meer

Reacties (160)

160
157
71
4
0
32
Wijzig sortering
Het is toch triest dat dat via allemaal omwegen moet :) Apple moet gewoon eens niet zo dom omgaan met populaire dingen als Flash. Wat dat betreft doen andere OS'en dat een stuk beter!
Bestaan er mobiele devices die flash soepel af spelen? In dat geval is de kritiek van Jobs onterecht.
Nooit problemen gehad op mn desire...
Ja, de Nokia N900. Heeft gewoon een full blown flash versie. Werkt erg goed, al blijft het behelpen met een touchscreen.
Bestaan er mobiele devices die flash soepel af spelen?
Ja! Laptops ;)

Zonder gekheid, Flash 10.1 werkt zelfs op een rap Android toestel (Nexus One) maar zo zo. Sommige sites doen het redelijk maar meestal gaat het met horten en stoten.
Gelukkig kun je Flash eenvoudig uitzetten.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 juli 2024 19:32]

[...]
Ja! Laptops ;)

Zonder gekheid, Flash 10.1 werkt zelfs op een rap Android toestel (Nexus One) maar zo zo. Sommige sites doen het redelijk maar meestal gaat het met horten en stoten.
Gelukkig kun je Flash eenvoudig uitzetten.
Hey Steve, nu geen onzin gaan verkopen om kost wat kost Apple te verdedigen.
Anoniem: 34095 @DennusB2 november 2010 16:48
ja alsof het op android helemaal tadeloos draait - als je het er al op hebt zitten.
Hard schreeuwen is inderdaad niet zo moeilijk.
Nou, op m'n Desire werkt het aardig goed...zelfs de filmpje die je bijvoorbeeld hier op tweakers tegenkomt lopen vrij lekker... (die dan onder aan het artikel staan bedoel ik dan)

ik heb liever dat het niet helemaal stottervrij werkt dan helemaal niet...

[Reactie gewijzigd door Boy op 22 juli 2024 19:32]

Anoniem: 34095 @Boy2 november 2010 16:58
Als je je in Apple zou inleven dan werkt dit niet: "werkt het aardig goed".
Het werkt goed anders komt het er niet in. Ik denk in hetzelfde straatje, ik moet geen stotter troep.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 34095 op 22 juli 2024 19:32]

Ik lees elke dag tweakers, maar ik reageer bijna nooit. Soms staan er echter zulke vreemde dingen in reacties dat ik er wel op moet reageren, en jouw reactie is er zo één.

Ik vind dit echt één van de meest achterlijke opmerkingen die je kan maken en ik ben beslist geen Apple hater, maar het valt me ook op dat het steeds weer mensen met een iPhone zijn die hun product goed moeten praten. De iPhone is een mooie telefoon, maar hij heeft zeker zijn mankementen en ik vind het belachelijk dat mensen deze mankementen presenteren alsof het positieve kenmerken zijn.

Neem de volgende redenatie: 'Het werkt goed anders komt het er niet in. Ik denk in hetzelfde straatje, ik moet geen stotter troep.' Deze drogreden laat zien hoe erg sommige iPhone gebruikers te verliefd zijn op hun telefoon om in te zien dat hij niet perfect is. Zoals watercoolertje zegt kan je er bij Android bijvoorbeeld voor kiezen om het te gebruiken, wellicht met een stottering, of je kan kiezen om het niet te gebruiken. Bij de iPhone heb je geen keus, je kan de video simpelweg niet bekijken, ook al zou je de stottering misschien door de vingers kunnen zien omdat je simpelweg het filmpje op dat moment nodig hebt.

Weet je nog toen de iPhone geen copy/paste had? Of geen multitasking? Toen zei de Apple top dat copy/paste simpelweg onnodig was. Bijna alle fans die waren het hier mee eens. Over multitasking werd gezegd dat het het apparaat alleen maar slomer maakte, en dat je toch maar één app tegelijk gebruikte, en opnieuw waren de kopers het er mee eens. En raad is wat er een jaar later gebeurt? Ze introduceren multitasking en copy/paste en iedereen vindt het geweldig.

Eén ding geef ik ze mee, Steve en z'n marketingafdeling zijn zeker goed in mensen indoctrineren.
Toen zei de Apple top dat copy/paste simpelweg onnodig was.
Apple heeft nooit beweerd dat copy/paste onnodig was.
Maar ik geef je het voordeel van de twijfel, dus kom maar op met de bron van die informatie.
Over multitasking werd gezegd dat het het apparaat alleen maar slomer maakte
Ook dat heeft Apple nooit gezegd, wat ze wel gezegd hebben is de het ongecontroleerd toestaan van multitasking op een toestel met beperkte resources een slecht idee is.

BTW Meerdere actieve programma op een multitasking systeem maakt het apparaat altijd slomer, dat is geen verzinsel van Apple maar een feit.
en dat je toch maar één app tegelijk gebruikte
Menig iPhone bezitter heeft dat als argument aangevoerd maar Apple heeft dat nooit gezegd. Dus nogmaals, bron van die informatie?
Ze introduceren multitasking en copy/paste en iedereen vindt het geweldig.
Duh, iedereen zat steen en been te klagen dat die features ontbraken dus waarom zou je niet blij zijn als ze eindelijk beschikbaar zijn?

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 juli 2024 19:32]

Het is moeilijk om al deze informatie die ik over de jaren gehoord heb met een bron te ondersteunen, maar neem bijvoorbeeld deze site waar ze zeggen dat de Head of marketing heeft gezegd dat copy/paste geen prioriteit was. http://www.phonemag.com/n...-not-important-073816.php

Of neem deze site (http://www.phonemag.com/n...-not-important-073816.php), Steve Jobs zei dat de hardware het gewoon niet aankon.

Of deze quote:

'By limiting the amount of background processes running, the iPhone’s OS X can offer more of that available RAM to the foreground application, along with a less distracted processor.' bron (http://www.roughlydrafted...the-no-multitasking-myth/)

Dus doordat hij niet kan multitasken draait het progamma dat je op het moment gebruikt sneller omdat er minder op de achtergrond draait dan wanneer je zou kunnen multitasken. Ze bedoelen dus dat hij trager zou gaan werken wanneer hij wel zou kunnen multitasken.

Verder was mijn 'betoog' meer bedoeld tegen sommige iPhone gebruikers dan tegen Apple zelf, wat zij met hun producten doen moet Apple zelf weten. Waar ik me aan irriteerde waren sommige gebruikers.

En over de features die ontbraken, er waren inderdaad zat mensen die toegaven dat deze features nodig waren, maar ik had het dus over de gebruikers die dit niet kunnen toegeven. Natuurlijk moet je blij zijn, maar je moet ook inzien hoe hypocriet de community hierdoor is. Waar het mij allemaal om ging was dat de mensen die nu beweren dat het gemis van flash een pluspunt is, opeens feest gaan vieren wanneer de iPhone 5 uitkomt die wel flash heeft en dan opeens gaan vertellen hoe geweldig flash technologie is.

Misschien niet de beste bronnen, maar ik ga niet meer tijd besteden aan googlen en ik denk dat er redelijk wat mensen zijn die dergelijke dingen ook gehoord hebben.
(Dit bericht is aansluiting op het bericht van disguisedpotato en niet wat hier boven staat)

Hulde, sluit mij hier helemaal bij aan. Ik heb zelf ook zo'n iPhone (3G), die heb ik genomen omdat iedereen er zo laaiend over was. Inderdaad, het werkt op vele punten goed maar er zijn ook een aantal dingen die missen, en openheid dat is er niet.

Jobs wil flash gewoonweg niet omdat je dan applicaties kan maken voor vooral audio, dat je muziek kan afspelen zonder tussenkomst van QuickTime (het beperkende element op de iPhone). Ik heb bijvoorbeeld een speler gemaakt met flash als backend maar kan ook met html5 overweg. Alleen, als je html playlist hebt en je klikt op een nummer komt dat rotte quicktime weer naar boven, weg playlist! Op de mac kun je de speler verbergen (zodat je eigen interface hebt) maar op de iPhone kan dat expres niet. Super kinderachtig. Als flash toegestaan zou zijn kun je dat omzeilen en dat wil meneer jobs niet want tja er zit ook een iPod op dat ding en die is er niet voor niets, daar moet geld mee worden verdient.

Apple fans zijn 'enge' mensen en niet objectief kijkend. Ik heb twee bazen gehad die applefoob ware of nog steeds zijn. Op alles afgeven wat niet Apple is. Ook helemaal gek van Adobe. Moest bij een baas een applicatie schrijven voor drukpersen, kleurbeheer. Bij navraag bleek dat de machines waarop het zou moeten draaien Windows machines waren. Drivers voor scanners ook Windows maar nee, meneer wilde het hebben in flash (ook nog met ActionScript 2 terwijl er al AS3 was), multiplatform voor iets wat niet multiplatform hoeft te zijn. Wat was de reden: Windows. Moest dus alle knoppen en controls e.d. alles zelf ontwikkelen.... nu vraag ik je, daar ga je de wereld niet mee redden. Nu draait er dus een flash applicatie met .exe extensie. pff haha, blij dat ik er weg ben haha.

Werktuigbouwkundigen of grafici met een Mac en een eigen bedrijf: Moeilijke mensen.

[Reactie gewijzigd door codebeat op 22 juli 2024 19:32]

Jobs wil flash gewoonweg niet omdat je dan applicaties kan maken voor vooral audio , dat je muziek kan afspelen zonder tussenkomst van QuickTime (het beperkende element op de iPhone).
iOS maakt helemaal geen gebruik van Quicktime maar een compleet nieuwe API.
De iOS API's voor audio/video kennen ook geen vreemde beperkingen, eigen codecs implementeren is ook geen probleem kijk maar eens naar VLC.
Ik heb bijvoorbeeld een speler gemaakt met flash als backend maar kan ook met html5 overweg. Alleen, als je html playlist hebt en je klikt op een nummer komt dat rotte quicktime weer naar boven, weg playlist! Op de mac kun je de speler verbergen (zodat je eigen interface hebt) maar op de iPhone kan dat expres niet. Super kinderachtig.
Ik heb veel ervaring met het schrijven van audio/video Apps onder iOS en wat jij wilt is geen enkel probleem met de standaard SDK.
Apple fans zijn 'enge' mensen en niet objectief kijkend.
Gezien je vorige opmerkingen denk ik toch eerder dat het probleem bij jou ligt.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 juli 2024 19:32]

Meneer Carbon, ik heb het over de iPhone 3G en ik heb het met html 5 gedaan en met javascript via quicktime api. Ik zie op mijn telefoon echt een grote Q van QuickTime in beeld, wat ik ook probeer. QuickTime is wordt standaard geopend wanneer een link wordt geopend vanuit de --> browser <--. Dan kan jji wel veel ervaring hebben maar bedoel dus geen native iPhone app, dat is juist hetgeen wat ik niet wil en dan gaat het dus niet. Enne, ik klets niet uit mijn nek want als je even googled zie je dat er meer mensen zijn die dat hebben ondervonden...

En ja, "Apple fans zijn 'enge' mensen en niet objectief kijkend", dat blijft dus staan en kan daar nog aan toevoegen dat ze het altijd beter denken te weten en vaak de helft van het verhaal maar oppikken.

[Reactie gewijzigd door codebeat op 22 juli 2024 19:32]

En wat is er mis mee dat je die speler in beeld krijgt als je een film wil afspelen? Wat is daar beperkend aan?
Daar is niks mee maar het gaat om AUDIO. Dan is het handig dat je naar het volgende nummer kan gaan of een nummer uit de lijst kan kiezen. Het is bij audio niet handig dat door quicktime je van de webpagina af gaat en de playlist dus niet meer ziet. Het wordt dan een soort iPod shuffe om maar even bij Apple te blijven).

In QuickTime zit wel een soort playlist ondersteuning maar deze is te beperkt en daarnaast is het hele idee van een eigen interface weg. Kun je net zo goed een witte pagina met links tonen ofzo. QuickTime is maar quicktime met een grote Q. Ook dat kun je wel een beetje aanpassen, een afbeelding geloof ik maar ja, dat is het ook niet. Als quicktime iedere keer boven komt drijven heeft het door de quicktime API ondersteunde start, stop etc commando's ook niet veel zin aangezien deze 'knoppen' (als je die hebt aangebracht in je pagina) direct door QuickTime worden overgenomen. Compleet zinloos dus, API is nutteloos. Met html5 precies hetzelfde verhaal - weer QuickTime dus maar daar kan ik mij nog iets bij voorstellen (alhoewel html5 een onderdeel van de browser is, firefox bijvoorbeeld open ook geen externe player) maar dat zou ik mij nog een klein beetje kunnen voorstellen gezien de omvang van het schermpje. Het zou qua verbergingsmogelijkheden moeten kijken naar het type bestand, AUDIO of video. Je hebt er nu dus totaal geen controle over.

Op de Mac Safari (dus niet mobiel safari) kun je wel de player verbergen. Dus dit is expres gedaan, kan niet anders. Kun je bijvoorbeeld op locatie -1000px, zetten met een minimale grote van de speler (in een div met display:none werkte geloof ik niet) Je blijft op de pagina en gaat dus niet van de pagina af. Dan heeft de API wel zin. Dit is dus de beperking waarover het gaat.

Als je een flashplayer hebt (als dat had gekunt) dan had je deze gewoon invisible kunnen maken en verder met javascript besturen (ik ben namelijk niet voor een hele flash interface en daar moet je het ook niet voor gebruiken want dat kan zeer cpu belastend zijn, bovendien is de speler ook nog skinable en sneller aan te passen). De speler gebruikt dan slechts max 3% cpu. Dat is met analoge VU-meters en 16-bands graphic analyzer aangestuurd via flash->javascript. Ook kun je deze grafische presentaties aan of uit zetten, dat heet gebruikersvriendelijk (daar is Apple toch van? waarom doen ze dat dan niet met flash? iTunes! iStore!). Kun je nagaan. Dat moet een iPhone toch wel kunnen trekken?

[Reactie gewijzigd door codebeat op 22 juli 2024 19:32]

Meneer Carbon,
Zeg maar gewoon Carbon hoor :)
ik heb het over de iPhone 3G
Niet relevant in deze discussie
en ik heb het met html 5 gedaan en met javascript via quicktime api
Je begint meteen een ongefundeerde tirade tegen Apple en hoe deze zogenaamd iets tegen apps heeft die iets met geluid doen. Niet zo vreemd natuurlijk dat ik er vanuit ga dat het over apps gaat.
BTW html5 wordt niet alleen gebruikt in Safari.
Ik zie op mijn telefoon echt een grote Q van QuickTime in beeld, wat ik ook probeer
Die Q staat bij Apple synoniem voor multimedia content, hetzelfde vind je terug in de DOM API. iOS zelf maakt geen gebruik van de Quicktime API.
QuickTime is wordt standaard geopend wanneer een link wordt geopend vanuit de --> browser
Wat je ziet is niet Quicktime maar een venster welke geopend wordt middels het mediaplayer framework.

Dat is het standaard gedrag binnen Safari en daar kun je op dit moment inderdaad niets aan doen.
Voor video op een klein scherm is dat een prima oplossing maar voor sites met geluid is dat soms onwenselijk. Waarom zeg ik soms? Heel simpel er zijn sites die zonder te vragen muziek spelen en ook niet de mogelijkheid geven om deze uit te zetten.
Dan kan jji wel veel ervaring hebben maar bedoel dus geen native iPhone app, dat is juist hetgeen wat ik niet wil en dan gaat het dus niet. Enne
Je kunt het wel niet willen maar het is op dit moment de enige mogelijkheid om je probleem op te lossen.
Enne, ik klets niet uit mijn nek want als je even googled zie je dat er meer mensen zijn die dat hebben ondervonden...
Door hier te gaan klagen en "Apple fans" als enge mensen te bestempelen los je niets op.

Als eerste stuur een bugreport naar Apple

Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van de product feedback pagina.
En ja, "Apple fans zijn 'enge' mensen en niet objectief kijkend", dat blijft dus staan
Lekker zwart/wit.
en kan daar nog aan toevoegen dat ze het altijd beter denken te weten en vaak de helft van het verhaal maar oppikken.
Dat laatste is niet zo vreemd gezien je onduidelijke en van emoties doordrenkte manier van communieren.

Kijk, als ontwikkelaar loop je regelmatig tegen problemen aan die niet zijn op te lossen, althans niet op de manier die jij wilt of met de technieken die jij beheerst.

Ik je maar één advies geven, wees was minder stug en zie het als uitdaging en niet als belemmering, wil je dat niet dan is het misschien verstandiger om een ander beroep te kiezen want vroeg of laat is het geen kwestie van willen maar moeten en dan ben je vaak te laat.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 juli 2024 19:32]

Je begint meteen een ongefundeerde tirade tegen Apple en hoe deze zogenaamd iets tegen apps heeft die iets met geluid doen. Niet zo vreemd natuurlijk dat ik er vanuit ga dat het over apps gaat.
BTW html5 wordt niet alleen gebruikt in Safari.


Eh, ik wil niet vervelend doen maarre waar gaat het hier over flash dus. Gebruik je dat in een app? Nee dus. Gebruik je dat in een webbrowser. Yep. Dus waarom je begint over iOS of app snap ik dus niet, ik begrijp wel dat het native allemaal mogelijk maar dat is not the case in this case. Jij zegt in feite dat je dan maar een native app moet maken en moet accepteren dat het is zoals het is. Dat vind ik dus van niet, alhoewel, ik de keuze al heb gemaakt geen native app te willen maken (als uitzondering op de regel), dan maar geen IPhone support.

Wat ik wil is niet os specifiek dus zou het niet nodig moeten zijn daar weer een aparte app voor te schrijven. Dat heeft niets met stugheid van doen. Het is mogelijk maar dus niet op de iPhone, dus er is maar 1 partij stug. Ze willen graag van Flash af maar er is geen goed alternatief. HTML5 is nog geen volwaardig alternatief.

Internet is ontworpen dat het op alles te bekijken is ongeacht besturingssysteem e.d. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een editor en je houden aan de standaarden. Dan kun je cross-platform oplossingen bouwen en hoef je niet weer een SDK aan te schaffen en je weer te verdiepen in weer een nieuw systeem etc. Dat is ook de reden dat .Net is bedacht, niet dat .Net geheel de lading dekt overigens want het is naar mijn idee niet helemaal gelukt.

Je wordt 'gek' van de wildgroei van systemen. Als je een team van 500 man in dienst hebt valt dat misschien nog te overzien maar als je kleiner bent moet je een keuze maken., een meest efficiënte keuze. Dit is zo'n keuze en nog een gestandaardiseerde ook en dat zou prima moeten werken want er zitten immers geen OS specifieke zaken in. OS specifieke zaken laten we over aan de browser die speciaal is geschreven voor dat OS. Dan moet de 'tussenlaag' natuurlijk wel doen wat het moet doen (dat geldt dus niet voor de javascript quicktime api bijvoorbeeld). Dat scheelt weer een aantal apps te moeten bouwen en een hoop geld, dat zou een efficiënte keuze moeten zijn. Daarnaast kun je het in eigen beheer houden en ben je niet afhankelijk van een OS. Voordeel is tevens dat wanneer er een nieuw systeem uitkomt het gewoon zou moeten werken.

Dus met andere woorden: Kijk naar IE, is ook gezwicht onder de druk van de concurrentie, gaat ineens nu wel de standaarden respecteren en is dus deels afgestapt van het eigenwijze gedrag. Misschien kan Android dat voor de iPhone veroorzaken, volgens mij is Android aardig op weg. Een kat in het nauw maakt rare en soms onverwachte sprongen.

Dus nee, ik hoef geen ander beroep te kiezen, beste Carbon, wel keuzes maken en dat is niet de iPhone dus. Apple heeft er dus 1 fan minder bij (ik zie je denken: who cares? inderdaad). Het gaat om keuzes en jij hebt er voor gekozen een hype platform te kiezen. Je goed recht. Aan mij het goed recht te kiezen voor mijn keuze en mij uit te laten over in mijn ogen onbegrijpelijke keuzes zoals jij dat misschien van mij zult vinden. De tijd zal het leren wat voor techniek de langste adem heeft.
er heeft vanaf dag een multi tasking op de iPhone gezeten, alleen geen third party multitasking, je kon prima een navigon gebruiken terwijl de iPod doorspeelde en mail nog even het mailtje de deur uit knalde.
Inderdaad, gelukkig stotterde iOS 4.0 op een 3G ook helemaal niet...
Anoniem: 34095 @TDeK2 november 2010 17:10
Hebben ze hun best voor gedaan om te fixen, Adobe heeft vanaf dag 1 nog niks gemaakt/gefixed. Probeer anders eens een flash site op een OSX draaiende mac, ik denk dat dit een grote doorn in het oog van Jobs is, lukt Adobe schijnbaar ook niet om te fixen. Tot die tijd behoed Apple zijn gebruikers om brakke software te draaien (zover mogelijk).
Echt wat een FUD! Weet je waarom Flash zo ruk liep op OSX? Omdat Apple weigerde een API open te zetten voor third party ontwikkelaars (hardware acceleratie). Dat hebben ze recent pas veranderd en toen kon Adobe met een betere Flash player voor OSX uitkomen.
En die opmerking 'hebben ze hun best voor gedaan' is ook grote klets, een bedrijf als Apple zou never zo'n update uit moeten brengen die zo slecht draait en er al helemaal niet zo lang over doen om een update uit te brengen (ik heb maanden met een half bruikbare telefoon rondgelopen!). Tel daar antennagate bij op (en ja, daar heb ik écht last van) plus het hele security gebeuren (ASLR anyone?) en ik heb toch het idee dat Apple meer PR begint te worden dan dat ze ook echt goede (en *actuele*) producten maken. Blu-Ray? USB3? Apple niet hoor...
Weet je waarom Flash zo ruk liep op OSX? Omdat Apple weigerde een API open te zetten voor third party ontwikkelaars (hardware acceleratie).
Weet je waarom Apple dat weigerde? Heel eenvoudig er was helemaal geen API voor GPU ondersteunde H264 decoding.
De API waar jij het over hebt (Video Decode Acceleration Framework) is pas ontwikkeld toen Apple de 320M en later 330M GPU's van ATI ging gebruiken.

Macs met andere GPU's maken nog steeds gebruik van een software decoder.

BTW De slechte video performance is echt te wijten aan de kwaliteit van de Flash software decoder, het verschil in CPU gebruik tussen Flash een HTML5 video op een Mac zonder GPU ondersteuning is bijna een factor 3.
Ok, paar vraagjes:

- Als het allemaal zo slecht is, waarom heb je dan een iPhone3 and een iPhone4?
(of heb je ze niet en probeer je alleen je argument kracht bij te zetten?)
- Je zegt dat Apple zo'n update nooit uit moet brengen, ik ben het ermee eens, ze hadden deze nooit voor de iPhone3 uit moeten brengen. Was je dan niet kwaad geweest dat je voor een 2 jaar oude telefoon geen update meer gekregen had?
- Waar heb je precies last van met 'antennegate' en met welke provider? En als je er al zo'n last van hebt waarom breng je dan je telefoon niet gewoon terug naar de winkel?

(Heb zelf een Android via de baas, ding liep veel te vaak vast, dus ligt in de la... klaar)

[Reactie gewijzigd door Yoshi1983 op 22 juli 2024 19:32]

@Yoshi1983
Probeer je mijn argumenten nu onderuit te halen door mijn keuzes in twijfel te trekken? Dat is net zoiets als zeggen dat ik iemand niet lelijk mag vinden omdat ik zelf niet de knapste ben (dat maakt die ander nog niet mooi)..
- De 3G was goed tot iOS 4.0. Die is gewoon niet getest op de 3G en dat is slecht. En ik heb idd liever geen update dan een update die mijn toestel onbruikbaar maakt (ik had er graag twee maanden langer op gewacht, want blijkbaar draait het er allemaal wel op blijkt nu).
- Mijn 3G bereik zakt totaal in wanneer ik geen bumper gebruik (ik woon op zichtafstand van de UMTS mast). Op GPRS en GSM speelt het minder. Trouwens, ben je dat geklungel met de signaalsterkte indicator vergeten? Die hadden ze te hoog afgesteld om het brakke AT&T netwerk uit de wind te houden, ook alweer zoiets.
- Ik heb de gok gewaagd, denkende dat het allemaal wel mee zou vallen. Als ik die bumper niet gratis had gekregen, dan was het toestel inderdaad retour T-Mobile gegaan. En het feit dat Apple een revisie van de iPhone4 uitlevert lijkt me voldoende bewijs dat er echt iets mis is met dat toestel (plus dat de verantwoordelijke voor die antenne de zak heeft gekregen bij Apple).

[Reactie gewijzigd door TDeK op 22 juli 2024 19:32]

Nee hoor, vraag alleen waarom :)

Als ik echter al je klachten lees had ik de hele handel allang teruggebracht...
(dan wel in de la gesmeten)

[Reactie gewijzigd door Yoshi1983 op 22 juli 2024 19:32]

En het feit dat Apple een revisie van de iPhone4 uitlevert lijkt me voldoende bewijs dat er echt iets mis is met dat toestel
En, wat is je bron naast de grote duim?
En waarom liep het dan altijd zo slecht onder Linux? Omdat het zo gesloten is zeker.. iets met Adobe ontwikkelt alleen voor de grootste, dat hebben ze altijd al gedaan.

Oww ja, en ook wil ik graag wel een 64bits flash, bestaat die ondertussen al? Voor OSX iig niet, en volgens mij voor Linux ook niet.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 22 juli 2024 19:32]

Anoniem: 34095 @TDeK2 november 2010 19:26
@rick2910 - het loopt nog steeds ruk op OSX, waar zie jij enig verschil - 90% van OSX crashes komen door dat oh zo heerlijke flash, dream on.
In de CPU load wanneer je een Flash filmpje bekijkt. Daar heb ik nu 30 à 40% load, waar dat vroeger eerder richting de 80% ging. Als ik jou was zou ik eens checken of je wel de laatste Flash draait: klik.
PS: video met HTML5 (mp4) trekt max 20% CPU :).
@bakman:
Als Flash OSX laat crashen zegt dat ook wel wat over OSX denk je niet?
Anoniem: 145867 @TDeK3 november 2010 08:07
Idd rick.. Waar komt dat verhaal vandaan dat flash ruk loopt op osX door adobe??? Dat verzinnen ze zelf... Om zich beter te voelen. Ze durfen niet de feiten te onderzien dat het de schuld was van apple... Neeee maar apple is heilig hè bakman?
Anoniem: 131162 @TDeK3 november 2010 11:49
ik denk dat apple binnenkort het hele disk tijdperk gaat verlaten, de hoeveelheid dvd's die ik de afgelopen paar jaar heb gebruikt zijn echt op twee handen te tellen, usb 3 mist tot nog toe wel, maar wellicht dt ze ineen keer naar glasvezel stappen.
Draai nu OSX en alles draait prima, dus verkoop geen onzin. Door mensen als jij en Jobs komen er fabeltjes in de wereld. Laat staan, ik ben nu bezig een Flash Movie te maken op de Mac.

@yoshi: Wij hebben geen Apple G5's meer staan nee, dus nee wij hebben er geen last van. Op een pentium 3 proberen een 720p van youtube kijken gaat ook niet lukken. Als er daadwerkelijk zoveel problemen op de Mac waren met Flash hadden we nooit Macs gehad.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 22 juli 2024 19:32]

That says it all...

Jij hebt nergens last van dus het probleem bestaat niet ;)
Anoniem: 34095 @poepkop2 november 2010 19:24
@poepkop - je praat poep. sluit je browser maar eens af en start een terminal met top; start je browser en ga naar youtube, speel een filmpje af, check je CPU en herhaal jezelf dan nog eens.
Hetzelfde gebeurt bij een HTML 5 filmpje afspelen in mijn browser.. You're point is???
Op Linux exact hetzelfde. Ik hoor letterlijk mijn fans opspinnen omdat de CPU ineens begint te stampen
Puur door flash.
HTML 5 filmpjes zijn geen enkel probleem omdat de GPU dat doet
Op Windows draait het natuurlijk perfect.
Oh en Android Flash werkt perfect.
Is dat überhaupt de verantwoordelijkheid van Apple?
En dat is het mooie van android, bij de instellingen van je browser kun je flash aan of uit zetten, met andere woorden, jij hebt de keuze, deze wordt niet voor je gemaakt in een of ander hoofdkantoor...
Een Ultra-stabiele Bikini-calendar zal toch geblockd worden, stabiel of niet.
(Puriteinse) censuur en obstructie van concurrerende apps/leveranciers zou je wel eens kunnen denken.
Dan kan je er bij Android prima voor kiezen het niet te gebruiken, wat is nou het probleem?

Het niet gebruiken omdat het niet kan, of het niet gebruiken omdat je het niet aan zet?
Leg nou is uit wat er mis is met optie 2 :)

Enne een simslotje met een stokje moeten openen dat is pas ouderwets ;) XDA is juist helemaal hot door Android, en nee daar hoef je niet verplicht heen, als je dat niet wil, ga je er niet heen, net als dat je kan kiezen voor flash of niet...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 19:32]

XDA was al hot voordat men ooit van Android gehoord had, hoeveel verschillende WM5x roms ik daar wel niet heb weggeplukt.
Ik bedoelde ook is weer helemaal hot, kom er zelf al een jaar of 5 met plezier... Het voelt gewoon goed om een apparaat nog beter tot z'n recht te kunnen laten komen...

En nee bakman het is niet verplicht om custom roms te draaien op een androidtoestel, android is zo prima (voordat me woorden weer worden verdraait)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 19:32]

ik heb liever dat het niet helemaal stottervrij werkt dan helemaal niet...
En Apple denkt daar precies anders over. Als het niet helemaal 100% goed is dan doen ze 't niet.
jammer dat ze dan toch iOS 4.0 op de 3G toestaan, loopt namelijk voor geen meter
Je hebt hem niet gejailbreakt? Hier iOS4 op een 3G en hij loopt prima. Zelfs voor de update voor meer snelheid had ik er geen last van... maar dat terzijde, daarna is er een bugfix gekomen voor de andere mensen.
En na die update loopt het nog steeds als bagger door een dunne zeef. Bij mijn vriendin, een vriend en twee collega's. Het is algemeen bekend dat ios4 niet lekker loopt op een 3g.
Dus stel nu niet dat alles van appel pas uitgegeven wordt als het 100% werkt. Niet bij software en zeker niet bij hardware.
Je zou bijna denken dat apple een normaal bedrijf is, in tegenstelling tot het mythische, op de olympus berg gevestigde technologie god..

En blijkbaar snapt een grote groep apple gebruikers niet dat er ook zoiets is als zelfstandig keuzes maken. Heb je geen flash nodig/wil je het niet, prima, maar dat geldt niet voor iedereen, ongeacht wat Jobs met zijn bliksemschichten ook vanaf de berg je toedondert. En blijkbaar is er dus wel degelijk belang bij een eiphone/ipad die toch flash kan afspelen. Ik zou zeggen, laat ze toch, zij blij, jij(*) een lagere bloeddruk.

(*)alle anti flash op apple personen die nogal geagiteerd reageren...
Dat zeg ik niet, maar je stelt dat het 'bij iedereen' voor geen meter loopt, maar hier draaide hier prima, en ik gebruikte iOS4 al toen de developers preview uitkwam (developer).
Wat een onzin.
Genoeg bugs en designflaws te vinden in Apples softwareaanbod.
Apple is echt niet roomser dan de paus hoor, die gaan ook voor waar ze het meeste mee denken te verdienen.
Apple is een beursgenoteerd amerikaans bedrijf.
Die hebben alleen een plicht tegenover hun aandeelhouders.
[...]

En Apple denkt daar precies anders over. Als het niet helemaal 100% goed is dan doen ze 't niet.
Ze kunnen zelfs de klok en de alarm functie nog niet goed doen werken op hun iphones, noem jij dat 100% goed? Die Apple lemmings ook ... ze zeggen wat Steve zegt maar als je het tegendeel bewijst, dan zwijgen ze.
Anoniem: 131162 @aval0ne3 november 2010 11:53
wat is er mis met de alarm functie? ik word er al ruim twee jaar mee wakker...
Idd! Hij stottert alleen, maar verder speelt hij gewoon alles af. In tegenstelling tot skyfire, dat zeer traag werkt en serieus maar 1 op de 10 keer werkt. Ik heb dat getest met mijn desire, met een n97, n86, htc heel htc hd2 en t werkt voor geen meter op elk platform. Ik vind flash player zwaar chili!
Ik vind flash player zwaar chili!
Offtopic: kan je even uitleggen wat je bedoelt met "zwaar chili"? Chili het land?
ja alsof het op android helemaal tadeloos draait - als je het er al op hebt zitten.
Hard schreeuwen is inderdaad niet zo moeilijk.
Verre van perfect (want perfectie bestaat niet), maar alles is beter dan het niet kunnen gebruiken, filmpjes weten we ondertussen wel dat HTML5 een alternatief is (blijkt ook al bijna 50% van de aanbieders aan te bieden), dus over een half jaar heb je ook weinig meer aan dit tooltje omdat 90+% gewoon HTML5 video zelf al aanbied...

Enne SkyFire draait al een jaar ofso op Android ook op oudere toestellen dus flash filmpjes kijken die SkyFire ondersteund (niet alle namelijk!) kan al lang en perfect vloeiend! Maar menu's en spelletjes gaan hier dus niet mee werken maar daar zit ook niet iedereen op te wachten.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 19:32]

Op de iPhone werkt het sowieso niet. Ik kan met mn Android phone, en das echt het laatste model niet meer (hero), de meeste flash pagina's prima bezoeken.
Ja en wat doet dat met uw autonomie ? Ik kan mij niet voorstellen dat het geen negatieve impact heeft.
Waarom zou het negatieve impact hebben? Omdat Apple het zegt?
na naar xda developers op zoek gegaan te zijn naar een 1 of andere rom die het met pijn en moeite aan de praat krijgt. Helemaal tadeloos straight uit de box.

Ik weet niet naar welk tijdperk jij terug wilt, maar ik heb het WM tijdperk al een tijdje verlaten.

Ik ben blij dat ik die troep niet heb op mijn iPhone. Jobs was right: Adobe, lever eerst maar een stabiel product, dan gaan we praten, het is er nog niet, dus is het troep.
Wat heeft Windows Media Mobile er mee uit te staan? Ik heb gewoon HTC's software er op lopen die het out of the box ondersteunt.

En dat is toch verder prima. Je kan dan wel Steve Jobs het gelijk geven maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen (en dus ook mij) zo is.
Leuk argument hoor, dat het allemaal gewoon werkt, maar zo kan ik het spelletje ook wel. Dingen die moeilijk zijn gewoon achterwege laten en het dan verkopen als een apparaat dat "gewoon werkt". Mijn Android phone werkt ook 'gewoon' alweer bijna een jaar. Maar dan zonder itunes en met mogelijkheid om zonder jailbreak buiten de market om apps te installeren. En zonder topman die mij voorschrijft wat tof is. :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 22 juli 2024 19:32]

Elke 1ghz Android draait Flash goed. Jobs was dus niet right, maar speelt een vuil politiek spelletje. Iedereen is het er over eens dat Html 5 gewoon terug in de tijd is.
Maar veel plezier met je iPhone.
Ja, daarom zijn alle reviews op een Android smartphone ook lovend over flash... not..

Daarnaast kan je inderdaad lang genoeg wachten en dan is het een keer (semi-ondersteunend)... over 20 jaar kunnen we vast ook crysis draaien op een toestel.. de iPhone is er al 4 jaar... en Adobe heeft nooit een werkende flash speler kunnen tonen, zelfs nu niet, het werkt volgens vrijwel elke review maar matig tot slecht.
Waarom zou je een werkende Flash Player tonen voor de iPhone als je niet zeker weet of die ooit er op zou komen? Zoiets ontwikkel je samen met Apple.
daarom zijn alle reviews op een Android smartphone ook lovend over flash
Omdat de apps niet voor touchscreens bedacht zijn, wel graag de juiste argumenten bij de juiste bewering plaatsen.
Waarom zou je een werkende Flash Player tonen voor de iPhone als je niet zeker weet of die ooit er op zou komen? Zoiets ontwikkel je samen met Apple.
Misschien omdat Adobe riep dat het eenvoudig was om dat te doen?
En ook daarmee te laten zien dat Flash op een mobiele telefoon wel goed kan draaien en daarmee Apple te laten zien dat het wel goed kan werken?
Op Mac OS X draait Flash niet optimaal, dat is ook wat Apple steeds gezegd heeft...

Ook op Android draait het niet lekker, alleen de 'Optimized for Mobile' filmpjes doen het goed en laten dat nu gewoon H264 filmpjes zijn, waar je geen Flash voor nodig hebt...
Op mijn Desire draait de meeste flash content anders prima. En als ik een app programmeer speciaal voor touchscreen dan werkt dat ook prima.

Kijk, ook html5 pagina's die niet voor touchscreen gemaakt zijn met veel animaties o.i.d. zullen niet goed draaien op een mobiel platform. Wat dat betreft weinig verschil.
En uiteindelijk zal het, zeker voor een mobiele webapplicatie, voornamelijk aankomen op de programmeur. Dus daar gaat html5 niet ineens heel veel verandering in brengen.

Zelf denk ik dat de twee technieken gewoon naast elkaar kunnen blijven bestaan. En dat ze allebei voor bepaalde doeleinden goed kunnen worden gebruikt.

html5 is in ieder geval toch een goede stap voorwaarts, een zeer welkome en nuttige evolutie. Die hele flash vs html5 discussie is in veel gevallen behoorlijk nutteloos. Als iets goed werkt, goed draait en goed z'n doel bereikt dan maakt het mij niet uit waarin het is ontwikkeld. Het wordt alleen wel des te belangrijker om de keuze tussen de technieken goed af te wegen. Maar daar zullen uiteindelijk de meningen wel over verdeeld blijven.
@PPie onzin ik draai inmiddels 2 weken Froyo (geinstalleerd via Samsung Service Center) op m'n SGS en Flash draait als een tiet, heb geen crash of iets dergelijks gehad. Aangezien ik veel design sites bezoek was Flash toch echt wel een gemis.
Dit was voordat de app-store er was (die is er pas met generatie V2 gekomen). En toen vroeg Apple aan Adobe om een werkende flash speler... dus ja.

Daarnaast gaan de reviews niet over enkel flash objecten die er niet voor zijn ontwikkeld (zeg maar elk spelletje en elke andere functie buiten video) maar ook dat veel video's gewoon niet goed draaien.
Anoniem: 380275 @DennusB2 november 2010 18:40
Omwegen? Wie heeft er in godsnaam nu perse flash nodig op zijn smartphone? Als je dat nodig hebt koop je toch gewoon zo'n telefoon die als main feature Flash adverteert?! ;) Na 3 jaar iPhone heb ik nog geen enkel moment gehad dat ik dacht "had ik nu maar Flash" en met mij miljoenen anderen die hun iPhone vervangen door jawel een iPhone.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 380275 op 22 juli 2024 19:32]

Inderdaad. En als je écht per se flash wilt, jailbreak je hem.
Verwijs je naar Frash? Werkt amper.
Apple moet eens niet zo dom doen met populaire dingen als PS2, Apple moet eens niet zo dom doen met populaire dingen als floppy, Apple moet eens niet zo dom doen.....
Vergeet dat belachelijke idee niet om niet alleen ps2, maar alle poorten waar je hardware op kan aansluiten te vervangen door een bus waar nauwlijks randapparatuur voor te vinden is.
De reden dat Flash niet ondersteund wordt is simpel: het is inefficient. Niks 'triests' aan, het is een keuze die Apple destijds genomen heeft omdat het ondersteunen van Flash gevolgen heeft voor de levensduur van de accu van portable apparaten.

Dat de enorme markt die Apple in handen heeft ervoor zorgt dat Flash overschaduwd gaat worden door HTML 5 is m.i. alleen maar toe te juigen. Dat is i.t.t. Flash wel een open standaard.
Vimeo werkt al perfect op iOS hoor, gewoon in Safari.
Wellicht heeft vimeo zelf al een HTML5 variant ontwikkeld?
idd, als je een vimeo (plus , misschien ook voor de standaard accounts) accountje hebt, kan je je vidéos omzetten in mobiele versie..
Dus als ik het goed begrijp werkt een deel van de Vimeo filmpjes wel (die zijn omgezet) en een deel niet..?
Sowieso alle video's in het featured channel werken, http://vimeo.com/m
Vimeo is al sinds het begin van dit jaar aan het testen met HTML5 video.
Dat dacht ik ook maar ik krijg geen filmpjes aan het spelen op mijn iPhone 4.... :(
Vreemd, na het lezen van het artikel meteen even geprobeerd met m'n 3GS (iOS 4.1), filmpjes doen het gewoon.
Vimeo ondersteund dan ook html5-video's. Sinds het begin van dit jaar op hun site zelf, en sinds een maand of twee ook embed video's. Ze staan zelf redelijk hoog op Apple's lijst van sites die html5 ondersteunen.
Even een (misschien) domme vraag (maar helaas is Apple een beetje spaarzaam met info over hoe hun apparaten / software technisch werken)

Die "Apple-native" Youtube app, download / toont díe dan niet gewoon Flash van Youtube? Of doet Apple dat anders?
Die app speelt de h264 versies af, Apple heeft daar toendertijd afspraken met Google over gemaakt
Klopt. Die versies worden vziw ook gebruikt voor Android apparaten, wat echt veel beter werkt dan flash.
Flash op een iPhone werkt gewoon brak, hoe je het ook wendt of keert. Daarnaast heb je het niet nodig, HTML5 voldoet voor voor filmpjes. Als sites slim zijn gaan ze hier massaal op over. :)
Jij bepaalt even voor de gebruiker dat ze geen flash nodig hebben? Apart. Het is juist het grootste gemis/minpunt! En dat hoor ik van heel veel iPhone bezitters. Ik moet tegenwoordig voor ik de deur uitloop eerst kijken op de pc voor een adres, ik kan hierin niet meer op de iPhone vertrouwen... Stap terug in de tijd... Weer eerst op de pc kijken voor ik weg ga.
Waarom heb je een pc nodig om een adres op te zoeken, daarvoor kan je toch gemakkelijk google maps gebruiken, wat als app op je iPhone zit? Als je thuis bent heb je (ik neem gemakshalve aan) beschikking over wifi, dus snelheid ligt het niet aan. iPhone neemt ook veel minder stroom in gebruik dan een volledige pc, bespaart je stroom en kosten en moeite...

Ligt er in the end een beetje aan wat voor sites je veel bezoekt, ik heb zowel een iPhone 4 als iPad en ervaar dat het soms een gemis is. Als je veel dumpert achtige sites bezoekt met filmpjes etc, dan ga je het zeker missen!
Dat bepaal ik niet, dat vind ik gewoon. Ik kan me geen enkel voorbeeld bedenken waarin het niet hebben van Flash een gemis is, eigenlijk.

Ja, ik kan geen Dumpert kijken op mijn telefoon. :') You got me there.
het grootste gebrek is juist bij inteactieve flash apps.. die zijn niet te converteren... en gaan dus nooit werken op een IOS device..
Maar gelukkig zijn er vaag wel alternatieven voor :)
En die interactieve flash apps zijn niet voor touch ontwikkeld en al helemaal niet voor een smartphone. En daar heb je wel andere keuze voor, zoals 300.000+ apps.
Anoniem: 80487 2 november 2010 16:45
Netjes. Viel ook te verwachten.
Met het volledig onmogelijk maken van Flash content is Apple w.m.b. iets te arrogant bezig. Steve Jobs kan flash dan wel ruk vinden, en daar zelfs steekhoudende argumenten voor hebben, het doet niets af aan het feit dat flash nog een veelgebruikt platform is op het internet.
Wat is er arrogant aan? Ik vind Adobe in deze ronduit arrogant. Jaren laten ze flash voor Mac verkommeren maar als Apple plots een hit wordt gaan ze huilen dat Apple niet meer met ze wil spelen.
Nee, het was apple die bepaalde api's niet vrijgaf om flash soepel te laten lopen.. Maar dat weet je wel.. Waarom werkt flash wel goed op windows? Omdat windows daar vrijer in is.
Dat zou wellicht de verklaring zijn als het op Linux (wat volledig open is) wel fatsoendelijk zou werken NOT

Bullshit dus. Adobe heeft gewoon alles wat niet windows was laten versloffen
Ik pleit Adobe ook helemaal nergens vrij van blaam. Maar wat Apple nu doet is gewoon de markt beïnvloeden, dat proberen ze in ieder geval, dat vind ik goor.
't is niet alleen arrogantie he, door anderen geschreven niet door Apple gecontroleerde code brengt ook minder op. (flash is buiten de appstore om) :)

[Reactie gewijzigd door maratropa op 22 juli 2024 19:32]

Alsof Flash/AIR de enige omgevingen zijn waarmee je een webapp kunt maken. Zeker met HTML5 en zaken als indexedDB kun je makkelijk een app bouwen in pure HTML/JS. Dat wordt door zowel iOS als Android gewoon ondersteund.
Zeker met HTML5 en zaken als indexedDB kun je makkelijk een app bouwen in pure HTML/JS
Makkelijk? Makkelijker dan Flash zeker niet want anders was het web nu al overspoelt met HTML5 apps.
Anoniem: 380275 @poepkop2 november 2010 18:32
Ging het dan zo snel met Flash toen dat net ontwikkeld was?
As1 was geen echte programmeertaal te noemen. As2 was veel makkelijker dan As3. As3 lijkt erg op java qua syntax en is dus ook nog vrij makkelijk.
Daar komt nog bij dat html5 eigenlijk xhtml + javascript + css is, wat dus ook niet echt optimaal is.
Om een voorbeeld te geven: Bij Flash kan je er voor kiezen eerst je app te tekenen, die tekeningen en afbeeldingen omzetten in movieclips en deze zijn dan weer eenvoudig te animeren. Iets als foto_mc._y = 100 heb je in css bijvoorbeeld niet.
En dan komt nog het crossbrowser verhaal om de hoek kijken, html5 moet je in 4 browsers testen, bij Flash weet je gewoon dat het altijd werkt.
Anoniem: 66451 @poepkop2 november 2010 20:53
Javascript en Actionscript 3 zijn beide ECMA 2 talen en lijken veel op elkaar. Sinds de overname door Adobe is de flash plugin zo achteruit gehold dat ik nu hetzelfde in Javascript doe. Inclusief het tekenen en animeren. Voor de complexere tekeningen kun je SVG of afbeeldingen gebruiken.
Qua crossbrowser compatibility; Met Flash weet je zeker dat het niet werkt op de iPhone & iPad, te zwaar is voor veel andere mobiele apparaten, gebrekkig werkt in Firefox op de Mac, amper werkt op safari op de mac, enigzins werkt onder linux en dan heb ik het nog niet over beveiigingslekken m.n. op het windows platform.
Klopt, alleen Actionscript en HTML5 lijken totaal niet op elkaar, samen met CSS aansturing, is het alsnog een drama voor de nietwetende programmeur
bij Flash weet je gewoon dat het altijd werkt.
OT: of niet ;).
Maar Adobe is al bezig met een converter die Flash omzet naar HTML5, dan kunnen ook de grafici ermee aan de slag.
Dat zou je prima zelf kunnen maken met canvas, dan kan je gewoon foto.mc._y idd doen. En dan verplaatst hij de foto daarheen. HTML5 dus.
Dat soort "webapps" worden dan meestal alsnog verpakt in een app shell met browser die gewoon een bepaalde url inlaadt. Dan blijft het een app waar apple aan kan verdienen. Dat is met Flash dus niet het geval.
Zeker met HTML5 en zaken als indexedDB kun je makkelijk een app bouwen in pure HTML/JS
Als het zo makkelijk is, waar is dan de HTML5 versie van Farmville? Daar is bakken geld mee te verdienen, dus als het zo makkelijk is, waarom is hij dan nog niet ontwikkeld?
Het is geen optie voor IE gebruikers, wat nog zeker 50% van de markt is. En wellicht nog meer onder de 'casuals' die die spelletjes spelen.
Vimeo draait gewoon op ios!!
Flash is (te) zwaar. Voor portable, en ook voor gewone PC. Te log, te veel overhead.

Gevolg: batterijen gaan in no-time op. Dus, als Steve flash toegestaan had, dan ging iedereen klagen over hoe slecht de batterij van bv een ipad was. Nu niet dus.

Flash is zooo jaren 2009. ;)
Klopt, ik heb een Desire (android dus) en flash is echt te gaar voor woorden voor mobiel gebruik. Hoeft van mij niet hoor, lekker de youtube native html5 spullie, dat werkt ook veel beter op Android.
Anoniem: 167507 2 november 2010 16:52
Ik snap niet waarom APPLE gewoon niet standaard flash uit heeft staan..en dan met zon slider een keus hebt om flash wel aan te zetten...daarom koop ik ook geen ipad ..ik wil elke website kunnen zien..ook flash websites
Inderdaad is een slider (die standaard uit staat), de meest ideale oplossing. Desnoods vergezeld van een waarschuwing, dat als je flash aan zet dat dit mogelijk ten koste gaat van de levensduur van de batterij en de performance van de telefoon.
Zelfs de grootste Steve Jobs adept kan hier geen bezwaar tegen hebben lijkt mij.
* Steekt hand omhoog *

Door het compleet te blokkeren forceert Apple nu om andere technieken (open, daar kan tweakers toch onmogelijk tegen zijn?) te gaan gebruiken. Was het optioneel dan ging elke site 'ja zet de slider maar om' en zitten we met 10 jaar nog dit te gebruiken.
Want IOS zelf is ook zo open natuurlijk
Anoniem: 80487 @ZpAz3 november 2010 11:05
Denk je echt dat het aandeel iPhone groot genoeg is/gaat zijn om invloed uit te oefenen op het gebruik van Flash? Ik vind dat een behoorlijk arrogante illusie namelijk.
Hoeveel procent van internetverkeer is mobiel? Juist

Tevens, ik snap niet waarom Apple hiermee weg zou moeten komen. Moet microsoft eens doen, zijn eigen standaarden het web op forceren.
Oh wacht, dat hebben ze gedaan en daar zijn de royaal voor gelynched.
Bedrijven moeten de markt laten bepalen wat hun apparaat moet gaan ondersteunen, niet omgekeerd.
Omdat Apple terecht vind dat als iets niet goed werkt je beter terug van 0 kan beginnen alleen ziet Adobe het zo niet. Flash moest niet verbeterd worden omdat de basis niet deugt voor de toekomst. Flash moest opnieuw heruitgevonden worden maar Flash is geen eigendom van Apple dus komt het onterecht arrogant over.

Apple stelt gewoon een duidelijk signaal naar ontwikkelaar en gebruiker, voor Flash moet je niet meer bij Apple zijn. iPhone gebruikers zullen het nooit moeten meemaken dat hun aangekochte Flash apps niet meer werken omdat Apple dan toch maar heeft besloten dat het geen Flash mobile meer ondersteund.
Skyfire gebruik ik al tijden onder Windows Mobile en Android. Werkt eigenlijk redelijk goed, handig voor websites die echt Flash nodig hebben om te kunnen werken. Alleen erg jammer dat het weer om een gehandicapte versie gaat.

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 22 juli 2024 19:32]

Dat is altijd al zo geweest. Full blown flash is denk ik gewoon te zwaar voor zo'n flumzig toestelletje. (3D enzo) Wat dat betreft heeft jobs gewoon gelijk. Maar het om die reden dan maar gelijk helemaal achterwege laten is weer fail.
Precies, maar ook zeggen dat Flash slecht is omdat een App/swf slecht is geschreven of geschreven is in As2 is een beetje raar. Ik kan in JS/Html5 ook wel iets maken waar de zwaarste computer het nog moeilijk mee heeft.
Dus omdat het bestaat moet het dan maar op de iPhone? Je zegt zelf dat Jobs gelijk heeft dat Flash flunzig werkt op smartphones toch?! Waarom zou Microsoft dan in hemelsnaam Windows mobile verbeteren? Het werkte flunzig maar da's nog geen reden om alles weg te smijten en terug op nieuw te beginnen?!
Ja omdat de keuze bij de gebruiker moet liggen. Apple moet niet zeggen wat je moet doen, dat kunnen gebruikers zelf wel beslissen.
Ik bepaal graag zelf wat ik gebruik. Bovendien heb ik het over 100% flash. De flash die wel werkt, werkt ook prima op mijn telefoontje.
Ik begrijp niet waarom je daar zo'n moeite mee hebt. Vind het bijna eng. Zeg jou toch ook niet dat je geen iPhone mag gebruiken omdat ikzelf het een kreupel apparaat vind? :')
Laat het even iemands persoonlijke keuze zijn.
De enigste website die niet werkt op m'n iPad die ik wel graag zou bekijken is die van Comedy Central (SouthPark, The Daily Show, Colbert Report, ...)

Hopelijk is dit een oplossing tot ze bij CC HTML gaan implementeren...

En ik Ben blijkbaar ook bij de weinige (Apple Klanten) die niet snapt waarom apple niet gewoon flash toelaat maar het default niet installeerd/aanzet... De Keuze MOET er zijn imho...
Op mn android phone nog nooit problemen gehad met flash...

[Reactie gewijzigd door Mythix op 22 juli 2024 19:32]

Hoe kun je dit Flash-support noemen? Nogal verleidelijke titel. Video is maar 1 van de vele onderdelen van Flash..
Video is maar 1 van de vele onderdelen van Flash..
Maar wel het meest gebruikte Flash onderdeel , althans gezien vanuit de gebruiker.

Op plaats 2,3 en 4 komen resp. reclame banners, games en Flash only sites.
Wat een nieuws zeg?

Skyfire doet dit al vrij lange tijd voor de 1.6 androids, goed.. in matige kwaliteit maar daarmee is ook youtube flash af te spelen.
Youtube is ook in prima kwaliteit te bekijken op de iPhone. Al vanaf dag 1.
Ik snap wel waarom Apple geen flash op iOS toestaat. De performance van flash op MacOS is gewoonweg slecht.

Op mijn CoreI7 iMac draait flash een stuk minder soepel op MacOS dan op Win7, vooral wanneer er veel verschillende animaties tegelijkertijd draaien. Video gaat wel gewoon goed. Volgens mij was dit in het verleden één van de redenen dat flash niet op de iDevices mocht draaien. Nu is het meer een statement geworden om HTML5 te ondersteunen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.