Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 300 reacties

Apple heeft na een krappe maand zijn miljoenste iPad aan de man gebracht. Dat meldt het technologiebedrijf op zijn website. Ook zouden er inmiddels al twaalf miljoen applicaties voor de tablet en anderhalf miljoen ebooks zijn verkocht.

De miljoenste iPad werd verkocht op vrijdag, 28 dagen na de introductie van de tablet. Apple vergelijkt in zijn bericht de verkopen van de iPad met de introductie van de iPhone; de miljoenste daarvan ging na 74 dagen over de toonbank. Hoe de verkoopcijfers over de 16, 32 en 64GB-versies zijn verdeeld, meldt Apple niet. Overigens is de iPad 3G, die over een 3g-modem beschikt, niet meegeteld; die variant is pas sinds vrijdag op de markt.

Naast een miljoen iPads zegt Apple ook al twaalf miljoen applicaties aan iPad-gebruikers te hebben geserveerd. Van de ruim tweehonderdduizend apps die op de iPad werken, is het merendeel overigens ontwikkeld voor de iPhone; slechts vijfduizend apps zijn specifiek voor het grotere scherm van de iPad geschreven. Ook de verkoop van ebooks, die de iPad onder meer bij uitgevers populair moeten maken, verloopt voorspoedig. In de speciaal voor ebooks ingerichte iBookstore werden anderhalf miljoen elektronische boeken verkocht.

Apple iPad
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (300)

Ik zal eens een aantal nieuwe argmenten aandragen in de discusie wat de iPad misschien bijzonder maakt, mijn eigen evaring:

Interactie met de software
Het grote multitouchscherm opent mogelijkheden voor flexibele user interfaces, één (relatief)compact apparaat voor bijvoorbeeld:
- gamecontrols specifiek voor het desbetreffende spel (Red Alert heeft andere controls dan NOVA, de 'halo'-achtige shooter)
- een virtuele piano met toetsenhighlighting om b.v. snel Beethoven (Für Elise) te leren spelen; is verassend verslavend
- redelijk groot virtueel QWERTY toetsenbord

Puntje van je stoel
Naast mijn XBOX 360 speel ik af en toe een spelletje op de iPad, waaronder dus NOVA en Real Racing HD. Ondanks de duidelijk mindere graphics van de iPad in vergelijking met de XBOX is het 'in game gevoel' wel héél direct: doordat je eigenlijk met je neus op het scherm zit en veelal gebruik maakt van de accelerometers is gamen op de iPad toch de moeite waard, meer dan men aanvankelijk (afgaand op de graphics alleen) misschien zou denken.

Snelheid
Natuurlijk, de iPad heeft geen flash, ondersteund (nog)geen 3rd party multitasking en is redelijk beperkt en dichtgetimmerd. Het grote voordeel van dit alles is dat waar je daadwerkelijk mee bezig (b.v. een surfsessie) enorm vloeiend en snel aanvoelt.
Het inladen en weergeven van webpagina's gaat voor mijn gevoel misschien wel sneller dan op mijn Macbook Pro; over dezelfde internet verbinding.

Accuduur
De iPad houd het langer vol dan ik: geen surfsessie, film of game die ik langer speel dan de accu kan volhouden. Meerdere streaming afleveringen van m'n favoriete scifi serie kan ik zonder noodzaak voor bijladen afspelen.
Het is heel fijn om niet continu te hoeven letten op resterende accutijd.

Direct actie
Een voordeel ten opzichte van mijn 'echte computers', de iPad is binnen minder dan een seconde online en in de browser. Dit brengt het internet voor je gevoel binnen handbereik. Zeer vergelijkbaar met een smartphone, alleen dan met een lekker groot scherm.

[Reactie gewijzigd door Laurentz op 3 mei 2010 22:11]

Ok, en hoeveel van die voordelen worden geëvenaard of verbeterd door goedkopere netbooks?
Jij hebt duidelijk nog nooit op de aan-knop van een ipad gedrukt versus het opstarten van een netbook ;) De iPad is letterlijk binnen 1 seconde aan waar een netbook toch zeker een minuut nodig heeft. En ja er zijn snellere netbooks, maar die zijn

1) Duurder
2) Nog lang niet zo snel

Dus tjah, gebruikersgemak is in dat opzicht ver te zoeken bij een netbook met een kleiner scherm, irritant verrot trackpadje waar je met je gebogen rug en gekromde vingertje erg lang bezig bent om het veel te kleine scherm door te komen die ook nog eens veel te veel info toont (taakbalk, kruisje minnetje en vierkantje, adresbalk die niet vanzelf verdwijnt etc etc. ). En er zullen vast mogelijkheden zijn om dat te verbeteren maar af-fabriek is dat niet zo dus is de gebruikers ervaring van een iPad toch een stuk beter ;)

Maargoed; geniet van je netbook !
Precies Sander, het is zo onuitstaanbaar dat velen dat niet zien of willen zien. Maar laat ze inderdaad maar lekker priegelen en tweaken en hun eigen homebrew prutprogjes draaien op die netnietbookjes. Hehe. :*)
Maarja wij denken weer die progjes die hun homebrew prutprogjes noemen zijn veel beter dan ze denken, laat hun dat maar lekker denken, wij weten wel beter ;) (daar komt jouw reactie op neer maar dan omgekeerd :)) wat ik dnek is niet hetzelfde als jij denkt en andersom, de prutprogjes zijn niet prut omdat jij ze prut vind ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 mei 2010 13:19]

Echte talenten die echt interessante progjes maken die werken bijvoorbeeld bij Apple en zitten niet op n zolderkamertje in de marge te frunniken.
En nu ff inhoudelijk reageren i.p.v. alleen maar op het wie beter is etc. te reageren. Want hij heeft wel degelijk een punt.
Geen, want een netbook heeft een toetsenbord en is dus geen tablet.
Gezien de investeringen gedaan in ontwikkeling, marketing e.d., alsmede het gegeven dat het de eerste huidige tablet is waar concurrenten op andere platformen/markten te kampen hebben met moeilijke product releases, vind ik deze verkoop cijfers best tegenvallen. Net als bij de introductie van de iPhone was er sprake van een vacuum markt, en in tegenstelling tot de situatie bij introductie van de iPhone is er tegenwoordig een veel hogere acceptatie van de concepten waarop voortgebouwd wordt, gezien het ontbreken van tegenwicht vanuit de platformen die parallel staan in de markten aan het Apple platform. Genoeg potentieel om zelfs een lock in model aantrekkelijk te maken. Dat valt echter best tegen, vanuit een marketing en business development perspectief.
Hahaha Proest, grappige reactie. U heeft bedrijfskunde gestudeerd? "Vanuit een marketing en business development perspectief".
Een miljoen stuks in 28 dagen waarover de iPhone 3 x (!) zo lang deed. Een doorslaand succes dat door geen enkele leverancier wordt overtroffen. En dan hebben ze de 3G versie pas afgelopen vrijdag geïntroduceerd en zijn de verkoopcijfers alleen nog maar in Amerika. Een megasucces dat zijn weerga niet kent is een betere samenvatting. Zeker als je bedenkt dat conservatieve schattingen uitgaan van 5 miljoen stuks in 2010. Dat valt dus best mee vanuit EBITDA perspectief :)

PS: korte begrijpelijke zinnen mag u ook gebruiken :)
Je kunt de iPhone introductie niet vergelijken met de iPad introductie helaas, andere omstandigheden op een veelvoud van vlakken (waaronder consumenten gedrag, technologie acceptatie, etc.), zeker niet in absolute termen ;)

Enfin, ja, ik vind het tegenvallen. Het is een goed resultaat binnen het Apple markt platform, het valt echter tegen gezien het potentieel voor Apple om dat platform te vergroten. Dit blijft een van de belangrijkste graadmeters voor Apple, het is ook altijd een indicator waar aandacht aan besteed wordt bij presentaties voor of rapportages aan aandeelhouders en industriële partners.

Misschien dat dit het verduidelijkt. Met de opgebouwde ervaringen en inzichten verkregen uit de introductie van de iPhone, en in de afwezigheid van vergelijkbare producten & oplossingen binnen concurrerende platformen, en gezien de evolutie van consumenten acceptatie en de versnelling van adaptatie, vind ik de cijfers - helaas - tegenvallen. Het zijn mooie cijfers, maar vergeet niet dat het hier gaat om de thuismarkt van Apple (home run, zoals Jobs zei bij de presentatie), en daar zijn ze prima voor. De cijfers voorzien echter niet in indicaties dat de iPad in het verlengde van de iPhone alsmede de evolutie van het Apple platform er in slaagt een conversie op gang te brengen van commodity market consumenten naar Apple's markt.

Dit wordt in de komende tijd de graadmeter, gezien het gegeven dat de concurrentie niet meer op het vlak van technologie ligt, en in veel mindere mate zelfs op product, maar op het vlak van aansluiting bij de platformen. Niet voor niets heeft Apple een steeds sterkere focus opgebouwd op eigendom, gebruik van en toegang tot hun markt. Op veel punten is een lock in model nu eenmaal stabieler dan een commodity model.

[Reactie gewijzigd door Virtuozzo op 3 mei 2010 18:10]

Wat een warpraat. 1 Miljoen stuks in 28 dagen noemen ze een succes van de oude economie! Waarom bent u van mening dat 1 miljoen weinig is. Wat is dan nog wel veel, 2 miljoen? 3 miljoen? Ze krijgen die dingen niet aangesleept het verkoopt als nooit een andere leverancier ooit heeft gedaan! Lesje economie. Apple snapt het wel en anders hun marketing afdeling wel.

En hoezo ligt het succes niet in het verlengde van de iPhone. Het ding verkoopt 3 x zo snel! Voor een tablet notabene die niet belt. Wauw, HP en Microsoft likken hier hun vingers bij af.
Er is maar 1 graadmeter: winst, door succes. Megawinst. En doe eens iets met mijn tip: uw zinnen in tweeen hakken...

[Reactie gewijzigd door Hypothese op 3 mei 2010 18:42]

Een virtuoze analyse hoor hr virtuozzo. 1 miljoen wifi iPads in de US in 28 dagen kun je moeilijk een tegenvaller noemen. Het geeft alleen maar aan dat het potentieel net zo'n knaller kan worden als de iPhone. Elke fabrikant die een productintroductie doet van een nieuw product waar nog geen echte markt voor bestaat zou hier zijn vingers bij aflikken.
Elke fabrikant zou zijn vingers er bij aflikken wanneer hij zelf een dergelijke eigen markt tot zijn beschikking zou hebben, ongeacht cijfers. Begrijp me niet verkeerd trouwens, de cijfers zijn geen commerciële tegenvaller voor verkopen, verre van, maar de resultaten tot zover geven geen indicatie dat de iPad zorgt voor groei van het Apple platform - iets waar een product als de iPad een heel goed potentieel voor heeft om als accelerator dienst te doen.

De introductie van de iPad gaat goed, prima zelfs. Het punt is echter niet de verkopen van het aantal iPads, maar de verkopen van iPads aan mensen / bedrijven / instellingen die vervolgens overstappen naar Apple's platform / markt. De momenteel beschikbare cijfers zijn mooi, maar liggen prima in de lijn der verwachtingen voor verkoop binnen Apple's platform / markt. Dat geeft reden tot een klein beetje perspectief tot goed blijven kijken in hoeverre de verkopen leiden tot groei van het platform, door mensen die de overstap maken.

Ja, ik plaats dus een paar kanttekeningen, daar is niks mis mee. De impact van de iPad zal pas duidelijke resultaten aangeven tegen het laatste kwartaal om eerlijk te zijn.
sterk... ondanks de gemengde initiële ontvangst en verwarring omtrent het "nut" ervan ;)
Sterk inderdaad. Vooral omdat Apple het zelf meldt. Noem me maar paranoia, ik heb geen hekel aan Apple ofzo, maar wie zegt dat deze cijfers kloppen?

Als ik een product "Magical" noem en de verkoop cijfers vallen tegen, is het natuurlijk erg slim van me als ik die cijfers een beetje ophoog waardoor de hele wereld het idee krijgt: "Heee, zo slecht kan ie niet zijn, als 1 miljoen mensen hem voor me al gekocht hebben...".

Of is dat te slecht gedacht?
Apple is een beursgenoteerd bedrijf. Heb je enig idee aan welke boom ze worden opgeknoopt als ze bewust onjuiste informatie verstrekken?
jaja, dan bij deze een les in naiviteit. Ik kan me nog herrineren dat een bedrijf als Shell het niet zo nauw nam met zijn oliereserves en een balans had waar geen reet van klopte. Beursgenoteerd of niet, ik zou een multinational niet blindelings geloven. Er wordt juist omwille van aandeelhouders vaak gegoocheld met cijfers.
Mooi voorbeeld haal je erbij. De enige reden dat shell niet aan de hoogste boom is opgeknoopt is dat het voor iedereen duidelijk is dat bewezen voorraden heel erg lastig te tellen zijn omdat:
1. Er geen vaten in de grond zitten, maar miniscule druppeltjes olie in zandsteen
2. Je nooit precies weet hoeveel olie je uit die zandsteen krijgt (varieerd tussen 2 en 85 %).
3. Je nooit precies weet hoeveel geld het je gaat kosten (iets is pas een bewezen reserve als er iemand bereid wordt gevonden het te kopen; en ga jij 20 euro voor een litertje benzine betalen?).

Of in andere woorden: tellen of er een miljoen iPads verkocht worden is een stuk eenvoudiger dan tellen hoeveel vaten olie er mogelijk uit de grond te halen zijn voor een geschatte maar nog onbekende prijs. Dus acceptabel gegoochel met getallen voor Apple zal waarschijnlijk in de enkele duizende liggen ('kwijtgeraakte' vrachtwagen). Wordt het meer dan hebben ze een serieus probleem ;).
geloof je het zelf? Beursgenoteerde bedrijven worden volledig doorgelicht door een leger accountants. Over het algemeen kan je er van uit gaan dat zulke cijfers kloppen, want anders is er iets grondigs mis (Bijvoorbeeld dat accountants ook in het complot zitten zoals bij Enron)

Bovendien; het is levensgevaarlijk om met cijfers te knoeien want naast de celstraf van 30+ jaar betekend het zo ongeveer het einde van je bedrijf. De aandelenhandel is volledig gebaseerd op vertrouwen en als daar een deuk in komt is het zeer lastig dat te herstellen, en als je eenmaal in de lift naar beneden zit ben je zo failliet (Getuige Ahold)

Bij Shell was er iets anders aan de hand (en niks op de balans overigens). Er werden 'probable' reserves geboekt als 'proven', wat echt niet zo verschrikkelijk raar is. Getuigd alleen maar hoe verschrikkelijk fragiel de aandelenmarkt is, elke schijn van oneerlijkheid is enorm gevaarlijk.

zeker dit soort cijfers zullen niet door Apple verzonnen zijn, veel te doorzichtig

[Reactie gewijzigd door Garma op 3 mei 2010 16:54]

Je hebt gelijk als het om officiele cijfers gaat (jaarverslag ofzo), dit is gewoon een berichtje (persbericht) op de website...daar gaat echt geen heel batterij accountants naar kijken zoals bij een jaarverslag, en als daar de waarheid een beetje positiever wordt gebracht ligt niemand daar wakker van (dat heet marketing :) )

Stel (als extreem voorbeeld):
Apple heeft 1 miljoen ipads verkocht (aan retailers), maar deze liggen allemaal nog bij de retailers in de winkel/magazijn. Dan zou Apple dus strikt genomen de waarheid vertellen dat er 1 miljoen zijn verkocht, ook al is er geen enkele ipad bij een eindgebruiker terecht gekomen.

Natuurlijk is dit wel erg extreem, maar het geeft wel aan dat het enigszins naief is om blindelings dit soort berichten te geloven (zonder duidelijk aan te geven wat verkocht is).

Anyway, al zouden het er maar 900.000 zijn: knap gedaan van Apple.
Stel (als extreem voorbeeld):
Apple heeft 1 miljoen ipads verkocht (aan retailers), maar deze liggen allemaal nog bij de retailers in de winkel/magazijn. Dan zou Apple dus strikt genomen de waarheid vertellen dat er 1 miljoen zijn verkocht, ook al is er geen enkele ipad bij een eindgebruiker terecht gekomen.

Natuurlijk is dit wel erg extreem, maar het geeft wel aan dat het enigszins naief is om blindelings dit soort berichten te geloven (zonder duidelijk aan te geven wat verkocht is).


In het geval dat jij hier schetst heeft Apple dus 1 miljoen iPads verkocht. Dat al die iPads stof liggen te happen in de magazijnen zou Apple een worst wezen. Ze gaan die iPads niet terugnemen. Verkocht aan retailer = verkocht.
Lehman Brothers, Enron, US Foodservice, heel Griekenland... Allemaal mooie cijfers waar achteraf helemaal niks van klopte. En accountants zitten per definitie in het complot: de klant die ze doorlichten betaald ze ook (dát is pas wc-eend). Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 3 mei 2010 16:41]

Lehman Brothers, Enron, US Foodservice, heel Griekenland
Failliet, failliet, zware koersval, onder 'curatele' van duitsland / eu.

Natuurlijk wordt overal gefraudeerd, echter de consequenties zijn, zeker voor beursgenoteerde bedrijven niet misselijk!

En de verantwoordelijke bestuurders zitten in veel gevallen nu in de cel.

Natuurlijk is er geen gulden waarheid, maar op een gegeven moment kun je niets anders dan zaken voor waar aannemen totdat het tegendeel wordt bewezen. Anders kun je echt niet anders omschreven worden als paranoïde.
btw waar geilen accountants op ?
yup geld...
en wie kan ze beter omkopen.. ehhrmm.. betalen dan een bedrijf met een mooi kapitaal ? ;)
serieus, als je daadwerkelijk denkt dat er geen corruptie is waar miljarden dollars in omgang zijn dan ben je echt heel erg naïef...
overal waar veel geld en macht is is er ook corruptie en/of louche praktijken, kijk maar rondom je in de wereld...
btw waar geilen accountants op ?
Eerlijkheid en waarheid?

Ik kom uit een lange lijn van accountants (al ben ik er zelf geen, ik weet hoe 't werkt), en niemand uit mijn familie zou 't ook maar een moment overwegen om misstanden niet te melden.

Natuurlijk zijn er uitwassen, maar om nu maar gelijk een complete bevolkingsgroep uit te maken voor oplichters en criminelen? Ik weet dat dat een populair politiek ding is tegenwoordig, maar we zouden toch - zeker hier - beter moeten weten.
niemand uit mijn familie zou 't ook maar een moment overwegen om misstanden niet te melden.
Op zich heel nobel; Maar dit is natuurlijk geen argument als geen van deze familieleden ooit de accountancy van een miljardenbedrijf als Apple heeft gevoerd.

With great power comes great responsibility...

...en het is juist DAAR dat de menselijke aard nog wel eens de overhand wil nemen. Het is nml. veel makkelijker om eerlijk te blijven als je géén miljoenen beloofd zijn om een oogje toe te knijpen.

Of, om het nog simpeler te stellen: als je een dusdanige zak geld in je schoot geworpen krijgt, dat je de rest van je leven royaal kunt rentenieren, waarom zou je je dan nog druk maken over het verdere verloop van je carriere als accountant?

[Reactie gewijzigd door tofus op 3 mei 2010 21:12]

een appelboom? ;)
ik moest toch lachen _/-\o_

Dat terzijde is zo'n dergelijk apparaat zeer geschikt voor de domotica en medische toepassingen. Relatief groot scherm, makkelijk onder de arm te houden en draadloze verbinding met andere apparatuur.

Daarentegen valt en staat de ipad natuurlijk met de ontwikkeling van apps. Kijken naar de iphones zal dit aanbod zeker uitgebreidt zijn.
Daar moet ik toch even om lachen. De iPad zal ongetwijfeld handig kunnen zijn voor medische toepassingen. Maar in ieder geval niet in ziekenhuizen vanwege de draadloze verbinding. Apparaten met draadloze verbindingen zoals telefoons en dergelijke mogen in sommige ruimtes niet eens aan staan. Dus in die ruimtes zal de iPad nou niet echt handig zijn wat betreft draadloze verbindingen.....
Beetje te slecht gedaht...

Apple is gewoon trots op ze verkoop cijfers en dat wereldkundig maken is niets anders dan marketing.

Daarnaast is Apple gewoon een beursgenoteerde onderneming die onder een heel hoop toezicht staat. (niet dat toezichthouders of accountants dit nieuwsbericht hebben gecontroleerd). Maar al die controlles hebben toch ook een sterk preventieve werking voor tussentijdse rapportages. Verkoopcijfers worden trouwens door een accountant altijd gecontroleerd, ik denk niet apple het risico wil lopen verantwoording af te moeten leggen voor bewuste misleiding van verkoopresultaten.
Welke bewuste misleiding?


Oh, hadden jullie die 1 miljoen verkopen opgevat als verkopen aan eindgebruikers?
Nee, dit is heel normaal dat dit de aantallen zijn die bij de tussenhandel gereserveerd zijn op basis van hun verkoop prognoses.

Ja, dat jullie dat verkeerd begrepen hebben kunnen wij niets aan doen. Dat was echt niet bewust.

Zo makkelijk kom je onder bewuste misleiding af.

Bij een jaarrekening waar strikte regels voor gelden in combinatie met een accountants verklaring is het niet zo simpel. Maar voor een simpel persbericht tussendoor wel.
Er is Apple veel aan gelegen om de iPad een success te maken, alleen al omdat ze grote contracten sluiten met fabrikanten voor geheugen, LCD schermen enz. om korting te krijgen.

Als de iPad geen success was dan zou Apple de prijs met 100 dollar verlagen om het alsnog te kunnen verkopen, dat ze dit niet gedaan hebben laat juist zien dat het een success is.

Zou toch wel erg dom zijn om te gaan liegen over cijfers van 1 maand verkoop in plaats van de prijs te verlagen of niet?
De prijs verlagen heeft hetzelfde effect als in een persbericht vertellen dat de verkoop tegenvalt. (en daarmee verlies je de hype en wordt het een flop)

Het zou daarom wel heel slim zijn om een beetje een leugentje om bestwil te doen over de cijfers van 1 maand verkoop of niet?

En als het wel echt goed gaat dan meldt je het ook, want je wilt de hype nog wat aanwakkeren.

Conclusie, op basis van dit persbericht kun je helemaal niets concluderen
Jij denkt dus serieus dat als de verkopen zouden tegenvallen Apple in plaats van een prijsverlaging om de verkoop te verhogen een persbericht naar buiten gooit in de HOOP meer iPads te kunnen verkopen?

Waarom zou iemand een iPad kopen als ie een persbericht leest?

Iemand die het niet wilt wilt het echt niet ineens wel omdat ie een persbericht heeft gelezen en degene die het wel willen kopen door een persbericht zouden het toch al gedaan hebben.

En iemand die het niet kan betalen kan het na de persbericht nog steeds niet betalen.

Je begrijpt toch wel dat het nergens op slaat wat je zegt?

Zelfs al had Apple 250.000 stuks verkocht, dan nog was het een gigantisch success geweest.
Grappig, dat is ook het eerste wat bij mij opkwam. Wat wil je anders bereiken dan met dit soort cijfers naar buiten te komen. Iedereen die zegt dat Apple niet aan marketing doet heeft hiermee het tegendeel bewezen gekregen.
Het is voor Apple extreem zeldzaam om zelf met cijfers naar voren te komen. Historisch gezien valt er geen uitspraak te doen over omstandigheden, in een aantal gevallen ging het om marketing, in een aantal gevallen ging het om presentaties ten behoeve van opkomende aandeelhoudersvergaderingen, een paar keer ging het om een aankomende kentering van bedrijfsontwikkeling in een ander daglicht te stellen. Apple is hier altijd heel gesloten in, met goede redenen.

Apple's marketing staat nooit ter discussie trouwens, is een van de pijlers van het bedrijf (dat moet ook wel, want het is een lock in markt/platform), en cijfers of projecties zijn als je het goed aanpakt daar zelden of nooit voor nodig.
cijfertjes die nooit gebruikt zijn :
- xxx apps in de appstore
- xxx apps verkocht
- xxx iphones verkocht
- xxx ipod's verkocht
etc...

owh wacht es ff, dit zijn cijfers die WEL gebruikt zijn en vet gepubliceerd op hun eigen website....
en je wilt niet weten wat voor spam je als ontwikkelaar toegemaild kreeg bij de 1 miljoenste app enz...
Het is voor Apple extreem zeldzaam om zelf met cijfers naar voren te komen.
:D Heb je wel eens een keynote gezien? Apple is dol op cijfertjes presenteren, kom op zeg.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 3 mei 2010 19:07]

Ze mogen geen foute cijfers geven met dit soort dingen.
Als ze dat wel doen krijgen ze gigantisch veel problemen met de beurs.
Maar zeg nou zelf, als je dit presteert als bedrijf, waarom zou je dan niet de cijfers van de daken schreeuwen?
En wie heeft ooit gezegd dat Apple niet aan marketing doet? Apple is een van de gewiekste marketingbedrijven van het moment.
Bij marketing mag er een heleboel... En daar worden echt de feiten wel voor verdraaid. Er zit geen druppel yak melk in Yakult. En de meeste wijn azijn heeft nog nooit een druif gezien...

Sowieso is 'verkocht' een heel rekbaar begrip. Verkocht naar de retailer is bijvoorbeeld nog geen verkocht naar de klant...
Right...

De iPad wordt bijna uitsluitend in Apple Stores verkocht.
Verkocht is bij Apple altijd naar eindklant, is ook zo geweest met iPhone cijfers.
Luister vriend, Apple kan het zich helemaal niet permitteren om met onjuiste cijfers naar buiten te komen. Als de cijfers slecht waren zouden ze niks melden, maar bewust liegen mag een bedrijf absoluut niet. Ook analisten hebben trouwens ongeveer de zelfde schatting gemaakt. Ga er nou maar vanuit dat die miljoen gewoon klopt. Bij de volgende presentatie van kwartaalcijfers zullen we het trouwens precies te horen krijgen, maar dan daarbij opgeteld de 3G en de internationale verkopen.
Ik verwacht eigenlijk dat Apple Inc. wel één miljoen stuks verkocht heeft, maar dat betekent niet dat die ook allemaal bij een eindgebruiker zijn. Als bijvoorbeeld 10.000 aan een distributeur verkocht worden, dan zal Apple dat aantal boeken maar dan liggen ze op dat moment nog wel bij die distributuer in het magazijn.
Zo goed als alle Apple stores zijn continu uitgeput aan het einde van de dag. En Apple heeft zijn eigen winkels en kan dus perfect weten hoeveel er verkocht zijn en hoeveel er geactiveert zijn.
KAN perfect weten ja.

Maar het KAN ook heel goed vermoorde onschuld spelen en wel degelijk het aantal verscheepte ipads vermelden dat in de magazijnen te wachten licht.

Het KAN ook heel goed zijn dat de Apple stores continu uitgeput zijn, maar dat er zat voorraad is in de magazijnen.

Commerciele bedrijven zullen je daar nooit een eerlijk inkijkje in geven.
Hoe denk je dat Best Buy aan zijn iPad's komt dan? Of Amazon.com? DIe halen zeker zelf op bij de fabriek in China....

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 4 mei 2010 07:11]

Denk dat die "ontvangst" vooral van de haters was. Je moet op het internet altijd heel goed uitkijken dat een paar schreeuw kikkers je niet doen geloven dat ze de hele mensheid vertegenwoordigen.

1 miljoen apperaatjes, en dat is dus alleen nog de wifi-versie en alleen in Amerika.

Ben benieuwd of al die mensen die zeiden dat het zonder flash niet zou verkopen nu hun woorden in gaan slikken.
1 miljoen apperaatjes, en dat is dus alleen nog de wifi-versie en alleen in Amerika.
Klopt, volgens de berichten is de 3G versie overal al uitverkocht. Persoonlijk zou ik ook eerder voor die versie gaan, dus misschien moet het meerendeel van de verkopen (US only) nog komen. Knap staaltje werk!
Ik heb de 3G, maar verwacht niet dat ik dat veel zal gebruiken. Als je niet expliciet GPS functionaliteit wil (in mijn geval voor development) dan is de wifi versie voor velen meer dan voldoende.
Over het algemeen waren de reviews erg positief. Van de techsites iets gematigd, maar ook zeker zeer positief. Arstechnica was uiteindelijk een stuk positiever en schaarde zich niet bepaald achter de gemiddelde tweaker mening dat het om een vergrote ipod touch zou gaan.
Het zal waarschijnlijk om een samenloop van de redenen gaan. Hype, aandacht, gebruikerservaring. Maar wel een mooi resultaat :)
De hoofdredenen zijn vooral Apple is hot op dit moment en de gebruikservaring van de iPhone. Want 90% van de verkochte iPad zijn verkocht aan mensen die hem nog nooit aangeraakt hebben in een Apple store. Wat Apple goed doet is een behoefte creeeren, ze bevredigen er niet een. Ik denk persoonlijk ook dat er straks heel wat iPads, wanneer het nieuwe er een beetje vanaf is, als belangrijkste functie dust-collector zullen hebben (wat ik hier op kantoor ook al zie gebeuren).
Na een weekend gebruik ik mijn MacBook 80% minder. De iPad is extreem handig als bed-side computer. Dust collector zal hij bij mij alleszins niet worden...

Ook: de learning curve is zero als je al gewoon bent aan een iPod Touch of iPhone. Weldegelijk een gebruikservaring die gelijkaardig is... alleen nog beter.

[Reactie gewijzigd door newinca op 3 mei 2010 18:20]

vooral het laatste denk ik...
Er zijn wel degelijk mensen die er het nut van inzien. Ik werk aan een Universiteit gelinkt met een hospitaal waar ze al enkele jaren bezig zijn hun papier in te wisselen met iPhone's en ze gaan massaal overstappen op iPad omdat het scherm groter is.

De patient monitors, bloeddruk en glucose meters werken allemaal al met de (binnenshuis) ontwikkelde applicatie. Een schermpje waar je meerdere patiënten of verschillende meters in de gaten kunt houden of die werkelijk de grootte is van een stuk papier is al veel beter.

Ook Citrix heeft een applicatie waardoor de iPad dus een draagbare computer terminal wordt met als voordeel dat de data niet meegedragen wordt.

Ikzelf ben in IT en ik ga waarschijnlijk ook eentje aanschaffen (ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar tablet pc's en oa. de ModBook) omdat het veel handiger is dan een laptop als je enkel maar een wiki pagina met instellingen nodig hebt of eventjes remote inloggen in een computer.

Thuis ben ik bezig mijn X10 installatie (home automation) online te maken zodat ik met een licht apparaatje zoals de N800, iPod of toekomst misschien een iPad het huis kan aansturen. Momenteel gebruik ik nog steeds RF afstandsbedieningen (gemakkelijker dan draden trekken toch)

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 3 mei 2010 16:22]

Dat van die universiteit is zo ongeveer het stomste idee wat ik ooit heb gezien op een iPhone. Voor zulk soort dingen heb je dus helemaal geen Apple product nodig en had je veel geld kunnen besparen door gewoon een ander systeem te gebruiken, iets wat enigszins zakelijk is bijvoorbeeld.

Ik vraag me af waarom het zo nodig een iPhone moest zijn.
iPhone werkt prima in zakelijke omgevingen hoor, er is een prachtig tooltje om bepaalde policies enzo uit te kunnen rollen. A la, het is geen blackberry maar het werkt wel prima. Dat het een iPhone moest zijn kan ook komen doordat de populariteit van de appstore ervoor zorgt dat er relatief veel apple-developers zijn itt symbian en (ten tijde van de uitrol van bovengenoemd project iig) Android.
Niet om de iPhone/iPad te bekritiseren. Maar specifiek voor deze oplossing: als Apple besluit een nieuwe iPhone en iPad met een geheel nieuw OS uit te brengen. Zónder ondersteuning voor 'oude' iPhone applicaties.. Dan heb je toch helemaal niets meer? Als de iPhones uitvallen door ouderdom en de iPads kapotgevallen zijn.. Dan moet je ook nog weer eens alle software aanpassen..

Dacht dat we tegenwoordig al vrij veel platformonafhankelijke oplossingen hadden voor zulke problemen. Desnoods doe je het via intranet/internet. Zeker met een iPad lijkt me dat gewoon goed werken. En dan kun je ook nog eens gemakkelijk overstappen op andere producten. Nog niet te spreken over alle andere windows/unix/mac computers die je nu al hebt staan die dan ook meteen gebruik kunnen maken van de informatie.

Het 'zakelijke' karakter van een telefoon/tablet of wat dan ook boeit natuurlijk niet zoveel. Als je 'm kan gebruiken voor zaken, dan is het een zakelijk apparaat :P Het is alleen de afhankelijkheid die je inbouwt als je kiest voor een specifieke hard-/softwarecombinatie die mij een beetje tegenspreekt. Voor je 't weet zit je in dezelfde 'klem' als het bedrijfsleven nu met windows/office..
vooral het laatste denk ik...
Denk ik ook maar het maakt niet uit, het blijft knap, of het nou de hype is die Apple heeft veroorzaakt of dat het de gebruikerservaring is.. Zelf heb ik er op dit moment niet echt een nodig.. :) misschien over een aantal jaar..
Als ik jouw reacties af en toe lees wijd ik de hoge koopcijfers toch echt aan de fanboys ;)

Anyway:
Mooi voor Apple ondanks dat ik vandaag me kleinere/goedkopere tabletje kreeg zie ik best in dat ze daar een mooi apparaat hebben en verkopen, voor mij is het het niet waard, voor een miljoen andere blijkbaar wel ;)
Heb je een link van iets wat vergelijkbaar is qua specs? Zoals scherm-resolutie+intern geheugen+ extern geheugen+snelheid.

Ik lees dit hier wel vaker, 'ik kan het goedkoper krijgen'. Maar tot nu heb ik geen apparaat gezien die dezelfde specs heeft voor dezelfde prijs. Goedkoper ja, maar dan met veel minder geheugen (4GB i.p.v. minimaal 16GB) en/of kortere batterijduur (geen concurent komt aan de 8 (of was het 10) uur).

En nee, ik ben geen fanboy. Maar ik ben wel van mening dat als je iets vergelijkt de vergelijking ook moet kloppen,
De Asus Eee 1018p

http://www.youtube.com/watch?v=obrZkEyaW_s

http://www.youtube.com/watch?v=qKsiv3piiL8

Het is weliswaar geen tablet, maar qua prijs/prestatie blaast deze netbook de iPad aan alle kanten van tafel.

[Reactie gewijzigd door tofus op 3 mei 2010 20:55]

De naam alleen al zal ervoor zorgen dat het ding geen hoge ogen zal gooien.

Eenvoud is ook zo'n core competence van Apple die andere bedrijven maar niet begrijpen. Omdat ze erin geslaagd zijn de focus niet op de specs te leggen kunnen ze er mee wegkomen om geen moeilijke typenummers te gebruiken. Mensen kopen een iPad of een MacBook Pro, geen iPad 16/3g of een MBPi7/2,66. Die eenvoud in de product line maakt het simpel en overzichtelijk en toch weet de klant precies wat hij krijgt.

Onder tweakers score je daar niet meer omdat wij altijd naar specs kijken maar voor het grote publiek is dit wel degelijke een issue.
Onder tweakers score je daar niet meer omdat wij altijd naar specs kijken maar voor het grote publiek is dit wel degelijke een issue.
Maar waarom dan redeneren vanuit het perspectief van het grote publiek? We zijn hier toch zeker allemaal tweakers? We kunnen dingen hier toch gewoon bij hun naam noemen, zonder meteen gebruikersvriendelijke eufemismen als argumenten te hoeven aanvoeren?

Zolang je niet een ssh/remote-desktop sessie kunt draaien op een iPad en tegelijk een browser openen om wat zaken op te kunnen zoeken die je in je ssh sessie nodig hebt, blijft een iPad voor mij een onvolwaardig apparaat. Maakt me niks uit offie reteduur is, er luxe en nifty uitziet en miljoenen gebruikers heeft die er anders over denken dan ik. Het ding is voor mij gewoon te beperkt voor wat 'ie kost.

De enige toepassing die ik zo 1,2,3 zie is als eReader voor schoolgaande kinderen, en als portable gaming/entertainment device. Maar ook hier zijn alternatieven beschikbaar die goedkoper zijn, en in het geval van e-paper veel beter leesbaar zijn dan een iPad.

Echt veel meer dan een luxe stukje speelgoed is het imho gewoonweg niet. The iPod XXL. Helemaal in vergelijking met de Asus 1018p. Just calling it as I see it.

[Reactie gewijzigd door tofus op 3 mei 2010 21:20]

Voor de zoveelste keer, de iPad is GEEN EREADER. Hij heeft geen epaper, dus lezen ervan is kut!

Of in ieder geval net zo kut als van een gewone computer. Als je dan toch bezig bent, geef dan de helft van het geld uit aan een echte ereader...
Maar ook hier zijn alternatieven beschikbaar die goedkoper zijn, en in het geval van e-paper veel beter leesbaar zijn dan een iPad.
Dat is dus volgens mij precies wat ik hier zei, of in ieder geval bedoelde ;)
Voor mij voldoet de 13" MacBook Pro dan weer als alternatief. Het is dan wel geen tablet maar het heeft hier meer dan een volwaardig besturingssysteem waarop ook flash aan het werk te krijgen is, biedt veel meer schijfruimte, een ingebouwde camara, een DVD brander en bovendien een verlicht toetsenbord. E-books laten zich er ook nog op lezen.
:+
weliswaar ook geen tablet maar wel veel sneller

http://www.youtube.com/watch?v=LO0PgyPWE3o
Nee want het heeft niet dezelfde specs, zowiezo de specs zijn bij de buurman 9/10 keer altijd beter, daar kan je een ipad ook niet echt mee vergelijken, specs zijn leuk om toestellen die beide het zelfde OS hebben bijv te vergelijken, zodra het OS veranderd valt die vergelijking niet meer lekker te maken...

Maar goed ik heb een tablet gekocht die in veel opzichten anders is (veel kleiner), ik zeg ook niet dat ie hetzelfde is, enkel dat ik een apparaat heb gekocht dat aan mijn eisen perfect voldoen (wat dus niet zegt dat dat voor de rest van de markt geld), en dus goedkoper is maar ik kan er hetzelfde mee als ik op een ipad had gedaan als ik er 1 had, dus je snapt wel dat ik dan liever maar 140 euro uit ga geven :D

Op dit moment zijn er ook nog niet echt veel tablet te krijgen die voldoen aan je stelling dat het vergelijkbare hardware heeft als een ipad, maar die komen er zeker aan, duurt nog even ;) (andere tablet zijn er al wel al veel langer, met atom/core2ulv/amd of met een kleiner scherm icm met een mobiele cpu)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 mei 2010 16:26]

"Nee want het heeft niet dezelfde specs, zowiezo de specs zijn bij de buurman 9/10 keer altijd beter, daar kan je een ipad ook niet echt mee vergelijken, specs zijn leuk om toestellen die beide het zelfde OS hebben bijv te vergelijken, zodra het OS veranderd valt die vergelijking niet meer lekker te maken..."

Je spreekt jezelf hier in een zin meerdere keren tegen. Je zegt dat je de specs niet kunt vergelijken als er verschillende OS'sen gebruikt worden (dus ik kan een notebook waar WIndows of Linux, ondanks dezelfde hardware, niet met elkaar vergelijken?) maar de specs bij de buurman zijn zowiezo beter? Dus ergens kun je ze wel vergelijken, toch?

Wat ik wel kan doen is vergelijken hoe snel een webpagina geladen wordt, hoe snel en secure het apparaat op mijn aanraken reageerd, hoeveel geheugen in zit, hoeveel licht het apparaat afgeeft, hoe lang de batterijduur is bij het afspelen van een film is.

Jij noemt een heel belangrijk aspect van een aanschaf die vaak als verkeerd argument gebruikt wordt: jij hebt een tablet gevonden die voldoet an hoe JIJ die wilt gebruiken. En dat voor minder dan een iPad. (voor 140 EUR: graag een link!!!)

Je hebt dus niet een tablet gevonden die meer voor minder doet, maar met minder aan jouw wensen voldoet.

Zoals ik het zie heeft de iPad veel voor relatief weinig. Je hebt gelijk, momenteel is niets op de markt wat qua prijs/specs-verhouding in de buurt komt (of men het leuk vindt of niet, de scherm IS beter/reageert beter op aanrakingen, en er zitten minimaal 16GB aan geheugen in, of je het echt nodig hebt of niet), en dat is niet zonder reden.
Nee ik zeg dat je dat niet moet vergelijken, als je het wel doet dan is het vaak bij de buurman beter ja, of wou je zeggen dat Apple altijd om ze specs bekend staat, kwa specs lopen ze altijd achter vind ik ja, maar dat zegt niet dat Apple zelf achter loopt, als hun meer met minder(e hardware) kunnen heb ik daar verder niks op tegen! ik bedoel dus Micheal Shumacher is snel in combo met een Ferrari f1 auto, maar zet mij er in en het is ineens langzaam... Snappie? De auto is op zich snel maardaar hangt niet alles van af ;)

Kijk dan voor de grap naar laptops/telefoons/computers/stream apparaat voor onder je TV, op al die producten loopt Apple hardwarematig wat achter vooral omdat ze maar 1 keer in het jaar hun oude product een refresh geven (een nieuw product wil ik het zeker niet noemen), loop je al snel achter ja.... Ik zie persoonlijk Apple's producten ook meer als een console, die loopt even voor en voor je het weet zijn ze ingehaald door jan en allemaal (en dan heb ik het nog steeds over de hardware only) :)

De rest van je verhaal... Tja wat valt er over te zeggen, ik geef duidelijk aan dat het bij mij om mijn eigen wensen gaat ja en dat ga jij in 3 alinea's nog proberen te benadrukken oid XD :) Ik ben namelijk niet negatief over de iPad, ik heb voor me zelf echter wat beters gevonden, meer zeg ik ook niet!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 mei 2010 17:49]

kweetniet of je het hebt bekeken, maar zo'n Smartq V5 apparaat is niet vooruit te branden - daar komt apple om de hoek met z'n minne hardware loopt ie 15x om jouw apparaat heen - lets get real: je geilt op specs, applefanpeople geilen op iets dat werkt.
lets get real: je geilt op specs, applefanpeople geilen op iets dat werkt.
Òf je beweert hiermee dat alleen Apple in staat is om werkende hard/software te produceren, wat natuurlijk aperte nonsense is.

Òf je beweert hiermee dat de gemiddelde apple-gebruiker niet technisch is of wil zijn, en gewoon geen zin heeft om low-level zijn eigen user-experience naar eigen wil te customizen, en dus ook genoegen neemt met wat minder mogelijkheden en individuele vrijheden, zolang zijn apparaat maar doet wat hij er van verlangt.

In het laatste geval vraag ik me af wat deze mensen dan te zoeken hebben op een site als tweakers.net. Ik gun ze hun plezier, natuurlijk. Maar als 'it should work straight out of the box' je motto is, alsjeblieft, kom ons tweakers hier dan niet lastig vallen met je a-technische gemakzucht. Toch?

Of redeneer ik nu totaal verkeerd?

[Reactie gewijzigd door tofus op 3 mei 2010 20:38]

In het laatste geval vraag ik me af wat deze mensen dan te zoeken hebben op een site als tweakers.net. Ik gun ze hun plezier, natuurlijk. Maar als 'it should work straight out of the box' je motto is, alsjeblieft, kom ons tweakers hier dan niet lastig vallen met je a-technische gemakzucht. Toch?

Of redeneer ik nu totaal verkeerd?
Er is meer in het leven dan het customizen van je computer. Dat zie je aan het wijde spectrum fora, met telefonie, fotografie etc. Voorbeeldje: iemand die apps developed op OSX hoort dus niet thuis op tweakers? Of iemand die zwaar in de fotografie zit en alles van lenzen weet maar weer weinig opheeft met zijn PC?

Natuurlijk ga je als apple gebruiker akkoord met minder vrijheden in ruil voor meer gebruiksvriendelijkheid, maar ook dat is beperkt: vooral mensen die niet zo heel veel met OSX hebben gewerkt denken dat het desktop OS net zo restrictief is als de mobiele OS-en. Dit is absoluut niet het geval... als je het dan toch over tweaken hebt kan je redelijk losgaan in de terminal. Er is ook genoeg te tweaken hoor: skins, settings, alle gekkigheid.

Limiteren van de snelheid van je internet (om je familie niet het internet af te pesten)? Hoppa, terminal in en een pipe opzetten.
Ook ik ben zeer benieuwd welk apparaat bedoeld wordt.
Lol zoek me youtube maar op als je hem kan vinden :P

SmartQ V5 is het, kleiner/simpeler an de ipad maar voor wat ik er op doe meer dan genoeg, daar hoef ik dan toch niet perse 300 euro bij te leggen om een ipad te hebben of wel soms?

Ik zeg dus dat ie voor mij prima is, voor andere kan dat dus heel anders liggen, dit is een tweakapparaat waar mondjes maat nieuwe Android builds voor verschijnen en die zijn voor de gem. persoon niet geweldig want niet alle swerkt 100%... Maar zoals ik al zei ik ben tweaker, dus dit wordt me apparaatje waar ik lekker met android mee kan spelen, hoef ik dat niet zo veel meer op me telefoon te doen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 mei 2010 17:34]

Als ik jouw reacties af en toe lees wijd ik de hoge koopcijfers toch echt aan de fanboys ;)
Je maakt mij niet wijs dat er een miljoen fanboys zijn.

Ik wist ook niet echt wat ik nou met de iPad aan moest, maar ik heb er een dag of wat na release eens mee kunnen spelen, en het is een fijn ding. Dus voor het casual gedoe lijkt 't me eigelijk wel wat.

Ik mis eigelijk nog wat kleine dingen om me over te halen:

- home automation toepassingen
- iTunes videostore in NL.
Alleen in de VS leven al 300 miljoen mensen. Ik kan je verzekeren dat meer dan 1 op de 300 mensen Apple fanboy is.

Als ik kijk naar Nederland, dan zijn in bepaalde bedrijfstakken alle commerciële en management functionarissen Apple fanboy. Ze steken elkaar daarbij nogal aan. Een deel van deze mensen is zelfs naar de VS gevlogen om als eerste in Nederland met een iPad te kunnen zwaaien. Vanwege de gebruikerservaring? Dat is op z'n minst vreemd, want geen van deze personen had vooraf de mogelijkheid om het apparaat uit te testen en het praktische nut te bepalen.

Het gaat het merendeel van deze mensen er puur om anderen de loef af te steken.

P.S. de gebruikerservaring staat natuurlijk buiten kijf, maar dat mag je verwachten van een Apple product. Alleen de gebruikersvoorwaarden zijn naadje, maar ook dat is een bekend gegeven.
Als dat zo zou zijn, dan zou elk Apple product toch vergelijkbare sales moeten hebben in de eerste maanden, of zie ik nou iets verkeerd? De iPhone, toch *het* Apple apparaat bij uitstek voor de 'Apple fanboys' toen ie net nieuw was, had 2x zo lang nodig om zoveel verkocht te worden. En dan vond ik de iPhone bij launch persoonlijk weinig interessant, er was nog niet eens een app store, het ding was asociaal duur voor wat je kreeg, en er misten nog heel veel functies.

Komt nog bij dat de iPad verkoopcijfers waarschijnlijk nog lager zijn ook, omdat de 3G versie er nog niet was en omdat de productie niet eens voldoende was om in de vraag te voorzien.
Als dat zo zou zijn, dan zou elk Apple product toch vergelijkbare sales moeten hebben in de eerste maanden, of zie ik nou iets verkeerd? De iPhone, toch *het* Apple apparaat bij uitstek voor de 'Apple fanboys' toen ie net nieuw was, had 2x zo lang nodig om zoveel verkocht te worden. En dan vond ik de iPhone bij launch persoonlijk weinig interessant, er was nog niet eens een app store, het ding was asociaal duur voor wat je kreeg, en er misten nog heel veel functies.

Komt nog bij dat de iPad verkoopcijfers waarschijnlijk nog lager zijn ook, omdat de 3G versie er nog niet was en omdat de productie niet eens voldoende was om in de vraag te voorzien.
Je kunt ook veel beter de verkoopcijfers van de iPad vergelijken met 2e of 3e generatie iPhones ipv de eerste iPhone. Dit omdat het concept van touch apparaat van Apple bij de eerste iPhone nog helemaal nieuw was en inderdaad geen app store e.d.

De iPad brengt veel minder vernieuwing dan bijv. de eerste iPhone. Het is gewoon een grote iPod Touch, oftewel een grote iPhone waar je niet mee kunt bellen.
Apple heeft nog veel meer mensen dan eerst fanboy gemaakt met de iPhone, geen wonder dat de iPad het nog beter doet.
Het is denk niet zozeer het fanboy zijn meer wat een ontzettend goed imago Apple heeft. Ik heb zelf een HTC TouchHD (lijkt niet op een Apple toch?) en kom er nogal bij wat mensen mee over de vloer. De gemiddelde gebruiker vraagt eerst: "Eerst dat een Apple/iPhone?", dan zeg ik nee en dan volgt gegarandeerd de vraag "Waarom heb je die dan niet genomen?". Echt de gemiddelde Nederlander denkt gewoon nog steeds dat Apple spullen op alle fronten veruit het beste zijn en dat de enige reden waarom je geen Apple zou hebben, is omdat je het niet zou kunnen betalen.

Ik verbaas me dan er totaal niet over dat ik veel mensen tegenkom die iets van Apple kopen zonder een enkele review of iets gelezen te hebben. Terwijl deze mensen als ze iets anders in deze prijsklasse zullen kopen zich wel altijd eerst zullen laten informeren.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 3 mei 2010 17:35]

Klopt, ik ken ook iemand die speciaal voor een aantal van die iPads naar amerika moest vliegen op de release dag, hij vond het wel prima zo'n weekendje weg op kosten van de zaak.

Ben benieuwd hoeveel mensen die nu een "standaard" iPad hebben gek genoeg zijn om een iPad 3G te kopen, omdat ze anders achterlopen.
Dat zal niet gebeuren, ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die nu hun iPad slijten op eBay en een 3G kopen omdat ze die toch al wilden, maar in tegenstelling tot bij de iPhone is de 3G versie dit keer geen upgrade maar gewoon een optie die toevallig wat later uitkwam.
1:300 is een fanboy

maar de gebruikservaring staat buiten kijf?

need i say more..?
1 op 300? 5 op 100 zal je bedoelen?! Dat is dan ook het marktaandeel van Macs in de VS. En zoals je weet wordt iedere Apple klant na aankoop fanboy dus ... :+
we spreken hier over het aantal verkopen wereldwijd hé. Iedere IT'er kent wel 1 apple en/of gadget-freak die dit soort dingen als eerste wil hebben en steve jobs als een messias ziet.

en later er nou wereldwijd ettelijke tientallen miljoenen IT'ers zijn ;)
1 Miljoen fanboys?

Daar kom je echt wel aan. Er zijn zelfs van die gekken (nederlanders) die speciaal voor de iPad een 2 daagse reis naar de VS hebben gedaan om bij de lancering te kunnen zijn en er 2 te kopen (was zelfs op het nieuws of hart van nederland of dergelijks).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 mei 2010 16:08]

die speciaal voor de iPad een 2 daagse reis naar de VS hebben gedaan
Idd, idem hier op kantoor. Een maand of zo geleden gingen een paar hier op kantoor naar een congres in Boston. Ze kregen toen van een tiental managers geld mee om iPads te kopen. We dachten toen echt van die mensen zijn gek... ze hebben er nog nooit een aangeraakt, maar ze kopen er wel een 8)7
@HerrPino En wat is daar gek aan? Als er nu één bedrijf is waar ik blindelings van koop dan is het Apple en dat heeft niets met fanboy te maken enkel met het feit dat je op voorhand al weet dat het een goed apparaat zal zijn. Apple lost gewoon geen rommel. Ik ben al meer dan 10 jaar klant van Apple en heb nog nooit iets van hen gekocht waar ik achteraf van dacht "wat moet ik hier mee".

Toegegeven, ik kan me echt wel voorstellen dat je het echt niet snapt als je geen Apple klant bent, want aan geen enkel ander bedrijf ben ik zo trouw en moest iemand blindelings kopen van Sony zou ik hem ook geschift vinden, maar ja ik ken Sony dan ook wel want bent daar ook klant. Behalve Apple is er geen enkel bedrijf dat me iets me kan verkopen op basis van een tekstje en wat foto's.
Blindelings kopen lijkt me nooit verstandig en voor elk succes-verhaal qua service zijn er ook altijd mensen die slechte ervaringen hebben gehad met Apple. Zal ook voor meer bedrijven/merken gelden (DELL is zo'n bedrijf waar ik aan de lopende band wisselende verhalen over hoor).
Zonder ergens bij na te denken een apparaat kopen van een bedrijf met als enige reden dat het van dat bedrijf is? Dat is 50% van de dagelijkse fanboy-activiteit ja ... dát én het vervolgens fel verdedigen van dat bedrijf op diverse fora en websites.

Je zegt het zelf al met "blindelings kopen", je kunt je gewoon niet voorstellen dat Apple ooit een product zou kunnen uitbrengen dat niet nuttig is en dus schaf je het bij voorbaat aan. En ook al merk je naderhand dat het apparaat in de praktijk weinig nut heeft ... toch denk je bij jezelf dat het aan jou ligt ... Apple maakt geen nutteloze producten dus jijzelf zit fout! De enige manier om dit recht te zetten is door online te gaan en Apple en de iPad de hemel in te prijzen _/-\o_

You've been appled!

[Reactie gewijzigd door Tsjitjingking op 3 mei 2010 22:14]

Ik ben zelf ook Apple klant, maar wat je ook zegt over de kwaliteit van de producten, ik vind de iPhone en iPad beiden helemaal niks. Ik zie wel iets in het idee, maar ik vind de iPhone gewoon lelijk, en dan ga ik niet extra voor het design betalen. Ik heb dan ook een (eveneens lelijke) HTC Magic met Android waar ik alles kan wat op de iPhone ook kan, soms letterlijk (veel apps zijn ook gewoon voor Android te krijgen) en soms beter.

Ik heb een jaar gespannen gewacht op de nieuwe revolutionele tablet, die ik voor me zag als een (dunner?) macbook-vormig apparaat met natuurlijk OS X, eindelijk een echte tablet. En dan komen ze met dit? Hier heb je echt niks aan. Ik snap wel dat 1000000 mensen (en nog wel meer) het kopen, want daar is Apple heel goed in, en het lijkt heel bijzonder enzo maar dat wil niet zeggen dat het ook echt een nuttig en goed product is.

Vergis je niet in hoeveel mensen er op aarde leven, 1 miljoen dan heb je ongeveer een hapje van alle mensen met te grote gaten in hun hand gehad, verder niet. En nu het een succes is gaan ook andere mensen het maar kopen, want dat is toch niet voor niets?

Way to go Apple, geniaal.
Vergis je niet in hoeveel mensen er op aarde leven, 1 miljoen dan heb je ongeveer een hapje van alle mensen met te grote gaten in hun hand gehad, verder niet. En nu het een succes is gaan ook andere mensen het maar kopen, want dat is toch niet voor niets?
Zulke mensen noemen wij consumenten

Ik ben blij dat de dominee tegenwoordig het consumptiegedrag niet meer bepaalt, al schijnen sommigen die rol nog graag op zich te nemen.

[Reactie gewijzigd door degener op 4 mei 2010 13:09]

Daar heb ik me best krom om gelachen toen iPhone werd gelanceerd. Ik had verwacht veelal van die jonge knapies (nooit vrouwen eigenlijk) te zien bivakeren voor de apple store, vroeg in de morgen, maar er zaten dus ook een paar (ouwe) baasjes in pak tussen, lekker op een stoeltje. Nou, dan sta je naar mijn mening lekker voor lul hoor! Puur en alleen om interessant te doen, want hoe fijn die iPhone best is, zakelijke telefoon is het niet echt.

Verder toch best knap dat ze er al een miljoen verkocht hebben :o. Blijkbaar zijn veel mensen het niet met ons eens wat betreft het gebrek aan nut van dat ding ;).
Dan lach je zeker ook dubbel bij de Android?
http://venturebeat.com/20...-launch-in-san-francisco/
Of bij de Xbox360?
http://www.youtube.com/watch?v=RJNduIWh0J0
Of de PS3?
http://www.youtube.com/wa...tnWhs7lEo&feature=related

Zijn ook niet echt nuttige apparaten....
Wat verwacht je bij een zakelijk toestel?
Ow wacht, Misschien een blackberry?
http://www.boygeniusrepor...los-angeles-launch-party/

Beetje vreemde humor :)

Ik ben zelf inderdaad wel benieuwd hoe ze er over een paar maanden bij staan maar gezien ze nog een internationaal moeten gaan zal dat wel snel oplopen.
Zo hee, alleen maar verkocht aan fanboys... Al die sukkels hebben er dus een gekocht en nu zal de verkoop wel instorten want de rest van de wereldbevolking is niet zo dom. Het bewijs is geleverd.

8)7
Zo hee, alleen maar verkocht aan fanboys... Al die sukkels hebben er dus een gekocht en nu zal de verkoop wel instorten want de rest van de wereldbevolking is niet zo dom. Het bewijs is geleverd.
Dat wordt er natuurlijk niet (per se) mee bedoelt, ik durf toch met enige zekerheid te zeggen dat een flink deel van de gekochte exemplaren is aangeschaft door mensen die een 'overdreven zwak' hebben voor Apple... bij die mensen is de beredenering meestal niet 'heb ik het nodig?', nee dat gaat echt niet verder dan 'hebbuh, hebbuh, hebbuh!'.

Bij mij op het werk loopt er ook al iemand rond met een iPad, neemt em iedere dag trouw mee naar het werk (kan en mag het ding niet zakelijk gebruiken), showt af en toe stoer wat foto's en luistert wat mp3's... internetten kan hij er niet eens mee en dezelfde apps die hij ook al op zijn 3G heeft staan... That's it, koop je daarvoor een iPad? Dat is echt puur voor de show en zo zullen er nog velen meer rondlopen.

Zelf was ik het apparaat na een kleine 10 minuten spelen al zat, niet direct om de interface e.d., dat de hardware/software van Apple soepel werkt dat weet ik wel. De problemen die ik zo snel al ondervond; plat op de tafel werkt niet echt, je hebt het ding dus altijd in de handen en bent dus de godganse tijd aan het overpakken om dan weer te typen, daarna weer ff vingeren etc etc, comfortabel werken is het absoluut niet.

Begrijp mij dus niet verkeerd, hardware en software is prima in orde, maar ik zie nog steeds 0,0 in het apparaat want het is niet meer dan een opgeblazen onhandige smartphone. Functionaliteit is gewoon te beperkt, als Apple het nou bijvoorbeeld op OSX had laten draaien was het qua software en mogelijkheden al een héél stuk interessanter geweest. Nu is het niet meer dan een smartphone die niet in je broekzak past, het kleine broertje kan hetzelfde en is veel gebruiksvriendelijker.

Een miljoen exemplaren is uiteraard een goede prestatie, maar ik ben toch wel een beetje bang dat een deel het apparaat ook vrij snel weer zat is. Dit vooral omdat ze erachter komen dat een iPhone toch wel wat handiger is om mee te nemen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 3 mei 2010 17:24]

Mensen die graag met hun spullen lopen te patsen heb je altijd, ik ken er genoeg voorbeelden van die niks met iPads of andere computerspullen te maken hebben.

That said: als je na 1 miljoen verkopen in 30 dagen nog steeds denkt dat alleen fanboys het apparaat kopen dan ben je echte ziende blind. Het is gewoon duidelijk zat dat een hoop mensen het wel een geil apparaat vinden, en zichzelf er wel mee op de bank zien hangen om wat te internetten, een boek te lezen, of een spelletje te doen. Of je daar per se een iPad voor nodig hebt doet niet terzake, het gaat erom of mensen er het geld voor over hebben en dat blijkt dus toch redelijk goed te zitten voor Apple. Ik ga er verder toch van uit dat mensen die zo'n aankoop doen er eerst wel even in de winkel mee zullen spelen voordat ze een beslissing nemen, dus met de gebruikservaring zal het ook zeker goed zitten, ik denk persoonlijk dat als je mensen in de winkel met een tablet met een complete windows of OS X tablet zou laten spelen dat ze het al binnen 2 minuten spuugzat zijn, want dat zien ze elke dag al, op hun werk, alleen dan nog onhandiger omdat er geen muis en toetsenbord bij zit.

Over het nut van zoiets, blijft natuurlijk iets persoonlijks, maar ik zie wel degelijk nut in een apparaat als de iPad. We zijn nu nog maar op generatie 1 van de iPad applicaties, wanneer steeds meer publishers interactieve content voor het apparaat gaan aanbieden en er meer interessante games beschikbaar komen, dan pas gaat de boel echt een grote vlucht nemen.
Wat maakt het nut uit?

Dit soort producten zijn geen gereedschappen, evenmin als een console. Wat is het nut van een gameconsole? Tijdverspilling? Ja het zijn manieren om je tijd te verspillen, of te veraangenamen als je het positiever wil benaderen.

En ja het zijn ook statusobjecten. Nou dat is een mooie auto of een snelle PC ook. Wat status geeft hangt af van de referentiegroep waar je je in beweegt. Voor de een is een snelle computer status, voor de ander kleding, voor anderen kennis enz.

Een product is succesvol als het een vraag weet te creeren die aansluit bij een onderliggende behoefte. Het lijkt heel simpel maar het is razend moeilijk om deze vraag te scheppen. Ja Apple heeft een trouwe schare fans weten op te bouwen. Maar ook dat getuigt weer van hun kundigheid, want ook dat is iets waar alle fabrikanten naar streven. Wat hier misachtend fanboys wordt genoemd zijn tevreden klanten.

Apple verkoopt 1 mijoen Ipads in 28 dagen, dat is meer apparaten dan alle fabrikanten van de wereld de afgelopen jaren aan slates en tabletten heeft verkocht. En dat is Apples verdienste. Want Apple verkoopt niet enkel een nieuw techisch ontwerp maar een produkt voor nieuwe interessante gebruiksmogelijkheden.

De Ipad is waar voor je geld. Mensen bepalen honderden euro's alleen maar voor een E-reader, maar dan moet je eens kijken wat je op de Ipad kan. Boeken, stripboeken, prachtige interactieve boeken, elektronische magazines, films enz. En hele nieuwe categorie games. De ipad is bij uitstek een apparaat om je te vermaken. En het is een ideaal apparaat om contact te houden met je vrienden. Bedrijven laten mensen nauwelijks nog prive dingen doen op hun computers, en het zal niet lang duren dat mensen ontdekken dat je dat heel goed kan opvangen door je Ipad mee naar je werk te nemen. Lekker licht en niet zo zwaar als een notebook en dus gemakkelijk mee te nemen.

De kracht van Apple is dat ze ook voor hopen toepassingen zorgen die kwalitatief goed zijn. Daarom is voor softwaremakers de Ipad en Iphone ook weer het ideale platform, want het verslaat gemakkelijk alle andere appwinkels in omzet. En dus worden er ook weer de beste applicaties voor geschreven.

Nee natuurlijk kan je best leven zonder Ipad. Maar dat geldt ook voor een smartphone en zoveel andere dingen die geen eerste levensbehoefte zijn. Ik ben er van overtuigd dat de Ipad een enorm succes gaat worden, nog veel groter als de mensen nu denken. De Ipad gaat namelijk pas echt lopen als mensen aan elkaar de mogelijkheden laten zien.
Dat mensen geen privézaken mogen doen op hun/bedrijfscomputer is dat er gewerkt moet worden. Jij vind de ipad een oplossing om toch stiekem niet te moeten werken???
Stel je eens voor dat je een bedrijf hebt met 50 medewerkers met een kantoor/bureau functie, als deze gemiddeld een half uur per dag spenderen aan hun mails te checken en op sociale netweren te vertoeven, dan verlies je gewoon 25 uur aan manuren per dag, das 250€ dat je verliest per dag... Ik vind het maar normaal dat dit niet toegelaten is...
dan verlies je gewoon 25 uur aan manuren per dag, das 250€ dat je verliest per dag...
Een wat realistischer beeld van de kosten van 25 uur: Het modaal inkomen voor 2009 en 2010 ligt iets boven de 30K. Dat komt bij een 40-urige werkweek neer op ongeveer €14,50 per uur. Kosten voor de werkgever zijn 130% (volgens Kvk), dus dat komt op €18,85 per uur gemiddeld. 25 uur kost dan €471,25.

[Reactie gewijzigd door Haan op 4 mei 2010 10:16]

Ik ga er verder toch van uit dat mensen die zo'n aankoop doen er eerst wel even in de winkel mee zullen spelen voordat ze een beslissing nemen
Ik niet. Uitgaande van hoeveel er al niet dmv pre-order gekocht zijn.
Op dit moment zit ik op een iPad te werken en ben het met je eens dat typen niet geweldig is.
Ook de iPhone apps werken niet geweldig op de iPad, maar daarentegen de iPad apps natuurlijk wel.

Wat ik doe met mijn iPad?
Snel even mail lezen zonder op zo'n klein schermpje hoeven te turen. Even twitter op, of snel even een site als nu.nl of buienradar bekijken. Daarnaast is een filmpje kijken op de bank 's avonds ook wel lekker even. Kun je em mooi op je schoot leggen.

Na er een paar keer mee te spelen heb ik besloten om er een te kopen. Ik was in ny op vakantie en voor 400 euro kon ik em niet laten liggen. En zo zijn er vast meer die op dezelfde manier een iPad gekocht hebben.
Nou ik ben alles behalve een Apple liefhebber, maar mij lijkt die iPad wel handig.
Mijn vrouw is een uber PC n00b, maar wil wel graag e.e.a. opzoeken op internet.
De PC is voor haar een grote drempel.
Nou leek mij een iPad juist super, lekker op de bank, je hoeft "niks van PC's te weten".
Voor op de bank internetten enzo lijkt het me een fijn apparaat.
Wil je veel typen, zware aps draaien ect. tsja gebruik dan wat anders ;)
Nee joh was een kleine opmerking richting Boerke en de reacties van hem die ik in de afgelopen maand heb gelezen ;) Als jij je daar ook door aangesproken voelt prima, maarja dat doe je dan toch echt zelf!
Verwar fanboys niet met tevreden klanten.
Verwar hen niet, want tevreden klanten zijn in tegenstelling tot fanboys slechts 'gematigd enthousiast' ? :D

Ik stoor me niet zo aan 'Fanboy', maar eigenlijk is het net zo'n dom woord als N00b: het heeft wel degelijk een betekenis, maar het wordt niet enkel gebruikt als label om zelf meer grip te hebben op je omgeving, maar vooral als simpel effectmiddel om je eigen positie niet te verliezen.
En dat is vreemd: om je zelf te redden van mogelijk gezichtsverlies, grijp je naar een middel dat je zwakte juist benadrukt (gebrek aan respect voor jezelf en anderen in essentie). Deze mensen (h)erkennen het dus ook niet vanwege deze krampachtige (misplaatste?) trots ?

Tuurlijk is het ook een beetje plagen en ach ... ik kan mezelf ook niet altijd helpen, maar probeer maar eens oprecht af te gaan op je gevoel als je iemand fanboy noemt ... lucht het je nou echt op?

[Reactie gewijzigd door amn op 3 mei 2010 22:29]

tja, er zijn vast wel apple fanboys. ik daarentegen ben een tevreden klant.

heb een macbook pro, iPod, iPod Touch maar daarnaast ook een htc legend en een pc die mac/windows 7 dualboot. Waarom? Ik wil soms ook wel eens wat anders..

mac is af en toe wat minder "vrij" in dingen. maar je kunt em dan ook minder makkelijk crashen dan een windows pc (ja minder makkelijk, want 't kan wel.)

windows, daar is meer aan aan te passen en dergelijke, customizability. soms ook fijn..

en voor mijn muziek en dergelijke heb ik genoeg aan een single-task computertje, mijn telefoon daarentegen wil ik rustig mee kunnen bellen zonder dat mijn IM app uitgaat.
daarentegen wil ik rustig mee kunnen bellen zonder dat mijn IM app uitgaat.
http://www.apple.com/iphone/preview-iphone-os/

multitasking :) dus dat komt ook wel goed. overigens is je IM app ook wel zoon beetje de enige :P
Het is inderdaad niks anders dan kudde-gedrag.

Het bewijs: De gemiddelde tech-thread op tweakers trekt ergens tussen de 40 en 60 reacties (zie voorpagina). Een gemiddelde thread met het woord 'Apple' in de kop trekt 150 responses. Terwijl Apple echt maar het topje van de ICT berg is, en het nieuws dat er bijvoorbeeld 5 antennes in een iPad zitten, toch echt geen 100 reacties *meer* waard is t.o.v. al het overige tech-nieuws.

Voorbeeld: In ander nieuws steunen UPC en XS4all Ziggo tegen het onrechtmatige geweld van Tim Kuijk en zijn Brein-kornuiten, en daar is niet eens een topic aan gewijdt, terwijl dit voor bijna iedere internet gebruiker, en al helemaal voor tweakers, een mogelijk zeer grote impact heeft.

Kuddegedrag, dit populistische Apple-gedoe. Niets meer en niets minder. Steve Jobs laat een scheet (excusez les mots) en het is meteen het meest besproken onderwerp van de dag. Waarschijnlijk wordt de scheet nog 'innovatief en gebruikersvriendelijker dan ooit tevoren' bevonden ook.

Dit fenomeen staat ook wel bekend onder de noemer 'hype' of 'sign of the times'. En is, gelukkig voor de wat nuchtere mens onder ons, altijd van tijdelijke aard.

Een paar jaar geleden waren het immers de scheten van Bill Gates waar je zalen met tweakers kuddedieren mee kon vullen....

[Reactie gewijzigd door tofus op 3 mei 2010 20:14]

Kuddegedrag, van welke kant, misschien ook wel van de 'anti' boys? Die bij elk bericht over Apple weer moeten melden hoe gesloten het niet is, hoe duur en 'Waarom zou je het ooit kopen' want product x is goedkoper en beter.... die tellen voor de helft van de reacties he.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 3 mei 2010 19:59]

Omdat ik me al in de discussie heb gemengd, kan ik nu natuurlijk niet meer gaan beweren dat ik objectief t.o.v. het hele onderwerp sta.

Je hebt natuurlijk gewoon gelijk; het kuddegedrag komt van twee kanten. Toch moet ik heel eerlijk bekennen dat, wanneer ik zo objectief mogelijk naar de argumenten van beide 'kampen' probeer te kijken, het me opvalt dat de argumenten vanuit het Apple kamp veelal vanuit een gebruikers-, en/of estetisch perspectief worden gebracht ("het werkt tenminste altijd, en werkt intuitief"), terwijl het niet-Apple 'kamp' zich meer op puur technische feiten probeert te berusten ("de specs").

Wie er absoluut gelijk heeft, is natuurlijk moeilijk te zeggen. Maar laten we alsjeblieft niet vergeten dat we hier op tweakers.net zitten, waar men verwacht dat puur technische feiten en "de specs" genoeg zouden moeten zijn om een discussie te beslissen.

Maar in een discussie als deze komt het "als 'ie echt zo inferieur zou zijn, waren er niet miljoenen exemplaren van verkocht"-argument weer naar boven, en begint het hele gedreutel weer van voren af aan.

Hopelijk komt er snel een weer een ander bedrijf met iets nieuws, en waait deze Apple-hype (en de bijbehorende hype van alle kritiek erop) snel over.

[Reactie gewijzigd door tofus op 3 mei 2010 23:55]

Datzelfde kan je toepassen op berichten over MS, Windows, Adobe, etc. Waarin fanboys telkens weer moeten komen vertellen hoe goed hun iProduct wel niet is. Dus zo staat het weer gelijk.
Eerlijk is eerlijk. Ik heb jarenlang de windows (Pc+mobile) kudde gevolgd. Sindskort een iPhone en een iPad in bezit en de twijfel is over. Apple biedt een superieure gebruikerservaring. Kost wat meer maar dan heb je ook wat. Zowel qua hardware en software is de iPad een klein wondertje (in ieder geval als je Microsoft gewend bent).
Ben ik met je eens :)
Persoonlijk denk ik dat die hype wel mee valt. Het is gewoon weer iets unieks van Apple en het slimste wat ze doen is het ding snel uitbrengen voordat de concurrentie ze voor is. Dit samen met de naamsbekendheid Apple en hun slimme marketing technieken maakt het apparaat tot een mode item en een leuke gadget.

Misschien dat ik er over een tijdje ook een koop. Persoonlijk lijkt het me slim om in aandelen Apple te investeren, maar dat terzijde.
Mwah ik zie het niet als iets heel speciaals van Apple. Het is gewoon het logische vervolg op de Kindle van Amazon. Die Kindle wordt nu trouwens ook al uitgebreid met webbrowser-functionaliteit. En zo hobbelt iedereen achter elkaar aan. Alleen de een weet het gewoon in de media wat meer op te blazen.
Dat dacht Microsoft ook. Ze hebben bovendien een prachtig Officepakketje voor Os X in de pijplijn. Beta II draait hier al tot volle tevredenheid.
:*)
Het zal waarschijnlijk om een samenloop van de redenen gaan. Hype, aandacht, gebruikerservaring. Maar wel een mooi resultaat :)
Denk dat het vooral de hype is.
Op dit moment hoef je nog geen nieuws item voorbij te zien komen over mobiel internet en je hoord het woord iPhone of iPad wel voorbij komen.
Of je ziet wel een afbeelding van 1 van de 2 apparaten.
Ik vraag me af of het sluikreclame is of gewoon onbedoeld.

Wel is het zo dat iedereen het er positief of negatief over heeft.
En dus het apparaat bijzonder overhyped wordt.
De gebruikservaring sjah, het werkt snel. Maar wat je ermee kan is best weinig.
Alsnog het nut ontbreekt van het apparaat.

Maar dat wordt gerechtvaardigd door de hype....,
Ja, maar zo gek vind ik het niet. Het apparaat is bloedsnel, makkelijk in gebruik en slaat net als de iPhone aan bij het grote publiek. Verder is het uitstekend te gebruiken als fancy e-reader en gaat natuurlijk direct de concurrentie aan met de Kindle en andere e-readers die bijna op dezelfde prijs zitten, maar minder kunnen.
Je haalt een ding aan wat ik eigelijk frapant vind, en je merkt het terecht op: eReader.

Het lijkt haast wel of dat - zeer begrijpelijke - argument van de eReader community compleet overboord is gesmeten, met een paar kilo lood eraan vast: eInk.

Iedereen liep bij hoog en laag te beweren dat de enige juiste benadering van een echt boek, met eInk was. en ik kon me helemaal vinden in dat argument, en menig ander ook. Toch hoor je daar haast niemand meer over.

Bizar, en opmerkelijk. Apple roeit weer tegen de stroom in, en ze lijken er - in dit geval echt onverwacht voor mij - nog succes mee te hebben ook.
yup, zag de ipad zelf (en in zeker zin nog steeds) meer als een mooie magazine vervanger, en niet als boeken vervanger. Maar je hoort veel mensen toch hun ereaders weg doen na positieve ervaringen met het scherm. Blijkbaar kan het dus toch, een boek lezen op een backlit scherm. (schijnt overigens wel een erg goed scherm te zijn.)
Je kunt je ook afvragen of eInk geen hype is/was. Wat mij bij e-readers altijd heeft gestoord, en waarom ik er nooit een heb aangeschaft, is de lage contrastverhouding door die eeuwige vaalgrijze achtergrond. Dat de gebruikersinterface veelal te wensen overlaat helpt natuurlijk ook niet.
E-readers hebben nog wel bestaansrecht, maar op een prijsniveau dat veel lager ligt dan het huidige. Meer dan 100 euro zou zo'n pocket-vervanger niet mogen kosten.
Inderdaad. Heel sterk. Dat ding kost iets van 400 tot 500 euro per stuk. Dat is ruim een half miljard dollar omzet in een maand tijd. Volgens mij zit er heeeeel veeeel onverkochte voorraad bij. Wellicht dat er een miljoen zijn verscheept naar diverse distributeurs, maar het zal nog een tijd duren voordat die verkocht zijn. Ik zou de verkoopcijfers van deze maand weleens willen zien.
Jammer dat dit soort apparaten vandaag de dag nog niet meer zijn dan "gadgets". Ze zouden de interactiviteit met een bijv. een desktop moeten uitbreiden. Desondanks blijft het een leuk must-have ding geval :)

[Reactie gewijzigd door Niels9 op 3 mei 2010 15:48]

In combinatie met MobileMe en de VNC App heb je prima communicatie met je desktop.
Hij sync alles wat je wilt via MobileMe, en met de VNC App kun je je desktop (of server) vanaf je tablet besturen.
Hoewel dit ook al met de iPhone kan natuurlijk (en er zullen wel zat andere systemen zijn die dit ook prima kunnen).
Maar ja je hebt gelijk, het heeft een hoog gadget gehalte.
Als je de iPad al een gadget vindt dan zijn MP3 spelers al helemaal gadgets, elke moderne telefoon speelt MP3's af, dat er toch zoveel verkocht worden maakt MP3 spelers in mijn ogen juist een gadget.

Terwijl een tablet een leegte opvult in de markt, iets als een tablet bestond niet afgezien van een aantal probeersels van fabrikanten.
Ze zouden de interactiviteit met een bijv. een desktop moeten uitbreiden.
Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt? Ik weet niet wat ik onder "interactiviteit met een desktop" moet verstaan (buiten wat het al doet met muziek, foto's, email, etc.)
Op die manier kun je alles wel als gadget gaan betitelen, consoles. smartphones, hdtv's
Als grootste "gemis" wordt dan ook aangegeven dat er
verschillende gebruikers moeten kunnen inloggen, zodat
meerdere mensen hun eigen mail kunnen checken.

Ieder zijn eigen homepage / apps. / data.

Hm, dan lijkt die 16 Gb toch ineens wat aan de krappe kant.
(lees: een goed argument om toch de 64 Gb versie te kopen).
:)

Ik zie het al helemaal voor me: een iPad slingert op de bank
voor de TV. Gadget (met grote letter G) voor het hele gezin.

Nu nog de distributie buiten de States op gang helpen!
Toch altijd wel vreemd om te zien dat er op (naast Tweakers) vele fora/blogs ontzettend word gekankerd over dit apparaat, maar ondertussen worden er wereldrecords verbrekende verkoopresultaten geboekt :D. Het product verkoopt gewoon goed, of het nou nuttig is of niet ;) Die eindeloze discussie : het is een waardeloos apparaat, nou dan koop je het toch gewoon niet in plaats van andermans bezittingen afzeiken ?
Klopt, vind het ook onzin dat mensen het product afzeiken. We hebben toch wel iets beters te doen dan dat afzeiken?
Maar toch doe ik steeds weer mee aan die onzin (dat afzeiken)... Nee ik koop het bewuste apparaat inderdaad niet, maar daarmee is de zaak blijkbaar niet afgedaan. Want je moet steeds weer horen en zien hoe geweldig dat ding is. Waarom 'moeten' we dat steeds weer? Tja, wat verwacht je anders op community achtige sites? Maar waarom mogen mensen wel zeggen hoe geweldig iets is, maar mogen anderen dingen niet afzeiken? Het is net zo vervelend voor de ene partij om te horen dat het nog steeds afgezeken wordt, als dat het voor de tegenpartij vervelend is om te horen dat dat ding de hemel ingeprezen wordt, en dat er voorspeld was dat het als een topproduct over de toonbank zou gaan alsof ze een messias waren (met duizenden anderen). Welkom in de wondere wereld van discussies!
Niet zo vreemd vind ik eigenlijk. Want voor tweakers biedt dit apparaat nauwelijks iets anders dan een hoog gadget gehalte en zeker geen revolutionaire ervaring.

Voor het grote publiek echter doet dit ding ongeveer 99% van alles waar ze een computer voor gebruiken. En die zien een klein handig ding wat je overal kunt gebruiken versus een grote zware kast onder het bureau. Die zien dus een apparaat wat alles kan wat ze willen zonder die grote, moeilijk te gebruiken computer. Revolutie dus.

En die geven dus geld uit.
12 miljoen apps op 1 miljoen iPads. Ik vind het een beetje een rare verhouding, 12 op 1. Over wat voor niet-voorgeïnstalleerde apps gaat het dan?
Bedrijp ik jouw vraag niet of begrijp jij de iPad niet?

Dit zegt toch gewoon dat iedere iPad gebruiken gemiddeld 12 apps heeft geinstalleerd?
Meeste van die apps kun je toch ook gewoon gebruiken op de iPhone en Ipod Touch..dus je verhouding gaat volgens mij niet op.
Heerlijk die eeuwige discussie over het nut van dit apparaat. Het nut van dit apparaat is dat het goed verkoopt! Eureka!
Kapitalistisch gezien wel, economisch en milieutechnisch is het belangrijker dat het ook gedurende langere tijd gebruikt gaat worden.
Accuduur is al goed..milieutechnisch ook de goede kant op dus.
Voor iedereen is het begrip nuttig anders.
Ben nu in de vs en dus naar Apple store geweest voor ipad. Leuk ding maar ik zie er nog niet echt de toegevoegde waarde van in maar dat kan aan mij liggen. Ik heb een iPhone en de ipad vind ik eigenlijk een grote iPhone waarmee je niet
kunt bellen. Afijn in de winkel praatje gemaakt met verkopers en op mijn vraag of je met een creditcard uit nederland apps kunt kopen in de Amerikaanse app store antwoordden zij allen volmondig met NEE zelfs als je een adres weet in de vs. Aangezien de ipad voorlopig nog niet in ons land te koop is, lijkt importeren mij zinloos.
De appstore kijkt niet naar de herkomst van het device.. De iPad zal dus gewoon werken met de Nederlandse store. Het is inderdaad wel zo dat je met een Nederlandse CC geen account kan maken in de Amerikaanse Appstore..
Nee, de ipad werkt nog niet met de NL-store. Tenminste, de ingebouwde appstore-app.

Je kan wel je apps via itunes van de NL-store binnenhalen en syncen.
Niets zo makkelijk als iets kopen in de itunes store.
Het mag misschien zo zijn dat je de aankopen niet kan verdelen op non-apple devices maar daar zit net het probleem. Elk non-apple device werkt op een andere manier, ze lezen niet dezelfde formaten, zijn niet op dezelfde manier toegankelijk.

De ipad is echt meer dan een gadget. Het gaat voor vele de levenswijze veranderen. Er gaan zoveel coole dingen mee gedaan worden. Ik kan nu al niet zonder de iphone, wat gaat dat binnen een jaar met de ipad wel niet zijn? Je domotica in huis aanpassen, weg met die harmony afstandsbediening en een fancy ipad remote app in de plaats, kranten online lezen, snel surfen/mail eender waar, ....
Je begrijpt niet dat anderen juist niet gebakken willen zitten aan 1 commerciele partij? Apple heeft echt niet het beste met je voor hoor, het is gewoon een beursgenoteerd bedrijf dat voor alles zijn winsten wil blijven behalen. Ze zijn er niet op uit om het je makkelijker te maken maar gewoon om zoveel mogelijk van Apple af te nemen.
Ik moet er niet an denken dat, hoe prettig de producten ook zijn, ik gelinkt ben aan een stuk commercie van de bovenste plank.
Is een keus en ik gun een ieder zijn Apple. Denk alleen niet dat het een altruistisch instituut is. En dat ademt deze post wel.

Overigens zijn er genoeg standaarden die bewust niet door Apple worden ondersteund. iTunes makkelijk? Mijn ogg muziekbestanden kan ik er niet mee afspelen...voor mij dus niet. En ze zouden het eenvoudig kunnen ondersteunen. Ogg Theora in de discussie rond HTML5 wordt ook door Apple geditcht. Zitten we straks vast aan h.264 hetgeen mede door Apples patenten wordt gedekt en waar straks elke eenvoudige arme video-uploader wellicht royalties mag gaan betalen. Lekker voor het web.
Dus de uitspraak:
Het mag misschien zo zijn dat je de aankopen niet kan verdelen op non-apple devices maar daar zit net het probleem. Elk non-apple device werkt op een andere manier, ze lezen niet dezelfde formaten, zijn niet op dezelfde manier toegankelijk.
is zeker ook aan Apple te wijten. Apple staat vooralsnog niet voor een vrij en democratisch web...de iPad moet om die reden beconcurreerd gaan worden...hopen dat er andere devices bij gaan komen.

[Reactie gewijzigd door neeroeter op 3 mei 2010 16:24]

Het valt mij over het algemeen heel erg op hoeveel goodwill Apple heeft opgebouwd onder gebruikers en mensen. Ze creëren een soort omgeving waarin mensen het prettig vinden wanneer bijvoorbeeld Apple ze een beperking oplegt. Als een andere producent zoiets zou hebben gedaan dan is de wereld vaak te klein. De redenatie van Apple om een 'betere gebruikservaring' te garanderen wordt in veel gevallen direct overgenomen.

Ikzelf ben er nog niet uit of ik dat bovenstaande erg moet vinden of juist niet. Want het is natuurlijk wel een zéér goed staaltje marketing. Elk merk zou dromen van zo'n situatie.

Uiteindelijk gaat het Apple ook gewoon keihard om de cash. Het lijkt me nogal logisch dat bij elke grote beslissing die ze nemen (de laatste is bv het weren van Flash op hun mobiele apparaten) dat daar gewoon iets achter zit om geld mee te verdienen of controle ergens over te krijgen (wat geld op kan/gaat leveren uiteindelijk).

Maar het heeft zeker z'n positieve en negatieve kanten. Het is hoe dan ook wel meesterlijk hoe Apple het voor elkaar krijgt om een product zoals een tablet zo goed te laten verkopen (daar waar andere merken toch behoorlijk gefaald hebben). En daarbij ook nog eens behoorlijk stricte constructies 'te bieden' waarbij je toch echt vast zit aan Apple.

Maar je weet wat ze zeggen (en waar Apple zich ook zeer van bewust is imho):
"It takes a lifetime to build a good reputation and a second to destroy it."
Ik moet er niet an denken dat, hoe prettig de producten ook zijn, ik gelinkt ben aan een stuk commercie van de bovenste plank.
Precies, en hoe is dit anders dan bij bijvoorbeeld microsoft? als ik mn externe hd probeer te openen in windows dan is deze verdomme niet eens zichtbaar omdat er geen fatsoenlijke fs ondersteuning in zit, op andere platformen word je direct beperkt omdat microsoft besloten heeft bestaande (open) standaarden aan te vallen dmv een gesloten niet platformonafhankelijke "standaard" die de keuzevrijheid beperkt.

Overigens vind ik het net zo erg als apple of welke andere fabrikant het doet maar apple gaat nog lang niet zo ver als microsoft en heeft bij lange na niet de impact op de keuzevrijheid die microsoft besluiten hebben gehad.

Wat me stoort is de eenzijdige focus op apple als het hier om gaat, er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat een apparaat als de ipad ook maar enig majeur effect op een vrij en democratisch web heeft (naast het feit dat het toch slechts een hype betreft toch?), google doet daar het meeste voor maar ook zij worden stelselmatig afgezeken terwijl er structureel wordt goedgepraat wat er door bepaalde andere bedrijven wordt geflikt, het lijkt steeds meer op een console discussie uit te lopen.
Ik typ dit vanaf Arch linux hoor....MS is erg zoniet erger, maar daar gaat dit topic niet over.
Waarom kan je nou niet gewoon eens reageren op wat er gezegd wordt zonder er elke keer weer MS bij te moeten trekken? Hij noemt MS niet eens. Het gaat hier toch niet over MS? Als je je punt alleen maar kan maken door te zeggen "ja maar die andere(n) doen het ook!" heb je eigenlijk geen punt en is het eigenlijk een nogal verongelijkte gefrustreerde en kinderlijke instelling.

Two wrongs don't make a right
Mooi berichten voor Apple en de gebruikers. Hoe groter het aantal gebruikers hoe meer garantie voor nog meer apps en beschikbare boeken.

Vrij spectaculair dat Apple binnen een maand voor elkaar krijgt wat andere computerfabrikanten in jaren niet gelukt is met tablets.
Ik weet niet of je wel "binnen een maand" kunt zeggen, het is apple die hyped het product eerst een paar maand op en begint het dan pas te verkopen.
Ik weet dat het heel onprettig is voor sommige mensen om te horen, maar ze hebben er toch echt een miljoen verkocht in 28 dagen. Wat daaraan vooraf ging maakt voor dit feit verder niets uit. Ik vind je opmerking een beetje vergezocht. Dat is van toepassing op elk product. Als ze volgende maand weer een miljoen verkopen kun je weer zo'n opmerking uit de kast trekken.
Je kon de iPad al minstens een maand lang in de voorverkoop bestellen... Dus eigenlijk is de tijdsduur veel langer. Niet dat dat nou zo belangrijk is...
quote: Thorgrem
Vrij spectaculair dat Apple binnen een maand voor elkaar krijgt wat andere computerfabrikanten in jaren niet gelukt is met tablets.
Nu had Apple al de nodige vingeroefeningen gedaan met de Newton.
Fijn voor heer Jobs dat hij nu het momentum heeft gevonden en benut om z'n
droom te verwezenlijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True