Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 207 reacties

Apple stelt de Europese release van de iPad uit. Volgens het bedrijf is de vraag in de VS veel hoger uitgevallen dan aanvankelijk gedacht. De internationale introductie zal nu eind mei plaatsvinden. Over een release in de Benelux is nog altijd niets bekend.

"Hoewel we in de eerste week na de release al meer dan 500.000 iPads geleverd hebben, is de vraag veel hoger dan we hadden voorspeld", meldt Apple. De fabrikant geeft ook aan al veel bestellingen te hebben ontvangen voor de 3G-variant van de iPad, die vanaf eind april wordt uitgeleverd.

Vanwege de grote vraag in de VS is de internationale release nu van van eind april naar eind mei uitgesteld, zegt Apple. Vanaf maandag 10 mei neemt het bedrijf uit Cupertino bestellingen aan in landen buiten de VS. Dat geldt echter alleen voor de eerste lichting van landen die door Apple zijn aangewezen voor een introductie. Bij de release van de tablet bleek al dat Nederland en België daar niet bij zitten, en het is nog altijd onduidelijk wanneer de iPad hier uitkomt. "Ik heb geen reden om aan te nemen dat de iPad niet dit jaar naar Nederland komt, maar ik weet ook nog niet wanneer de release in Nederland plaatsvindt", zei Jurriaan Trommels van Apple eerder tegen Tweakers.net.

Aanvankelijk zou de iPad eind april te koop zijn in Australië, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland en Japan. Als straks blijkt dat de vraag ook in deze landen hoger is dan verwacht, bestaat de kans dat Apple de introductie in andere landen, waaronder Nederland en België, verder opschuift. Apple Nederland was niet bereikbaar voor commentaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (207)

Typisch Apple PR om vraag te creŽren.

Het creŽren van vraag via PR waarbij je aangeeft dat er meer vraag is dan aanbod, zorgt er voor dat er meer vraag komt. Dit is geen kritiek op Apple, maar een tactische keuze.

Ga maar op een warme dag met 15 vrienden voor een ijszaak staan en zegt tegen voorbijgangers dat het ijs bijna op is. Zodra er een rij is zullen er nog meer mensen in de rij komen omdat het gevoel van schaarste gecreŽerd word.


Edit ivm :X

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 14 april 2010 19:29]

Typisch Apple PR om vraag te creŽren. (...) Het creŽren van vraag via PR waarbij je aangeeft dat er meer vraag is dan aanbod, zorgt er voor dat er meer vraag komt. Dit is geen kritiek op Apple, maar een tactische keuze.

Ga maar op een warme dag met 15 vrienden voor een ijszaak staan en zegt tegen voorbijgangers dat het ijs bijna op is. Zodra er een rij is zullen er nog meer mensen in de rij komen omdat het gevoel van schaarste gecreŽerd word.
Met die denkwijze ben ik het ten dele eens, maar je voorbeeld is meer grappig (ik herinner een hilarisch openingsstukje van The Office, over een ijskraampje).

Het voorbeeld van de ijszaak werkt alleen als de ijszaak waar jij en je vijftien vrienden voor staan de enige is die dat specifieke ijsje verkoopt. De theorie werkt ook alleen als hij de ijsjes nog heeft. In relatie tot Apple zijn er meer ijsco-boeren (HP schijnt ook een vergelijkbaar ijsje te hebben, of het smaakt weet ik niet) en heeft Apple de nog ijsjes niet: in de rij gaan staan is vrij zinloos. Toegegeven: er zijn niet veel ijsco-boeren, dus heeft Apple in de maand extra wachttijd niet heel veel te vrezen.

Even serieus weer. Ik blijf van mening dat nee-verkoop gevaarlijk is en het liefst te vermijden. Want dŪt is de beste reclame. Bij krappe voorraden heb je gelijk: dan moedig je mensen aan om in de rij te gaan staan. Omdat mensen anders lang moeten wachten. In de huidige situatie vertelt Apple eigenlijk dat je sowieso lang moet wachten. Daar is niemand blij mee, ook Cupertino niet.

Desondanks denk ik dat er een andere reden is voor de vertraagde internationale levering: Er zijn gewoon te weinig van die dingen.

Hoe groter je bedrijf wordt, hoe moeilijker de vraag naar een nieuw product in is te schatten. Ok, je hebt wat meer geld voor professionals om een schatting te maken, maar het blijft verrekte moeilijk. Als je de keuze moet maken tussen een productie van 500.000 (waar de teller kort na de release ongeveer op stond) of 1.000.000 (waar de teller nu ongeveer op zou moeten staan, als aan de volledige vraag incl. die van volgende week zou worden voldaan) moet je je goed realiseren dat je product behoorlijk kan floppen (wat overigens mijn verwachting was).

Als de productie hoger had gelegen, en de vraag was tegengevallen, had Apple nu met een enorme voorraad gezeten: dat is een enorme kostenpost. Bovendien hoef je met een enorme voorraad een tijdje niet te produceren. De fabriek stilleggen en later weer opstarten als je ein-de-lijk door je enorme voorraad heen bent is ook zeer inefficiŽnt.

Afijn. Conclusie: het apparaat is wat populairder dan Apple had verwacht. De productie is daardoor een beetje achtergebleven. Dat is goed ťn slecht voor de vraag naar de iPad, goed voor het imago van de iPad (er zal wel iets goed aan zijn) en ronduit slecht voor het imago van Apple (of het nou expres is of gewoon een verkeerde schattig). De (zelfverworven) dominante positie in de markt maakt echter dat er niemand overloopt naar de concurrentie (die Łberhaupt nog van de grond moet komen) en iedereen over het lange wachten wel heen komt.

offtopic:
@Mars Warrior hieronder: Vanuit bedrijfseconomisch / strategisch perspectief zou dat zo ongelooflijk dom zijn dat ik je (op niks gebaseerde) gerucht met een korrel zout neem. We stonden met 50 man voor de winkel. Dat 16 mensen voor mij en alle 27 mensen na mij (ik kreeg een iPhone die was voorbesteld maar 's middags niet was opgehaald) teleurgesteld naar huis gingen was alles behalve tactisch.

[Reactie gewijzigd door t-h op 14 april 2010 16:31]

Ik heb het idee dat ze deze hype creeeren om meer vraag te genereren.

Zijn er officiele verkoopcijfers? Hoe dan ook, zo een groot apparaat en dan single-tasking. Dat komt er bij mij gewoon niet in. Echt jammer, misschien met die nieuwe OS (4) dat dat gefixed wordt. We zullen het zien.
Uhm, ja, dat wordt met OS4 gefixed. Multitasking, folders, etc. etc. is iets wat voornamelijk op de iPad het meest zal worden gebruikt denk ik.
Volgens mijn info was het destijds met de iPhone bij T-Mobile toch wel degelijk zo dat T-Mobile wel degelijk voorraad had, maar deze nog niet mocht verkopen en moest wachten...

Hoezo vraag creeren??
Geef daar eens meer informatie over dan, want dat is nieuw voor mij. Bovendien mag T-mobile natuurlijk doen wat ze willen, dat is echter een ander bedrijf.
Dit heb ik dus meegemaakt..
En daarna werd mijn 6e zintuig gelijk geactiveerd.. Overduidelijk PR!!

Ben daarna van de Iphone afgestapt..
Wel erg kort door de bocht, al zal er mogelijks wel een kern van waarheid in zitten.

Ik kan me niet voorstellen dat met de hele hype die er gecreŽerd is rond de Ipad, dat Apple niet gerekend had op de huidige verkopen. Zie ook het artikel op Tweakers waarin stond dat er geen lange wachtrijen waren bij de release.

We weten ondertussen ook dat de marketingmachine van Apple niet aan z'n proefstuk toe is, en zo'n bericht kan voor hen dan ook positief uitpakken. Denk maar aan de grote kranten die het blijkbaar nodig vinden om gratis reclame te voorzien.
(Neem als voorbeeld "De Standaard", een kwaliteitskrant als deze hoeft van mij geen reclame te maken voor een product omdat er een hype rond is. Toch kan ik me voorstellen dat dit morgen een bericht op de frontpage van De Standaard Online wordt...)

EDIT: en ondertussen je FiPo aanpassen he ;)

EDIT 2: Ongelofelijk! Nu is dit al nieuws op de radio! (Studio Brussel). Dat is toch echt wel overdreven. Sinds wanneer doet de openbare omroep aankondigingen dat producten uitgesteld worden?

[Reactie gewijzigd door thommich op 14 april 2010 16:30]

en toch denk ik dat de hype en de berichtgeving toch voor een deel gerechtvaardigd is. Ik denk dat dit apparaat de (geschreven) media voor een groot deel zal veranderen en dat dit de krant als een media op papier zal veranderen. Ik zie een digitale krant op de ipad volledig zitten, altijd de recente updates en bewegende beelden bij de hand en nooit meer naar de brievenbus of het krantenwinkeltje op de hoek om de krant te gaan halen.

Ook is dit een apparaat dat de beste touchscreen technologie en de beste mobiele OS combineert. Ik denk ook dat de ipad als gaming-platform de nintendo DS en de PSP achter zich zal laten.
Dat alles moet nog blijken vind ik. Om een week na de release al zo lovend te zijn is wat vroeg vind ik.

Ik wil helemaal niet beweren dat de iPad niet goed is. Ik stel enkel de vraag of de schaarste die nu door Apple aangegeven wordt, ook te wijten is aan een groot succes of gewoon slimme marketing is. (Waarvan we weten dat Apple er sterk in is)

Dat wil helemaal niet zeggen dat je de iPad z'n functies moet verdedigen hoor :)
Leuk dat artikel waar je aan refereert, maar voorlopig stonden er wel lange rijen bij verschillende stores (nee niet overal).

Ik denk dat apple daadwerkelijk met dit probleem zit, dit doen ze echt niet zomaar.
Admin-edit:Al reeds de eerste reactie moet nodig afgeven op andere mensen met andere mening. Denk bij het schrijven van een reactie aan elkaars waarde en laat deze bestaan.
Wat is er met de pm's gebeurd of is het je bedoeling de poster in de zeik te zetten?
Dat is dan bij deze mislukt.
Je Nederlands is overigens beroerd. Is er geen taaltoets voordat iemand admin mag worden?

Ontopic: Apple doet maar. Een iPad zal ik toch nooit kopen. Doe mij maar een apparaat dat wel van mij is.
Kijk daar, spijkers op laag water!

Een introductie een maand uitstellen is nooit een goed idee. Denk je echt dat ze hun voorraad een maand in de opslag laten liggen als dat niet nodig is...? Wat denk je dat dat kost....

Een gevoel van schaarste is echt iets anders dan een maand later een product op de markt brengen...
Dit is geen goede PR. Er komen snel concurrenten op de markt, en Apple wil niet dat consumenten gaan shoppen bij de concurrent omdat Apple zijn release uitstelt met 2 maanden.

En ik denk gewoon dat de vraag echt zo groot is, ze hoeven hem niet meer te creŽren hoor, dat doen de mensen zelf wel door hun positieve ervaringen te delen. En natuurlijk meld je dat als bedrijf aan de pers, dit geeft immers aan dat je producten gewild zijn.

[Reactie gewijzigd door PV85 op 14 april 2010 15:32]

Apple gebruikers willen vaak een Apple product. Apple heeft nooit een technisch vooruitstrevend product gehad. Er zijn technisch (hardware, niet software) veel betere telefoons dan de iPhone en tegen veel scherpere prijs.

Een andere tablet is vaak geen substitutie voor een iPad, dan zagen we met de iPhone die ook veel latere gereleased werd, maar dat ging niet ten kosten van de verkoopcijfers.

Zolang mensen er over praten is het goed voor je merkherkenning. "Journalisten" gaan nu schrijven over de tekort en over x weken schrijven ze dat er weer aanbod is. Zolang mensen erover praten is het goed.

"out of sight, out of mind" is iets wat je niet wilt!
Apple heeft nooit een technisch vooruitstrevend product gehad. Er zijn technisch (hardware, niet software) veel betere telefoons dan de iPhone en tegen veel scherpere prijs.
Dat mag misschien zo zijn, maar die techologische vooruitgang zou nooit het niveau hebben bereikt als Apple ze niet in zijn producten verwerkt had.

Zouden MP3 spelers zo uitgebreid zijn als nu als de iPod er niet was? Zou de smartphonemarkt de ontwikkelingen ervaren die ze nu doen zonder de iPhone? (denk ook aan app store, die een revolutie veroorzaakt hebben in hoe software ontwikkeld en verspreid wordt en hoeveel het kost.) Zou de betaalde online muziekmarkt zo groot zijn als de iTunes Store er niet was? En wat te denken van all-in-one PC's, dat concept was nagenoeg uitgestorven ten tijde dat Apple zijn comeback maakte met de iMac.

Technisch vooruitstrevend zijn ze misschien niet, maar in veel gevallen zijn ze wel ťťn van de eersten die een succesvol product maken met behulp van de nieuwste technologieŽn. Denk bijvoorbeeld aan capacitieve touchscreens, 3G, 4G, 3D graphics op mobiele apparaten, tiltsensoren, touchpads, undsoweiter.

De concurrent komt vaak met gelijksoortige producten, maar die zijn vaak later, niet zo vlot, en in veel gevallen lang zo succesvol niet als Apple, die alles toch een beetje beter doet.

En nee, ik ben geen Apple fanboy, doe mij maar gewoon een PC met Windows.
apple heeft de all in ones nooit helemaal achter zicht gelaten. Ze begonnen met de mac plus, http://upload.wikimedia.o.../commons/7/77/Macplus.jpg

en voor de g3 imac had je bijvoorbeeld preforma lijn http://upload.wikimedia.o...cintosh_Performa_5200.jpg
Apple heeft nooit een technisch vooruitstrevend product gehad.
Apple had al technisch vooruitstrevende produkten voordat ik (en jij waarschijnlijk ook) geboren waren.

Apple II - een van de eerste echte consumentencomputers
Macintosh - in principe de doorbraak van OS met GUI
Powerbook 140 - de laptop die laptops definieerde

Wat recenter:
iMac - lanceerde het concept van de all-in-one en was voor zijn tijd radicaal internet-georienteerd
iPod - zoveel muziek op een zo'n draagbare speler was nog niet vertoond.
iPhone - capacitatief touchscreen was echt een killer hoor.

Dan zijn er nog de innovatieve mislukkingen van Apple:
- Newton (PDA met handschriftherkenning)
- Quicktake (een van de allereerste digicams)
- Pippin

En vergeet alle technologie niet die door Apple gepusht is en die zij als eersten als standaard in hun produkten opnamen, zoals firewire, USB of wireless G en N. Of zoals nu, vooruitstrevend aan de slag met HTML5.

Natuurlijk valt er wel wat af te dingen zo hier en daar. Zij waren met veel dingen niet de aller-aller-eerste. En niet elk produkt is even vernieuwend (of succesvol). Maar heel vaak was Apple zonder meer de eerste die de potentie van bepaalde technologie zag. En die het aandurfde om als een van de eerste zo'n technologie groots op de markt te zetten.

Al met al, je hoeft geen fanboy te zijn (zoals ik wel een beetje ben) om in te zien dat Apple absoluut *wel* technologisch vooruitstrevende produkten in de markt zet.
Wat betreft html5: dat is op het moment toch vooral het speeltje van een grotere community. Apple is redelijk vooruitstrevend in het implementeren van html5 features, maar Mozilla loopt daar ook niet ver op achter. Daarbij is, zeker de afgelopen twee jaar, Google toch vooral de grote man die html5 echt stevig ondersteund (niet zo vreemd natuurlijk omdat heel Google staat of valt bij deze technieken, in tegenstelling tot Apple).

Los daarvan is Apple inderdaad een behoorlijk vooruitstrevend bedrijf. Dat wil zeggen dat het bedrijf een visie heeft, en zich daar ook wil aan houden. Denk bijvoorbeeld aan de strijd tussen Apple en de muziekindustrie om de prijzen op iTunes op hetzelfde niveau te houden. Of denk aan de huidige strijd met Adobe waarin Apple aangeeft dat Flash de ervaring van hun product slechter zou maken.

Apple heeft een goede visie op wat het in de toekomst wil. Maar Apple is ook een bedrijf wat de touwtjes in handen wil. Apple is er van overtuigd dat wanneer ze dat laatste niet doen, dat dan de ervaring voor de gebruiker minder is. Persoonlijk geloof ik daar wat minder in, al hoewel iedereen moet toegeven dat Apple een sterk platform heeft. Maar zelf kies ik liever een wat opener platform waarin ik uiteindelijk zelf wel de applicaties kies die voor een goede basis zorgen. Maar daar heeft iedereen natuurlijk z'n eigen keuze in.
Je weet toch wel dat de OS met GUI bijna 1 op 1 is gejat van Xerox hŤ? En om nou te zeggen dat ze enorm vooruitstrevend zijn met HTML5, Safari, zowel op de iPhone als op de desktop, ondersteunt HTML5 net zo goed als Firefox en Chrome en dan zelfs alleen nog de "makkelijkere" vernieuwingen.

[Reactie gewijzigd door wackmaniac op 14 april 2010 18:29]

Je weet toch wel dat de OS met GUI bijna 1 op 1 is gejat van Xerox hŤ?
niet helemaal...
http://en.m.wikipedia.org/wiki/PARC_%28company%29#section_3

Ook interessant over dit onderwerp:
http://library.stanford.e...terviews/raskin/parc.html

[Reactie gewijzigd door edwingr op 14 april 2010 19:53]

Die eeuwige discussie of Apple het "gejat" zou hebben of niet. Ach, eenieder mag de overeenkomsten tussen Apple en Xerox interpreteren zoals hij wil, ik heb mijn woorden bewust zorgvuldig gekozen:

"in principe de doorbraak van OS met GUI".

Mijn belangrijkste punt hier is dat Apple de (commerciele) mogelijkheden van een GUI inzag. En Xerox niet. Dat is technische vooruitstrevendheid.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 14 april 2010 20:21]

Apple gebruikers willen vaak een Apple product.
Omdat dan alles goed op elkaar aansluit. Ipv dat je allerlij tussenoplossingen moet verzinnen.
Apple heeft nooit een technisch vooruitstrevend product gehad.
Vind ik een fors statement om te maken. Verdiep je eens wat meer in andere producten van apple. Een tijd terug was er zelfs nog een review waaruit bleek dat XP op Macbooks beter draaide dan op vergelijkbare PC notebooks.
Heb je voor mij een link? Heeft Apple alle hardware gemaakt zoals CPU, Geheugen, Moederboard enz?
- http://www.nu.nl/internet...ta-laptop-is-een-mac.html (het is trouwens vista ipv xp, mijn fout)

- Logicboard's (moederboard) worden door Apple zelf ontworpen. Speciaal aangepast aan de formfactor van het systeem. Daardoor kunnen ze designs maken zonder daar veel compromis aan de hardware voor te doen zoals andere fabrikanten die zich aan *TX standaarden houden wel moeten.

- CPU en geheugen komen natuurlijk van anderen, maar welke laptopfabrikant maakt zijn product 100% in eigen fabriek?

Daarnaast was Apple voorloper met USB en Firewire. En komen ze ook met technieken als MagSafe en multitouch.
Apple heeft USB altijd erg lang afgehouden, omdat het alles zette op hun firewire.
Het moge duidelijk zijn dat USB toch wat verder is ingeburgerd dan firewire gezien de meeste filmcamera's nu ook met USB komen ipv firewire (firewire was altijd breed aanwezig bij de filmapparatuur).
MagSafe en Multitouch zijn technieken die niet door Apple zijn uitgevonden (al is 'magsafe' wel een merknaam van Apple), maar door Apple als eerste zijn gepatenteerd in gebruik in het specifieke gebied.
Maar goed, het is wel aan Apple toe te kennen dat ze als eerste dergelijke technieken toepassen in de mobiele industrie.
eeh apple was de eerste fabrikant die 100% usb koos en de legacy poorten wegliet. (imac g3, 1998)
Apple heeft samen met IBM en motorola de G3 G4 en G5 CPU's ontwikkeld. De afstammelingen van deze chips zitten nu in de wii de xbox360 en de PS3 (en niet te vergeten in een aantal van de top super computers).

Het merendeel van de PCB's in Apple producten zijn ontworpen voor en door Apple en hoewel ze opnieuw voor het merendeel bij foxconn gemaakt worden zal je niet een Apple PCB of directe copy daarvan in een andere computer tegen komen.

De software voor Apple computers is (hoewel op basis van BSD) ontwikkeld voor en door Apple en als je dit vergelijkt vanuit een eindgebruikers oogpunt dan is MacOS X toch echt wel de betere BSD spawn.

Last but not least de CPU in de ipad is de Apple A4 (een op ARM gebaseerde chip) ontwikkeld voor en door Apple.

Apple heeft revolutionaire producten ontwikkeld en hoewel dit meestal een combinatie van software en hardware beslaat zijn ze op bijde vlakken meerdere malen voorloper geweest dit heeft niks te maken met persoonlijke voorkeur maar met objectieve feiten.

Edit:
Dude!, ik wordt niet goed van de moderators hier make up your mind!
Deze post is inmiddels al ten minste vier keer veranderd van +1 naar 0 en weer terug ... het lijkt er op dat er een aantal mods zijn die heerlijk anti zijn.

[Reactie gewijzigd door hemelskonijn op 15 april 2010 02:30]

Afgezien van wat branding heeft Apple vrij weinig met de ontwikkeling van de PPC CPU's te maken gehad. Dat is net zoiets als ATI GPU's IP toekennen aan bv. Club3D.
Nou, dat is ook Apple en Motorola te weinig eer toe kennen, het was toch de Apple, IBM, Motoralla Alliance? http://en.wikipedia.org/wiki/AIM_alliance
maar die software sluit aan op die hardware, hoe zit dat bij de concurrent ? dat gaat helemaal nergens over - hoe "beter" de specs hoe beter het produkt ?

dacht het niet.

zoals android - vijftigduizend verschillende formfactors en specs. de ene heeft deze resolutie, de ander dat, die heeft gps, die niet, die heeft een camera aan beide kanten, die niet blablabl etc etc.

Ga daar maar eens een applicatie voor ontwikkelen, het word echt helemaal niks.

Nu ik het daar over had: content, dat is waarom deze fantastisch iPad (ik ben in het bezit ja) het gaat maken - er zit een community + business achter die dit platform drijft en laat bloeien.
zoals android - vijftigduizend verschillende formfactors en specs. de ene heeft deze resolutie, de ander dat, die heeft gps, die niet, die heeft een camera aan beide kanten, die niet blablabl etc etc.

Sommige mensen houden ook van keuze, hou je daar rekening mee?
Apple gebruikers willen vaak een Apple product
Lijkt me alleszeggend. Hun klanten zijn blijkbaar tevreden.
Apple heeft nooit een technisch vooruitstrevend product gehad
Ik vraag me wel af welke bedrijven/producten in jouw ogen wťl vooruitstrevend zijn als Apple dat niet is.

Innovatie is niet hetzelfde als 'uitvinden'. Innovatief kun je ook zijn door bestaande concepten op een nieuwe manier toe te passen of tot iets geheel nieuws samen te voegen. De meest innovatieve oplossingen steken vaak zo simpel in elkaar dat je het zelfs als iets vanzelfsprekends ervaart.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 14 april 2010 16:57]

"Apple heeft nooit een technisch vooruitstrevend product gehad."
Je mag mij altijd een gsm tonen die net zo responsief is op aanrakingen als een iPhone..
Wat ben je trouwens met killer hardware als je inferieure software hebt?
Mijn oude SE K800i!
Knopje indrukken en hij doet het, met tactile feedback!!! :P

En veel belangrijker, hij maakt veel betere foto's!
Vraag ofwel schaarste creŽren van een product is al een hele oude marketingtruc die absoluut werkt. Bij het creŽren van zo'n situatie bij een populair product is het bijna een automatische reactie dat de vraag naar het product stijgt, er wordt dan een soort vals gevoel van exclusiviteit opgewekt.

Lisadr bedoelt het dus absoluut niet als een Apple bash, zo vat ik het iig niet op, het lijkt er gewoon sterk op dat Apple dat trucje uithaalt. Er staat Apple weinig in de weg om op korte termijn de productie op te voeren...Want laten we eerlijk zijn, als Apple ergens goed in is, (of je nou fan bent of hater) dan is het wel marketing, het heeft in eerste instantie nog niet eens wat te maken met de kwaliteit van hun producten.

Men wist bijvoorbeeld al 2 jaar van tevoren dat de iPhone eraan zat te komen, zo erg werd het toestel gehyped. Of let bijvoorbeeld eens op hoeveel non-nieuwsberichten er over producten van Apple verschijnen, iedere keer kleine beetjes info laten doorlekken. Daar zijn ze bij Apple gewoon superslim in...
Neen, hij heeft gelijk. De vraag is zelfs lager dan wat sommige analisten hadden voorspeld (tot 600000 op de eerste dagen). De vraag kan dus niet onderschat zijn. Hier doet men hetzelfde als met de iPhone. Doen alsof je niet aan de vraag kan voldoen, gecombineerd met de berichten dat het toestel de eerste dagen goed verkoopt doet mensen denken dat het wel een zeer goed apparaat moet zijn. Bij de iPhone bleek men uiteindelijk gewoon magazijnen vol te hebben terwijl er in de winkels een schaarste was.
Zelfs 600.000 is laag eigenlijk.
nieuws: 'Touch Diamond verkoopt beter dan iPhone 3G'
Daar wordt gesproken over 100.000 Touch Diamond's en Iphones, en dat is alleen voor NL, 1/20ste van de bevolking van de USA.
600.000 in een week versus 100.000 in een jaar is wel even een verschil he...

Niet met bronnen op de proppen komen als je zelfs niet eens de moeite neemt om ze door te lezen.
De vergelijking gaat zeker wel op, bericht is van eind september, en de Diamond heeft als eerste vermelding 7 mei in de PW.
Ongeveer 5 maanden, dus 20.000 per maand in Nederland.
Dat de VS ongeveer 20 keer zoveel inwoners heeft wil ik wel geloven, dus zou dat ongeveer 400.000 per maand moeten zijn. Aangezien de Apple sowieso in de eerste week goed verkoopt is vrij logisch gezien pre-orders van apple-fanaten valt het te verwachten dat de verkoop ondertussen wat zal zijn ingezakt.

Doen ze het alsnog goed, maar de echte vergelijking maken kan pas over 5 maanden. :)
Men zit nu al bijna op 500-600.000 orders en dat noem ik nog steeds wel "in de eerste dagen". Afgelopen zaterdag is het ding pas op de markt gekomen. Dat analisten dit hadden voorspeld zegt natuurlijk niets en dat weet Apple ook wel, die hebben vermoedelijk hun eigen onderzoeken uitgevoerd. Bovendien is de vraag naar een mobiel altijd vele malen hoger, bij iets als een iPad (een formfactor die nog nooit is aangeslagen) is het risico veel groter en dus ook het risico om met grote voorraden te blijven zitten. Ik geloof dus best wel in een tijdelijk tekort, heel logisch zelfs als het echt aanslaat.
De week ervoor bedoel je.

En de iPad verkoopt nog steeds goed, kijkende naar de 74 dagen die de eerste iPhone er over deed om 1M te halen. Ik wacht daarentegen wel tot de 3g-versie uit is (en de iPad gejailbreakt is + nieuws dat 4.0 ook gekraakt is) voordat ik 'm koop, want met een jailbreak is een iPad honderd keer handiger.
je hebt hem niet, maar je weet wel dat ie met een jailbreak wel 100x handiger is ???/

W T F.

Ik heb hem wel en vind hem bijzonder handig zonder jailbreak - what gives ?
Hoe kom je erbij dat dit geen goede PR is! Dit is het toppunt van goede Marketing, PR enz.. Kijk eens naar de geschiedenis van de fabrikant. Dan zie je bij ELKE lancering van een nieuw product dit soort taferelen.. Ook 1 van hun strategieŽn is het doodzwijgen van problemen. Gewoon niks zeggen en het over laten waaien en in de achterkamer een oplossing verzinnen op het probleem en later een update aankondigen....

DIT IS MARKETING MARKETING EN NOG EENS MARKETING!!
Kan wel wezen, maar feit is dat er nu te weinig van die dingen zijn. Apple gaat niet op het hoogtepunt van de hype bewust de levering vertragen.
Kijk, ook Apple kan niet voorzien hoeveel er moeten worden gemaakt en is bovendien afhankelijk van een heleboel toeleveranciers. De eerste batch is er sneller doorheengegaan dan ze dachten, en er zijn ongetwijfeld nog wat toeleveringsproblemen opgedoken en nu moeten ze dus uistellen. Het is mooie marketing ja, MAAR NIET MET EEN VOOROPGEZET PLAN.
Daar denk ik toch zeker wel anders over. De producten van Apple kan je niet in een doorgaans concurrentiemodel opnemen. Dit stroomt met name voort uit de koppeling van producten die een Apple product met zich meeneemt, samen met de exclusieve features die hun producten bevatten. Dit kan je terugvinden in bedieningsfeatures (clickwheel, multi-touch). Dit waren en zijn nog steeds unieke selling points. Concurrentie probeert middels multitouch en het omzeilen van diverse patenten in de buurt te komen. Maar net als met bijv de Wii zijn en blijven het unieke features.

Wat dat betreft doet de iPad hetzelfde voor tablets als de iPhone voor smartphones. Voor de iPhone waren smartphones, 'niet zo smart'. Met veel r&d creŽert Apple een product voort uit een bestaand concept, voor een gehele nieuwe markt.

Om een lang verhaal nog langer te maken; het creŽren van vraag komt wat dat betreft zeker ten goede van hun producten. Het geeft de consument niet alleen het gevoel van exclusiviteit (bij aanschaf), maar ook een beeld van een zeer gewild product (zie de enorme wachtrijen bij iPhone/iPad launch).
De concurrent biedt niet zo'n goede tablet als Apple.
De concurrent biedt niet zo'n goede tablet als Apple.
Inderdaad. Anders zou de concurrent wel een schaarste hebben, en niet Apple!

Geweldige tactiek, van Apple.
Nog niet.

http://www.teleread.org/2...ion-ink-ten-inch-display/ zou echt wel superieus zijn naar mijn mening.
Wow, die is leuk!
Vooral de combi tussen een e-ink scherm en een soort lcd scherm is gaaf, naast alle ander features als full HD, gps en multitouch.

Voor mij wordt dit em eerder dan een ipad, helaas nog even wachten
De concurrent is er op dit moment niet. Maar kan wel komen.
Zoals:
-Wepad
-ICD Gemini
Er zijn er nog een paar maar die zijn niet beter als de iPad, deze wel.
Draaien op android OS is dus vergelijkbaar. En geen windows 7.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 14 april 2010 18:20]

Wat een bullshit. Apple heeft een mega grote voorsprong op imago gebied maar dat was het ook wel. Het leuke aan Apple is dat je bij hun producten in ieder geval weet dat je iets goeds krijgt. Andere producten kunnen beter zijn maar ook veel slechter.
Men wilt een Apple, simpel. omdat men weet dat wat je koopt gewoon werkt zonder te veel nonsense.
Echt, een handleiding nodig? hmm...
nog niet gezien.

We hebben het over touch OS
Zowel MacosX als Windows7 zijn dat!
ik denk dat je niet kan verwachten dat een compleet OS zonder handleiding kan. Bovendien is de noodzaak voor een handleiding afhankelijk van het niveau van de gebruiker en wat hij er mee wil doen. dus ik denk dat je opmerking een beetje misplaatst is.
En voorbeelden van nonsense bij windows? De driveletter van een extern station veranderen in start -> configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer ->opslag -> verwisselbare opslag -> media ->rechtsklikken->etc vind ik een typisch voorbeeld van de Windows filosofie.

ofwel: http://geekandpoke.typepa...rom-tsahi-leventlevi.html :P
Onder Windows:
Rechtermuisklik Deze Computer -> Beheren -> Schijfbeheer
Rechtermuisklik op schijf die je wil aanpassen -> Schijletter aanpassen.

Even vanuit het engels vertaald, dus als je het niet helemaal klopt, sorry.
Ik vind het niet omslachtig, jij wel?
Het is maar precies waarvoor je het gaat gebruiken.

Veel specialistische programmatuur is toch echt alleen voor Windows geschreven en dat heb je niet veel aan een Apple OS op een tablet. Die gaan dan gewoon voor een Windows 7 tablet PC.
Zoals?

Ik ken voldoende Apple gebruikers die in een zeer gespecialiseerde sector werken, tandartsen, onderzoekers, ziekenhuizen, en diverse onderzoeksinstellingen die vragen om zeer specifieke software. Laten die gespecialiseerde softwarepakketten nu ook gewoon voor Apple gebruikers beschikbaar zijn....

Doe dus niet alsof er enkel en alleen voor Windows geprogrammeerd wordt, want dan zit je er flink naast!
Ja, maar Apple OS betekent niet Apple OSX. De applicaties geschreven voor OSX zijn niet op Apple OS te installeren!! Deze tablet is meer bedoeld voor internet/ e-mail/ simpele office toepassingen/ boek lezen en entertainment. Niet alleen voor zakelijk gebruik. Op de Windows 7 gebaseerde tablets kan ik me wel voorstellen dat daar voor de zakelijke markt wel vraag naar is.
De twee operating systems van Apple noemen iPhone OS (voor de iPhone, iPod Touch en iPad) en Mac OS X. Apple OS bestaat niet.

Het klopt wel dat Mac OS X applicaties niet zomaar op IPhone OS draaien.
Eigenlijk heet het iPhone / iPad OS gewoon OS X. Het OS dat gebruikt wordt op de laptops, desktops en dergelijke heet Mac OS X.
De 'core' is van beide systemen dan ook gelijk, enkel is het geoptimaliseerd voor mobiel gebruik / ARM en een touch GUI.
Dat klopt niet,

Mac OS X = desktop versie
Iphone OS = mobiele versie
OS X staat voor OS 10, het 10e OS van Apple, die X hoort dus echt niet achter iPhone OS ! ;)
Het iPhone OS heeft dezelfde kern als Mac OS X. Het is vooral geoptimaliseerd om mobiel te gebruiken maar de kern is bijna hetzelfde als Mac OS X. Vandaar dat apple het ook wel Mobile OS X noemt.

Nu even genoeg over de naam.

De applicaties zijn inderdaad niet voor Mobile OS X geschreven. Echter zijn er wel al een hele hoop gespecialiseerde applicaties voor Mobile OS X beschikbaar en het is maar een vraag der tijd tot deze in een speciale iPad versie beschikbaar komen.
Een paar voorbeelden:
http://www.airstriptech.com/
http://www.3d4medical.com...tem-application_APP1.html
http://itunes.apple.com/a...k-manual/id309621223?mt=8
http://itunes.apple.com/a...ctionary/id301866347?mt=8

En zo zullen er nog veel meer applicaties zijn waar deskundigen wat aan hebben.
@popster: Ik geef je de uitdaging dat in de sector te doen waar ik werk, industriele automatisering. Daar worden nog doosjes met windows server 2000 geleverd omdat die software nergens anders op draait en door de leverancier het halve OS verbouwd is...

On topic: jammer voor de appel gebruikers in europa, een alternatief is er wel, maar het blijft een alternatief. 't werkt gewoon anders, dus geen naadloze integratie met alle Apple software en producten die wel op de IPad draaien. Als je m daarvoor wilt hebben zul je moeten wachten, anders kan een alternatief net zo goed of zelfs beter zijn.

[Reactie gewijzigd door plukke op 14 april 2010 16:08]

Je gaat me toch niet zeggen dat de 'Karl Kaps Microscoop' en de "Refurbished Dexta Oral Surgery Chair" ook als OSX uitvoering beschikbaar zijn?
Je geeft toevallig 2 voorbeelden die windows only zijn en waarschijnlijk niet onder windows 7 draait . er wordt ook wel eens unix/linux in de medische wereld gebruikt. Dit kan theoretisch dan ook op een Apple computer draaien.
Trouwens al eens gezien dat het aantal medische apps (aangepast) voor iphone OS groeiend is? Ik geloof niet dat er zoveel is voor een windows mobile os.
Je geeft toevallig 2 voorbeelden die windows only zijn en waarschijnlijk niet onder windows 7 draait .
Niet onder Win7, want? XP mode, anyone?
daar zijn tablets toch ook helemaal niet voor bedoeld in eerste instantie... en over welke grootte van doelgroep hebben we het hier... marginaal..
Maar waarschijnlijk is die 'specialistische programmatuur' niet te gebruiken met een touchscreen, dus je 'Windows 7 tablet PC' gaat hier niet helpen...
je weet toch hoop ik wel dat een touchscreen een aangedreven MUIS is ?
Als die software met muis control werkt, werkt dat wel zeker dus ik vind je opmerking beetje vaag.
Enkel bij 'resistiefe' singletouch is dat zo. Bij multitouch is het al geen 'muis' meer. Hoewel je ťťn vinger wel zou kunnen simuleren als muis.
Het feit dat iets makkelijk aan te klikken is met een muis betekend niet dat het even makkelijk met enen vinger aan te raken is. Dat is eerder het probleem.

Niet geoptimaliseerd voor touch dus (ook al zou het technisch gezien moeten werken)
Veel succes dan met het porten van de controle-systemen van de LHC naar OS X of Windows. Wat? Ben je na een jaar nog steeds bezig? Dat is wel heel erg fail hoor [/sarcasme]
Je neemt de woorden uit mn mond.. ;)
Velen vinden dit natuurlijk jammer (ze wachten al zo lang), maar ik vind het schitterend nieuws. Een iPad is voor mij zowiezo pure luxe, puur voor de heb en de mooie content die er voor uit komt (bekijk bijv. eens de recente release van Alice in Wonderland, als boek: link), dat is de toekomst en daar hoopte ik op. Als de iPad een succes wordt, en dat begint er sterk op te lijken, houdt dit betere en toenemende support in, meer van dit soort mooie content en een succes voor een tablet als formfactor an sich.
Nou ik vind het niet echt schitterend nieuw dat we nog langer moeten wachten. Dat het een suc6 is is alleen maar mooi, misschien zakt de prijs dan nog wat voordat hij in de EU komt omdat ze de producktie moeten verhogen. Beter inkoop van onderdelen dus betere marge qua prijs. Hebben we daar nog een voordeeltje ;) Vrees alleen dat ze dat niet gaan door berekenen...

[Reactie gewijzigd door bonus op 14 april 2010 15:47]

Ik heb veel liever een product dat een maandje of wat later op de markt komt en waarvoor ik meer dan voldoende content beschikbaar heb (het NRC kan bijv. ook nog even lekker verder tweaken aan hun app), dan dat ik het nu heb en er 2 apps in een store staan, bij wijze van spreken.
Het is niet omdat Apple zťgt dat het een succes is, dat dat ook automatisch zo moet zijn.
Het is te vroeg omd aar al over te oordelen.

Volgens mij is de kans groot dat Apple een kunstmatige schaarste probeert te creŽren.
Daarmee zeg ik niet dat het apparaat niet goed is! Ik wil alleen zeggen dat de huidige (vermeende) schaarste niet 100% zeker te wijten is aan een succes van de iPad.
Je kunt de iPad niet in een licht van succes stellen, als product heeft het ding nu eenmaal een gegarandeerde markt. De Apple markt. Zeer merk gebonden, loyaal, en Apple speelt prima in op de behoeften van die markt, en stuurt die markt ook prima aan.

Simpel gezegd, er is geen twijfel mogelijk dat de iPad voor Apple een succes zal zijn.

Veel interessanter is het om te kijken naar het concept van een tablet, verspreid over merken, markten, implementaties, etcetera. Daar zijn interessante trends te ontdekken, met zowel potentieel voor succes als falen. Het is nu niet zo dat de iPad het concept geÔntroduceerd heeft, en dat Apple de enige fabrikant is van Tablets.

Als form factor en concept heeft de tablet pc een prima potentiŽel, Apple heeft het wat makkelijker als andere partijen op die concept market, gezien het gegeven dat anderen nu eenmaal geen eigen markt hebben. wePad, Joojoo, Hanvon, etcetera, opereren in een veel meer diverse markt. Dat heeft kansen, maar ook gevaren.
Het voordeel wat Apple heeft is een reputatie en distributie kanaal, maar denk je echt dat 500.000+ mensen alles kopen wat Apple presenteert? Dat is natuurlijk ook de reden dat de AppleTv zo'n waanzinnig succes is?

Ik ben het met je eens dat het interessant is om te zien wat er verder met de markt gebeurd, maar het is naÔef om te zeggen dat Apple niks nieuws heeft geÔntroduceerd. Het is een feit dat eerdere pogingen om een tablet als laptop hybride te maken jammerlijk zijn gefaald, en dat dit een nieuwe en originele poging is om een tablet als puur media-consumptie device neer te zetten.
Die poging lijkt vooralsnog stukken beter aan te slaan.
Marketing door het beeld te creeeren van schaarste. Klassiek Apple verhaal. In het artikel over de levering van beelschermen is toch te lezen dat er in totaal minimaal 900.000 schermen worden afgeleverd. Introductie van de iPad buiten de VS zal mogelijk ook nog hangen op content afspraken met bedrijven.
Niet echt klassiek Apple lijkt mij, vele bedrijven zouden dat doen. Al geloof ik best dat het ligt aan een te grote vraag, je moest eens weten hoe duur het is om voorraden aan te houden. Daar wordt dus altijd een schatting gemaakt, op basis van allerlei onderzoekjes. Die blijken nu niet helemaal te kloppen en dat is alleen maar slecht voor Apple, gezien zoveel mensen wachten en maanden een hele lange periode is, men zou dan kunnen switchen naar iets anders.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 14 april 2010 15:39]

Akkoord. Dat je niet met een voorraad wil blijven zitten bij tegenvallende verkoopcijfers kan ik begrijpen. Maar als het hier zo bang voor is, waarom heeft Apple dan niet 2 maal zoveel iPad's als nu geproduceerd en de release wereldwijd gemaakt. Zelfs met tegenvallende cijfers hadden ze dan waarschijnlijk niet met een voorraad gezeten. Die 500.000 iPads zijn geproduceerd, verkoopsucces of niet. Die extra 500.000 iPads waren wereldwijd dan ook wel verkocht.

Nu zit dus
A ) Amerika met een productietekort en ontevreden klanten en
B ) Europa met een uitstel van release.

[Reactie gewijzigd door tomtom137 op 14 april 2010 16:14]

Hoe moeten ze die in hemelsnaam produceren?? Foxcon (of welke fabriek het ook mag maken), draait op volle toeren. Het is niet dat je ff in een paar weken nog een extra lijn op kan zetten om de productie te verdubbellen..
Zo klassiek, je stelt het wereldwijd op de US of A na... een maand langer uit... denk je echt dat de mensen dus buiten de US of A daar nu 'sneller' een iPad door gaan halen? Dat is toch .. onzin?

En ach... als hij wel uitkwam hier, meteen, en er werd nog minder aan de vraag voldaan, dan kwamen exact dezelfde reacties bovendrijven.
Ik vind het maar vreemd, ik geloof dat ik bij de talen die voor de iPad beschikbaar waren toch echt "dutch" zag staan....
Ja, dus? Hij komt hier ook gewoon uit hoor, alleen iets later.
Ik vond 't gewoon een beetje vreemd, wel de taal klaar hebben voor de iPad maar dan de release uitstellen.

Ik wacht wel op de iPad 2g :Y) of een vergelijkbaar product met android erop.

Mijn macbookje en htctje doen 't vooralsnog prima voor thuis en onderweg:]
of een vergelijkbaar product met android erop.
Was de WePad al wel beschikbaar? Die beschikt over Android.

Wat nog zou kunnen, is dat er nog een Europese variant gemaakt moet worden. De regels in IsraŽl zijn hetzelfde als in de EU, en daar mogen ze nu niet binnen dus volgens de regels zouden ze hier op dit moment ook niet zijn toegestaan.
Europa heeft geen problemen met de iPad en mogen dus hier wel geÔmporteerd worden.
Zolang ze aan wet- en regelgeving voldoen, op veel punten zijn die anders en vele procedures zijn anders. Maar goed, elke hardware fabrikant heeft daar mee te maken, en zorgt ervoor dat hij dit soort zaken in zijn planning mee betrekt.

Het kan prima zijn dat er aanpassingen vereist zijn, ten slotte hanteert men in de EU andere protocollen en regels dan bijvoorbeeld in de VS. Zie het voorbeeld van Israel, dat soort issues is waarom fabrikanten altijd een gecontroleerde release doen, per land/zone. Veelal met - naar gelang de planning - gebruik van uitbreiding van productie op andere locaties.

Enfin. Met een dergelijk management, planning, ervaring en al dat bij elkaar, lijkt het me heel sterk als Apple "de vraag onderschat zou hebben" :) Apple is een kei in het garanderen van zijn eigen markt, het is het fundament van het bedrijf ten slotte.
Ik zou me heel erg verbazen als de uitwerking ook maar iets afwijkt van de interne planning.
Ehh ze leggen toch de nadruk op de grote vraag. De productie ligt blijkbaar te laag om de gestelde beschikbaarheid te halen.
Tja 1 x vertalen naar het Nederlands is nu net even iets eenvoudiger dan het bakken van een paar miljoen chips, schermen ( hebben net Samsung als 2e leverancier geselecteerd), geheugen en noem maar op.
Dat de taal er is heeft totaal niks met de release in een bepaald land te maken. Hij komt wel in Nederland, maar het is niet erg duidelijk wanneer. Dat de taal er in zit kom door dat Apple alle producten over het algemeen met alle beschikbare talen levert. Je krijgt dus 1 pakket, waar alles in zit. Geen vage versies/edities.
Nog nooit van language packs gehoord?
Yep, op de allerduurste versie inderdaad wel.
Als je nieuwe Macbook Pro modellen wereldwijd op hetzelfde moment kan uitbrengen, dan kan dat toch ook wel met de iPad zonder 3G?
Klopt.

Daar hoort een flink productie proces bij. Dus;

Of gigantische capaciteit inkopen en veel produceren (indien mogelijk) = groter risico mocht het niet aanslaan.
Of voorraden over een langere termijn laten opbouwen voor een grootschalige release = product verouderd en andere bedrijven die graantje mee kunnen pikken.
Of gelijkmatige release waarin een product gehypt kan worden, bruikbaar bewezen kan worden, eventuele laatste flaws eruit gehaald kunnen worden.

Je praat over een half miljoen units van een totaal nieuw (geen enkel bedrijf ervaring mee) product. Dat produceer je niet zo 1-2-3.
Kom op, dit soort productie heeft een voorbereiding compleet met testen en scenarioplanning van productie schema's en processes :) Bovendien heeft Apple heel wat ervaring opgebouwd met dit soort productie. Niet 1-2-3 nee, maar problematisch / experimenteel / riskant? Nee.
tsjaa apple had dit aan kunnen zien komen.
die iphone was ook zon groot succes dus je kan mij niet vertellen dat apple dit helemaal niet verwacht had.
volgens mij zit er gewoon meer achter.....
De iPhone was logischer om te voorspellen dan de iPad denk ik. Een tablet is nog nooit aangeslagen, een mobieltje des te meer. Dus men rekent uiteraard voorzichtig om niet met te grote voorraden te blijven zitten.
Volgens mij is dit allemaal de schuld van Evan ;)

Maarja, zat er aan te komen natuurlijk. Mocht lijden dat ze dat hier in europa ook eens deden, dingen eerst voor een half jaartje hier uitbrengen en dan pas elders. Weten ze aan de overkant van de sloot ook eens hoe dat voelt.

Ik zal er geen nacht minder om slapen, maar dat hele gedoe van andere release-date's en de uitstel daarvan evenals het alleenrecht hebben op het uitbrengen of verkopen van een product moet naar mijn mening maar eens afgelopen zijn.
Denk dat je toch de spijker op zijn kop slaat.
Er zijn uiteraard geen officiele cijfers van hoeveel nu via grijze import bij de consument komt. T.net bezoekers zijn dan misschien ook niet geheel representatief voor de consument.

Maar als je ziet hoeveel er alleen al door medetweakers zijn besteld de afgelopen dagen, en wellicht ook in andere landen, dan lijkt het me heel realistisch, dat de verkoop in de US zo goed is door die grijze import.

Door het uitstel zal dit effect wellicht nog groter worden.
Misschien dat het zelfs financiele voordelen heeft, er zijn in ieder geval een paar Amerikanen die hun persoonlijke graantje meepikken.
Wat ik zo raar vind: op de website van Apple Nederland wordt al lang en breed reclame gemaakt. Op de voorpagina staat al de iPad.

Maar in de winkel staat hij niet eens beschikbaar als "pre-order". Sterker nog, er is niet eens een prijs of een datum bekend. (Nou ja "ongelooflijke" prijs, roept de marketing, maar dat moeten we nog maar eens zien).

Onhandig voor Apple, ze hadden op die plek ook hun andere produkten (zoals de nieuwe Macbook Pro) kunnen promoten en pas wanneer de iPad voor pre-order beschikbaar is, deze op de voorpagina zetten.
Vond ik ook, maar ik denk dat dat een beetje te maken heeft met het feit dat Apple wereldwijd de sites een beetje hetzelfde wil hebben. Hij komt hier uit, dus was een wereldwijde promotie logisch. Alleen of dat ook handig is vanuit marketing-technisch oogpunt, is zeer de vraag, als je nu naar de site surft op het moment dat de iPad te koop is, zal het toch met iets minder hartkloppingen gepaard gaan (en klik je toch iets bewuster op de koop-knop).
Ik vraag me af of de meeste mensen wel weten waarom de introductie van de laatste Apple producten binnen de benelux zo laat plaatsvinden? De Benelux is voor Apple een hele belangrijke locatie vanwege de vrijwel 100% dichtheid vwn breedband-Internet, 3G-mobiel dataverkeer, superieure infrastructuur etc. je zou zeggen dat ze dan hier vanwege deze redenen eerder producten introduceren, maar dat gebeurd niet omdat de failrate qua marketingimpact hoger kan uitvallen. Stel je voor dat jij al koper info krijgt dat een product niet naar behoren functioneert in de Benelux (met haar super infrastructuur) en stel je woont in de VS…dan ga je je afvragen of zo’n product dan wel goed werk in een omgeving met een inferieure data-omgeving. Ik verzin dit echt niet zelf. Het is een pure marketing afweging van Apple (zij hebben ook een kei van een marketingspecialist in dienst). Het heeft ook niks te maken met contracten met third parties. Voor de benelux moet een product gewoon klaar zijn.
Leuke theorie, maar hoezo verzin je dat niet zelf? Ik heb er nog nooit op die manier over gehoord. Bovendien is de iPad op dit moment alleen maar wifi-enabled, dat is buiten de BeneLux ook prima hoor. Als een product hier niet goed werkt vanwege een probleem met de iPad, dan zal het in de VS (een veeeeel grotere markt) hetzelfde zogenaamde effect hebben. Een slecht werkend product is een slecht werkend product en zal altijd een flinke negatieve invloed hebben op een bedrijf.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 15 april 2010 09:29]

Ik vind het een interessante gedachte!

Voor Apple is het dan ook goed om hier direct een 3G te hebben, misschien zelfs met telefoon aanbieders en sponsoring (hoe noem je dat officieel?)
Slecht nieuws voor diegene die wilde wachten met aanschaffen tot ze hier gereleased worden. Denk dat de grijze import nu veel groter wordt en er veel mensen in de toekomst problemen gaan krijgen met garantie omdat ze niet kunnen wachten (dit is natuurlijk niet het probleem van apple)
Slecht nieuws voor diegene die wilde wachten met aanschaffen tot ze hier gereleased worden. Denk dat de grijze import nu veel groter wordt en er veel mensen in de toekomst problemen gaan krijgen met garantie omdat ze niet kunnen wachten (dit is natuurlijk niet het probleem van apple)
Als je applecare neemt op een iPad heb je wereldwijde garantie, 3 jaar lang. Die 99 dollar is als je 'm grijs importeerd, of zelf meeneemt vanuit de USA, zeker het overwegen waard denk ik zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True