Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties

Apples downloadwinkel App Store bevat 225.000 applicaties. Daarmee is de applicatiewinkel voor de iPhone nog altijd veel groter dan die van concurrenten. In totaal verdienden ontwikkelaars een miljard dollar met de verkoop van apps.

Steve Jobs @ WWDC2010Elke week komen er 15.000 applicaties bij Apple binnen ter goedkeuring, waaronder recent ook de app van Tweakers.net zelf. Daarvan wordt 95 procent binnen een week goedgekeurd. zo zei topman Steve Jobs tijdens zijn keynote op de World Wide Developer Conference, Apples eigen ontwikkelaarsevenement.

Inmiddels zijn vijf miljard applicaties gedownload uit de App Store, met een totale opbrengst van ongeveer 1,5 miljard dollar. Met een downloadwinkel met 225.000 applicaties blijft Apple de concurrentie vooralsnog ver vooruit. De Android Market bevat nu ongeveer een kwart van het aantal applicaties in de App Store. De nieuwe aanwas in Android Market gaat de afgelopen maanden echter wel veel sneller. Andere downloadwinkels, zoals Nokia's Ovi Store, Blackberry App World en Windows Marketplace bevatten minder applicaties.

Voor de iPad zijn volgens Apple inmiddels 8500 applicaties uitgekomen. Tot nu toe zijn 35 miljoen applicaties voor de iPad gedownload, ongeveer 17 apps per exemplaar van Apples tablet. Ook zijn er vijf miljoen elektronische boeken verkocht voor de tablet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Leuk dat de app store zoveel apps erbij krijgt. Wat mij echter stoort is de manier van bladeren in de AppStore. Natuurlijk heb je ook de "search" optie, maar ik wil weleens gewoon door alle apps van een categorie bladeren. Wanneer er dan bijvoorbeeld 773 applicaties in zitten (zoals nu bij de categorie "Amusement" voor de ipad), dan kan ik 12 applicaties tegelijk in een overzicht bekijken en alleen per pagina doorbladeren, dus je kunt geen pagina overslaan. Wanneer je op één van die apps klikt, kun je de details lezen, screenshots zien etc. Maar wanneer ik nu op de "terug" knop klik, dan kom ik vaak niet op de juiste pagina met 12 apps uit, maar op de EERSTE pagina met 12 apps van deze categorie. Maar het wordt nog erger wanneer je een app die je leuk vindt, installeert. Want wanneer je DAN terug gaat, dan ga je ALTIJD naar de eerste pagina terug. Oftewel, wanneer je 773 / 12 = 65 pagina's wilt doorbladeren op zoek naar leuke gratis apps, dan ben je heeeeeeel lang bezig met iedere keer weer opnieuw van pagina 1 naar pagina X bladeren om vanaf het punt waar je gebleven was verder te zoeken.
En da's niet handig.
Dat is wel een grote FAIL dan ;) Android had dat ook op het begin (naja daar krijg je 1 lange lijst dus er door heen bladeren gaat veel sneller) en na elke app aangeklikt te hebben stond je weer helemaal boven aan de lijst ipv de plek van de app... Die hebben het wel in of na 1.6 opgelost al dus al tijden geen last van maar vervelend was dat wel!
dat is inderdaad niet heel handig, dit is wel te omzeilen door het via iTunes te doen, dat is alleen minder mobiel.
Dit stoort me ook enorm, en ik begrijp nog steeds niet dat Apple dit aangepast heeft want dit hoort niet op een Apple product.
Daarom zoek ik apps liever op websites zoals http://appshopper.com/

Dat werkt nou net wat lekkerder.
Ik zou graag weten hoeveel apps er geblokkeerd zijn door Apple ;)

edit: 5% dus.. moet echt leren lezen zo vroeg op de ochtend

[Reactie gewijzigd door maniak op 8 juni 2010 08:18]

Niet helemaal: ze zeggen dat 95% binnen een week wordt goedgekeurd. De overige 5% kan dus bestaan uit afgekeurde applicaties, maar ook uit applicaties die *na* een week worden goedgekeurd.
er zijn ook apps die later weer ineens worden afgekeurd. dus dat werkt 2 kanten op.
Nee; 95% wordt binnen 1 week goedgekeurd. Dat wil niet zeggen dat 5% wordt afgekeurd. Deze apps worden niet binnen 1 week goedgekeurd; misschien wel binnen 2 weken.

Je moet dus echt leren lezen op de vroege ochtend ;)

EDIT: spuit11

[Reactie gewijzigd door Lewt op 8 juni 2010 08:29]

Ik zou wel eens willen weten hoeveel % bestaat uit nonsense apps zoals de zoveelste vermomde RSS reader en fart app.

Je gaat mij niet vertellen dat het ook 225.000 originele apps zijn.
Tuurlijk niet.

Ga er even van uit dat 99.95% nutteloze apps zijn. Dan kom je nog altijd uit op zo'n 112 nuttige apps. Veel meer dan de gemiddelde mens gebruikt.
En hoeveel van die Apps zijn er nuttig?

Nou moet ik toegeven dat er ook heel veel Multimedia dingen inzitten (games, etc.). Maar hoeveel dubbele apps zitten er tussen (30x tetris variant???)
Een aardig deel zal dubbel zijn, en ik moet inderdaad zeggen dat dat de store niet overzichtelijker maakt.. Maar ja, iedereen staat vrij om zijn eigen variant op een spel te maken natuurlijk..

Dus ik gok dat van de 225.000 apps er misschien 1.000 echt eventueel toegevoegde waarde hebben, maar ja, dat klinkt natuurlijk niet zo speciaal als 225.000 stuks ;)
Veel gehoorde kritiek, maar denk je nu werkelijk dat dit anders is bij welk andere app-store dan ook? Daar zitten precies dezelfde developers (qua types) tussen en die submitten dezelfde soort apps. Heb je veel meer apps in totaal, dan zal je ook veel meer apps hebben die super zijn, het enige probleem (en dat is vrij groot nog steeds) is hoe je die makkelijk kan vinden, maar dat ik ze vind is zeker als ik op m'n telefoon kijk.
Appart is dat altijd. De grote hoeveelheid software die beschikbaar is voor (bv) windows wordt gezien als een pluspunt. Gebeurt dit op een mobiel platform is het ineens "nadelig"?

Volgens mij zijn er wel 60 ftp clients, ontelbaar notepad clones voor windows en ga zo maar door. Uiteindelijk kies je er 1 die het beste bij jou past.

Twee maten? :)

[Reactie gewijzigd door lowfi op 8 juni 2010 09:25]

Ja, dat punt snap ik wel.

Tuurlijk is het een pluspunt dat er meer keuze vrijheid is, en ook geen censuur toegepast wordt.

Maar ik vind het niet bijzonder zegmaar. 225000 apps, tja, lekker boeiend.

Maar goed dat is mijn mening.
Dus als Apple tientallen apps per dag weg haalt is het niet goed, als ze ze laten staan is het ook niet goed?
Dat klopt ja, er zal altijd een groep zijn die het niet met de keuze eens is, als ze een andere keuze maken is een andere groep het er weer niet mee eens, sorry dat er zoveel verschillende mensen op aarde zijn ;)
Dus je vind eigenlijk dat Apple meer controle moet uitoefenen en dit moet gaan filteren?
Krijg je de keuze, is het ook weer niet goed?
Natuurlijk zijn ze nu nog de concurrentie ver voor.
Ze bestaan ook langer. Al denk ik wel dat android op een gegeven moment hun voorbij streeft.
Als ik in mijn omgeving kijk, zie ik steeds meer android gsm komen ipv iPhone.
Maar misschien verandert dat wel weer als ze weer de nieuwe gsm uitbrengen.
Ik hoop het niet aangezien ikzelf een android heb ;-)
Echter, Android is "vrij en open en iedereen kan hun app aanleveren".
Je zal dus verwachten dat ze sneller moeten groeien dan de Apple appstore.

Als we in termen van groei spreken, welke is dan nu sneller aan het groeien en waarom dan?
Android groet sneller in percentuele cijfers, absoluut groeit Apple veel sneller. Het zal dus afwachten zijn of deze trend zich gaat doorzetten of niet, we weten immers niet waar de verzadiging zal optreden.
Android is procentueel gezien veel harder aan het groeien (omdat ze kleiner zijn gaat dat ook al veel sneller natuurlijk)... Maar ook met absolute getallen groeien ze harder wat ik een tijd terug begreep (kan ik echter niet terug vinden dus weet het niet zeker, ging over begin dit jaar jan of feb)...

Wel weet ik dat dit erg goede vooruitzichten zijn voor Android dan ;):
http://photos.macnn.com/news/1004/androlibmar2010-lg.jpg (gemaakt op begin april dus daarom is april zo karig ;))
Ik hoop dat beiden blijven bestaan en elkaar in balans houden.

Ook al heb ik een iPhone, concurrentie is altijd goed voor de consument, het houdt de bedrijven scherp en de prijzen onder controle.

Aangezien beide platformen hun voor- en nadelen hebben, en de markt groot genoeg is, denk ik dat dit wel goed komt...
Ik ben wel benieuwd hoe het verder zal gaan met de apps markets.
Zelf verkoop ik binnenkort mijn iPhone en ga over een Android toestel (Samsung Galaxy S denk ik) Mijn visie is dat er op de app-store van Apple heel veel zinloze/doelloze apps zitten. Hoe het bij Google's Android market zit weet ik niet precies maar daar kan ik in ieder geval mijn eigen apps gratis gaan ontwikkelen.
Als je alleen voor jezelf ontwikkelt is dat voor de iPhone ook gratis hoor.. Het is de verspreiding op de appstore die je geld kost..
Maar als je alleen voor jezelf ontwikkelt en het dan gratis is (wat ik niet wist overigens) vind ik het juist krom dat je daarna nog wel geld moet betalen én ook nog per app geld afdraagt.
Tsja, als ik mijn eigen gemaakte fiets bij de fietsenmaker in de winkel wil zetten om te verkopen zal die (als verkoopkanaal) daar ook knaken voor willen zien...
Helemaal waar, maar het gaat hier om een ecosysteem waar je alleen je fiets via de fietsenmaker kan verkopen, in plaats van dat je hem via marktplaats aan de man brengt. Dit heeft het voordeel voor de gebruiker dat hij weet dat hij geen pure troep (= eventueel gevaarlijke apps) op z'n telefoon krijgt, maar het nadeel dat interessante apps niet in de store komen, puur omdat de developer geen zin heeft om te betalen. In mijn ogen is dit toch de grootste kracht van OSen als Android en Windows mobile.
Je betaalt niet voor de app. Maar voor het gebruik van de ontwikkelsoftware.
Maar als je alleen voor jezelf ontwikkelt en het dan gratis is (wat ik niet wist overigens) vind ik het juist krom dat je daarna nog wel geld moet betalen én ook nog per app geld afdraagt.
Onzin.

App voor jezelf kost minsten een developer licentie (79 euro per jaar) , en als het voor een heel bedrijf is (enterprise) kost het je nog wat meer. (300 euro per jaar - geloof ik)

Je kunt een App developen gratis, maar dan kun je die alleen op de iPhone simulator gebruiken, niet op je eigen device.

Die 79 euro per jaar kun je ook Apps mee op de appstore plaatsen. Je betaald altijd alleen die 79 euro. Of je nu 1 gratis app uitbrengt, of 1000 betaalde apps. Apple houdt een percentage van de opbrengst zelf, dat klopt, maar daar maken ze niet eens winst op. Volgens een recent artikel hier draaien ze break-even op het hele verhaal.
Helemaal niet, hoe krijg je die zelfgemaakte App op je telefoon dan? Als je dat gratis kan doen zonder jailbraik dan vind ik het zeer knap en kan je eigenlijk elke app zonder de market installeren (iets waar de iphone dus om bekend staat dat het NIET kan ;))...

Edit: Gratis (daar ging het me om namelijk)? Het is maar een vraag hoor dacht dacht het altijd betaald was, je zou in theorie dus gratis apps kunnen delen die niet via de market gaan? Door simpelweg de source te delen (zodat iemand hem in ze eigen testomgeving kan laden en naar ze iphone doorsturen)?

Ik altijd maar denken dat er 99 dollar voor "Apple iPhone Developer Program" betaald moest worden :D Lekker dom van me dan!

EDIT: Wist wel dat ik gelijk had (dat het dus geld kost om je eigen app op je eigen toestel te testen), heb het zo vaak gehoord kon me ook niet voorstellen dat het gratis was!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 juni 2010 09:29]

Kan via de ontwikkeltool die je gebruikt voor het maken van die app. Een ontwikkelaar kan dus WEL een app die hij zelf heeft ontwikkeld testen en dus gebruiken op zijn iPhone.
Neen, je moet een certificaat aanmaken, welke je enkel krijgt als developer en dus 99USD per jaar betaalt. Daarmee kan je je software op 100 iPhones installeren via xcode.

Als je niet betaalt kan je enkel in de simulator testen.
Je kan enkel de software-emulator gebruiken om applicaties te testen als je zelf niet de 'signing-key' hebt die je toegewezen wordt bij een iPhone-ontwikkelingsabonnement. Dus om ze op je eigen apparaat te krijgen zul je toch moeten betalen. ;)
Ehm ik kan toch echt Apps die ik zelf maak gewoon op mijn eigen iPhone zetten, hoe zou je anders je Apps kunnen testen??? (eerst ff onderzoek doen voor je @random iets roept he ;) )

Oh en het 'Apple iPhone Developer Program' hoef je alleen maar te betalen als je ook daadwerkelijk iets in de App store wilt zetten...

[Reactie gewijzigd door Yoshi1983 op 8 juni 2010 09:48]

Nope je mag enkel apps in je eigen emulator droppen ;) Naar je telefoon kost zoals drib83 nog is bevestigd terwijl ik het stiekem al wist kost gewoon geld!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 juni 2010 09:32]

iPhone Developer University program... --> Free

'Test on Ipad, Iphone and Ipod touch' CHECK!

http://developer.apple.com/programs/iphone/test.html (compare programs)

[Reactie gewijzigd door Yoshi1983 op 8 juni 2010 09:58]

Haha ja dat is een mooie :D

Je moet eerst betalen en daarna is alles gratis :P

Op mijn sites kan je ook gratis porno kijken nadat je 100 euro betaald per jaar natuurlijk voor je accountje! 8)7

Oke voor mensen die naar een universiteit gaan is het gratis, leuk voor hun maar dat zal voor weinig ontwikkelaars/hobbyisten nuttig zijn, zal me ook niks verbazen als dat US only is trouwens!

Edit: @ hieronder: tja (zoasl eht op mij over komt) valsheid in geschrifte, zo kan ik ook een hoop dingen gratis krijgen ;) Op het station zijn de fietsen ook 'gratis' :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 juni 2010 10:41]

Ik zit er niet en gebruik het toch, gewoon voor aangemeld was verder geen probleem...

(overigens ontgaat me wat je bedoeld met 'je moet eerst betalen en daarna is alles gratis?)

(Edit: hierboven, alles gewoon eerlijk ingevuld hoor, moet er eerlijk bijzeggen dat het al een tijdje geleden is dat ik me hiervoor heb opgegeven dus wellicht andere voorwaarden...)

[Reactie gewijzigd door Yoshi1983 op 8 juni 2010 11:08]

Je moet eerst betalen en daarna is alles gratis
Pardon? Dat staat nergens. Ik weet dat je een bijzonder grote haat richting alles met een Appel hebt, maar hou je wel even aan feiten ok?
Precies hetzelfde kan ik je zeggen... Alhoewel, heb er allebei mee gewerkt en vind eigenlijk de Android store nog rommeliger dan die van Apple...
hmm, 225.000 is wel heel erg veel. tellen ze niet alle versies van applicaties.
maar ik geloof nooit dat het 225.000 unieke applicaties zijn.

of steve overdrijft natuurlijk, zoals altijd :+
De Android Market heeft daarentegen wel 50.000 unieke applicaties hè? Appels-appels.
Check effe zal ik zeggen, effe apps hier sorteren en tellen http://appshopper.com/all/
Als er 1 ding is wat Apple nooit doet is overdrijven, hun cijfers zullen altrijd perfect onderbouwd zijn.

Als het hen om cijfers te doen was konden ze al gemakkelijk boven de 300.000 apps zitten. Recent hebben ze nog 1000 Apps van 1 ontwikkelaar verwijderd omdat ze allemaal hetzelfde deden.
Ze worden hier gewoon slapen rijk mee. In die 2 jaar dat de App Store bestaat hebben ze al 450 miljoen dollar verdiend.

Mensen lopen wel te klagen dat de policy bij hun te streng is, maar kijk wat het heeft opgeleverd.
Ze hebben zelf aangegeven dat ze break-even draaien met de appstore, en dat geloof ik graag. Denk alleen al aan alle werknemers die de applicaties moeten checken :) .
En de enorme hoeveelheden dataverkeer, alle push notificaties die via apple lopen, de ondersteuning aan de devellopers, het ontwikkelen van de ontwikkeltools enzovoorts..
Langs de andere kant verdienen ze wel een hoop aan de mensen die juist voor een iPod Touch/iPhone kiezen omdat er zoveel apps zijn.
Ik vind het wel goed dat je kan zien hoe goed dit business model werkt qua online software verkoop. Daar kan de filmindustrie nog iets van leren!!!
Die markt zit toch iets anders in elkaar.
De twee grote verschillen zijn :
- duizenden app makers vs enkele filmstudios
- de onmogelijkheid om eenvoudig je app weer aan iedereen gratus door te geven.
Bij een film gaat dit een stuk makkelijker omdat DRM niet meer mag...
Voor elke grote website wordt een applicatie uitgebracht wat dus aardig optelt.
Ik dacht dat het browsen met de Iphone zo handig was?

Ik ben niet aansprakelijk voor de reacties die hier onder volgen O-)
Nou ik hoop dat ze dat een stuk fijner hebben gemaakt en met het nieuwe scherm niet geforceerd de lettertypes aan gaan passen... Houd ik een willekeurige telefoon met fatsoenlijke resolutie naast een iphone < 4 dan lach je je rot om hoe groot tekst wel niet is en alsnog slechter leesbaar is :) nu met het nieuwe scherm moet/mag tekst van mij op de iphone zo klein blijven als de maker van de site aan geeft, zeg maar dat je gewoon de site krijgt zoals die gemaakt is ipv verneukt door het forceren van een lettergrootte!

En ik maak websites dus ik heb het recht me daar zeer aan te ergeren XD
Voor alles is er wel een app, je kunt het zo gek niet verzinnen of het is er al, en als het er nog niet is dan maken we er toch 1.

We willen steeds meer gemak van een mobieltje.
Eerst konden we nog bellen en toen kwam sms om de hoek kijken, maar tegenwoordig kunnen we zelfs de tv uitzetten met de mobiel.

Wel leuk om te zien dat de laatste jaren de mobiel steeds belangrijker is gaan worden in ons leven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True