Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Samsung staat op het punt om twee nieuwe smartphones uit te brengen in Nederland. De Wave is de eerste telefoon op basis van Samsungs eigen platform Bada, terwijl de Galaxy S de eerste high-end Android-toestel is van Samsung.

Beide toestellen draaien op Samsungs eigen Hummingbird-processor, een 1GHz-cpu met PowerVR SGX530-gpu aan boord. De Hummingbird heeft een Cortex A8-core en behoort in theorie tot de snelste processors op de huidige telecommarkt.

De nieuwe smartphones beschikken bovendien over schermen van een nieuw type, dat Samsung Super Amoled noemt. Super Amoled lijkt op amoled, maar de Koreaanse fabrikant heeft de touchtechniek ingebouwd op het display zelf. Daardoor is een laag minder nodig in het scherm, waardoor kleuren helderder overkomen. Bovendien zou Super Amoled zuiniger omspringen met accucapaciteit.

De Wave, die dit weekeinde in de fysieke verkoop zou gaan, is het eerste toestel met Bada, Samsungs eigen smartphoneplatform. De Wave heeft een 3,3" capacitief touchscreen met een resolutie van 800x480 pixels en heeft, net als vrijwel alle nieuwe smartphones, een 3,5mm-jack voor headsets en microusb-aansluiting om te laden. De Wave heeft een 5-megapixelcamera en kan video's opnemen in 720p-kwaliteit.

De Galaxy S draait op Android 2.1 met Samsungs eigen TouchWiz-interface eroverheen. De nieuwe smartphone heeft een 4"-touchscreen dat 800x480 beeldpunten kan weergeven. Daarnaast beschikt het toestel over veel dezelfde specificaties als de Wave. De Galaxy S is nog niet in de verkoop gegaan in Nederland, maar dat zou in juni moeten gaan gebeuren.

Samsung S8500 Wave Samsung S8500 Wave Samsung S8500 WaveSamsung Galaxy S Samsung Galaxy S Samsung Galaxy S

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

"Beide toestellen draaien op Samsungs eigen Hummingbird-processor, een 1GHz-cpu met PowerVR SGX530-gpu aan boord."
Correctie, 't is een SGX540, deze is vele malen krachtiger dan de SGX530 die zich bevind in het OMAP3 platform, en ook krachtiger dan de Adreno 200 in het QSD8x50 (Snapdragon) platform en SGX535 in de iPhone 3GS SoC.
http://www.engadget.com/2...lygon-power-of-snapdrago/
Heb er net 1 gehad, hier een korte impressie van de Wave : Link

De Wave is ondertussen terug naar de winkel i.v.m. niet bevallen. Was mijn 1e smartphone, had er meer van verwacht. Is natuurlijk zeer persoonlijk of hij bevalt of niet. Wacht wel even tot die 250 Euro is en de software / apps wat meer volwassen zijn. Tot die tijd gaat mijn middeleeuwse klapsamsung nog wel even mee.

Het Super Amoled scherm en de snelheid maken hem wel uniek dat dan weer wel.

[Reactie gewijzigd door HaseMike op 29 mei 2010 18:58]

De titel van dit bericht is

"Samsung brengt nieuwe 1GHz smartphones uit",

daar zijn er al tig van. "De Wave, die dit weekeinde in de fysieke verkoop zou gaan, is het eerste toestel met Bada, Samsungs eigen smartphoneplatform."

Is het misschien niet beter om "Samsung brengt eerste toestel met Bada uit" te gebruiken?

Of is CPU ondertussen het enige wat echt significant is en is het zover dat net zoals bij PC's de hardware specs zijn waar mensen zich op blind staren i.p.v. mogelijkheden en gebruiksgemak?
Goed lezen blijft tegenwoordig nog steeds een kunst.

Het gaat hier om 1GHz Cortex A8-cores, waarvan nog geen enkele andere fabrikant een telefoon heeft uitgebracht met deze proc op deze snelheid. De bekendste en voorheen snelste waren de Motorola Milestone (Cortex A8 op 550 MHz) en de iPhone 3GS (Cortex A8 op 600 MHz), maar die zullen het onderspit gaan delven tegen deze twee Samsungs.

Dat er al andere 1 GHz gsm's uit zijn (Nexus One, Desire, Experia X10 etc.) klopt, maar dat zijn Snapdragon procs die niet 1-op-1 hetzelfde vergelijkbaar zijn met de procs die Samsung gebruikt. De titel is niet zomaar uit de lucht geplukt.
Ik zeg niet dat de titel onjuist is, maar een HTC HD2 heeft ook snellere CPU / betere specs als die van een iPhone/gemiddelde Android phone maar toch stelt de HD2 niet veel voor als smartphone doordat het gewoon gehandicapt door het OS. Waar ik op doel is dat deze telefoon zich kan onderscheiden met het nieuwe OS wat mij belangrijker lijkt dan een een iets hoger geklokte A8.
"toch stelt de HD2 niet veel voor als smartphone "
Eh, discussie anno 2009, op je HD2 kun je hi-rez film, internet, GPS en alles doen danzij de hoge en betere specs dan de Iphone, de handicap ligt 'm in de apps ondersteuning (in hoeverre dat van de gebruiker belang is) Niet iedereen heeft honderden apps nodig. Het ding is trouwens redelijk stabiel en mooi dankzij HTC sense. Nou pas komen er 1 GHz phones terwijl de HD2 al vorige mee uitgerust was.
Waar zit het grote prijsverschil tussen de twee??
Ja dat vraag ik mij ook af het zal vast met het scherm te maken hebben en vooral het feit dat op de duurdere versie android draait. Tevens vraag ik me af wat het voordeel is van zo'n snelle processor in samsungs eigen os. Aangezien je daar zeer waarschijnlijk alleen java op kunt draaien is het nut beperkt lijkt mij..
Samsungs eigen OS 'Bada' is linux heb ik van bronnen gehoord. dus dan maakt die snelheid toch wel uit.

Klopt dus ook.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Bada_%28operating_system%29

[Reactie gewijzigd door sn33ky op 29 mei 2010 18:08]

Vooral het scherm is het verschil, kijkend naar de hardware.
Daarnaast wil SamSung Bada heel hard pushen, dat zal ook iets schelen in de prijs.
Jammer dat je geen Android op de Wave kan zetten. Stuk mooier toestel ook. Maar het is idd een gigantisch prijsverschil.
Zonde dat die Galaxy geen led flitser heeft....
boeiend.. mobiele telefoons staan er zowiezo niet om bekend geweldige foto's te maken MET flitser... dus voor mij geen gemis; ik bestel 'em hoe dan ook!! :)

Samsung Galaxy S FTW!

[Reactie gewijzigd door cappie op 29 mei 2010 17:58]

Het kan anders aardig handig zijn om een zaklamp in je telefoon te hebben. Een van de weinige puten waarop ik mijn oude SE's mis.
Het kan anders aardig handig zijn om een zaklamp in je telefoon te hebben. Een van de weinige puten waarop ik mijn oude SE's mis.
offtopic:
Kan ook met apps die het scherm op full brightness zetten
http://www.1800pocketpc.c...n-for-windows-mobile.html
witte achtergrond + superamoled scherm schijnt wonderen te doen :)
boeiend.. mobiele telefoons staan er zowiezo niet om bekend geweldige foto's te maken MET flitser...
Doorgaans ook zonder niet. En BADA. Samsung heeft er grote plannen mee.
Our aim is to continue to release successful models. Over 220,000,000 customers bought Samsung handsets in 2009. Over 40,000,000 customers bought Samsung touch phones last year. Samsung bada will rapidly be adopted by such customers this year.
http://www.bada.com/whatisbada/
Of er nog plaats voor is, tussen dat wat er al is mag je je afvragen :? Maar ze moeten een kans krijgen.Ondanks de brakke en onlogische GUI's.Ik ben benieuwd.
Voorlopig hou ik me maar vast aan Android ;)

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 30 mei 2010 00:31]

Heb je de camera's van de mobieltje 4 a 5 jaar terug al eens gezien? Je moest bij wijze van spreken blij zijn als je je gezicht kon herkennen. (de mainstream mobieltjes althans) Nee, van mij mogen ze doorgaan met het verbeteren van de kwaliteit, want dan heb ik over een niet al te lange tijd geen aparte fotocamera meer nodig.
nee dan laat je de flitser weg want dat maakt het beter 8)7
Je kan ook de vraag stellen hoeveel mensen met een fotocamera rondlopen en hoeveel mensen met een telefoon met camera. Ik denk dat de laatst groep het grootst is.

Hoe vaak komt het niet voor dat er een feestje is en mensen geen camera bij zich hebben (vergeten mee te nemen) maar wel een telefoon met camera. Dan baal je helemaal als door het gemis van een flitser je 's-avonds alsnog geen foto's kan maken.

Nu hoeft een flitser niet altijd nodig te zijn. Mijn oude Palm Treo 650 kon zelfs bij kaarslicht nog foto's maken, terwijl mijn HTC Hero dan helemaal op zwart staat.

Dus hopelijk heeft de Samsung een camera die bij weinig licht alsnog foto's kan maken. Anders is het afwezig zijn van een flitser een groot gemis en nadelig kan zijn voor de verkoop.

[Reactie gewijzigd door Eric167 op 31 mei 2010 11:26]

De homescreen van de Galaxy S ziet er wel erg strak uit. Moet bekennen dat ik het er beter uit vindt zien dan HTC Sense voor Android. Maar die prijs is echt gigantisch. Zou ik toch wel 10 keer nadenken voor ik de Galaxy kocht i.p.v. de HTC Desire.
Ik moet juist bekennen dat ik hem veel lelijker vind dan de HTC Sense interface...Zoals het weer weergegeven wordt, is gewoon 10x mooier op de HTC Sense van de Desire, en niet zo een lelijk wolkje met lelijke sneeuwvlokjes...

Maar smaken verschillen, zullen we maar zeggen. ;)

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 30 mei 2010 02:18]

Ook de mobile telefoon moet blijkbaar steeds sneller, 1 GHz 10 jaar geleden hadden we Pc's met die snelheid. Er bestaan zelfs al P2P programma waarmee je muziek en films kunt downloaden.

Er bestaan nog van die mensen die een mobile telefoon hebben om mee te bellen.

Ik heb een smart phone maar moet er niet aan denken om op dat klein kut schermpje van 8 cm films te gaan kijken, als ik er aan denk krijg ik al koppijn.

Alles heeft zijn doel in het leven.

Smart phones met 1GHz processor vind ik dan ook belachelijk. Het zal dan ook wel een hoog stroomverbruik hebben. Bij intensief gebruik hoge processor belasting zal hij aan het infuus moet blijven hangen.

Nee maak dan apparaten met een groter scherm, oprolbare schermen heeft de toekomst.

Rare ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 29 mei 2010 18:34]

Die mensen kunnen ook gerust hun mobile telefoon houden. Dat zal ook zeker zo zijn als ze nu al niet veel gebruik maken van een computer.

Maar de recente ontwikkeling laat zien dat telefoons complete computers worden. Je kan je er lang tegen verzetten, maar uiteindelijk ontkom je er niet aan. Wil je het zelf niet, dan krijg je ze straks wel via je werk door je strot gedouwd. Je kan daar maar beter op voorlopen toch?

Ik heb trouwens geen smartphone, maar je ziet computerfabriekanten als gekken op deze techniek afduiken. Begrijpelijk, hun marketing afdelingen zeggen allemaal hetzelfde, de smartphone gaat steeds meer takan van de PC overnemen op een gebruiksvriendelijke manier en wordt daarmee steeds populairder.

En een klein scherm? Er zijn er al met hdmi output, dus maak je maar niet druk. Straks render je een tekening met je qaud core mobieltje. Een oprolbaar scherm moet ik nog zien gebeuren :S Ik zie het mobieltje eerder worden opgeladen met oprolbare zonnepaneeltjes.

Just a matter of time...

[Reactie gewijzigd door Causing op 29 mei 2010 22:42]

Helemaal geen rare ontwikkeling. Vind jij de huidige telefoons snel genoeg dan?
Dus jij hebt liever een langzame telefoon dan een snelle.. Zou erg gek zijn als de telefoons steeds langzamer worden. De schermen worden ook groter, kijk maar naar deze Galaxy S en de HTC HD2. Veel groter worden ze ook niet, omdat het dan niet meer op zakformaat is.
@ HaseMike: jammer dat het toestel alsnog niet beviel. Ik hoop dat je snel een waardige opvolger van je huidige toestel kunt vinden.

Toestel bij T-mobile besteld, maar er was iets mis met de prijs. Online is het gratis en in de winkel is hij 170 euro met mijn abonnement verlenging.
Ik kon hem vandaag al ophalen ipv over 1 week dus dat zou een flinke meevaller zijn geweest. :)
De 1ghz cpu is klaar voor de toekomst, dat Bada als os erop staat is voor mij juist een leuke uitdaging. Ik hoop dat mensen, met name ontwikkelaars, Bada een kans geven. Gelukkig is het opensource ;)
Thx Kiswum ! Ben benieuwd hoe de Wave jou bevalt. De hardware van de wave is geweldig goed, maar de software laat m.i. nog te wensen over. Afhankelijk van hoe je de kansen van Bada inschat kan je rustig nu toegrijpen.

Mijn 2 grootste kritiekpunten : De internet browser, en het gemis aan Apps van kwaliteit. Beiden zijn slechts een kwestie van tijd hoop ik. Als alles op orde is koop ik hem zekers terug, want snelheid en scherm zijn top.

Waar het mij om gaat is dat ik 1 mobile device wil hebben, dus de Wave moet in principe mijn phone, ipod en snapshot camera vervangen. Het 1e en het laatste gaat dus hopelijk een kwestie van tijd !

Veel plezier met je Wave en ik blijf het volgen wat er met bada gebeurt.
Ik ben benieuwd wat Bada gaat doen. Samsung staat bekend om zijn brakke en onlogische interface. Hopelijk hebben ze dit kunnen verbeteren! Ik ga op zoek naar reviews in ieder geval!
Ach... fluister nog eens "Croix" in het oor van een Samsung marketing director en ˇf hij krijgt het schaamrood op de kaken ˇf hij verslikt zich plotseling in z'n tong, schat ik zo in. Eens maar nooit weer, wat mij betreft.
Wordt tijd dat de telefoonfabricanten zich gaan zien als hardwareleverancier.
Begin gek te worden van al die verschillende os'en.

Men vergelijkt de smart phones met pc's van tien jaar geleden, maar toen hadden we hardware die op een bepaald aantal os'en ondersteuning had.

Alhoewel ik symbian draai op mijn gsm verwelkom ik een andere standaard.
Die t*r*ng zooi wat het nu is heeft geen toekomst.

Please choose a winner.

Jah sorry hoor dat bada kan mijn rug op alhoewel ik het helemaal niet ken.