Apple verkoopt 20 miljoen iPhones

Apple heeft afgelopen kwartaal 20 miljoen iPhones verkocht, een stijging van 142 procent. Ook de iPad-verkoop steeg snel. De verkopen van iPods lopen wel terug: daarvan verkocht Apple er 20 procent minder dan hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Het gestegen aantal verkochte iPhones komt vermoedelijk doordat hetzelfde kwartaal vorig jaar relatief zwak was: toen stond de iPhone 4 op het punt van uitkomen. Ook wordt de iPhone verkocht bij veel meer providers dan een jaar geleden. Volgens Apple-topman Tim Cook groeide de verkopen van de iPhone twee keer zo snel als de smartphonemarkt in zijn geheel.

Apple claimt dat het elke iPad verkoopt die het kan maken: het aantal kwam uit op 9,2 miljoen exemplaren, een groei van 183 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2010, toen de iPad voor het eerst op de markt kwam. Met de iPod ging het minder goed: Apple verkocht er 7,5 miljoen exemplaren van, 20 procent minder dan vorig jaar.

In totaal verkocht de fabrikant 33 miljoen devices met zijn mobiele besturingssysteem iOS. Apple waarschuwde dat door een 'product transition' de verkoop van iPhones kan tegenvallen: waarschijnlijk hint de fabrikant daarmee op de komst van een nieuwe iPhone voor het einde van het volgende kwartaal, dat eind september ten einde loopt.

Apple haalde zijn groei in verkopen niet uit Europa. Ten opzichte van vorig jaar verkocht Apple 1 procent meer producten. Globaal verkocht het bedrijf uit Cupertino 14 procent meer producten. De omzet kwam uit op 28,57 miljard dollar, wat 82 procent meer is dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst steeg in deze vergelijking maar liefst met 125 procent.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

20-07-2011 • 08:33

205

Reacties (205)

205
186
73
6
0
5
Wijzig sortering
Apple haalde zijn groei in verkopen niet uit Europa. Ten opzichte van vorig jaar verkocht Apple 1 procent meer producten. Globaal verkocht het bedrijf uit Cupertino 14 procent meer producten. De omzet kwam uit op 28,57 miljard dollar, wat 82 procent meer is dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst steeg in deze vergelijking maar liefst met 125 procent.
Hier valt wel het e.e.a. op af te dingen. Ja, het aantal producten (units) is met 1% gestegen, wat het minste is van alle continenten. Echter, de omzet (waar het uiteindelijk om draait) steeg met 71%, wat -na Azië- de grootste groei is van alle continenten. Meer nog dan Noord-Amerika bijvoorbeeld, waar Apple altijd zo hoog van opgeeft. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat consumenten duurdere producten van Apple kochten: in plaats van een iPod, kochten ze bijvoorbeeld een iPhone of iPad. Die producten waren ongeveer 71% duurder dan het jaar ervoor. Dat zegt iets over de acceptatiegraad van Apple.
Het toegenomen aantal komt grotendeels doordat immense markten als China en Brazilië nu zijn aangeboord. De Aziatische regio was zelfs verantwoordelijk voor 13% v/d omzet, waarvan grotendeels iOS-devices (ik vermoed zelfs vooral iPhones, maar dat werd verder niet gespecificeerd).

Het feit dat een toestel van een jaar oud 20 miljoen stuks verkoopt in 3 maanden is gewoon absurd. Geen enkele fabrikant kan dit evenaren. Een vergelijking:

Samsung verkocht in de eerste 55 dagen 3 miljoen Galaxy S II's. In mijn ogen het flagship model voor Android op het moment. Dat zijn dus 54545 toestellen per dag. De iPhone verkocht 20 miljoen toestellen in 91 dagen. Dat zijn dus 219780 toestellen per dag.

Apple verkoop per dag (!!) dus 165235 toestellen meer dan een top model dat 1 jaar nieuwer is!

Je kunt het marketing noemen, of schaapjesgedrag (veel genoemde argumenten in reacties op de tech-blogs), of je kunt gewoon beseffen dat Apple een toptoestel heeft gemaakt. Vergeet niet de kritiek die de iPhone4 het eerste half jaar heeft ontvangen: antenneproblemen, slecht leverbaar, gevoelig voor vallen. Op de een of andere manier hebben ze het toch voor elkaar gekregen om er in Q1 (16M), Q2 (18M) Q3 (20M) te verkopen. Niet slecht voor een fabrikant waarvan iedereen in het begin dacht dat ze er nog niet eens 1 miljoen per jaar zouden verkopen...

Edit: heb net een kleine adder onder het gras ontdekt in mijn berekening. Apple spreekt over iPhones, maar in veel markten wordt de iPhone 3GS ook nog verkocht. Ze specificeren nergens de aantallen. Maakt voor het argument niet uit, want dan verkopen ze dus ook nog steeds 2 jaar oude toestellen als een trein...

offtopic:
Deze berekening is niet bedoeld om te flamen of wat dan ook. Ik vind Android een prachtig systeem en als de integratie met Google+ straks goed gaat werken én Google+ het succes wordt dat iedereen verwacht, overweeg ik serieus om van iOS over te stappen op Android.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 26 juli 2024 15:26]

Knap gedaan door Apple.
Gisteren was ik in The Phone House om m'n nieuwe LG Optimus 3D aan te schaffen. Dan komen er mensen binnen aan wie je kunt zien dat ze er niet veel verstand van hebben. (tuurlijk, discutabele classificatie). Die vragen gewoon om de iPhone 4. 600 euro, geen probleem. Ik snap dat niet. Wacht dan 3 maanden op de iPhone 5. Hoe kan het dat mensen een toestel dat gewoon oud is (in de telefoonmarkt) kopen voor 600 euro!!!! Er zijn veel betere nieuwere toestellen die aan alle kanten de iPhone 4 voorbij streven te koop, en binnen een aantal maanden komt er een gloed nieuwe iPhone 5. Dat je 200 euro neerlegt voor een oud toestel, dat is tot daar aan toe, maar 600 euro?

Mensen willen gewoon een iPhone omdat ze denken dat dat het enige echte toestel is. Ze lezen in alle media alleen maar 'iphone iphone iphone iphone', en dat willen ze dus. Knap gedaan door apple. Geen kwaad woord over Apple. Maar als ik dan de winkel uitloop met een goedkoper toestel (!!!) dat sneller is, beter en groter scherm, 3D opname, 3D scherm, en dezelfde mogelijkheden op z'n minst.... dan snap ik daar dus niks van.
Anoniem: 386034 @Rho d Berth20 juli 2011 10:40
Ik vermoed dat dit het verschil in beleving is tussen de gemiddelde hardware-spec driven techgeek en de gemiddelde consument.

Dit zie je ook bij de iMac en de goedkope IBM-PC kloon. De hardware-spec driven techgeek begijpt ook nooit waarom consumenten niet een veel goedkopere PC kopen met meer Ghz en RAM etc ipv de iMac.

Puntje gebruikerservaring wordt vaak door de hardware-spec driven techgeek onderschat.

Bij iMac heb je met Mac OS X en design een stukje meerwaarde dat de PC ontbeert.

Zelfde met iPhone. Je hebt een goed vormgegeven product en een rijk eco-systeem aan Apps, media en accessoires. Daarnaast is de iPhone qua visueel (design/scherm) nog steeds een vooruitstrevende telefoon. In de winkel zal de telefoon zeker niet verouderd ogen (veel nieuwe android telefoon lijken zelfs op de iPhone 4).

Zelf zit ik ferm in het kamp van de gemiddelde consument in dit opzicht ook al heb ik een beroep in de IT en zou ik in de ogen van menig hardware-spec driven techgeek "beter" moeten weten.
Maar voor OSX is er veel minder software voor geschreven wat dan ook weer voor minder gebruikerservaring zorgt. Echter missen vele mensen dan niet omdat ze het niet nodig hebben , niet beter weten , of er vanuit gaan dat er niets beters is.
Eeuh, dat is onzin.. gebruikerservaring != kwantiteit.. gebruikerservaring = kwaliteit.. En ik durf hardop te zeggen dat de kwaliteit van de programma's voor OS X gemiddeld hoger ligt dan software voor windows..
OSX is niet gebruiksvriendelijker als zeg Windows 7. Dat is echt dikke onzin.
Ik gebruik 50% windows 35% OSX en de rest is Linux etc.

OSX heeft ook veel ergenis punten waar ik dan denk. Jeetje dit kan echt veeeel gebruiksvriendelijker. Waarbij het bij windows weer goed geregeld is. En ook andersom.
Voorbeeldje: Je kan in windows gewoon rechtermuisknop en verstuur naar bluetooth apparaat. In OSX moet je dit met een dikke omweg doen.

Pure onzin dus.
Daarnaast vind ik de hardware bouw qua computers van Apple wel heel mooi en degelijk. Kun je van de iPhone niet zeggen die in no time stuk valt.

Apple snapt het wel bij de computers maar niet bij hun telefoontjes. Wel een iMac van 27 inch uitbrengen maar na 4 iPhone modellen nog steeds blijven steken bij 3.5 inch waar je je iphone echt tegen je neus moet houden om wat te zien.
Apple snapt het wel bij de computers maar niet bij hun telefoontjes.
Titel artikel wel gelezen?
ja want een 5 inch iphe past ook lekker in je hand... over je voorbeeld: onder osx kan ik jaren door een gemiddelde telefoon heen bladeren (na identificatie) door op het bluetooth icoon te klikken, onder windows had ik daar altijd grote problemen mee.
Tsja. Dat laatste is natuurlijk ook een beetje de Apple factor.

Maar over de specificaties. 'Sneller' is niet echt van toepassing. Een iPhone4 is heus geen traag toestel en in 99% v/d gevallen (internet/email/fotootje maken/bellen) merk je het verschil tussen een Optimus 3D en iPhone4 echt niet.

Beter is relatief.

Groter scherm, tsja.. een 3,5" scherm vind ik zelf groot genoeg. Het probleem is dat die 4,3" toestellen vaak meteen van die grote gevallen zijn. Ik vind het zelf maar niks, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik denk dat veel mensen er niet echt naar kijken.

3D. De meest nutteloze gimmick van de afgelopen 2 jaar. Nou dat is pas een hype.

Feit is dat de iPhone nu nog steeds niet onder doet voor veel toestellen die nu op de markt verschijnen. 80% v/d kopers boeit het niet dat er een single-core 1ghz processor en 'maar' 512mb ram in zit.

Ik heb zelf in een APR gewerkt en het is altijd moeilijk om producten aan het einde van hun cyclus te verkopen (MacBooks, iMacs, iPhones), maar mensen komen dan vaak zelf met het argument. "Ik heb er nu een nodig, en ik wil gewoon iets dat werkt."
Tel je gebruikersgemak ook mee voor die €600? Veel mensen hebben geen trek in andere dingen dan de AppStore via iTunes. Waarom? Het werkt voor hen, ze hebben vaak geen zin om iets nieuws te moeten uitzoeken.
Ruim drie maal de omzet van Google! Google haalt alleen wel ruim een kwart winst uit hun omzet. Doet Apple dat ook?
Ruim drie maal de omzet van Google! Google haalt alleen wel ruim een kwart winst uit hun omzet. Doet Apple dat ook?
Apple deed afgelopen kwartaal 28,57 miljard dollar omzet, en 7,31 miljard netto winst. Als ik dat goed doorreken komt dat neer op een dikke 25,57% winst uit omzet.

Het antwoord op je vraag is derhalve: ja.
Apple doet aan massa massa en nog eens massa productie. En het gaan om 1 model telefoon. Ja dan kun je veel winst maken.
Ze produceren de 3GS ook nog altijd, en nog talloze andere producten naast de iPhone's. Dus ik snap maar slecht welk punt je probeert te maken hier.
Google verkoopt bitter weinig hardware, terwijl Apple enorm veel hardware verkoopt, dat brengt meer (productie) kosten met zich mee waardoor je minder winst kan maken. Google doet ook veel meer aan directe verkoop dan Apple, daar willen nog wel eens winkels tussen zitten. Ik vermoed ook dat de Apple stores aardig wat kosten tenopzichte van de winst die ze produceren.
Google verkoopt bitter weinig hardware, terwijl Apple enorm veel hardware verkoopt, dat brengt meer (productie) kosten met zich mee waardoor je minder winst kan maken.
Apple lijkt ondanks de productiekosten toch een zeer mooie winst te maken, zeker in vergelijking met de concurrentie. Deze site bevat hele mooie analyses van de mobiele markt (smartphones, tablets, etc...). Erg interessant is deze grafiek; men kan zien dat Nokia's winstaandeel in de mobiele markt geleidelijk is overgevloeid naar Apple sinds 2007 (in 2007 was nog >50% van de winst in de mobiele markt voor Nokia, inmiddels is zo'n 50% van de winst die gemaakt wordt voor Apple). Daarnaast zijn de winsten in de loop der jaren natuurlijk ook veel groter geworden. Nokia behaalde in 2007 zo'n 2,35 miljard winst, Apple behaalde in het laatste kwartaal van 2010 zo'n 5,23 miljard winst op haar mobile phones (bron).

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 26 juli 2024 15:26]

En wat komt google hierbij doen? Compleet andere bedrijven onzinnig te vergelijken dus.

28.5 miljard $ omzet en 7.31 miljard $ winst. Minder in % dan google dus maar zoals gezegd apple is meer hardware en dus heel slecht te vergelijken .
En wat komt google hierbij doen? Compleet andere bedrijven onzinnig te vergelijken dus.
Ik vind z'n vraag niet zo slecht eerlijk gezegt, Google wordt toch wel als grote concurrent gezien van Apple, zeker nu Eric Schmidt heeft gezegt dat Google nooit zal toestaan dat HTC de rechtzaken verliest. (hoe hij dat wil regelen als Apple daadwerkelijk in haar recht blijkt te staan (als de rechter dat dus bepaald) weet ik niet, dus het kan potentieel een erg loze belofte zijn).
Anoniem: 154887 @arjankoole20 juli 2011 08:59
Google is een software bedrijf, Apple doet veel meer dan software. Op software staat in het algemeen een veel grotere winstmarge, derhalve kan je de winsten van Apple en Google dus moeilijk vergelijken.
Google is een software bedrijf, Apple doet veel meer dan software. Op software staat in het algemeen een veel grotere winstmarge, derhalve kan je de winsten van Apple en Google dus moeilijk vergelijken.
Hoewel je op dat front gelijk hebt, kijkt de markt vaak niet zo ver. Beiden zijn technologie bedrijven, beiden zijn giganten geworden. Beiden, staan ze recht tegenover elkaar en klaar om aan te vallen. In dat opzicht zullen ze altijd met elkaar vergeleken worden.
In de kern is Google geen software bedrijf maar een advertentie/marketing bedrijf. Het verkoopt geen software maar mensen aan marketeers.
In de kern is Google geen software bedrijf maar een advertentie/marketing bedrijf. Het verkoopt geen software maar mensen aan marketeers.
Google maakt geen advertenties voor klanten, noch doen zij de marketing voor hun klanten.

Ze bieden SOFTWARE oplossingen aan VOOR adverteerders en marketing bureaus, derhalve zijn zij een software bedrijf.
Anoniem: 386034 @Erwin_Br20 juli 2011 11:08
Nee, het geld wordt verdient met data, marketinginformatie die verkocht wordt aan derden. De software is slechts 'enabling technology' en wordt gebruikt om Ads en consumenteninformatie te verkopen. Dat is het businessmodel.

Je hebt deels gelijk voor de diensten die zonder advertenties direct verkocht worden. Zoals de Google Apps. Maar ik vraag me zelfs af of de lage prijzen van deze diensten niet deels gesubsideerd worden door marketinginformatie. Verder is de omzet van deze niet gratis diensten minimaal in vergelijk met de hoofdaktiviteit van Google: het verkopen en marketen van (consumenten) informatie.
Het advertentie platform is hun core business... Dit is dus echt wel pure software en mbv die software bieden ze mensen aan bij marketing bureaus :P

Zonder software geen ad's maar zonder ad's wel software die dan de ad's van een ander gebruiken :P

Bij Google is het idd vreemd dat hun core business niet direct het vlak is waar ze winst uithalen maar dat zal vast wel bij vrijwel al de "internet" bedrijven liggen (zie ook dat bijv Facebook steeds meer aan het zoeken is naar alternatieve inkomsten)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 juli 2024 15:26]

(hoe hij dat wil regelen als Apple daadwerkelijk in haar recht blijkt te staan (als de rechter dat dus bepaald) weet ik niet, dus het kan potentieel een erg loze belofte zijn).
Tja als ik iets 100% zeker weet ben ik echt niet bang voor een rechtzaak hoor :) Denk ook niet dat ze bij Google echt bang zijn, en ALS de rechtbank Apple gelijk geeft, dan moet er gewoon een bedrag betaald worden voor een licentie en is dat ook gewoon verholpen...

Oftewel niet echt een probleem, zowel HTC als Google hebben daar geld zat voor...

En het is wel degelijk een rare vergelijking: Google verdient niet aan hardware, Apple wel...
Desondanks wel te vergelijken, alleen niet zo makkelijk :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 juli 2024 15:26]

Google verkoopt advertentieruimte, Apple verkoopt hardware. Niet echt dezelfde markt...
Apple verkoopt ook heel veel liedjes en apps in de iTunes store, vergis je niet in de marges die ze daar halen.
Interessanter in de vergelijking is het misschien om te zien dat Apple's winst met 125% is gestegen en Google's winst met 36%. Dat zijn écht gigantische cijfers!!

Opvallend ook de subtiele dis van Apple's Tim Cook richting Android's activatiecijfers, maw ze geloven niet dat activaties gelijk staat aan aantal verkochte producten bij Android, iets wat bij hen wel het geval is. (Als ook gepost door John Gruber hier: http://daringfireball.net/linked/2011/07/19/tim-cook-call)
I think the Android activation number is a difficult one to get our hands around. Because unlike our numbers, which you can kind of go to our data sheet, and add the iPhones and iPads, and make a reasonable approximation of the iPod touch—which we said is over half of our iPod sales—you can quickly see that in June quarter we sold over 33 million iOS devices. And across time… we’re now over 222 million cumulative iOS devices. So we think this is incredible. So our numbers are very straightforward, they’re transparent, and they’re reported quarterly.
@Mellow Jack hieronder, vergelijking met winst per kwartaal gaat altijd kijkend naar het voorgaande jaar.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 26 juli 2024 15:26]

Wel rekening houden in vergelijking met welke periode de winst 125% is gestegen... Ik vind het niet gek als ik zo de bron lees (alsnog is het knap)
opzich is dat ook wel logisch, want als jij een custom rom op je telefoon gooit wordt hij opnieuw geactiveerd en geregistreerd terwijl je een iphone maar een keer hoeft te registreren
En weer probeert apple zich beter te doen lijken door de rest neer te sabelen.
Huh? Ze sabelen helemaal niemand neer!
Ze geven aan dat ze de Android cijfers niet kunnen verifiëren behalve dan afgaan op wat Google publiceert.
andersom geldt dat toch ook?
andersom geldt dat toch ook?
Nee want Apple hoeft alleen maar de verkochte toestellen te tellen en dat is controleerbaar voor derden.
Anoniem: 340068 @Fly-guy20 juli 2011 10:17
En weer probeert apple zich beter te doen lijken door de rest neer te sabelen. Je zou denken dat een bedrijf dat trots is op haar produkten minder vaak dat soort praktijken zou gebruiken...
Ik zou bijna denken dat Apple een Advocaten buro is :+
Dat de toename afloopt vind ik niet verrassend; in het begin zijn die dingen heel populair (hebbendingetje) en daarna kopen alleen mensen het nog die het echt nodig hebben. Denk ook niet dat Apple zelf staat te kijken daarvan. Bij de release van de iPhone5 zullen de verkopen weer hoog oplopen en na een paar maanden weer teruglopen. Dat heb je nu eenmaal bij 'gadgets' zoals SmartPhones. En dat is ook gelijk het voordeel voor Android; er zijn meerdere vendors waardoor een toestel eerder 'nieuw' is.
Dat de toename afloopt vind ik niet verrassend
Via DaringFireball:
http://cl.ly/2Y3P3T250R3c0p0z122B

Dat er van een inmiddels dik 1 jaar oud toestel nog zulke aantallen verkocht worden is best wel verrassend als je er over nadenkt. Ik snap er echt werkelijk waar geen moer van dat er nog steeds mensen zijn die stug volhouden dat de iPhone momentum verliest of wat dan ook, alleen maar omdat Android zo'n beetje de hele low-end en mid-range markt heeft overspoelt. De enige Android toestellen waar de iPhone mee concurreert zijn de high-end toestellen, waar er maar een paar echt goede van zijn, en die gecombineerd niet eens in de buurt van 20 miljoen toestellen per kwartaal komen. Binnen een maand, misschien 2, komt de volgende iPhone en wordt een SIM-lock vrije, goedkope mid-range iPhone verwacht (waarschijnlijk kwa specs vergelijkbaar met de 3GS, die zelfs vandaag nog beter verkoopt dan veel Android toestellen). Met andere woorden: de verkoop van iPhones zal dan weer een fikse boost krijgen voor een half jaar...

Ik begrijp best dat sommige mensen het maar niks vinden, een iPhone, maar je moet toch wel heel erg ver van de realiteit zijn om te denken dat Apple zich veel zorgen maakt, ze overtreffen nu al 5 jaar op rij elk kwartaal alle voorspellingen.
Welke toename loopt af dan?
Het is maar net hoe je het leest:

De aantallen nemen toe (grofweg):

Q1: 16 miljoen
Q2: 18 miljoen
Q3: 20 miljoen

Maar de toename neemt af:

Q1 -> Q2: 12,5% toename
Q2 -> Q3: 11% toename

Ik vind het een waardeloze opmerking, puur al vanwege het feit dat we over een jaar oud toestel spreken dat in absurde aantallen verkoopt en dus aantoont dat de levensduur van telefoons een stuk langer kan zijn dan we hiervoor dachten.
en dus aantoont dat de levensduur van telefoons een stuk langer kan zijn dan we hiervoor dachten.
Dat is grotendeels het verschil tussen elke week 5 nieuwe modellen uitbrengen, en trachten 1x per jaar 'iets goeds' neer te zetten, wat lang ondersteund wordt, maar waar dan ook wel een dikkere prijs voor betaald moet worden.

Sinds m'n iPhone heb ik ook een stuk minder de neiging om te upgraden. Maar ik geef direct toe dat dat ook gewoon m'n leeftijd kan zijn ;) Ik ben een beetje klaar met die eindeloze upgrade-race, dus we doen het wat tammer aan. Dat m'n huidige telefoon gewoon goed werkt, en er niet echt iets op de markt is wat overall beter is, helpt daar natuurlijk bij.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 26 juli 2024 15:26]

Ik denk dat het je leeftijd is (niet lullig bedoeld) want bij ons bedrijf (dus het kan ook alleen bij ons zo zijn) zit iedereen te wachten op iOS5... Iedereen behalve ik want ik heb Android en draai altijd de nieuwste versie :P
Anoniem: 131162 @Mellow Jack20 juli 2011 12:14
eeh die mensen met iOs draaien toc ook gewoon de nieuwste versie? alleen de relese schema's lopen niet gelijk :)
Ik had het over m'n hele telefoon vernieuwen. Niet iOS, dat volg ik uiteraard nog steeds.
Anoniem: 154887 @DaSt198620 juli 2011 09:01
Heb je het artikel gelezen? De toename loopt juist op, en neemt niet af.
En dat is ook gelijk het voordeel voor Android; er zijn meerdere vendors waardoor een toestel eerder 'nieuw' is.
Maar dus ook eerder oud ;)
Ik denk dat de MP3 speler/iPod markt alleen maar meer gaat afnemen door de (smart)phones met uitgebreide muziek mogelijkheden. Iemand met een iPhone zal niet snel meer een iPod erbij kopen, waar je 'vroeger' naast je mobiele telefoon natuurlijk een goede mp3 speler 'nodig' had.
Dat konden we al 10 jaar geleden (Siemens SL45), nee het grote verschil is nu dat Smartphones genoeg geheugen krijgen om die MP3 spelers te vervangen, dat heeft meer te maken met de prijs van Flash geheugen dan iets anders.

Een iPod Shuffle of Nano is erg handig voor sporten (heb zelf nog een oude shuffle 1GB voor als ik ga fietsen), dus dat heeft altijd nog een markt.

Een iPod Classic heeft 160GB aan boord ipv. 64GB, dus daar zal vast ook nog wel een markt voor zijn, maar ik vermoed dat deze steeds kleiner wordt zolang het flash geheugen 'groter' wordt op de Smartphones.

Een iPod Touch is in principe gewoon een iPhone zonder telefoon functies, voordeel hiervan is dat deze ongeveer drie keer zo goedkoop is als een iPhone waardoor er vanzelf ook een markt voor is.
wel nee. met memorycards e.d. heb je genoeg ruimte. Het probleem bij mijn oude nokia's en sony erricsons was dat deze waardeloos zijn qua bediening.

Voor het opzetten van muziek moet ik of de memorycard eruit prutsen om via een cardreader muziek op te doen. Of ik moet die gare kabels gebruiken om via een veel te trage verbinding mp3tjes er op te krijgen.

Eenmaal er op moet je maar een playlist proberen te maken. Good luck... Niet te spreken van het bedienen van die muziek.

Dan is het ordenen en aanmaken van (smart) playlist via itunes vele malen makkelijker. Ook handig dat alles wat je wilt synchen er ook gemakkelijk op komt.

Er is vast nog wel een markt voor dedicated mp3-spelers. Ik heb ook een nano, maar gebruik dat nauwelijks. Vandaar ook de geruchten dat de ipod-range er uit gaat bij apple, en deze vervangen wordt door een budget iphone.
Met de SL45 had zat je verbonden aan een 32MB MMC geheugenkaartje, groter hadden ze nog niet. Het vol zetten gebeurde dmv. de com poort, met een beetje passen en meten via Lame kreeg je er dan net 45 minuten muziek op, duurde wel 90 minuten voordat het allemaal was overgezet.

iTunes vind ik echt een vreselijk programma, wordt dan ook enkel gebruikt voor firmware updates (en dat is eerdaags ook niet meer nodig), daarna gaat het er direct vanaf. Voor muziek op de iPhone/iPad gebruik ik Spotify of DS Audio (via mijn NAS), heerlijk dat je zo makkelijk overal doorheen kan lopen.
iTunes werkt zolang dat je er exact van vraagt waarvoor het gemaakt is. Ik gebruik het op 1 computer met 1 ipod en 1 account en dan werkt het zonder al te veek zagen en klagen, maar o wee als je nog een andere computer hebt of als een vriend je zijn ipod even uitleent.
maar o wee als je nog een andere computer hebt
Wel eens van 'home share' gehoord? Dat is een feature in iTunes die exact doet wat je wil, het synchroniseert je iTunes library over meerdere computers heen.

iTunes is wel heel 'single iPod' centrisch ja, dat zou ik nog wel opgelost willen zien, maar aan de andere kant, waarom zou ik de iPod van een vriend aan m'n computer willen hangen?
Dat is toch met al de Apple producten? Het werkt perfect zolang je zaken doet waaraan Apple heeft gedacht :P Al hebben ze dr weinig focus op dan wordt het een crime :P

Ik heb zelf op dit moment al 3 Iphone4 een iPod Nano en een iPad aan mijn Itunes hangen en het is echt een ramp :P Ik ben blij dat ik mijn iPad weg doe (heb liever Android 3.1) zodat ik eigenlijk alleen m'n iPod hoeft te syncen (heb ook n Android phone)

Android werkt in dat opzich meer als zelfstandig apparaat (komt met iOS5 ook voor de iPhone naar wat ik heb gehoord.) Plug me telefoon in mijn PC (usb opslag modus), copy past even wat mappen met muziek albums en alles wordt geladen incl track info en album covers

Maar inderdaad, zodra ik al die devices uit mijn iTunes heb gesloopt (ik ga vermoedelijk gewoon even opnieuw beginnen) en alleen mijn iPod Nano heb aangesloten dan werkt het syncen echt vlekkeloos

Om weer even ontopic te gaan, Ik zweer bij mijn ipod en zal altijd wel een mp3 speler willen houden, hij gaat 2 weken mee, staat los van mijn telefoon, hij is lekker klein (2 CM2 :P) en werkt prima... Met mijn telefoon heb ik wel vaker dat wanneer ik hem actief gebruik (dus ook als muziek speler) hij op Donderdag nacht in eens helemaal op is... Dan kan ik dus geen muziek meer luisteren terwijl ik wel vaker midden in de nacht stukken moet reizen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 juli 2024 15:26]

Ik heb twee accounts en twee apparaten waar hij het heen syncroniseerd, dat wil prima hoor :)
Ik heb thuis nog een oude Zune30 die een stuk beter geluid heeft dan mijn Iphone4. Maar de iphone heb ik altijd bij de hand dus de Zune wordt nauwelijks nog gebruikt. Het zal een kwestie van tijd zijn voor er geen mp3 spelers meer te krijgen zijn. Hetzelfde als de navigatiesystemen etc.
Een zune beter geluid? Dat is nieuws voor me, ik hoorde niet zulke goeie dingen over de Zune. (niet alleen op dat front).

Ik zal wel als eerste toegeven dat je niet de standaard oordoppen van Apple moet gebruiken, ik zelf gebruik een set in-ears van Sennheiser (met microfoon voor het telefoneren), en dat is toch al een aanzienlijk stuk beter. De iPhone zelf maakt prima geluid vind ik.
Jou kennende ben je nooit positief over iets wat Microsoft maakt... ;)

Maar inderdaad, de Zune heeft een stuk beter geluid dan de i-serie apparaten van Apple. Dat is algemeen bekend.
Dat is algemeen bekend.
Dit is een oude truc. Door te zeggen dat het algemeen bekend is impliceer je dat iemand die dat niet weet dom is.

Ik trap daar niet meer in, dus: Heb je een bron?
Als je een indicatie van de 'iAparraten' wilt hebben op het gebied van audio dan heeft GSMArena wel een lijst voor je en daar doet de iPhone 4 het in ieder geval qua volume niet geweldig.

De kwaliteit is echter wel in orde, niet "extra goed" of iets dergelijks. Een Nokia N8 doet het bijvoorbeeld net zo goed op Audio gebied.

Ik hou het trouwens nog wel bij een Smartphone (Nokia n900) + Losse audiospeler (Cowon iAudio 7). Simpelweg omdat ik de audiospeler met een gerust hard even snel uit de broekzak kan halen, als die 'valt' dan blijft deze wel aan het koptelefoondraadje bungelen. Mijn telefoon blijft niet aan het draadje bungelen maar valt als een baksteen.
Ook als je in je broekzak even snel van nummer wilt veranderen, of het volume wil aanpassen kom je bij een smartphone met touchscreen bedrogen uit.

Sommige mensen doen het ook net andersom, die halen een telefoon die wel mag vallen (een simpele robuuste Nokia b.v.) en een iPod. De markten zullen ongetwijfeld samensmelten, maar ik denk dat er voorlopig nog wel ruimte is voor beide.
De eerste link gaat over de externe luidspreker, niet echt iets wat te maken heeft met de kwaliteit als mp3-speler. De tweede link opent in het stukje over audio als volgt:
It's hardly a secret that all the previous iPhones had perfectly clean audio output with relatively low volume being their only problem. However Apple have obviously done the right thing and fixed that here, making the iPhone 4 one of the best music player among the mobile phones that we have seen.
Dat vind ik best een 'extra goed'-kwalificatie.

Verder denk ik dat vooral de sporters een doelgroep zijn die een mp3-speler blijven gebruiken. Een mobiel is een stuk zwaarder en lomper. Waar een mp3-speler het verder voorlopig nog wint is batterijduur, ook daar zit een niche die een mobieltje voorlopig nog niet kan vervangen.
Zelfd hier. SImpele Nokia (1650) van 35euro. Geen features (niet eens een camera, die ik overigens wel af en toe mis) behalve FM Radio en een Flashlight (die verdomd handig is). Makkelijk 2 a 3 weken accu bij normaal gebruik.

Daarnaast iPod Touch voor multimedia-taken zoals spelletjes en muziek. Mocht ik te lang hebben gespeeld of geluisterd en is de iPod leeg (wat met intensief gebruik makkelijk in een dag gebeurd), kan ik nog steeds bellen en gebeld worden worden.

Ik denk dat ik deze nokia er nog lang bij zou houden, ook al ben ik van plan een iPhone5/4GS te halen. Voor de langere trips is deze Nokia zeker iedere smartphone de baas!
Anoniem: 145867 @Xthemes.us20 juli 2011 13:16
Wat bij muziek geld is natuurlijk het hele proces. Vanuit geluid opnemen totdat het aankomt in je oren.

Het slechtste onderdeel in deze proces bepaald de kwaliteit. Je kan bijvoorbeeld wel 10 processen hebben waarvan 1 heel slecht is. En dan heb je nog slechte kwaliteit terwijl 9 onderdelen daarvan zich op hoge kwaliteit bevinden.
dat verwacht ik niet hoor, een losse muziekspeler zal altijd vraag naar zijn, net zoals losse PND's.
maar de markt ervoor slinkt natuurlijk wel.
Kijkend naar de verkopen van TomTom en Garmin lijkt het juist dat de markt voor PND's ook nogal afneemt. Ik denk juist dat die markt verdeeld wordt over de ingebouwde navigatie in de auto en de mobiele telefoon...
Als uiteindelijk de vraag te klein wordt, zal er geen ontwikkeling meer zijn in losse muziekspelers en PND's...
Het is niet alleen de ingebouwde navigatie. GPS systemen worden nu eenmaal niet zo snel opnieuw gekocht als een GSM. Bij smartphones hebben mensen sneller de neiging om het nieuwere model te kopen terwijl bij GPS systemen hier geen spraken van is.
het „probleem” met GPS systemen is dat beginnende bestuurders vaak een goede smartphone hebben waar ze veel beter mee om kunnen gaan dan een echte tomtom. dat kan ik me wel voorstellen, want de menu’s zijn vaak om te janken. iemand van 18/19 die net een nieuwe auto heeft zal waarschijnlijk geen extra geld opzij hebben gelegd voor een tomtom, maar op de GSM is zo’n applicatie natuurlijk zo gedownload. gratis en voor niets.

ik denk niet dat MP3 spelers/iPods snel zullen verdwijnen hoor. mijn zusjes hebben bv wel een iPod touch, maar een telefoon uit het jaar 0. ikzelf trouwens ook. een samsung star is leuk om mee te bellen, maar SMSen is al een regelrechte ramp als je ziet hoe snel het gaat op een iPhone. muziek luisteren doe ik er momenteel ook niet meer mee.

het probleem met de meeste smartphones is capaciteit. meestal is het geheugen maximaal uit te breiden met 32 GB. dat is voor mij echt te weinig. zeker als je ziet dat je Apps ed daar ook op moeten. mijn 64 GB iPod speelt daar geweldig op in met bijna ongelimiteerde opslag ruimte ( hij staat nu voor 50 GB vol en dat veranderd nu niet echt meer). Als Apple ooit nog een 128GB model uitbrengt of een veel grotere iPod classic dan zijn dat zeker handige apparaten voor de echte muziekfanaat, want er is nog geen enkel apparaat op de mobiele markt dat zoveel geheugen bundelt met de kwaliteiten van iOS.
Tuurlijk navigatie is tegenwoordig gratis te krijgen. Nokia geeft het weg, Google ook etc. Maar ook al heb ik navigatie op mijn telefoon. Heb liever een aparte Tom Tom in mijn auto die ik daar lekker kan laten liggen en altijd werkt.

Navigatie wordt inderdaad wel steeds beter op mobieltjes. Helemaal al op mijn Android waar ik de boel gewoon inspreek zonder te hoeven intypen. Maar jammer van die gratis kaarten is dat je een data verbinding hebt waar je op moet vertrouwen. Offline kaarten heb je alleen bij de duurdere betaalde apps. Gelukkig kan je binnenkort je route pre-downloaden bij google navigatie.

Dat er geen apparaat is op de markt met zoveel geheugen wat gebundelt wordt met iOS is omdat iOS natuurlijk van Apple is.
Er moet natuurlijk wel keuze zijn in capaciteiten. Want ik gebruik bij langerna niet zoveel capaciteit als jou. En er komt vast wel een mobiel uit met 128gigabyte. Denk misschien dat apple hier wel als eerste mee komt omdat ze vast geheugen hebben en niet achter willen lopen op apparaten met losse capaciteiten die eroverheen gaan.
Heb nu een SGS2 met 16GB en dan een losse 32GB kaartje erbij kom je op 48GB. Misschien is dat wel genoeg voor jou;)
Anoniem: 101094 @m3gA20 juli 2011 08:53
Niet iedereen kan of wil 30 tot 45 euro per maand opzij leggen voor alleen een mobiele telefoon. Zeker niet als je ook nog andere vaste lasten hebt zoals een hypotheek of een afbetalingsregeling voor een auto om maar wat te noemen. Of gewoon je gezin met kindertjes moet onderhouden.

Dat het leven niet goedkoop is kom je wel achter zodra je student af bent en je zelf je eigen boontjes moet gaan doppen.

Er zal dus altijd wel vraag blijven naar losse MP3 spelers of navigatiesystemen, maar de vraag zal inderdaad wel afnemen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 101094 op 26 juli 2024 15:26]

Dat is echter aanzienlijk goedkoper.

Mobiel abbo 2 jarig: 30/maand met SGS II of vergelijkbaar inclusief internet/navigatie. Dat maakt totaal van 720,-.

Alles los:
Mobiel abbo 2 jarig: 20/maand met low-end telefoon inclusief internet. Maakt 480,-.
TomTom voor navigatie (goedkoopste in Pricewatch, alleen benelux) gaat voor 100,-.
Losse MP3 met zelfde opslag van 24gb (16gb intern, 8gb kaartje er gratis bij als je je bij samsung aanmeld) zit je ook snel aan 150,- in pricewatch.
Totaal 730,-.

Dan ben je dus even duur/duurder uit en mis je daarbij het verschil in belminuten/sms doordat je bij de smartphone een grotere bundel krijgt. En je hebt enkel kaart van Benelux, niet kaart van... overal eigenlijk, aangezien je internet hebt.
Daarbij met bv android heb je nu ook files op je navigatie zodat je ze kan ontwijken, ook iets dat je mist zonder internet op je navigatie (kan vast wel, en duurder..).

Ow ja, als je soms wat doet met gamen komt er nog een nintendo DS/PSP of iets dergelijks bij aan de kant van 'los'.


Dus ja, de markt van al die electronica zal langzaam kleiner worden en ook effect hebben op andere segmenten die je niet gelijk aan een mobieltje doen denken.
Daarbij heeft straks bijna iedereen een 1-2 jarig contract met smartphone.. dan heb je degene die voor sim-only gaan omdat het ding nog in orde is en een nieuw mobieltje overslaan wat de markt verder doet krimpen.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 26 juli 2024 15:26]

Zoals hierboven ook aangegeven is:
Vervang jij al deze apparaten iedere 1/2 jaar?

Een telefoon wordt over het algemeen na het contract vervangen door een ander.

Terwijl ik nog een TomTom One heb liggen van 4 jaar gelede die nog prima voldoet (wel even de kaarten updaten uiteraard). Over file-informatie heb je wel gelijk ...

Wat overigens erg frustrerend kan zijn, je rijdt in een gebied dat je niet goed kent, dus je moet goed op de GPS letten op die ene belangrijke afslag, zul je net zien dat je gebeld wordt en 'het belletje' een prioriteit krijgt boven gps ... afslag gemist.

Een losse handheld als NDS/PSP valt niet te vergelijken met gamen op je (touchscreen-only) smarthphone. Dus als je van plan was een echte NDS/PSP game te gaan spelen dan is je smartphone daar echt geen vervanging voor (om maar te zwijgen wat het met je batterijduur doet)

Ik denk wel dat als je het goedkoper wilt, dat je het gewoon allemaal los moet nemen. Als je alles echt los wilt, dan is een telefoon toestel van 480 euro ook niet nodig. Ik heb mijn toestel los gekocht voor 35euro en betaal iets meer dan 8euro per maand sim-only. Dan heb je een simpel toestel, ja. Maar wat wil je er nog meer op doen, als je voor muziek/gps/games losse apparaten hebt? Wellicht wat agenda functies oid ...

Geïntegreerd of los, het heeft beiden z'n voordelen, waarvan ik denk dat het met name afhankelijk is van voorkeur.
Als je even goed rekent is een losse phone met een sim-only abbo meestal goedkoper dan een abbo met phone. da's al helemaal zo als je een beetje zuinig op je telefoon bent en 3-4 jaar ermee doet. Er zullen uitzonderingen zijn, maar dat zijn er dan niet veel.
Dus je zegt: neem elk apparaat los dat is betaalbaar?

Je hebt het denk ik behoorlijk mis: leg elke maand dan maar iets opzij want als je alles los koopt zit je aan eenzelfde bedrag.

Goede losse telefoon: 200-300 euro
Goede mp3 speler: 100 euro
Goede navigatie: 200 euro

een iPhone krijg je voor ongeveer dezelfde prijs. Wil je iets goedkoper dan neem je een android of windows phone, die kan ook alles.

Natuurlijk kun je ook alles in een slechte kwaliteit nemen, maar dat heb je ook met telefoons die alles kunnen, volgens mij zijn ze al te krijgen vanaf 200-300 euro met navigatie en mp3 speler.

Kortom de markt voor mp3 spelers en PND's wordt steeds kleiner en de navigatiesoftware wordt door tomtom en alle andere fabrikanten steeds meer geport naar gsm's omdat ze anders teveel inkomsten missen.
Je moet echter ook even 50-80 euro rekenen om je iPhone te veranderen naar een PND. Je moet immers wel de app kopen. Maar een voordeel is wel, voor die 80 euro krijg je regelmatig updates.
Anoniem: 131162 @kmf20 juli 2011 11:57
er is ook gratis navigatie beschikbaar. en een windshield mount kost 7 dollar bij dealextreme.
Plus de 30 tot 50 euro voor een dashbord mount voor een iPhone.
Dat kan voor een paar euro geregeld worden. Als je dat al niet hebt.
Anoniem: 340068 @DutchKel20 juli 2011 10:08
Dus je zegt: neem elk apparaat los dat is betaalbaar?

Je hebt het denk ik behoorlijk mis: leg elke maand dan maar iets opzij want als je alles los koopt zit je aan eenzelfde bedrag.

Goede losse telefoon: 200-300 euro
Goede mp3 speler: 100 euro
Goede navigatie: 200 euro

een iPhone krijg je voor ongeveer dezelfde prijs. Wil je iets goedkoper dan neem je een android of windows phone, die kan ook alles.

Natuurlijk kun je ook alles in een slechte kwaliteit nemen, maar dat heb je ook met telefoons die alles kunnen, volgens mij zijn ze al te krijgen vanaf 200-300 euro met navigatie en mp3 speler.

Kortom de markt voor mp3 spelers en PND's wordt steeds kleiner en de navigatiesoftware wordt door tomtom en alle andere fabrikanten steeds meer geport naar gsm's omdat ze anders teveel inkomsten missen.
Mijn navigatie was 169.. europese kaart + fiets + wandel etc...
Maar alle toestellen los werken wel beter dan een iPhone , op de mp3 speler na misschien , maar zelfs die is beter qua opslag.
De bediening van een nav-app op een iPhone is anders wel heel wat sneller dan op een PND. En natuurlijk heeft de iPhone veel sneller een GPS-fix
Misschien , misschien is het een gewoonte . Heb toch niet veel moeite om deze in te stellen en de accu gaat veel langer mee omdat alles gescheiden is.
hoezo is die beter qua opslag? heb nog geen goede apparaten gezien, met touchscreen, een veelzijdige interface, monsterlijk veel opslag en background playing. met losse apparaten heb je twee ingangen nodig op je radio voor zowel muziek als GPS
blijft het feit dat mensen een telefoon veel vaker vervangen dan een PND of MP3 speler. Daardoor gaat het hele rekensommetje van jou al niet meer op
Anoniem: 391191 @DutchKel20 juli 2011 11:07
Precies! Als je student af bent kun je rekenen, en als je geen iPhone kunt betalen moet je ook geen auto kopen.
Huh? Als je geen iPhone kunt betalen moet je ook geen auto kopen? Sorry maar dat begrijp ik niet :P

Wellicht is een auto een vereiste om op je werk te komen? En voldoet een simpel telefoontje van een paar tientjes?
Anoniem: 315662 @DutchKel20 juli 2011 13:48
goede losse telefoon van 200/300 euro heb je al wel een luxe ding hoor. voor 10 euro heb je al een telefoon waar je perfect mee kan bellen. en zodra je bij de 200-300 euro komt dan heb je mp3 en navigatie meestal niet meer nodig
Ik heb een iPad en een iPod touch, beide apparaten vullen elkaar goed aan, de iPod Touch voor de portabiliteit, opslagruimte en muziek, de iPad voor de games, mailen, internetten, productivity etc. (nee de iPad is géén grote iPod touch, zoals hij vaak genoemd wordt)

Ik heb geen behoefte aan een high-end smartphone (duur + dure abbo's) maar toch wil ik gebruik maken van iOS, de iPod Touch voldoet dan prima, het is tenslotte een iPhone zonder 3G modem, zonder abonnement. Het mobiele internet mis ik nergens, in 90% van de plaatsen waar ik ben zijn er toegankelijke WiFi-punten. Voor die incidentele keer dat ik ik een SMS verzend of moet bellen heb ik een dumbphone.

De markt voor losse, geavanceerde mediaspelers blijft bestaan, ik ben niet de enige die geen behoefte heeft aan een shartphone. Net als de markt voor mobiele navigatiesystemen blijft bestaan, ja je kunt het met de smartphone.... maar niet iedereen heeft/wil er een (bovendien is een alles-in-één apparaat gemaakt om alles een 'beetje' te doen, in tegenstelling tot losse apparaten, die tot in de puntjes uitgewerkt zijn voor één enkel doel).

[Reactie gewijzigd door donny007 op 26 juli 2024 15:26]

En waarmee bel je dan. want zowel een ipad en ipod kan je niet mee bellen.
En waarmee bel je dan. want zowel een ipad en ipod kan je niet mee bellen.
Zie het verhaal waar je zelf op hebt gereageerd:
Voor die incidentele keer dat ik ik een SMS verzend of moet bellen heb ik een dumbphone.
[qoute]waar je 'vroeger' naast je mobiele telefoon natuurlijk een goede mp3 speler 'nodig' had.[/qoute]
Hmm mp3 speler? vroeger had ik een cassette bandje en een vaste telefoon :p
Vroeger zei ie, niet de middeleeuwen ;)

* arjankoole had ook ooit een echte walkman met bandjes, en mobieltjes had niemand toen.
iPads zie je langzaam aan ook steeds meer in "professionele" toepassingen verschijnen. Zo begint de open universiteit dit komend collegejaar met een proef waarbij je een ipad in bruikleen krijgt met daarop al je studiemateriaal ipv boeken (als je dat wil, gewoon boeken kan ook nog). Ik hoop heel erg dat die test een succes wordt, zou dat heel graag voor mijn studie willen (al ben ik eigenlijk meer een android man) maar het is op dit moment nog maar voor 1 klein deel van een andere studierichting om de scope van de test binnen de perken te houden.
Dat, en dat de uitgeversindustrie steeds meer magazines en kranten op de iPad uitbrengt. Heeft er denk ik ook mee te maken dat Apple de volledige distributie en betaling regelt (waar ze fors voor betaald krijgen, dat wel). Persoonlijk zie ik hier het voordeel wel van in: geen stapels magazines en kranten meer in huis, maar één simpel device. En nieuwe edities zijn niet meer aan locatie gebonden, dus de krant ontvang ik ook in het buitenland :).
@RobbieB: Studieboeken in PDF zijn juist prima, die kun je gewoon in iBooks importeren. Ik weet niet elk formaat ze voor kranten en magazines gebruiken, maar zou dat niet gewoon EPUB of PDF zijn? JPG zou ik persoonlijk alleen gebruiken voor de mobile variant van een website.

[Reactie gewijzigd door TDeK op 26 juli 2024 15:26]

Overigens zijn er op het moment nog voldoende bezwaren tegen studieboeken en magazines in de huidige vorm waarin ze uitgebracht worden:

- Bestandsformaat. Vaak zijn het PDF-documenten die omgezet zijn naar jpg, wat als gevolg heeft dat je magazines +150MB zijn. Hoewel veel mensen ondertussen over WiFi beschikken en je iPad meer dan ruimte genoeg heeft, is het toch een crime om het steeds binnen te halen. Zeker als je even snel de krant wil downloaden bv.
- Lay-out. Printmedia zijn zoveel anders dan digitale media. Ik wil geen pagina met daarop 2 kolommen met daarnaast nog eens kleine tekstvakken waarop ik allemaal in moet zoomen. Ik wil gewoon 1 artikel per pagina, dat goed te lezen is zonder al dat gezoom en gesleep.
- Prijzen moeten omlaag. Het is absurd dat ik voor een digitale versie hetzelfde betaal als een geprinte versie, zeker omdat er geen druk- en distributiekosten bij komen kijken.

Zo zijn er nog wel wat dingen te noemen, maar bovenstaande zijn imo de 3 belangrijkste waaraan gewerkt moet worden.
- Prijzen moeten omlaag. Het is absurd dat ik voor een digitale versie hetzelfde betaal als een geprinte versie, zeker omdat er geen druk- en distributiekosten bij komen kijken.
Vanuit een business perspectief klopt dat niet echt natuurlijk. Het drukken op papier is een distributiemethode die al jaren zijn werk doet (dus is onderhand efficiënt). De digitale distributiemethode is nieuw en is ook constant onder ontwikkeling. Dit wil zeggen dat de kosten hem in plaats van in het papier en inkt, het in hoog opgeleid IT personeel zit. Dat is pas duur zeg! En als Apple met een nieuw product komt, of als Android een relevante speler wordt, dan kunnen ze weer opnieuw worden ingehuurd. Het aantal mensen wat content (betaald) digitaal afneemt is ook nog klein, dus ik vraag me af of er momenteel überhaupt een serieuze profit uit wordt gehaald door de meeste bedrijven - helemaal in de kleine Europesche markten.

En al met al, de echte kosten zitten natuurlijk in het schrijven van het boek, krant of magazine. Je betaald primair voor de content, niet voor de distributie.

[Reactie gewijzigd door kamerplant op 26 juli 2024 15:26]

Anoniem: 340068 @RobbieB20 juli 2011 10:18
Overigens zijn er op het moment nog voldoende bezwaren tegen studieboeken en magazines in de huidige vorm waarin ze uitgebracht worden:

- Bestandsformaat. Vaak zijn het PDF-documenten die omgezet zijn naar jpg, wat als gevolg heeft dat je magazines +150MB zijn. Hoewel veel mensen ondertussen over WiFi beschikken en je iPad meer dan ruimte genoeg heeft, is het toch een crime om het steeds binnen te halen. Zeker als je even snel de krant wil downloaden bv.
Geef mij maar PNG :)
Die boeken moeten gewoon in ePub formaat! Veel handiger, en je kan het heel interactief maken. Plaatjes bij doen, zelfs video's/animaties met toelichting. iBooks heeft volgens mij veel potentie wat dat betreft.
Alleen zorgt apple voor censuur op die krant , of mogen ze nu wel bvb een paar borsten laten zien?
Naar mijn mening had dit eerder kunnen gebeuren. Meeste mensen zijn ook bang geweest voor de bekende kwaaltjes met de antenne van de iphone 4, en als je dan zo'n dure telefoon moet kopen waarvan de antenne niet goed werkt tjah dan haken ze vanzelf af.. Ik heb hem vanaf het begin en heb er even last van gehad maar nu loop ik ook zonder hoesje rond met enkel screenprotector en mooie carbon sticker achterop, geen enkel problemen met het ontvangst. :)

Ik denk dat het nu gewoon een beetje los begint te lopen. Iedereen heeft er bijna 1, op de android mensen na dan. En er zijn genoeg mensen die gewacht hebben tot de witte iphone uitkwam.

[Reactie gewijzigd door Reflow op 26 juli 2024 15:26]

Anoniem: 143912 @Reflow20 juli 2011 09:07
komt er ook een android versie van de toepassingen? waarom alleen ipad. android pad met verwisselbare sd kaarten lijkt me juist handiger
Iedereen heeft er bijna 1, op de android mensen na dan. En er zijn genoeg mensen die gewacht hebben tot de witte iphone uitkwam.
In Nederland*****

Waar smartphones makkelijker te krijgen zijn dan vers brood bij wijze van spreken. In de meeste landen worden nog een heel pak dumbphones verkocht. Er is dus zeker nog marge om te groeien voor beide fabrikanten, maar niet in NL.
Bijzondere aantallen! En zelfs de 2e hands oude iphones doen het op marktplaats ook nog goed....
Anoniem: 103465 20 juli 2011 10:03
Ik heb ook aangegeven dat het aardig is dat apple zo'n marktaandeel heeft ondanks dat men maar 4 modelen heeft. Het is een blijft knap.
Die iPod moet richting de 100 euro. Dan kunnen ze die markt ook weer een beetje openbreken. De iPod biedt nog steeds meerwaarde voor de echte mobiele muziek-luisteraar aangezien de schijven van de iPhone nog klein zijn.
De iPod "Classic" die jij bedoelt, is voor een niche markt. Er zijn maar weinig mensen die per se hun hele muzieklibrary mee willen nemen. En voor die mensen is het inderdaad een meerwaarde. Die kopen dus nog steeds een iPod. Kortom: voor die mensen hoeven ze de prijs juist niet aan te passen.
Voor de rest van de markt is deze iPod gewoon overkill, die gebruiken net zo lief hun telefoon. En dat zie je dus terug in de verkoopcijfers.
Ja, de markt voor iPods zakt steeds verder terug. Maar Apple zit daar niet mee. In plaats van iPods verkopen ze dezelfde mensen nu immers iPhones.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.