Apple verkoopt meer iPads en minder iPhones

Apple heeft afgelopen kwartaal veel minder iPhones verkocht. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Het aantal verkochte iPads steeg flink, terwijl de verkoop van iPods verder daalde.

Het aantal verkochte iPhones ligt lager dan in het vorige kwartaal: toen verkocht Apple iets meer dan 20 miljoen van zijn smartphones, tegenover nu 17,1 miljoen. Het is onduidelijk of Apple nog altijd marktleider is op het gebied van smartphoneverkopen: Samsung en Nokia verkochten in het vorige kwartaal vergelijkbare aantallen, maar hebben nu nog geen verkoopcijfers bekendgemaakt.

De terugloop in iPhone-verkopen zou vooral komen, omdat veel mensen hebben gewacht op een opvolger van de iPhone 4, zo vermoedt Apple. Bij de verkopen zijn de verkoopcijfers van de iPhone 4S nog niet opgeteld. Die werd tijdens het afgelopen weekeinde, toen hij in de verkoop ging, meer dan vier miljoen keer verkocht.

De verkoop van Apples tablet iPad zit nog altijd in de lift. De hardwaremaker verkocht 11,1 miljoen exemplaren van zijn tablet en dat is meer dan in vorig kwartaal, toen er 9,2 miljoen werden verkocht. De verkoop van iPods ging juist achteruit: er werden 6,6 miljoen stuks verkocht van Apples muziekspeler, die dit jaar tien jaar in de winkels ligt. Dat waren er vorig kwartaal nog 7,5 miljoen.

Apple zag zijn desktops en laptops veel meer verkocht worden: in totaal gingen er 4,9 miljoen van over de toonbank, een kwart meer dan vorig kwartaal. Dat komt vermoedelijk door nieuwe releases en de presentatie van OS X Lion, het nieuwe desktop-besturingssysteem van Apple. De presentatie van de kwartaalcijfers was de eerste zonder oprichter Steve Jobs. Jobs, die tot eind augustus ceo was, overleed twee weken geleden aan de gevolgen van alvleesklierkanker, dat in 2004 bij hem was geconstateerd.

Het bedrijf uit Cupertino boekte een omzet van 28,7 miljard dollar en een winst 6,6 miljard dollar. De omzet bleef daarmee gelijk, maar de winst zakte. Apple waarschuwde daar vorig kwartaal al voor: het derde kwartaal is traditioneel een minder goed kwartaal. Het bedrijf verwacht dat in het vierde kwartaal door de release van de iPhone 4S en de feestdagen de verkopen zullen aantrekken.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

18-10-2011 • 22:49

135 Linkedin

Lees meer

Reacties (135)

135
127
71
2
0
20
Wijzig sortering
Anoniem: 128823
18 oktober 2011 23:24
Tweakers.net moet zich echt eens gaan verdiepen in economie. Keer op keer doen ze wel flaters.

Er is een goede reden waarom er steeds met het kwartaal van het vorige boekjaar vergeleken wordt. Het houdt totaal geen steek om een kwartaal met het voorgaande kwartaal te vergelijken en dat wordt dan ook bijna nooit gedaan.

Uit de press release:
The Company sold 17.07 million iPhones in the quarter, representing 21 percent unit growth over the year-ago quarter
Dus eigenlijk is het een 21% groei, omdat je periodes met periodes moet vergelijken.

Het is zelfs zo vreemd dat het lijkt dat er zeker een negatieve titel moest komen over Apple. Het is echt onbegrijpelijk.
Dat klopt niet vanwege meerdere redenen:

1. Kwartaal op kwartaal-vergelijkingen (QoQ) zijn normaal - ook bij Apple. Het geeft de ontwikkeling van een levenscyclus van een product aan en zegt veel over de stijgende of dalende populariteit van een merk, productgroep of product. Een YoY-vergelijking is daar minder zinnig, omdat daar veel meer tijd tussen zit.

2. YoY-vergelijkingen zijn relevant om seizoensgebonden invloeden eruit te filteren. Bij dit kwartaal van Apple gaat het niet op: het vierde kwartaal 2010 van Apple (Apples vierde kwartaal is op de kalender het derde kwartaal, dus van juli-september) was vorig jaar een belangrijk kwartaal door de release van de iPhone 4 en internationale uitrol van de iPad.
Dit kwartaal was er geen nieuwe iPhone, iPad of iPod, waardoor een YoY-vergelijking de seizoensinvloeden er niet uit filtert: een release is bij Apple juist een seizoensinvloed. Het is wel extra knap dat de verkopen YoY zo sterk stijgen - maar het is nergens relevant voor.

3. Lezers snappen er geen bal van als ik YoY-vergelijkingen ga doen en niet de verkoopcijfers van het vorige kwartaal erbij pak. De laatste keer dat we over verkoopcijfers van Apple praatten, verkocht Apple 20 miljoen iPhones en werd marktleider. Dat is als laatste blijven hangen en dus moet je daarnaar teruggrijpen. Uit het niets zeggen: die 17,1 miljoen is een fikse stijging doet mensen denken dat je ernaast zit; beide noemen (QoQ en YoY) op een niet financiele site als T.net wekt alleen maar verwarring. We zijn immers geen FD ;), ook mensen die in slaap vallen bij het woord 'kwartaalcijfers' moeten deze artikelen kunnen lezen zonder rekenmachine. Een artikel met door elkaar cijfers QoQ en YoY klinkt aanlokkelijk, maar blijkt in de praktijk vaak voor lezers een kruiswoordpuzzel te zijn.
Het is zelfs zo vreemd dat het lijkt dat er zeker een negatieve titel moest komen over Apple. Het is echt onbegrijpelijk.
Je bracht een interessante stelling en enige argumentatie, maar deze insunuatie siert je niet. Als je mij denkt te betrappen op een anti-Apple-artikel, snap ik dat het verleidelijk is om dat op te schrijven. Ik hoop dat je ook doorhebt dat het geen stand houdt en dat het niet klopt. Wel verfrissend om na twee weken weer eens te horen dat ik anti-Apple ben; ik ben afgelopen tijd vooral uitgemaakt voor Apple-fanboy :)

Enne.. ook met een YoY-vergelijking is een negatieve insteek te vinden. 'Apple ziet verkoop iPod sterk teruglopen' bijvoorbeeld ;)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 19 oktober 2011 00:00]

Nergens, maar dan ook nergens geeft Apple QoQ cijfers weer.

Altijd YoY, je reactie is volledig onjuist. Kijk alle press releases van de laatste 10 jaar maar eens terug. Belachelijk dat je hier dan loopt te verkondigen dat het voor Apple normaal is om QoQ cijfers te geven. |:(
Dat zeg ik ook niet. Lees maar terug:
Kwartaal op kwartaal-vergelijkingen (QoQ) zijn normaal - ook bij Apple
Dat Apple ze niet maakt, klopt. Maar analisten (en onderschat die lui niet, ze zijn heeel machtig) en pers (overschat die lui niet, ze hebben weinig in de melk te brokkelen) maken die vergelijkingen wel continu. En op basis daarvan gaan aandelen omhoog en omlaag en worden verwachtingen uitgesproken, waar Apples aandeelhouders weer op reageren. En daar heeft Apple zelf weer mee te maken bij elke beslissing die wordt gemaakt: Apple is immers in handen van de aandeelhouders :)

Het is een complex proces, maar het is tekenend dat Apple zelf zei dat 'geruchten over een nieuwe iPhone' de verkopen van de iPhone 4 significant hebben beinvloed (en dat ze zelf spraken over een ' iOS product transitition in the september quarter' gaf een geloofwaardige voedingsbodem aan die geruchten).
Overschat de invloed van aandeelhouders bij Apple niet. Zeker de afgelopen vijf jaar is hun invloed verwaarloosbaar geweest, anders had Apple wel veel eerder dividend uitgekeerd (ze hebben een enorme hoeveelheid geld uitstaan waar ze weinig tot niets mee doen). Als ik aandeelhouder was bij Apple dan zou ik me ook niet teveel met de gang van zaken bemoeien, aangezien zonder mijn invloed Apple over de afgelopen twee jaar haar waarde verdubbelt zag. En als je zegt dat de invloed van de analisten en aandeelhouders groot is, geef dan alsjeblieft een voorbeeld.
Denk dat ze het overnemen van andere sensatie sites ala engadget, die het negatieve nieuws van "analisten" overnemen, die er bij Apple altijd naast zitten.
Het zou zo maar kunnen zijn dat of men de formfactor/algemene indruk van de iphone een beetje beu wordt of dat de teleurstelling te groot is dat er geen iPhone 5G voortgekomen is. Ik heb binnen 3 dagen tijd al 9 mensen gehoord dat ze willen wachten tot en met volgende jaar. Tja... Wat eigenlijk wel een beetje mijn eerste optie versterkt: te veel meer van hetzelfde.

reden edit: correcties in taalgebruik.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 18 oktober 2011 23:03]

De cijfers van de 4S zijn hierbij nog niet opgeteld, en dat ligt al binnen die paar dagen op 4 miljoen ;)
Anoniem: 174991
@Mezzid18 oktober 2011 23:54
Zelfs met de 4 miljoen stuks van de 4s van het lopende kwartaal erbij geteld, is er slechts sprake van een geringe stijging.
De snelle groei lijkt er wel uit. Best verbazend aangezien de iphones op veel markten nog niet de volwassenheid hebben bereikt.
Ze gaan van 14 naar 17 Miljoen zonder de 4s.. Leuke groei toch?
Die 4 miljoen stuks van de 4S is wat Apple in een paar dagen heeft verkocht. Hoeveel denk je dat er in 90 dagen wordt verkocht, zeker als het toestel in nog meer landen beschikbaar is? Ik verwacht een recordverkoop aan iPhones volgend kwartaal.
_/-\o_ eindelijk iemand die het snapt.

De iPad 2 is internationaal uitgebracht circa 25 maart 2011. Dat is maar een paar dagen voordat het kwartaal waar dit over gaat begon.

De iPhone 4S is pas deze maand volgensmij in Amerika uitgebracht. Dus nog niet eens internationaal. Maar dus wel pas na het kwartaal waar dit artikel het over heeft.

Het zou dus raar zijn als er meer iPhone's verkocht zouden zijn. Iedereen die een iPhone echt wou had er denk ik allang één voor april van dit jaar.

Maar heb je een iPad en wil je een iPad 2?
Zag je een iPad en wou je er één?
Heb je een iPhone en wil je wat extra's?

Als je vergeet om welk kwartaal het gaat lijkt het idd of dit nieuwswaarde
heeft. Maar het is precies wat men had kunnen verwachten.

Volgend kwartaal:
"Meer iPhone's en minder iPad's verkocht"

Want misschien vind ik de iPhone 4S zonde van het geld omdat het in mijn ogen niks toevoegd. Maar denk dat er wel een paar miljoen bestaan die het niet met me eens zijn.

En terecht O-)

Edit: Verwarrende taalfout verduidelijkt

[Reactie gewijzigd door Gurd op 19 oktober 2011 01:03]

Ik denk dat dat aardig meevalt... de gebruikelijke manier om dit soort zaken te vergelijken is year over year, uiteraard, om seizoensinvloeden uit te sluiten. Als je het op die manier bekijkt is er juist een groei te rapporteren van 14M naar 17M verkochte iPhones. En let wel: deie 14M afgelopen jaar was incl. de introductie van een nieuw model. Ik zou nog even niet te veel medelijden met Apple hebben.

En ook nog: die zogenaamde teleurstelling dat het ding geen 5, maar 4S genoemd is heeft hier geen invloed gehad aangezien dat pas net bekend is.
De 4s is niet aan te slepen. Ze hebben er zelfs een speciaal reservering systeem voor in het leven geroepen.
Voorlopig nog even -7% nabeurs. Even ademhalen en dan weer doorstomen. De "4S" gaat meer verkocht worden, met hogere winstmarges dan de "4" en de kerstinkopen komen er ook weer aan. Volgend kwartaal gaat Apple volgens mij een record neerzetten.

[Reactie gewijzigd door Trent900 op 18 oktober 2011 23:43]

Misschien zaten in de beurswaarde wel nog betere verwachtingen dan de resultaten nu, dat weet je niet. Als een bedrijf 2x zoveel winst als het jaar ervoor maakt, maar er was 3x verwacht, dan duikt de koers toch.
Dat komt niet vanwege de sales, maar vanwege de dividenduitkeringen. De sales zijn namelijk fantastisch, evenals de winst!

De beleggers hadden een winst van $7 verwacht per aandeel, Apple keerde echter $4 per aandeel uit, wat toch wel een domper was voor beleggers.
Laat jezelf beter informeren. Apple keert (nog) geen dividend uit. Dit is gewoon nahandel.
http://data.cnbc.com/quotes/AAPL

[Reactie gewijzigd door Trent900 op 18 oktober 2011 23:37]

Ik denk dat de markt nu ook al aardig verzadigd is. Elke apple-fanaat heeft nu zo'n ipad, en nieuwe markten aanboren is lastig.
Anoniem: 181786
@Encarta19 oktober 2011 09:58
Nieuwe markten aanboren is idd lastig. Toch is het Apple tot nu toe keer op keer gelukt en weten ze gelijktijdig de bestaande markten nog prima te bedienen. De iPod verkoopt bijvoorbeeld nog steeds prima (ondanks de teruglopende verkoop).

Het leuke van Apple producten is dat nou juist dat de Apple-fanaten slechts een klein percentage van de afzetmarkt zijn. De overgrote meerderheid zijn normale consumenten die gewoon een tablet/telefoon/mp3 speler willen en overal positieve verhalen hebben gehoord over Apple, het uitproberen in de winkel, overtuigd zijn om het vervolgens aan te schaffen.

Door de jaarlijkse vernieuwing zorg je er ook voor dat mensen elke zoveel jaar het nieuwere product willen hebben. Ik zie daardoor (en ook gezien de contracten die providers aanbieden) niet dat de iPhone markt snel verzadigd zal zijn. De meeste mensen zullen over 2 jaar gewoon weer een nieuwe telefoon willen. Apple houd daar met het uitbrengen van nieuwe telefoons prima rekening mee.
Er lopen echt nog mensen rond die denken dat iPads alleen verkocht worden aan "Apple-fanaten"...?

Uh, OK :D

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 19 oktober 2011 15:42]

Hmm oke, mensen zijn toch geneigd naar een iPad.
Toch als je die verkoop cijfers ziet van de iPhone 4S..

Wel mooi dat de iPad nog steeds in de lift zit.
Dit betekent dat de mensen toch liever een iPad hebben dan iets van Android.

[Reactie gewijzigd door Servertje op 18 oktober 2011 22:57]

Hoewel het inhoudelijk niet (goed) onderbouwd wordt is dit wel een sterk punt. Het is immers zo dat de dalende verkoop van de iPhone 4 ongetwijfeld verband houdt met de speculaties over de iPhone 5/4s die maanden de ronde hebben gedaan. De verkooprecords die nu worden neergezet met de 4s kunnen dan voor een deel worden verklaard door het grote aantal mensen die de kat uit de boom hebben gekeken.
Uiteraard en volgens mij is dit niet echt nieuws, die trend zie je ieder jaar. Ik ben geen MacRumors fan, maar toevallig stond daar een aardig grafiekje: http://www.macrumors.com/...in-sales-for-fiscal-2011/

Daar zie je die ups en downs.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 18 oktober 2011 23:01]

Is idd een leuk grafiekje, maar enerzijds: resultaten uit het verleden zijn géén garantie voor de toekomst, en daarbij doet Samsung het ook erg goed in de markt, volgens mij is de daling ook een signaal van toenemende concurrentie.

Het "gadget"gehalte van de iphone vind ik ook afnemen, hij ziet er meer uit als een alledaags telefoontje, onderscheid zich uiterlijk minder. Het eerste model was een revolutie, nu zie ik het allemaal wat afzwakken.
Natuurlijk kan het een effect zijn van andere factoren, maar dat is puur giswerk. Hier zie je tenminste een normale trend, het is geen garantie maar de kans dat het iets anders is dan de normale trend lijkt mij een stuk kleiner.
In het geval van seizoens-cycli geldt dat die gewoon voorspelbaar zijn hoor. Het is altijd zo dat dit soort apparatuur in de zomer slechter verkoopt. Dat zal voor andere telefoons niet anders zijn. De "daling" waarover gesproken wordt is puur een gevolg van de zomerperiode. Net als ieder jaar. Als je wél naar de relevante cijfers kijkt, zie je dat van alle spullen behalve de iPod er weer flink meer is verkocht. En dat de iPod wegzakt is logisch, mensen kopen tegenwoordig geen losse muziekspeler meer als die al in je telefoon zit.
Daar zit inderdaad wat in. Vergelijken met een kwartaal van een jaar eerder heeft meer zin...
Misschien zit ik verkeerd, maar zou je als Apple aandeelhouder niet willen zien dat de ups en downs van zomer/winter niet kleiner worden? Volgens mij staat dat namelijk gelijk aan goede verkopen in Azie. Een markt waar Apple nog flink kan en wil groeien. Zomer en Winter hebben daar minder invloed. Wel blijf je natuurlijk met 1 model een down houden dicht tegen de launch van een nieuw toestel.
Benieuwd of Samsung een zomerkwartaal heeft in verkoopaantallen.

Zou me niet verbazen als de 5 toch nog voor juni 2012 gelanceerd wordt om de concurrentie bij te kunnen houden en om een verkoop strategie voor Azie neer te zetten (goedkope 3GS of 4).
"Het "gadget"gehalte van de iphone vind ik ook afnemen, hij ziet er meer uit als een alledaags telefoontje, onderscheid zich uiterlijk minder."

Ja, zeker als al die andere partijen als een Appleproduct eruit proberen te zien. Eigenlijk onderscheidt de concurentie zich steeds minder. Want zoveel is de iPhone het afgelopen anderhalf jaar niet veranderd. :X
"Want zoveel is de iPhone het afgelopen anderhalf jaar niet veranderd. :X"
Misschien bedoelt hij dat met ""Het "gadget"gehalte van de iphone vind ik ook afnemen,"
Hoewel het inhoudelijk niet (goed) onderbouwd wordt is dit wel een sterk punt. Het is immers zo dat de dalende verkoop van de iPhone 4 ongetwijfeld verband houdt met de speculaties over de iPhone 5/4s die maanden de ronde hebben gedaan.
Precies.

Je zag in het verleden ongeveer hetzelfde vlak voor een iPhone release. Dan lopen de verkopen altijd een goeie tik terug, iets waar beurs snuiters altijd zenuwachtig van worden. Vervolgens komt dan weer een doorzetting van fikse groei. Je ziet dat ook aan het aandeel Apple vandaag. Volgens mij is het weer een nieuw record, ondanks het dipte.

De beurs en media laten vooral wat negatiefs zien, omdat 'het minder is dan analisten hadden verwacht'. Met andere woorden, de fouten van anderen hebben invloed op de marktwaarde van een bedrijf. (niet veel, in dit geval).
De verkooprecords die nu worden neergezet met de 4s kunnen dan voor een deel worden verklaard door het grote aantal mensen die de kat uit de boom hebben gekeken.
Vergeet niet de groep die al een oud model had. Die is ook zeer behoorlijk, en die groep met name staat nu vooraan. (tenzij ze zijn overgestapt, maar dat doen er volgens mij niet enorm veel)
De iPad heeft de schijn van "orgineel". Ik heb er toevallig het hele weekend een gehad om mee te spelen. Voor mij persoonlijk voegt het niks toe; ik zit niet op de bank niks te doen, en op het werk heb ik mn laptop al. Andere mensen denken er anders over. En dat mag ook wel voor een apparaat dat enkele 100-den euro's kost maar minder kan dan de pc/mac die je al hebt.

iPad was natuurlijk niet de eerste pad, maar wel de eerste die neer werd gezet zoals Apple heeft gedaan. Feitelijk is het een grote iPhone, dus daardoor relatief makkelijk te maken voor Apple. Dat neemt niet weg dat Android tablets meer mogelijkheden hebben, meer kunnen. En de Android tablets die ik heb geprobeerd kunnen mee in snelheid.

Androids hebben hun fouten, maar de iPad is zeker niet zonder. Na een weekend had ik regelmatig dat de app store niet goed functioneerde en de detailpagina's van apps weigerde te openen tot ik de appstore geheel herstarte. Sommige websites functioneerde niet volledig zoals de bedoeling, waar Android dat dan wel deed. En ik had wat crashes. Desondanks zou ik de iPad een dikke voldoende geven, maar het is niet heilig... Oftewel; ik snap de heisa niet helemaal, en ik vind het ook niet mooi dat de verkopen hiervan in de lift zitten.

Sterker nog; producten die alleen te gebruiken zijn als je eerst het geldverdienprogramma moet installeren (iTunes) kijk ik bij voorbaat heel argwanend aan. Zeker niet leuk. En bestandsbeheer is standaard maar een beetje mogelijk via dat programma, en dat programma vraagt wel vanalles als je apparaat net nieuw is (wie leest dat) en ineens stonden al mijn foto's ed erop. (Ja, ik had het kunnen weten als ik beter had gelezen).
Anoniem: 34095
@RwD18 oktober 2011 23:46
Ik las net een "must read" die door fandroids als ban zal worden bestempeld, maar zoveel waarheden over het "probleem" van Android.

Bekijk ook even het filmpje wat er word aan gehaald over die fantastische browser die op z'n knieën gaat bij normale sites.
Ik heb alles nu gelezen en het filmpje bekeken. Tevens bij ik met mijn Desire S naar diezelfde website gegaan (het adres was leesbaar op de iPhone). Die problemen heb ik niet!! Daarnaast gebruik ik Opera omdat die wat extra functionaliteiten heeft die fijner werken dan die standaard browser

Verder loopt hij een hele hoop minpunten op te noemen die ik niet kan plaatsen.
(knoppen die onduidelijk van functie veranderen? home=home, menu=menu, terug=terug, zoek=zoeken, altijd eigenlijk. De Market bevat geen goede apps zoals de Apple store heeft: Er zijn meer apps voor iOS, maar ik zou bij die bewering graag wat meer voorbeelden zien) De Nexus S is als ik het goed heb door Samsung gemaakt. Misschien wringt de schoen daar?

Android doet wel soms wat trager aan, dat kan ik onderschrijven. Dat neemt niet weg dat ik op de iPad2 afgelopen weekend me 5 keer heb geergerd op verkeerd reageren van het systeem.

Al met al twijfel ik aan de schrijver van dat stuk, en misschien wel aan de Nexus S. Is dat wel een goede Android referentie telefoon?
Ik heb het zelfde gedaan met mn S2, en ik herken me echt niet in veel punten die hij maakt. Ik heb altijd het idee dat veel Apple fans iOS5 vergelijken met Android van een tijd geleden, want bijv. de smoothness is op moderne telefoons echt gelijk of beter dan dat van iOS. En dat is op stock, er is heel makkelijk nog veel meer uit te halen.

Zijn belangrijkste kritiek is eigenlijk dat het allemaal net iets anders is als dat hij gewend is. Is het menutje raar omdat het raar is, of is het raar omdat je jaren een net iets anders menutje gewend bent?

Dat de App store een pluspunt is geloof ik best, maar ik heb zowel een iPad als een SGS2 en ik mis toch echt geen enkele app op 1 van beide. Zal best wel iets zijn, maar als een van de platformen een succesvolle nieuwe app heeft staat hij in notime ook in de andere.

Hij vindt Widgets maar lelijk, tja dan moet je een andere widget kiezen. Er is voor ieder wat wils, en ze zijn gewoon makkelijk. Als mijn scherm aangaat zie ik de informatie die ik gelijk bij de hand wil hebben, bij Apple moet je dan altijd een of meerdere acties uitvoeren. Ik vind dat een groot gemis op mn iPad. Bovendien vind ik het fijn dat mijn telefoon gepersonaliseerd is. Misschien een kwestie van wennen, ik garandeer je dat Apple dit binnenkort presenteert en dat het dan helemaal wereld veranderend is.

Ik merk dat ik veel sneller mn telefoon pak dan de iPad. Voor de meeste taken is het gewoon handiger.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 19 oktober 2011 00:43]

Toch wel apart dat ik in 2,5 jaar redelijk zwaar IOS gebruikt te hebben nog 0 crashes heb gehad en het systeem nog nooit verkeerd heeft gereageerd, dat jij dan in 1 weekend op een geleende iPad diverse crashes hebt en allerlei bugs ontdekt.

Maar het zal wel waar zijn en je zal ook geen voorkeur voor android hebben...
Dat is natuurlijk een slecht argument van je, bovendien crashte een app, niet iOS en zeg ik dat niet in de post waarop jij reageert.

Voorbeeld: App Store. Meerdere keren meegemaakt dat zoekresultaten niet te openen zijn voor meer info. iPad2 uit/aan en het werkt weer.
Ik heb toch wel regelmatig een crashende app. Zeker sinds ios 5 update, maar ik zie de updates van apps ook binnenvliegen, dus hopelijk nemen de crashende apps weer wat af.
Ik heb toch wel regelmatig een crashende app. Zeker sinds ios 5 update, maar ik zie de updates van apps ook binnenvliegen, dus hopelijk nemen de crashende apps weer wat af.
Wees blij dat je de eerste beta's niet draaide, toen was het echt een drama. Een deel van die problemen loste Apple zelf op, omdat hun SDK/Frameworks niet geheel compatible waren, met beta 3 of 4 gedroegen de meeste Apps zich alweer voorbeeldig. Een paar apps doen dingen onder water die het wat omgewikkeld maken, maar die zag ik de dagen voor de release van iOS 5 al updaten.
Apps die crashen heeft Apple natuurlijk niet zoveel mee te maken. Dat ligt meer bij de ontwikkelaar van die app. Met updates wordt dit dan ook 9 van de 10 keer gelijk verholpen.
Gelet op het businessmodel van Apple ben ik het daar niet mee eens. Zij bieden het aan in hun winkel (en een andere kun je niet eens gebruiken), dus ik verwacht van Apple dat het werkt. Zou mooi zijn als ik een Ipad koop in de winkel en die doet het niet dat de winkel dan zegt dat ligt aan Apple en niet aan ons.
Nu maakt het me niet zoveel uit welke telefoon je hebt, maar dat stukje wat je nu linkt is nou niet echt hoogdravende journalistiek. Dus ja, als dat als 'ban' wordt bestempeld kan ik dat goed begrijpen.
Mwa, is toch een beetje overdreven hoor. Ik heb zelf een dumbphone maar heb voor het werk testdevices liggen (HTC Wildfire en iPhone). En die gingen voor mij allebei goed. Dat van die browser is pure b***s***, we hebben meer problemen gehad met Safari op iOS dan de Android browser.
Dat van die muziek ook: ik gebruik die Wildfire de laatste tijd als MP3-speler als de batterijen van de mijne op zijn, dus zo slecht is het allemaal niet.
Dat artikel staat ook vol met vrij idiote beeldspraken zoals "fighting a bear with you hands tied behind your back". Heel objectief en zakelijk beschreven inderdaad.
Waar ik ook een kanttekening bij wil maken: die mens werkt een paar jaar met iOS, geraakt dat gewoon en begint dan te werken met Android en komt dan klagen dat Android anders ineen zit, anders aanvoelt. Well duh. Als Windowsgebruiker wordt ik ook knettergek van MacOSX, ik vind dat een draak. Omdat ik in het paradigma van Windows zit. Niet omdat Windows zoveel beter is of zo.

Even off topic: heb ook een tijdje onder die fameuze afgekraakte Unity gewerkt, man dat was me een openbaring. Dat voelde pas aan als coming home.
Anoniem: 288924
@RwD19 oktober 2011 00:10
Je hebt in een weekend meer problemen gehad dan sinds we onze iPad 2 hebben (ergens in mei). Bij ons vervangt hij de 8 jaar oude iBook G4 12 inch. Deze voldeed nog, maar ze wilde wat nieuws. En tov een MacBook Pro is het met mnder dan de helft van de prijs een goedkope optie. Zeker als je hem alleen gebruikt voor twitter, internet en mail. En dat doet de iPad beter dan m'n MacBook. Voor haar werk heeft ze een iMac staan, de rest gaat met de iPad.
Tuurlijk zijn mensen (die een tablet zoeken) geneigd naar een iPad, (heel) veel mensen in je omgeving hebben d'r een, de App Store doet z'n werk goed en je hoeft geen nerd te zijn om ermee te kunnen werken.
En daarom loopt Apple dus ook gewoon voor op zijn concurrenten.
Niet heel veel mensen hoeven bij alle bestanden van het systeem te komen en daarom is het veel gemakkelijker.
Het is maar net wat je wilt.
Dat komt omdat de iPad toch wel de eerste (bruikbare!) tablet was. Dan gaat het snel rond in de vriendenkringen, op verjaardagen, etcetra. Dat blijft dan hangen gok ik. Hetzelfde succes heeft Apple met de iPod gehad.

Daarnaast zijn er veel mensen die al een iPhone hebben, toch voor een iPad gaan. Ook uit mijn directe omgeving hoor ik het: "ik haal een iPad omdat de iPhone ook zo heerlijk werkt!" (mening!)

De apparaten zijn toch geschikt voor ome koos en dat zie je aan de verkochte toestellen die als een lopend vuurtje gaan... Vertel je ome koos echter over een "Android tablet", dan weet hij waarschijnlijk niet eens wat het is.
Het LIJKT erop dat er meer ipads verkocht worden in plaats van iphones. Maar die relatie is er helemaal niet. Da's een leuk statement van Apple, en daarmee doen ze weer waar ze goed in zijn: de media bespelen :) Of zien we veel mensen bellen met een ipad? Ik niet iig...

Ik ben er van overtuigd dat er minder iphones worden verkocht omdat er bijvoorbeeld meer SII Galaxy's over de toonbank zijn gegaan. Let maar op, de partijen die apple het felst bestrijd, zijn hun succesvolste concurrenten...
Anoniem: 392755
@D-Day18 oktober 2011 23:42
Neen, door de ipad heb ik geen behoefte meer aan een iphone, en gaat mijn volgende gsm weer een nokia van 50 euro worden. Ik ga geen +500 euro uitgeven, aan een telefoon die hetzelfde doet als mijn tablet, terwijl mijn tablet makkelijker in gebruik is.
Ik ga daar nooit aan beginnen. Klinkt leuk, 25,- voor een phone, maar de pad voor 500,- klinkt wat minder, terwijl je met een laptop/PC die je al hebt, meer kan. En loop je rond met twee apparaten, voor mij een stap terug in de tijd.
Beetje groter scherm, ermee bellen, internetten-on-the-go, gamen? Ga je pro, dan wordt het PC/laptop, niet een tabletje. Geldt voor gamen, internetten en office imho.
Anoniem: 392755
@D-Day19 oktober 2011 00:01
pc is onhandig om mobiel on-line mee te gaan. pc opstarten, vodaphone kaart erin, wachten tot die software opstart ...... En dan spreken we nog niet over de batterij van die pc.

Ipad een toets, en on-line. En een deftig scherm voor informatie op te vragen, en in te geven. En gaat een ganse werkdag mee, zonder je enige zorg over je batterij te moeten maken.
Bij mij is het dan weer hetzelfde als bij subnet 12. Ik heb nog een iPhone 3G, en die houd ik als ik straks een iPad heb tot hij kapot gaat, en daarna een goedkoop dingetje.
En iPad en laptop? Not me. Ik houd dan alleen de iPad. mijn huidige laptop staat toch op instorten, dus die gaat dan ook weg.
Voor mij is het dan nog weer anders. Ik heb een MacBook Pro 13" en een iPhone. De iPad zit daar dan weer tussenin qua grootte, waardoor ik die niet zal aanschaffen. De MacBook is klein genoeg om mee te nemen en onderweg mee te werken, dat extra gewicht merk ik amper.
een laptop/pc kan totaal niet wat een tablet kan. (en vice versa). Of lig jij met je dikke desktop of zware, groot uitgevallen laptop bijvoorbeeld nog in bed ff een spelletje te spelen. ;)

Het succes van de ipad zal mede te danken zijn dat het juist iets bied wat een iphone, laptop en een desktop niet hebben.

Het verband tussen meer ipads en minder iphones snap ik niet. Met een ipad is bellen niet handig en hij past niet in je broekzak. En als je dan gewend bent aan een ipad en nog geen iphone hebt wil je toch graag een iphone omdat je dan ook een mini-versie van de ipad in je broekzak hebt zitten.
waarom of/of? i7 desktop, i7 workstation laptop, honeycomb tablet en samsung galaxy S zijn in mijn bezit. Die tablet is relaxt om in bed, op de wc of op de bank gewoon relaxt wat te kunnen funbrowsen, niet om 'veel te kunnen'.
Internet in je broekzak! Maar niet heus ;)
Heb zelf ook altijd mijn iPad bij, draag altijd wel iets van een tas, dus de afmeting is geen probleem. Mijn telefoon is een el cheapo nokia telefoon van 35eu, die 2 a 3 weken doet met zijn accu. Alle dingen die mensen over het algemeen op een smartphone doen (en dus binnen no-time de accu leeg trekt) doe ik gewoon op mijn iPad. Groter scherm, meer controle dan een smartphone, langere accuduur. Ik ben er dik tevreden mee in ieder geval.

Als ik in mijn omgeving kijk, zijn het iPhones en blackberries, de Samsungs duiken maar erg sporadisch op, tot nu toe de galaxy tab maar 1x in het echt gezien, terwijl ik overal iPads zie. Mijn gevoel zegt me dat Apple gewoon veel populairder is dan Android. Maar goed, dat is wat ik in mijn omgeving zie, maakt het nog geen feit ;)
hier is de tip:

Nokia E5, simpel symbian toestel dat een wifi hotspot kan maken.
Dan ipod touch inloggen via skype en je kunt gratis bellen of facetime met iemand doen.

Prima combinatie van laag abonnement met all ipod opties.
en daarmee doen ze weer waar ze goed in zijn: de media bespelen
Waarom wordt er toch altijd zo apart gedacht over Apple. Als een ander bedrijf kwartaalcijfers bekend maakt, zijn die dan ook "de media aan het bespelen" ?

Apple maakt gewoon cijfers bekend, wat jij daaruit voor conclusies trekt moet je zelf weten. Maar van "media bespelen" is hier geen sprake, het is puur een feitelijke mededeling die ze doen.

Wat betreft de "terugloop": het is enkel een terugloop als je kijkt naar het voorgaande kwartaal. Als je kijkt ten opzichte van vorig jaar, zijn er juist flink veel meer iPhones verkocht, en dat ondanks het feit dat vorig jaar de nieuwe iPhone in dit kwartaal viel, en dit jaar niet! Het is dus juist helemaal niet zo dat de verkoop in zou zakken. Ze verkochten afgelopen 3 maanden meer telefoons (iPhone 4, een ding van een jaar oud) dan vorig jaar toen hij splinternieuw was.

Het zomerkwartaal is altijd sloom, mensen hebben dan andere dingen te doen zoals op vakantie gaan enzo. Dus dat er de afgelopen 3 maanden minder telefoons zijn verkocht dan daarvoor is heel normaal. Dat zal bij andere merken niet anders zijn.
Niet te naief he, natuurlijk bespelen ze de media, net als elk ander zichzelf-respecterend bedrijf dat doet. Ik bedoelde dat niet negatief, ze zijn daar gewoon beter in dan menig concurrent.
We moeten er alleen niet met open ogen intrappen, dus af en toe een beetje kritische gedachte kan geen kwaad dacht ik zo ;)

"Gewoon cijfers bekend maken": een miljardenbedrijf denkt echt wel na over HOE je de feiten presenteert, en dat kan veel verschil uitmaken hoe de cijfers overkomen.

[Reactie gewijzigd door D-Day op 18 oktober 2011 23:55]

Ik heb niks tegen kritische gedachten. Ik zie alleen niet in hoe je, puur kijkend naar de cijfers, tot de conclusie kunt komen dat de media bespeeld worden. Die cijfers kloppen echt wel hoor, daar zijn accountants en toezichthouders voor.

Dus leg mij nu eens uit op welke manier ze hun cijfers nu presenteren zodat deze positief overkomen. Het enige wat ze geven zijn de waarden, vergeleken met vorig jaar en vorig kwartaal. Precies hetzelfde wat elk ander beursgenoteerd bedrijf doet.

Ik lees in JOUW bericht dat "het lijkt of er iPads verkocht worden in plaats van iPhones". Dat is niet iets wat Apple zegt. Zij geven simpelweg de cijfers, precies zoals ze dat elk kwartaal doen.

Het probleem is volgens mij, dat er over alles wat Apple doet, zoveel geschreven wordt dat mensen de uitspraken en analyses van anderen misschien wel gaan toeschrijven aan Apple.
Het LIJKT erop dat er meer ipads verkocht worden in plaats van iphones. Maar die relatie is er helemaal niet. Da's een leuk statement van Apple
Ik zie apple nergens een dergelijk statement maken. De titel is van de verslaggever van tweakers.net, niet van Apple zelf, voor zover ik heb kunnen volgen.
De verkoopcijfers van de iphone 4s zijn niet meegerekent. Die zijn alleen al meer dan 4 miljoen. Daarmee hebben ze toch meer dan 2x zoveel iPhones verkocht ten opzichte van iPads.
iPad was niet de eerste bruikbare tablet, dat was een touchpad van Microsoft (rond 2007(?) geloof ik). Alleen toen had niemand geld + belangstelling ervoor :)

OT: Het lijkt me bijna logisch dat de verkoop van iPhones zou zijn afgenomen. Ik ben nu bijvoorbeeld ook aan 't wachten op de iPhone 4S en ik ga dan niet een 4 halen. Ik denk dat de reden van de daling van de verkoopcijfers daaraan te wijten is :)

[Reactie gewijzigd door HeroicSlayr op 18 oktober 2011 23:36]

Je leest het verkeerd, Denk aan je oma/opa die kunnen eigenlijk altijd overweg met met de tablets zoals ze nu zijn (met name de Ipads) een tablet met windows xp/vista/7 en helemaal in 2007 was lang niet zo gemakkelijk te begrijpen.

1 pictogram en je programma start op geen gedoe met internet en virussen
Het werkt gewoon.
Zou je toe kunnen lichten waar Apple in voorop loopt op een van de betere Android tablets?

Ik zou andersom wel kunnen toelichten: Widgets.
Appstore ..dikke punt ! Er zijn gewoon nog te weinig apps beschikbaar op de android tablets. Ik heb ook voor een Transformer gekeken en uitdeindelijk heeft mijn broer er 1 gekocht , maar je hebt gewoon minder mogelijkheden.

Verder werkt dat ding wel erg lekker , maarja dat doet de ipad ook :)
Nou, ik kan op de Appstore niet direct zeggen dat ik er veel meer op vond. Er zijn wel meer apps ja. Bovendien is de appstore gemiddeld duurde dan de Market ;)
Anoniem: 34095
@RwD19 oktober 2011 00:07
150.000+ apps en je kon niks vinden?
Officieel heeft de Android Market 250.000+ Apps. Mag aannemen dat App Store er minstens zo veel heeft.

Bovendien zei ik dat ik er niet meer op vond. Daarmee bedoel ik "meer dan in de Android Market"
Daar krijg je dan weer minder reclame in je app voor terug. Ik persoonlijk betaal liever 0,79 voor een app zónder irritante reclamebanners.
Ik vraag me af of er 5 apps te noemen zijn die echt functionaliteit bieden die Android niet heeft. Kwaliteit over kwantiteit, als er nog iets is wat niet kan op Android dan komt dat snel, is gewoon goed geld verdienen. Zelfde geldt overigens ook andersom, beide platformen zijn net zo goed.
Denk dat Android niet meer te kort schiet in hoeveelheid beschikbare apps maar dat de kwaliteit van de app op zich gewoon minder is. Ik lees vaak dat de iOS uitvoering van een bepaalde app er net wat beter uitziet en/of beter werkt.
Anoniem: 34095
@RwD19 oktober 2011 00:06
Android tablets krijg je niet bij een pakje boter, dat wat met telefoons wel gebeurd, geen subsidie = geen succes. Plus goedkoop is duurkoop, wat maar al teveel tablets onderschrijven.
Leuk man, widgets. Ik verkoop snel mijn perfect werkende iPad die enorm vloeiend werkt, een fantastische accuduur heeft en een gigantsch aanbod aan hoge kwaliteit apps heeft zodat ik via een swipe naar rechts het weer kan zien in plaats van 1 tap op het weer-icoon. Dat maakt inderdaad écht het verschil.
Toch begint de ui van de iphone / ipad te verouderen. Zeker met meer applicaties is het een lange rij van statische plaatjes. Dat kan, zoals zowel microsoft als google aantonen, beter. Ik verwacht dan ook een vernieuwing in ios6 of 7. Stilstand is achteruitgang.
Er is absoluut ruimte voor verbetering. Maar het is wel lastig om "beter" te definiëren als je ook rekening houdt met de fysieke omstandigheden van het gebruik. Simpel gezegd: als je er meer functionaliteit door krijgt, maar je batterij gaat er korter door mee, is het dan uiteindelijk echt een vooruitgang?

Het kenmerk van Apples systeem is dat het OS ALTIJD in controle is over het beheren van processen van applicaties. Daardoor kunnen ze zuinig met energie omgaan. Als je nu een applicatie het recht geeft om op de een of andere manier continu zijn icoon/tile/widget bij te werken, dan heb je dus binnen de kortste keren een enorme lijst applicaties continu draaien.

Natuurlijk zou er wel een tussenweg mogelijk zijn. Bijvoorbeeld een systeem waarbij een app kan aangeven dat hij periodiek een korte tijd actief wil zijn om zijn icoontje te updaten. Maar over dat soort dingen moet je heel goed nadenken, wil je toch nog een zuinig totaalsysteem kunnen garanderen. Dat is ook precies waarom multitasking zo lang op zich liet wachten op iOS.

Ik ben het met je eens, er zal zeker verbetering komen op dat punt. Maar hoe precies, dat is nog even afwachten..
En hij is ongeveer dezelfde prijs. De Galaxy Tab lanceerde zelfs voor het dubbele.
Wat een onzin, hoe vaak ik niet hoor dat mensen problemen hebben met dat Itunes en syncen daar tussen. En voor Android hoef je geen nerd te zijn, mijn ouders werken gewoon goed en zonder problemen. Ik ben teminste niet bij ze langs geweest om het uit te leggen en het zijn 2 digibeten. Wil niet lullig doen maar Apple staat toch bekend om zijn grote fans (lees nerds).
Tja, de iPad is en blijft de beste tablet die er is, ook al maken HTC en Samsung allerlij betere tablets qua hardware. De iPad word beter ondersteund met software die geoptimaliseerd is en kwaliteit bieden. Android is vooral bezig met smartphones en heeft amper tablet geoptimaliseerde apps.
Zelf ben ik een Android gebruiker, maar als ik een tablet zou moeten kiezen kies ik voor iPad :)
Ik zou als android gebruiker op dit moment het meest geneigd zijn de Playbook te kiezen (ja, een RIM creatie). Geen Android omdat ik het wel eens ben met jouw vaststelling, alhoewel ice cream sandwich (of zoiets) eraan komt. Werd het geen Playbook dan waarschijnlijk een iPad2, tenzij een Android tablet me ECHT kan overtuigen...

De playbook reageert heeel goed, heeft een goede intuitieve gebruikersinterface. De iPad2 doet aan als een beperkte laptop zonder toetsenbord.
Wel mooi dat de iPad nog steeds in de lift zit.
Dit betekent dat de mensen toch liever een iPad hebben dan iets van Android.
Vreemde conclusie. Wanneer er een nieuwere versie van een Apple product verschijnt is er vooral net na de introductie een gigantische run op.

Logisch, want de hardware van Apple is nou niet een van de meest degelijke te noemen, dus er zullen een berg gebruikers tussen zitten die een vervanger zoeken voor hun brakke oude model }> .

IMO maakt Apple leuk speelgoed, maar wat mij heel erg tegenstaat is de slechte garantieafhandeling. Superarrogante houding en dan ook nog eens schijt aan de wet hebben. Wat mij betreft mag de Consumentenautoriteit ze eens flink op de vingers tikken en een dikke boete opleggen.
Je bent de eerste met een post hoor. Gefeliciteerd daarmee.

Waarom is het mooi dat de iPad in de lift zit? Verdien jij er iets aan? Of gaat het om de erkenning die jij met je iPad (die je al langer hebt) krijgt?

Dit ziet eruit als een fanboy first post. Erg jammer.

Ontopic: Ik denk dat de verminderde verkoop weinig nieuwswaarde heeft. De schrijver van het artikel zegt zelf al dat het derde kwartaal altijd lager uitvalt. Nu heeft Apple de iPhone 4s released en dit zal terug te zien zijn in de vierde kwartaalcijfers.

Persoonlijk denk ik dat de trend wel duidelijk is. Apple verliest zijn absolute koppositie aan Samsung. (Vandaar rechtzaken) De dood van Steve Jobs gaat het succesvolle bedrijf toch veranderen. Hij maakte het toch altijd wel bijzonderder dan het was.
Die trend van jou is helemaal niet duidelijk. De iPhone 4S verkoopt tot nu toe beter dan alle vorige iPhones. Ook de iPad zit nog steeds erg in de lift en verslaat de Samsung tablet (als het op verkopen aankomt). In de high-end markt is Apple koploper en daar lijkt voorlopig nog geen verandering in te komen.

Wel komt Samsung steeds dichter bij Apple als het gaat om mogelijkheden. De Aziaten zijn meesters in het nabouwen en verbeteren van westerse producten. Maar de innovatie komt meestal vanuit het westen.

Ik heb genoeg aan te merken op Apple (garantie, duurzaamheid, geslotenheid, ...), maar je kunt gewoon niet ontkennen dat Apple sinds de introductie van de eerste iPhone al enorm in de lift zit en dat lijkt voorlopig niet te stuiten.

Android liefhebbers mogen Apple dankbaar zijn, want zonder de iPhone had Android wellicht nooit het levenslicht gezien of op een heel andere wijze. Ik kan me herinneren dat de eerste iPhone verguisd werd vanwege de afwezigheid van een toetsenbord. Daar hoor je toenmalige critici, die nu vaak Android gebruiken, helemaal niet meer over.

De iPhone heeft (multi) touch, on-screen keyboards, applicaties, grote displays, bruikbare internetbrowser, ... naar de telefoon gebracht. Ook al heb je een hekel aan Apple en haar bedrijfsfilosofie. Af en toe brengen ze revolutionaire producten uit. Dat valt gewoon niet te ontkennen...
Dat de iPad in de lift zit betekend niet automatisch dat men liever een iPad heeft dan iets van Android. Het zegt namelijk niets over de totale groei van het tablet segment.

12% meer verkopen in een segment dat bv 20% groeit betekend namelijk verlies aan marktaandeel. Al verwacht ik wel dat Apple het marktaandeel tot nu toe aardig weet te behouden, en dat dit pas in de loop van het komende jaar onder druk komt te staan met nieuwe Android en Windows tablets.

(En dan komt Apple natuurlijk met de IPad 3 op de proppen als tegenzet.)
het is een vergelijk met de iphone he, niet met een ander platform (zoals Android)
Wel mooi dat de iPad nog steeds in de lift zit.
Dit betekent dat de mensen toch liever een iPad hebben dan iets van Android.
Ehm, waar haal jij vandaan dat de verkoop van de ipad de verkoop van android schaad? In dit nieuwsartikel staan geen vergelijkbare cijfers van de android tabs. Als de algemene vraag toeneemt, zal dit in de meeste gevallen inhouden dat van welk merk dan ook er meer verkocht worden, dit houdt niet in dat het marktaandeel van een desbetreffend bedrijf/product verhoogd is, wat ik wel opmaak uit jou comment.

[Reactie gewijzigd door Hakulaku op 20 oktober 2011 12:49]

Zucht..lees ik net een topic over de nieuwe aankomende Android software, daarna ff de Nexus die er aan zit te komen van Android.
Zo goed als niks over Apple of iOS.

Lees je iets over Apple en hoppla, veel opmerkingen over Android dit en dat..en Widgets dit en dat.
zucht, en maar zeuren dat Apple fanboys zijn, sekteleden etc.
Nou daaagg, lees het keer op keer..de grootste zeikerds zijn de niet iPhone gebruikers..en dan het liefst zeiken over een iPhone die ze niet hebben.
Wees nou eens blij met wat je hebt en wees blij voor een ander.
Misgun elkaar niet zoveel man.
Ik ben blij met mijn iPhone..doet alles zoals IK het wil en HOE ik het wil. Met of zonder jailbreak..who cares.
Jij blij met je Android toestel..super..blij voor je. Als hij maar doet wat JIJ wil en JIJ ermee kunt wat JIJ wil. Mooi toch.
Beide blij
Wat is het probleem?? Fijne dag verder.
Hoe geavanceerd het apparaat ook is, een telefoon moet kunnen bellen. Mijn Desire HD verbreekt om de haverklap de verbinding, zonder aanleiding. Meerdere malen gereboot, laatste software updates geïnstalleerd, weinig apps, zeker geen vage 'spelletjes', zo weinig mogelijk apps op de achtergrond. Soms moet ik wel twee of drie keer opnieuw het gesprek starten...

De volgende wordt zeker geen Android...
Maar die zal nooit zoveel aandacht krijgen hier op tweakers, ondanks de verkopen een veelvoud zijn van Apple.
Anoniem: 161216
18 oktober 2011 22:59
Prima resultaat wederom. Logisch van de daling van de Iphones, meeste mensen zaten natuurlijk nog te wachten op de Iphone4S (welke hoogstwaarschijnlijk een record aantal verkopen voor het volgende kwartaal gaat behalen).
Niet verassend, lijkt me? Er zat toch een refresh aan te komen.
Lijkt me ook niet zo raar, de Iphone 4 ( 4 july 2010 ) heeft immers langer dan een jaar de troon gehouden als het beste van Apple (op mobiel gebied) en de lancering valt buiten de jaarcijfers, voor de 4S telt dit ook gezien deze na het sluiten van het jaar gerekend wordt.

De Ipad zit al op zijn 2de generatie ( 2 maart 2011) en heeft dus de lancering mee in deze cijfers. En natuurlijk had 'haast niemand' een tablet tot de Ipad kwam, waar veel al een smart/dumphone hadden.

Al met al nog steeds mooie cijfers voor een merk dat zo weinig modellen uitbrengt (in vergelijking met HTC en Samsung)
Mooie omzet van Apple maar dit zijn alleen maar cijfers van hardware. Ik ben benieuwd wat ze verdiend hebben aan software zoals Lion en alle apps van de App Store.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee