Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 303 reacties

Volgens recente cijfers heeft Apple in veel Europese landen marktaandeel verloren in het afgelopen kwartaal. Ondanks de introductie van de iPhone 4S zou het aandeel op de smartphonemarkt in verscheidene landen met 5 tot 10 procentpunt afnemen.

Volgens Reuters, die gegevens van marktonderzoeker Kantar Worldpanel publiceerde, zag Apple in de twaalf weken tot aan eind november in Frankrijk zijn aandeel zakken naar 20 procent. In hetzelfde kwartaal vorig jaar was dit nog 29 procent. In Duitsland daalde het marktaandeel van 27 naar 22 procent. In andere grote Europese landen zoals Italië en Spanje werden vergelijkbare dalingen genoteerd. Daarbij is onbekend wat Kantar Worldpanel voor Nederland en België heeft becijferd.

Het teruglopende marktaandeel van Apple zou met name te wijten zijn aan de verslechterde economische situatie, gecombineerd met dalende prijzen van smartphones gemaakt door concurrerende bedrijven, die voornamelijk Android gebruiken. Desondanks zou het aandeel van Apple in de Verenigde Staten en Groot Brittannië wel stijgen. Zo nam het marktaandeel in de VS vergeleken met vorig jaar maar liefst met 11 procentpunt toe naar 36 procent.

Een daling van het marktaandeel in Europese landen komt als een verrassing. Apple bracht in het afgelopen kwartaal zijn iPhone 4S uit, die volgens de verkoopcijfers zijn voorganger, de iPhone 4, ruim oversteeg. Een kwartaal eerder noteerde Apple nog tegenvallende verkoopcijfers van de iPhone, waarbij als reden werd aangedragen dat veel potentiële kopers hebben gewacht op de introductie van de iPhone 4S.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (303)

1 2 3 ... 6
Het verschil in prijs is ook wel erg groot, een Galaxy s2 of HTC Sensation zijn beiden nieuw meer dan 200/150 euro goedkoper dan een iphone 4s/4, zgan loopt het verschil zelfs op tot 250/175 euro. Nu Zijn iPhones altijd al duurder geweest, maar vroeger hadden ze geen noemenswaardige concurrentie. De galaxy s2 of sensation zijn echter beiden prima toestellen, maar het verschil in prijs is nog net zo groot als dat het vroeger was.

Tenzij je 'm toch gratis bij je abbo krijgt of perse, koste wat kost, de beste telefoon met het fijnste os wil (naar mijn mening dan) kan ik het prijsverschil niet meer goed praten, waar dat vroeger nog wel te doen was.
Exact, Indien Apple zonder innovatie wil blijven overleven zullen ze het dus meer over de prijs-as moeten gaan spelen. En juist daar hebben ze een hele lange adem is omdat ze één van de rijkste bedrijven ter wereld zijn.

Echter het is de vraag als Apple instaat is om op de prijs te concurreren, dit hebben ze in hun hele historie nog nooit gedaan. 20 jaar geleden was een Apple PC duurder dan een Windows qua specificaties vergelijkbare Windows machine.

Apple heeft dus altijd een prijsniveau gehad wat boven de concurrentie ligt, op zich niets mis mee, helemaal wanneer je voldoende weet te verkopen en/of je marktaandeel ver weg het grootst is.

Nu zien we echter een kentering, de verkoop van de iPhone 4S blijft rond weg behoorlijk achter t.o.v. de verwachting. Natuurlijk de groothandel heeft direct na de release de magazijnen vol gekocht waardoor Apple van een succesvolle release kon spreken, maar nu maanden later blijkt dat de verkoop na de consumenten toch behoorlijk achterblijft met het gene wat Apple ons doen wil laten geloven.

Ik ben voor een GSM markt met veel concurrentie, het liefst zou ik Apple, Windows Phone en Android qua aandelen dicht bij elkaar zien liggen. Dan moeten ontwikkelaar namelijk extra hun best doen om hun systeem bij de klanten nog beter te laten verkopen. Iets wat nieuwe ontwikkelingen alleen maar zal versnellen en goedkoper bij de consument brengt.

Helaas zal er vermoedelijk altijd een dominante partij zijn, ik hoop alleen niet dat we over 10 jaar met een telefoon OS zitten zoals we dit ook kennen binnen de PC markt, één marktleider die eigenlijk alles weet te bepalen.
Het heeft niets met prijs te maken, dat kun je als je terugkijkt wel stellen.

Zoals je zelf al aangeeft zit Apple altijd boven het prijsniveau.
Ik ben totaal geen Apple-fan, maar een aantal dingen hebben ze absoluut goed voor elkaar, namelijk de gebruikerservaring, zeker als je dit vergelijkt met Android.
Al vraag ik me soms weleens eens of de Apple-fans niet iets objectiever hiernaar kunnen kijken, het is namelijk niet altijd het beste.
Vrijwel alle producten welke Apple uitgebracht hebben zijn inderdaad boven het prijsniveau van de concurrenten en toch verkoopt het als de brandweer.
Waarom zou dat ineens anders zijn?

iOS mag dan wel minder open zijn, maar dat heeft ook tal van voordelen.
Controle op de apps en dus vrijwel geen malware.

Google doet dit allemaal niet en hoeft dus een veel kleinere investering te doen.
Dat heeft dus wel nadelen voor de gebruiker, namelijk updates die lang op zich laten wachten en een enorme stijging van de hoeveelheid malware.
Google geeft hun os gratis aan de producenten, daardoor is de prijs wat lager, maar de gebruiker betaalt er wel degelijk voor.
Niet alleen met gebruikerservaring, maar met hun privacy. Of denk je dat Google dit allemaal uit goedheid doet?
Nee het gaat ze alleen om zoveel mogelijk gebruikers waar ze allemaal gegevens van kunnen farmen.
Ik denk dat als Google zo doorgaat met Android, het nog weleens verkeerd kan aflopen.

Een andere reden voor het dalen van het marktaandeel is dat veel mensen een iPhone 5 verwachtten. Wanneer die komt verwacht ik dat het marktaandeel weer zal stijgen.
Nu zien we echter een kentering, de verkoop van de iPhone 4S blijft rond weg behoorlijk achter t.o.v. de verwachting. Natuurlijk de groothandel heeft direct na de release de magazijnen vol gekocht waardoor Apple van een succesvolle release kon spreken, maar nu maanden later blijkt dat de verkoop na de consumenten toch behoorlijk achterblijft met het gene wat Apple ons doen wil laten geloven.
Sorry wat een onzin. Waar staat dit?
En Apple rapporteert altijd salesnumbers aan consumenten, itt bijvoorbeeld Samsung, die alles aan operators als verkoopt telt.

En wat wil Apple ons laten geloven? Je bedoelt zeker die 4 miljoen in het openigsweekend? Denk je dat dat gelogen is? Kijk volgende maand maar naar hun nieuwe kwartaalcijfers, ik denk dat je dan deze opmerkingen wel terugneemt....
Ik Denk niet dat Apple kan concureren op prijs met een bedrijf als Samsung. Samsung is actief in heel veel sectoren, Apple slechts in een paar. Samsung kan zelf zijn hardware maken, Apple moet het inkopen. Samsung gebruikt een gratis OS, Apple ontwikkeld een OS.

Samsung is in staat een gelijkwaardig product te maken voor minder geld en kan dit desnoods voor kostprijs verkopen.
hoeveel onzin kan je in 1 post bevatten. wakeup.
Een Trabant is ook een prima auto, heel vaak verkocht, maar er is een rede waarom men allemaal een BMW wilde. Het geeft een bepaalde vorm van comfort en prestige, hetzelfde wat Apple aanbied.
Dat is een beetje kort door de bocht. Een Trabant en BMW zijn niet te vergelijken als iOS en Android.
Android biedt telefoons aan in verschillende klassen, waar iOS het moet hebben van het topmodel en de oudere "topmodellen".

Zie iOS als Jaguar (meestal maar 2 a 3 modellen op de markt) en Android als Audi (hebben een R8 in hun segment, maar ook een A1).
Tenzij je 'm toch gratis bij je abbo krijgt of perse, koste wat kost, de beste telefoon met het fijnste os wil (naar mijn mening dan) kan ik het prijsverschil niet meer goed praten, waar dat vroeger nog wel te doen was.
Helaas voor Apple vindt niet iedereen dat en krijg je de 4S alleen gratis bij vrij dure, 2-jarige abonnementen (¤75,-/maand voor de 16GB).
Zet dat tegenover een Galaxy S2 die je bij de release bij Hi voor ¤79,95 bij een betaalbaar 1-jarig abonnement (¤48,95/maand) kon krijgen en ik begrijp wel dat Apple het moeilijker gaat krijgen.

Ze zijn niet meer de enige speler op de markt met een volwassen mobiel OS, dus zullen ze een nieuwe methode moeten vinden om te concurreren. Mensen blijven niet oneindig en tegen elke prijs trouw.
Waarschijnlijk groeit de totale smartphone market gewoon harder dan totaal verkoop van Iphones.

Statistische is het gewoon mogelijk dat Apple een record aantal Iphones verkoopt maar alsnog markt-aandeel verliest.

Ook steeds meer mensen met een smartphone van 150 á 250 euro in hun bezit. Niet echt potentiële kopers voor een Iphone

[Reactie gewijzigd door Xacky op 22 december 2011 18:43]

Ik moest even scrollen maar dit is werkelijk de eerste zinnige opmerking van alle reacties.

De iPhone 4S doet het namelijk behoorlijk veel beter dan de iPhone 4, maar omdat er 100 Android modellen van 100 tot 500 euro beschikbaar zijn verliest Apple marktaandeel.

Niet meer dan logisch en ik hoop dan ook dat Apple geen budget toestellen gaat maken. Dat zou meer schade voor het merk imago zijn op lange termijn.
Ik moest even scrollen maar dit is werkelijk de eerste zinnige opmerking van alle reacties.

De iPhone 4S doet het namelijk behoorlijk veel beter dan de iPhone 4, maar omdat er 100 Android modellen van 100 tot 500 euro beschikbaar zijn verliest Apple marktaandeel.

Niet meer dan logisch en ik hoop dan ook dat Apple geen budget toestellen gaat maken. Dat zou meer schade voor het merk imago zijn op lange termijn.
Dat weet ik nog net zo niet.. Ik denk dat Apple binnenkort geen andere keuze heeft om een afgeslankte instap model te introduceren .. Om toch niet teveel positie kwijt te raken..
Ik wil best een iPhone maar met gewoon een kleinere scherm en minder bells en whistles.. die functies gebruik ik toch niet.. en zeker niet voor die belachelijke prijs
Budgetmodellen maakt Apple wel. Dat is momenteel de 3gs bijvoorbeeld, een inmiddels 2 en een half jaar oud toestel wat wordt verkocht voor een prijs van 350 euro. Als ze de iphone 4 8gb nu eens in prijs zouden laten dalen tot 400 en er een iphone4 32gb op 500 tussen zouden zetten, dan zou het al een stuk logischer zijn qua prijzen en de aanschaf van een 'budget' Iphone een stuk aantrekkelijker maken. De 3gs was een prachtig toestel, maar na 2 en een half jaar is hij ondertussen toch wel wat verouderd en Apple onwaardig naar mijn mening, daar verandert iOS 5 helaas weinig tot niets aan (al geeft het wel het contrast t.o.v. de concurrentie aardig weer, waar samsung nu al is gestopt met de ondersteuning van de galaxy s plus).

Een iPhone mag best duurder zijn dan een Android telefoon, maar als ik het artikel moet geloven krijgen ze nu ook harde klappen van de galaxy s2, die toch qua prijs in het zelfde marktsegment zit als de iPhone 3gs/4. Met een wat concurerender geprijsde iphone 4 moeten ze het de galaxy s2 in ieder geval een stuk lastiger kunnen maken.
Inderdaad, de smartphonemarkt groeit zo hard. Apple speelt nu in het midden en hoge segment en de echte groei zit nu in de featurephone mensen die overstappen naar een leuk toestelletje met touchscreen en waar je op kunt whatsappen en wordfeuden. Meer hoeven ze niet en meer gaan ze ook niet er mee doen. Apple richt zich daar (nog) niet echt op.
Eindelijk iemand die het door heeft.
Ik vind dit niet raar en verwacht dat het aandeel nog wel meer gaat zakken. Mensen zijn iPhone en Android moe. En ik denk dat dit wel klopt. "Iedereen" heeft een iPhone of een Android toestel. Android is een iPhone kloon die versnipperd en slecht ontworpen is. De iPhone is gedateerd en ongebruiksvriendelijk vergeleken met nieuwe producten zoals Windows Phone. Apple innoveert niet meer en houdt stug vast aan hun verouderde interface en filosofie. Mensen willen weer wat nieuws en ik denk dat Windows Phone hier zeker marktaandeel gaat winnen. Als volgend jaar Windows 8 en Windows Phone 8 gelanceerd worden en 1 ecosysteem worden samen met de uitstekende clouddiensten en integratie met andere diensten, denk ik dat er een grote verschuiving in de smartphone -en tabletmarkt kan komen.

[Reactie gewijzigd door LCP op 22 december 2011 21:49]

Ik help het je hopen.

Windows Phone heeft een vernieuwende interface al is deze wel wat veel op jeugd gericht zo lijkt het. Dat is het vreemde van Microsoft. Ze laten echt een kans liggen om de business gebruikers in te palmen. Een rustige zakelijke telefoon met perfecte integratie van Office was beter voor MS geweest dan de poging met Metro een hippe flitsende web 2.0 telefoon neer te zetten.
Ze laten echt een kans liggen om de business gebruikers in te palmen. Een rustige zakelijke telefoon met perfecte integratie van Office was beter voor MS geweest
Uh... Hallo, Windows Phone hééft perfecte integratie met Office; de Office hub met Office 365, SharePoint, Word, Powerpoint, Ecel, OneNote én SkyDrive. Daarnaast is de mailclient met meervoudige Exchange ondersteuning volgens velen de beste van alle smartphones.
Windows Phone is niet gericht op de jeugd, maar op de gebruiker in het algemeen. Dit is juist de kracht van WP. De concurrentie richt zich op alleen maar op apps.
En een Android toestel of een iPhone kan ik nou niet bepaald rustig noemen met de -ik zie door het bomen het bos niet meer- icoontjes interface. De Metro interface van WP met de Live Tiles en de Hubs zijn juist zeer fijn en rustig in het gebruik.
Zowel de jeugd als de zakelijke gebruiker kan uitstekend uit de voeten met Windows Phone hoor ;)

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door LCP op 22 december 2011 21:40]

Dat verbaast me, maar zegt alles over het niet juist gekozen imago van Windows Phone. De interface is gewoon te onrustig om de zakelijke gebruiker te interesseren vrees ik. Ja het is hip, maar misschien wel te hip :)
De interface van van WP7 onrustig? Je maakt een geintje hoop ik.
De interface is juist het tegenovergestelde. Als ik een iPhone in mijn handen heb zie ik een berg van icoontjes op een raster, waarvan er veel hetzelfde uitzien.
Bij WP7 zijn de tiles ten eerste groter, waardoor er niet meteen een hele berg op je scherm staan en dat noem je onrustig?
Je zou voor de grap eens een maand een WP7 toestel moeten gebruiken, want dat heb je duidelijk niet gedaan.

Ik vind de iPhone, vooral vanaf 4, echt een supertelefoon. Het stelt de gebruiker voorop.
Maar die berg met icoontjes kun je niet rustig noemen tegenover WP7.
Ik vrees(en dat is absoluut niet omdat ik WP inferieur vind, integendeel) dat Windows Phone een nichespeler zal blijven, en dan met name voor die mensen die echt bewust van besturingssystemen kiezen op basis van proberen en informatie verzamelen. Mijn idee is dat Windows voor de gemiddelde consument een "noodzakelijk kwaad" is. En dan niet meer zo zeer omdat Windows 7 een slecht OS is, maar juist door ervaringen met eerdere producten waarbij voor de gemiddelde consument toch de nodige iirritaties zijn ontstaan (windows 98, Windows Mobile en in wat mindere mate XP) plus een niet al te florissant imago(rechtszaken en een CEO die zich nogal eens als een debiel gedraagd in de media) waardoor Windows Phone al 1-0 achter staat. Misschien dat Windows 8 zal helpen, maar mocht dat niet het geval zijn dan is misschien het woordje Windows in de naam van het OS wel de reden dat Microsoft nooit grip zal krijgen op de Smartphone markt.
en dan met name voor die mensen die echt bewust van besturingssystemen kiezen op basis van proberen en informatie verzamelen
Ik denk dat je het mis hebt. Juist door het proberen en informatie verzamelen zal de consument zien dat er meer is dan een iPhone of een Android toestel. Windows Phone is nieuw, fris en totaal iets anders dan wat iedereen al heeft. Daarnaast zijn zo goed als alle mainstream apps (WhatsApp, Spotify, AngryBirds etc.) beschikbaar en zien er fantastisch uit in de Metro stijl. Daarnaast is het aanbod in toestellen uitstekend met toestellen van HTC, Samsung en Nokia.
Ik denk dat mensen toe zijn aan iets nieuws en dat Windows Phone hier uitstekend op inspeelt.
En de merknaam 'Windows' zal bij een select groepje mensen negatieve gedachtes oproepen, maar de meerderheid zal hier alleen maar herkenbaarheid uit halen. Windows 7 is een perfect OS die door miljoenen mensen met tevredenheid gebruikt wordt en Microsoft is daarnaast de laatste tijd goed bezig met XBOX, Kinect, SkyDrive etc. Dus ik denk dat het qua merk wel snor zit :)
Ik denk dat er meerdere tekenen zijn dat het minder goed gaat met Apple dan er wordt vermoed. Ineens begint het bedrijf dat jaren heeft kunnen teren op alleen een imago reclamespotjes uit te zenden, worden er overal rechtszaken gestart om concurrentie angstvallig uit de markt te houden en lanceert het bedrijf dat bekend staat om zijn tot in de treure geteste features een beta dienst waar een gigantische spektakel van wordt gemaakt maar zeer wisselend wordt ontvangen(Siri wordt door gebruikers net zo vaak positief als negatief ervaren). Ik denk persoonlijk dat Apple nog wel verder zal zakken qua marktaandeel en beurswaarde waardoor het uiteindelijk een middelgrote speler zal blijven. Een aanzienlijke groep trouwe klanten maar niet leidend in de markt.
Apple is on a roll.

Apple is zo'n beetje het grootste bedrijf ter wereld qua waarde.

Wacht maar totdat de kwartaal resultaten uitkomen.

Apple is nog steeds trendsetter voor de mobiele markt en de tablet markt (of laten we eerlijk zijn: de iPad markt (iemand gaat me zo downmodden ;)) ).

Apple heeft maar 1 moeilijkheid: blijven ontwikkelen en met nieuwe producten komen waar andere spelers alle ruimte laten liggen.

Met MP3 spelers lukte dat. Met smart phones lukte dat. Met tablets lukte dat.

Gaat dat met TV lukken? ;)

[Reactie gewijzigd door Q op 23 december 2011 00:13]

De iPad markt? Give me a break.
Asus heeft bijvoorbeeld met de transformer een heel andere weg ingeslagen dan Apple, de galaxy tab overtreft of evenaard de iPad op de meeste gebieden.
Wil je een 7'' tablet veel plezier bij Apple. Ik bedoel begrijp met niet verkeerd de iPad is een prima product maar om het nou tot de hele markt te verklaren?
Dat ze op smarthphone gebied marktaandeel verliezen is ook niet raar, voor de iPhone zijn er verschillende android alternatieve en voor alles dat in de segmenten daar onder zit zijn er nog meer android oplossingen.
As for mp3 spelers ik weet het nog net zo niet, vooral de laatste jaren.
Die iPod verkoopt echt niet omdat ie zo goed mp3tjes afspeelt.
Daarbij zijn de geheugen prijzen op alle producten van Apple gewoonweg belachelijk dat ze met zo'n prijzenmodel überhaupt zo'n marktaandeel weten te bereiken verbaast me best wel.

En over de tv, wat mist er nog in tv land dan?
Je moet je als bedrijf ook een beetje aanpassen aan het budget van klanten.. Niet dat het product er niet mooi uit hoeft te zien, maar kijk naar Samsung. Die hebben mooie telefoons voor minder.
Inderdaad: Apple lijkt een beetje de grip op de realiteit te zijn kwijtgeraakt.

Neem nu de Galaxy R, die iets goedkopere broer van de S2: een 4.2" scherm, 1GHz dual core Tegra 2, 1GB RAM, 8GB opslag + sd slot, degelijke camera.
Deze kost 350¤ in de pricewatch

Stel daartegen het aanbod van Apple:
IPhone 4 8GB: slechts 1x 800MHz (veel minder), 512 MB ram (de helft), geen uitbreidbaar geheugen, kleiner scherm maar wel hoegere resolutie, zelfde camera.
kost echter 480¤

iPhone 4s 16GB: 2x800 MHz (minder), 512MB ram (de helft), geen uitbreidbaar geheugen, kleiner scherm maar wel hogere resolutie, iets betere camera.
kost echter 645¤

Nu kun je wel zeggen dat je door de efficiënte multitaksing-aanpak van iOS die tragere CPU minder merkbaar is, en dat is in zekere zin wel waar, maar dat verandert niks aan het feit dat het nog altijd een minder goede en dus goedkopere CPU is die Apple gebruikt: waarom verkoopt Apple het product dan ook niet goedkoper?

Ik vind de iPhone echt een mooi product, maar dit zou toch niet mogen kunnen als je ziet hoe actief de smartphonemarkt is? Waarom lijkt concurrentie niet te werken??

En vooraleer apple-fans deze extreme prijzen komen verdedigen: de prijs is echt te hoog; Apple verkoopt namelijk slechts een fractie van alle verkochte telefoons, maar haalt wel het merendeel van de winst binnen. Hun marges zijn dus gewoonweg astronomisch.

Als dit niet veranderd en de volgende iPhone geen betere waar voor zn geld is, schaf ik me eind 2012 een high-end Android aan. Momenteel heb ik een budget-droid (Galaxy Gio) en voor de prijs (120¤) ben ik echt enorm tevreden van het toestel.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 december 2011 19:05]

@kiang, ik heb nog even nagekeken maar een 16GB iPhone 4S kost bij Apple zelf (simlockvrij en zonder abonnement) nu ¤ 599,-. Bij de introductie van de iPhone 4 was ik nog ¤ 459,- kwijt in combinatie met een (behoorlijk waardeloos!) 1-jaars abonnement bij T-Mobile ad ¤ 360,- in totaal. Dat was toen de goedkoopste optie (afgezien misschien van importeren).

Met statistieken kun je een hoop verdraaien, en als zoals nu de categorie smartphones aan de onderkant van de markt met goedkope toestellen uitgebreid wordt dan daalt vanzelfsprekend het marktaandeel van de iPhones. Maar in feite is het de categorie niet-smartphones die verdrongen wordt. Hetzelfde zie je met de goedkope 'Android' e-readers (Kindle Fire enz) t.o.v. de iPad. Door deze e-readers in dezelfde categorie te stoppen als de iPad krijg je natuurlijk andere statistieken.

Kijk je naar de omzet, dan krijg je een heel ander plaatje. Kijk je naar het aandeel in de totaal gegenereerde winst als maat van succes dan is het nog weer een ander beeld.

Maar als de telecom-providers en bloc besluiten meer geld te vragen voor minder mobiel internetten, dan tast dat de prikkel om een dure smartphone te kopen natuurlijk wel aan. En Apple heeft Siri nog niet goed klaar voor Europa, hetgeen natuurlijk ook een beetje wringt.

Overigens, ik zie velen zich hier verexcuseren dat ze 'geen fan van Apple zijn' en 'zelf een Andriod hebben' en dergelijke. Dat geeft meteen aan dat hier op tweakers.net een soort 'groupthink' heerst. Ikzelf vind dat Apple, ook met de iPhone 4S, nog steeds verreweg het meest vernieuwend is. Ze slaan steeds nieuwe wegen in, nu met Siri. Bij Google zeggen ze dat je telefoon niet is om tegen te praten maar om mee te bellen. Apple probeert het apparaat met AI naar een hoger plan te tillen, en als ze succes hebben gaat iedereen er achteraan lopen. Ook de camera hebben ze goed onder handen genomen, niet zo zeer door een record aantal megapixels, maar door te proberen er voor te zorgen dat de daadwerkelijk 'casual' gemaakte foto's en filmpjes gewoon beter lukken. Kijk maar naar de statistiekjes op http://www.flickr.com/cameras/

En zolang Apple zo vernieuwt mogen ze van mij hoge marges maken. Die marges komen overigens voor een groot deel door hun superieure operationele prestaties en efficiency. Heeft iemand tot nu toe een beter Tablet gemaakt dan de iPad voor een lagere prijs bijvoorbeeld?
Neem nu de Galaxy R, die iets goedkopere broer van de S2: een 4.2" scherm, 1GHz dual core Tegra 2, 1GB RAM, 8GB opslag + sd slot, degelijke camera.
Deze kost 350¤ in de pricewatch

Stel daartegen het aanbod van Apple:
IPhone 4 8GB: slechts 1x 800MHz (veel minder), 512 MB ram (de helft), geen uitbreidbaar geheugen, kleiner scherm maar wel hoegere resolutie, zelfde camera.
kost echter 480¤

iPhone 4s 16GB: 2x800 MHz (minder), 512MB ram (de helft), geen uitbreidbaar geheugen, kleiner scherm maar wel hogere resolutie, iets betere camera.
kost echter 645¤
Nu ben ik allerminst Apple fan maar bovenstaande stelling is wel bijzonder kortzichtig.
- minder Mhz is dus meteen trager, OS, GPU, enz.??
- de aanwezige GPU's nemen we dan maar niet mee in de vergelijking.
- een hogere DPI is gewoon duurder en geniet veelal de voorkeur.
Groter scherm met lagere reso vs kleiner met hoger is een no brainer.

Apple is in mijn beleving ook te duur maar bovenstaande argumenten komen zelfs op mij niet sterk over.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 22 december 2011 19:46]

Groter scherm met lagere reso vs kleiner met hoger is een no brainer.
Ja het grotere scherm uiteraard, immers fatsoenlijk surfen op een smartphone met een groter scherm is handiger zelfs als de DPI lager is.

Dat is natuurlijk even flauw, maar wat ik wil aangeven je doet precies hetzelfde als degene die je quote.

Jouw argumenten komen niet sterk over ;)
Want???
volledige internet pagina's zijn prima te doen op 800-480 met een 4" scherm, of moet je dan ook gaan zoomen..........?

Surfen doe ik veel liever op een hoger reso scherm zodat ik meteen goed zie waar ik moet zoomen. Daarnaast is het overige gebruik naast het surfen gewoon veel scherper.
Kortom ik prefereer kleiner met een hogere reso en ik denk dat ik niet de enige ben.

Persoonlijk heb ik daarnaast nog een limiet van hetgeen ik acceptabel vind in formaat.
Vanaf 4" wordt het voor mij gewoon te groot om prettig mee te nemen.
Wat dat betreft doet die iphone het gewoon goed.
Dat hogere scherm, in het dagelijkse leven zie je dit amper, of je moet van iPhone 4 naar Android zijn gegaan, maar dan nog.. Daarnaast heeft nu de Galaxy Nexus een 720p scherm, dus dat is ook geen reden om te zeggen dat de iPhone duurder is.
Echt, op specs vergelijken alsof het off the shelf android telefoons zijn heeft echt geen nut. Het gaat om de gebruikerservaring, dus bijv. hoe smooth kun je scrollen, welke apps zijn er beschikbaar, hoe gaat de fabrikant om met software updates. Die dingen wegen ook mee in de kostprijs.

Over de winstmarge: ja Apple heeft de meest winstmarge. Maar dit heeft ook veel met schaalvoordelen te maken. Ze hebben maar 3 toestellen en kunnen dus gigantisch veel dezelfde onderdelen inkopen. En bovendien gaat een groot gedeelte van de winstmarge op aan softwareontwikkeling.
Sorry, maar denk je nu echt dat een tegra2 systeme moeite heeft met scrollen? Tegra2 toestellen hebben zelfs een eigen extra app store van nVidia (TegraZone) waar zwaardere, mooiere games te krijgen zijn. En het dubbele geheugen zal ook wel zorgen dat je telefoon niet al te snel hapert.
Ik weet dat specificaties vergelijken niet perse een betekenisvolle manier is om de user experience te voorspellen, maar
ten eerste zoals ik net zei zijn de specs op modellen zoals de Galaxy R zo goed dat de telefoon zo vlot en soepel draait als maar kan.
en ten tweede herhaal ik dat ik het vooral over de prijs heb: de specs hebben wel een rechtstreeks effect op de rpijs: een betere CPU kost meer geld. Apple verkoopt de helft aan ram, een verouderde single-Core cpu, evenveel storage zonder uitbreidingsmogelijkheden, een kleiner scherm (op grote schaal is vooral grootte van effect op de prijs, niet resolutie) aan een veel hogere prijs.

Over je tweede paragraaf: Die grote schaal sterkt enkel mijn argument: Apple neemt een te grote marge: ze nemen goedkopere hardware in groter volume af. Waarom oh waarom kost hun telefoon dan zo veel meer?
De immense financiële reserves die Apple sinds de iPhone heeft opgebouwd doen me vermoeden dat de kosten van die softwareontwikkeling nog enorm meevallen.

Ik vrees dus dat The Anarchist gelijk heeft: hetgeen de prijzen van Apple-producten zo hoog houdt zijn, excuse me my french, domme consumenten. Apple's aandeel mag dan wel dalen in europa, ze verkopen nog steeds erg goed, ook met woekermarges.
En zolang er genoeg mensen zijn die graag zo veel geld te veel betalen, zal Apple de prijzen zo hoog houden.
Ik hoop echter dat deze trend zich doorzet zo lang Apple zijn prijzen niet bijstelt.
Apple heeft gewoon een heel slim en eenvoudig businessmodel:
- je zorgt er voor dat je "anders" bent / je kan onderscheiden van de rest
- je vraag premium prijzen

resultaat: je krijgt een exclusief imago

als je er dan nog eens voor kan zorgen dat je spullen goed werken, dan trek je opeens een hele boel mensen aan...
de vraag is vooral: hoe lang ze het volhouden
de hype van de iPod is bijvoorbeeld echt wel voorbij, ik gok dat de iPhone binnen een paar jaar ook wel niet meer zo speciaal zal zijn (op een gegevens moment kan je echt geen belangrijke nieuwe functies meer verzinnen) en indien Windows8 met Metro goed werkt zal de iPad het ook wel minder gaan doen

ondertussen heeft Apple wel een mooi algemeen marktaandeel opgebouwd, dus als ze het slim spelen blijven ze zeker mooi meedraaien
Hier je Tegra 2 dualcore 'nog iets' die moeite [understatement of the year] heeft met scrollen. Zoals hierboven ook al werd aangehaald; het draait niet om specs, om zogenaamde 'feiten' die op papier staan. Het gaat allemaal om hoe het apparaat in real life het doet. Of basale dingen als scrollen vloeiend verloopt, hoeveel apps zijn er, hoe veilig is het platform.

Dat zijn de dingen die er toe doen. Niet of hij een dual core 1ghz -weet-ik-het-allemaal-niet heeft, want dat staat leuk op papier maar verder heb je er niets aan. :)

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 23 december 2011 10:18]

De gebruikservaring is bij Android telefoons in de categorie iPhone 3GS, 4 en 4S is gewoon goed. Ze draaien lekker, scrollen gaat vloeiend en qua apps doet Android al lang niet meer onder voor iOS.

Wat software updates betreft is het een moeilijker verhaal. Low-end telefoons zijn leuk voor mensen met minder geld, maar hebben het nadeel dat ze nieuwere software soms niet aankunnen. De high-end telefoons krijgen veelal minimaal een jaar updates en sinds kort is er zelfs een afspraak tussen Google en een aantal grote spelers op de Android-markt dat ze een voor een bepaalde periode na de release van een telefoon updates moeten blijven maken.
Apple heeft het voordeel dat ze iOS zelf ontwikkelen en distribueren en kunnen dus makkelijker rekening houden met de hardware, die ze zelf ook ontwikkelen. Dan nog is het zo dat oudere modellen wel updates naar de laatste iOS krijgen, maar dat deze beperkingen heeft.

Wat je tweede argument betreft: schaalvoordeel, je zegt het zelf al; Apple kan onderdelen goedkoper inslaan en vraagt toch de hoofdprijs. Wat softwareontwikkeling betreft: ik weet niet wie jou dat heeft wijsgemaakt, maar dat is echt onzin.
Ik snap niet waarom iedereen zo glashard beweert dat Android apparaten vloeiend scrollen in de browser. Ik heb nog geen enkel Android 2.x apparaat gezien wat zo vloeiend scrollt in de browser als de iPhone en Windows Phone apparaten.

De HTC Sensation, met dual core, vol met geheugen en vast een leuke grafische chip kan het niet eens... Het is al best grappig om te zien dat mijn antieke iPhone 3GS zelfs nog vloeiender scrollt. :')

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 22 december 2011 22:47]

Ik heb een Galaxy S2 en alles wat ik er op draai, loopt gewoon zonder problemen. Even een dubbelcheck gedaan: pagina geoptimaliseerd voor desktop met genoeg tekst en foto's en scrollt gewoon retesnel van boven naar onder en terug.

De reden dat de iOS browser vloeiend kan scrollen op oudere hardware is omdat de pagina's niet in zijn geheel, maar in blokken worden geladen. Vandaar de grijs-wit geblokte achtergrond als je te snel scrollt, het zogenaamde checkerboarding.

Ieder voordeel heb z'n nadeel.

[Reactie gewijzigd door Framoes op 22 december 2011 23:01]

die grijswitte blokken heb ik ook op mijn galaxy s (1), welke overigens niet net zo vloeiend scrollt als een 3gs, 4 of 4s.
dat ze een trucje gebruiken boeit niet, het is vloeiender als de meeste android toestellen. (nog wel, tot ICS 4.0 mainstream is).
Gooit ICS 4.0 de processen van de GUI wel onvoorwaardelijk op de voorgrond? Want eigenlijk elk (sowieso nieuwer) Android-apperaat waar ik mee gespeeld heb voelt met dat soort handelingen wel enigzins minderwaardig aan.
De reden dat iOS vloeiend scrollt op oude hardware is eveneens een "optimalisatie", maar één met bijwerkingen.

Probeer eens op een 4S een webpagina te laden en tegelijk te scrollen. Terwijl je scrollt gebeurt er voor de rest NIETS (2e core doet niets?).
Op Android laadt deze gewoon wel door (op een Galaxy S2 zelfs terwijl hij smooth scrollt), maar op een trage android zie je dan wel vertragingen in de scrolling.
Snel scrollen is niet hetzelfde als vloeiend scrollen. Volgens mij hebben de meeste Android gebruikers echt totaal geen idee waarom mensen met een iPhone altijd beginnen over het scrollen.

Serieus, tussen iOS en Android 2.x (geen ervaring met 4.0) zit een gigantische wereld van verschil als het aankomt op scrollen. De een hecht er geen waarde aan, de ander wel. Een telefoon moet voor mij ten alle tijden soepel kunnen scrollen. En niet af en toe vloeiend of met kleine schokjes.
Maar als je snel en vloeiend wilt scrollen dan kom je toch op WP7 uit voor iOS en Android
Die dingen wegen ook mee in de kostprijs.
Je hebt zeker een punt, maar de kostprijs is niet zo relevant, de netto winstmarge is velen malen hoger als bij de concurrenten dat is allang bekend en van die netto winstmarge is de complete kostprijs (dus inc alle support die er aan hangt) al lang af :)

Ik begrijp het wel hoor, mensen die een iphone kopen, maar ik begrijp mensen die dat niet doen nog beter!
Ik ken iemand met een Galaxy SII, die heeft 21(!) rijen met apps in z'n app drawer, en deze loopt nog steeds vloeiend, zonder haperen oid. Dus dat Android niet vloeiend loopt, is niet waar. Daarnaast ben ik benieuwd of de iPhone nog zo smooth loopt als je 21 pagina's met apps hebt..
Zijn het nu 21 rijen of 21 pagina's. Is een groot verschil nml.
21 pagina's, sorry.
Neem dan een Sony Ericson. Ook supersmooth in scrollen en gebruikservaring met mindere hardware (Goede hardware optimalisatie). en ook heel erg netjes en trouw in software updates. En dan geven hun ook nog eens service waar ze bij Apple dat woord nieteens kennen. Maar weer de prijs /2. Het is maar een voorbeeldje ;)

Ik geef kiang gewoon gelijk in wat hij zeft. Het valt niet echt te rechtvaardigen waarom apple zulke prijzen vraagt. En denk je nou echt dat Apple meer besteed aan innovatie en software verbeteringen dan de desbetreffende fabrikanten?
Waarom is het niet te rechtvaardigen als er zoveel mensen zijn die het toch kopen? Ik hou niet van Apple als merk maar ik geef ze groot gelijk om de hoofdprijs te vragen :)
Hier sla je de plank m.i. volledig mis, kiang.

Je argumentatie gaat op twee punten mank.

1) de specs van de iPhone zijn minder.
2) specs zijn belangrijk.

ad 1.
Bijvoorbeeld: "Nu kun je wel zeggen dat je door de efficiënte multitaksing-aanpak van iOS die tragere CPU minder merkbaar is, en dat is in zekere zin wel waar, maar dat verandert niks aan het feit dat het nog altijd een minder goede en dus goedkopere CPU is die Apple gebruikt: waarom verkoopt Apple het product dan ook niet goedkoper?"

Hier vergelijk je alleen de lager geklokte CPU, maar je vergeet de veel krachtiger GPU. Als de specs zoveel minder zijn in zijn totaliteit, waarom scoort de iPhone dan zo hoog op deze benchmarks, bijvoorbeeld in vergelijking tussen de recente topmodellen: reviews: Motorola Razr: smartphone op dieet en reviews: Galaxy Nexus: Android 4.0 in volle glorie De iPhone 4S presteert gewoon uitmuntend en is dus niet minder dan andere Android topmodellen.

ad 2.
Als eigenaar van zowel een LG Optimus 2x Speed, een Galaxy Nexus, een Omnia 7 en een iPhone 4S (ik weet het, die verslaving moet stoppen!) merk ik gewoon dat de twee modellen met de zwakste specs (de Omnia 7 en de iPhone 4S) verreweg het prettigst werken. De Galaxy Nexus lijkt vloeiend, maar in vergelijking met de iPhone en Windows Phone lijkt het die op die dikke vadsige jongen vroeger met gym (die ik altijd was). De iPhone blijft vloeiend werken met 20 of 30 apps "open", terwijl de Androids dan haperen. En ja, dat komt doordat de iPhone zuigt in multitasking, maar de gebruikerservaring blijft zo enorm veel beter.

Terug naar het onderwerp: het is niet meer dan logisch en niet meer dan terecht dat Apple een laag marktaandeel krijgt. Vergeet niet dat Apple een enorm groot marktaandeel heeft als je het vergelijkt met alle concurrenten, behoudens misschien Samsung. Dat is een volstrekt ongezonde situatie. Iedereen ziet dat Apple rare trekjes gaat vertonen als het teveel macht heeft. Het sympathieke bedrijf van vijf jaar geleden is een moloch geworden dat vreemde sprongen maakt. Maar gelet op hoe de iPhone presteert is de waarde die het vertegenwoordigt betrekkelijk gerechtvaardigd (afgezet tegen de 599 euro van een Galaxy Nexus en negerend dat die spoedig of nu al onder de adviesprijs wordt verkocht).
Simpel; het genotscentrum van mensen wordt gestimuleerd door "dure" of "echte" dingen. Oftewel, de marketing zorgt ervoor dat mensen het apparaat subjectief als beter ervaren ongeacht of het dit ook is.

De producten van Apple zijn beter in zoverre dat de ervaring soepelder is (ik ben een Android gebruiker). Maar multitasking anders dan geluid afspelen terwijl je wat anders doet heb ik niet echt kunnen ontdekken. Ook de iPad2 kan dat niet. Het enige apparaat tot dusverre dat ik dit wel heb zien doen is de Playbook van RIM...

Hoe dan ook; ik ben het ermee eens dat Apple te hoge prijzen heeft gezien de geschatte kostprijs in vergelijking met wat de concurrentie aan kan bieden.
nope, neuromarketing, het gaat meer over de "kuddegeest" en het presenteren van een product die hetzelfde effect heeft als een geloof.

PC vs Mac ads, ... het gaat allemaal over "us vs the others"
Ik dacht dat Mhz kijken in het PC tijdperk al achterhaald bleek. Je vergeet namelijk voor het gemak de 3D-graphics die zowel voor gaming als de user-interface op de iPhone belangrijk zijn. Hierbij verslaat de 4s de tegenstand tot nu toe makkelijk.
Welke camera het beste is weet ik niet, maar het is een feit dat de 4s camera erg goed presteert, mede dankzij de stabilisatie en de low-light aanpassingen die Apple heeft doorgevoerd.

Je opmerking dat ze de grip op de realiteit kwijt zijn is heel erg overdreven, vooral omdat ze gewoon supergoed draaien (wat je zelf ook zegt) en een heel erg goede telefoon neerzetten.

Ik ben wel benieuwd wat ze met de prijs gaan doen. Met de iPod Shuffle en de Mac Mini hebben ze wel de budget markt proberen aan te spreken, maar het is natuurlijk niet hun sterkste punt. Over het algemeen is Apple niet echt van de lowbudget.
je kan wel zo mooi op kloksnelheid en aantal cores gaan vergelijken, maar uit de benchmarks blijkt toch echt dat de A5 sneller is dan de apple A5. de apple A5 is geloof ik ook groter, wat hem duurder zou maken.
http://www.anandtech.com/...rvr-sgx543mp2-benchmarked
http://techztalk.com/tech...mokes-nvidia-tegra-2-chip
reviews: Apple iPhone 4S: oud en nieuw

verder ben ik het helemaal met je eens, ben een erg tevreden gebruiker van een galaxy S, en zeker met cyanogenmod 7 of een ICS build, doet het kwa soepelheid en dergelijke niet onder voor een iphone 4.
Zolang er nog steeds mensen zijn die niet droge specs vergelijken, maar juist een fijne telefoon in gebruik willen en daar gewoon de vraagprijs voor over hebben, is Apple de realiteit nog lang niet kwijt.

Dat jij toevallig tweaker bent en graag specs vergelijkt is mooi, maar in het dagelijks gebruik kan je Gio niet op tegen een iPhone 4 of 4S. Dat zul je nergens lezen op een specs-lijstje, dan moet je ervaren.
Ik vind de iPhone echt een mooi product, maar dit zou toch niet mogen kunnen als je ziet hoe actief de smartphonemarkt is? Waarom lijkt concurrentie niet te werken??
Omdat Aplle een enorme fanclub heeft die ervan overtuigd is dat die producten dubbel zo goed zijn als die van de concurenten en het net erg vinden om de hoofdprijs te bepalen.

Bovendien hebben die mensen allemaal (online) producten van apple waardoor het moeilijk word om over te stappen naar een altenatief, dus worden ze wel gedwongen om weer een product van apple te komen.

Dat is juist het voordeel van android: Het grote aanbod van merken en modellen in alle prijsklasses.

Bovendien is er nog een groot gevaal voor Apple: Kpn dreigde er al mee dat ze geen "gratis" telefoons meer weggeven bij een abonnement. Als mensen echt zelf het toestel ineens moeten betalen zullen veel meer mensen toch voor een alternatief van 400eur kiezen als een apple van 600eur.

[Reactie gewijzigd door The Anarchist op 22 december 2011 20:02]

Daar heb je een punt: een grote massa naïeve consumenten helpt Apple enorm veel om hun woekermarges te behouden: ik weet het maar al te goed, zo heeft mijn zus een 3GS gekocht: dat apparaat kost hier nog steeds 380¤, en is ronduit gedateerd.

Voor die prijs heb je, zoals ik vermelde, een moderne dual-core telefoon met een veel beter scherm (groter, indien je dat wilt: 4.2 vs 3.5 inch, maar ook een betere resolutie: 800x480 vs 480x320).
Dat vertelde ik haar, maar nee: "iPhone werkt beter" zei ze, zonder dat ze ook maar iets van ervaring heeft met smartphones!
Beetje kort door de bocht, deze prijsstelling zie je ook bij mac's vs PC's. Specs zeggen in de huidige markt veel minder dan 6-7 jaar geleden. Een betere processor zegt niet altijd iets, Mac's met een mindere processor wonnen het toch van PC's in videobewerking. Juist omdat daar alles op elkaar is afgestemd.

Je kunt het onterecht vinden, maar het is gewoon de marktwerking, ik zie om me heen ook mensen die als ze eenmaal een iphone/ipad hebben gebruikt direct verkocht zijn. Dan kan je wel qua specs een 'betere' tablet kunnen krijgen voor hetzelfde geld, maar het gaat blijkbaar toch in de ogen van veel consumenten om de ervaring, het gebruikersgemak etc.
Waarschijnlijk werkt voor je zus een iPhone ook beter:)
De naïeve massa?

Ik ben zelf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op gebied van technologie en ben een echte tweaker. Om mij dus naïef te noemen is een beetje kort door de bocht naar mijn gevoel.

Je ziet inderdaad veel mensen die niet weten hoe ze het maximum uit het apparaat moet halen, die hebben gewoon een iPhone om een iPhone te hebben. Als je daarentegen mij een iPhone ziet gebruiken zal je merken dat er veel meer kracht in het toestel zit dan je denkt.

Mensen denken nog steeds te veel in specs als het op computers aankomt. Ik ga nu even de vergelijking van windows erbij halen. Op mijn macbook pro kan ik 8u op mijn batterij werken onder OS X door het sterke geheugenmanagement en het lichte, doch geavanceerde systeem. Wanneer ik echter windows erop draai gaat de batterij plots maar 2-3u mee, gewoon omdat windows een aanslag pleegt op mijn geheugen.

Je moet dus niet enkel op specs vergelijken, je moet vergelijken op vlak van OS, samenwerking tussen hard-en software en de gebruikerservaring. Op deze vlakken blinkt apple uit, maar dat zien velen echter niet in. Ik was vroeger ook redelijk anti-apple, maar uiteindelijk heb ik me door de software die op OS X zit laten overhalen, en ik had onmiddellijk iets, waarom heb ik dit niet eerder gedaan.

Dus kijk niet enkel naar de specs, kijk verder dan dat!
Lijkt me logisch apple blijft bij de premium prijs terwijl er tegenwoordig al gelijkwaardige alternatieven zijn die stukken minder kosten. De markt word groter en apple kan niet snel genoeg groeien omdat het enkel het kleinere high end deeltje bediend.

Ook meer naambekendheid en ontwikkeling van android en WM zal ertoe bijdragen denk ik.

De link die tweakers eronder zet met aantallen toonde dit trouwens al aan in de commentaren. Apple verkocht wel meer iphone 4s'en dan 4's maar de markt werkt nog een flink pak meer groter, gevolg kleiner marktaandeel.

Geeft niet echt voor apple denk ik (meer voor de fanboys) de winsten blijven en zolang het ecosysteem niet in gevaar komt doordat developers elders zouden gaan is er niks aan de hand.

[Reactie gewijzigd door k995 op 22 december 2011 18:22]

We hebben het hier over percentages in de smartphone markt en niet over absolute aantallen of waarde van de telefoons. Momenteel is de markt voor de goedkope <¤100 smartphones enorm groot en geloof maar dat Apple daar percentages markt aandeel door verliest. Maar Apple heeft echter nooit echt gegeven om het low/mid segment, Apple is altijd voor het highend segment gegaan.

Samsung heeft in 2011 ruim 300 miljoen (smart)phones verkocht, de goedkoopste kost ¤17, de duurste ¤515.
Apple heeft in 2011 ruim 70 miljoen smartphones verkocht, de goedkoopste kost ¤360, de duurste ¤855.

Apple heeft wel minder iPhones verkocht in Q4 dan in Q2 en Q3 van 2011, maar nog steeds meer dan in Q4 2010. Nog steeds heeft Apple 80% meer iPhones in 2011 verkocht dan in 2010. Het gaat dus zeker niet slecht met Apple's iPhone.

Sure de 4S was niet zo een succes als de 4, maar dat was de 3GS ook niet, de verwachting is dat de iPhone 5 volgend jaar die schade weer inhaalt.

Ik zou graag wat verkoop cijfers van de Samsung Galaxy Nexus zien, dat schijn het meest populaire Android model van het moment te zijn, maar ik kan er niet sover vinden, ik betwijfel of het 1.000.000 stuks verkocht in de eerste 24 uur...

Volgens mij is de Apple iPhone nog steeds heer en meester in het top segment op de Smartphone markt. En ik hoop dat mensen niet een ¤100 Android smartphone gaan vergelijken met een ¤700 iPhone.
Je weet dat een iPhone $188 kost om te produceren? 188 DOLLAR!
Dat prijskaartje van ¤700 hebben we te danken aan rijke fanboys en muppets die met de schapen meelopen.
En tuurlijk hoop je dat men een ¤100 Androidtoestel niet gaat vergelijken met een iPhone omdat de iPhone het dan aflegt.

Apple is overhyped en overpriced.
Dat is dus niet waar. De hardware van de iPhone kost 188 euro. Daar zitten nog geen kosten van het OS bij. Geen verpakking, geen peripherals. De kosten voor iCloud zijn nog niet gedekt, net als de kosten van iTunes nog niet. Dan moet de iPhone nog verpakt en verscheept worden en opgeslagen in een magazijn. Kortom, op die 188 dollar komen nog aardig wat kosten bovenop.

Dus ja, de hardware kost inderdaad 188 euro, maar dan heb je nog geen werkende iPhone. De totale iPhone kost wel wat meer.

En dan daarbij, wat kost een Samsung Galaxy 2 of een Galaxy Nexus? Ook die zullen qua hardware niet veel duurder zijn dan die 188 dollar. Dus Samsung is ook zwaar overpriced? En HTC? En wat kost de Nokia Lumia 800 nou helemaal?

Ja Apple vraagt de hoofdprijs, maar ook andere fabrikanten vragen veel geld voor hun toptoestellen. Als je het het waard vindt dan moet je het lekker kopen. Vindt je dat je met een lowbudget android toestel hetzelfde kunt dan koop je die lekker. Maar of iets overpriced is of niet is natuurlijk niet onderwerp van jouw mening.
Wat denk je dat puur de druk kosten zijn van een boek? Rond 10% van de advies prijs, dat is al decennia zo, is het opeens zo dat dit niet kan of hoort? Wat denk je dat een goede schrijver, editor, typesetter, illustrator,etc. kost. Vervolgens moeten er ook andere partijen van eten zoals groothandels en winkels. Verder maakt een producent niet altijd even winstgevende producten, die moeten ook ergens van betaald worden.

Appel Q4 2011 omzet: $28.27 billion en winst: $6.62 billion, dus de winst is 'slechts' 23% van de omzet, dat is nog steeds een hoop en Apple doet het dan ook erg goed. Samsung Q3 2011 omzet: $37.3 billion en winst: $3.1 billion, dus de winst is 'slechts' 8% van de omzet, een stuk slechter dan Apple, maar meer in lijn van wat ik van een bedrijf zou verwachten. Apple zit dan ook in een zeer populaire periode, ze hebben dan ook zeer gewenste producten neergezet in de afgelopen 10 jaar iPod => iPhone => iPad.

Wat het kost om te maken vind ik alleen interessant als ik het zelf moet betalen of als ik in Apple zou investeren, verder heb ik er helemaal niets mee te maken. Het geeft dan ook absoluut niet de kwaliteit van een product weer, zwembandjes van goud zijn heel duur om te produceren, maar je zinkt ermee als een baksteen...

Ik zie momenteel een iPhone 4(s) het niet afleggen tegen een ¤100 Android toestel, alleen al een ze hoog resolutie scherm is zeer waarschijnlijk al duurder. Dat neemt niet weg dat ik Android een goede ontwikkeling vind, net zoals ik Linux een goede ontwikkeling vind, betekent nog niet dat ik het in het dagelijks leven wil gebruiken. ik heb minder werk aan een Windows bak dan dat ik aan een Linux bak heb, hetzelfde geld voor een iPhone vs. Android.

Verder zijn er ook andere type gebruikers dan 'rijke fanboys en muppets', ik heb sinds iets meer dan een jaar pas een iPhone, de jaren daarvoor altijd Windows Mobile devices gehad. Ik doe gemiddeld drie jaar met een telefoon/smartphone, en ik gebruik het behoorlijk veel als mp3 speler en e-reader, dus de kosten per dag vallen enorm mee. Daar komt bij dat de iPhone een goedkoper toestel is dan m'n Windows Mobile Smartphones.

Momenteel is alles overhyped, Apple, Android, Blackberry. Dat is het reclame apparaat.
je weet dat een levi spijkerbroek maar 6-7 dollar kost om te produceren?
We hebben het hier over percentages in de smartphone markt en niet over absolute aantallen of waarde van de telefoons. Momenteel is de markt voor de goedkope <¤100 smartphones enorm groot en geloof maar dat Apple daar percentages markt aandeel door verliest. Maar Apple heeft echter nooit echt gegeven om het low/mid segment, Apple is altijd voor het highend segment gegaan.
Het klopt dat Apple qua prijs in de high-end markt zit, maar qua specs zitten ze dat al een poos niet meer. Weliswaar heeft de 4S nu een dual core CPU, maar het kleine scherm is niet meer van deze tijd.
Samsung heeft in 2011 ruim 300 miljoen (smart)phones verkocht, de goedkoopste kost ¤17, de duurste ¤515.
Echt? Ik neem aan dat de goedkoopste Samsung smartphone toch wel meer dan 17 euro kost...
Samsung heeft trouwens aangegeven dat die 300 miljoen voor het grootste deel Galaxy SII's zijn.
Apple heeft in 2011 ruim 70 miljoen smartphones verkocht, de goedkoopste kost ¤360, de duurste ¤855.
Misschien moet Apple hun prijzen gaan verlagen? Beter meer toestellen met minder marge verkopen, dan marktaandeel kwijtraken door de (te) hoge marge in vergelijking met de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 december 2011 10:10]

Ik geef k995 gelijk, ze vragen premium prijzen maar komen terwijl er goedkopere en soms betere alternatieven zijn.
Eigenlijk met alles, ook hun laptops... Zelf heb ik een macbook, ook nog de hoofdprijs betaald maar wel een erg mooi apparaat. Ik denk dat dat ook een van de redenen is dat mensen ze toch nog blijven kopen, ze zijn gewoon erg mooi en werken goed.
Zoals jij het schrijft rechtvaardig je de meerprijs van Apple producten t.o.v. concurrenten, het is alleen zeer de vraag als Apple deze positionering vol kan blijven houden.

De iPhone is deels een gadget, wanneer Apple veel van deze klanten ziet vertrekken naar Android of Windows Phone hebben ze toch wel een probleem.

Natuurlijk, de smartphone markt is nog steeds groeiende, maar een arrogante houding kan Apple wel eens de das om doen.

Ook kan het wel eens zo zijn dat de vele (patent) rechtszaken Apple's naam niet goed doet.

Nu zaaien is in de toekomst ogen is mij altijd geleerd, Apple heeft bijvoorbeeld met de 4S een 2e versie van hun voorgaande model uitgebracht. Zeg nu zelf, ten tijde van de introductie was de markt toch teleurgesteld dat men niet met een volwaardige opvolger was gekomen. Dit soort dingen, hoe goed de verkoop in de ogen van sommigen mag zijn, doen het merk geen goed.
Die patentrechtszaken gelden ook voor andere bedrijven in de sector en ook die hebben daar niet bepaald een goede naam door...bij tweakers en dat soort volk. Niet bij de gewone gebruiker die iets koopt omdat het zo geweldig goed werkt.

Een andere groot gemaakte fout is denken dat het hier om smartphones alleen gaat. Dat is absoluut niet het geval. Zowel Windows Phone 7 als Android als iOS is een platform welke draait op diverse soorten apparaten. Bij Apple is het momenteel heel erg de iPad die een enorme hit is. Andere krijgen vrijwel geen voet aan de grond waardoor de meesten nu gewoon afhaken. Apps voor zo'n platform draaien op diverse devices. Helaas is dat bij Android nogal lastig omdat de fabrikanten meer zeggenschap hebben en er daardoor minieme maar belangrijke verschillen bestaan. Maakt het voor ontwikkelaars wat lastiger. Als platform kent het nog een probleem: Android is in de afgelopen tijd enorm geplaagd door allerlei security problemen. Dat komt voornamelijk door de opzet van het systeem: het is daar eerst toevoegen, als het mis gaat controleren. Apple en Microsoft hanteren het omgekeerde: eerst controleren, dan toevoegen. Daarmee voorkom je niet dat iets door de mazen slipt (dat is al een keer gebeurd) maar daarmee reduceer je het wel tot het minimum. De opzet van Android is een garantie dat het er door glipt.

Bovenstaande zaken zijn vaak belangrijkere items dan de aanschafprijs. Met name in het bedrijfsleven is iets als security een gigantisch belangrijk item, daar wordt vaak grif voor betaald. Je ziet bij de tablets dat een iPad die veel duurder is dan die 99 euro modellen van de diverse speelgoedwinkels het ook beter doet. Mensen zijn er kennelijk tevredener over dan over die goedkopere dingen. Prijs zegt dus niet zo heel erg veel ook al lijkt dat vaak zo en denken mensen dat vaak zelf zo. Onbewust worden ze meer beïnvloed door andere zaken.

Een ander belangrijk aspect is de verwachting die men bij Apple heeft. Men dacht dit jaar allemaal de iPhone 5 met allerlei nieuwtjes te krijgen maar men kreeg de iPhone 4S. Die 4S verschilt niet veel van de 4 waardoor een upgrade vanaf een iPhone 4 eigenlijk niet loont. In Europa zijn er ook veel 2-jarige contracten afgesloten waardoor er op dit moment dus nog altijd mensen zijn die nog een lopend contract hebben. Die mensen zijn er pas volgend jaar van af. Iets vergelijkbaars zagen we destijds ook met de 3gs. Die 3gs had nog het voordeel dat hij daadwerkelijk merkbaar sneller was dan de 3g en ook daadwerkelijk wat meer extra's bood (met name op gebied van navigatie) waardoor hij wat meer te verantwoorden was als upgrade voor een 3g gebruiker dan de iPhone 4S voor een iPhone 4 gebruiker. Bij de iPhone 4 werd er ook weer massaler gekocht dus het zou kunnen dat dit met de iPhone 5 (daarover zijn nu ook veel geruchten, gevolg: men wacht tot deze op de markt komt en houdt hand op de knip).
Dit is gewoon normale marktwerking.

Apple was er voor de early 'smartphone' adopters, nu de markt naar mainstream gebruikers begint te evolueren is er niet meer zo veel geld voorhanden (of willen ze het er niet voor geven) voor diegenen die ook een smartphone willen. En dan heb je vandaag al alternatieven vanaf een 150¤. misschien niet zo goed werkend maar voor jan met de pet soms meer dan genoeg.

Daarbij komt ook nog dat Android en WP een opener platform aanbieden en voor alle andere spelers beschikbaar is. Je ziet bvb geen samsung met iOS en dat is iets wat uiteindelijk de doodsteek zal zijn voor apple.

Het wordt tijd dat ze ook het mid tot low end segment gaan bedienen indien ze willen blijven groeien.
Het zou pas de doodsteek voor Apple zijn als ze iOS zouden laten installeren door andere OEM's. Apple staat voor integratie van de complete keten: Hardware, Software en Content. Sommige mensen vinden dat prettig, andere hebben liever de 'open' aanpak van Android. Beide manieren hebben zo hun vors en tegens (uiteraard uitvoerig besproken hier)

Apple zal (behalve Android bevechten) wel iets moeten doen om de hele markt aan te blijven spreken: Met de iPods Mini, Nano en Shuffle hebben ze in het verleden bewezen dat ze dat ook wel kunnen, maar voorlopig lijken ze bij de 'telefoon van vorig jaar voor minder geld' strategie te blijven...
Als je Apples geschiedenis een beetje kent had je geweten dat Apple nooit hun OS open zal stellen voor derden. Die fout heeft Apple ooit gemaakt met hun OS tijdens afwezigheid van Jobs en het eerste wat Jobs deed na zijn terugkeer van Next was dit stopzetten.

Ik heb ook niet het idee dat het low segment door Apple bedient zal worden met nieuwe telefoons. Wat we nu gezien hebben bij de introductie van de 4S is dat de 3GS het goedkoopste instapmodel is geworden.
Early smartphone adaptors zaten op Windows Mobile naar mijn weten.
Windows CE of PalmOS }:O
Daarbij komt ook nog dat Android en WP een opener platform aanbieden en voor alle andere spelers beschikbaar is. Je ziet bvb geen samsung met iOS en dat is iets wat uiteindelijk de doodsteek zal zijn voor apple.
Waar baseer je dat op? Waarom zou dat nou de doodsteek zijn? Apple doet al sinds zijn begin niet anders met computers. Waarom is open nu meteen beter?

Nokia was de eerste fabrikant met een open OS, namelijk Symbian. Hoe goed heeft het voor hen gewerkt?
Ze stonden jaren nmr 1.Daardoor zijn ze lax geworden. Gebeurd vaker als je aan de top staat.
Ze stonden jaren nummer 1 in een nieuwe markt die ze zelf hebben gecreëerd. Nu zijn er verschillende andere spelers bij gekomen en is de markt exponentieel gegroeid. Apple groeit zelf ook nog ieder kwartaal, alleen niet harder dan alle andere concurrenten samen. Daardoor groeien ze wel gestaag, maar leveren ze wel marktaandeel in.

Ik zou me daar als Apple nog niet echt zorgen over maken, zolang je groeit is er niks aan de hand...
Tsja, maar de echte visionair is er niet meer. Die is als eerste op de icloud gegaan...
en dat was het ook bijna, tot Jobs het bedrijf uit de sloot viste en groot maakte
de vraag is hoelang ze het zonder Jobs uithouden
De tijd dat de iPhone als gadget werd gezien is nu wel voorbij hoor. Men vind het niet eens meer bijzonder, tegenwoordig heeft namelijk (bijna) iedereen een iPhone. De grootste worden is nu eenmaal makkelijker dan de grootste blijven en dat is de harde realiteit waar Apple nu mee geconfronteerd wordt. Het is hoog tijd dat ze met een nieuw en groter toestel komen (iPhone 5). Ze kunnen zich beter daar op focussen ipv tijd te verspillen met rechtzaken over patenten.
Ik zou niet eens een grotere iPhone willen! Ik vind de maat prima zo. Ik heb laatst zo'n samsung slagschip vastgehouden. Omdat ik nogal kleine handen heb, zou ik bijvoorbeeld een grotere iPhone niet kopen, simpelweg omdat ik mn smartphone met 1 hand wil bedienen.

Overigens wel mee eens dat ik ook liever een iPhone 5 had gezien. Alhoewel ik wel moet bekennen dat ik Siri op dit moment (in het Engels weliswaar) al veel meer gebruik dan ik denk. Ik denk dat ze daar toch weer een "nieuwe standaard" mee gezet hebben.
Voor we het over vertrekkende klanten en gevolgen van rechtszaken gaan hebben is het goed te kijken naar de absolute cijfers. het zou me niets verbazen als de smartphone markt sterk is gegroeid doordat het aanbod in het lage segment erg groot is. Dit heeft natuurlijk tot gevolg dat het relatieve deel kleiner kan worden ondanks dat het absolute deel nog steeds gezond stijgt.
ik heb zelf ook een macbook pro. Kan er niks lovends over zeggen. Te duur, en B hardware. (grafisch vooral.)
De bouwkwaliteit is altijd wel stukken beter als dat van de concurrentie. Bij de concurrentie is het misschien ¤200 minder, maar dan krijg je plastic ipv aluminium en allemaal voorgeinstalleerde rotzooi zoals Norton.
Dit vind ik nou een mooi voorbeeld van een generaliseerde bewering. Dat Apple's producten over het algemeen met hoogwaardige materialen gemaakt wordt, daar zullen vaal mensen het mee eens zijn. Ook vind ik dat je zeker wel kwaliteit 'voelt' bij Apple producten. Echter, halen ze wel meerdere afleveringen van Kassa wegens het niet-naleven van wettelijke garantietermijnen. Als je dan toch dergelijke goede producten maakt, waarom durft Apple dan geen fatsoenlijke garantie te bieden?

Daarnaast is alle concurrentie ver van gelijk. Naast de Acer Aspire waar deze post op getypt wordt, is de Macbook waarschijnlijk een prachtapparaat van uitmuntende kwaliteit. Maar zet dezelfe Macbook eens naast een Sony Vaio (Z). Dan is de keuze erg makkelijk voor mij (en om maar even een tip van de sluier op te lichten: niet in het voordeel van Apple)

Natuurlijk is dit deels subjectief, maar om nou te zeggen dat concurrenten van Apple 'plastic rommel' met 'voorgeinstalleerde rotzooi' betreffen.. Vind je dat zelf niet een beetje kortzichtig? of sterker nog; heel erg kortzichtig?
Dit vind ik nou een mooi voorbeeld van een generaliseerde bewering. Dat Apple's producten over het algemeen met hoogwaardige materialen gemaakt wordt, daar zullen vaal mensen het mee eens zijn. Ook vind ik dat je zeker wel kwaliteit 'voelt' bij Apple producten. Echter, halen ze wel meerdere afleveringen van Kassa wegens het niet-naleven van wettelijke garantietermijnen. Als je dan toch dergelijke goede producten maakt, waarom durft Apple dan geen fatsoenlijke garantie te bieden?

Daarnaast is alle concurrentie ver van gelijk. Naast de Acer Aspire waar deze post op getypt wordt, is de Macbook waarschijnlijk een prachtapparaat van uitmuntende kwaliteit. Maar zet dezelfe Macbook eens naast een Sony Vaio (Z). Dan is de keuze erg makkelijk voor mij (en om maar even een tip van de sluier op te lichten: niet in het voordeel van Apple)

Natuurlijk is dit deels subjectief, maar om nou te zeggen dat concurrenten van Apple 'plastic rommel' met 'voorgeinstalleerde rotzooi' betreffen.. Vind je dat zelf niet een beetje kortzichtig? of sterker nog; heel erg kortzichtig?
Heb hier een oude IBM laptop van 8 jaar oud.. Ik durf m rustig te laten vallen.. ding is rock stabiel.. Met totaal aan 12 uur batterij kracht.. Ja die kan in on the fly verwissellen.. In mn cdrom bay.. Goed geen widescreen, hdmi, cardreader.. Gewoon een industriele oud IBM kreng, vierkant..
Bij apple kan je niet eens meer batterij verwissellen want dat eb je toch niet meer nodig .. en laten vallen? Nee doe dat niet met een Apple :X
De bouwkwaliteit is altijd wel stukken beter als dat van de concurrentie. Bij de concurrentie is het misschien ¤200 minder, maar dan krijg je plastic ipv aluminium en allemaal voorgeinstalleerde rotzooi zoals Norton.
Dat is pure Bullshit.. Apple heeft gewoon net zoveel D.O.A dead on arrival als ieder andere PC boer.. Kom maar met cijfers dat apple betere kwaliteit is.. Antenna gate, speaker op hardeschijf.. lekkende watercooling.. scermen die kapot waren dead pixels en andere problemen.. Batterij problemen.. oververhitting etc..
prijs niet andere merken de hemel in.. Maar doe niet alsof het premium kwaliteit is

[Reactie gewijzigd door demilord op 22 december 2011 18:58]

Hmmm proef ik hier een Apple fan en Apple hater :P

@Wolfos:

Onzin wat je zegt inderdaad, kom eerst met cijfers aan voor je zoiets roept. In mijn beleving vraagt apple teveel (voor die alluminium behuizing) e.d. DAT vind ik dan weer troep, tuurlijk het is sterker als plastic maar ik ken weinig mensen die voor de lol even testen van hoe hoog hun plastis scherm/laptop laten vallen. En voorgeinstalleerde troep als Norton? ik weet niet hoor maar als je dat een probleem vind vraag ik me af waarom je op tweakers zit. En dit blijft altijd nog een meningskwestie of je dit wel of niet wilt dus kun je dit niet afschrijven als negatief punt. ze leveren extra software er standaard bij dus hoef je er zelf niets aan te doen, of je er blij mee bent is een 2e.

en dan nog iets, het ging over bouwkwaliteit volgens mij en niet over software? voor we hier een osx vs windows discussie krijgen :p

@ demilord

Allemaal leuke voorbeelden als je linkjes hebt,
dusss link?
Hmmm proef ik hier een Apple fan en Apple hater :P

@Wolfos:

Onzin wat je zegt inderdaad, kom eerst met cijfers aan voor je zoiets roept. In mijn beleving vraagt apple teveel (voor die alluminium behuizing) e.d. DAT vind ik dan weer troep, tuurlijk het is sterker als plastic maar ik ken weinig mensen die voor de lol even testen van hoe hoog hun plastis scherm/laptop laten vallen. En voorgeinstalleerde troep als Norton? ik weet niet hoor maar als je dat een probleem vind vraag ik me af waarom je op tweakers zit. En dit blijft altijd nog een meningskwestie of je dit wel of niet wilt dus kun je dit niet afschrijven als negatief punt. ze leveren extra software er standaard bij dus hoef je er zelf niets aan te doen, of je er blij mee bent is een 2e.

en dan nog iets, het ging over bouwkwaliteit volgens mij en niet over software? voor we hier een osx vs windows discussie krijgen :p

@ demilord

Allemaal leuke voorbeelden als je linkjes hebt,
dusss link?
http://www.tuaw.com/2006/...d-power-macs-are-leaking/
http://rknochenmuss.ch/G5leak/G5.html
http://lmgtfy.com/?q=%22p...aking+%22water+cooling%22

yup apple heeft water cooling geprobeerd in 2005/2006
Apple is allemaal niet zo perfect als men denkt.. Is gewoon nog een computer boer met dezelfde D.O.A.

[Reactie gewijzigd door demilord op 23 december 2011 09:53]

Oude koeien uit de sloot halen is geen geldig argument.

De off-topic discussie ging over de huidige modellen die wel deftig presteren. Zoals dikwijls bij apple zeggen de specs niet alles. Het gaat over de gebruikerservaring en de samenwerking tussen de hard-en software. Daarin blinkt apple echter uit!

Ik zelf heb een macbook pro 15" uit midden 2009 en ik kan probleemloos adobe design premium CS5 draaien. Illustrator, Photoshop en Dreamweaver naast elkaar draaien, en internet en mail ook nog open en hij loopt niet vast. De enige software waar ik soms last mee heb die vastloopt is microsoft office, maar ik gebruik meer iWork dus dit is een uitzondering op de regel.

Nogmaals, het is allemaal smaak en hangt af wat je met je computer doet. Hardcore gamers zijn 'momenteel' nog beter af met windows, maar stilaan beginnen er meer en meer door te sijpelen naar OS X omdat de markt hiervoor groter aan het worden is.

Wat ik wel merk is, eens dat je werken met OS X gewoon bent je hiermee veel productiever kan werken dan op windows. Veel multitouch-gestures en ingebouwde functies mis ik toch wel als ik naar windows ga.

Ok, een macbook is duurder in aankoop, maar daarvoor krijg je (ok er zijn steeds uitzonderingen op de regel):

een laptop/computer die veel langer mee gaat dan de gemiddelde goedkopere variant van de concurrentie
een laptop die door de behuizing tegen een stootje kan
een laptop met een zeer geavanceerd OS

Daarnaast heb je, momenteel, geen virusscanner nodig voor je mac. Apple heeft niet dezelfde fout gemaakt als microsoft jaren geleden en heeft een heel team die enkel bezig is met de beveiliging van het systeem. Wanneer er dus een veiligheidslek of virus ontdekt wordt dicht dit team het zo snel mogelijk op de achtergrond, je hebt hier als gebruiker geen last van, maar je bent toch redelijk zeker van een goeie beveiliging. Hier geldt natuurlijk nog altijd dat je je verstand moet blijven gebruiken.

Ook de software die je voor OS X vindt is goedkoper en in sommige gevallen zelfs van betere kwaliteit. Dan spreek ik vooral over pakketten als iWork en iLife en programma's als Final Cut, Aperature,...

Als laatste, wanneer je een LEGALE OS-update wil doen, dan spreek ik niet over kleine patches maar een stap van bv. 10.6 > 10.7 , betaal je amper ¤24. Voor eenzelfde upgrade betaal je bij windows over de ¤100.

Dus de aankoop mag wel duurder zijn, deze meerprijs haal je er relatief snel uit.
-
Leuk joh.. al die meningen van jouw.. maar ik heb er geen 1 feit in terug gelezen
er zullen bijvoorbeeld genoeg mensen zijn die het totaal niet met jouw eens zijn.

Jouw verhaal is in mijn ogen ook biased omdat je zelf allemaal Apple spul hebt
(mensen hebben vaak de neiging om hun eigen spul te verdedigen)

Begrijp me trouwens niet verkeerd.. ik heb geen idee of wat jij allemaal roept waar is of niet, maar geef net als jouw mijn mening
De witte en zwarte macbook met plastic behuizing die continu aan het scheuren is.
De 3G en 3GS waar de hele tijd scheurtjes in komen..

Nee Apple is net zoals andere bedrijven. Al vind ik de producten van Apple die van Aluminium gemaakt zijn vaak van hogere kwaliteit.
De macbooks met plastieken behuizing worden dan officieel ook niet meer verkocht. Als je er nog eentje vindt is dat waarschijnlijk een tweedehands of stockmodel.

De huidige generatie laptops bij apple bestaat uit de macbook air (als vervanger van de macbook) en de macbook pro.
Lekkende watercooling.. Uhu en in welk model verkopen ze dat stock?
Lekkende watercooling.. Uhu en in welk model verkopen ze dat stock?
Stock apple water cooling uit de powermac line van 2006
Waterkoeling? in je laptop? iPhone? iPods? ..... oude PowerMac?
Waterkoeling? in je laptop? iPhone? iPods? ..... oude PowerMac?
powermac
Speaker op de HDD? What What? Linkje? Dat zou echt ultiem stom zijn!
Altijd zou ik niet gebruiken. De macbooks zijn van aluminium gemaakt met daarbij een hele nette afwerking. Dat is inderdaad heel erg netjes, maar er zijn zeker betere alternatieven als je kijkt naar bouwkwaliteit. Neem bijvoorbeeld de Lenovo thinkpad of de Sony Vaio Z... De laatstgenoemde is bijvoorbeeld als gemaakt van carbon met engineering en afkomst vanuit Japan. (Dus geen foxconn). Daar leggen de macbooks het altijd weer tegen af op kwaliteit en betrouwbaarheid.
En die Vaio Z kost hoeveel?
Let op, is een super laptop. Maar wordt steeds geklaagd over de prijs van een MacBook Pro 13"...
Jij denkt dat Sony geen fabrieken in China heeft staan?
alleen wordt de Vaio Z gegarandeerd in japan gemaakt;).
Dus ja sony heeft fabrieken in China, maar daar rollen geen Z's van de band.
ehm.. HTC maakt unibodies van aluminium.. zoals HTC Desire HD

iPhone hoeft maar te vallen met hun mooie glas en je hebt een iphone met spinnenweb cover..

heb keer me desire hd hard laten vanaf 2meter, geen schade aan buitenkant te zien
Ja dat klopt, HTC maakt ook unibodies. Lada maakt ook auto's. Wil je HTC vergelijken met de bouwkaliteit van Apple? Dan heb ik nog wel wat foto's voor je van mijn Desire HD waarbij de speaker er scheef ingefreesd zit, de lens van de camera niet recht zit, de plastic kleppen aan de achterzijde niet mooi aansluiten. Bovendien is het glas finaal aan diggelen gegaan bij één val.
shit happens... maar bij mij zitten alle klepjes wel goed, nadat mijne hard viel, geen krasje/deukje niks.. speaker misschien niet 100% recht, mja je moet goed kijken wil je het zien en bij camera niet helemaal goed, maakt opzich niks uit, want foto's en video's hebben daar geen last van ;)

de nieuwere modellen, na DHD zijn beter


mijn volgende telefoon zal gewoon een HTC zijn ;)
Op de behuizing na zijn de toestellen van binnen meestal van gelijke kwaliteit !!
Die bouwkwaliteit heeft wel twee kanten;

Mijn "verguisde" plastic Acer á 800 euro heeft toch wel al wat doorstaan;
Twee keer onbeschermde kleine val, van een stoel en van ca 20 cm hoogte,
Twee keer beschermde val, samsonite/tas, noodstop in auto en van mijn schouder gegleden,
Er op gestaan in het donker (wel direkt gewicht eraf toen ik realiseerde waar ik op stond, maar ik liep.
Ik weet stomme plek voor een laptop. ;-)

..........................Schadevrij, plastic veert namelijk..................

Ik heb diverse kennissen die zweren bij Apple ivm video/editing, allemaal MacBooks pro, vanaf 2600 euro.
Één met een geknakt huis bij de mousepad, je kunt er in bed niet op leunen...
Één met een gedeukte opstaande rechterhoek......verkeerd van de stoel gevallen,
En één met een golf er in.....ook geleund erop.

Dat aluminium supersterke huis kost meer dan mijn Acer, exclusief computer overbouwen.

En ja ik vind Apple prachtig, maar toch....

Sanas merkt twee posts verder op dat, op de behuizing na, de toestellen meestal binnenin van gelijke kwaliteit zijn, ik vraag me dan af welke toestellen hij bedoelt???

Mijn twee jaar oude Aspire 7740, 4gb ram, i5 430m, 1gb video had na een jaar al een upgrade gekregen naar een 7200rpm momentus xt 500gbHDD4gbSSD en heeft nu 4 gb extra gekregen en een intel 600gb SSD)(mazzeltje, nieuw van een Applegebruiker die hem bij zijn bedrijfsMac kreeg en vond dat hij de extra snelheid niet nodig had...kan ook nog ;-),

de benchmark(Windows prestatie Index) ligt nu op 6,7 ( alles 6,7 en SSD 7,6).
Kosten totaal incl 2x schijfupdate en extra ram 1960 euro.(winkelprijzen)
Echter met een leuke Adata SSD kan je voor ca 1100 dezelfde configuratieprestaties krijgen (Adata is zelfs sneller dan de intel 320)

Een nieuwe MacBook Pro 8(core), 2011, out of the box, 3600 euro, geeft, gebenchmarkt met W7, een prestatieindex van 6,8 . (ook hier is de HDD de bottlenek)

Nu is die WEI niet zaligmakend en staat het los van de gebruikerservaring.
En die is voor iedereen anders.
Toch geeft deze index een goed beeld van je hardwaremogelijkheden.

Wat is beter?

Ik weet het niet,

Wel weet ik dat ik twee keer op vakantie kan én een goede laptop heb ipv dat twee Applemedewerkers op mijn kosten vakantie vieren. ;-)
Ik zou zeggen afwerkingskwaliteit is beter dan de gemiddelde concurrent. Apple maakt gebruik van mooie materialen, die er mooi uit zien en goed "aanvoelen". Dit zorgt voor een premium uitstraling waar je dan ook een prijs voor betaalt.

Offtopic:
Bij ons op de zaak (80 werkplekken) werken we met Dell en Apple, ik beheer het budget van de investeringen en de exploitatiekosten. Nou die premium uitstraling zie je niet terug in de betrouwbaarheid van de hardware. Ik schat dat bij de Macbooks ongeveer 25% binnen 3 jaar een defect heeft. Daarnaast zijn de reparatiekosten erg hoog. Bij Dell sluit ik niet eens onderhoudscontracten af, daar heb je (bijna) nooit iets mee.

Toch is dit geen flame naar Apple toe. Apple gebruikers zijn bij ons heel tevreden omdat het softwarematig fijn werkt. Uitstraling is ook belangrijk naar klanten toe.

Het is een beetje: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
tsja en om nu OSX op allemaal dell machines uit te rollen binnen een bedrijf ;)
Ik heb een keer stage gelopen op een middelbare school en daar was een leraar die ook het e.e.a. aan videobewerking deed (dacht hij).

Hij deed praktisch niks en zat alleen met windows movie maker te klungelen maar goed hij moest en zou een imac krijgen, mijn stagebegeleider (IT Manager) was het er helemaal niet mee eens natuurlijk ding koste een vermogen in verhouding met de dells die we hadden.

Dus wat te doen?

Hij heeft toen een laptop van thuis meegenomen (Ik durf echt niet meer te zeggen wat er in zat) waar volgens hem betere hardware in zat als in die imac. Vervolgens heeft hij daar OSX op geinstalleerd en die aan hem gegeven, Die leraar was er totaal niet blij mee, "Dit is geen apple dat kun je niet maken want het afdelingshoofd zei ik een imac kreeg" Lange discussie (we hadden de imac allang klaarliggen) en uiteindelijk dus gezegd goed dan krijg jij een imac. Toen heeft hij vervolgens op die imac windows geinstalleerd (viel nog niet mee!) en die aan hem gegeven en daar was die toch heel blij mee :P Ik vond het wel grappig dat bert74 hierboven zei dat apple gebruikers heel tevreden zijn en dat uitstraling belangrijk is omdat het de gebruikers (gek genoeg) vaak om de uitstraling gaat. wat in het geval van die leraar van toepassing is.

De leraar is er na 2 maanden achter gekomen dat hij niet op OSX zat te werken :O uiteindelijk heeft hij toch zijn osx gehad maar wist hij niet hoe hij ermee moest werken en wilde die alles hebben zoals het vroeger was. typisch gevalletje van "De bel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt" en "te eigenwijs/lui om nieuwe dingen te proberen".

Duss

De leraar wilde de oude situatie en kreeg dat nog hard gemaakt ook dus moest dit gebeuren. Windows draaien op de imac zorgde voor te veel problemen dus hebben ze daar gewoon osx op gezet en de leraar een nieuwe laptop gegeven met windows erop.

Resultaat:

IT Manager kreeg een leuke imac voor thuis "Want op het werk hadden ze er niks aan", waar zeurende leraren al niet goed voor zijn :)
Ik zou als leerkracht ook wel een mac in de klas willen. Maar dan om echt wel met OS X te werken. Vooral als het dan gaat over videobewerking (iMovie wat er standaard in zit is zo veel krachtiger en geavanceerder als Movie Maker, je hebt zelfs de mogelijkheid om met green screen,... te werken). Ook het iWork-pakket zou zeer bruikbaar zijn om verschillende opties tov Microsoft office aan te bieden aan de leerlingen.

Nu leert men de leerlingen op school met een programma werken, maar dat is stap voor stap knopjes indrukken waardoor veel leerlingen in paniek raken bij een nieuwe versie omdat de knopjes van plaats veranderd zijn. Mijn visie is dus: laat de leerlingen kennis maken met verschillende soorten software die hetzelfde doen en met de principes waarop de software steunt.

Ikzelf werk in tegenstelling tot mijn collega's met iWork, en ik krijg dikwijls de vraag of er een variant voor windows is. En die is er jammer genoeg niet.

Wat krijg je: ik maak op enkele minuten tijd een zeer mooi uitziend werkblad om te gebruiken in de klas. Ik maak presentaties die simpel zijn maar toch zeer professioneel ogen. Als je dit wil klaarkrijgen in microsoft office dan ben je minimum 2 keer zo lang bezig.

Je hebt tegenwoordig inderdaad veel mensen die enkel iets van apple willen en kopen omdat er het apple logo op staat en die dan de fanboy beginnen uit te hangen en elkaar napraten, daar heb ik ook een hekel aan.

Maar ik vind ook dat je niet iedereen over de zelfde kant moet gooien. Er zijn ook professionele gebruikers die het maximum uit hun mac halen en er veel productiever mee kunnen werken dan op een windows-machine met in kortere tijd een professioneler resultaat.
Moet je een keer voor de grap de V&A langsgaan voor een tweedehandse 3gs of iphone 4... allemaal hebben ze wel wat, van haarscheurtjes (zo'n beetje allemaal) tot missende knopjes (veel voorkomend) tot kapotte schermen (gebruikers neem ik aan)...
Dat zijn toestellen van anderhalf a twee jaar ! Ik snap dan wel weer dat Apple het liefst niet meer dan een jaar garantie geeft voor zijn kwalitatief uitmuntende producten ;)
Dit hangt in mijn ogen ook weer veel af van hoe de gebruiker er mee omgaat.

Ikzelf heb mijn iPhone 3G nog in bijna perfecte staat kunnen doorverkopen. Hij was 3 jaar oud maar hij werkte nog perfect, ook het design zag er als nieuw uit.

Ik merk dat daar wel het verschil is tussen gebruikers die een iPhone kopen om er het maximum uit te halen en die het kopen om mee te lopen met de rest.
Een plastic alternatief zoals mijn HP kost al gauw 500 euro minder, met dezelfde of zelfs betere hardware. En ja er staat genoeg zooi op maar zo veel werk is dat niet om dat er af te gooien. En ik ben behoorlijk lui...

Voor 200 euro minder krijg je een laptop van óf zeer goede bouwkwaliteit zoals lenovo of probooks, óf plastic met stukken betere specificaties.

Ik weet wel waar ik mijn geld aan zou besteden, iemand die per se OSX wil kan geen kant op, of hij moet al hackintosh willen draaien. Maar de meeste mensen hebben geen sterke argumenten voor hun keuze voor Apple.

Jouw stelling is dan ook meer vooroordelen en typisch dan op feiten gebaseerd, de concurrentie is zó breed dat je het moeilijk over een kam kan scheren. Het ligt er maar net aan hoe veel geld je wil besteden. Ik heb voor een budget laptop gekozen met toch redelijke hardware, ding zit onder de krassen ed, maar hij voldoet even goed als de macbook van een klasgenoot.
Tja....

Maar absoluut gezien worden er, ook in Europa, steeds meer iPhones verkocht. Het is dus niet zo dat de iPhone opeens slecht verkoopt. Alleen wordt de smartphone voor een breder publiek bereikbaar waardoor er relatief meer andere smart phones worden verkocht.
Kom maar hier dan :-)

Te duur en B hardware ben ik het niet mee eens. B hardware zou no-name componenten zijn. Apple gebruikt gewoon A-merk componenten, maar je moet geen game laptop verwachten bij een Macbook Pro. Dan moet je gewoon een desktopvervanger nemen, 3 centimeter dik en waar standaard de ventilator van aan slaat.

Maar inhoudelijk : Het zou ook kunnen komen doordat steeds meer mensen een smartphone nemen, en net zoals bij de dumbphones dan voor de goedkoopste (lees android) gaan.
Mijn Asus G73 is inderdaad wat dikker als een Macbook Pro, maar de ventilator slaat echt niet standaard aan. Dat gebeurt pas als ik er op aan het gamen ben en zelfs dan heb ik er nouwelijks last van.

Hij is 3.5cm dik op het hoogste punt en 1.89 op het laagste, het zal qua ruimte wel nodig zijn maar hij staat daar door op een erg relaxte hoek standaard wat zeer relaxed typt. Dat is op het hoogste punt inderdaad 1cm dikker als de MacBook.

Qua design is het puur smaak natuurlijk maar ik vind de zwarte stealth look van de Asus mooier dan het ondertussen redelijk standaard aluminium.

Qua hardware is de Macbook Pro bijna gelijk aan de mijne maar nog steeds +- 1000 euro duurder de mijne destijds. Ik denk dat daar ook de B hardware uitspraak op slaat, voor die 1K extra had ik een laptop met SLI/Crossfire gehad en een veel dikkere CPU.

Met de iPhone geld het zelfde. Het design veranderd vrijwel niet, en een Android/Windows Phone die +-30% goedkoper is kan het zelfde met dezelfde snelheid. De iPhone was ooit iets speciaals maar dat is hij al lang niet meer. Iedereen heeft er eentje en als je nu moet kiezen tussen een nieuwe iPhone of een ander toestel dan zou het zwaarste nog de vendor lockin met de store wegen. Iets waar de concurentie zich even goed schuldig aan maakt.
Want? Volgens mij bestaan er tegenwoordig geen b-merken meer in de harde schijf wereld?

Overigens nooit problemen gehad met Seagate hier, elk merk heeft rotte batches.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 22 december 2011 22:36]

Hmm, ik denk dat dat dan weer per persoon anders is, ik ben super tevreden over mijn 15" 2011 model.

On-topic: Het heeft natuurlijk ook met marketing inderdaad te maken...
Heb een 13" Macbook Pro (naast mijn highend game pc), en het doet exact wat ik er van verwacht. Goede battery life, degelijk keyboard, helder scherm en het kleine scherm is niet zo een last door OSX Lion.
Je hebt een macbook pro en kunt er niets lovends over zeggen? Waarom heb je hem gekocht dan? Je vindt de aluminium unibody niet een voordeel tegenover een plastic laptop? Welke B hardware heb je het over?
' Ik denk dat dat ook een van de redenen is dat mensen ze toch nog blijven kopen, ze zijn gewoon erg mooi en werken goed.'

Tegenwoordig koopt men computers en smartphones om te kijken en gebruiken. Toch blijft ik bij dat het gebruik altijd de boventoon moet aanvoeren. Zulke dingen zijn gebruiksobjecten en geen schilderijen om te bekijken. Het lijkt mij raar dat mensen een premium prijs over heeft voor iets dat net zo goed werkt maar 'mooier' is. Het goed werken lijkt mij toch het allerbelangrijkste.
Ik zie nog geen beter alternatief op de iPhone 4S, u wel?
Dat jij niet overtuigt bent maakt jouw enkel die 20/30% die wel een iPhone koopt, blijkbaar is voor 70/80% van de mensen een ander toestel voor hun het 'beste' :)

Als ik nu een toestel noem wat een beter alternatief is krijgen we weer een kansloze discussie puur op mening gebasseerd waar niemand wat aan heeft dus dat ga ik niet eens doen :)
Dan hoeft iemand die niet perse het beste overall te zijn maar het beste voor hun budget.

Ik vind Audi ook het beste maar heb een Peugeot omdat ik de Audi niet kan betalen, dat zijn gewoon andere dingen.
En toch kun je dan niet verdedigen dat de Iphone de beste is.

Kijk je naar de camera; er zijn toestellen met betere, kijk je naar de processor; er zijn toestellen met sneller; kijk je naar het scherm; er zijn toestellen met grotere/kleinere schermen (daar is het niet eens helder wat 'beter' is), kijk je naar batterijduur; er zijn toestellen die het veel langer houden, zoek je een stevige telefoon; genoeg bouwtelefoons die steviger zijn, zoek je een telefoon die goed kan bellen; doen ze allemaal..!

Punt is dat je van een telefoon niet kunt zeggen wat 'de ultime telefoon' is, want dat is direct gelinkt aan wat je ermee wil, en dat is voor iedereen anders. Dus kun je ook niet volhouden dat de Iphone de beste is. Alleen maar dat hij voor jou de beste is.

Bij een auto is dat makkelijker te zeggen; die moet hard en soepel rijden zonder stuk te gaan en er liefst nog sexy uitzien ook (de 'algemeen' aanvaarde defenitie van een 'goede' auto). En toch, ook dan laat je verbruik, laadvermogen, belastingen e.d. weer buiten beschouwing...

[Reactie gewijzigd door Bvdm1 op 22 december 2011 20:42]

Nogmaals, specs van andere toestellen kunnen inderdaad beter zijn, daar heb je gelijk in, maar nogmaals specs zeggen niet alles.

Waar apple in uitblinkt is de gebruikservaring. Dit wordt vooral veroorzaakt door de samenwerking van hun hardware en hun software.

Je hebt inderdaad telefoons met een camera van meer MP, maar apple heeft begrepen dat de soort lens en kwaliteit belangrijker is dan het aantal megapixels. Ik zelf heb al vele foto's gemaakt met mijn iPhone 4S en ik kan zeggen dat deze sterk kan concurreren met point-en-shoot camera's. Het enige dat ontbreekt is een deftige zoom en voor de powergebruiker meer mogelijkheden tot instelling (zoals sluitertijds, ISO,...)

Je hebt inderdaad telefoons met groter scherm, een grotere helderheid. Maar wat echt geldt is de DPI. Op dit moment heeft de iPhone met de 'Retina'-display hier het meest hoogwaardige scherm. Ik heb al verschillende schermen vastgehad, maar dit soort scherm gebruik ik het liefste (mijn ogen raken hiervan het minste vermoeid).

Als je kijkt naar de batterijduur, je hebt toestellen die langer meegaan, maar dat hangt ook veel van het gebruik af. Ik zelf haal het maximum uit mijn iPhone: ik speel er spelletjes op (niet enkel de casual games), ik gebruik het als gps, ik gebruik het als fototoestel, ik ga er mee op het internet, ik gebruik het als modem,... Maar ik heb een carkit waarin mijn iPhone wordt opgeladen, mijn wekkerradio heeft een dock waarmee mijn iPhone opgeladen wordt, voor noodgevallen of voor lange dagen heb ik ook een mophy juice pack op zak waardoor ik tot 4 keer kan herladen. Daarnaast heb ik mijn instellingen ook zo gezet dat de batterij optimaal benut wordt. 1 keer per maand kalibreer ik ook mijn batterij, dus hier hangt ook weer veel af van de gebruiker zelf.

Er zijn inderdaad telefoons die bouwsteviger zijn, maar het oog wil ook wat. Zolang je zorgzaam met je telefoon omgaat blijft hij proper. Als ik zie hoe sommigen omgaan met hun telefoon/iPhone krijg ik kippenvel. Zelfde geldt bij auto's, je kan een mooi design hebben, maar als er een ongeluk gebeurd is hij toch gedeukt.

Je hebt gelijk om te zeggen dat het persoonlijke smaak is, maar ik wil even benadrukken dat specs niet alles zijn, het gaat om de gebruikservaring en de samenwerking tussen hard en software.
Je hebt gelijk om te zeggen dat het persoonlijke smaak is, maar ik wil even benadrukken dat specs niet alles zijn, het gaat om de gebruikservaring en de samenwerking tussen hard en software.
Hier vinden we elkaar. De gebruikservaring (=verwachting vs resultaat) moet goed zijn. Of dat komt door een optimale samenwerking tussen hard- en software zal me n barst zijn.
Om t in een formule te stoppen:

Ideale telefoon = 'dat wat je verwacht dat het toestel doet' + 'verrassingen die je later ontdekt'.

Mijn punt, en na wat omzeilingen ook die van jou, is dat factor B (dat wat je verwacht dat het toestel doet) geen constante is.
maar wel een hele gelukkige passagier.
niet iedereen heeft dezelfde wensen of doelen, vandaar dat een grote verscheidenheid erg prettig is.
Ik zie er voor mij heel veeel. Zo zie je maar iedereen heeft andere eisen.
Voila, en nu zal Apple beginnen falen, omdat men zich gewoon zal aanpassen in de markt, iets wat ze al lang niet gedaan hebben.

Ze gaan meerdere devices (en goedkopere) beginnen uit te brengen, alles zal vlug uitgebracht moeten worden, zodanig zullen ze ook problemen (mss. in mindere mate) krijgen met fragmentatie, iets waar Android ondertussen al meer ervaring in heeft.
De markt word groter en apple kan niet snel genoeg groeien omdat het enkel het kleinere high end deeltje bediend.
Apple zou best wel snel genoeg kunnen groeien, heel eenvoudig zelfs, maar het past niet in Apple's bedrijfsmodel. Apple prefereert namelijk hoge winsten boven grotere afzet, dus ze zullen niet snel meespelen aan de onderkant van de markt.

Een hoge afzet is natuurlijk ook helemaal niet noodzakelijk om succesvol te zijn, dat zie je in iedere markt, maar dan moet je je wel kunnen onderscheiden van de concurrentie. Gelukkig kan Apple zich onderscheiden met een eigen OS op haar smartphones en momenteel nog steeds de meeste en beste apps.
Apple prefereert namelijk hoge winsten boven grotere afzet, dus ze zullen niet snel meespelen aan de onderkant van de markt.
Hmmm, vandaar dat ze eigen hoekjes ingericht hebben bij..... oeps, Dixons. Dat is toch wel zo'n beetje de Aldi onder de pc winkels. Nee, dat is inderdaad de zaak waar je moet zijn voor je highend artikelen met ..... aanzien?
het gaat om de prijsstelling van de producten, apple speelt niet echt mee in de budget pc/telefoon hoek.
En terecht. Goedkope hardware duur verkopen, waar ben je mee bezig vraag ik me dan af.. Ik ben benieuwd wat er nu gebeurt nu de consument slimmer is geworden en verder kijkt dan 'oh apple is goed voor muziekproductie en design' en 'oh apple is vloeiend, virusvrij en zonder problemen'..
WM wordt niet bekender...WM staat stil.
Kom op noem het gewoon Windows phone en erken het als een nieuw os
Denk dat Apple nog wel meer marktaandeel gaat verliezen. Niet omdat Android of WP7 zo super zijn, maar vooral omdat Apple slechts 1 model heeft. Er zijn maar weinig mensen die een iPhone 3GS of iPhone 4 gaan kopen... dat voelt toch alsof je een bejaarde telefoon koopt. Vooral ook omdat Apple 'kunstmatig' bepaalde functies weghoudt van oudere telefoons. De iPhone 4 en zelfs de 3GS zouden Siri ook gewoon kunnen draaien (http://www.redmondpie.com...hone-3gs-port-successful/) toch kiest Apple er voor om het exclusief voor de 4S te houden.
Er zijn maar weinig mensen die een iPhone 3GS of iPhone 4 gaan kopen
Hier is de U.S. smartphone top 5 voor het derde kwartaal:

1. Apple iPhone 4
2. Apple iPhone 3GS
3. HTC EVO 4G
4. Motorola Droid 3
5. Samsung Intensity II

(November 14, 2011)

http://www.dailytech.com/...s+in+Q3+/article23282.htm
En ik moet zeggen dat ik het eerlijk gezegt wel snap van Apple (vanuit Apple gezien) om Siri (en waarschijnlijk nog wel wat andere functies) weg te houden van de 3G(S)/4. Als ze dit namelijk niet zouden doen gaan ze hun 4S zelf de nek om draaien omdat de meerwaarde dan voor de 'normale' eindgebruiker eigenlijk niks is. De normale eindgebruiker heeft namelijk vrij weinig met DualCore / meer ram / meer mhz etc etc.

Als tweaker zeg, wat een onzin! Als het werkt, waarom niet! Maar als Apple dit soort dingen niet doet dan ziet de 'normale' eindgebruiker geen verschil tussen de iPhone 4/3GS en de 4S en is het uit eindelijk gewoon corporate suicide.

Zo waren er ten tijde de iPhone 3G / 3GS ook nog een aantal functies die niet werkte bij iOS op de 3G terwijl ze op de iPhone 3GS wel geactiveerd waren. Zoals multitasking... Al moet ik zeggen dat ik nu nog een ouwe iPhone 3G heb waar netjes multi-tasking op werkt. (Mede dankzij een Jailbreak)
Het zou inderdaad voor Apple verstandig zijn om ook in andere prijsranges producten aan te gaan bieden zodat ze ook daarop marktaandeel kunnen vergaren want , echter ik weet niet of dit de koers is die men in wil gaan, op andere markten doen ze het immers niet dus dan denk ik dat de kans gering is.
Waarom? Of moet je als diamant handelaar ook producten gaan aanbieden voor mensen met een klein inkomen? Je kan je als bedrijf prima richten op een relatief smal marktsegment. Dat geeft waarde aan je naam en daarmee ook aan je product. Wat me de afgelopen 10 jaar is opgevallen is dat Apple hardware behoorlijk zijn waarde behoud, terwijl normale tech items enorm dalen in prijs.
Misschien neemt het marktaandeel af omdat deze markt nog enorm groeit en er zoveel spelers zijn. Apple groeit enorm. Maar de hele markt groeit enorm.

Een hele hoop tweakers hier reageren alsof dit iets zegt over de iPhone. Ik denk dat het meer iets zegt over de markt zelf.

Dat de iPhone zeker niet 'te duur' is zoals zovelen in dit topic menen te moeten claimen is evident onjuist. Apple verkoopt enorm veel iPhones en zal ook dit jaar weer enorm groeien. Alle bedrijven groeien, omdat het een groeimarkt is.

Verder valt het mij weer op hoe menig tweaker Apple en de iPhone weer gigantisch afkraakt, negatief is over Apple, haar producten en vooral ook haar kopers wegzet als idioten die graag teveel geld betalen om 'er bij te horen'.

Bedankt!
Sterker nog. Apple is in een paar jaar tijd zelf een enorme speler geworden. Dat kan zeker niet door alleen maar een hype te zijn. Dan zouden klanten sneller bij hun volgend toestel voor een andere telefoon hebben gekozen. Het is gewoon voor de normale (niet tweakende) mens een fijn omvangrijk toestel.

Ook komt het omdat de markt enorm lag te slapen. Als Apple niet was uitgekomen met zijn iOS en iPhone waren we misschien nu pas begonnen met de revolutie die in 2007 was begonnen. Android telefoons hadden vaak nog een dedicated toetsenbord. Hier werd nog vaak geroepen hoe veel fijner dat was dan een software matig toetsenbord. Ik ben benieuwd hoeveel van hun nog een fysiek toetsenbord hebben.

Je zou ook kunnen zeggen dat Apple zeker 2 tot 3 jaar voorliep op zijn concurrenten wat betreft software en het eco systeem. Qua hardware lagen ze 1 tot 2 jaar voor op de markt.

Nu hebben HTC, Samsung, Sony en Nokia vergelijkbare OS'en en is de keuze tussen OS een kwestie van smaak, platform voorkeur, hardware matige bijzonderheden (scherp beeld of goede camera), filosofie (open but a less solid and less updates vs closed but solid and more frequent updates) en geloof. Voor sommige is het een geloof en alliantie geworden die ze aangegaan zijn met een bedrijf of merk.
De release van de 4S doet het dus minder goed dan Apple ons wil laten geloven. Ook niet moeilijk wanneer de belangrijkste vernieuwingen softwarematig zijn en deze software ook voor de oudere versie beschikbaar is. Dat gaat een mens niet echt overhalen om toch maar een nieuwe te kopen.
Lees: de iPhone 4S verkoopt, ook in Europa, beter dan de voorganger..
Dat is ook niet zo moeilijk he met 2x zo veel potentiele kopers tegenover de iPhone 4 ;)
In Europa dan he. In de VS is er vooralsnog niks te merken van dalend marktaandeel en daar kwamen de positieve cijfers ook vandaan. Apple is in de VS ook veel meer verweven met onderwijs, bedrijfsleven en de media en dat merk je ook aan de kwaliteit en beschikbaarheid van de apps. In Europa is dat verschil er ook wel maar het valt minder op.
Klopt, maar Amerika is ook een land waar een hype veel meer en dominanter aanwezig is dan bijvoorbeeld de Europese/Aziatische landen. Maar alsnog is Europa juist een perfect land om te kunnen zien hoe het in de toekomst verder zal gaan in Amerika. Dat heeft het verleden althans altijd aangetoond.
Man man, waarom durft men na zoveel jaar alles van Apple een hype te noemen. Is Android dan geen enorme hype? Echt hoe kortzichtig.
Apple zal nooit aan de onder kant van de markt gaan zitten en zal geen producten op de markt dumpen zoals een Samsung dat doet. Apple zal ook niet perse gaan voor het grootste marktaandeel, want dat lukt nooit met hun strategie, dan moet je gaan dumpen met vele soorten toestellen.
Zij gokken met premium producten op een selecte markt. Je zet een nieuwe markt neer wat geen ander zo goed weet te doen als Apple, maar je weet dat ze uiteindelijk nooit tegen de prijsvechters op kunnen boxen wat betreft markt aandeel.
Ze hebben een erg grote groep gebruikers die trouw zijn aan het merk en het klant tevredenheid is ongekend hoog. Ze komen echt wel aan hun fatsoenlijke cashflow en voordat je het weet komen ze weer iets met iets nieuws.
Zodra Apple zich als vergelijkbare Koreaanse en Japanse merken gaat gedragen zouden ze direct hun premium merk ten grabbel gooien.
Oh geef eens wat voorbeelden?
Sony is een mooi voorbeeld. De "walkman" en "tv" Japanse kwaliteit hype stierf toen destijds ook enorm af in europa als eerst.
Waar staan de 48 of 72 uur van te voren in de rij voor de winkel? niet in het nuchtere Europa ;) Europeanen zijn wat nuchterder dan in de States..

[Reactie gewijzigd door demilord op 23 december 2011 10:26]

Aan de andere kant wel mooi natuurlijk dat Apple ook oudere producten (en dus klanten) niet in de kou laat staan..

Iets wat bij Android telefoons helaas geregeld gebeurd.

Maar zolang Apple torenhoge winst blijft maken zal het ze denk ik weinig uitmaken. Als ze ECHT kwa marktAANDEEL en niet zozeer harde winsten willen maken kunnen ze altijd nog een goedkoper model iPhone aanbieden.

Bv. de iPhone 4B(udget)
- Specs van een 3GS maar dan met 4 looks bv.

En die dan voor 250/300 euro verkopen.

Maar dan gaan mensen die het puur om uiterlijk gaat natuurlijk geen dure 4/4S meer halen (= minder winst) maar een 4B halen (= wellicht meer marktaandeel).

Ik denk nog altijd dat de "meeste" mensen zich niet laten "overhalen" een nieuw en beter product te kopen maar de oude en versleten vervangen. Op Tweakers zal dit percentage echter flink lager liggen.
Er staat juist dat de 4s beter verkoopt dan de 4. Waarschijnlijk verliezen ze marktaandeel omdat er maar weinig iPhones zijn verkocht toen er verwacht werd dat er een nieuwe iPone geïntroduceerd zou worden, maar zoals je weet kwam die dus een paar maanden later.
Relatief gezien doet de 4s het precies even goed als de 4 hoor, de markt is namelijk 2x zo groot geworden en de verkopen van Apple 2x zo hoog...

En dat was voor dit bericht, dit bericht geeft juist aan dat de rest van de markt dus (in de EU iig) sneller groeit dan Apple. Relatief gezien doen ze het 'slecht' (nee niet kwa inkomen ;))...
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True