Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Sony heeft de Xperia Sola gepresenteerd, een Android-smartphone met floating touch. Met deze technologie hoeft de gebruiker het scherm niet aan te raken om het te besturen. Floating touch werkt vooralsnog alleen in de browser.

Met floating touch kan de gebruiker over een site navigeren door met zijn vinger iets boven het scherm te vegen, zegt Sony. Op die manier kan al een link worden geselecteerd. Op de link klikken kan vervolgens door op het scherm te drukken. Volgens Sony moet de technologie ertoe leiden dat smartphonegebruikers geen verkeerde links aanklikken. De werking van floating touch is onduidelijk, maar vermoedelijk werkt het met infraroodsensoren rondom het scherm; e-readers met touch werken ook op die manier om aanrakingen te registreren.

De Xperia Sola loopt volgens de specificaties op een ST-Ericsson Novathor U8500-processor, een system-on-a-chip met twee kernen, die ook draait in de Xperia P. Het scherm van de Sola is een 3,7"-tft-lcd met een resolutie van 854x480 pixels. De lcd heeft een Mobile Bravia-engine voor het weergeven van multimedia.

De Sola heeft daarnaast, net als de Xperia S, ondersteuning voor de draadloze communicatietechnologie nfc. Sony gebruikt nfc met Smart Tags, fiches waarmee gebruikers functies in de telefoon kunnen aanzetten door de telefoon ertegenaan te houden. Gebruikers hebben de fiches zelf trouwens niet nodig; de software in de telefoon kan werken met elke nfc-chip die op de juiste manier geprogrammeerd is, claimt tweaker AmbroosV. Daarvoor hoef je alleen de uri van de Smart Tags in te voeren op andere nfc-chips.

De Xperia Sola meet 116x59x9,9mm en weegt 107 gram. De telefoon komt later dit voorjaar in Nederland uit met Android 2.3 en krijgt 'in de zomer' een upgrade naar Android 4.0 Ice Cream Sandwich. De Sola moet 319 euro gaan kosten. Met de Xperia Sola heeft Sony vier smartphones onder eigen naam aangekondigd.

Update 15:15: Sony heeft de technologie achter 'floating touch' uitgelegd. Het werkt niet via infrarood, maar met twee soorten capacitieve lagen. Door 'self capacitance' en 'mutual capacitance' op hetzelfde scherm te integreren, kunnen zowel normale aanrakingen als vingerbewegingen op maximaal 2cm boven het scherm worden geregistreerd. Ontwikkelaars die functionaliteit willen toevoegen, moeten dat doen middels de api voor Hover-events in Android 4.0.

Sony-smartphones 2012
Xperia S
Xperia P
Xperia Sola
Xperia U
Scherm

4,3", 720p

ips-lcd

4,0", 960x540

WhiteMagic

3,7", 854x480

tft-lcd

3,5", 854x480

tft-lcd

Processor

Qualcomm S3

ST-Ericsson U8500

ST-Ericsson U8500

ST-Ericsson U8500

Processorsnelheid Dualcore,
1,5GHz
Dualcore,
1GHz
Dualcore,
1GHz

Dualcore,
1GHz

Transparante balk

Ja

Ja

Nee Ja
Transparante balk met touch

Nee

Ja

- Nee
Transparante balk met kleur

Nee

Nee - Ja
Nfc  Ja Ja  Ja  Nee

Sony Xperia Sola Sony Xperia Sola Sony Xperia Sola Sony Xperia Sola Sony Xperia Sola Self capacitance vs mutual capacitance (Sony Xperia Sola)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Nou, nou, wat een negatieve reacties meteen, alsof zo'n systeem geen ontwikkeling gaat doormaken.

Als ik het een beetje vrij interpreteer, is de metafoor hier die van de muiscursor.

Zolang je over het scherm "zweeft" dan zie je alleen dingen highlighten, en pas als je aanraakt, dan wordt er "geklikt". (Het filmpje is wat wazig, en laat pas na 45 minuten een gestileerde weergave zien van het idee).

Dat lijkt mij eigenlijk wel handig. Soms als je een klein element wilt selecteren, weet je nooit of je helemaal goed zit.

Bij iPhone text-edit bijvoorbeeld gebruik je dan dat "indrukken -> vergrootglas" principe. Dit is net zoiets.

Het enige nadeel dat ik zie: je vinger zit precies voor het gedeelte dat je wilt highlighten, dus kun je het dan wel goed zien?
Het is inderdaad weer geweldig hoeveel mensen al precies weten hoe slecht het is zonder het ooit gebruikt te hebben. If anything is het het begin van een nieuwe techniek waarmee de interactie met een telefoon kan worden uitgebreid.
Ook staat sony nogal bovenaan bij tweakers als het gaat om bashen :)

Maar inderdaad, dit is inderdaad een hele leuke en potentionele innovatie
Juist, innovatie heet zoiets. Ben benieuwd naar het systeem en of het lekker werkt.
Volgens Sony moet de technologie ertoe leiden dat smartphonegebruikers geen verkeerde links aanklikken.
Het lijkt mij juist foutgevoeliger. Normaal corrigeer ik nog wel eens zodra mijn vinger al op het scherm staat, maar dan ben je met deze techniek waarschijnlijk al te laat.

[Reactie gewijzigd door Anthirian op 13 maart 2012 11:04]

Ik denk dat je het stuk nog eens opnieuw moet lezen:
Op die manier kan al een link worden geselecteerd. Op de link klikken kan vervolgens door op het scherm te drukken.
De "float" zorgt er dus voor dat de link geselecteerd wordt. Op die manier kun je zien wat je gaat klikken. Pas als je het scherm ook daadwerkelijk aanraakt wordt op de link geklikt.
Het probleem is dat ze highlight uit de bron foutief vertaald hebben als selecteren, maar dat het meer iets als markeren moet zijn eigenlijk. Selecteren is in veel gevallen hetzelfde als klikken, denk bijvoorbeeld aan het aanvinken van een checkbox of het kiezen van een optie in combobox of radiobutton groep, dit is ook allemaal selecteren wat je dmv klikken doet, maar is toch echt niet hetzelfde als een highlight. Dit is pure hoverfunctionaliteit en op desktops is dit exact hetzelfde als een mouseover/mousehover event. Hooguit dat hiermee een menu word uitgeschoven op websites, maar dat is toch echt anders dan klikken op een link.

Het filmpje maakt het toch echt heel duidelijk als je dit even bekijkt. Het blijft verder gewoon een touchscreen maar nu met hover ondersteuning.

Ook is de titel van het artikel misleidend en zou het suggereren dat het volledig werkt zonder aanraking, maar in feite voegen ze alleen extra functionaliteit toe als je het scherm bijna aanraakt.

[Reactie gewijzigd door Vastloper op 13 maart 2012 11:34]

Een checkbox of button selecteren doe je met de Tab-toets. Met de muis weet ik niet of je een control kunt selecteren zonder 'm te klikken.
Heb je wel eens geprobeert net niet op een link te klikken? echt handig werkt dat niet. het is vrij moeilijk om bij kleine knopjes precies erop te blijven wijzen.

Dit is onhandig. weer zon uitvinding net als 3d. even leuk maar na een jaar hoor je er niks meer van.
Probeer het eens te vergelijken met een muis: waar je de muis beweegt, wordt vb. een link gehighlight. Dit wordt hier: als je vinger er over gaat, wordt iets gehighlight. Als je dan met de muis klikt (dus: met je vinger het scherm aanraakt), wordt de link aangeklikt.

Lijkt me juist handig: momenteel klik ik soms verkeerde links aan als ze te dicht bij elkaar op het scherm staan (en ik te lui ben om in te zoomen ;)).
Thuis heb ik een pen tablet en daar kun je dus ook boven een link hoveren met je pen. Maar om de pen dan precies op de link te laten zakken, is best lastig.

Je muis zal verder niet bewegen als je een knop klikt om de link daadwerkelijk aan te klikken, dus da's toch weer anders.

Het lijkt me juist krampachtiger werken, omdat je nu je best moet doen om het scherm juist niet aan te raken.
Je mag het scherm ook best aanraken, je selecteerd alleen eerst iets, daarna activeer je het.

Het is meer een beetje extra feedback op waar je vinger zich bevind ten opzichte van een link/button ipv dat je direct begint met gokkend te drukken in de hoop dat je de goede raakt.

Vanwaar al die negativiteit, dit voegt toch aleen iets toe, het neemt niks weg van de functionaliteit die je nu hebt.

Zo zou je nu bijvoorbeeld de tekst die bij een plaatje komt te staan kunnen zien als je erop hoovered, waar dit eerst alleen met een muis kon.
Filmpjes-sites die werken met animated thumbnails, deze kan je ook ineens gebruiken.
De mogelijkheden zijn legio, jammer dat niet mensen het zo ouderwets/oninnovatief bekijken...
Kijk aan. Zonder dat je het ooit geprobeerd hebt weet jij al dat het niks is. Waarom verleen jij je kennis niet aan alle bedrijven wereldwijd zodat zij vooraf al weten of een uitvinding wel of niet gaat werken. Dat scheelt een hoop R&D werk en budget.
Het zal zeker even wennen zijn dat je je scherm net niet mag aanraken, maar wie weet vind je het na een week wel juist heel fijn.
3d werkt prima op de htc evo 3d. goede uitvinding, alleen te duur om in alle toestellen te hangen.
Lekker als je hoofdpijn wil ja. Hier genoeg met de evo gespeeld, blijft een hoofdpijnveroorzakende en lagere resolutiehebbende techniek.
Altijd knap dat iemand precies weet dat het onhandig is zonder het uit geprobeerd te hebben. Laten we gewoon eens wachten en het een kans geven.

Je kunt er vanuit gaan dat Sony geen geld in een waardeloos idee stopt.
Of het voor iedereen bruikbaar is is een tweede.
Je werkt al 20 jaar zo met een muis en nu is het een probleem?
Even aan de mobile stylesheet toevoegen... a:hover { font-size: +1 }

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 13 maart 2012 11:46]

Check anders gewoon even youtube om te kijken hoe het echt werkt...

http://www.youtube.com/watch?v=ppbwOiZv6C4

Het heeft nog wel wat andere handige bijkomstigheden. Directe aanraking met de huid is niet nodig, bediening met handschoenen is dus geen probleem in de winter.

Daarnaast heeft de man uit het filmpje het over de browser die de webpagina vergroot op de plek waar jij er met je vinger boven hangt, om vervolgens de link met betere precisie aan te raken.

Zijn dus best handige features, in ieder geval iets nieuws wat nog geen enkele concurrent heeft.

Nog een filmpje http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=9Q73bHn9xus

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 13 maart 2012 14:52]

Op iOS (en ik kan me niet voorstellen dat Android dit niet heeft) wordt een knop / link gehighlighted als je er met de vinger op zit. Heb je dan de verkeerde knop te pakken kan je je vinger gewoon ergens anders heen verplaatsen en wordt het click event niet afgevuurd.
Wou precies hetzelfde schrijven ;)

Daarbij (aanvulling op het artikel) hoeft het helemaal geen speciaal scherm te zijn, gewoon ultra-gevoelig capacitief scherm is meer dan zat en is al jaren beschikbaar.

Grote versie van de touch sensor die in de SGS1 en 2 zitten:
http://www.youtube.com/watch?v=D2lXa0NEYJ4 rond 3:30 zie je hem met een handschoen (nee geen speciale die gemaakt is voor touch)...

En de naam touchscreen voor iets wat je niet aan hoeft te raken is een beetje vreemd :P

edit: Bij de Galaxy Note en Galaxy S2 kan je gewoon 6x een 80 gram's a4 papiertje tussen je vinger en het scherm houden en nog werkt het perfect!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 maart 2012 15:09]

Mijn HD2 had het zelfde "probleem". Scherm reageerde al voor dat ik het aanraakte.
volgens mij lezen jullie de titel en willen vervolgens een reactie plaatsen
mijn eerste gedachte was; oh lekker k*t kom je met je vingers in de buurt van het scherm en dan doet die alles wat ik niet wil.. ik lees het artikel en ik begrijp dus tot dat helemaal niet het geval is.. als ik tweakers.net open, zonder in te zoomen, krijg ik never de juiste link. met deze techniek kan dat allemaal verleden tijd zijn. echt iets voor mij dus..
Ik heb nog een filmpje gemaakt van hetzelfde verschijnsel op mijn Desire:
http://gathering.tweakers...message/36593115#36593115

Het lijkt er inderdaad op dat dit een standaard feature is van elk capacitief scherm. Alleen past de Sony het actief toe.
Scroll je dan niet gewoon?
Het idee is dat als je er over heen ga zonder het aan te klikken je dus een soort mouse-over effect krijg.
Om te klikken moet je nog steeds het scherm aanraken.

Dit maakt het dus een stukje preciezer omdat je pas klik als je weet dat de mouse-over op je juiste plek zit.

Hopelijk krijgen we op deze manier ook de mouse-over functies op sommige sites terug.
Dat mis ik nu nl. wel in de browser van m'n telefoon.
Ik nooit meer nu ik Opera gebruik als browser:

Als je daar niet ondubbelzinnig een link aanklikt, zoomt hij automatisch in, en laat ie zien met oranje welke twee of meerdere links hij denk je dat je wilde volgen. Vervolgens kies je één van de opties (nu veel groter door het zoomen) en je bent onderwerg.

Ideaal voor b.v. cijfertjes-links op pagina's. Hoe vaak wilde je niet pagina 5 aanklikken en kreeg je toch weer een reload van 4, of skipte je door naar 6.

Dit kan dat oplossen, maar je bent nog steeds aan het mikken met een grote cursor op iets kleins. Gewoon grof kunnen werken en dan snel nog even verfijnen werkt toch net zo mooi?
En met deze techniek van Sony hoef je dus niet meer te zoomen. Waardoor de usecase " een link aan klikken" toch sneller werkt (je hoeft immers niet te wachten tot het scherm zoomt, en daarna eerst nog eens scannen om te kijken welke link je ook al weer eens moest hebben). Daarnaast behoud je de website in zijn huidige view, dat doet weer wat voor de user experience.

Nee ik juich deze ontwikkeling toe!
Inderdaad… dat was ook 't eerste wat ik dacht. Als je met je vinger naar het scherm toegaat dan heb je toch juist dat verkeerde kliks worden geregistreerd? Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat dit fijn(er) werkt.

Het is een soort Touch meets Kinect, maar dan nét op de verkeerde manier lijkt wel.
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, maar check het filmpje op 45 seconden... dat is toch eigenlijk best handig. Je ziet al wat er geselecteerd is voor je echt klikt.
Als ik het zo lees, selecteer je eerst een link door te hoveren, je ziet dus welke link geselecteerd staat. Daarna, als je tevreden bent over de selectie druk je ergens op het scherm waarmee je de selectie bevestigd.

Dit helpt dus denk ik zeker.
Dit is een "hover" event, zoals je kan zien in het filmpje worden de links alleen geselecteerd. Wat het extra nut is vraag ik mij wel af. Je zou het niet een eigen functie kunnen geven aangezien je het scherm ook per ongeluk aan kan raken.
Als je eroverheen moet "hoveren" zie je toch niet waar je op klikt oid? Wil je niet juist aanraken waar je naartoe wilt? Lijkt me onhandig werken.
Diep in het artikel verborgen, in alinea twee, staat uitgelegd dat je het scherm wel degelijk moet aanraken om daarheen te gaan waar je naartoe wilt.

Op die manier kan al een link worden geselecteerd. Op de link klikken kan vervolgens door op het scherm te drukken.

Ik denk dat het wel handig is voor telefoons met een kleiner scherm. Vaak wil ik alleen scrollen en soms klik ik dan per ongeluk een link aan wat ik eigenlijk niet wil. De kans op het klikken van een link tijdens het scrollen door een webpagina wordt dus verkleind tot 0, theoretisch gezien. Je kan natuurlijk tijdens het drukken op het scherm nog steeds de verkeerde link aan klikken, maar toch vind ik het een stap in de goede richting.

[Reactie gewijzigd door Roet op 13 maart 2012 11:10]

Klinkt interessant maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het 'klikken' van de verkeerde link hier net zo snel gebeurt als met een normaal touchscreen. Uiteindelijk draait het toch vooral om de grootte van de vinger vs. de grootte van de te 'klikken' link
Voor mij zou deze techniek een uitkomst bieden tegen mijn kleffe/zweet handen.
Als deze techniek wordt uitgebreid en verbeterd wordt zal ik er zeker voor kiezen om zo'n telefoon aan te schaffen.
Dagelijks zit ik te klote met mn telefoon doordat ik natte vingers heb. Iets waar ik niks aan kan doen en de telefoon ook niet ^^

Dus het is niet alleen voor het mis klikken in mijn geval maar om het normaal te bedienen van een "touch"screen ;)
Dan mag je het eigenlijk ook geen touchscreen meer noemen...
Het is nog steeds een touch screen, met als toegevoegde feature dat het al weet waar je vinger is voordat je het scherm aanraakt. Hiermee kun je dus makkelijker dingen als 'hoveren' toevoegen, wat bij touchscreen moelijk is.

Je moet nog steeds het scherm aanraken om de uiteindelijke link te volgen.
Het zou inderdaad een 'pointscreen' moeten heten. :)
Lijkt me heel erg vreemd om geen houvast te hebben met je vinger.... Misschien met een lichte tril feedback voelt het al beter.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 13 maart 2012 11:05]

Lijkt een beetje op het effect van een muis die je net boven het muismatje zweeft en toch nog werkt.
Wat zijn precies de echte voordelen van zo'n scherm?
Verkeerd klikken is er bij een beetje goed scherm niet meer bij, en het lijkt me niet dat je door je vinger er boven te houden preciezer bent.

[Reactie gewijzigd door haifisch op 13 maart 2012 11:09]

Wat bedoel jij dan met 'een beetje goed scherm'?

De laatste tijd kiezen de grote producenten net allemaal capactive touchscreens , wat door de meesten wordt toegejuichd, maar die veel aan precizie inboeten vergeleken met "slechtere" resistive touchscreens.
Het enige voordeel dat deze bieden is de multitouch, verder alleen maar nadelen eigenlijk, de enige manier om niet verkeerd te klikken is inzoomen totdat de links even groot zijn als je vingers.

De toevoeging van de mogelijkheid tot onMouseOver() events bij touchscreens vind ik dan ook heel goed gevonden.
Nu zal een link op een webpagina bv. van kleur veranderen als je er over hovered (of kijk anders even naar het filmpje), zodat je bij kleine dicht bij mekaar gelegen links de mogelijkheid hebt eerst wat te "mikken", en wanneer je de correcte link opgelicht ziet raak je het touchscreen aan om effectief te klikken.
Nu het nog in het os en andere programma's dan alleen de webbrowser werkende zien te krijgen...
Lijkt mij eigenlijk een hele interessante techniek om uitgewerkt zien gaan worden. Ik neem aan dat je de mate van gevoeligheid van deze techniek zeker kan aanpassen. Hierbij zie ik eigenlijk dat dit toch wel erg prettig zou kunnen uitwerken. Soort van de dubbele functie die het surepress touchscherm van de eerste bb storm alleen dan zonder het "idiote moeilijke klik". al en al heeft dit zeker potentie.
Lijkt me geen fijne feature. Ik heb nu soms dat je verkeerd drukt met me grote dikke vingers, en dan kan je het nog corriceren door me vinger op de touch screen te houden zodat hij wel de juiste aantikt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True