Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 877 reacties

Apple-topman Steve Jobs heeft tijdens zijn keynote op de Worldwide Developer Conference de iPhone 4 aangekondigd. De vierde versie van de Apple-smartphone heeft zoals verwacht een snellere cpu en ondersteuning voor videobellen.

De iPhone 4 heeft een scherm met een diagonaal van 3,5" en een resolutie van 960x640 pixels. Dat zijn vier keer zoveel pixels als de vorige iPhones lieten zien: die hadden een resolutie van 320x480 beeldpunten. Het ips-scherm, dat volgens de fabrikant een betere kijkhoek heeft en kleuren mooier weergeeft dan vorige iPhones, heeft een dichtheid van 326ppi. Dat is iets meer dan de 312ppi van de Xperia X1 van Sony Ericsson, de smartphone met de hoogste ppi tot nu toe. De vorige iPhones hadden 163ppi.

Net als de Google Nexus One heeft de iPhone 4 twee ingebouwde microfoons. De tweede microfoon wordt gebruikt ten behoeve van noise cancellation. Dit zou een beter geluid op moet leveren tijdens het bellen met luide achtergrondgeluiden.

De nieuwe iPhone is de eerste smartphone die zal werken met de microsim, een kleinere versie van de huidige sim/kaart, die al enige jaren in gebruik is. Inmiddels is duidelijk dat alle Nederlandse providers vanaf deze zomer een microsim gaan leveren aan klanten die dat willen.

Een frontcamera op de iPhone 4 moet videobellen mogelijk maken. Dat gebeurt onder de naam FaceTime en werkt alleen via wifi. Videobellen kan alleen tussen twee exemplaren van de iPhone 4, videobellen met andere telefoons met frontcamera is niet mogelijk.

Op de achterzijde van het toestel is een 5-megapixelcamera aanwezig die kan worden gebruikt om foto's en video-opnames te maken. Bovendien is een led-flitser toegevoegd. Opnemen van videos kan maximaal op 720p-resolutie met 30fps. Ook is een gyroscoop toegevoegd, die beweging kan detecteren op meerdere assen. Een metalen rand aan de zijkant van het toestel fungeert meteen als antenne.

Daarnaast heeft Apple dezelfde A4-cpu ingebouwd als in de iPad. De A4, die onder Apples eigen naam op de markt wordt gezet, heeft een Cortex A8-core en loopt op een kloksnelheid van 1GHz. Voor de grafische prestaties is een PowerVR SGX540-gpu aan boord. De processor kent grote gelijkenissen met de Samsung Hummingbird, de cpu die Samsung in zijn nieuwe smartphones Wave en Galaxy S gebruikt. Samsung maakte de Hummingbird samen met Initrinsity, een chipmaker die dit voorjaar door Apple is overgenomen. In de chip zit ondersteuning voor 802.11n-wifi ingebakken.

De iPhone 4 draait op iPhone OS 4, dat door Apple wordt herdoopt tot iOS 4. Daarnaast zit er een grotere accu in. Apple claimt dat een gebruiker 40 procent langer kan bellen dan met een iPhone 3GS. De geclaimde standbytijd is 300 uur, ruim twaalf dagen.

Diverse details over de iPhone 4 waren voor de officiële aankondiging al uitgelekt. De eerste keer gebeurde dat in april, toen gadgetblog Engadget foto's publiceerde, waarna Gizmodo een dag later met een preview op de proppen kwam.

De iPhone 4, die net als de vorige iPhones in zwart en wit verkrijgbaar zal zijn, komt in juli in Nederland uit. In elk geval T-Mobile, die de afgelopen jaren de iPhone exclusief had, zal de nieuwe Apple-smartphone leveren. Het is onduidelijk of T-Mobile zijn exclusiviteit op de verkoop van de Apple-smartphone zal kwijtraken.

De 16GB-versie zal in de Verenigde Staten bij een abonnement van provider AT&T 199 dollar kosten, voor de 32GB-versie moet 299 dollar worden neergelegd. Het toestel komt op 24 juni uit in vijf landen: de VS, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Japan.

Apple iPhone 4 Apple iPhone 4 Apple iPhone 4

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (38)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (877)

1 2 3 ... 22
Apple heeft dus in feite een -nodige- update van haar hardware doorgevoerd. Niet zo revolutionair als sommigen je willen laten geloven. Stand-by tijd, hoge resolutie méér megapixel-camera. Enkele stappen die Apple wel moest vervangen/verbeteren om haar deel van de mobiele markt zeker te stellen (het zou bijvoorbeeld enkele iPhone bezitters die ik ken afschrikken als de levensduur van de batterij van eenzelfde korte duur zou zijn als die van de huidige). Goed gespeeld van Apple, om upgrades te brengen op momenten dat 't ook nodig begint te worden, features te introduceren wanneer er vraag naar gaat zijn (misschien zelfs is). Er zijn zat fabrikanten die zich doodstaren op het introduceren van ditjes en datjes in de 'eerste versies' zonder dat ze de basis goed op orde hebben.

Desalniettemin een flinke stap voorwaarts voor 't Apple platform :). Mooie impuls voor de markt ook lijkt me zo.

Wat ik echter niet goed begrijp is de hele opschudding die ontstaat bij zowel mensen die 't apparaat bij voorbaat al verschrikkelijk vinden als mensen die er bij wijze van eergister al één in bestelling hadden staan. Kalmeer toch 'ns een beetje. Een punt van kritiek op jouw telefoon naar keuze is geen afwijzing van hoe je in het leven staat of wie je bent. En andersom geldt ook dat iemand die kiest voor een bepaald apparaat nou niet bepaald een huwelijk is aangegaan met de duivel.

Vanwaar toch al dat moeilijke gedoe? Hoe 't ook gewend of gekeerd wordt, de iPhone blijft gewoon een telefoon. De 'ware revolutie' die de iPhone ontketend zou hebben is schromelijk overdreven en is écht niet meer dan een evolutie van hetgeen er al tijden aan zat te komen. Ja, de iPhone heeft hier en daar zaken wat in een stroomversnelling gebracht. Maar degenen die enigszins aandachtig naar de markt keken in bijvoorbeeld 2005, wisten ook al wel dat mobiele apparaten met mogelijkheden gelijk aan die van de iPhone 'hot' zouden gaan worden.

Apple is simpelweg het gat ingedoken wat daar open lag: een (smart)phone maken welke, net als al je andere dagelijkse apparatuur, simpel te bedienen is en doet wat 't moet doen. Ik ken niemand die er plezier aan zou beleven als zijn of haar stofzuiger naast een aan-/uitknop óók nog eens allerhande schakels en knoppen zou hebben, om een nog breder scala aan vage functionaliteit te regelen. En daar ligt m.i. dan ook de kracht van de iPhone. Het heeft niets met toevalligheid te maken, en het was ook niet dat Apple een telefoon heeft ontwikkeld als 'leuk concept' wat toevallig erg goed bleek te zijn. Er is degelijk marktonderzoek gedaan en men heeft blijkbaar gevonden dat hier nog wel een en ander aan winst te behalen viel. Niet geheel onterecht lijkt mij achteraf gezien. Apple heeft ook 'geluk' met de doelgroep van haar apparaat. Tegenwoordig zijn jongeren (in het westen) veel meer kapitaalkrachtig dan de jongeren van vorige generaties, en ook de één à twee generaties boven de jongeren zijn opgegroeid met techniek en zijn vaak hoog opgeleid waardoor ze het geld hebben om een relatief kostbare iPhone aan te schaffen.

Hoe goed (of slecht ;-)) we de iPhone vinden heeft echter tegenwoordig niet zoveel meer van doen met dat gat in de markt. Het voortdurende succes van de iPhone stoelt dus niet zozeer meer op de hiaat die anderen toentertijd lieten: Voor velen biedt Apple met haar iPhone een aan alle anderen superieur platform om te doen wat ze wilt. Het gat is al lang opgevuld door heel veel telefoons welke óók goed zijn, alleen blijkbaar niet goed genoeg (laten we vooral even voorbij louter specs kijken voor deze vergelijking). Apple blijft heer en meester in dit segment, ondanks velen die erbij ingesprongen zijn. Men heeft in principe voldoende kansen gehad om telefoons te introduceren welke Apple van haar immer wankele troon zou kunnenstoten. 'Wankel' want Apple is namelijk 'afhankelijk' van maar één model en heeft maar beperkte middelen om, als bijvoorbeeld een Samsung, even 'snel' nog wat modelletjes de markt op te pushen.

Ik vind het persoonlijk erg jammer dat er geen enkele fabrikant de bravoure heeft gehad om zijn/haar toestel te 'perfectioneren' en de durf heeft getoond deze als 'the next big thing' te presenteren. Nee, men is op hetzelfde pad doorgesukkeld en heeft jarenlang weer modelletje na modelletje geïntroduceerd met kleine verbeteringen. Op geen enkel moment heb ik een fabrikant gezien welke op eenzelfde manier als Apple haar product heeft laten zien (met bijbehorende campagne en niet aflatende mediale aandacht). Waarschijnlijk zijn ze veel te bang om te 'verliezen'. Het introduceren van met pleistertjes bijeen gehouden nieuwe modellen met enkel kleine verbeteringen biedt gewoon meer zekerheid. Kort gezegd; er staan bij die fabrikanten geen ondernemers meer aan het roer, maar berekenende accountants. Men durft het niet aan om op een 'nieuwe' manier aan het werk te gaan. Dat terwijl het niet eens hoeft te betekenen dat ze de controle over hun proces verliezen (want geloof me, Apple heeft als geen ander controle over hetgeen ze doen). Men staart zich allemaal blind op wat er met Apple kán gebeuren: één misser en het is helemaal over, men heeft geen back-up. Geen 30 andere modellen. In een keer in de roos schieten of faliekant mis, niet vele malen raken en nooit écht in de roos.

Na deze korte omweg terugkomende op waar het mij omging, de haat en nijd die de iPhone oproept: Voor velen, waaronder een groot aantal tweakers, is de kracht van de iPhone ook de zwakte: het platform werkt voor hen te beperkend. Er zijn een aantal punten van kritiek die de iPhone ten dele vallen. Volkomen terecht naar mijn mening. Afgezien van flames en trolls bestaan veel kritiekpunten namelijk gewoon uit feitelijke onmogelijkheden van het platform die velen onder ons gewoon zullen missen aan een apparaat. Daartegen inbrengen dat 'jij dat toch niet nodig hebt', of dat dat 'te complex voor veel mensen is', doet helemaal niets af aan het feit dat 'tweaker X' het wél fijn vindt om het te hebben. Er zijn nu eenmaal mensen die graag zélf bezig zijn met dingen. Zo zijn er mensen die zelf hun meubels maken. Totáál belachelijk natuurlijk, want dat doet een meubelfabrikant al toch voor je? Er zijn zelfs mensen die aan hun eigen auto sleutelen, hoe kóm je d'r op? Je kunt je die tijd toch veel nuttiger besteden aan dingen die jij leuk vindt? Dus..

Sommige keuzes veroorzaken ongemak. Maar dat 'ongemak' is maar relatief. Tweakers zijn graag bezig met 'technische computerdingesen' waar veel anderen niet aan zouden moeten denken. Dat het niet altijd even soepel werkt is gewoonweg een onderdeel van die keuze, en je krijgt er ook veel voor terug. Maximale flexibiliteit bijvoorbeeld. Zo kan de ikea-kast misschien wel veel soepeler met zijn deurtjes klapperen en zat dat er al standaard in, maar heeft de zelfbouw-meubelaar zijn kast wel exact passend in dat ene hoekje ingebouwd (mét die ene speciale kleur zelfs!). De nieuwste audi A8 rijdt natuurlijk véél gemakkelijker en heeft véél meer luxe en functionaliteit dan die oude kever die de amateurmonteur in elkaar knutselde deze winter. Maar zeg nou zelf, verslaat de A8 de kever wanneer het aankomt op charmant bergweggetjes berijden in deze zomer? Zo ook de tweaker die zijn telefoon geheel naar eigen wens kan aanpassen. Ander werkveld, zelfde gevoel (zie daar de nadruk op gevoel, denk erover na alvorens te reageren met 'een vergelijking met auto's of kastjes gaat mank want...). Ik neem aan dat u het niet hoeft te snappen om er begrip voor op te brengen..
FYI: De gemiddelde stofzuiger heeft tegenwoordig:

- een aan/uit knop.
- een snoer-oprol knop.
- een krachtregelknop, al dan niet traploos.
- een motor die dusdanig zwaar is (1400-1600 W vaak) dat knop hierboven nodig is.
- een schuifje op de stang om wat bypasslucht te regelen.
- een schakelaar op de universele borstel voor harde en zachte ondergronden.
- een stapel accessoite zuigmonden geintegreerd in de klep
- bij de betere, een verstelbare lengte zuigstang


Een Apple-filosofie hightech stofzuiger die automatisch de kracht varieert afhankelijk van wat zij vinden dat nodig is en meer van dat soort dingen zou misschien best wel eens succesvol kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 8 juni 2010 22:55]

Bravo, zo had ik dan niet kunnen bewoorden, maar is wel zeker zo. :) dat sommige mensen dat niet (willen) snappen.. tegenwoordig als ik wat posts lees bij een "apple-gerelateerde" nieuwsflits dan moet ik eerst door al het geëikel heen om wat posts te vinden die me wat nieuws vertellen. tegenwoordig ga ik hier dus alleen maar door de +2 posts heen... helaas... |:(

edit: moet je alleen eens kijken boven de comments.. 851 loze reacties 775 offtopic... mensen komop! :X

ontopic trouwens: wat een pronkstuk hebben ze toch weer op de markt gezet. prachtig staaltje engineering & productie. ben erg blij met langere batterijduur.

[Reactie gewijzigd door Iv0o op 9 juni 2010 13:40]

Let op, wat er staat is 856 reacties hebben een score van -1 of hoger, 779 daarvan hebben 0 of hoger, en 347 daarvan zijn 1 of hoger. Oftewel er zijn 77 reacties van de 856 op -1, en er zijn 434 reacties op 0.

Het kan beter, maar het is niet *zo* eng.
Ik moet zeggen dat ik hem er een stuk beter uit vind zien dan de oude versies.
Jammer dat er met geen woord gesproken wordt of tethering nou overal ondersteund gaat worden.

Wordt in augustus toch kiezen voor me bij de contractverlenging...
wordt het een iphone of een wm7 telefoon....
Tethering wordt al door Apple ondersteund..alleen niet door T-Mobile.
Ik ken genoeg die de iPhone hebben met Vodafone en wel gewoon kunnen tetheren! Kortom, dat zit er dus zeker wel in..
Ja, en zo lang het netwerk van T-Mobile niet voldoende capaciteit heeft om het huidige 3G verkeer af te handelen hoef je er niet op te rekenen dat ze dit gaan toelaten ook (terwijl andere toestellen het dus gewoon wél mogen). Laten we hopen dus dat ze hun beloftes waarmaken: nieuws: T-Mobile: 3g-verbinding binnen vijf weken aanzienlijk verbeterd

[Reactie gewijzigd door edwingr op 8 juni 2010 10:02]

Volgens mij ondersteunt T-Mobile juist wel tethering?

reviews: Keuzehulp: internetten op je smartphone

[Reactie gewijzigd door MrTheMan op 8 juni 2010 10:23]

Volgens mij ondersteunt T-Mobile juist wel tethering?
Niet op iPhone. Dat is het kromme. De tethering optie is gewoon uitgeschakeld in het menu.
Heerlijk joh dat tetheren. Zit je b.v. lang in de trein.. Pak ik usb kabel van mijn htc hero en verbind ik hem met mijn laptop. Even 1 ding aanvinken in het android OS. "mobiel internet delen". En whoppa 3G/HSDPA vodafone snelheid op me laptop. En websites bekijken gaat niet echt veel trager als thuis. En youtube streaming doet het dan ook goed.
(niet te jaloers worden he t-mobile iphone users)
Nee hoor hier in de trein is gewoon Wifi, en kan ik elke KPN/Tmobile hotspot gratis gebruiken, niet te jaloers worden he...
niet te jaloers worden he t-mobile iphone users
Djeezz grow up zeg. Maar vooruit dan maar: Ik ben ineens vreselijk jaloers... |:(
Blij nu ?

(O ja, ik tether ook gewoon via telfort en tmobile.. bij tmobile moest ik er alleen wel voor jailbreaken maar dat is tegenwoordig ook in een vloek en een zucht gebeurd)

[Reactie gewijzigd door edwingr op 8 juni 2010 16:25]

Waar zit de beloofde micro usb aansluiting in de iPhone4???

nieuws: Micro-usb standaard op nieuwe smartphones
Ik zie hem niet zitten, en ik denk ook niet dat hij er op zit.

Ik vind die afspraak trouwens dikke onzin. De apple dock connector werkt goed zat.

Verder vind ik hem er wel goed uitzien, alleen wijkt hij wel af van de vormgeving van de andere apple producten.
De afspraak over micro-usb is zeker geen onzin, de reden was namelijk dat opladers niet meer proprietaire connectors gebruiken en dus overal te gebruiken zijn, een oplader voor meerdere apparaten in plaats van een heleboel opladers die je voor het gemak in het stopcontact laat zitten. Daarnaast is het ook een prettige gedachte dat als ik mijn telefoon niet meer gebruik de oplader nog wel nuttig kan zijn, of als van een telefoon de oplader stuk gaat ik hem makkelijk kan vervangen.

De apple dock connector werkt goed zat, dat ben ik met je eens, en als er voor gekozen was om dat de universele standaard te maken had het mij weinig uit gemaakt, maar als er dan eenmaal een majority vote is vind ik wel dat je als fabrikant eventjes moet slikken maar dan ook gewoon meedoen. Sowieso vind ik het spijtig dat Apple altijd voor z'n eigen standaarden kiest wanneer het gaat om hardware interfaces, het is dat ze niet om USB heen kunnen of ze hadden dat ook weggelaten.

On-topic; verder vind het een aardige vooruitgang voor de iPhone series, model vind ik in ieder geval veel aantrekkelijker dan de vorige generaties.
Sowieso vind ik het spijtig dat Apple altijd voor z'n eigen standaarden kiest wanneer het gaat om hardware interfaces, het is dat ze niet om USB heen kunnen of ze hadden dat ook weggelaten.
Je weet dat Apple zo'n beetje de eerste mainstream fabrikant was die USB standaard in al zijn devices aanbood?

[/offtopic]
nou en? al was Julius Caesar de eerste Romeinse keizer die USB gebruikte...
het gaat erom dat de standaarden niet worden nagekomen, en dan maakt het niet uit of ze eerder wel USB gebruikten of niet. Het gaat om NU.
Volgens mij moet je zo'n mini-USB stekkertje ook gewoon in een adapter kunnen duwen, net zoals nu mogelijk is met de iPhone adapter.
Je bedoeld dat philips nog geen usb aansluiting op zijn broodroosters heeft? Apple was de laatste fabrikant die usb op hun computers ging gebruiken, de ipods ondersteunde wel snel usb maar waren zeker niet de eerste.
eeh Apple was de eerste fabrikant die alleen USB aanbood in plaats van alle legacy poorten. Absoluut niet de laatste.

wiki:

The first widely used version of USB was 1.1, which was released in September 1998.


en dat zat op de eerste imac, uit 1998.

de 1.0 standaard was pas in 1996 klaar, maar nooit echt gebruikt.
Grappig dat je dat zegt. Apple was de eerste fabrikant die USB volledig omarmde.
Het gaat er ook niet om dat het goed werkt....

Het gaat erom dat we gewoon eens een keer 1 standaard krijgen en niet voor elke wijziging van merk weer nieuwe laders, kabels en accesoires krijgen...
Juist, als je lader of complete dock het begeeft ren je naar iedere winkel en kan je ieder willekeurige USB lader kopen ipv. een duur betaalde Apple ding. En waarschijnlijk is dat niet nodig met eventuele andere USB apparaten in huis.
Of als je op vakantie gaat zonder laptop en je wil hem opladen aan het stopcontact. Kost je zo 29,-.
Ik kan hier even kort op reageren. Alleen iPods worden verkocht zonder stekker voor de USB kabel. iPhone wordt geleverd met een stekker voor je kabel zodat je hem gewoon aan het stopcontact kan hangen.
Het gaat niet om een stekker maar om een oplader (ook wel adapter genoemd). Alle iPods en iPhones m.u.v. de iPod Shuffle worden verkocht met een dock connector kabeltje. Deze heeft aan 1 zijde een dock stekker en aan de andere kant een normale full size usb stekker die in iedere oplader met eenzelfde aansluiting te prikken is. Op dit moment zijn dat er nogal wat. Je kunt dan ook zonder problemen een andere niet-Apple oplader aanschaffen. Deze zijn veelal een stuk goedkoper. Het hoeft je dus geen 29 euro te kosten, dat is een keuze ;)
Ja alleen past een europese stekker zo lastig in een amerikaans stopcontact.
@humbug: De adapter die je bij de 3G en 3Gs kreeg had een duck erop zitten die je om kunt wisselen. Veel 3rd party adapters hebben dat ook en leveren zelfs een aantal van die nieuwe ducks mee waardoor je 'm bijv. in de USA, UK en de EU kunt gebruiken. Met wat rondvragen kom je ook wel aan zo'n originele duck voor de originele iPhone oplader. Lukt het je toch niet dan verkopen winkels als de ANWB, Bever/Zwerfkei en noem maar op ook wereldstekkers waarmee je ineens wel een Europese stekker in een Amerikaans stopcontact krijgt. De lader zelf levert ook geen problemen op, die werkt tussen de 110~240 Volt zoals bijna alle laders tegenwoordig.
Valt ook wel weer mee, het is niet dat je je iPhone/iPod niet kan aansluiten zonder dock. Er wordt namelijk altijd een USB kabel meegeleverd, waarmee je em ook gewoon kan opladen aan alles wat USB heeft.

Ik ben het wel met je eens hoor, een universele aansluiting heeft zeker iedereen meer baat bij, maar je moet geen stomme voorbeelden gebruiken :p
Nee, dat kan niet eigenlijk. Alleen aan dingen als computers, die ook daadwerkelijk aan staan. Maar van die algemene stekkertjes om USB apparaten aan een normaal STOPCONTACT op te laden, dat kan gek genoeg weer niet met die apple dingen. Die stekkertjes werken wel op mijn antieke gps muis, mijn telefoons (HTC etc.) en andere apparatuur.
Dat zijn apparaten die zich niet aan de USB-standaard houden. Je kunt er beter ook je shit niet mee opladen. Er zijn er overigens zat (die niet door Apple gemaakt worden) die wel gewoon iPhones opladen vanuit het stopcontact.
De oplader van mijn oude ipod mini laad mijn iphone niet op. Zelfs apple producten met dock connector zijn dus niet compatible.
@Sleep0rz
Ik heb een USB-Sigarettenaansteker ding in mijn auto zitten, die laadt mijn iPod anders perfect op. Is toch echt geen pc.

Ik heb ook een USB ding die direct het stopcontact in gaat, en ook die laadt mijn iPod Touch perfect op.

... dus, kan niet?
Dat kan nu ook. Ik heb dit al eerder gezegd maar ik herhaal mezelf graag (niet dus, maar goed).

iPhones, iPods, iPads, etc. werken al met universele opladers op USB. Dat er geen micro-usb in 't ding zelf zit is alleen maar fijn, dat is namelijk kut en niet iets dat je overal terug vindt.

Dit in tegenstelling tot de normale USB-A connector die je aan de andere kant van die dock-kabel vindt. Die vind je overal in terug. Zelfs in de oplader van de iPod/iPhone/iPad. En zelfs in de rug van de vliegtuigstoel voor je. En in auto's. Oh, en in je computer.

Fuck micro-USB. Kansloos idee.
Dat is niet persee het geval natuurlijk, maar zo wel dan maakt dat de micro-usb ook meteen nutteloos. Beter dat je op je device een connector hebt die doet wat je er van nodig hebt (in dit geval dus stroom en usb maar ook serieel, line in, line out, video out, etc.) dan dat je je device limiteert met zo'n stomme usb connector die verder nergens voor nodig is.
En zo makkelijk worden standaarden dus aan de kant gezet en blijven we met dat eeuwige gezeik zitten omdat sommige fabrikanten gewoon niet toe willen geven of simpelweg extra geld willen verdienen door proprietary onzin te verplichten.
Ik vind bepaalde afspraken ook onzin, maar zal me er ook aan moeten houden... ;)

Daarom erg jammer dat Apple alweer hun afspraken niet nakomt, waardoor het hun toekomstige afspraken ook midner geloofwaardig zijn.

Voor mij echt een gemiste kans voor standaardisatie.... :/
Alweer?

Vertel...
Ik dacht zelfs dat er een Europese regelgeving (in de maak) was, welke fabrikanten van nieuwe telefoons verplichtte de micro/mini-usb stekker in te bouwen.
Jaaaaaaaaa, net als FW versus USB en esata.
Tja, FW is bij geluidsapparatuur wel degelijk beter vanwege de lage latency. Die producten kunnen prima naast elkaar leven, gezien FW nogsteeds meer voor de multimedia-industrie wordt gebruikt.
Echter zo'n dock connector is een ander verhaal, het is totaal niet nodig om usb over een ander type stekker te laten lopen.
FW is ook beter voor externe harddisks. Kijk maar eens naar de CPU belasting als je grote bestanden kopieert. Die is bij USB extreem, bij FW laag.

Daarom zijn ook bijna al de mijne FW.
Waarom zou je nu nog FW nemen als je eSata hebt? Of USB3?
Wat Hackerhater zegt en het feit dat ik al een stapel USB2.0+FW behuizingen heb liggen, van tijd tot tijd vervang ik de harddisk daarin voor een groter exemplaar. Ik zit niet op nog een derde aansluiting te wachten.

Overigens om de discussie ook weer wat naar apple terug te brengen. FW support van apple is tegenwoordig meer gefocussed op videocamera's dan op andere rand apparatuur. Recente macs hebben dan ook steeds minder FW aansluitingen en meer USB.

FW is noot echt door gebroken als USB concurrent en dat heeft twee oorzaken naar mijn mening. Apple die true to form geld wilde zien voor gebruik van de standaar/naam firewire. Way to go om een standaard te zetten hoor.

En ten tweede de prijs. Het CPU belasting voordeel van FW ten opzichte van USB komt door de ingebouwde intelligentie die zelfstandig het verkeer afhandelt in plaats van de CPU het werk te laten doen. Krachtigere hardware==hogere==>minder vraag kostprijs helaas.
USB 3 heeft nog steeds die enorme CPU-belasting
ESata is inderdaad een goede concurent van FW
Ik wist dat niet. Echter, FW beter zijn had in de meeste discussies altijd betrekking tot transferrates in het verleden.

De lage latency lijkt mij een controller issue. Maar inderdaad ook inherent aan hoe usb 2 werkte. Correct.
Niemand die die mist, misschien met een verloop stekkertje ofzo. Dock-stekker ftw! Anders waren al je 'dock-systemen' ook meteen overbodig, dus dat was te verwachten.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 7 juni 2010 20:03]

Standaard is standaard, dan moeten we geen eigenwijze fabrikanten hebben die verloopjes gaan leveren. Heb je die niet bij de hand, kan je nog steeds niet laden.
Nee alleen Apple moet dan een 'verloopstukje' leveren. Niet 'elke fabrikant'.
nee, apple zal geen verloopstukje mogen leveren, ze moeten voor europa een micro-usb aansluiting inbouwen of hun foontje komt er niet in zo simpel is dat.
Over de missende micro-usb aansluiting:
http://ec.europa.eu/enter...cfm?&item_id=3241&lang=nl

Apple heeft inderdaad het memorandum ondertekend, maar het is niet bindend. De Europese Commissie maakt liever geen wetten en meer bureaucratie en vraagt de industire dus eerst of ze zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen, maar als ze het niet lukt komen ze natuurlijk wel met regelgeving. Jammer dat Apple geen verantwoordelijkheid lijkt te nemen. Maar kijkend naar de afspraak hebben ze wellicht terecht niet gekozen voor de micro-usb aansluiting. Want er zijn uitzonderingen waarbij een fabrikant kan beslissen om voor een andere aansluiting te gaan. BV als het wereldwijd tot problemen kan leiden (docks) of als het apparaat mindere prestaties door de micro-usb aansluiting zal krijgen etc.

Dus helaas, het is legaal.

Ben onder de indruk van de specs van het scherm. De 3GS zag er echt brak uit tov moderne phones. Vind trouwens het design erg lijk, zelfs een beetje gedateerd. De 4 zal in ieder geval weer meekunnen met de Desire en andere telefoons. Hiermee kunnen ze het succes zeker nog een jaar rekken tot de volgende release. Het blijft leuk in telefoonland.

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 7 juni 2010 21:41]

het opleggen van micro-usb als standaard is juist om de proprietaire connecties TEGEN te gaan. Als je morgen een andere mp3-speler of telefoon koopt, dan moet die op te laden en aan te sluiten zijn met DEZELFDE kabels en laders. Apple is juist de grootste zondaar tegen deze regel
@dasiro:
het opleggen van micro-usb als standaard is juist om de proprietaire connecties TEGEN te gaan. Als je morgen een andere mp3-speler of telefoon koopt, dan moet die op te laden en aan te sluiten zijn met DEZELFDE kabels en laders.
Nee, de micro-usb standaard was bedoeld om de wirwar aan laders in te dammen. Men wil dat je met 1 lader alle telefoons kunt opladen zodat er minder laders nodig zijn. Het is niet meer dan een eis die geboren is uit irritatie over een lade vol laders gecombineerd met een stukje milieuvriendelijkheid. Apple heeft dan weliswaar een dock connector maar uiteindelijk gaat er wel een kabeltje aan die gewoon usb is en ook zonder problemen werkt met een usb oplader. Feitelijk voldoen ze daarmee al prima aan die EU eis die ze hebben ondertekend. Als je de link leest die EektheMan geeft dan staat het er ook letterlijk dat het om laders gaat, niet om de aansluiting op het apparaat zelf:
In a Memorandum of Understanding (“MoU”), which was submitted to the Commission today, the industry commits to provide chargers compatibility on the basis of the Micro-USB connector.
Verder vergeten veel mensen hier dat Apple inmiddels toestaat dat accessoire bouwers en programmeurs gebruik mogen maken van die connector. Het is ook niet erg raar dat er een ander eigen protocol wordt gebruikt voor dit soort zaken om bijv. problemen met accessoires te voorkomen. De huidige dock connector is ook veel beter geschikt voor accessoires dan een micro-usb aansluiting vanwege de stevigheid. Accessoires zitten een stuk beter vast aan het apparaat dan met micro-usb. Het kan wel met micro-usb maar dan ben je feitelijk al een complete dock connector aan het maken. Een ander probleem kan zijn het gebruikte protocol, deze hoeft niet per definitie geschikt te zijn voor usb. Het kan zijn dat Apple het e.e.a. om wat voor reden dan ook scheidt waardoor opladen en syncen via usb prima gaat en iets als een accessoire weer niet. Proprietary accessoires krijg je toch omdat het heel wat verder gaat dan alleen maar een connector.

Edit: citaat toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door ppl op 8 juni 2010 00:41]

Het is niet meer dan een eis die geboren is uit irritatie over een lade vol laders gecombineerd met een stukje milieuvriendelijkheid.
Ik gebruik mijn Apple iPod/iPhone lader voor alle apparatuur die via USB geladen kan worden, ook die van andere fabrikanten

Bijpassend snoertje er in, en gaan. Voordeel van een modulair systeem.
Datzelfde systeem krijg je ook bij verschillende Nokia, RIM, Sony Ericsson en Motorola telefoons. En bij de meeste van die merken krijg je tegenwoordig een kabeltje naar microUSB. Probleem is dat Apple zich niet aan een industrie brede afspraak wil houden. Of men nu moet of niet, het getuigd niet van goede wil dat men nu nog met een telefoon uitkomt zonder micro USB.
Tevens de enige met zo'n uitgebreid gamma accessoires. Waarschijnlijk zullen ze na een klacht wel MicroUSB gaan ondersteunen d.m.v. een koppelstukje ofzo. Die Apple-specifieke connector heeft overigens ook ooit met Firewire gewerkt: ik denk dat ze zelf de vrijheid willen behouden om naar een ander protocol over te stappen, om zo niet beperkt te zijn door de USB standaard.
Waar gaat dit over? Je kunt een iPhone al met een USB snoertje opladen. Ik heb een 230V -> USB stekker, daar laadt ik mijn iPhone, iPod en nog wat spullen mee op. Het enige wat niet standaard is (buiten Apple spullen) is het snoertje, nou dat overleven we wel. Die wetgeving ging specifiek over de lader, en dat is dus allang praktijk.
Alleen maar irritant zo'n standaard, ik heb liever dat ik gewoon alle kabels die ik al heb voor ipods etc. kan gebruiken dan dat ik ineens micro usb moet hebben dat op geen enkel apparaat dat ik heb zit.

Ik wil niet alle andere telefoons potentieel op kunnen laden: ik wil DEZE opladen EN m'n ipods :P
Ik kan je vertellen dat op mijn huidige HTC Pro2 ik de USB connector nogal vaak loop te verfoeteren. Zelfs met de officiele meegeleverde HTC USBExt kabel eraan valt continu de laadkabel eruit als je het apparaat gebruikt onder het laden. Hij zit gewoon niet diep of stevig genoeg. En dat heeft een tijdje goed gewerkt, maar na 3/4 jaar inmiddels is die connector gewoon op. Meanwhile zijn er dock connectors op first-gen iPods die nog steeds gewoon werken.
Omdat de rijke politici ook niet kunnen wachten op jun nieuwe iphone zal apple wel geen problemen hebben hun toestel ook in Europa te verkopen.
Precies, iedereen vind Neelie misschien wel fantastisch, maar Neelie vind Jobs fantastisch. Die iPhone komt gewoon door.
Mijn punt is dat je dan dus nog steeds dat verloopstukje bij je moet hebben om te laden. Heb je die niet bij je? Pech!

Dan werkt het hele concept dus niet, die MicroUSB aansluiting moet gewoon in de telefoon zitten.
volgensmij is micro-usb niet competent genoeg voor de toepassingen waar apple de dock connector voor gebruikt (stroom, data, randapparatuur, geluid, microfoon, gps etc.)

De dock connector is vast niet voor niets 21 pins (uit mn hoofd).
Ik zie niet in waarom dat niet zou werken.
Je kunt toch alle soorten data over USB sturen, van video tot netwerkverkeer.

Waarschijnlijk zijn die extra pinnetjes aan de dock connector gewoon voor anaologe signalen waardoor het dock geen USB moet 'snappen' en dus simpeler/goedkoper kan zijn.
Technisch gezien moet het zeker mogelijk zijn om een dock over (micro-)USB te besturen.

@geerttttt
Alsof lag van een paar milliseconden ook maar iets uitmaakt voor een dock, er zijn trouwens zat USB audiokaarten en weetikveel wat nog waarbij je ook niets merkt van die lag.
Wat de cpu ( =prijs) en compatibiliteit betreft heb je natuurlijk wel een punt.
Maar micro-USB is dus integenstelling tot wat je net zei wél competent genoeg.

[Reactie gewijzigd door Goderic op 7 juni 2010 21:19]

Ja tuurlijk, met een dataconnectie kun je in principe alles, hoewel digitaal geluid leveren via de microusb natuurlijk niet helemaal lag-loos is en cpu kost.

Maarja, het scheelt in prijs denk ik, compatibiliteit met oudere iphones/ipods enzo en dus praktischer.
Helaas kan ik mijn oude iPod oplader niet gebruiken voor mijn nieuwere iPod.. compatibiliteit..
Het is in de EU opgesteld dat dit een verplichte is(word), wanneer dit ingaat weet ik enkel niet.
Dan plaats je MicroUSB náást de Apple connector zodat je geen functionaliteit breekt op beide punten.

Zo lastig is dat allemaal niet, waar een wil is, is een weg.
Apple gaat voornamelijk ook voor het design. Hoe meer aansluitingen, hoe minder mooi het design is. Ik begrijp die keuze dus wel.
Zo simpel zijn ze bij Apple niet hoor...

2 aansluitingen geeft voor een gebruiker ook onduidelijkheid. De iPhone heeft 1 data aansluiting, waarmee alles gedaan wordt. Geen gedoe met die moet daarin en die daarin. Standaard ingebouwd geheugen zodat je altijd foto's en muziek kunt opslaan enzovoort. Alles is zo minimalistisch mogelijk ingebouwd om het de gebruiker makkelijk te maken.

Dat dat niet strookt met wat tweakers willen is een ander verhaal

[Reactie gewijzigd door Tijn89 op 7 juni 2010 22:28]

Fout. De iPhone heeft een eigen aansluiting om zo het gebruik en de verkoop van accesoires beter te kunnen reguleren. Want wat kan dat ding wat een USB aansluiting niet kan? Kan ie stofzuigen? Mijn auto starten? Nee, hij wisselt data uit, hoera!

Nee, Apple verdient er geld mee. Ik heb een iekpot aansluiting in de auto (geweldig!) maar het maakt die hele sjizzle wél gruwelijk duur. Maar dat moeten we maar normaal vinden voor een stuk plestik met een connector die evenveel kan als een ding van €2.50

Hoera! Leve de innovatie! We mogen weer met verloopjes werken! In welk jaar zitten we ook al weer? 1984? Ohnee...het is toch echt 2010...

[Reactie gewijzigd door mphilipp op 7 juni 2010 23:15]

Google eens voor je gaat brallen

De dock connector ondersteund namelijk naast USB data ook een Audio/Video signaal en een VGA signaal. Dat kan met enkel een usb aansluiting NIET.

De kabel is precies dat; een kabel. Geen hardware in de kabel, dus geen extra battery-drain.
Zou je verbazen. In videokabels van Apple zit een auth-chip, zodat je een OEM kabel uit bijv. Hongkong niet kan gebruiken op een iPhone. Zo zit Apple weer zijn eigen producten te pushen:

Kabelkosten: ~€3?
Apple prijs: €50!

Edit: Bewijs: iLounge sloopt zo'n kabel

[Reactie gewijzigd door theguyofdoom op 8 juni 2010 21:23]

2 aansluitingen geeft voor een gebruiker ook onduidelijkheid.
chaos! }:O
En een extra tussenstuk om via usb op te laden is wel mooi?
en toch hebben ze die overeenkomst ook getekend;
Apple heeft de afspraak met de Europese Commissie om vanaf 2010 nieuwe toestellen uit te rusten met micro-usb eveneens ondertekend
quote uit: nieuws: Micro-usb standaard op nieuwe smartphones
Tja maar ik weet niet of jij een klant van Apple bent. Zo te merken aan je suggestie niet echt. Ik zie echt het nut niet van 2 connectors en ik denk dat dat met de meeste Apple klanten zo is. Eenvoud primeert.

Wat moet je met zo 2 ingangen als je de gewone Apple connector ook op USB kan uitsluiten en je met zo'n USB uitgang dus een uitgang hebt met meer en één met minder mogelijkheden. Beetje onzinnig en verwarrend.
Wat Kwoad zegt, design. Dat maakt ook direct het verschil tussen de iPhone en een htc telefoon en iPhone OS en Android etcetera...

Design is 1 van hun sterke kanten. Ik zou er geen micro-usb aansluiting naast willen hebben, absoluut niet!
Design. Gaan we weer, dat is één van de magische woorden van deze tijd blijkbaar, even for the record: het enige dat opvalt aan het 'design' van deze iPhone en alle revisies ervoor is het ontbreken ervan. Serieus, ik durf mezelf geen kenner op dit gebied te noemen, maar kijk ik hier nou zo anders tegenaan vanwege dat ene jaartje kunstacademie of staren jullie je allemaal blind op dat ene woordje?
Zodra een fabrikant erin slaagt met méér dan twee beeldelementen een mooi product in de markt te zetten verdient die mijn respect, maar dit kan toch iedere mongool ontwerpen?

/rant

Niettemin ben ik zeker onder de indruk van met name het scherm of de overall specsheet van de telefoon, alleen zeker niet van iPhone OS, dus zodra iemand erin slaagt Android op dit ding te gooien hoor ik het graag.
Dat je als eerstejaars student kunstacademie echt durft te zeggen dat de iPhone os slecht ontworpen is laat me huiveren. Er moet echt meer belastinggeld richting educatie.

Het os is juist een wondertje qua design vooral ook omdat iedereen hoe dom of slim deze persoon ook is er gebruik van kan maken. Zijn maar weinig mensen die zoiets kunnen ontwerpen, daarom ook diep respect voor het iPhone os team.
Design design?

Weet je niet meer toen de eerste plaatjes lekten? Iedereen riep: Dit kan nooit de iPhone zijn. Het is een fake. Want apple zou nooit zoiets maken.. zoiets lelijks.

Dat waren de kreten van toen... en nu ineens is hij mooi?
Snap jij het? ik niet.
niet naast, maar ipv! Vendor lock-in in zo 1980! Werden IBM en Mickey daar niet om verketterd? Door Apple/Jobs?

[Reactie gewijzigd door mphilipp op 7 juni 2010 23:55]

Ik weet dat smaken verschillen, Ik vind dit ding er nou echt uitzien als een of andere budget-LG. Zoek voor de grap eens een fototje van de LG prada naast. Je kunt zeggen wat je wil maar erg vernieuwend ziet 't er niet uit.

De specs zien er daarentegen wel erg goed uit.
Ja mee eens. Beetje een design van een eerstejaars 'Industrial Design', nog niet helemaal uitgekristalliseerd en toonbeeld van houterigheid.

Als de specs daarentegen de afleiding van het design weghalen, door mindblowing gebruikersgemak/mogelijkheden, dan is er niks loos natuurlijk... :)
Ja? Een HTC Legend ziet er toch een stuk beter uit kwa design dan de iPhone en ook stukken beter dan de iPhone4 wat mij betreft.
Beetje een slechte vergelijking he, De nieuwste HTC Phones zien er prachtig uit en hetzelfde geldt voor Android OS.
@geert: Vind de nieuwe iPhone spuuglelijk, net een Sony Ericsson, met gratis rare gleufjes. En een HTC telefoon lelijk? Sense lelijk? Moet jij eens mijn aluminium unibody Legend beetpakken (En de bruine Desire vind ik overigens ook heel mooi).
Net een Sony Ericsson? :') Weet niet maar de meeste van SE zijn zeer mooi vorm gegeven. Of heb jij de x10 nog niet gezien?

Blij dat ik de X10 heb wat zo'n iphone heeft dadelijk iedereen zonder verstand en wat kan die nou echt meer wat ik belangrijk vind.. niks :W
Ja hoor, vergeleken met de X10 van design-koning Sony is de nieuwe iPhone echt een onappetijtelijk ding. |:(

Magoed, smaken verschillen inderdaad.
Er is duidelijk uitgelegd waarvoor de gleufjes dienen. De aluminiumband is onderdeel van het antennesysteem. Ik noem dat een vrij slimme oplossing.

Vind het ontwerp zelf erg aantrekkelijk en minder speelgoed-achtig dan de 3G(S).
Hoewel ik deze nieuwe iPhone er best prima uit vind zien vind ik het jammer dat ze niet aansluiten op het unibody design dat op de MBP zit. Dat had het geheel er wat strakker uit kunnen laten zien.
Maar de eerder al gelekte beelden zien er prima uit
verloren iPhone in Vietnam
Lol, opmerkelijk dat jouw eigen telefoon de mooiste is... smaak jongens, valt niet over te twisten.
Design.... Net een 15 jarige opgepimpte Honda Civic... maakt veel kabaal, ziet er gelikt uit, maar rijd als een skelter...
Dat jij een opgepimpte Honda Civic mooi vindt zegt meer over jou dan over de vergelijking die je maakt met een iPhone. Met andere woorden; smaken verschillen.
Ik vind de specs er wel goed uit zien, maar..
al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een... ;)
(persoonlijke mening)

[Reactie gewijzigd door Lambo LP670 SV op 7 juni 2010 22:43]

Even serieus: alsof geluid, microfoon, gps niet onder data valt...
Als volgens jou meer pins altijd beter is, waarom zetten ze er dan niet ineens een 25 pins parallel LPT poort op? Of een 40 pin PATA plug? Merk even op dat SATA 7 pins heeft en toch wel meer doorvoer heeft dan PATA. ;)
Maar sata/pata/ide kabels hebben maar 1 doel, puur data doorvoeren.

Nu weet ik niet de exacte pinout van de iPhone, maar volgensmij zitten de standaard pins wat je op een usb kabel (data, stroom e.d.) er o.a. op, naast een aantal andere voor dock functionaliteit en directe communicatie met bepaalde apparatuur.


Anyhow, als het puntje bij paaltje komt blijft het ook een designoverweging, waarbij de usb poort geen ruimte heeft in het plaatje.
de microusb connector is een bijna volwaardige usb aansluiting die dat allemaal gewoon aankan
ATTENTIE
Wat iedereen over het hoofd lijkt te zien is dat Gizmodo dus WEL gelijk had met hun gevonden iPhone.

http://gizmodo.com/5520155/gal-1//gallery/15

Vooral aan de zij-aanzicht foto's kun je zien dat het gedropte telefoontje echt was.
Hoezo "dus wel"? Het was toch al lang bekend dat dat ding echt was? Apple heeft hem zelfs teruggeeist en er is huiszoeking gedaan bij een van de redacteuren...
Hij bedoeld dat men dacht dat dit niet het uiteindelijke design was, het werd een mule genoemd. Want sja, wie ontwerpt er nou zo'n lelijk ding? ;)
Dat heeft apple toendertijd toch ook gewoon toegegeven?
wat voor een naieve applefan ben jij? de dockconnector is heus geen stukje magie hoor!

MicroUSB heeft dezelfde bandbreedte als gewoon USB2, en raad eens waarmee jeje iPod/iPhone aansluit? juist: op je USBpoort. Dat microUSB niet competent genoeg is is dus idioot fanboyisme...

Echter, zelfs ALS de dockconnetor 'beter' zou zijn: de standaard heeft enkel betrekking tot opladen, niet syncen, en dat kan MicroUSb natuurlijk wel even goed doen als de dockconnector...
Die connector zit ook op audiosystemen e.d. Daarbij kun je een iPhone niet fysiek laten rusten (staand) op zo'n enkele MicroUSB poort.
Ik vind het allemaal niet boeiend. USB = 5 Volt, iPhone laden = 5 Volt. Wat kan mij dat snoertje bommen?
Via micro-usb kan het geluid ook gewoon lopen microfoon ook, werkt voor je pc toch ook.

en design? wat is kleiner? een mirco usb of een apple connector? met zon micro usbtje kan je het een stukje smaller zijn, zouden ze weer wat millimeters accu kunnen gebruiken

ik zou veel liever een verloopje van micro usb naar apple hebben dan anders om, denk dat veel producenten er ook blij mee zullen zijn dan kan je ipod/iphone dock gebruikt worden met veel meer telefoons.

waarschijnlijk heeft apple hier voor gekozen omdat dit hun eigen standaard is en ze dus alle inkomsten krijgen voor alle randapparatuur.
Als mijn HTC Touch Pro 2 het kan, waarom apple niet?
Dus koop je geen iPhone, probleem opgelost ;)
Steve Jobs wenst zich niet aan de rest aan te passen en mee te denken. Hij wil alleen dat mensen zich aan hem aanpassen en dat ze hem volgen als brave lammetjes.

Standaard was de afspraak, steve doet het niet. Ik hoop dat het een afspraak met neelie was, dan kan ie lekker zn cashcow meteen weer voor een deel inleveren bij europa.

We zijn allemaal gebaat bij 1 standaard voor laden en data-aansluitingen. Moet jobbie jobs niet weer stronteigenwijs en tegendraads gaan doen.

Ik heb echt niets tegen Apple, maar o wat vind ik die Jobs een galbak zeg. Doe mij de oude steve maar.

[Reactie gewijzigd door HotDoggie op 7 juni 2010 20:46]

Dit is waarom Windows nog steeds #1 is.

Ironie dat ik die schrijf vanaf een Intel MAC systeem :o
Flamewar-starter? :)

Iedere keer als ik iets met Windows zie, dan weet ik weer waarom ik Mac gebruik... ;)
Nee hoor, windows is #1 omdat ze een betere partner waren in die tijd. En niet zo gesloten als apple.
Dit verhaal gebeurt nu weer. Daarom zal android ook groter worden. Omdat deze een betere partner is en op elk ARM systeem draait.
Net als windows op elke x86 kan draaien.

Als apple nou OS X gewoon op normale PC's laat installeren.... kijk eens hoe snel mensen overstappen? Want ik vind OS X geweldig.. maar heb geen zin om hun hardware verplicht te kopen. En een minpunt van OS X is juist hun lage marktaandeel.
En waarom is Windows dan nummer 1? Het gezever over al dan niet een Micro-USB aansluiting heeft niets te maken met Microsoft, en al hélemaal niets met Windows. Micro-USB heeft te maken met hardware. Zou u zo vriendelijk willen zijn om ook maar één stuk hardware van Microsoft willen noemen mét Micro-USB?

@SiegeSapper:
Wat is dan het verschil tussen Mac en MAC, uitgezonderd van de schrijfwijze?

edit: Wat zit er boven de speaker bij de witte iPhone? http://www.apple.com/iphone/gallery/

[Reactie gewijzigd door Oentje13 op 7 juni 2010 22:07]

dat is de motion sensor ipv de 3 rondjes die nog in de 3gs zitten om te checken of je je telefoon tegen je oor houd, want met die witte voorkant zou dat heel lelijk zijn
Ah, Ik dacht al dat de witte iPhone een extra speaker had.
edit: Wat zit er boven de speaker bij de witte iPhone? http://www.apple.com/iphone/gallery/
Proximity Sensor.
dat is een lichtsensor die dan automatisch de helderheid van het scherm kan laten aanpassen, dacht ik.
Een Mac is een apparaat wat hier voor m'n neus staat. Daarin zit een netwerkadapter met een MAC adres.
Get your facts straight: http://blog.nielsen.com/n...mobile/iphone-vs-android/
Helaas voor jou is Blackberry het grootst, Daarna iPhone OS, en dan pas WM
Daarbij, de KIN Phone is nog niet eens uit, dus die kan onmogelijk het huidige marktaandeel van WM beinvloeden.
@Oentje13: get your facts straight inderdaad, zoals je daar al kunt zien schittert de belangrijkste informatie in afwezigheid: over welke mobiele markt gaat het nou want er zitten gigantische verschillen in markten? De markt in de USA is compleet anders als hier en bijgevolg zijn dan ook de cijfers van de platformen compleet anders. Nokia heeft in de EU nog steeds een groot aandeel, in de USA stellen ze geen zak voor. Palm heeft in de USA nog iets van aandeel, in de EU is men ze al vergeten. En zo kun je nog wel even doorgaan.

Helaas voor jou kun je dus geen zak met de cijfers en helaas voor jou kon het wel eens zo zijn dat zowel jij als degene waar je op reageert gelijk en ongelijk hebben ;) Wel zo handig als je ook interpreteert waar je naar linkt.

@HotDoggie:
Standaard was de afspraak, steve doet het niet. Ik hoop dat het een afspraak met neelie was, dan kan ie lekker zn cashcow meteen weer voor een deel inleveren bij europa.

We zijn allemaal gebaat bij 1 standaard voor laden en data-aansluitingen. Moet jobbie jobs niet weer stronteigenwijs en tegendraads gaan doen.
Men neme een dock kabeltje en een willekeurige usb lader. Men sluite deze aan en voila, het laadt een iPhone en zelfs een 2nd gen iPod Nano zonder problemen op. In dat opzicht is Apple 1 van de weinigen die al aan standaardisatie op basis van usb deden toen de hele kwestie nog niet eens aan de orde was. Als je de EU regel verder leest zie je dat Apple dan ook prima voldoet aan wat er is afgesproken. Je kunt hoogstens vallen over het gebruik van een gewone usb stekker ipv een micro-usb stekker, dat laatste is namelijk wel afgesproken. Het verschil in stekker maakt overigens geen zak uit voor het opladen.

De KIN's kenmerken zich overigens doordat ze niet op Windows 7 draaien, velen hadden dat namelijk wel gewild maar het zou de telefoons waarschijnlijk te duur voor de doelgroep (jongeren) gemaakt hebben.

[Reactie gewijzigd door ppl op 8 juni 2010 00:51]

Wat een sneue reactie HotDoggie. Laat jezelf toch niet zo kennen en sla al helemaal geen loze dreigementen richting Jobs (of wie dan ook) uit.
De KINs hebben toch helemaal geen Windows 7? Dat was juist een van de vroege punten van kritiek.
Natuurlijk zouden de dock-systemen dan niet overbodig worden! Er zijn namelijk nog 3 andere zijkanten v/d iPhone4 waar deze kleine micro usb mooi kan worden geïntegreerd.

Het gaat mij en vele anderen er om dat we niet steeds tientallen stekkertjes nodig hebben en gewoon houden aan de afgesproken micro usb standaard...
En dan dus 2x een aansluiting welke de ander overbodig maakt.. uhu.
Standaard is standaard, telefoons hebben toch ook intern geheugen en kunnen meestal evt. uitgebreid worden met een geheugenkaartje.
Of bestaande dock systemen overbodig worden is het laatste waar apple zich om bekommert. Met de 2e iphone waren alle bestaande 1e iphone docksystemen kwa opladen ook al nutteloos geworden.
Ben benieuwd ja wat de EC gaat doen... Eerst de batterijen (waarmee het EC nog mee bezig is) en nu dit...
Met die batterijen is niets mis mee. Ze kunnen toch verwijderd worden?
euhh.. door apple en geen garantie dat je hetzelfde apparaat terug krijgt :')
tot zo ver het "verwijderbaar" zijn
tsjah... Apple... =)
Het zal wel weer komen met een verloopje om de huidige docks niet onbruikbaar te maken (helaas)
een iphone is geen smartphone (blijkbaar)
Dit is ook het enige waar de apple hater tegen aan kan schoppen.. ;)
ga het ding zelf eens vast pakken , en gebruiken.
Dan praten we verder...
Mijn vrouw moest zo nodig een iPhone hebben en sinds dien is mijn aversie alleen maar gegroeid.
  • Je moet iTunes hebben om 't ding ueberhaupt ooit voor de eerste keer aan te zwengelen (lekker, als je alleen maar Linux bakken hebt).
  • Multitasking is praktisch onmogelijk
  • Je moet 'm jailbreaken om er wat leuks mee te kunnen
  • 'Toetsenbord' is duidelijk niet voor mijn (redelijk grote) vingers ontworpen
  • Geen flash
  • Absurde oplader (zie MicroUSB verhaal hierboven)
  • Apple bepaald wat je op je telefoon mag installeren / doen
  • syncml is inmiddels obsolete
  • ... moet ik nog even door gaan?
Al deze 'problemen' heb ik niet met mijn N900. Daar mag ik gewoon root op zijn. Mag ik gewoon voor programmeren en anderen met die telefoon mogen gewoon mijn apt repository instellen om mijn software te installeren,

[Reactie gewijzigd door tomhagen op 8 juni 2010 01:22]

Ben het met je eens, wat vrijheid betreft vind ik de N900 ongeëvenaard.
Ben ik de enige die Video Calls alleen over WIFI en met andere Iphone 4's een serieuze beperking en een beetje vender lockin vindt. Bedoel als het nog alleen WIFI was kon ik nog wel redenen verzinnen dat ze dat deden, maar alleen naar andere Iphone 4's vindt ik toch een beetje ver gaan.
op de volgende slide staat dat open standards gebruikt zijn.

zegt nog niet veel maar biedt perspectief...

Based on many open standards, h.264, AAC, SIP, STUN, TURN, ICE, RTP, SRTP, Apple going to standards body tomorrow to make FaceTime an open industry standard.

[Reactie gewijzigd door matty___ op 7 juni 2010 20:55]

Inderdaad, dus misschien zal Apple FaceTime net als WebKit opensource maken zodat ook andere telefoonfabrikanten / mobile software developers dit in hun producten kunnen stoppen ;)
Webkit kwam oorspronkelijk van KDE vandaan..
Als ze zou van open standaarden houden, hadden ze ook gewoon de bestaande standaard kunnen gebruiken, en evt. nog een eigen er naast om HQ-videocalling te kunnen doen naar andere iphone bezitters.
Ze proberen wel hun eigen telefoon te slijten ;)
Apple en open standards :')

Noord-Korea is nog minder gesloten.
volgens mij begrijp je er bijzonder weinig van.
Ben ik de enige die Video Calls alleen over WIFI en met andere Iphone 4's een serieuze beperking en een beetje vender lockin vindt. Bedoel als het nog alleen WIFI was kon ik nog wel redenen verzinnen dat ze dat deden, maar alleen naar andere Iphone 4's vindt ik toch een beetje ver gaan.
Videocall is sowieso een totaal overgewaardeerde feature. Het bestaat al sinds de introductie van UMTS/3G op vele toestellen, maar wordt amper gebruikt. Om de simpele reden dat de kwaliteit van je 3G signaal niet constant genoeg is, waardoor de videocall vaak niet tot stand komt of wegvalt. Iedereen die het wel eens gebruikt heeft weet wat ik bedoel. Zeker als je mobiel in beweging bent (trein/auto/etc.) is het gewoon onbetrouwbaar. Alleen via Wifi en een beperking tot iPhone 4 toestellen is dus kansloos.

Tevens zitten mensen vaak helemaal niet te wachten om in beeld te komen bij de andere partij of te laten zien waar ze zitten. Kwestie van een stukje privacy die je niet graag te grabbel gooit en het feit dat video gewoon weinig tot niets toevoegd aan de boodschap die je met een telefoongesprek wilt overbrengen.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 7 juni 2010 21:06]

Videobellen kan alleen tussen twee exemplaren van de iPhone 4, videobellen met andere telefoons met frontcamera is niet mogelijk.

Me dunkt dat dit betekent tussen de ene iPhone 4 en een ander toestel dat zich weet voor te doen als een andere iPhone 4. Kwestie van spoof-app installeren op die niet-iPhone.
Gezien de hele rij'en protocollen ze gaan gebruiken zal dat zo makkelijk niet zijn.
hmm, hoeveel telefoons hebben video conferencing over wifi? :P daarom dus enkel waarschijnlijk iPhone 4 ;) + 3G komt nog, op termijn
elke telefoon die skype draait en een cameraatje aan de voorkant heeft?
Waarkom kan ik met de Windows mobile app van Skype uberhaupt niet videobellen? Ow, en ook niet met de iPhone app trouwens...

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 8 juni 2010 14:24]

echt wel gaaf. Daarvoor koop ik een telefoon: om hem 300 uur op standby te hebben.
de klassieke fail-opmerking ook altijd over standby-uren. Alsof je een apparaat gaat kopen om m niet te gebruiken! :)
Wat interesseren mij die standby uren nou. Als ik m een of meerdere dagen intensief kan gebruiken zonder dat ik m continue aan de lader moet doen vind ik het prima.

maar voor de rest wel wat leuke verbeteringen (mocht ook wel na al die jaren).
Wat sneller, wat mooier, wat nieuwer. Zoals het hoort.
Alleen een beetje jammer van die missende microUSB.
Nou standby uren interesseert mij wel degelijk.Ik heb momenteel een Blackberry Bold en wat mij daaraan ergert, is dat hij in standby de batterij sneller leeg slurpt dan ik een glas bier. Ik wil een apparaat mee kunnen nemen zonder adapter en me niet al teveel druk hoef te maken dat hij om de haverklap leeg is. Tuurlijk zijn de gebruiksuren belangrijk, maar een beetje knappe tijd op standby maakt hem toch erg bruikbaar.
Lol mooie vergelijking :)
Zelfde probleem hier mijn Touch Pro 2 vindt stroom lekkerder wanneer het scherm uitstaat dan wanneer die aanstaat...
Ik bedoel 1 hele acculading (1500) in nog geen 16 uur weg... (zonder veel gebruik).
Vindt ik wel erg snel...
Want je huidige iPhone houdt het nu ook langer dan 1,5 dag vol?? Daarbij, een extra accu als je veel reist is ook een oplossing.. HO, STOP!!! Dat kan natuurlijk niet bij de iPhone... |:(
Mwoa, ik vind het toch prettig dat m'n telefoon ook lekker aan kan staan in de nacht en dat ik dan niet meteen weer een lader hoef te zoeken. Extra accu-tijd voor wat dan ook is altijd fijn, hoe je het ook wendt of keert.
tuurlijk. maar ik vind dat we vandaag de dag er toch wel vanuit mogen gaan dat een zichzelf-respecterend toestel toch wel minstens 3 dagen in standby kan zijn.
Niet meer dan fatsoenlijk vind ik.
Specifiek uren gaan noemen vind ik gewoon onnodige informatie. Na 3 dagen tot een week standby ga ik wel een keer kijken wat de status is van de batterij en dan zie ik vanzelf wel of ik m alweer moet gaan opladen of niet.

imho: standby tijd van 1-3 dagen zou normaal moeten zijn. Specifiek trots een aantal standby uren noemen vind ik overrated.
300 uur is bijna 12 dagen? das toch mooi om te weten?
Mooi hoor.
De Iphone heeft zeker een aantal grote nadelen zoals geen microSD en MicroUSB.

Hoe zit het verder met bestandsformaat ondersteuning een HD video output zonder DRM. Ik heb wel eens begrepen dat dat echt slecht is bij Apple. Dat terwijl dit apparaat zich toch echt wel leent voor het kijken van video's...

Jammer dat die puntjes express niet worden geimplementeerd, de kwaliteit van zowel het apparaat en de software is toch wel zeer goed te noemen.
Waarvoor heb je microSD nodig als er al genoeg intern geheugen op de iphone zelf zit???? Dit is in bijna altijd meer dan die microSD kaartjes die je in andere telefoons stopt
!
Omdat je dan niet snel data kan uitwisselen d.m.v. Flash kaartjes. Nu moet alles maar via internet aangezien Bluetooth OBEX ook nog niet werkt.
Nou, als de mediaspeler functionaliteit van een smartphone goed in elkaar steekt, kun je op de telefoon zelf, of via HDMI op de tv films kijken. 720P films zijn al snel 4GB of meer. Wat extra geheugen kan dan geen kwaad.
Engineered Glass [...] Chemically strengthened to be 20 times stiffer and 30 times harder than plastic
Wat een bullshit :D _Iedere_ glassoort is van nature al ~20x stijver en 30x harder dan de gemiddelde kunststof. Sowieso: "plastic" is non-informatie, da's alles van ABS tot epoxy, van polyester tot nylon 8)7
Wow; erg nice! Ben erg blij dat het design hetzelfde is als de eerder gelekte pics. Ik vond de 3G/3Gs altijd al wat te bol naar mijn smaak. Loop met een iPhone 2G en die wordt nu echt te traag.

Super apparaat :9~ Idd jammer dat een paar dingentjes verrot zijn (voor mij dan); zoals het vast zitten aan iTunes; het niet kunnen benaderen als schrijfbare USB stick via windows, maar ach; voor de rest doet het dingetje heel goed wat het moet doen.

Mensen kunnen dan wel zeggen Android dit / Android dat; maar voor een telefoon vind ik iOS4 uitgebreid zat en daar komt bij dat ik gewoon niet te veel wil 'tweaken' aan m'n telefoon : m'n agenda en telefoon moet het gewoon altijd doen. Basta.

Tweaken doe ik wel met andere apparaten; zoals m'n desktop PC (in elkaar zetten/uitbreiden/etc) / TV (firmware upgraden mbv zelf gesoldeerde kabeltjes). 't is maar net waar je je prioriteiten hebt liggen :)
Mijn Android-telefoon en agenda doen het ook altijd :? Je _hoeft_ niet te tweaken :) Ik heb nu een paar weken een Motorola Milestone en heb de originele Android 2.1 release van Motorola erop staan. Het mooie is dat ik straks de officiële 2.2-release erop kan zetten die weer functionaliteit toevoegt en ontwikkelaars zijn vrij te ontwikkelen wat ze willen, in tegenstelling tot ontwikkelaars van apps voor de iPhone.

Maar goed, de iPhone en Android telefoons lijken qua gebruiksvriendelijkheid heel veel op elkaar en brengen MS een flinke klap toe. Ik heb maandenlang gewacht op de iPhone 4G en toch gezwicht voor Android. Begrijp me goed: de iPhone 4G is een veelbelovende telefoon :9
Agenda van android is juist geweldig!!

Automatisch gesynct met je gmail. Je gaat naar gmail.com en je logt in en je hebt een soort Web-app waar je je agenda kan invullen/uitlezen op je laptop. En de agenda in je mobieltje wordt gelijk geüpdatet. Zonder dat je ergens perse outlook of iets van windows software nodig hebt. Gewoon een browser.
Het mooie aan Android is dat deze standaard net zo soeple en snel werkt als de iPhone. Alleen het mooie aan Android is dat de mensen die meer willen Android veel meer geschikter is.
En wat kun je meer met een Android wat je niet met een iPhone kan?
- Volwaardig multi-tasken. Ik zag dat in iOS4 iets dat "Selective multitasking" heette, maar snapte nog niet echt hoe het werkte.

- Homescreen Widgets

- En porno-apps installeren zonder root te hoeven zijn, voor degenen die dat boeit.

Verder kan ik niks bedenken. Allemaal geen dramatische dingen, maar er zijn wel wat features die de een wel heeft/de ander niet.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 7 juni 2010 21:46]

de iPhone kan volwaardig multi-tasken met diverse apps. Apple heeft het juist zeer mooi opgelost allemaal.

Homescreen Widgets?? Kun je ook allemaal net zo krijgen op de iPhone als je een jailbreak hebt..en kom nu niet met het verhaal dat dat er standaard op moet zitten, want veel dingen die men op een HTC zet zitten er ook niet standaard op en moet men ook allemaal zelf bouwen.

Porno-apps? weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen, maar genoeg porno te vinden en te bekijken met een iPhone voor de fappers onder ons. ;)
Nee ben nog niet overtuigd.
Volgens mij is deze iPhone een prima toestel. Ziet er niet onaardig uit (m.i. niet meer het mooiste meisje v.d. klas) en werkt uitstekend net als vele android modellen.
Volgens mij is het vervolgens een kwestie van prijs/kwaliteit, hoe belangrijk vind je een open source OS of de hackbaarheid van de hardware.
Ik zou 'm voor al deze redenen niet kopen en ik wil sowieso een toestel met toetsenbord.
Gewoon dat prototype wat toen is gevonden... dus toch geen hoax!
Vind hem wel erg strak!

Ben benieuwd wat de batterijduur gaat doen en hoop dat andere providers hem mogen gaan leveren. Het 3G netwerk bij T-Mobile is op het moment zo brak dat dat alleenrecht nietig zou moeten worden verklaard.
"Bigger battery plus A4 processor, 40% more talk time. 7 hours talk time. 6 hours of 3G browsing, 10 hours of WiFi browsing, 10 hours of video. 40 hours of music. 300 hours of standby."

Werd in de keynote gemeld.
I know, maar in de praktijk wil het nog wel eens anders zijn...
in de praktijk haalt de iPad (bijv) meer dan adverstised.
Je hebt gelijk, maar anders had Bartaz niks te zeiken. Hij leeft blijkbaar nog in de windows dimensie waar fabrikanten liegen over dit soort specs (video playtime met LCD uit enzo)...
bij Apple is die meestal hoger dan geadverteerd.
Natuurlijk geen hoax na alle ophef en zelfs Apple zelf bemoeide zich met hun verloren phone...
Pardon mensen, maar wat hadden we dan verwacht? Een 2 gigahertz processor, holografische projectie en een koffiezet-app? Apple heeft zich qua hardware weer bovenaan geplaatst, en in combinatie met iPhone OS 4 heeft het een prachtige nieuwe telefoon neergezet die nog wel even meekan. Je kunt niet blijven verwachten dat Apple de markt compleet blijft vernieuwen, dat is ook helemaal niet nodig.
De hardware is gelijkmatig met een toestel dat een half jaar geleden al is uitgebracht.. Dus het is zonde te noemen dat ze niet een stapje verder zijn gegaan, daar staat Apple namelijk met de iPhone wel bekend om
Pardon mensen, maar wat hadden we dan verwacht? Een 2 gigahertz processor, holografische projectie en een koffiezet-app? Apple heeft zich qua hardware weer bovenaan geplaatst, en in combinatie met iPhone OS 4 heeft het een prachtige nieuwe telefoon neergezet die nog wel even meekan. Je kunt niet blijven verwachten dat Apple de markt compleet blijft vernieuwen, dat is ook helemaal niet nodig.
Ach ja, Apple zet de deur naar een discussie om de definitie van "vernieuwend" wagenweid open door dit ding "the biggest leap since the first iPhone" te noemen. Er is één ding waar iedereen het wel over eens is, en dat is dat dát niet klopt. Vervolgens onstaat een discussie over in de mate waarin het ding dan wel vernieuwend is.

En tsja, het werkt wel. Al 72k mensen die het artikel hebben gelezen, en in no-time ruim 500 reacties. Het houdt de gemoederen bezig, en de aandacht bij Apple. Doel bereikt, zou ik zeggen.
Ik vraag me af hoeze dat met die antenne in de metalen rand opgelost hebben. Ten eerste dient een antenne een bepaalde maat of veelvoud daarvan te hebben om goed te werken op bepaalde frequenties, daarnaast maken alle huidige communicatie technieken gebruik van MIMO, iets wat met een enkele antenne niet kan.

Ik geloof er weinig van dat de rand inderdaad de antenne is.
Ik geloof er weinig van dat de rand inderdaad de antenne is.
Ja dat zullen ze wel uit hun duim zuigen. Alweer zo'n geniale marketingtruc! 8)7
De rand is wel op een drietal plaatsen onderbroken. Ik vind het overigens wel bijzonder slim bedacht.
1 2 3 ... 22

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True