Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Motorola heeft Razr aangekondigd, een Android-smartphone die op zijn dunste punt 7,1mm dik is. De nieuwe versie van de Razr is bovendien de eerste telefoon met Super Amoled-scherm die niet door Samsung is gemaakt.

Het Super Amoled-scherm heeft een resolutie van 960x540 pixels en een diagonaal van 4,3". Daarbij gaat de smartphone, waarvan de internationale versie Motorola Razr gaat heten, draaien op een dualcore processor met kloksnelheid van 1,2GHz. Vermoedelijk gaat het daarbij om een Texas Instruments Omap4460-soc. De telefoon kan met de 8-megapixelcamera video in 1080p-resolutie schieten. De software is gebaseerd op Android Gingerbread, waarbij Motorola software heeft ingebouwd die het stroomverbruik moet verminderen. Het toestel zal een update krijgen naar Ice Cream Sandwich, de nieuwe versie van Android die dinsdagnacht zal worden aangekondigd.

Met een behuizing die grotendeels 7,1mm dun is, is de Razr de dunste smartphone die tot nu toe is aangekondigd. De Razr heeft wel een dikker gedeelte aan de bovenkant, waar het toestel rond 10mm dik is. De Galaxy S II is grotendeels 8,5mm dik, de iPhone 4 meet 9,3mm.

Het inbouwen van het Super Amoled-scherm is mogelijk doordat Samsungs display-afdeling panelen met de techniek zijn gaan verkopen aan andere telefoonfabrikanten. Samsungs telefoondivisie kreeg een exclusiviteit van anderhalf jaar op de Super Amoled-schermen. De eerste telefoon met Super Amoled-scherm, de Wave S8500, kwam uit in mei 2010.

De Razr-telefoon ondersteunt Webtop, dat door Motorola is ontwikkeld om zijn smartphones met een extern scherm te laten verbinden. De speciale software staat los van Android, en bevat enkele desktopapplicaties die geschikt zijn om op een extern scherm te gebruiken, zoals Firefox. Daarbij heeft Motorola twee externe schermen met bijbehorende docks uitgebracht, waarmee Webtop is te gebruiken: het gaat om een 10,1"- en een 14"-variant. De Razr is in een dock te plaatsen, waarna het geheel als laptop functioneert.

In de Verenigde Staten kan de Motorola-smartphone gebruikmaken van het lte-netwerk van Verizon. Bij Verizon heet de telefoon Droid Razr. Het is onbekend of de internationale versie ook een lte-modem zal hebben, aangezien fabrikanten in Europa doorgaans varianten zonder de 4g-netwerktechnologie uitbrengen.

Motorola brengt de Razr in november wereldwijd uit. In de Verenigde Staten moeten Verizon-klanten bijna 300 dollar bij een nieuw abonnement bijbetalen om de Droid Razr in handen te krijgen. De telefoon komt vermoedelijk ook naar Europa. Of de nieuwe Razr ook in Nederland uitkomt, is onduidelijk. De naam is afkomstig van de productserie Razr, waarmee Motorola vanaf eind 2004 tot 2007 grote verkoopsuccessen had.

Motorola Droid Razr Motorola Droid Razr Motorola Droid Razr
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Die verdikking aan de bovenkant komt volgens mij de ergonomie echt wel ten goede!
Wordt best wel enthousiast van deze telefoon.

Duimen dat hij naar nederland komt
Ze kunnen hem natuurlijk ook gewoon 1cm dik maken en er een 2000mAh accu in stoppen zodat hij een stuk langer mee gaat....
mja de massa geilt op looks natuurlijk.
Persoonlijk zou ik liever hebben dat ze stopten met extreem dunne telefoons maken en gewoon zorgen dat de accu langer dan 8 uur mee gaat....
Ik vraag me eerlijk gezegd af wie dan de mysterieuze supplier is voor het AMOLED-scherm?
Mooi ding hoor;)

Ben benieuwd of hij ook in Nederland komt. Goede concurrentie voor de galaxy s2 en de iphone 4s.

Maar het blijft een motorola, en daar zou ik niet snel voor kiezen alhoewel het nu wel van Google is.
Is pas net van Google, Google heeft dus waarschijnlijk nagenoeg niets met de productie of het ontwerp van de telefoon te maken gehad.
Daarbij heeft google 0,0 ervaring met het ontwerpen van daadwerkelijke telefoons. Dus wat dat nou extra moet bieden tegen de tientallen jaren van motorola?
De overname van Google zal best eens handig kunnen zijn met toekomstige updates van deze GSM en de snelheid waarmee deze uitkomen.
Ik heb nou niet echt een hoge dunk van moterola na een toestel van hun te hebben gebruikt.. Het ontwerp van die razr was toen wel schitterend!

Ik denk dat google motorola wel gaat gebruiken zoals apple met ios doet dus gewoon zelfs de telefoons maken maar dat duurt nog wel even.

Voor nu een mooie vooruitgang!
Mijn ervaring met Motorola is anders erg goed, ik heb een tijd een q9 gehad, dat was een zeer degelijk ding, hij doet momenteel zonder simkaart nogsteeds dienst als 2e wekker, en houd het met gemak een paar weken uit op een enkele lading van de de originele (!) batterij. Ik heb ook een Razr gehad, ook een degelijk ding. Als dit ding net zo degelijk is dan lijkt het mij een prima telefoon.
Maargoed ik heb net een HTC Sensation, dus ik kan nog even vooruit.
Hoe dan ook lijkt dit een mooie telefoon te zijn.
Motorola is NOG niet van Google!!!
Echt jammer dat Moterola steeds door blijft produceren... het is een merk waar bijna niemand mee rond loopt en je ziet of hoort het amper eergens, laat het gewoon aan de grote succesvolle bedrijven over.

Het liefst zou ik willen dat Google met 1 bedrijf gaat werken en niks anders.
Kijk hoe Apple een groot succes is geworden, het komt doordat zij hun eigen producten en software maken. Op deze manier kunnen ze er alles op optimaliseren wat Google niet kan met Android. Er worden zoveel toestellen gemaakt voor Android waardoor het een rommelig zooitje word. Als Google nou met Samsung of HTC (Zelf kies ik het liefst voor Samsung vanwege hun geweldige hardware) zou samenwerken en echt alleen maar met 1 bedrijf, kan Google een perfecte OS ontwikkelen voor een paar toestellen.

Of!

Google moet gewoon meer tijd besteden aan Android en meer applicaties ontwikkelen die betrouwbaar zijn, zoals Apple. Dat is namelijk iets wat Android mist, geen third-party software maar eigen software.

Maar dit is natuurlijk mijn mening :)
Er zijn meer landen op de wereld dan het onze. In de VS doet motorola nog aardig mee..
Nou gelukkig blijft Motorola door produceren. Motorola was 20 jaar geleden al een heel bekend en groot concern En zeker geen onbekende in communicatieland. Motorola is een hele grote speler op de Portofoon en mobilofoon markt. Motorola was vroeger al groot voordat iemand ooit van Apple of Samsung had gehoord. Dus een beetje een vreemde post. En ik zou er niet aan moeten denken om alleen maar keus te hebben uit Apple of Samsung :)
Motorola maakt anders kwalitatief hoogstaande telefoons, kijk maar naar de milestone serie, alle kritieken hier op got zijn lovend.
Zoals je zelf al aangeeft: 1 fabrikant, dat zou dus prima motorola kunnen zijn. Als ik dit toestel zie denk ik dat dit best iets prachtigs teweeg zou kunnen brengen.
Smaken verschillen, maar ik vind het een prachtig toestel, eindelijk een wat andere vormgeving naast Samsungs en Htc's.
Ik zie zelf niets tegen androids van verschillende merken, zo heeft de consument nog iets te kiezen. Van mij mogen ze alleen wat meer aandacht besteden aan de gebruikte materialen (zoals bv de Legend), dan maar wat minder nieuwe modellen in een jaar.

Zou mooi zijn als Motorola weer eens iets in Europa zou gaan betekenen

[Reactie gewijzigd door rinkel op 18 oktober 2011 22:26]

Misschien moet je even naar de geschiedenis van motorola kijken. Ik wil niet leeftijdsdiscrimineren maar je bent nog 'maar' 18 en hebt dus waarschijnlijk niet zoveel van motorola meegemaakt. Ik heb vroeger 2 motorola's gehad als mobiele telefoon. Ze hebben veel kennis en patenten dus waarom niet. Daarnaast is er een markt buiten nederland.

Over je visie over hoe google android moet neerzetten ben ik het niet met je eens. Android staat voor open en voor iedereen dat heeft ze groot gemaakt en waarom zou je dat nu veranderen. Wat ik wel graag zou zien is dat google echt een premium lijn ontwikkeld door gebruik te maken van motorola. Mocht de overname rond zijn dan kunnen ze mooi een google lijn opzetten. Natuurlijk is dit tricky omdat ze concurrent worden van samsung, SE, HTC, etc.
Android heeft geen eigen google software? als ik mn ipad vergelijk met mn telefoon dan zou ik niet zo gauw weten op welke apps dat zou moeten slaan (sterker nog, google heeft veel apps op iOS maar apple is compleet afwezig met apps op android.

uiteindelijk wil ook niet iedereen een gesloten omgeving waarin de keuzes gemaakt worden door de leverancier, geloof het of niet: sommige mensen willen keuze en prikken door de fragmentatie fud heen.

Overigens: hoe meer aanbieders hoe beter, ik snap dat concurrentie misschien een eng concept voor je is maar het zorgt wel voor meer innovatie.
Een erg leuk idee zo'n dock, een beetje een concurrent voor ChromeOS? Echter te mogelijkheden zullen wel enigszins beperkt en en je zult toch de dock mee moeten sjouwen. Ik zie het voortel tov een nettop / laptop dan niet echt .
Het design is wel erg cool echter de dunheid zit hem alleen in het niet camerastuk.
Bij de Atrix is die dock leuk, en erg gadgetty, maar loopt om de dooie drommel niet jammer genoeg.

Het is gewoon een Debian/Ubuntu achtig desktop, met de AWN/Mac(achtige?)-dock, met Firefox en het een venster met het origineel scherm van je telefoon. Apart om te zien, maar echt nuttig? Dan moet het soepeler zijn.

ChromeOS is een browser, deze dockmodus/nettop kan gewoon applicaties draaien. Theoretisch (ik geloof niet dat je wat kan installeren).

[Reactie gewijzigd door RielN op 18 oktober 2011 23:56]

Op XDA zijn andere webtops te vinden voor de atrix, met veel meer mogelijkheden. Dus ik denk dat dat voor deze ook kan.
ERG mooi!


Ziet er naar uit dat ze net als Samsung op de achterkant een grip patroon hebben gebruikt, anders glijden dit soort dunne dingen zo uit je hand.

Nog dunner dan de galaxy s2, ga zo door !

En een super amoled scherm met meer pixels EN software die mogelijk het stroomverbruik terugdringt? Take my SGS2 and gimme gimme gimme!
Die dunheid is toch pure fantasie in het beste geval, en boerenbedrog in het slechtste...?

Sinds wanneer meet je een object op z'n dunste punt en verklaart dan dat dat de dikte is. Beetje teleurstellend dat mensen (en tweakers blijkbaar) daar intrappen. De S2 is niet dikker dan deze.
Maar waarom zou je dan alleen van het dikste punt uitgaan, als dat maar een heel klein deel is van de telefoon?
We zijn niet allemaal verzot op telefoons die eruit zien als een iPhone1, plat met ronde hoeken.
Omdat als je de telefoon in je broekzak stopt, het dikste punt het belangrijkste is. Dat is namelijk het gedeelte dat het meest 'uitsteekt' in je broekzak. Niet dat het bij al deze toestellen veel is, het gaat over mm, maar dergelijke zaken moet je altijd bij het dikste punt meten imo.
Vind het 3x niks. Die hump aan de achterkant ziet er sowieso niet uit en van de voorkant ziet ie er gewoon erg lomp uit. Dit randen zijn veel te dik ofzo, doet me daarin een beetje aan de Nokia smartphones denken. Het mag allemaal wel wat verfijnder.

4.3" valt me ook tegen, gezien de Droid X ook al 4,3" was. En als je dan de HTC Titan ziet, die met een 4,7" scherm maar iets groter is dan de Desire HD met 4,3" scherm, dan zie ik eigenlijk alleen maar 'waste of space' op die Razr. Mijns inziens niet echt een smartphone die bij 2012 (eind 2011) past.

[Reactie gewijzigd door AmonTobin op 18 oktober 2011 22:01]

Die 'hump' aan de achterkant is omdat de camera niet dunner kan. Ik denk tevens dat het erg lekker in de hand ligt. Zo rust de telefoon gedeeltelijk op je wijsvinger.

Naar mijn inziens valt het wel mee hoe dik de randen zijn. Ik denk dat het misschien te maken heeft met het feit dat de telefoon ontzettend dun is. Daarnaast ben ik blij dat het 4,3" is. Voor mij is dit de ideale grootte. Ieder zijn eigen ding natuurlijk maar waarom is groter beter volgens jou? Ik zie die randen niet echt als "waste of space" namelijk. Ik merk nu al voor mezelf dat ik het fijn vind om een beetje rand te hebben voor als ik het toestel anders vastpak. Op die manier raak ik niet per ongeluk het touchscreen aan.
"De Razr heeft wel een dikker gedeelte aan de bovenkant, waar het toestel rond 10mm dik is. De Galaxy S II is grotendeels 8,5mm dik, de iPhone 4 meet 9,3mm."

Waarom kan dat niet dunner? De Galaxy S II en iPhone 4 kunnen het blijkbaar ook.

Daarnaast zie je dat de smartphone een steeds grotere rol krijgt. Dan vind ik het prettig om een groter scherm te hebben voor taken als: internet browsen; e-mailen; gamen; chatten etc. Ik gebruik die van mij nu ook om mijn HTPC te bedienen en mijn Films/TV/Muziek libraries te beheren. Dit werkt allemaal een stuk fijner als je een wat groter scherm hebt. Uiteraard moet de resolutie daarin ook 'meegroeien', anders heb je er nog niets aan.

Natuurlijk loop je op een gegeven moment tegen de lat aan van wat nog 'portable' is, maar zover is het nog zeker niet. Zoals gezegd, de HTC Titan is nog prima te doen, heeft een 4,7" scherm en als men in staat is om die randen om het scherm te verkleinen, zitten we over een jaar of twee al aan de 6" smartphones die nog mr dan 'portable' zijn.

Overigens houd ik mijn smartphone altijd aan de zijkant vast en ik kan me niet voorstellen dat als die randen er niet meer zijn dat je dan constant het scherm perongeluk aanraakt. Iig niet veel meer dan nu eventueel het geval is.

Edit@matroosoft: Ja idd, was een typo. Heb het aangepast. Thanks!

[Reactie gewijzigd door AmonTobin op 18 oktober 2011 22:02]

Ik weet niet of je het doorhebt, maar je praat over een verschil van 1,5 mm! Kijk voor de grap eens hoeveel dat is op een meetlatje... ;)

Daarbij is het enkel bij het gedeelte van de camera, terwijl het over de rest van het toestel juist dunner is dan de S II en de iPhone.

Verder ben ik het absoluut niet eens met dat een smartphone van 6" nog portable is. Je praat hier over het formaat van een gemiddelde eBook reader en dit is naar mijn idee verre van portable in een broekzak. Neem als voorbeeld de Galaxy Note welke met een 5,3" eigenlijk al nagenoeg te groot is om nog normaal in een broekzak te stoppen. :Y)

Wat betreft deze Motorola vind ik dat het wel weer eens tijd werd dat er een degelijk en mooi, zowel qua hardware als uiterlijk, toestel van hun op de markt komt. Heb niet veel bijzonders bij Motorola vandaan zien komen de laatste jaren. Mogelijk toch een beetje invloed vanuit Google.
Overigens zou dit toestel van een speciaal materiaal zijn welke water resistent is en daardoor tegen onderdompeling zou moeten kunnen.
Met een 720p scherm zou dit toestel mijns inziens helemaal top zijn geweest...
Het interesseert me niet zozeer hoe dun/dik de n of ander is, Het is geen 'Hollands Next Top Model, haha! Maar zo'n abrupte bult is -mijns inziens- gewoon lelijk.

Daarnaast zei ik ook nog expliciet: "als men in staat is om die randen om het scherm te verkleinen" ,,,, een 4,3" toestel is -inclusief behuizing- makkelijk 6". Als je die behuizing kan minimaliseren, kan het scherm groter, zonder dat het toestel groter wordt. ;)

[Reactie gewijzigd door AmonTobin op 18 oktober 2011 23:39]

Volgens jou neemt de behuizing 6 - 4,3 = 1,7 inch in. Dat is 4,3 cm? Geloof je het zelf?

Mijn SG2S is 13 cm, oftewel 5,1 inch, inclusief behuizing.
Whoops, je hebt gelijk, dat had ik wel erg gunstig ingeschat. 6" is 15cm diagonaal en dat is best wel groot ja. :P

Oke, dan moet ik mijn mening een beetje bijstellen, maar een toestel met bijv. 5,1/5,2" scherm met een kleine rand zou nog wel goed te doen zijn, wat mij betreft. Dus dan is er nog wel degelijk wat speling.

[Reactie gewijzigd door AmonTobin op 19 oktober 2011 17:47]

Ik vind mijn SG2S op het randje qua grootte maar ik heb er ook nog een hoesje om.

Ik vraag me af hoe smal de randen kunnen worden maar dat gaan we komend jaar vanzelf zien verwacht ik.
Je hebt gelijk, die randen mogen wat dunner ik zat even heel raar te denken... Maar voor landscape mode is het wel fijn om wat touchloos houvast te hebben ;)

Nog even over de camera. Ik bedoelde aan te geven dat de telefoons van tegenwoordig worden beperkt in hun dikte door de camera. Waarom die van motorola nou op dit punt 1/1,5 mm dikker is dat doet er niet echt toe. Dit hangt weer af van het type camera, constructie en dergelijke. Ze proberen de hele telefoon zo dun mogelijk te maken dus ik kan me niet voorstellen dat ze niet gekeken hebben naar de camera.

Over het formaat hebben we beiden een verschillende mening. Ik vind zelf 4,7" te groot voor een telefoon. Ik heb zelf een tablet die voor mij de door jou genoemde taken overneemt. Mocht je nog geen tablet hebben dan kan ik je dat zeer aanraden :) Die heeft mijn telefoon taken: browsen, remote pc, emailen, gamen, chatten, grotendeels overgenomen.
Doe ik ook wel 's, raar denken. ;)
Landscape mode is idd een goed punt, maar ik zou er wel mee kunnen leven, denk ik.

Punt van de camera snap ik wel, alleen dan hadden ze dat, denk ik, qua design ook wel iets subtieler kunnen doen i.p.v. zo'n abrupte hobbel. Dan maar iets minder dun over de rest van de behuizing. Maar dat is een kwestie van smaak denk.

Grappig dat je de tablet aanhaalt, want dat heb ik geprobeerd, maar ik merkte dat ik toch telkens f naar m'n laptop, f naar m'n mobiel greep. Tablet is dus niet voor mij en daarom vind ik een grotere smartphone nou zo ideaal. :)

Maar goed, ik snap ook wel dat ieder zijn eigen voorkeuren heeft en daarbij chargeerde ik natuurlijk een beetje dat de Razr niet bij een smartphone anno 2012 past. Maar wat mij betreft, is 4,3" alweer te klein. ;)
De HTC titan is volgens mij 4,7" hoor
Je moet niet vergeten dat dit wel het eerste AMOLED gebasseerd display is met deze resolutie. Voorheen was het enkel mogelijk om Amoled displays voor mobieltjes tot 800x400 res te maken.

Prachtige kleuren + goede resolutie= unieke ervaring.

Wel vind ik persoonlijk het ips panneel van de Sensation XL heel erg mooi, ook qua kijkhoeken...
Juist telefoons met een scherm van meer dan 3.7" zal juist minder verkopen doordat het grootste deel van de markt helemaal geen mini tv in zijn zak of tas wil hebben.

Jouw opmerking over het formaat van het scherm wat niet bij 2012 past slaat dus helemaal nergens op.
Daarom zei ik ook: "Mijns inziens". En lees ook ff:

"Maar goed, ik snap ook wel dat ieder zijn eigen voorkeuren heeft en daarbij chargeerde ik natuurlijk een beetje dat de Razr niet bij een smartphone anno 2012 past. Maar wat mij betreft, is 4,3" alweer te klein"

[Reactie gewijzigd door AmonTobin op 19 oktober 2011 17:57]

Vind het absoluut een mooi design. Degelijk en goed afgewerkt. Hoop dat er meer toestellen met een soortgelijk kaliber komen. Dit zou Samsung, Sony Ericsson of Htc over de streep kennen trekken, om ook iets aan hun design en gebruikte materiaal te doen. Ben zelf een trouwe Apple gebruiker, maar hier ben ik wel voor te porren.
Ben het helemaal met je eens! Ziet er strak uit, en de achterkant geeft me een luxe gevoel. En na iets wat onderzoek ben ik erachter gekomen waarom, de achterkant is van Kevlar gemaakt :P

bron: http://www.motorola.com/C...hones/MOTOROLA-RAZR-XW-EN

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 18 oktober 2011 21:14]

Geen lelijke telefoon, mijns inziens. Past goed bij de oude 'Razr' stijl die men een aantal jaar geleden hanteerde. Een gewaagd design dat afwijkt van de 'mainstream' telefoons.

Het design heb ik nog nooit eerder gezien op een telefoon, de meeste (Anrdroid) telefoons lijken de laatste tijd alleen maar op elkaar (ook qua specificaties), leuk dat er een keer iets anders komt. Zal ook wel handig zijn als je de telefoon op tafel hebt liggen en gelijk kunt zien wat er gebeurt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True