Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties

Alle Nederlandse providers gaan microsimkaarten leveren. De microsim is de opvolger van de grotere simkaart. Er zijn nog maar weinig apparaten waarvan bekend is dat ze met een microsim werken: alleen de iPad en volgende iPhone.

T-Mobile, de exclusieve leverancier van de huidige iPhone in Nederland, zal vanaf 28 mei de microsim kunnen leveren, zo maakt de provider in een persbericht bekend. "De verwachting is dat steeds meer devices gemaakt zullen worden op dit nieuwe formaat. Voor klanten die hun microsim willen gebruiken in een device waarvoor het oude formaat simkaart nodig is, zijn adapters beschikbaar."

Het is de eerste keer dat een Nederlandse provider een datum noemt. Die datum lijkt niet toevallig; 28 mei valt samen met de release van de iPad 3G in diverse Europese landen. De iPad is het eerste stuk elektronica dat via een microsim toegang tot 3g-netwerken heeft. De volgende iPhone zou eveneens met een microsim werken.

T-Mobile is de laatste van de Nederlandse providers die aankondigt microsims te gaan leveren. Eerder werd al duidelijk dat Vodafone en KPN eveneens met de kleinere simkaarten gaan werken. In België gaan Mobistar, Proximus en Base eveneens microsimkaarten leveren. Ook mvno Mobile Vikings zal dat waarschijnlijk gaan doen.

Behalve Apple is er nog geen elektronicafabrikant die heeft aangekondigd met de kleinere simkaarten te gaan werken, al ligt het wel voor de hand dat het gaat gebeuren. Een microsim doet hetzelfde als een simkaart, maar is veel kleiner; in plaats van 25mm meet de microsim de helft daarvan.

Microsim

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

dat is toch al zeker 1.5-2jr bekend dat alle netwerken overgaan naar dit nieuwe systeem.
voor oude telefoons zijn van die 'inlay' kaartjes beschikbaar.

afgezien van het formaat biedt die micro sim toch ook meer capaciteit voor telefoon nummers? geloof dat de huidige generatie ~250 contacten kan. Deze nieuwere chip zou dat aantal aanzienlijk hoger moeten liggen. (zo 123 geen referentie)

Heb je een nieuwe telefoon met oude chip; http://www.techradar.com/...own-ipad-micro-sim-681020 (voorheen kon je kostenloos een simwissel uitvoeren bij abbo indien dat nodig is voor je telefoon, weet niet of dat heden dag nog steeds het geval is)

SIM card Length (mm) Width (mm) Thickness (mm)
Full-size 85.60 - 53.98 - 0.76
Mini-SIM 25.00 - 15.00 - 0.76
Micro-SIM 15.00 - 12.00 - 0.76
wiki

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 20 mei 2010 16:03]

afgezien van het formaat biedt die micro sim toch ook meer capaciteit voor telefoon nummers?
Nou en? Ik sla m'n telefoonnummers niet op de simkaart op; een moderne telefoon kan zowiezo veel meer nummers bevatten, en ook nog meer data: meer nummers per contactpersoon, type nvan die nnummers, email adressen, adresdata (meteen aan de navigator gekoppeld), notities, etc. etc. Bovendien is het veel handiger om telefoondata te backuppen en syncen.
Alleen ben je die allemaal kwijt als je telefoon kapot gaat. Je SIM gaat over het algemeen niet kapot als je telefoon kapot gaat. Ook kun je de SIM gewoon in een andere telefoon stoppen zonder alle nummers over te moeten zetten. Backups van telefoons zijn meestal alleen bruikbaar met het zelfde type telefoon.
Tegenwoordig heb je altijd wel de mogelijkheid om te synchroniseren. Of het nu gaat om een dienst die de provider aanbied of een programma op de PC. Ik zie zelf daarom eigenlijk geen meerwaarde hiervan. Misschien dat dit 10 jaar geleden wel een meerwaarde zou zijn.

Ook zijn backups vaak wel bruikbaar voor telefoons van dezelfde leverancieer en/of OS.

[Reactie gewijzigd door gnimmeL_kraD op 20 mei 2010 16:02]

Waarom zou je de moeite nemen om te synchroniseren als een simkaart voldoet. Er zijn nog genoeg mensen die hun simkaart gebruiken voor contacten (waaronder ikzelf), dus een upgrade ervan is altijd goed.
Je hoeft niet eens te synchroniseren. Mijn Nokia met Symbian S40 OS kan simpelweg contacten, sms'jes, settings e.d. backuppen naar de SD-kaart. Natuurlijk, als de SIM-kaart wordt verbeterd dan is dat mooi meegenomen. Alleen denk ik, zoals zovelen hier, dat het een beetje mosterd na de maaltijd is. Tien jaar geleden hadden veel meer mensen er wat aan gehad, En dat nieuwe micro-SIM formaat slaat nergens op. Alsof een gewone SIM-kaart niet al klein genoeg is.
Waarom zou je de moeite nemen om te synchroniseren als een simkaart voldoet.
Omdat zo'n SIM stuk kan gaan of zoek kan raken, dan heb je altijd je gesyncte data nog.
Tegenwoordig kun je met vrijwel alle telefoons via usb wel met een pc synchroniseren als je een simpel modelletje hebt.
Als je een wat duurdere hebt kun je wel backuppen naar sd-kaart of via internet automatisch backuppen.

Ik zie het voordeel alleen voor telefoons die of niet kunnen synchroniseren of geen externe opslagmethode zoals sd of zo hebben. Die kunnen nu wel meer informatie over een persoon opslaan, al heb je bijvoorbeeld weer niet veel aan een e-mail adres in je contactenlijst als je niet met je telefoon kunt internetten.
Ik gebruik gewoon gmail voor al mijn contacten op me iPhone, komt geen kabel aan te pas voor mijn sync en ook geen software. Google ondersteunt Exchange protocol voor sync :) nooit geen contact kwijt en snel wireless ingesteld al mijn contacten :)
Daar zijn ook weer betere oplossingen voor dan ze op je SIM-kaart opslaan; ergens in de cloud bijvoorbeeld. Er zijn meerdere providers waarmee je je mobiel contacten kunt laten synchroniseren. Als je je nieuwe telefoon dan in gebruik neemt is het geen probleem om die contacten weer te downloaden.
Inderdaad.

Zakelijk synct naar onze kantoor exchange server
Prive zit alles in Gmail.

op mn werkgsm sync ik alleen met exchange en mn prive (android) sync ik alles.

En vrijwel elke serieuze telefoon kan op een of andere manier wel syncen met een adres boek van outlook en consorten via een kabeltje.
jah nou en? voor jou misschien niet boeiend, voor iemand die veel van sim wisselt wel. (heb diverse telefoons + aansluitingen, is een ramp als je dat steeds moet syncen enzo. via sim-swap ben je gelijk up2date)
als je veel van sim wisselt dan is het opslaan van contacten op je telefoon JUIST voordeliger omdat je dan geen contacten verliest als je sim wisselt....
'Oude' telefoons? Allen de ipad (nog niet verkrijgbaar) en de nog uit te brenegen nieuwe iphone gebruiken dit ding. Mijn gloednieuwe (2 weken oude) N97 mini heeft het zeker nog niet.

Als je regelmatig je simkaart wisselt (telefoon in de auto en zo) en je moet met inlays werken is dat mega onhandig.

Als ze nou gewoon de mogelijkheid geven om van de mini een randje af te breken zodat je een micro krijgt, dan is iedereen geholpen. Kan in dezelfde stansgang geregeld worden waarmee de micro/mini uit de fullsize gestanst wordt.
Duo-SIM? Iemand? Bluetooth? Iemand?

En over contacten op je SIM, je synct 1x en je bent klaar lijkt me?
Een telefoon die in een auto ingebouwd zit werkt niet met bluetooth, Daar moet een eigen SIM in. Dat kan inderdaad met een duo SIM, maar als meer mensen de auto gebruiken moet je ook dan vaak wisselen. En al eens geprobeerd op een prepaid een duo SIM te krijgen?

En even een nieuwe telefoon inbouwen omdat het SIM formaat wijzigt is bepaald een dure optie. En helemaal geen optie als verschillende providers nog verschillende maten SIM kaarten hebben.

Als je elke keer dat je in de auto stapt met adaptertjes moet gaan zitten hannesen is dat gewoon niet handig.

Vandaar mijn idee om een SIM kaart te maken waar je net zo lang stukken afbreekt tot het formaat voor jouw toepassing goed is. Dan is iedereen geholpen en hoeft de provider maar 1 type SIM kaart uit te geven.
Een ingebouwde telefoon is natuurlijk vragen om problemen. Dan is een ingebouwde carkit met bluetooth toch een meer voor de hand liggende oplossing. Het allerliefst zie ik nog steeds een klassieke inbouwsleuf voor autoradios. Kun je tenminste nog 's wat anders inbouwen als er weer wat nieuws op de markt komt.
Inderdaad. Bovendien zijn die ingebouwde dingen of achterhaald (radio's die nog met CD's werken, soms zelfs nioet eens mp3 ondersteunen, i.p.v. SD kaartjes) of anders 10 keer zo duur zijn als een losse.
Vandaar mijn idee om een SIM kaart te maken waar je net zo lang stukken afbreekt tot het formaat voor jouw toepassing goed is.
Als je dan een toestel hebt waar het lastig is de SIM te verwisselen, zoals een E51, heb je grote kans dat je SIM doormidden breekt en je de hele telefoon moet demonteren om hem nog eruit te krijgen.
ja klopt zie hier: http://www.iphoneclub.nl/...een-uitgeknipte-simkaart/
Een micro-simkaart kan namelijk meer gegevens bevatten: niet alleen naam en telefoonnummer, maar ook e-mail, tweede naam en groepen

[Reactie gewijzigd door Kalua op 20 mei 2010 15:51]

Die gegevens kun je al jaren zo opslaan in diverse telefoons, daar heb je die minisim niet voor nodig.
Dat klopt, maar een aantal van die gegevens staan dan vaak op de telefoon en niet op de SIM. Beiden hebben voor- en nadelen uiteraard. Als het op je SIM staat gaat het makkelijker mee naar je volgende telefoon bijv.
Hangt er vanaf welke telefoon ;-)

Ik zit aan m'n 3e iPhone en heb niets op m'n SIM staan hoor. Rustig syncen die handel en alles staat er zo weer op :-)
We hebben het hier niet over wat er niet op de sim staat, maar juist wat er wél op staat. Tegenwoordig is het inderdaad meer standaard om de SIM niet voor opslag te gebruiken, omdat er zo weinig details op passen maar met de MicroSim vervalt die beperking dus.

En inderdaad, de mogelijkheid om de gegevens online op te slaan, neemt ook de waarde van het opslaan op SIM weer verder weg. Maar mogelijk dat de gegevens op de SIM beter encrypted kunnen worden? Geen idee, zou wel mooi zijn.

[Reactie gewijzigd door Evanescent op 21 mei 2010 01:08]

Hangt er vanaf welke telefoon ;-)

Ik zit aan m'n 3e iPhone en heb niets op m'n SIM staan hoor. Rustig syncen die handel en alles staat er zo weer op :-)
Da's een iPhone. Lijkt me dat dit eerder handig is voor het goedkope segment, wegwerp-prepaid telefoons enzo.
"afgezien van het formaat biedt die micro sim toch ook meer capaciteit voor telefoon nummers? geloof dat de huidige generatie ~250 contacten kan. Deze nieuwere chip zou dat aantal aanzienlijk hoger moeten liggen"

Nieuwere SIM kaarten hebben meer capaciteit maar dat heeft niets met het formaat te maken. Het is hetzelfde voor mini en micro SIMs
Ik zie het nut niet... de chip is net zo groot, waarom niet gewoon lekker de oude grote houden. en dan had je met software dubbele compatibiliteit kunnen maken. iedereen blij.
afgezien van het formaat biedt die micro sim toch ook meer capaciteit voor telefoon nummers? geloof dat de huidige generatie ~250 contacten kan.
Dat is onjuist - Micro SIM is puur het formaat. De capacitieit en andere mogelijkheden (zoals bepaalde software op de SIM Toolkit) hangt er vanaf wat je inkoopt bij de SIM leverancier (zoals Gemalto). Uiteraard gaat de techniek vooruit, dus recentere SIMs hebben vaak meer mogelijkheden dan oudere SIM kaarten - maar het formaat zegt hier dus niks over. De chip is namelijk gewoon even groot.
Ja kan best maar nu is het officieel :Y)
Ik hoorde eerst dat de minisim iets was om ipad/phone te koppelen aan een beperkt aantal providers. Valt dus gelukkig mee. :)
Je kan ook gewoon je huidige sim kleiner knippen en die kan je dan ook gebruiken in de iPad, dus zo enorm groot verschil zit er niet in
Dat is dan wel een gok, want niet elke SIM kaart heeft de chip op dezelfde plaats zitten. Met een beetje pech knip je de chip doormidden.
De chip zit altijd onder de contacten en de contacten zijn exact hetzelfde.
Heeft niet zoveel te maken met het formaat maar de chip die er op zit, dat kunnen in principe ook op het oude formaat prikken.
En wat is hier het voordeel aan? Ik zie het nut niet van een kleinere sim. Die is toch klein zat? Bovendien als je een nieuw abo wil nu met een nieuwe tel zoals de nieuwe iphone en je wil je nummer meenemen zal je toch een microsim geleverd moeten hebben want neem aan dat de meeste nu een gewone sim hebben dus ik betwijfel of di wel een succes gaat worden.
Want wat dan ook nog zo is is de vraag of die microsim hetzelfde telefoonnummer kan hebben en ik dacht dat elke sim een uniek summer had. En dat kan dus niet dus dan dus verwacht ik grote problemen. Want mensen willen meestal geen ander nummer en dat ben je dan wel verplicht. Mede temeer een reden om het niet te doen.

Of ik moet nu helemaal fout zitten? Ik hoop het want ik wil geen nieuw nummer als straks meer mobiele devices uitgerust gaan worden met zo'n microsim slot. Ik wil hetzelfde kaartje met hetzelfde nummer. Ik neem toch aan dat dat gewoon kan? Dus ik snap dit gedeelte niet helemaal...
Ik heb bij mijn provider een nieuwe sim gekregen (omdat die nogal doorgeschuurd was van het veelvuldig uit het toestel te halen) en mn nummer is nog steeds hetzelfde (Pre-Paid)
Elke SIM kaart heeft een uniek nummer (IMSI), maar de koppeling tussen dat unieke nummer en het telefoonnummer wordt door de provider gemaakt, De ;provider kan elk nummer dat ze in hun range hebben aan elke simkaart van henzelf koppelen.
Als je goed kijkt naar de internals van die nieuwe iPhone, dan zie je dat het allemaal redelijk nauw steekt.

Geloof me, als ontwerper is die ene paar millimeter kleiner echt wel voordelig. Als je bedenkt dat een mobiel tegenwoordig steeds meer dunner kleiner en smaller word, of meer batterij nodig heeft en zoveel mogelijk in zo weinig mogelijkt probeert te proppen, dan is dat echt wel belangrijk.


Het is even lastig in het begin, maar straks is iedereen om.

Vind het wel mooi dat Apple met dat iPad microsim geintje en straks ook de iPhone wel even heel nederland en de rest van de wereld in no-time aan de microsim helpt, terwijl de standaard toch echt al best lang..

Bovendien, misschien is de reden wel die nieuwe veiligheidstandaard? Weet iemand daar meer van? Is daar een toepassing mee te verzinnen waar ze mogelijk plannen mee hebben?
Dus het gaat alleen om de maat? Even wat meer info wat betreft de Micro-Sim: http://en.wikipedia.org/wiki/Micro-SIM
Het gaat idd alleen over de maat.
Met een schaar kun je van een SIM een Micro-SIM maken.
Het gaat niet alleen over de maat, meer opslag ruimte en de beveiliging is verbeterd.
Het gaat alleen over de maat.
Bron dan? Want ik hoor nu het zeer plausibele argument dat in Micros-Sim standaard ook het aantal contactpersonen is opgehoogd. Ik weet niet hoe je dat met een schaar op je oude sim kaart voor elkaar gaat krijgen???

Je kunt wel stug "Het gaat alleen over de maat" blijven zeggen maar daarmee wordt het geen waarheid he!

Ik stel dat VanDee en Jaco ongelijk hebben, tenzij ze bedoelen (kleinere sim). Als je het hebt over Micro-SIM (tm, r, copyright etc), de specificatie, gaat het over méér dan alleen de maat!

* OddesE zegt: Size does matter!
Zeker weten??? ;)
The specification that standardized the micro-SIM form factor continues to evolve. Some features introduced recently include:

* a micro-SIM form factor
* allow for multiple simultaneous applications accessing the card through logical channels;
* introduce mutual authentication as a way to eliminate carrier spoofing by allowing the SIM card to authenticate the cell tower to which it is connecting;
* add a new PIN protection with hierarchical PIN management with a universal PIN, an application PIN and a local PIN; and
* expand the phonebook storage of the SIM card with entries for email, second name, and groups.[1]

[Reactie gewijzigd door DivxLover op 20 mei 2010 16:30]

Wow misschien komt het omdat ik het terrasjesweer goed benuttigd heb maar wat staat daar in godsnaam?

''De specificaties die de micro-SIM afmetingen gestandaardiseerd hebben evolueren verder. Hier een aantal recent geïntroduceerde features: "

En dan is punt 1 MICRO-SIM FORMAAT. Wat.


Ik krijg het idee (meer uit de hele discussie dan die quote) dat micro-SIM zowel een fysieke standaard qua afmetingen als een nieuw chipje onderhuids inhoudt maar dat deze twee dingen niet noodzakelijkerwijs onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
waarschijnlijk wel want je kan je gewone simkaart ook gewoon omtoveren (met behulp van een schaar :Y) ) naar een micro sim
Dat is interessant... Vraag me af of je kostenloos je "grote" simkaart met een kleine mag vervangen.
Je kunt je simkaart zelf gewoon bijsnijden als je een kleinere variant wil.

http://www.johnbenson.net..._with_a_Meat_Cleaver.html

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 20 mei 2010 16:06]

Een MicroSIM biedt meer mogelijkheden dan een normale SIM. Niet alle functies gaan werken op een iPad als je een normale SIM bijsnijdt.
Wat voor functies dan?
Eh, dat is een goede vraag die Google met plezier voor je beantwoord.

In een notendop:
- Meer opslagruimte, de SIM heeft meer ruimte voor contacten maar ook apps.
- Minder fysieke ruimte, overbodig plastic weggesneden.
- Ondersteunt meerdere kanalen, toepassingen kunnen tegelijk volledig het web benutten.

De Micro SIM is ontwikkeld door ETSI (European Telecommunications Standards Institute) en biedt, naast meer opslagruimte, verbeterde beveiliging.
Aha, dus;

- Heb je niks aan, -> Cloud
- Ohja, met een formaat apparaat zoals bijv. een iPhone, HD2 heb je die ruimte ook nodig
- Oke

En oke.
Tja, Apple moest zo nodig geen USB aansluitingen aanbrengen in het ding en dan gaan ze die data nu op de simkaart zetten. |:(
Een iPad heeft intern flashgeheugen van 16, 32 of 64GB. Lijkt me genoeg?
Niet om makkelijk bestanden uit te wisselen. Oh nee, vergeten, dat wil Apple helemaal niet, dat drukt de winsten van de appshop "vermindert de gebruikerservaring".
Hoeveel mensen die zijn reactie hebben gelezen hebben hem op +- ontopic gezet? Ik verwacht nul. Hij quote de persoon boven hem, en praat met hem mee dat applicaties op de 'simkaart' worden gezet van de iPhone en iPad, hallo...? Geez.
Heb je een schaar? Gewoon zelf knippen. Contactpuntjes zitten op dezelfde plaats.
Kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van een kleinere kaart? De oude kaart werkt goed naar mijn idee...
Hij is kleiner! Dus dat scheelt ongeveer 1x8x4 = kubieke milimeter aan ruimte. Voor de rest zijn ze identiek.

Wellicht voor de echte freaks erg belangrijk, maar voor de rest lijkt het mij iets wat langzaam zijn weg zal vinden. Dat Apple het als eerste inbouwt verbaast me overigens niets.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 20 mei 2010 15:46]

Je vergeet even dat er óm die ruimte ook nog een houder voor de simkaart zit, dus je bespaart meer ruimte. En 1 kubieke milimeter klinkt als weinig, maar binnenin een telefoon is elke gewonnen kubieke milimeter toch een aardig gewin.
Heb je de houder van zo'n simkaart wel eens gezien? Die zijn flinterdun en exact even groot als de simkaart (zat overigens bij de "berekening" inbegrepen)

@PPie: Verder zitten de pinnetjes e.d. op dezelfde locatie, dus niet zoals bij micro/minisd, waarbij de lezer ervan wel verkleind kan worden :)

Belangrijk verschil. Natuurlijk zijn op den duur die milimeters belangrijk, vandaar ook de zin "langzaam zijn weg zal vinden". Maar nu nog niet hoor, niet in de telefoons die ik heb gezien.

Horlogetelefoon is eigenlijk de enige verkrijgbare toepassing die ik nu kan bedenken.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 20 mei 2010 16:05]

Echter, zoals johnyv.nl zegt, elke milimeter is er één, en ruimte is altijd schaars in mobiele telefooons.

Alle telefoon ontwerpers stoeien hier mee. En als je een telefooncomponent ontwikkeld wat net 1mm groter is als dat van de concurrent dan heb je een grote kans dat de telefoonfabrikanten voor de concurrent kiezen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 20 mei 2010 16:54]

Op dezelfde manier zou je tevreden kunnen zijn met SD (of zelfs CF), toch is er micro SD...
Zoals johnnyv.nl al schrijft, de houder speelt ook mee en die bepaalt de maat in je telefoon...
Maar het houdt een keer op, ik denk dat microSD (en microsdhx, xc, ...) wel zo'n beetje de grens is van het kleiner maken. Nog kleiner is niet meer te hanteren.
MicroSD is iets van 1/4e van een normale SD en word ook vaak gebruikt in apparaatjes veel kleiner dan een telefoon. Het gaat aan de ene kant wel op wat je zegt maar dit is echt een hele lullige besparing van 20mm en alleen in de lengte. Simkaarten zijn ouder dan de weg naar kralingen, we moeten zo'n chipje tegenwoordig toch op ongeveer 2 vierkante mm kunnen bakken? Alleen de contactjes zijn al groter dan een complete microSD kaart waar 16GB op past ipv die handvol KBs op een sim.
Voordeel is dat ie minder ruimte inneemt, lijkt me. Aangezien mobieltjes ofwel kleiner worden, ofwel meer functionaliteit moeten herbergen is meer ruimte altijd handig.
de trend van jaren geleden steeds maar kleiner te gaan met telefoons is sinds de touchgen echt doorbroken hoor.

Sta persoonlijk altijd achter gelijke of meer functionaliteit en minder materiaal, elke minigram scheelt bij grote getallen toch weer.
Je gooit nu meer materiaal van de standaard creditcardformaat houderkaart weg. Netto kost het evenveel plastic.
Is er nog steeds niemand die die lap plastic achterwege laat?
Voordeel is dat alle klanten worden gestimuleerd om een nieuwe telefoon aan te schaffen, dat is goed voor de omzet van de provider. Ook al is het toestel "gratis", op een of andere manier betaal je er altijd voor, bijvoorbeeld door het afsluiten van een lang contract met een duurdere bundel.
kleiner minder ruimte innemend.
De 'oude' SIM kaart is namelijk zo gigantisch, daar kunnen we helemaal niks mee :+

Maar het heeft geen echt voordeel op de oude, ik bedoel, multitasken op een sim? hoe moet ik dit zien?

[Reactie gewijzigd door Flappie1239 op 20 mei 2010 15:55]

Kennelijk is het nu zo, dat er maar 1 task tegelijk met de gegevens op de SIM bezig kan zijn, en de MicroSIM heeft dit niet... (lijkt me dus iets in de zin van file-locking)

Of dit problemen bij nieuwere telefoons opleverd met een 'oude' SIM... lijkt me niet, dan cache je die hele SIM-datastore toch in de telefoon zelf, en dan kun je alsnog multitasken met die gegevens....
kleiner minder ruimte innemend.
Ja en het eerste apparaat waar we hem in stoppen is een iPad ...
:D Mooi he?

Maar ja, 't moet een keer gebeuren en Apple haalt wel vaker dat soort stunts uit. (Denk aan het weglaten van de floppy en het vervangen van ADB door USB in de originele iMac). Voordat dat gebeurde had nog niemand van USB gehoord (behalve een paar nerds dan) en nu is 't de normaalste zaak van de wereld om een usb stick aan je sleutels te hebben hangen. Hetzelfde gaat gelden voor die microsim. Voor de iPad had niemand ervan gehoord, nu komen opeens alle telco's ermee.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 20 mei 2010 22:23]

is niet helemaal waar. want rond 1996 had ik al een computer met USB. weliswaar een prototype moederboard. maar toen wist ik er al van. dus het is niet iets wat alleen bij apple van daan komt.
Quote CyBeR: behalve een paar nerds dan
maar dat moederbord had vast nog legacy ports, de iMac niet.
Hoera al m'n randapparatuur is in een klap nutteloos!

Ik herinner me Windows 95 with USB support en het lijkt me niet dat MS dat vetgedrukt op de CD had gezet als er niet ergens in de paar jaar tussen 95 en 98 een significante vraag naar had bestaan maar ja ik herinner me specifieke uitvoeringen van een 15 jaar oud OS dus de term nerd lijkt me wel op z'n plaats.
Is de chip dus precies hetzelfde en is het enkel de hoeveelheid plastic er omheen dat verminderd wordt?
Nee dus, ook de specs van het chipje zijn iets opgehoogd. Hij is wel backward-compatible.
De 'telefoonkaart' blijft nog steeds van volledig grote formaat, onnodig plastic blijft aanwezig :P
Zo micro vind ik het ding niet in vergelijking met het origineel :/

Verschil tussen een gewone SD kaart en een microSD kaartje is veel groter.
In vergelijking met de originele simkaart (cereditkaart formaat) is het juist heel klein. In vergelijking met mini simkaarten valt het verschil inderdaad wel mee.
Leuke ontwikkeling, maar niet echt overdonderend innovatief. Het is wel een positieve vooruitgang, Zeker voor de mensen die al hun contacten op hun simkaartje opslaan. Ikzelf had liever gezien dat buitenom een naam en telefoonnummer er meer informatie per "contact" opgeslagen kon worden op de simkaart zoals email, meerdere tel nummers, etc, zodat er zonder verlies van deze data geswitched kan worden van apparaat.
Met Windows Mobile schrijf je gewoon een back-up weg naar het datacenter van Microsoft, die kun je op iedere windows mobile phone weer inladen.
tja.. wat dat betreft eigenlijk 'raar' dat er niet meteen op MicroSD - danwel een variant daarop waarbij een deel van het plastic achterwege wordt gelaten (SmartMedia was bijvoorbeeld maar 0.76mm dik - microSD en SIM zijn 1.0mm) - is overgestapt. Dan had je gigabytes aan ruimte gehad.

Maar ja... zal wel een duurdere controller voor nodig zijn, licentiekosten voor de SD spec, etc.
Ik denk dat er een flink verschil zit in de standaard van MicroSD (enkel geheugen) en een MicroSIM (ook nog een chip voor authenticatie, etc).

Ik ben wel met je eens dat men voortvarender te werk had kunnen gaan en met eenzelfde formfactor als de MicroSD kaart meer functionaliteit had kunnen toevoegen.