Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Steeds meer makers van smartphones stappen over op de microsimkaart, de kleinere versie van de simkaart die voor het eerst werd toegepast in de iPhone 4. Na Apple, Motorola, Nokia en Sony lijkt nu ook HTC te gaan overstappen.

De microsimkaart heeft als voordeel voor de fabrikant dat hij minder ruimte inneemt, waardoor er meer ruimte is voor overige componenten, zoals de camera of accu. De microsimkaart bestaat al enige jaren als standaard, maar werd voor het eerst toegepast door Apple in de iPad en iPhone 4 uit 2010.

HTC zal zijn quadcore-smartphone One X, die eind deze maand op telecombeurs Mobile World Congress gepresenteerd zou worden, ook met een microsim uitrusten, meldt Modaco. Daarmee is HTC de recentste in een reeks fabrikanten die in de afgelopen maanden zijn overgestapt op de kleinere simkaart.

De eerste grote smartphonefabrikant die overstapte na Apple bleek Nokia, die zijn N9 met microsim in juni vorig jaar presenteerde. Daar kwamen later de Windows Phone-toestellen Lumia 800 en 710 bij. Motorola toonde met de Razr in oktober zijn eerste toestel met microsim. Sony's nieuwe topmodel Xperia S, dat in januari op elektronicabeurs CES werd gepresenteerd, heeft eveneens geen ondersteuning voor traditionele simkaarten. Samsung, LG, ZTE en Huawei hebben nog geen toestellen met microsim.

De kleinere simkaarten vereisen dat gebruikers hun oude simkaart verknippen of een nieuwe microsim aanvragen bij hun provider. Alle grote Nederlandse en Belgische providers leveren inmiddels op verzoek microsims.

De One X zal bovendien als eerste HTC-smartphone een nfc-chip bevatten. De smartphone, die draait op een quadcore-processor in de vorm van Nvidia's Tegra 3, is bovendien de eerste HTC met Android die geen uitbreidbaar geheugen heeft; het toestel heeft wel 32GB intern opslaggeheugen. Bovendien heeft de One X volgens de informatie geen capacitieve knoppen onder het scherm, maar net als de Galaxy Nexus alleen knoppen op het scherm.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Maar waarom? De huidige telefoons met normale simkaart zijn toch prima? Is er echt zo'n ruimte tekort dat er letterlijk een paar kubieke millimeters gewonnen moet worden? Kom toch op zeg, het werkt al jaren prima, dus het werk nu ook nog.
Ja, omdat die paar kubieke millimeters helpen. Zie ook ontwikkeling geheugenkaarten van Compactflash naar microSD. per stapje denk je: moet dat nou, maar het totaal helpt wel net dat piezeltje meer in je toestel te stoppen. Zeer typisch geval van "alle kleine beetjes helpen" dus.
Nette stap van Apple, Apple durft wel met hun producten te innoveren, ook in techniek. Elk stukje ruimte voor een betere accu of andere componenten is meegenomen.
Echt inovatie van Apple hoor die micro-simkaart die ze totaal niet bedacht hebben, enkel in hun toestel hebben gebouwd :P

Man als mensen denken dat dat innovatie is waar gaat het dan heen met deze wereld 8)7

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 februari 2012 16:56]

Tja echt innovatie is het niet. Apple durfde het wel aan om tegen providers te zeggen, "of jullie leveren Micro-sim's, of jullie kunnen in de str*nt zakken". Microsoft probeert nu hetzelfde om het bejaarde BIOS eindelijk eens om zeep te helpen door UEFI verplicht te stellen voor Windows 8.

Overigens zou ik liever zien dat er geen simkaart meer in een telefoon zit. Zou technisch heel goed mogelijk moeten zijn. Hoop dat Apple die stap ook ooit durft te nemen.
Volgens mij is dit een voorbeeld van een voorgenomen stap van Apple die WEL met succes door providers om zeep is geholpen.
Apple innoveert ook niet door iets totaal nieuws te bedenken, maar ze durven wel dingen te combineren, innovaties van andere op te pakken en te gebruiken. Apple stimuleert de vooruitgang in tegenstelling tot andere bedrijven.

iPhone, iPad en MacBook Air zijn daar 3 voorbeelden van.

Nokia was daar vroeger ook erg goed in, maar is ook een goed voorbeeld hoe gebrek aan vooruitgang je de kop kan kosten.
Apple is vooral kampioen in het opnieuw doen van bestaande zaken, maar dan op een manier die beter te verkopen is aan de generale klant. Innovatie gebeurt dan niet in technisch opzicht, maar op het gebied van gebruiksvriendelijkheid of het appellerende aspect.
De iPhone (smartphone) iPad (tablet) zijn daar goede voorbeelden van. Het bestond al, maar Apple wist het door hun wijze populair te maken. De Macbook Air is gewoon een laptop, en die bestond natuurlijk al (uitgevonden door Toshiba). De dunne formfactor ook (HP Pedion). Het mooie design doen ze al jaren, waar ze ook design ideeën van anderen overnemen en daar was dit een door-evolutie van.

Het gebruik van de microsim is m.i. niet op een gelijk niveau te prijzen als de iPhone n iPad. Sterker nog, zoveel ruimte win je nu ook weer niet. Apple heeft er een handje van om zaken minder compatibel te houden met andere apparaten (van andere merken). Het zou zomaar kunnen dat dat eraan ten grondslag lag.

Verder moeten we ook niet vergeten dat je niet briljant hoeft te zijn om te zien dat je een leeg randje kan wegknippen en dat te gaan gebruiken (feitelijk is Apple alleen met het laatste begonnen; ze hebben het niet zelf bedacht). Waarschijnlijk had de originele vorm van de simkaart nog iets te maken met de herkomst ervan. Wellicht dat een van de oudgedienden uit de industrie (of iemand die gewoon over die kennis beschikt of er zin in had om het effen op te zoeken) die hier actief zijn daar iets over kan zeggen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 17 februari 2012 20:44]

Apple innoveert ook niet door iets totaal nieuws te bedenken, maar ze durven wel dingen te combineren, innovaties van andere op te pakken en te gebruiken.
Ja Samsung durft ook te combineren en innovaties van andere op te pakken, maar die wordt vervolgens aangeklaagd. Waar zit de grens tussen kopieëren en combineren? Of zit er geen verschil tussen?
In het geval van Samsung lijkt het me nogal duidelijk waar de grens ligt en hoe Samsung daar overheen gaat. Wat Samsung doet is niet alleen bepaalde elementen van concurrenten overnemen ('beter goed gejat dan slecht verzonnen'), maar botweg elk aspect van het concurrerende product overnemen, tot aan de naamgeving, het uiterlijk, de marketing, de doelgroep, de verpakking en de accessoires aan toe. Dit geintje flikken ze trouwens niet alleen bij Apple, maar ook bijvoorbeeld bij BlackBerry en Motorola, toen BlackBerry verreweg de populairste telefoons waren heeft Samsung bijvoorbeeld een regelrechte BB kloon op de markt gehad, en toen de Motorola Razr helemaal hip was kwamen ze met de Samsung Blade (http://www.engadget.com/2005/08/17/razr-vs-blade/).

Ik snap dan ook echt niet waarom mensen het nodig vinden om Samsung zo te verdedigen hier, ook al ben je de grootste Android fan, en super tevreden met hun toestellen. Het is gewoon een inspiratieloze copycat, niet alleen van zijn concurrenten maar ook van zichzelf (vandaar de 8000 varianten van dezelfde telefoon die ze uitbrengen). Prima als je daar geen probleem mee hebt, maar echt elke andere telefoon fabrikant is origineler en innovatiever dan Samsung (hoewel ze met de Samsung Note nu wel lijken te proberen iets origineels te doen, alleen helaas zo ver gezocht dat het bijna lachwekkend is).

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 17 februari 2012 17:41]

Al zijn bovenstaande reacties al off-topic, wil ik even de reageren op de reactie van johnbetonschaar.

Het debat over wat precies innovatie is en welke producent al dan niet innovatief is, is eindeloos. Iedereen kan in een bepaald opzicht wel gelijk krijgen, afhankelijk van hoe je innovatie definieert. Innoveren is in de breedste zin "anders zijn/doen" en zo kan bijna elk bedrijf natuurlijk innoverend zijn.

Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat Samsung innoverend is in haar productieprocessoen waardoor ze een scala aan elektronica kan produceren waar iedereen wel wat wils heeft. En zo een onderneming beheren en rendabel houden kan even (of meer) complex zijn dan een bedrijf zoals Apple (bijvoorbeeld) die zich volledig focust op één model/serie (per productcategorie) voor een specifieke doelgroep.

Samsung is voor mij de typische conglomeraat die op verschillende markten voor elke doelgroep een product wil creëren die aan de noden voldoet. Samsung is dus veel meer dan consumentenelectronica. Zo heeft de Samsung groep ook actief in de (industriële) bouw. Bruggen, wolkenkrabbers, fabrieken, haventerminals,... ze bouwen bijna letterlijk alles wat je je kan voorstellen. Ook zijn ze actief in de energiemarkt (zonnepanelen, bio-energie,...). Vroeger hadden ze nog een eigen automobiele divisie, maar deze is na een crisis grotendeels in handen gevallen van Renault als nieuwe meerderheidsaandeelhouder. Dus Samsung is veel meer dan consumentenelectronica.


Natuurlijk beperk jij je op de innovativiteit bij smartphones, vermoedelijk? Zelfs dan durf ik niet snel te zeggen dat Samsung niet innovatief is. Voor bijna geen enkel bedrijf eigenlijk. Feit is dat Apple één van die bedrijven is die de zichtbaarheid van innovatitiviteit hoog in het vaandel draagt. Het is niet omdat velen Apple linken aan innovativiteit dat Apple het enige innovatieve bedrijf is. En Apple heeft veel meer te verliezen dan - bijvoorbeeld - Samsung als het niet als innovatief wordt gezien. Simpel gezegd omdat Samsung als conglomeraat verliezen van één divisie kan opvangen door winsten van een andere. En op lange termijn kunnen divisies die verlieslatend blijven afgestoten/herstructureerd/... worden. Apple kan dit spijtig genoeg niet. Ze hebben deze buffer niet. Daarom ook de vrees bij elke nieuwe introductie dat consumenten de nieuwe Iphone, Ipad,... niet als innovatief zouden zien. Daarom de nood aan hypes, het overdrijvend aantonen van het nut van bepaalde functies,...
Dat niet alleen, in mijn ogen is het allesomvattende ding waarom Apple daarin juist zo goed is, dat ze zich bemoeien met het product tot in de puntjes. Alles wordt compleet afgestemd op de wensen van Apple qua hardware en daarbij wordt 'perfect' passende software geschreven. Dat is het grote verschil met andere fabrikanten, die meestal de beschikbare/gangbare hardware gebruiken, een niet eigen OS en die boel op elkaar proberen af te stemmen en er een schilletje overheen gooien om het een en ander weg te poetsen.

(hehehe, ik zie dat ik een apple-fanboy waardering heb gekregen... Ik heb zelf een Sensation... Daarvoor een Desire S... een Wildfire... Een Omnia, een Jét... en een heleboel SE toestellen... maar waar de kracht in een bedrijf zit moet je de waardering geven imao... ik hoef zelf nooit een apple product)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 18 februari 2012 15:49]

Echt inovatie van Apple hoor die micro-simkaart die ze totaal niet bedacht hebben.
Innovate = vernieuwing.

Je kunt toch moeilijk ontkennen dat het radicaal overstappen op de microsim geen vernieuwing was.
Dat andere fabrikanten nu 2 jaar laten zonder probleem kunnen overstappen op de microsim komt puur en alleen omdat Apple de microsim gemeengoed heeft gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 17 februari 2012 17:25]

Je kunt toch moeilijk ontkennen dat het radicaal overstappen op de microsim geen vernieuwing was.
ontkennen dat het geen vernieuwing was? Dus moeilijk bekennen dat het vernieuwing is?

Ik kan makkelijk ontkennen dat het een vernieuwing is. Iemand heeft jaren geleden al bedacht dat je een randje plastic kunt wegknippen. Daar is toch niets bijzonders aan?
Dat is een fractie van een fractie van een cent besparing aan materiaal, inclusief de kleinere connector. Je telefoon wordt er niet merkbaar kleiner, lichter of goedkoper van. Echt niet. Het is niet voor niets dat niemand dat de moeite waard vond, het was ook gewoon de moeite niet waard.

Totdat Apple bedacht dat ze er in totaal jaarlijks misschien 1000 euro mee konden verdienen en het wel konden maken om de providers (en uiteindelijk de klanten) met de kosten van die wijziging op te zadelen. Die wijziging heeft kosten veroorzaakt die nog in geen 1000 jaar terugverdient worden door de besparing aan materiaal.

Het is alsof de overheid bedenkt dat een A4-tje 1 regel langer moet zijn zodat er meer tekst op een pagin kan. Dat scheelt ze misschien heel af en toe een extra velletje en op grote schaal misschien best wat pakken papier, maar vervolgens moet iedereen zijn opbergmappen/kasten vervangen om overweg te kunnen met het nieuwe formaat. Dat staat totaal niet in verhouding.
ontkennen dat het geen vernieuwing was? Dus moeilijk bekennen dat het vernieuwing is?
Dat woordje 'moeilijk' staat er niet voor niets!

'moeilijk ontkennen' is niet de inverse van 'moeilijk bekennen'
Iemand heeft jaren geleden al bedacht dat je een randje plastic kunt wegknippen. Daar is toch niets bijzonders aan?
Ik heb het niet over de microsim zelf (komt niet van Apple) maar het daadwerkelijk gebruiken van de microsim, daarmee was Apple wel vernieuwend.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 17 februari 2012 19:04]

Pfff, jij laat ook echt geen enkele gelegenheid onbenut om de mensen te kunnen uitleggen hoe helemaal niks wat Apple wel of niet doet ooit als iets positiefs kan worden uitgelegd. Als Apple niet elk onderdeeltje, elke techniek, elk stuk software en elk dienst die het aanbiedt vanaf de grond af zelf heeft uitgevonden en opgebouwd dan mag het van watercoolertje al geen innovatie of verdienste van Apple meer heten volgens mij. 8)7

Ondertussen zie je bij alle concurrenten keer op keer hetzelfde patroon: Apple brengt iets uit, en de concurrentie komt binnen een jaar (of in dit geval 2 jaar) met producten die er overduidelijk op geïnspireerd zijn (wat ook niet vreemd is als je kijkt hoeveel succes de meeste Apple producten hebben). Dat lijkt me toch een vrij helder voorbeeld van innovatief bezig zijn. Wie de microsim uitgevonden heeft doet niet terzake. Tesla Motors heeft ook de sportwagen of de elektrische auto niet uitgevonden, en toch kun je moeilijk zeggen dat die niet innovatief bezig zijn, om maar iets te noemen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 17 februari 2012 17:31]

Nee, het is geen innovatie, maar Apple maakt wel veel dingen 'mogelijk'. Ben zelf absoluut geen Apple fanboy, maar heb toch bewondering voor de manier waarop Apple producten in de markt 'durft' te zetten.

Natuurlijk, met zo'n userbase hebben ze ook macht, maar het is niet zomaar wat om van alle providers te verlangen Microsims te gaan leveren als één specifiek bedrijf dat nou zo graag wil.

Ander voorbeeld is de iPad. Er zijn voor Apple al ontzettend veel pogingen gedaan om zo'n tablet op de markt te brengen. De iPad is in dat opzicht dus geen innovatie, maar Apple lukt het wél om het product (erg) succesvol te maken. Vind ik toch erg knap :)
Ik zie toch nog steeds geen echt practisch nut voor de grote massa voor een tablet. Sommige toepassingen kan hij handig zijn maar verder is hij eigenlijk overbodig en niet nuttig voor jan en alleman. Mijns insziens is hij alleen populair geworden doordat mensen het moeten hebben omdat er een apple logo opstaat. Handig voor apple, maar meer dom gedrag van de massa dan echt iets nuttigs uitbrengen. Ook fijn voor de makers van andeer tabs aangezien niet-apple liefhebbers nu ook met de hype meewillen, ookal is er geen echt nut voor.

Maargoed, daar gaat dit niet over. Ik vind het goed dat ze overgaan op de microSIMkaart, minder plek nodig voor de SIM en dus meer plaats voor andere dingen. Ik gok alleen wel dat als ik straks van normale sim naar micro over wil gaan mijn provider me geld gaat vragen om van formfactor de veranderen...
"Ik gok alleen wel dat als ik straks van normale sim naar micro over wil gaan mijn provider me geld gaat vragen om van formfactor de veranderen..."

Nee dat is bij mij in ieder geval niet zo gegaan (T-Mobile). Terugswitchen (van iPhone4 naar SGSII) is ook geen probleem, ik kreeg een gratis verloopstukje.
Sterker nog, een kennis van mij had nog 3 weken een abonnement, ze had verlengd naar Vodafone en kreeg een iPhone 4s, ze had die al ontvangen, maar de nieuwe simkaart ging pas later in. Toen ze faalde in het knippen van de gewone SIMkaart kreeg ze van T-Mobile, waar ze dus weg ging als klant toch nog een micro SIMkaart voor de resterende 3 weken.

[Reactie gewijzigd door k4kl44s op 17 februari 2012 22:51]

Echt innoveren vind ik wat ver gaan. De "nieuwe" technieken waar Apple zo om geroemd wordt zijn stuk voor stuk oude ideeën of nieuwe ontwikkelingen van andere bedrijven die opgekocht zijn door Apple. Het is zeker niet zo dat Apple de technieken zelf heeft bedacht / ontwikkeld.

Echter, waar ze wel credit voor verdienen, is dat ze:
1. Blijkbaar erg goed zijn in inschatten waar de markt op zit te wachten, welke van de technieken het goed gaan doen
2. Deze ook daadwerkelijk durven op te kopen / als eerste op de markt durven te brengen.

Daar lijkt het business model van Apple dan ook op gebaseerd te zijn. Naast de (absurde, als je het mij vraagt) godlike status van Apple, gebruiken ze hun kapitaal om de eerste te kunnen zijn met een techniek.

Een truc die Apple bijvoorbeeld vaak uithaalt is dat ze fabrieken betalen om in het geheim productielijnen voor de nieuwe technieken op te zetten. De voorwaarde daaraan is dat Apple de eerste periode exclusief recht heeft op de productie, enz. Concurenten kunnen daardoor Apple ook niet snel volgen.
Apple heeft niet zulke complexe productielijnen als je zou denken, wat ze vooral doen is een behuizing uitvrezen en halffabrikaten assembleren. High-tech productielijnen staan bij o.a. de display en chipfabrikanten die wel iets geheim hebben te houden aangezien daar 'echte' technieken voor gebruikt worden.

De apple community denkt te hoog over wat apple doet en uitvindt, ze bedenken vrij weinig, maar proberen er wel de eer mee op te strijken.

Laatst was hier nog iemand op tweakers die beweerde dat asus de Thunderbolt interface niet mag jatten, aangezien apple deze in zijn laptops gebruikt... en zo zijn er nu weer mensen die denken dat ze de micro-sim hebben uitgevonden.
inderdaad zo waren ze ook de eerste die de floppy een schop gaven en dat nu ook doen met de muis en schijfjes.
apple heeft inderdaad altijd al de oude schoenen weggegooid voordat er nieuwe waren.

zo hebben ze dat gedaan met flash en zo ook met de SIM.
Ik heb m'n DVD brander/speler 5 jaar geleden al uit m'n PC getrapt, Apple deed dat pas later. Wat dus betekent dat ik innovatiever ben dan Apple :)
inderdaad, nog steeds een dvd-speler (brander) in een macbook pro |:( hoe innovatief.....
Denk je nou echt dat Apple met al die innovaties gekomen is? -,- Zucht... Weten jullie wel wat een echte innovatie inhoud?

Inderdaad is Apple met een verbeterde gebruiksgemak gekomen van vele bestaande producten maar de enigste markten waar ze echt met innovatie gekomen zijn: Marketing en brainwashing :) (Laatste is natuurlijk sarcastisch).

[Reactie gewijzigd door Vinand op 17 februari 2012 17:00]

Marketing en brainwashing, pff kom op zeg. Dat tweakers dat nog steeds durven te noemen. Die brainwashing doet Apple niet, maar alle concurrenten. De iPad werd bij de aankondiging door menig consument gezien als grote iPhone waar niemand op zat te wachten. Juist de concurrenten gingen ineens als bezetenen ook werken aan tablets. Dat doe je toch niet als een tablet een flauwekul product is.

En nee, niks zeggen over je product is geen Marketing. En nee als iemand Apple typt, dan heeft de marketingafdeling van Apple dat niet zorgvuldig bedacht.
Weten jullie wel wat een echte innovatie inhoud?
Volgens mij haal je innovatie en uitvinding door elkaar.

Innovatie is vernieuwing, als Apple b.v. zou besluiten om als eerste de muis de nek om te draaien dan is dat wel degelijk innoverend.
Apple is goed in marketing.. En een zeer goede design team.. En een handtekening van de Apple Paus erop dan zal het zeker verkopen
De eerste reactie hebben we al weer een winnaar.
Er was toch ook al een technische oplossing zonder simkaart? Is dit dan niet gelijk de overtreffende trap van schaalverkleining?

Ik lees wat dingen over het Verzion CDMA netwerk dat geen simkaart gebruikt, kan alleen nergens een fatsoenlijke bron vermelding vinden.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 17 februari 2012 16:49]

Dat kan alleen handig zijn, als je dan wel bij je provider direct zelf een IMEI aan je abbo kunt koppelen.. ;-) En dat dan ook ongelimiteerd kunt wijzigen...
Probleem is dat fabrikanten de IMEI nummers soms herhalen..
IMEI nummers worden niet herhaald in principe en zeker niet in hetzelfde land, dat kan namelijk problemen opleveren met de IMEI blacklist. zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Imei
CDMA netwerken gebruiken inderdaad geen simkaart, je abo wordt aan het ESN nummer gekoppeld. Nadeel is dat je niet kunt roamen op andere netwerken.

[Reactie gewijzigd door Kalua op 17 februari 2012 16:57]

Waarom zou je niet op andere netwerken kunnen roamen?

Verizon en Sprint roamen bijvoorbeeld gewoon op elkaars netwerken. En ook in het caribisch gebied (o.a. ons eigen Aruba) kunnen zijn vaak op de aldaar aanwezige CDMA torens roamen.

Ook kent de VS diverse operators zonder eigen netwerk die dan gebruik maken van de netwerken van Verizon en Sprint.

Sterker nog, het roamen op CDMA netwerken is juist heel goed geregeld. Zij hebben een ingebouwde lijst van netwerken en subnetwerken waar ze kunnen roamen. Deze PRL wordt zelfs regelmatig automatisch geupdate (al dan niet na bevestiging van de gebruiker). Alle informatie die bij GSM op de SIM staat, wordt bij CDMA gewoon via het netwerk geupdate.

Koop je een CDMA telefoon, moet je die activeren bij je operator. Koop je een telefoon via je operator (wat gebruikelijk is in de VS) is dat al voor je gedaan. De telefoon zal dan bij eerste boot automatisch contact zoeken met je operator, en zichzelf configureren qua MMS, etc. Precies die info die bij een GSM toestel op de SIM staat en een GSM toestel bij de eerste boot uitleest zeg maar.

Koop je hem unlocked (niet helemaal zelfde concept als bij GSM) moet je enkel een nummer bellen. Ofwel, de telefoon doet het al bij aanschaf, maar je moet via een gratis nummer bellen. Je meldt dan dat je graag je toestel wilt activeren en het process wordt gestart. Duurt een paar seconden. Niet meer dan het tijd koste en SIM kaart in een GSM te duwen.

Wisselen van operator is dan wel moeilijker, maar kan soms wel. De grote operators willen het echter vaak liever niet omdat CDMA toestellen vaak meer dan GSM speciaal aangepast zijn zijn aan het netwerk van de operator. Aanpassingen zijn niet altijd in belang van klant namelijk. Ze geven je soms liever nog een nieuw toestel gratis.

Echter die kant gaat GSM ook op waar toestellen steeds meer aangepast worden voor een specifieke operator en na unlocken je nog steeds niet zomaar kunt overstappen ... :( Een GSM toestel van AT&T zal na unlocken het nog steeds vaak maar beperkt doen op T Mobile USA bijvoorbeeld. Dat waait ook naar Europa over want operators kunnen zo meer geld vangen. Immers wie het toestel controleert, controleert de inkomsten.


Of doel je op het feit dat CDMA telefoons niet kunnen roamen op GSM netwerken? Dat is inderdaad waar maar heeft niets met het ontbreken van een SIM kaart te maken, maar met de verschillen tussen CDMA vs GSM techniek. Andersom geldt dat namelijk ook, want met een GSM kom jij niet op een CDMA netwerk.

Dat is overigens op te lossen via CDMA World Phones, die zelwel de CDMA als GSM techniek aan boord hebben - je krijgt dan ook een SIM kaart die enkel nodig is voor toegang tot GSM netwerken.

Je ziet juist dat GSM en CDMA steeds meer van elkaar overnemen. In de oertijd was operator informatie behoorlijk statisch. Dus of je kreeg een SIM kaart die je in de telefoon deed of bij CDMA het was allemaal netjes voorgeprogrameerd. En dat bleef zo gedurende de levensloop van de telefoon.

Nu echter verandert er zoveel dat er de noodzaak is steeds meer te veranderen. GSM toestellen doen nu ook steeds meer via programeren via het netwerk, waarbij de SIM kaart niet meer is dan een opslagkaart en initiele settings houder.

Andersom zie je dat CDMA providers nu overwegen weer iets als SIM kaarten te gebruiken voor LTE netwerken. Een deel van de instellingen zit dan toch weer op een SIM kaart.

Ook voor betalen met NFC is dat handig want er hoeft dan geen secure element in de telefoon te zitten, en heeft de operator een vinger in de pap.
Als de providers niet weer eens in de weg zouden liggen was die er, als het aan Apple lag, ook al lang geweest.
En gelijk hebben ze, want het verkopen van een telefoon + abonnement zou niet langer betekenen dat ze een doos met de telefoon en een doos met het abonnement (de simkaart) overhandigen aan de klant, maar dat de verkoper zich tot de fabrikant van de telefoon moeten richten om hun abonnement aan de telefoon te koppelen.

Of ze moeten de doos openen om even de telefoon aan usb te hangen, maar welke consument wil nou dat de winkelier even de verpakking voor je opent?
Ze zouden toch eerder het IMEI nummer van de toestel gewoon koppelen aan een account op hun netwerk, of zie ik dat verkeerd?

Edit: verdorie, is al hieronder gesteld...

[Reactie gewijzigd door MossMan op 17 februari 2012 17:42]

Is een te grote stap voor de volledige maatschappij, micro simkaart is een goede tussenstap. En inderdaad; als het aan Apple lag, waren de simkaarten allang weg en was je telefoonnummer gekoppeld met iCloud.
CDMA op zich gebruikt geen simkaart.

Maar je kan dan niet wisselen van provider. Helaas.
Ja, CDMA netwerken zijn netwerken die geen simkaarten gebruiken (in tegenstelling tot GSM netwerken).
Het slechte hiervan is wel natuurlijk de lock-in. Je kunt niet bij je provider weg. Ga je op vakantie naar een ander land, dan kun je geen simkaart van een andere provider kopen. Je kunt ook niet los een mobieltje in NL kopen en op een CDMA netwerk gebruiken.
Als iedereen gebruikt maakt van IMEI (oid.) om toestel aan netwerk te koppelen, dan lijkt het mij helemaal geen punt om met je toestel naar de winkel van een andere provider te lopen (op vakantie bijvoorbeeld) en ook daar de IMEI aan een (tijdelijke) account te koppelen.

Het enig probleem is zorgen dat de toestel daadwerkelijk op de nieuwe netwerk "mag" (dwz. echt van jou is en geen contractuele restricties heeft). Dat betekent waarschijnlijk identiteitsbewijs nodig en een globale database van alle IMEI nummers bijhouden... toch een beetje Big Brother.
Een Amazon Kindle 3G heeft ook geen simkaart.
dit is echt heel erg vervelend.

Nu kun je gewoon je contacten op de sim zetten, sim in een ander toestel en klaar.
bij apple kon dit al niet, maar dat bij apple niks kan zoals bij andere toestellen wel lan zijn we inmiddels aan gewend.

Wat heeft dit voor een betrekking op de kosten?
De meeste providers vragen gewoon geld voor een sim kaart...

echt revolutionair of een verbetering zie ik er totaal niet in, het lijkt me helemaal niks...
Gewoon via de pc doen. Of als je Google gebruikt via Gmail.
Gebruik al jaren geen simkaart meer om contacten over te zetten.
hoe doe je dat dan?
als je van een nokia naar een iphone moet?

een iphone krijg je geen gevens op of af.
iedereen heeft ze met de hand moeten overtypen.
een iphone krijg je geen gevens op of af.
De adressen zijn gewoon in het vCard-formaat. (ook gebruikt door bvb. Outlook)

Je kunt je telefoon via iCloud of iTunes synchroniseren naar je Mac en exporteren via Adress Book.

Via de web-interface van (gratis) iCloud kun je ook direct exporteren.

In het adresboek op je iPhone zelf kun je contacten delen door in Contacts naar het contact te gaan en beneden op het knopje "Deel Contact" te drukken, maar dan kun je alleen maar contacten individueel versturen.

Importeren is een kwestie van de omgekeerde route (importeren in iCloud, adress book of op je telefoon).

Voor importeren wordt ook LDIF ondersteunt en voor exporteren ook CSV.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 17 februari 2012 17:40]

Import contacten van je SIM. Is gewoon een optie voor in iOS.
Dan ga je langs de applestore, die hebben een apparaat die van een grote hoeveelheid toestellen de data kunnen migreren naar een iPone. Niet alleen telefoonnummers, maar ook sms'jes, notities, etc...
Of gewoon via iTunes je adresboek synchroniseren met je Mac of pc.
Veel mensen willen wel een moderne telefoon, maar blijven met een antieke manier van contactenbeheer rondlopen terwijl het echt tig keer gemakkelijker kan.

Ik gebruik al sinds jaren de pc om de contacten over te zetten, of via BT van telefoon naar telefoon.
En sinds een aantal jaren de contactpersonen van mijn Gmail account.
Hoef je maar 1 ding bij te houden waar alles in staat en het is bij een nieuwe telefoon even instellen (wat tegenwoordig echt niets meer voorstelt)

Hoe vaak ik bij mensen iedere keer de ellende zag als ze weer een nieuwe telefoon hadden waar de nummers weer van overgezet moesten worden omdat ze niet allemaal op de sim konden enz...
Ik zie je hele probleemstelling niet..

Je koopt een nieuwe telefoon die micro sim ondersteund, daarna stop je de micro sim in een micro sim adapter welke je vervolgens in je oude toestel drukt en daar dus alle contact gegevens kopieert en daarna haal je de micro sim adapter eraf en druk je dat ding in je nieuwe telefoon.. probleem opgelost.

Daarnaast kosten nieuwe simkaarten iets van ¤2.5 als je daar al zo moeilijk overdoet kun je beter maar helemaal geen telefoon gebruiken want bellen kost zelfs geld terwijl je ook gewoon met mensen kunt praten.

Ik kan niet wachten op de micro sim telefoons, eindelijk minder verspilde ruimte aan een sim kaart.. Het enige nadeel is dat deze dingen onhandig klein worden.. :+
Ik heb paar weken terug een nieuw toestel gekocht (N9) en tijdje daarna een abo. afgesloten. Van mijn oude, zeer antieke Nokia 6233 (ding is al 6 jaar oud) kon ik de contacten zo overzetten via bluetooth. Ook bij het afsluiten van het SIM-only abo. was de MicroSIM kaart geen probleem. Gewoon aangegeven dat ik een MicroSIM wou hebben in plaats van SIM en dat was het. Geen extra kosten of zo aan verbonden. Als je een nieuwe SIMkaart wilt zijn hier misschien wel kosten aan verbonden, maar als je bv. je normale SIM kwijt bent of stuk is moet je ook gewoon betalen voor een vervangend exemplaar, dus dan vind ik het niet zo gek.
Ik eigenlijk wel. Sims kosten geen hol om te maken en zijn vanuit je provider nodig om gebruik te kunnen maken van de diensten. Die dingen leveren de providers klauwen met geld op, waarom moeten wij dan nog betalen voor die SIM als ie kwijt raakt? Ik trek zo een gratis simmetje uit het rek van de supermarkt.