Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Samsung heeft de opvolger van zijn in mei uitgebrachte smartphone Wave gepresenteerd. De Wave II S8530 heeft een groter scherm dan zijn voorganger en beschikt over een nieuwe schermtechniek, een variant op de traditionele lcd.

Samsung noemt de techniek Super Clear LCD. De techniek zou alle voordelen bieden die Super Amoled ook biedt, zoals minder spiegeling, waardoor het scherm beter afleesbaar is in direct zonlicht. Het scherm heeft een diagonaal van 3,7", een slag groter dan de 3,3" van de eerste Wave.

Er gaan al maanden geruchten dat Samsung te weinig amoled-panelen kan maken voor alle toestellen die met de schermtechniek worden uitgerust. HTC moest voor zijn Android-smartphone Desire al een nieuwe versie uitbrengen met Sony-schermen in plaats van die van Samsung.

Daarnaast ging vorige week het gerucht dat de Koreaanse fabrikant zou stoppen met de productie van de originele Wave en de Android-smartphone Galaxy S, die beide met Super Amoled zijn uitgerust. Samsung ontkende dat echter stellig. "Weliswaar is de vraag groter dan het aanbod, maar er is geen sprake van een productiestop", aldus Samsung-woordvoerder Maurice Ouderland tegen Tweakers.net.

De overige specificaties van de Wave II komen overeen met die van de eerste Wave; zo wordt het toestel aangedreven door een S5PC110, de processor die Samsung ontwikkelde als Hummingbird. Deze cpu met Cortex A8-core draait op een kloksnelheid van 1GHz. Het toestel beschikt over de draadloze-verbindingsmogelijkheden gsm, gprs, umts, hsdpa, gps, bluetooth 3.0 en wifi via de standaarden 802.11b/g/n.

Er is een 5-megapixelcamera aanwezig die video's kan maken met 720p-resolutie op 30fps. In plaats van Swype, onscreen-toetsenbordsoftware waarin Samsung heeft geïnvesteerd en die op de Galaxy S is voorgeïnstalleerd, is T9 Trace meegeleverd. T9 Trace is de Swype-concurrent van Nuance, de eigenaar van het traditionele T9, dat snelle tekstinvoer op numerieke toetsenborden van telefoons mogelijk maakt.

De Wave II draait op Bada, het eigen smartphoneplatform van Samsung. Bada stond eerder op de Wave, Wave 2, Wave 2 Pro en Wave 723. Het is onduidelijk hoe Samsung de Wave 2 en Wave II in de winkel gaat onderscheiden; beide toestellen hebben verschillende specs, prijzen en typenummers. De Wave II S8530 gaat in Duitsland in november in de verkoop voor een adviesprijs van 429 euro. Dat is een kleine honderd euro meer dan de adviesprijs van de eerste Wave, die bij release voor rond de 330 euro werd verkocht.

Samsung Wave II S8530 Samsung Wave II S8530
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Waarom zijn bedrijven nog steeds zo koppig om vast te houden aan hun eigen OS...??
Serieus, Bada? Wanneer er Androud en Ios is? Move on samsung en stap volledig over op Android !!
Omdat iemand niet te afhankelijk wil zijn van 1 leverancier zoals Google? De machtsverhoudingen komen dan nogal op gespannen voet te staan, met 2 van zulke kolossen. Google is de gigant van deze eeuw, maar Samsung het grootste bedrijf ter wereld. Een soortement van handelsoorlog tussen de 2 is geen ideaal scenario, en dus zorgt men dat ze tot op zekere hoogte onafhankelijk blijven.
Puur voor eigen portomonee lijk me?

Android is open source en free to use voor iedereen. Alleen op een eigen OS zou je zelf nog winst op kunnen maken en zelf de touwtjes in handen hebben
Dat iets opensource is wil nog niet zeggen dat je er geen winst op mag maken. Open Source betekent alleen dat de broncode vrij toegankelijk moet zijn voor iedereen om in te kijken en aan te passen naar hartelust.

Er mag op een Open Source platform/OS best winst gemaakt worden hoor.
Misschien dat Samsung vertrouwen heeft in hun eigen bada. Mocht diet niet gaan verkopen zoals verwacht kunnen ze altijd hun handen nog aftrekken van Bada.

Maar het lijkt mij ook dat de ontwikkeling van bada een aardige zak centjes heeft gekost en dat wil je natuurlijk wel proberen terug te verdienen voordat je je os in de prullenbak gooit.
Diversiteit is niet erg en juist zeer welkom. Maar Bada blinkt nergens in uit. Het is een snel OS, maar voor de rest niets bijzonders. Mix van Android en iOS.

Nee ik wacht wel op WP7.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 5 oktober 2010 09:48]

Persoonlijk denk ik dat het voorkomen kannibalisme is, dat Samsung hiervoor heeft gekozen.

[Reactie gewijzigd door vinnixx op 7 oktober 2010 12:02]

Heel aparte beslissingen maakt Samsung. Bouwkwaliteit van Wave is top (metaal), maar dan zetten ze er Bada erop (wat volgens mij al een flop is).

Hun toptoestel, De Galaxy S, heeft dan wel Android maar de bouwkwaliteit is veel minder (plastic).

Ik had het niet erg gevonden als de Wave Android had. Dan was het in 1 klap 1 van de betere smartphones op de markt geweest.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 5 oktober 2010 09:47]

En waarom is plastic (kunststof) per definitie slechter dan metaal? Het enige waar ik me zorgen over maak is kannibalisme van hun eigen assortiment. Bada is niet zo slecht, hooguit heeft het minder apps dan Android en iOS, maar de workability is prima.
Plastic hoeft zeker niet slechter te zijn, maar dan moet het wel hoogwaardige plastic zijn (iphone) en niet het goedkope dat er nu op de GS zit. Het maakt de telefoon licht, maar het gevoel is cheap.

Als je een HTC legend in je handen hebt gehouden, dan weet je wat ik bedoel met het gevoel is beter.

Bada is zeker niet slecht. Het is juist heel erg snel. Maar zoals je het zelft zegt, gebrek aan Apps maakt het een flop. En het lijkt gewoon teveel op andere OS'en. Niets orgineels aan.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 5 oktober 2010 09:59]

maar dan moet het wel hoogwaardige plastic zijn (iphone)
Pardon? dat ben ik dus echt totaal niet met je eens, die backplate is te imho bros (althans bij de iPhone 3G) ik zelf had hem brosser gemaakt want dit relatief harde kunststof brokkelt wat snel af/weg/breekt (vooral onder en bovenin waar aansluitingen/speaker gaten zitten) bij misbruik doordat het slechter klappen op kan vangen.
Ik heb m'n 2 jaar oude iPhone 3G onlangs vervangen voor de iPhone 4, maar op m'n 3G kan ik geen haarscheurtjes of krassen vinden. En dat terwijl ik dat ding echt intensief heb gebruikt de afgelopen jaren.

Ik vraag me soms echt af wat mensen in hemelsnaam met hun telefoons uitvreten :)
"cheap" is subjectief

"gewicht" en "krasvastheid" zijn objectief

"alles is relatief, absoluut"
Als je een kraslot krasvast vindt is dat subjectief. Let op de context, neerlandicus!

[Reactie gewijzigd door einstein op 5 oktober 2010 11:43]

Plastic hoeft zeker niet slechter te zijn, maar dan moet het wel hoogwaardige plastic zijn (iphone) en niet het goedkope dat er nu op de GS zit. Het maakt de telefoon licht, maar het gevoel is cheap.
Owke naja als jij liever haarscheurtjes hebt moet je zelf weten...

Ik vind het echt bullshit om me telefoon als cheap ass af te schrijven 'omdat ie licht is'...
Zijn spaceshuttles nu ook cheap-ass omdat die zo licht mogelijk gemaakt worden met matrialen die lichter en tegelijk sterker zijn dan 'goedkope' matrialen?

edit: is een telefoon te zwaar is het niet goed, is ie te licht is het ook niet goed, naja blijkbaar MOETEN andere fabriakanten de iPhone exact namaken om 'perfect' te zijn volgens sommigen... Want die is natuurlijk niet te licht maar ook niet te zwaar 8)7

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 oktober 2010 10:10]

Volgens mij ben jij je toestel keuze met hand en tand aan het verdedigen. Mag, maar niet echt objectief in deze discussie.

Je trekt ook nog een verkeerde conclusie want de stelling was niet 'licht is cheap' maar 'goedkope kunststof is licht maar cheap'.
Over het algemeen wordt een metalen behuizing toegepast bij apparaten van hogere kwaliteit. Kijk maar naar audio apparatuur: cheap-ass versterkers hebben kunststof frontjes, in het hogere segment gebruikt men zonder uitzondering hoogwaardiger materialen zoals aluminium.
Hetzelfde gaat op in (smart)phone markt.

Je trekt je verhaal nog verder onderuit door je scheve argumentatie te gebruiken tegen de iPhone. Dat slaat nergens op.
Ik raad je aan de postings alhier eens wat beter te lezen. Dan kun je de volgende keer wel inhoudelijk reageren in plaats van je aangevallen te voelen.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door einstein op 5 oktober 2010 10:23]

Behoorlijk offtopic maar meer ter aanvulling:

Door een (verkeerde) interpertatie van een review, dacht ik even dat de achterkant vd Galaxy S van koolstofvezel is gemaakt. "WOW, veeel beter dan welke metaal ook", dacht ik. Idealistisch gezien, vind ik dat een telefoon van hoogwaardig kunststoffen gemaakt moet zijn met hier en daar metalen accenten.

Glas is duurzaam, maar bros, metaal is zwaar en slecht voor ontvangst. Om me heen 2 vrienden die hun Iphones na ÚÚn keer hebben laten vallen, met als gevolg gebroken glas en iets van boven de 100 Euro aan reparatiekosten kwijt zijn. Ik heb mijn Nokia E71 wel meer dan tig keer 'laten' vallen; wel krasjes maar zeker niet erg genoeg voor reparatie. Ik denk niet dat een Iphone 4-eigenaar zijn telefoon 1m over mijn tegelvloer zijn telefoon durft te gooien.

Metaal is in het algemeen slijtvaster tov kunststof. De meeste aluminium legeringen zijn niet zo sterk, maar geven wel dat degelijke imago. Over het algemeen wordt aluminium vaak toegepast voor behuizingen van apparatuur vanwege de goede verhoudingen tussen beschikbaarheid, gewicht, sterkte, slijt/slagvastigheid, bewerkbaarheid, duurzaamheid en imago maar;
- kost zeker meer dan de meeste kunststoffen en metalen,
- is zeker niet het lichtste in soortelijk gewicht,
- zeker niet het sterkste en krastvaste,
- zeker niet het makkelijkste/goedkoopst om te bewerken, produceren,
- zeker niet het duurzaamste, hoewel deze eigenschap eigenlijk relatief niet van belang is bij (smart)phones,
- en Image is subjectief en wil ik hier alleen concluderen dat het positief is t.o.v. de meeste kunststoffen. Hoewel titamium wat mij betreft, de beste image voor de consument heeft. Helaas niet de beste verhoudingen voor de producent.

Conclusie:
Door expliciet gebruik te maken van kunststoffen die goede/betere associaties oproepen, zou de Galaxy S een veel betere imago hebben dan dat het nu al heeft. Aluminium zou niet bij de gekozen vormgeving vd de Galaxy S passen/kunnen. Misschien een 'limited Carbon edition' als marketing tegen het glas en alu vd Iphone 4
Volgens mij ben jij je toestel keuze met hand en tand aan het verdedigen. Mag, maar niet echt objectief in deze discussie.
Tuurlijk bescherm ik me toestel, niet omdat ik hem heb (zo kom ik wel aan de ervaring ja) ik ben het er niet mee eens want me toestel voelt niet cheap ass, het voelt licht en that's it, als andere dat associŰren met cheap ass prima maar daar heb ik het volle recht om dat zelf niet te vinden...

Ik heb meer dan genoeg toestellen gehad om dat te weten, ik baseer deze mening niet op het toestel wat ik nu in handen heb maar op alle toestellen die ik in handen heb gehad (op 1 na ook allemaal mijn eigendom geweest in de afgelopen jaren):
HTC Touch Diamond
HTC Touch Pro
Google G1
HTC Hero
Motorla Milestone
LG GW620 (niet serieus voor mezelf maar moest wat bij me abbo nemen :))
Nexus One
Galaxy S
iPod V3 (met ze metalen achterkant die de meeste krassen heeft van alle)
goedkope kunststof is licht maar cheap
Ben ik het heus wel mee eens, maar voorruit je hebt vast bewijs dat het plastic wat op de SGS zit goedkoop is, als je dat aan kan tonen dan is het inderdaad 'cheap' maar dan nog voelt ie niet cheap aan maar licht ;)

En ja hoewel ik het er vaak niet mee eens ben is de iPhone helaas de maat die altijd perfect is, al had hun telefoon 200 gram gewogen was de rest cheap en licht, was hun telefoon 100 gram was alles zwaar en cheap... Zo is het nou eenmaal, soms denk ik inderdaad dat ik de enige ben die niet in perfectie geloofd, want naar mijn idee is niks perfect, zeker niet voor iedereen tegelijk!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 oktober 2010 10:39]

maar voorruit je hebt vast bewijs dat het plastic wat op de SGS zit goedkoop is
En weer een argument gebaseerd op een foute conclusie. Waar in mijn comment roep of associeer ik ook maar iets ten opzichte van de 'SGS'? Inderdaad, nergens.
Thank you for completely missing my point.
8)7
Je gehele comment had dan ook geen argumentatie en was enkel bedoelt om hem te trollen.

Een slimmer mens had je genegeerd.
Onzin, ik ging wel degelijk in op de stelling van de orginele poster. Trollen is dat zeker niet.

Een slimmer mens schrijft overigens 'bedoeld' zoals het hoort.
Perfectie is een illusie :)

Het gewicht van de Galaxy S vind ik persoonlijk een pre. Geef mij maar zo'n lekker licht toestel wat qua prestaties allesbehalve een lichtgewicht is. Voor sommigen is een iPhone alles wat ze in een toestel willen. Voor mij is iOS 10x niks. Ik kan veel sneller en efficiŰnter werken met Android dan met dat gedrocht uit Cupertino.

OT: ik ben benieuwd naar de nieuwe schermen en de nieuwe Wave. Ik ben sowieso wel te spreken over Bada, dus ik hoop dat ik binnenkort weer een mooi toestel van mijn vette vingerafdrukken kan voorzien.
Wat een hoop gelul. Zodra iemand mijn Galaxy S ziet roepen ze heb je een nieuwe iphone! mooi ding. Het toestel oogt niet goedkoop en voelt niet goedkoop. Maar is wel een pak lichter dan zo'n aluminium baksteen.
Rustig rustig, plastic is niet slecht. Maar plastic wordt door heel wat mensen niet gezien als een schitterend mooi en duurzaam materiaal (ik zie mensen ook niet snel met plastic ringen rondlopen). Dat het wellicht wel zo is doet er niet zoveel toe, het gevoel van metaal bijv. is stukken beter. Of zou je het zo erg hebben gevonden als de Samsung Galaxy S uit metaal en glas bestond?

ps: Space Shuttles hebben redelijk wat mooi materiaal aan boord, titanium en aluminium en keramische tegels. Dat zie ik toch ook liever dan plastic hoor.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 5 oktober 2010 10:20]

Niet per definitie slechter, maar plastic behuizingen werken meer, hebben vaak meer kiertjes waar stof tussen komt, voelt minder aan, en als je het laat vallen heb je sneller een scheur in plastic dan in metaal hoewel dat vaak meevalt.
Dat is gewoonweg niet per definitie waar. Hoogwaardige kunststoffen zijn per definitie licht en in veel gevallen sterker dan staal (dynema, teflon en duizenden polymeren). Ook de krachten die het materiaal kunnen verdragen zijn in veel gevallen behoorlijk groot.
Klopt helemaal, maar worden die ook echt gebruikt in de meeste mobieltjes? En dan nog voelt (puur qua gevoel) metaal fijner aan, juist een klein beetje gewicht geeft de telefoon het gevoel dat deze inderdaad zo duur mag zijn als deze is. ;)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 5 oktober 2010 10:15]

Echter een kunststof welke flexibeler is zal niet snel breken, echter bij een val kan dit wel de klap absorberen waar bijvoorbeeld een metalen cover een deukje zou krijgen.

Verder is het verhaal over kieren maar net hoe nauwkeurig de fabrikant zijn werk doet, vaak zijn toestellen waar veel aluminium in zit hoger dan gemiddeld in de markt gepositioneerd -> kleinere toleranties in productie.

Het hangt er dus maar net vanaf welk kunststof de fabrikant gebruikt en welke toleranties er aan gehouden worden.

Mijn Samsung Galaxy S heeft echt geen grotere kieren als dat m'n Nokia 6300 had.
Bada kan toch gewoon iOS en Android applicaties draaien ?
Bada kan toch gewoon iOS en Android applicaties draaien ?
euh? Die binaries zijn absoluut niet compatible met elkaar. Dus nee.

Bada heeft z'n eigen SDK, applicaties voor dat ding schrijf je in C++, daar houdt enige vergelijking met de iPhone op. ( alhoewel dat officieel obj-C is, kun je daarin gewoon C en C++ gebruiken).

Android is verplicht alles Java, voor zover ik weet.
Workability prima?

De wave is 1 groot mislukt experiment, totaal onlogische menu en zeer ongevoelig touchscreen.

Ik moest een functie uitzetten en dat heeft me een half uur gekost en uiteindelijk heb ik het opgegeven.

Ze kunnen zo alles afkijken van Android en iOS maar nog kunnen ze het niet.
Ja, uiteraard. Als jij er niet mee om kunt gaan dan is het gelijk een mislukt experiment. Vandaar ook dat ik een hoop blije Wave-gebruikers ken die ermee kunnen lezen en schrijven.
Het is gewoonweg niet intuitief, ik moest van een collega ernaar kijken omdat hij er niks van snapte en na er een half uur mee gekloot te hebben lukte het mij ook niet.

Je kan wel doen alsof het allemaal subjectief is maar geloof me, op dit punt met deze telefoon kan je echt niet van mening verschillen.

Het is gewoon niet duidelijk en niet intuitief, punt.
Ik ben geen Samsung-fan, maar een Metalen telefoon met Android zou zeker in mijn lijst van kandidaten komen.
Als ik het artikel goed begrepen heb, stopt Samsung een concurrerend stukje software voor tekstinvoer in haar eigen hardware? Is dat niet hetzelfde als een AlbertHeijn die het huismerk van Super de Boer gaat verkopen :?

En ik ben niet heel erg thuis in smartphones, maar is een 5M camera niet aan de krappe kant tegenwoordig? Mijn bel-telefoon heeft hetzelfde en is inmiddels alweer een kleine 3 jaar oud...
Swype is niet van Samsung.

Zie het als de Brembo remmen in een Ferrari

Verder ben jij ook niet erg thuis in de camera's, want dan zou je weten dat 5MP niet echt krap is en het ook niet veel zegt over de kwaliteit foto's :+
Is het ook niet; 5MP is voor mij zelfs meer dan zat...

Maar je mag verwachten dat een smartphone anno 2010 wel wat meer kan dan een gewone telefoon van hetzelfde merk, waarvan de productie waarschijnlijk vier jaar geleden al startte...
In plaats van Swype, onscreen-toetsenbordsoftware waarin Samsung heeft ge´nvesteerd
Als ik ergens in investeer, beschouw ik in ieder geval een een stukje als van mijzelf.

[Reactie gewijzigd door KiKiA op 5 oktober 2010 10:22]

Het is inderdaad niet veel, maar kijk bijv. eens naar de nieuwe Iphone! ook 5mp

Het licht niet zozeer aan de mp maar aan de licht inval hoek en weet ik wat niet allemaal

Als je vergelijkt een oudere telefoon ~3jaar geleden met een telefoon van nu, met hetzelfde aantal mp zijn de foto's van nu beter :)
Dat ze niet voor Swype kiezen vind ik ook redelijk wonderbaarlijk. Eerst veel geld stoppen in dat project en er verschrikkelijk veel aandacht aan besteden in de advertenties voor de Galaxy S. En vervolgens nu weer een "compleet andere" techniek gaan gebruiken en aanprijzen?

Daarnaast ook erg benieuwd naar het verschil tussen AMOLED en SCLCD en de 'normale' LCD.
Je hebt ook nog een niet-bel-telefoon? Dat noemden we 'vroeger' een pda...
Verkeerd gelezen; ik heb een bel-telefoon. Je weet wel; een toestel speciaal gemaakt om mee te bellen, meer niet. Er zit toevallig een camera op als spielerei, maar noodzakelijk is het voor mij niet. Ik koop mijn telefoon om mee te bellen, niet om mee te pingen, mailen, sms'en, faxen, gamen, surfen of of zelfs films op te kunnen kijken...

Vandaar, een bel-telefoon :+
Qua prijsstelling lijkt het een directe concurrent voor de Nokia N8. De Wave II heeft een snellere processor (voor wat het waard is) en kan meer frames per seconde aan bij het filmen, maar de N8 zal het op cameragebied (veel) beter doen. En hoewel er veel commentaar is op het aantal apps voor Symbian, zal het met Bada toch treuriger gesteld zijn. Daarbij heeft de N8 standaard off-line navigatie en zal je voor de Wave uit moeten wijken naar vrij prijzige externe applicaties.

En dan ook nog 100 euro duurder dan zijn voorganger (waar Nokia's steeds goedkoper worden), lijkt me het niet bepaald een topper te gaan worden.
lees eens reviews betreffende de camera?
De camera van de N8 is zonder meer geavanceerder.

Verder blijkt het dus dat de Wave II S8530 gelijk is aan zijn voorganger, de S8500, met alleen een groter scherm. Iets waar de meeste gebruikers blijkbaar niet zo gelukkig mee zijn. Het is dus feitelijk een update van een toestel wat al een jaar oud is en dus niet wordt gewaardeerd door de gebruikers en ook nog eens een stuk duurder dan zijn voorganger (die blijkbaar te goedkoop was).
Uhm.. je manier van redeneren vind ik bijzonder.
Ben zelf blij met scherm formaat Wave1, zie deze Wave2 meer als een uitbreiding op het assortiment. Heb zelf die Swype-concurrent (bada vanaf versie 1.2) al op m'n wave staan, werkt vlekkeloos, en dat zie ik dan weer als een uitbreiding/upgrade van het Bada os.
Goh, en was het gisteren niet zo dat toshiba geen fabriek ging maken voor amoled omdat er geen vraag naar was?

niet dat het veel uitmaakt want ik zie weinig verschil tussen een amoled en een slcd scherm.


Verder zijn de specs van de wave niets nieuws onder de zon.
Toshiba ging geen fabriek maken, maar Toshiba wilde zich volledig op LCD concentreren omdat de vraag naar dat groot zou zijn. Op korte termijn kunnen ze daar veel geld aan verdienen, maar op lange termijn is AMOLED de standaard weer.

Amoled schermen zijn veel meer gewild, maar door het lage aanbod hebben bedrijven geen keuze dan LCD te gebruiken. Als zelfs Samsung LCD gaat gebruiken, dan geeft het al aan hoe groot de vraag is naar Amoled schermen.

Weinig verschil? Als je de zwartwaarde, kleurenspectrum, van Amoled ervaren hebt dan wil je echt niet terug naar LCD.

De specs zjin zeker niet nieuw, maar op de huidige markt is het wel de top. Jammer dat op de Wave bada zit. Android zou zoveel beter zijn. ;(

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 5 oktober 2010 10:01]

Gaat om TV's, niet om displays van deze grootte.
in de eerste regel van het bericht staat:

Toshiba Mobile Display heeft zijn plannen voor de massaproductie van oled-panelen voor smartphones in de ijskast gezet. Het Japanse bedrijf geeft vooralsnog de voorkeur aan de productie van lcd-modules, waar meer vraag naar is.

nieuws: Toshiba zet oled-productieplannen in de ijskast
Ziet er precies hetzelfde uit. je zou verwachten dat er meer icoontjes op het schermpje passen, maar dat lijkt hetzelfde of de plaatjes zijn letterlijk van de S8500.

Er zijn mensen die met "Swype" op de Wave 1 werken, dit is gelukt met firmware JI1.
Ik vermoed dat deze mensen de firmware van de Wave2 op de Wave1 hebben geinstalleerd, op die manier kun je dus de softwarematige voordele van de 2e serie op de 1e gebruiken :)

Het enige verschil is dan puur het scherm van 0,4" minder en dus ook een compacter toestel.
[message=34796770,noline]Chris.nl schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 21:48[/message]:
'k ga S8500XXJID ook uitproberen :)
soort van swype & bada 1.2.0 klinkt goed.

1e indruk van die swype is positief, hij pakte alle woorden in 1x.
Screenshots hieronder veegde ik het woord goedemorgen.

[afbeelding]

[afbeelding]
P.s. ik begrijp dat veel mensen Bada als mislukking zien, maar men vergeet dat dit een OS is die nog geen 5 maanden op de markt is. Vergelijk voor de gein IOS en Android even 5 maanden na de introductie.
Verder was de verwachting dat het aantal apps rond de 1000 zou liggen op 1-1-2011. Inmiddels is het aantal apps binnen 5 maanden gestegen van 100 naar 1250 apps voor de NL markt.

Kortom Bada is nog geen succes, maar een mislukking is het zeker niet.
Ik had zelf ook gehoopt dat ik ook liever een toestel met Android erop en dezelfde specs als de Wave, maar die combi is er helaas niet. Het is een kwestie van tijd en dan zal Android worden geport naar de Wave of is Bada volwassen genoeg om een gedegen concurrent te zijn voor IOS en Android.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 5 oktober 2010 09:59]

Ik las laatst dat er mensen bezig zijn Android te porten naar de Wave. Het telefoontje zou zomaar interessant kunnen zijn mocht het zover komen :)
Ik heb gehoord dat over 2 jaar een metaal OP is die in de meeste touchscreen's zitten... dat wordt dus alternatieven zoeken :)
Indium, maar is niet echt op ... zit overigens in zo'n beetje alle schermen.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 5 oktober 2010 20:31]

Ik heb nu al enkele maanden de Wave en ik ben heel tevreden over het toestel. Bada werkt voor mij uitstekend, zeker omdat ik bijna dagelijks met windows mobile in contact kom op mijn werk is het echt een snel en gebruiksvriendelijk OS. In het begin was ik wel wat teleurgesteld in het beperkte aanbod van Apps maar ik heb dit weekend na een maand nog eens de appstore overlopen en het aantal (handige) apps groeit erg snel.
En gister stond er een artikel op de FP dat Toshiba voorlopig stopt met het ontwikkelen van (AM)OLED. Dit zou zijn omdat er niet genoeg vraag naar zou zijn.
Maar als je dit soort verhalen hoort, nieuwe mobieltjes die uitgerust zijn met een AMOLED-scherm, maar die na een tijdje toch weer terug gaan naar LCD, omdat er niet genoeg schermen zijn, dan moeten er toch bedrijven genoeg te vinden zijn die hier brood (en een dik belegde boterham) in zien, en die flink gaan investeren in AMOLED?
Niemand die zich vragen stelt bij de adviesprijs? De Wave II heeft als ik het goed begrijp exact dezelfde hardware als de eerste variant, juist een ander scherm en daar betaal je 100 euro meer voor, kan iemand mij dit verklaren want dit slaat toch op niet veel volgens mij..
Groter scherm ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True