Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties
Submitter: mph_rbi

De Apple iPad is vanaf juli in Nederland te koop, zo meldt de fabrikant. De prijs van de tablet is nog onbekend, maar in Frankrijk rekent Apple 499 euro voor de goedkoopste versie. Het is onduidelijk of dat ook de Nederlandse prijs wordt.

De iPad is vanaf 28 mei in diverse landen te koop, maar negen andere landen, waaronder Nederland en België, zullen volgen in juli, aldus Apple. De fabrikant maakt niet bekend wat de prijzen van de diverse iPads zullen zijn in de Benelux, dat zal op een later moment gebeuren. De Nederlandse prijzen zijn nog onbekend, de Franse tak van Apple heeft wel de prijzen voor Frankrijk bekendgemaakt. De goedkoopste versie van de iPad zal 499 euro kosten, de duurste 799 euro. De Franse prijzen voor Apple-producten komen veelal overeen met wat in Nederland betaald moet worden.

Volgens een gerucht dat vrijdagmiddag de kop opstak, kunnen Nederlanders de iPad binnenkort voorbestellen. In de mailing, die vooral gaat over de commissie die webwinkeliers krijgen voor clicks op Apple-producten, staat dat de voorverkoop in de Apple Online Store komende maandag start. Dat gerucht lijkt nu onwaarschijnlijk. De levering in veel andere landen waar de iPad vanaf maandag te bestellen is, volgt eind mei. Nederland stond niet in de eerste rij landen waar de iPad zou worden geleverd, maar de tablet heeft wel Nederlandse en Vlaamse taalondersteuning in de firmware.

In de Verenigde Staten kon de iPad vanaf 12 maart worden gereserveerd, waarna de levering van de wifi-modellen op 3 april begon. Eind april kwam de 3g-versie beschikbaar. Vanwege leveringsproblemen stelde Apple de release in diverse andere landen, waaronder veel Europese landen, uit.

Update 19:33: Apple heeft een persbericht uitgestuurd met details over de leverdatum, waarop het bericht is aangepast. De Franse tak van de fabrikant heeft inmiddels prijzen bekendgemaakt, zoals BobEvers in zijn reactie aanstipte. Oorspronkelijk stonden hier Spaanse prijzen, maar die wijken geregeld af van de Nederlandse prijzen. In Nederland hanteert Apple wel vaak dezelfde prijzen als in Frankrijk

iPad 16GBiPad 32GBiPad 64GBiPad 3G 16GBiPad 3G 32GBiPad 3G 64GB
499 euro 599 euro 699 euro 599 euro 699 euro 799 euro

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

1 2 3 ... 6
Ik ben redelijk Apple-minded maar toch was ik sceptisch over de iPad bij release. Dat verdween heel snel toen ik er eentje in handen kreeg. De gebruikservaring moet je meemaken om te begrijpen wat de waarde van het apparaat is, de user interface is een droom en navigeren op een mobiel device heeft nog nooit zo fijn gevoeld.

Toch ga ik er geen kopen. Waarom niet? Voor een multimediadevice met een relatief high res scherm is de geheugencapaciteit in het basismodel schrikbarend laag. 16GB is evenveel als mijn iPhone en die is al te klein om mijn films en muziek op kwijt te kunnen voor een lange trip. Met videofiles die in de gigabytes gaan lopen (HD content) is 16gb helemaal niets, zeker niet als je er nog wat muziek en foto's op kwijt wil. De 64GB komt in de buurt van wat ik minimaal denk nodig te hebben maar is fors duurder.

Daarnaast vind ik de schermresolutie ongelukkig gekozen. Een breedbeeldverhouding was m.i. veel prettiger geweest. Videofiles hadden dan in native 720p afgespeeld kunnen worden op een fysiek grotere oppervlakte, in plaats van de net-niet HD 4:3 res die ervoor zorgt dat je kostbaar scherm real estate verliest bij breedbeeldmateriaal.

Ik hoop dat Apple dit corrigeert in een tweede release, en dan koop ik er zeker eentje.
Ik denk dat juist de prijsstelling van de iPad erg goed en scherp is gedaan dit keer. Waar in het verleden nog wel eens makkelijk afgegeven kon worden op enkele Apple producten die te duur zouden zijn voor te weinig, hebben ze dit keer toch echt wel iets langer erover nagedacht lijkt het. Zo hebben ze dit keer ervoor gekozen om én een vrij laagdrempelige prijs te nemen (dat is wel te zien aan het enorme initiële succes), maar óók een prijs die ervoor zorgt dat de concurrentie sneller de handdoek in de ring gooit (zie nieuws: Microsoft annuleert Courier-tablet en nieuws: 'HP staakt ontwikkeling Slate-tablet') of zich in ieder geval even flink achter de oren krabt of het de moeite waard en haalbaar is om zsm met iets vergelijkends op de proppen te kunnen komen.

En als laatste zal een (tot nu toe fictieve) vergelijkbare Androidtablet natuurlijk nooit de helft van het geld gaan kosten nu Apple als eerste de prijs heeft geset. Het zou iets goedkoper kunnen in dat geval, maar meer dan 20% goedkoper hoef je mijns inziens niet op te rekenen. Zo'n producent is ook niet gek :)

Dus ik denk dat je voor een vergelijkbare Androidtablet voor de helft van het geld toch een stuk langer moet wachten dan dat je misschien zou verwachten.
hij wordt waarschijnlijk ook geen 479. In Spanje liggen de prijzen meestal wat lager dan in Nederland (komt waarschijnlijk doordat de btw daar maar 16% is).
Nederland heeft meestal wel dezelfde prijzen als Frankrijk en Duitsland.

In Frankrijk zijn de prijzen als volgt:
wifi model 499/599/699
3G model 599/699/799

voor het franse persbericht:
http://www.apple.com/fr/pr/library/2010/05/07ipad.html
Ben wel benieuwd wat voor rijen dit gaat veroorzaken.

Ik snap eigenlijk nog steeds niet het nut van die apparaat. Het is eigenlijk een opgeblazen iPhone (met multi-tasking? :S) Ik vind hem te groot om zomaar even mee te nemen, dus hij zal thuis veel gebruikt worden als "gadget"
Ik zie het nut van dit apparaat niet helemaal....

Commentaar welkom!
(Ben geen Apple/M$ fanboy, dus dit is geen kritiek op Apple ofzo)
Je vraagt om commentaar dus bij deze:
De iPad is in ieder geval geen opgeblazen iPhone. De ervaring met het apparaat is heel anders. Ja hij is op het OS van de iPhone gebaseert en dat heeft juist heel veel voordelen. Zoals dat velen het iPhone OS al kennen en dus zo de weg zullen kunnen vinden. Maar dat het apparaat daardoor eenvoudig te bedienen is betekent niet dat het geen toegevoegde waarde heeft.
Het probleem met de iPhone en iPod tourch is juist dat ze zo mobiel en functioneel mogelijk moeten zijn. Echter gaat dat niet altijd samen. Zo is een 3,5" scherm soms toch wat klein voor urenlang browsen terwijl dat met een iPad prima kan. Het grootste voordeel van de iPad is dat je een groter scherm hebt inderdaad waardoor er veel meer goed leesbaar is zonder in te zoomen oid.
Het grote scherm van de iPad is dus eigenlijk juist het grote voordeel, hardwarematig is het dus misschien inderdaad een grote iPhone, behalve dat het iets sneller is etc. Softwarematig is dit niet het geval. De software is eigenlijk wel perfect te noemen voor het formaat scherm. Hierdoor kwam Apple dus ook op het idee om eBooks toe te laten op het apparaat. Nu is dit in iPhone OS 4.0 ook mogelijk maar door het kleine scherm is het niet fijn boeken lezen. Maar hierdoor is er nog een heel andere mogelijkheid de iPad te benutten opeens open: studieboeken. Ik denk dus dat studenten en misschien ook middelbare-scholieren hun boeken gaan inruilen voor een iPad. Het is erg handig voor in de les of tijdens het studeren omdat je ook meteen het internet tot je beschikking hebt om onduidelijkheden snel op te zoeken.
Het voordeel van een iPad t.o.v. een laptop is dat het veel directer werkt. Voor browsen en foto's laten zien etc. is de iPad beter omdat je gewoonweg een scherm hebt dat je direct kunt bedienen, je hebt geen hoek ofzo in het apparaat waardoor het meteen ongezellig wordt als je hem erbij pakt(bij een laptop wordt je toch een beetje afgesloten van de rest).
Dit is trouwens allemaal maar mijn mening over de iPad. Kan uiteraard verschillen van anderen ;)

Voor het browsgedeelte kun je nog eens naar het onderstaande filmpje kijken, daar legt hij aan het einde een iPhone naast de iPad en ja dan is wel duidelijk wat beter is om te internetten van de twee
http://www.youtube.com/watch?v=caTUPKJ5Zfo

Neemt trouwens niet weg dat de iPhone gewoon een goed apparaat is. Er zijn ook heel veel situaties te bedenken dat een iPad toch iets te groot is om mee te nemen oid.

@Trip.X(hieronder niet die hierboven ;) ) ik probeer juist aan te geven dat qua hardware de iPad misschien een grote iPhone is maar qua software is dat naar mijn mening juist een heel ander verhaal.
Daarnaast is de iPad ook prima te gebruiken voor andere dingen op school, programmeren etc. daargelaten maar bij een IT studie heb je ook vaak een vak als Wiskunde waarbij dan een iPad weer mooi in beeld komt.
Ook vind ik de iPad-software niet direct beter passen bij de iPad dan de iPhone-software bij de iPhone maar het gebruik van een iPad is gewoonweg heel anders. De iPhone-software is naar mijn mening erg goed zelfs voor het formaat maar de iPad heeft op veel momenten gewoon het voordeel dat hij wat bruikbaarder is omdat hij groter is. Ik vind voor beide apparaten dat de software perfect aansluit bij de hardware. Echter is op sommige momenten juist een iPad beter bruikbaar.

[Reactie gewijzigd door Denni op 7 mei 2010 15:09]

Daar heb je gelijk in, maar ik vind nog steeds dat de iPad een opgeblazen iPhone is. Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft, de software is bijna hetzelfde alleen het scherm is groter en de hardware is "geupgrade"

Ik denk dat men liever een laptop heeft op school, want ze zouden anders een iPad moeten nemen voor de boeken en nog een laptop voor andere dingen op school, terwijl je ook de boeken op je laptop kan zetten. Maar dit is mijn mening

Dat je afgesloten bent een laptop heb je gelijk in, het is alleen voor degene die "erachter" zit en bij een iPad is het voor iedereen, je legt hem op tafel en iedereen zou het moeten kunnen zien.

Als ik jou reactie lees kan ik concluderen dat jij de iPad beter vindt passen bij de software dan de iPhone niet aanvallend bedoeld
De software is het belangrijkste onderdeel van het apparaat. Plat bekeken hebben ze _inderdaad_ zoals je zegt 'gewoon een grotere iPhone' gemaakt. Alleen voordat ze de iPhone _en_ de iPad konden maken moesten ze ook nog 'even' een heel OS en een app store en alles eromheen maken. Het is niet voor niks dat iPhone OS zo goed bij zowel de iPhone als de iPad past, ik ga er van uit dat Apple al lang voordat de iPhone uberhaupt op de markt was, van plan was om er ooit ook een tablet mee te maken. Lange termijn visie dus.

Vandaar dat ik 'ze hebben gewoon een grote iPhone gemaakt' echt te makkelijk vindt, alsof de software zichzelf geschreven heeft ofzo, of alsof iemand ooit eens met zijn iPhone zat te spelen en ineens bedacht dat je ook best een tablet zou kunnen maken die hetzelfde werkte.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 7 mei 2010 15:40]

Als ik nog student was, dan zal de combinatie van een ipad NAAST de laptop de ultimate studie-omgeving zijn.

Ik kan me herinnneren dat in een ver verleden ik altijd boeken en ander documentatie naast me moet houden terwijl ik een opdracht moet uittikken.

De ipad kan perfect 790kg aan boeken bevatten. In fact, het kan alle documentatie van de hele wereld in zich houden en je de mogelijkheid geven om deze sneller te raadplegen dan wat voor boek dan ook.

iPad voor consumptie, laptop/desktop voor productie.
And again, een 'zwembad' is enkel een groter 'bad'... een 'park' is enkel een 'grote tuin'. Door iets groter te maken kan de beleving compleet anders zijn.
An iPad is a bigger iPod Touch the way a tsunaml is a bigger wave. :)
Je verwijst 3x dat de software is afgestemd op het formaat.. maar ik zie nergens in je hele stuk kenmerkende dingen wat mij zou overhalen om zo een apparaat te kopen.

Ik vind het zelf nog steeds niet intressant genoeg om 500+ eurotjes aan uit te geven.

Een rekenmachine van 500 euro.. ja... en eeum... programmeren doe je over het algemeen in een programma wat je daarna compileerd, en dat duurt jaren met zulke processor power.

Kom met nuttige argumenten ipv:
De iPhone-software is naar mijn mening erg goed zelfs voor het formaat
Mijn bericht is ook vooral bedoeld om aan te tonen dat de iPad niet zomaar een opgeblazen iPhone is. Daarnaast wil de ironie dat je net een zin uit mijn verhaal pakt die geen betrekking heeft op de iPad maar op de iPhone ;)

Ik zou je best willen uitleggen wat voor redenen je zou kunnen hebben om een iPad te kopen maar helaas is dit ook van je persoonlijke voorkeur etc. afhankelijk. Ik kan je wel uitleggen waarom ik hem ga kopen.
Ten eerste lijkt het me een erg mooi apparaat om gewoon lekker thuis op de bank te gebruiken. Het haalt niet je hele zicht weg en is daardoor niet meteen iets dat je afsluit van de anderen die op de bank zitten. Ook heeft het een groter scherm dan een iPhone waardoor het surfen toch wat fijner wordt.
Ten tweede ben ik van plan de iPad te gaan gebruiken voor mijn studie. Als boekenvervanger is hij uitermate geschikt en aantekeningen maken gaat er ook prima mee. Je kunt er ook snel iets mee opzoeken zonder dat je hem eerst moet opstarten omdat hij gewoon op standby staat.
Ten derde is het een goed apparaat om als webdesigner(of welk ander beroep waar je je klanten dingen wilt laten zien) je klanten je vooruitgang, schetsen, tijdelijke designs etc. kunt laten zien. Ook als je dan bij een klant bent kun je snel aantekeningen maken en de klant kan gewoon makkelijk meekijken. Een schilder kan bijvoorbeeld zo ook snel zijn eerdere werken laten zien.
Ten vierde(dit punt hangt een beetje samen met 3) lijkt het me een mooi apparaat om foto's te laten zien aan familie van bijvoorbeeld een vakantie. Je legt je iPad op tafel en start een diavoorstelling. Zo simpel is het. En omdat je hem gewoon plat op tafel kunt leggen is het daarvoor ook handiger als een laptop.
Ten vijfde kun je op je iPad ook makkelijk snel documenten en keynote-presentaties aanpassen. Hierdoor is de iPad dus ook geschikt om onderweg in de auto nog even aan je documenten en presentaties te werken. Volgens mij was er ook een numbers-applicatie maar daar heb ik nog niet echt naar gezocht.

Nogmaals dit zijn mijn belangrijkste redenen waarom ik een iPad ga kopen. Het zou heel goed kunnen dat jij zulke dingen helemaal niet nodig hebt/vind. Maar ik vind het wel van belang dat mensen niet gaan roepen dat ik het koop om het logo op de achterkant(zoals hierboven wordt beweert..)

[Reactie gewijzigd door Denni op 7 mei 2010 16:50]

Waarom moeten mensen jou gaan overtuigen over het nut van iets? Maakt het ons, of zelfs Apple wat uit als je de iPad niet koopt? Er zijn blijkbaar al miljoenen mensen die iets zien dat jij niet ziet. Misschien is het dan beter dat je niet achter de rij aanschuift, zodat er meer overblijft voor degene die wel graag een iPad willen.
Geen commentaar over het nut van dit apparaat, als je dat niet 'ziet', mis je het ook niet (nu niet tenminste) en heb je er kennelijk geen behoefte aan. Zoals begin 2001 nog niet iedereen 'behoefte' (zeg maar gerust afkeer tegen) had aan een mobiele telefoon.
Multitasking komt pas eind 2010 voor de iPad, als OS 4 voor de iPad beschikbaar komt.

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 7 mei 2010 14:39]

Ik denk dat OS4 toch echt wel eerder komt. Ze hebben nu al een Beta van de SDK, en in juni komt de nieuwe iPhone,
Klopt, maar tijdens de introductie van OS 4 werd vermeld dat het in de 'Fall' beschikbaar komt voor de iPad.
OS4 komt inderdaad van de zomer. Maar OS4 voor de iPad komt pas aankomende herfst. Duurt dus nog even.
Dat is alleen voor de iPhone. Mr. Jobs heeft tijdens de introductie begin dit jaar dat iPhone OS voor de iPad pas in de herfst van 2010 komt.
We hebben jaren zonder gedaan. Dus 'het nut' was er niet lijkt mij. ;) Daar hadden we al andere dingen voor (laptops, kladblok met potlood).

Nu is de ICT natuurlijk wel een toegevoegde waarde aan onze samenleving maar je kunt je afvragen of het nut heeft om alles maar te digitaliseren.

We moeten dan ook spreken over het nut in het algemeen van een tablet. En dan bedoel ik niet alleen de iPad. Enige nut is dat het makkelijk word in gebruik.
Groot gelijk, ik zie het nut er van ook niet in. Voor dat bedrag kan ik een laptop kopen dat veel meer kan... of een desktop systeem samenstellen dat nóg veel meer kan :)

Ik heb trouwens de vraag een keer gesteld aan een vriend van me die geneeskunde studeert en al een iPad heeft gekocht in USA. Hij was van mening het apparaat handig kan zijn bij zijn beroep: grote pdfdocumenten vluchtig doorkijken. Hij reist veel en hoeft zo geen encyclopediën mee te zeulen. Maar of je daar per sé een iPad voor nodig hebt...
Ik denk dat je het punt van zo'n apparaat mist en simpelweg niet tot de doelgroep behoort.

Het gaat er niet om of je met een laptop of iets anders hetzelfde kan, het gaat om de gebruikservaring en het laagdrempelige karakter. Geloof het of niet, maar heel veel mensen hebben een hekel aan computers. Een hekel aan computers, een hekel aan toetsenborden, een hekel aan muizen en een hekel aan operating systems. Maar ze houden wel van spelletjes, internetten, chatten, etc.

De iPad is een uitkomst voor zulke mensen, gewoon het ding oppakken, instant-on, doen wat je er mee wilt doen met niks anders dan je vingers, wegleggen. Een laptop is simpelweg een totaal andere gebruikservaring, die moet je opstarten, op je schoot zetten, met een muis/toetsenbord gaan klooien met vensters en startknoppen, programma's installeren met installers, enzovoorts.

Edit:
Laat ik er trouwens ook nog even aan toevoegen dat je met een netbook weliswaar een heleboel dingen kunt doen die niet op een iPad kunnen, maar het omgekeerde is ook zeer zeker waar. Veel toepassingen en gebruikspatronen die alleen voor de iPad beschikbaar zijn of komen zijn er simpelweg niet op de PC. Misschien vergelijkbare toepassingen die anders werken, maar dat is niet het punt. Het is een beetje als zeggen 'met een PS3 kan je ook gewoon xbox 360 spellen spelen'. In theorie misschien waar, hardware matig bekeken, alleen moet je het spel dan nog wel 'even' geschikt maken voor de xbox 360. En als je dan per se God of War III wil spelen dan heb je helemaal niks aan die wetenschap, want die 'toepassing' is niet beschikbaar voor de 360, op dezelfde manier dat je op je PS3 weer geen spellen kunt spelen met een WiiMote. En ga zo maar door...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 7 mei 2010 15:43]

Wat jij wilt zeggen, is dat je de Ipad nieuw uit de doos haalt. De batterij erin doet. Je drukt op de aanknop en vervolgens is die instant aan?

Volgens mij bedoel je gewoon de standby.
een ipad doe je nooit uit. En de standby vreet, in tegenstelling tot een netbook, geen stroom.

Mijn netbook met de beste accuduur is leeg na een twee nachten standby.

Mijn ipad is in "standby" sinds het moment dat ie de apple store had verlaten en een reis van 5 dagen had ondergaan voordat ie bij mij aankwam. Ik deed drukte op de powerknop en hij sprong uit z'n slaap. Met 100% accu op de teller.

Thuisgekomen om 13u smiddags heb ik de hele dag constant mee gespeeld, gelezen, bekeken, gesurft. Zeker 10 uur achter elkaar. Om middernacht had ie nog 20% accu over.

ps: en ZELFS als je het volledig uit wilt zetten, hij is weer terug in actie binnen 18secondes. Mijn laptop met een SSD-upgrade heeft 20s nodig om uit HIBERNATE te komen.

[Reactie gewijzigd door kmf op 7 mei 2010 16:20]

Mensen die een iPad kopen, kopen deze ook MEESTAL om het merk, Apple heeft een soort "must-have" factor bij vele mensen (producten zijn ook erg stijlvol :D)
Groot gelijk, ik zie het nut er van ook niet in. Voor dat bedrag kan ik een laptop kopen dat veel meer kan... of een desktop systeem samenstellen dat nóg veel meer kan :)

Ik heb trouwens de vraag een keer gesteld aan een vriend van me die geneeskunde studeert en al een iPad heeft gekocht in USA. Hij was van mening het apparaat handig kan zijn bij zijn beroep: grote pdfdocumenten vluchtig doorkijken. Hij reist veel en hoeft zo geen encyclopediën mee te zeulen. Maar of je daar per sé een iPad voor nodig hebt...
Het laatste wat je zegt is wel handig, maar ik denk dat je er vele goedkopere alternatieven zijn om zo iets vluchtig door te nemen (even als voorbeeld genomen). Zo kun je ook een kleine netbook nemen (maakt niet uit welke), deze zijn niet zwaar, kunnen waarschijnlijk meer en zijn meestal goedkoper dan een iPad.
Sorry hoor maar dat JIJ het nut van het apparaat niet inziet betekent niet dat de meesten het apparaat kopen omdat ze Apple zo tof vinden.. Ik vind dit een erg foute beredenatie en dan ook echt een non-argument. Zeg dan gewoon niets? Je maakt iPad-kopers nu namelijk indirect uit voor mensen die gewoon achter een merk aanlopen zonder er verder bij na te denken...
Het laatste wat je zegt is wel handig, maar ik denk dat je er vele goedkopere alternatieven zijn om zo iets vluchtig door te nemen (even als voorbeeld genomen). Zo kun je ook een kleine netbook nemen (maakt niet uit welke), deze zijn niet zwaar, kunnen waarschijnlijk meer en zijn meestal goedkoper dan een iPad.
Naar mijn mening is de iPad hier wel degelijk beter geschikt voor dan een netbook. Juist door het vloeiend-werkende touchscreen is de iPad hiervoor veel beter geschikt. De juiste plek in je PDF-bestand zoeken werkt erg fijn als je er gewoon met je vinger naartoe kunt bewegen in plaats van met een "muis"(touchpad) of met pijltjestoetsen/pageup-pagedown. Daarnaast is de iPad ook erg goed geschikt om anderen het meteen ook te laten zien. Waar je bij een netbook de netbook rond laat gaan of iets dergelijks draai je gewoon de iPad om en kan de persoon tegenover jou het lezen(kantelt direct vloeiend mee).
Ik denk dat die vriend die geneeskunde studeert meer plezier met een iPad zal hebben dan met een netbook en hij zal zijn keus heus wel goed hebben overwogen. Meestal stikken studenten niet in het geld..

Edit: @Rizon nee dat is juist helemaal niet een feit. Stel al zou het zo zijn dan zou het voor iedereen anders zijn en dus een mening maar het is gewoonweg niet zo. Ik vind het niet terecht dat alle Apple-gebruikers opeens worden uitgemaakt voor mensen die maar achter een merk aanlopen. Het totaalplaatje van een Apple-product is gewoonweg heel anders. Ja het oog wil ook wat maar dat is maar een onderdeel van een betere beleving. De combinatie van hard- en software van een Apple product is gewoonweg goed. Sommigen kunnen er misschien beter mee omgaan dan anderen maar Apple maakt gewoon goede producten die voor sommige mensen aantrekkelijk zijn, zij het om het design of om het feit dat het over het algemeen veel minder problemen (voor die mensen) oplevert. Dit is voor iedereen anders dus ik vind het echt onzin om alle Apple gebruikers maar over één kam te scheren.
Ja er zijn alternatieven voor Apple maar die hebben net als Apple hun voor- en nadelen. Ik zou persoonlijk bijvoorbeeld nooit een Android kopen omdat ik liever niet heb dat alles wat ik doe gebruikt wordt voor "betere advetenties". Daarnaast mist Android nog een paar details die bijvoorbeeld de iPhone wel heeft.
Ik hoop in ieder geval dat duidelijk moge zijn dat niet iedere Apple-gebruiker het product puur koopt omdat het van Apple is..

[Reactie gewijzigd door Denni op 7 mei 2010 15:15]

Juist in de medische wereld zijn tablets succesvol, dus er is zeker vraag naar machines waarmee je eenvoudig door een dossier kan bladeren. De ipad is een flink stuk goedkoper dan tabletpcs dus als apple voor de juiste software kan zorgen zie ik daar wel een markt. Maar die markt bestaat dus al. In veel andere situaties is de ipad niets meer dan een tool om de mail op de bank te kunnen lezen. Of dat nu de iphone succesvol gaat maken vraag ik me af .....
Zucht.
Ik zie ook het nut niet om een 8TB intern geheugen Pc met 1Kw voeding te hebben die een game op een resulatie van 30,000x15,000 draait.
Toch zijn er volkstammen die dat wel zien.
Ik zie ook het nut niet in van een Wii of Xbox 360, een Ps3 is toch ook een game computer?
etc.

http://chucksblog.emc.com...ads-did-to-my-family.html
"What iPads Did To My Family"
hier een post van VP van EMC.
(nogal een technisch bedrijf"
e Initial Reaction

My wife and kids summed it up in 30 seconds. "Oh no, Dad bought another toy". "Why do we need something else with a CPU in it?". "What does it replace?". And so on.

Within four hours, my wife was playing with the photo app, and sending pictures to people -- she'd be meaning to do so for a while. Tap, tap, tap. She was doing that from the back porch with a frosty adult beverage to complement the activity.

She was smiling.

That fun was followed by an extended Facebook session (she's a big fan, I don't use it). Tap, tap, tap. This was lying on the couch with a tennis match on. More smiles.

She left it on the table, and my 14 year old daughter (the artist in the family) started playing with an Autodesk illustrator app I had downloaded. Tap, tap, tap.

"Dad, this is cool". Tap, tap, tap. "Look at this!" My email is now filling up with her drawings.

My college daughter is home from school. Late that night, she grabbed it and ran up to her room. Tap, tap, tap. "Dad, I want one". "You do know, there's wi-fi everywhere on campus -- this would be perfect".

Are you starting to get the picture?
Ja, ik zie de picture wel. Het doet simpele taken prima en heel goed. Alleen snap ik niet wat een koper van een iPad op een website als tweakers doet. Immers tweakers eisen vaak wel meer diepgang in een apparaat. Het is leuk speelgoed voor in een gezin. Maar ik zou er zo op uitgekeken zijn.
Ik snap eigenlijk nog steeds niet het nut van die apparaat. Het is eigenlijk een opgeblazen iPhone (met multi-tasking? :S) Ik vind hem te groot om zomaar even mee te nemen, dus hij zal thuis veel gebruikt worden als "gadget"
Ik zie het nut van dit apparaat niet helemaal....
Ik was ook niet overtuigd en was van plan om hem binnen de twee weken terug te brengen als het zou tegenvallen.

Maar het blijkt dat touch en het formaat echt wel belangrijker zijn dan ik had verwacht.

Touch op de iPad is comfortabeler dan op de iPhone en blijkt toch een stuk natuurlijker te zijn dan een trackpad (zelfs het waanzinnig goede trackpad van een MacBook)

En het formaat is echt perfect: email lezen op mijn iPhone thuis doe ik niet meer zoals ik vroeger wel deed. Maar het is ook niet onhandig als een notebook of zelfs een netbook om op de schoot in de zetel te nemen. Watbdat betreft is het zoals een gewoon boek vastnemen.

Allemaal niet nodig, maar wel geweldig fijn om te hebben. En dan blijkt dat Steve het juist had: een iPad doet een aantal dingen WEL beter dan een netbook. (En veel dingen een stuk slechter.)

Of je voor die aantal dingen relatief veel wil betalen is een persoonlijke keuze. Voor mij in ieder geval volmondig wel.
Hoe werkt die 3G nou? Druk je er dan een simkaart in van T-mobile om te kunnen internetten over UMTS?
Nee, dat gaat zowiezo niet. Er moet een microsim in, dus zou je je huidige sim moeten afknippen/snijden tot microformaat. Waarschijnlijk werkt het dan wel, maar dan past je sim weer niet in je telefoon. Beetje one-way-lastig, dus.

Minstens zo spannend zijn dus de vragen wat KPN en Vodafone gaan doen. Kan ik een tweede microsim bij mijn huidige abonnement krijgen? Of moet ik dan een combi-internet-dongel contract nemen? En zijn er dan al microsims leverbaar?

Of toch maar PDAnet op mijn telefoon, en dan via wifi vanaf de ipad? Kan waarschijnlijk wel, maar lijkt me niet zo heel handig, eerst je wifirouter op je telefoon moeten opstarten en zo...
Raar dat de introductie af zou hangen van de Nederlandse en Vlaamse taal in de firmware. Ze kunnen toch ook gewoon de Amerikaanse versie eerst introduceren en later de Nederlandse versie? Of de Nederlandse taal later kunnen laten unlocken in de software.

Er zijn genoeg mensen die totaal niet zitten te wachten op Nederlandse taal ondersteuning in hun hardware, myself included.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 7 mei 2010 14:45]

Raar dat de introductie af zou hangen van de Nederlandse en Vlaamse taal in de firmware. Ze kunnen toch ook gewoon de Amerikaanse versie eerst introduceren en later de Nederlandse versie? Of de Nederlandse taal later kunnen laten unlocken in de software.
Waar lees je dat dan? De iPad heeft van begin af aan al alle relevante talen aan boord gehad, ook Nederlands.

Voor zover ik weet, brengt Apple altijd al hun meertalige software in 1 package uit, ook desktopsoftware zoals OSX, iWork, etc.
Voor zover ik weet, brengt Apple altijd al hun meertalige software in 1 package uit, ook desktopsoftware zoals OSX, iWork, etc.
Dat klopt, alle Apple software is multilingual voor zover ik weet. Je kunt het bij instalatie van Mac OS X ook selecteren. (zodat je geen overbodige talen installeerd, scheelt een gigabyte)
Sterker nog... mijn iPad uit US is gewoon NL!

(schiet me nu opeens pas te binnen... denk gekoppeld aan iTunes dan)
Er zijn mensen die totaal niet zitten te wachten op Nederlandse taal ondersteuning in hun hardware, maar het overgrote gedeelte van de mensen wel. Apple heeft echt wel nagedacht voordat ze dit doen.
Mensen zijn snel ontevreden als pas na een maand de update komt voor de Nederlandse taal, mensen willen graag een "compleet" product.
Ik heb de iPad al een tijdje, en daar staat gewoon standaart Nederlandse taal op.
Enigste nadeel is het verplaatsen van het apparaat dunkt mij, je drukt `m niet even simpel in je broekzak. Niet dat je dat met een laptop kan, maar ik zie het meer als een soort PDA maar dan in extreem groot formaat.

Was laatst ook een filmpje ergens op internet dat de iPad was aangesloten op een tv middels bluetooth - dacht ik - en dat je een vlieg spelletje op een 42" speelde en de iPad als controller gebruikte.

Trouwens; de netbooks van Apple zijn sinds de iPad een stuk minder verkocht. Uit onderzoek bleek dat 44% van de kopers het kochten i.p.v. een netbook/laptop. Zeker de helft zou anders een netbook van Apple hebben gekocht. Wel opvallend :)

Overzichtje
Sterker nog, de verkoop van netbooks van Apple is teruggevallen tot 0! |:(
De Air zou je met enige fantasie als netbook kunnen bestempelen.
Ja.. Alleen is de Air extreem veel duurder dan een netbook.
Enige fantasie? Je hebt fantasie nodig waardoor het lijkt dat Ulysses met kinderkrijtjes is geschreven.

:)
Apple verkoopt geen netbooks. Dat onderzoek ging over netbooks in het algemeen.

Bron: http://www.appleinsider.c...notebooks_ipod_touch.html
Je hebt gelijk, het ging over netbooks en de Macbooks. Maar het blijft een hoog percentage wat dan toch voor de iPad gaat.
Zal dit dan ook samen gebeuren met een release van de iPad in België?
En wanneer zullen de prijzen bekend zijn, ook maandag of komen die pas later?

Ik zou zo graag een iPad kopen maar als student is dat nog niet van de orde, later dan maar ;-)
Engadget beweert de prijzen voor de EU te weten:
  • 16GB WiFi-only €479
  • 32GB WiFi-only €579
  • 64GB WiFi-only €679
  • 16GB WiFi+3G €579
  • 32GB WiFi+3G €679
  • 64GB WiFi+3G €779
Hun bron is de Spaanse Engadget, de vraag is hoe betrouwbaar dat is... maar toch een leuke indicatie, al kon dat ook al aan de hand van de Amerikaanse prijzen :)
In het tempo dat de euro de laatste dagen tov de dollar aan het vallen is zijn die prijzen morgen toch alweer verouderd.
Wat iedereen schijnt te vergeten is dat de Euro niet lang na invoering 0,86 dollar geweest is, toen was er ook niets aan de hand qua prijzen. De koers van de euro nu is zowat gelijk aan een jaar terug, toen je er ook niemand over hoorde.

Overigens is 499-479 nogal aan de prijs. Vind 399 wel o.k. voor zo'n speeltje. Maar goed apple is niet gek, ze woden zowat uit hun handen gerukt dus kunnen ze vragen wat ze willen.
Lullig voor al die mensen die er nu dik voor betalen :+
Tja dat krijg je als je de eerste wilt zijn.
Het blijft apart dat 16GB extra net zo veel moet kosten als 32GB extra.
Ook erg apart dat 3G blijkbaar 100€ kost. Dure technologie :p
Al eens bekeken hoeveel een iPod Touch en een iPhone in prijs verschillen?
Het nieuws is alweer ingetrokken, pas in juli is hij in nederland.....
Het enige waarvoor de ipad goed zou voor zijn is voor het internet. Ik hoor iedereen zeggen lekker relax internetten op de bank met de ipad.
Hiervoor vind ik 500-600 euro wel veel voor een browser.
Hd films kijken gaat ook niet aangezien een HD films gemiddeld 12gb is. Het is niet films kijken maar 1 film kijken.
De interface zal zonder twijfel goed werken dat zijn we wel gewoon van apple. Ik vind de iphone ook veel beter werken dan mijn nokia. Echter werkt mijn nokia wel beter dan de iphone.
Een 720p HD film is geen 12GB gemiddeld, eerder 5. Zelfs 1080p films zijn vaak maar 7-8GB- waar haal je dat getal vandaan!?

Overigens vergeet je de e-reader markt die een boost kan krijgen door de iPad, net als apple eerder heeft gedaan voor de app markt en digitale muziek markt.

iPod-iTunes
iPhone-app store
iPad-book store
Films worden vaak wat groter als het geluid in DTS 5.1 staat.
(iets wat waarschijnlijk wel wat overkill is als je met een in-ear
koptelefoontje luistert).
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True