Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Prototype volgende iPhone heeft Apple-processor

Een prototype van de volgende iPhone bevat een Apple-processor, blijkt uit foto's van een Vietnamees forum. Er gingen al enige tijd geruchten dat Apple de A4-processor van de iPad ook in de volgende generatie iPhones zou gebruiken.

De foto's staan in een forumtopic van het Vietnamese forum Diendanapple via de eveneens Vietnamese site Taoviet. Naast het Apple-logo zijn op de foto's ook diverse nummers op de processor te zien. Die komen deels overeen met de cijfercombinaties die op de A4-processor in de iPad staan.

Het gerucht gaat al langer dat Apple zijn volgende iPhone, waarvan de naam waarschijnlijk iPhone HD wordt, gaat uitrusten met de eigen A4-processor. De A4 heeft een Cortex A8-core met een kloksnelheid van 1GHz. Daarnaast is de A4 uitgerust met een PowerVR SGX-gpu om de grafische prestaties op te krikken. De A4 zou gerelateerd zijn aan de Samsung Hummingbird S5PC110, de processor die in de Android-smartphone Galaxy S zit. Daarom zou Apple de maker van die chip, Intrinsity, hebben overgenomen.

De volgende iPhone dook al eerder op, toen een Apple-medewerker die in een bar vlakbij Apples hoofdkantoor in Cupertino verloor. Gadgetblog Gizmodo kocht het prototype en publiceerde een preview. Apple deed daarop aangifte, waarna de politie een onderzoek naar de zaak startte. De volgende iPhone zou een scherm hebben met een resolutie van 960x640 pixels. Daarnaast zou een microsim in plaats van een simkaart zijn vereist. Ook zijn er grote verschillen in design ten opzichte van de huidige iPhone, de 3GS.

Teardown iPhone HD Teardown iPhone HD Apple A4 (teardown)

Door

Redacteur mobile

128 Linkedin Google+

Reacties (128)

Wijzig sortering
Filmpje van die mannen hun vangst:

http://www.youtube.com/wa...4&feature=player_embedded

De bronsite is ondertussen plat of uit de lucht gehaald. Er zijn mensen die nog andere foto's gecached hebben:

http://forums.macrumors.c...hread.php?t=914881&page=2

Op die foto is te zien dat de sim en het sim-slot niet overeenkomen.

Op zijn minst moeten we ons toch afvragen of het niet allemaal fake is. Ze kunnen net zo goed de part nummertjes gekopiŽerd hebben van de iPad iFixit teardown.
8086->pentium->core2duo/quad of arm 6->7->8 zelfde architectuur dus software zal ok zijn.
grafische chip met de juiste driver doet zowel amd als Nvidea hetzelfde +-. Op zo'n kleine scherm zal upscaling van oude software wel niet zo zichtbaar zijn.
Wat is belangrijk voor de gebruiker
a) prijs
b) interface
c) batterij
d) software
e) hardware snelheid
wat wil de normale gebruiker a-e in die of vergelijk bare volgorde, wat wil een tweaker
a-e, plus f-... alles max voor min prijs met de meeste vrijheid om te tweaken.
Apple dus ARM processor betekent dat er een android versie voor kan worden ontwikkeld, leuk als je net als op een mac ook windows kan draaien, voor alle vrijheid.
Dus waarschijnlijk word software van de Iphone 3g niet compatible met het nieuwe model?
Zouden de appeltjes zich daarmee niet gruwelijk in de schil snijden?
Overgaan naar een andere processor hoeft bijna nooit te betekeken dat software niet meer werkt.

Een quadcore AMD athlon kan dezelfde software draaien als een Intel P1 300Mhz.

Pas als je volstrekt andere instructiesets hebt op processors X en Y (Alpha, Itanium( IA-32/64), G5, X64 etc) zal de software niet direct werken zonder aanpassingen.

Het spreekt voor zich dat Apple zich zo'n grote migratie nooit op de hals zou halen als dit niet absoluut noodzakelijk zou zijn (wat het dus niet is).

[Reactie gewijzigd door procyon op 12 mei 2010 14:50]

Ik denk dat hij doelt op een afwijkend scherm resolutie
muah, onze iphone apps draaien anders gewoon op de iPad zonder aanpassingen, terwijl de iPad een andere resolutie heeft ;)
Dat is wel zo, maar er is weinig moeite gedaan om de verschillen in resolutie goed om te zetten wanneer iphone apps op een ipad gedraaid worden.
Dat is wel zo, maar er is weinig moeite gedaan om de verschillen in resolutie goed om te zetten wanneer iphone apps op een ipad gedraaid worden.
De huidige iPhone heeft een 480x320 pixel schermlay-out. Een verviervoudiging van pixels door de resolutie te verdubbelen naar 960x640 pixels verandert dus weinig. De content wordt gewoon dubbel zo groot gerenderd, en vervolgens op meer DPI precies net zo groot weergegeven.

De meeste lay-out elementen (die niet gewoon automatisch uit de code worden gerenderd) zijn PNG's. Vermoedelijk zal Apple in de OS-versie voor de nieuwe iPhone grotere PNG's in het firmwarepakketten stoppen (voor verschillende iPhone modellen zijn verschillende .ISPW bestanden). Alleen van developers vraagt het voor losse elementen misschien iets meer werk. (De Deelopers Kit kan hiervan het meeste opvangen, wanneer ontwikkelaars gebruik maken van de standaard lay-out elementen) Hoewel zij hun applicaties ook met grotere afbeeldingen kunnen updaten, die vervolgens op oude modellen verkleind worden gerenderd.

Afijn. Los van wat technische dingetjes is het te overzien. De schermgrootte verandert bijna niet, dus de applicaties voor oude en nieuwe modellen zullen op dezelfde manier worden ontworpen. Nog steeds een stuk gemakkelijker dan applicaties ontwerpen voor een platform wat op meerdere toestellen wordt gebruikt waarvan de schermen enorm kunnen verschillen.

Voor wat niet wordt verandert is er dus sprake van 'pixel doubling'. Niet heel charmant. Echter zie je het vrijwel niet: de huidige iPhone heeft 163dpi (tegenover 72-100 op de meeste computerschermen). De nieuwe dus 320dpi. Dat is 1 pixel per 0,078mm (78 micron). Je moet de iPhone letterlijk tegen je oog houden om zo scherp te kunnen zien dat je daarin onscherpte kan bespeuren!

[Reactie gewijzigd door t-h op 12 mei 2010 15:57]

Echter zie je het vrijwel niet: de huidige iPhone heeft 163dpi (tegenover 72-100 op de meeste computerschermen).
Die moet je natuurlijk met andere smartphones vergelijken (die rond de 200 tot 280 zitten meestal), een computerscherm staat veel verder en is veel groter. Verder duidelijk verhaal :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 mei 2010 16:03]

Zo wint de Iphone met gemak idd.
En je kunt de app wel vergroten, maar als de textures en plaatjes niet voor zon grote zijn gemaakt word het lelijk. Maakt niet uit hoe scherp je scherm is.
de verhouding van het schermpje blijft exact hetzelfde...
@TIGER79,

Iphone apps draaien wel op de ipad, maar ipad apps en nieuwe Iphone HD/4G apps niet op de 3G(S).
Krijg je ook een soort van fragmentatie. Maar dit is geen echt groot probleem. Heel af en toe baal je dat een app niet op jou mobieltje kan.
Maar fragmentatie is de gewoonste zaak in de wereld. Bij Mac PC's Windows PC's en OSX mobile en android. Overal.
Op ten duur moet je toch vooruit dan blijven haken op oude hardware/software.

btw. wel lekkere resolutie. Jammer dat er geen grotere maat scherm in zit.
En een goede Cortex A8 Soc. Hardware matig helemaal toppie. Jammer dat ik geen fan ben van OSX mobile.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 12 mei 2010 19:01]

om nog maar niet te spreken over het feit dat Apple 2 OS X releases volledig op 2 verschillende architecturen laat draaien!
Tiger en Leopard draaien op PPC en X86.
en 32bit en 64bit
en meerdere verschillende PPC architecturen :)

(en ja, de universal binaries hadden inderdaad voor al die seperate architecturen apparte binaries aan boord)
Over gaan naar een andere processor?

Het blijft een ARM processor. ARM zelf bakt al lang geen processors meer. ARM is net als AMD een processor ontwerper en vooral een grote patentfabriek. Ze maken ontwerpen en andere bedrijven kunnen dan die ontwerpen verder aanpassen aan hun eigen behoefte en ze (laten) bakken. bedrijven betalen licenties aan ARM voor de ontwerpen afhangend van het gekozen basisontwerp en het aantal stuks.

De Apple processor is gewoon een ARM-processor . Apple heeft een bedrijfje op gekocht dat innovatieve toepassingen maakte op basis van ARM-processoren. Apple wil natuurlijk krachtige maar vooral zuinig processoren die toegespitst zijn op de functies waarvoor zij ze gebruiken in combinatie met andere chips voor speciale taken. Dan krijg je een betere match dan een zuinige maar veel generiekere Intel processor, die ook in een netbook terecht kan komen.

Omdat Apple nu het bedrijf heeft opgekocht die ARM processoren ontwierp noemen we het ineens Apple processors. Voor mij blijven het gewoon ARM processoren.

[Reactie gewijzigd door degener op 12 mei 2010 23:26]

Omdat Apple nu het bedrijf heeft opgekocht die ARM processoren ontwierp noemen we het ineens Apple processors. Voor mij blijven het gewoon ARM processoren.
We noemen het toch ook de Qualcomm Snapdragon? De CPU krijgt het naam van z'n eigenaar. De architectuur is natuurlijk gewoon ARM.
oftoppic:

denk eerder aan een P2 300Mhz ;)
denk het wel, want de resolutie is 4x het huidige, dus je kan gewoon 2x2 pixels gebruiken als een.

Edit: natuurlijk zal het mooier zijn als het inderdaad gerenderd wordt, maar als tussenoplossing niet heel raar om gebruik te makne van dubbele pixels.

[Reactie gewijzigd door swartzkip op 12 mei 2010 15:13]

Het zijn geen bmp'tjes he, alles wordt gewoon op hogere resolutie gerenderd.
De meeste graphics in iPhone apps zijn PNG's, dus die zullen helaas niet op een hogere resolutie gerenderd kunnen worden. Ik ben daarom ook heel benieuwd wat Apple gaat doen als ze eventueel overgaan op een hogere resolutie. Het wordt als developer wel lastig om 3 apparaten te ondersteunen (iPhone oud, iPhone nieuw en iPad)...
Pixel doubling, *yuck* :). Ik neem aan dat de meeste apps (Op de spelletjes na uiteraard) ook gewoon dynamic dimensions ondersteunen, net als de iPad.
Dan krijg je ontzettend kleine knoppen als de resolutie 4x zo groot wordt op een evengroot scherm.
Uhm nee hoor, de resolutie is 4x zo groot (dus icoontjes e.d. worden normaal gesproken 4x kleiner weergegeven), maar diezelfde icoontjes, en alles wat op het scherm te zien is wordt ook 4x uitvergroot (2x in beide richtingen).
Alles wordt nu 2x zo scherp. Maar hier heb je toch in de UI toch eigenlijk helemaal niks aan omdat het scherm niet groter is? Dan blijven de app icons even groot...
Het enige nut wat ik me kan bedenken is bij films en internet en misschien iets meer detail bij games.
Je moet eens surfen op een Motorola Droid.

De extra resolutie maakt dat je de nytimes.com website kan lezen terwijl je helemaal uitgezoomd bent. Op een huidige iPhone kan je dat niet.

De nieuwe iPhone zal een DPI hebben die gelijkaardig is aan de eerste laser printers.
Maar is het met zo'n hoge DPI nog wel te lezen? Lijkt me niet.
Als alles dezelfde fysieke grootte heeft is het een stuk beter te lezen. 8)7
Nog niet dus, daar wordt het aangezet middels een jailbreak.
Wat maakt pixel doubling nou uit? Je zult het amper zien omdat het scherm even groot blijft (of iets kleiner zelfs).
Ik denk dat Apple er wel voor zorgt dat het wel werkt, het zou dom zijn om het argument van het aantal applicaties te verliezen.
iPhone applicaties werken toch ook gewoon op de iPad? Waarom zou het dan per se incompatibel zijn?

Spuit elf :P

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 12 mei 2010 14:15]

Natuurlijk wel. De A4 zit ook in de iPad.
Waarschijnlijk werkt het wťl. De iPad heeft ook diezelfde Apple A4 processor, en kan ook iPhone Apps draaien.
Dat lijkt me er weinig mee te maken hebben, het is en blijft ARM, hoewel er intern vast wel iets gebeuren moet om het OS hier op te kunnen draaien...

Spuit 14 :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 mei 2010 14:17]

Onzin; in de iPhone 3G zat al een compleet andere SoC dan in de originele iPhone, en alsnog werken in principe alle apps geschreven voor het iPhone platform al vanaf de originele iPhone.(op wat games na dan die toch ťcht de betere GPU in de 3G nodig hebben), alle iPhones draaien immers op basis van een op de ARM instructieset gebaseerde CPU en maken ook gebruik van hetzelfde OS en dezelfde libraries (alhoewel in de originele iPhone bijvoorbeeld zaken als GPS ondersteuning zijn uitgeschakeld, omdat de benodigde onderdelen voor deze features hardwarematig niet aanwezig zijn).

Deze iPhone zal dus voornamelijk wat sneller zijn dan z'n voorgangers en voorzien zijn van wat meer toeters en bellen zoals een camera aan de voorkant; er zullen dus wel wat apps uitkomen die specifiek voor iPhone HD en latere generaties geschreven zijn vanwege deze nieuwe features, maar bestaande apps zullen gewoon blijven werken (en als bonus beter performen)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 12 mei 2010 14:25]

Hoezo niet? De software van de iPhone draait toch grotendeels ook op de iPad die ook een A4 cpu heeft...
Een ontwikkelaar van spelletjes moet dus straks 4 applicaties maken??

- iPhone 2 / 3G / iPod Touch (traag)
- iPhone 3GS (sneller, maar nog lage reso)
- iPhone 4th (snelst, hogere reso)
- iPad (snelst, hoogst reso)

Dan krijgen ze dus net zo'n bende als bij de PC. Sommige mensen hebben een snelle processor en snelle GPU, terwijl anderen nog een oude computer hebben waardoor 3D spelletjes weer niet lekker draaien op 'oudere' platformen. Lijkt me lastig voor developers. Maar ze kunnen nu wel (net als met de iPad) opnieuw cashen. Door een game opnieuw uit te brengen maar dan met betere graphics voor de iPhone 4, bv: Race+ (better graphics for iPhone 4).

Maar ja nog altijd minder erg dan de versplintering in Android :p
Maar het hele wallaha van 1 device van Apple wat het gemakkelijk zou maken voor developers (iedereen gebruikt dezelfde hardware) gaat zo dus niet meer op.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 12 mei 2010 14:21]

ik denk dat ze de iphone 2g langzaam gaan laten vallen, die wordt dadelijk echt te traag voor de nieuwe applicaties lijkt me

verder wil ik de snelheids verbetering tov de 3gs nog wel eens zien,

betreft de reso lijkt mij niet zo'n probleem
Denk dat die verbetering vies tegen valt als je naar de hardware kijkt, de oude CPU was dan maar 600Mhz maar per clock volgens mij wel sneller... (maar ik heb geen idee hoe die A4 tegenover een snapdragon staat op 1Ghz)

http://www.anandtech.com/...oc-faster-than-snapdragon hier wordt wel het 1 en ander duidelijk maar helaas speelt hier natuurlijk ook het OS mee en andere factoren zoals wifi-snelheid enz... Waardoor de resultaten ook niet exact vergeleken kunnen worden (om de rouwe kracht van een CPU te meten!)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 mei 2010 14:56]

Een tijd terug heeft anandtech wat tests gedaan met de A4 uit de iPad.

http://www.anandtech.com/...oc-faster-than-snapdragon
lol was hem aan het lezen (zonder jouw reply gezien te hebben) en daarna dus toegevoegd, en nu zie ik je reply ;)

Zoals ik al zeg hier wordt absoluut niet de snelheid van de CPU's 1:1 gemeten! Maar het zegt wel wat natuurlijk!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 mei 2010 14:58]

Met de aankomende Froyo update kunnen de verschillen ook nog wel eens kleiner worden. Ligt er maar net aan wat de effecten zijn, maar dan merk je wel hoeveel verschil het OS kan maken.
Het gaat dan ook niet om de rouwe 'kracht' van een CPU maar hoe snel het geheel aanvoelt. Iets werkt fijner op 800mhz als dat sneller aanvoelt dan iets op 1ghz. Voor zo ver je mhzjes al direct kan vergelijken.

Daarnaast, jammer dat je doet alsof dat tweede stuk er altijd al stond, want dat heb je er bijgeplaatst sinds curimir er over begon, nu lijkt het alsof curimir exact dezelfde link post als waar jij het over hebt, terwijl hij er mee kwam aandraven..

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 12 mei 2010 15:00]

En nee het gaat niet om rouwe kracht, zeg ik toch ook niet zeg alleen dat je daarmee die cpu nog niet kan vergelijken met de snapdragon zoals dat in het artikel wel wordt gedaan!~En die vergelijking kan je wel enkel op rauwe kracht doen (of met 2 dezeflde OSen ;)).

En jij doet nu net of ik lieg :) Ik heb ook gewoon op hem gereplyed waar ik zelf aan geef dat ik dat artikel aan het lezen was, en ja in de tussentijd kan er een extra reply staan inderdaad...

(anyway jij hebt waarschijnlijk hetzeflde, me 2de post niet gezien terwijl die wel eerder was gepost dan je reply alleen ik ga er niet om zeuren, ik geef het nu enkel aan omdat het dezelfde situatie is waar je over tegen mij loopt te zeuren!)

edit: @hieronder: No problemo, komt inderdaad soms beetje gek over en soms lijken dingen wat het niet zijn. :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 mei 2010 20:23]

Ik had inderdaad hem blijkbaar 2 minuten na die van jou geplaatst, en had die niet gezien door refresh, my bad en excuses :)
De 2G en 3G hebben dezelfde processor als ik het goed heb.

Je hebt nu al best wel wat apps in de appstore die niet zo lekker draaien op die oude iPhones en alleen echt lekker draaien op een 3GS. Dat is vaak wel te vinden in de comments.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 12 mei 2010 14:43]

Ten eerste MOET een ontwikkelaar helemaal niks. Ten tweede is het geen probleem om rekening te houden met resolutie en CPU, daar houdt een gemiddelde Mac app ontwikkelaar zich toch ook niet mee bezig?
Nee is ook niet z'n groot probleem, net als de fragmentatie bij Android ook geen probleem is ;)
Volgens mij is het grote probleem bij Android dat gebruikers onthouden worden van Firmware updates omdat providers hier te laks voor zijn. Anderzijds de fragmentatie bij Android natuurlijk niet te vergelijken met een iPhone die een hogere scherm resolutie krijgt. Vooralsnog weten we bovendien niet eens hoe de verhoogde resolutie van de 4G (als dit al blijkt te kloppen) benut gaat worden de Apple...
Er is geen probleem, laat staan een grote ;)

Ja er is fragmentatie maar als ontwikkelaar kan je net als jij aan geeft zelf kiezen, je MOET niks (je moet dus niet perse de laatste API van google gebruiken die alleen bij 2.1 werkt)...

De keuze die jij nu aan geeft voor de iphone is gelijk aan die keuze. Sterker nog straks heb je iPhones die wel en sommige die niet kunnen multitasking :) Moet je ook weer allemaal extra rekening mee houden...

Dus jij mag het zeggen, of beide platformen hebben het probleem of geen van beide ;)
Maakt mij weinig uit maar het is niet zo dat het ene probleemloos is en het andere niet want de situatie is gelijkwaardig.

edit: dat mag natuurlijk, ik vind het probleem op de iPhone groter... Android is ze probleem nu al aan het oplossen doormiddel van ander update-systeem, Apple creeert zojuist de problemen ;) Dus over een jaar is er bij Google geen probleem en Apple wel...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 mei 2010 15:44]

Al vind ik de situatie niet gelijkwaardig, maar je hebt een punt. Anderzijds, is en blijft de gebrekkige facilitatie van Android firmware updates een groter probleem...
Een probleem waar Google al druk mee bezig is (zo zeggen ze) om die fragmentatie op te lossen. Het is nog geen groot probleem, maar dat kan het wel worden. Dus hopelijk zijn ze er snel bij.
Bij de iPhone zie je hetzelfde gebeuren. En het is wel gewoon een normaal probleem bij dit soort producten. Ze krijgen nieuwe features en mogelijkheden, ook in de API's etc. En dan komt er een moment dat je als ontwikkelaar moet gaan kiezen welke toestellen je gaat ondersteunen. Net zoals Apple vast wel de afweging maakt welke onderdelen ze wel en niet gaan updaten op oudere iPhones.

Pas bij een oplossing ala Android, waarbij de verschillende systeem updates apart kunnen worden geÔnstalleerd, zal dit een minder groot probleem worden. Alhoewel je natuurlijk altijd tegen de fysieke beperkingen aan kunt lopen (geen ondersteuning voor bv proximity sensor op het ene toestel en het andere wel). Dan moet je als ontwikkelaar ook al een keuze gaan maken.

Maar ik ben het zeker met je eens, dat de huidige toestand van Android niet echt ideaal is. Zodra die systeem updates los worden geweekt van de fabrikanten en providers dan wordt de situatie echt veel beter..
Ik snap niet dat de opmerking nog niet is gemaakt maar:
De 2G kan geen OS4 draaien.

Er komen dus straks apps die verplicht OS 4 vereisen. Deze kun je dus niet draaien op een 2G. met andere woorden: Devvers hoeven geen rekening meer met de 2G te houden als ze een OS 4 app schrijven.

Het is in elke business zo. Kijk maar naar Windows 98. Niemand schrijft daar nog apps voor.

/edit... ik had een stukje door moeten lezen. Zie zPaz

[Reactie gewijzigd door dycell op 12 mei 2010 18:42]

De iPad is een compleet ander product, als je daar software voor wil schrijven is dat uiteraard anders dan voor een iPhone, want je hebt meer scherm en de GUI wordt dus anders. (ipv knoppen opblazen).

Voor de iPhone's e.d standaard applicaties hoef je echt geen 3x te schrijven voor die dingen, dat werkt overal wel op. Misschien dat 'cpu-intensieve' applicaties wat minder snel lopen op bijvoorbeelde de 3G. Maar het werkt wel.

Je gaat toch ook niet stellen dat ontwikkelaars voor Android 20 verschillende applicaties moeten maken omdat er ook zoveel verschillende toestellen zijn? En daar zijn de verschillen fysiek zelfs groter (wel, geen tobo e.d).

Daarnaast heb je wel dat de iPhone 2G al wat verouderd is ondertussen, die is zelfs gemaakt voordat de app-store uitkwam. De 3G is ook niet meer het snelste beestje mja.

Als de reso 'exact' 2x bijvoorbeeld en het scherm is even groot, zou Apple het wel zo kunnen maken dat de oude applicaties alsnog schermvullend draaien op de nieuwe iPhone, zonder al te veel kwaliteitsverlies.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 12 mei 2010 14:24]

De tijd dat een applicatie aan de processorsnelheid gelinkt was is sinds de 486 al voorbij, alsof Quake ook apart voor een 66, 100 en 133 MHz pentium is uitgebracht...
Misschien maken ze wel onderscheid tussen HD apps en gewone apps, waarvan de laatstgenoemde op alles draaien en de HD apps alleen op de nieuwe en toekomstige iPhones. .iPad apps lijken me vooralsnog sowieso redelijk losstaan van de iPhone apps, omdat het echt een ander apparaat betreft.
Een app moet wel heel zwaar zijn wil het niet op de iPhone 2/3G draaien. Dat geldt waarschijnlijk alleen voor games. Zeker aangezien deze telefoons geen multitasking hebben valt het wel mee.

Dan denk ik dat de developer in de App Store kan aangeven voor welke toestellen dit allemaal geschikt is. Dat kan in de Android Marketplace ook.
Nee, je hoeft geen 4 verschillende apps te maken. Als je naar het huidige aanbod kijkt zul je ook zien dat veel applicaties zowel voor de iPod Touch als iPhone als iPad geschikt zijn. Hebben ze 1 app gemaakt voor 3 devices. Het opsplitsen deden ze in het iPod Touch/iPhone tijdperk ook al omdat de iPod Touch geen GPS en geen 3G aan boord heeft. Dit voorkwam dat bepaalde dingen niet functioneerden. Voor de iPad heeft Apple de scheiding wat duidelijker gemaakt door een geheel andere app store voor in te richten. Wat je verder ziet is dat men in het commentaar van de app erbij vermelden voor welk device het geschikt is. Daar wil bij games nog wel eens staan dat je een 3GS nodig hebt en het op een 3G niet gaat werken.

Er is officieel al aangekondigd dat de ondersteuning voor de 2G stopt. Per iPhone OS 4 zul je het met iPhone 3G of hoger moeten doen.
Stukken minder lastig dan een applicatie proberen te ontwikkelen voor Android, Symbian, Maemo en Windows Mobile denk ik. Tenslotte hoef je eigenlijk met de resolutie niet echt rekening te houden (dat wordt wel door de software gedaan) en met de snellere CPU ook niet echt voor de meeste applicaties.
Dat slot op de 1e foto, links van die 2 blauwe stickers, ziet er uit als een slot voor een normaal formaat simkaart? Of is dat nog steeds voor een micro-sim? :*)
Een SIM kaart en een micro SIM kaart verschillen alleen in de hoeveelheid plastic, de chip en de contacten erop zijn identiek.

[Reactie gewijzigd door RoadRunner84 op 12 mei 2010 14:28]

Fout. Een MicroSIM heeft meerdere mogelijkheden als een normale SIM.
Nee hoor, RoadRunner84 heeft gelijk. De standaard die microSIMs introduceerde kwam ook met nieuwe SIM services. Maar die nieuwe standaard geldt voor beide formaten SIMs.
Als je dan toch iemand verbeterd, leg dan aub ook meteen uit waarom dat zo is :) Nu ben ik ook benieuwd namelijk.
"Features added in later releases
The specification that standardized the micro-SIM form factor continues to evolve. Some features introduced recently include:

a micro-SIM form factor
allow for multiple simultaneous applications accessing the card through logical channels;

introduce mutual authentication as a way to eliminate carrier spoofing by allowing the SIM card to authenticate the cell tower to which it is connecting;

add a new PIN protection with hierarchical PIN management with a universal PIN, an application PIN and a local PIN;

expand the phonebook storage of the SIM card with entries for email, second name, and groups.
"

Bron: Wikipedia

Micro-sim biedt dus inderdaad nieuwe functies. Vooral het feit dat meerdere programma's toegang kunnen hebben tot de info op de kaart lijkt mij een pluspunt. Ook de authenticatie van de cell-towers zou handig kunnen zijn met het oog op mobiele betalingen.

En, al laatste, (NightFox89). Let een beetje op je grammatica: meer mogelijkheden dan i.p.v meerdere mogelijkheden als.
(Als bij overeenkomst, dan bij een verschil)
dat is het slot voor de micro-sim (die zit aan de zijkant bij het prototype)
Ziet er volgens mij uit als een micro-sim..
Dat is dus micro-sim :) Het ziet er hetzelfde uit, alleen een stuk nutteloos plastic eromheen is eraf gesneden.

edit: ik ben traag! :+

[Reactie gewijzigd door harmageddon op 12 mei 2010 14:31]

Laatste foto is niet de A4 chip van de iPhone maar van de iPad
Ja duh, dat is om de kenmerken te vergelijken met de CPU in deze iPhone.
Duh? Waarom staat er dan in de alt-tekst 'Apple A4 teardown'?
Wat valt er nu niet te begrijpen dan... in het artikel staat "Er gingen al enige tijd geruchten dat Apple de A4-processor van de iPad ook in de volgende generatie iPhones zou gebruiken." Dit wordt nu mogelijk aangetoond door de CPU te vergelijken met de iPad CPU... die er dus bij staat in de foto's...
En dan is er nog steeds geen verwijzing zichtbaar voor de A4 chip
Foto is erg onduidelijk van de iPhone
Chip op 1e en 2e foto heeft veel meer tekst dan chip uit foto 3
Goed zichtbaar is het niet nee, maar het gaat er dus om dat de nummers gedeeltelijk overeenkomen die er wel op staan, that's all.
Omdat de proc zo heet (Apple A4).
Maar de eerste 2 foto's laten dus een teardown van een iPhone 4 zien, maar de 3rde foto is dus geen teardown, maar een foto van heel ander product?

Je zou de foto plaatsen als het daadwerkelijk de CPU zou zijn die in de Phone 4 zou zitten, dat werkt nu wel de indruk op. Maar het is dus geen bewijsfoto, maar een foto van een ipad.

Dan had de alt-tekst moeten zijn 'ipad A4 CPU ter vergelijking' en dus niet 'iphone teardown'.
Dat is het toch? Dat is de naam van de CPu die zowel in de iphone komt als in de ipad zit...
Ja dat klopt, ik was ook al in de veronderstelling dat het om de iPhone ging, maar plaatje is echt van de iPad...
Toch knap om te zien hoe kleiner die printplaat wordt met elke uitgave van de iPhone.
Als er dan meer accu in past is dat alleen maar fijn :)
Als er dan meer accu in past is dat alleen maar fijn :)
Nogal ja! En als ik 't zo eens vlug bekijk is deze accu al snel 2,5x groter dan die in de huidige iPhone.
Ik voel een rechtzaak aankomen.

Wel super dat de Iphone de zelfde reken kracht gaat krijgen als die van een Ipad.
Maar ja waarom een IPAD dan ? Formaat ? snelheid. No clue tbh.
Iemand hier op tweakers plaatste laatst:
An iPad is a bigger iPod Touch the way a tsunaml is a bigger wave.
En vond dat wel toepasselijk, ja het zou kunnen dat enkel het 'scherm' groter is, maar de beleving door een groter scherm en de toepasbaarheid kan veel verschillen dan enkel 'groter'.
Precies!

Zelfde als een zwembad is een grotere badkuip. :)

Het is zeker weten een andere beleving.

[Reactie gewijzigd door ChriX op 12 mei 2010 15:09]

Maar in een zwembad kun je zwemmen en in een badkuip niet. Net zoals je door de grootte van het iPad display andere dingen kunt doen als met het kleine iPhone display.
Daar doelde ik op. :)
Een badkuip past wel een stuk beter in de badkamer, daarom is de markt voor badkuipen veel groter dan die voor zwembaden.
De nieuwe Iphone 4G/HD!
Bij de ontwikkeling hebben ze gewoon een iPad gepakt en kleiner gemaakt.. ( de ironie hehe )
iPhone 3G software is toch ook compatible met de iPad (voor zover ik weet)? Dan zal het hier ook compatible zijn.
In deze Tweakblog staat er ook een hands-on filmpje van wat de nieuwe iPhone zou zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*