Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Imagination Technologies heeft een nieuwe mobiele gpu aangekondigd met DirectX 9-ondersteuning. De SGX544MP moet gebruikt gaan worden in telefoons en tablets, en in multi-gpu opstelling kunnen maximaal 16 exemplaren gekoppeld worden.

Naast DirectX 9 kan de nieuwe chip ook overweg met OpenGL 2.1, OpenGL ES 1.1 en 2.0, OpenVG en OpenCL. De DirectX 9-ondersteuning maakt de chip interessant voor toestelfabrikanten die Windows Phone 7 in willen gaan zetten. Microsofts aankomende besturingsysteems voor mobiele telefoons heeft DirectX 9-ondersteuning namelijk als één van de hardware-eisen. Volgens Imagination Technologies kan de chip gebruikt worden in combinatie met elk smartphone-platform, waaronder nieuwkomers MeeGo en Bada.

De SGX544MP is de tweede gpu in de 5XT-lijn van Imagination Technologies. Deze serie heeft als speciale feature dat de chips in een multi-gpu opstelling geplaatst kunnen worden. In totaal kunnen zestien gpu's samenwerken om zo de totale rekenkracht te vergroten.

Imagination Technologies levert gpu's aan een aantal verschillende smartphonefabrikanten. Zowel Apple's iPhone als iPad maken gebruik van een PowerVR-gpu. Samsung claimt dat zijn Galaxy S met PowerVR SGX540-gpu de meest krachtige smartphone is op het gebied van graphics.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

De Iphone 4 heeft toch ook een SGX540-gpu aan boord?
Nee de iPhone 4 heeft een SGX535 aan boord net als de 3GS en de iPad. De SGX535 was een beetje overkill voor de 3GS en nogsteeds erg krachtig voor de iPad and de iPhone 4. Let wel, de SGX535 is waarschijnlijk op een stuk hogere frequentie geklokt in de iPad en iPhone 4 vergeleken met de 3GS. Ik meende dat de SGX535 round de 100 to 133 MHz geklokt is in de 3GS en dat hij op 200 MHz draait in de iPad en de iPhone 4, al weet ik dat niet zo zeker meer.
Nein, de Galaxy S CPU en de Apple A4 processor zijn eigenlijk gewoon dezelfde CPU, deze zouden beide de SGX540 aanboord moeten hebben.
Dat dacht ik ook, maar na wat zoeken blijkt de Apple A4, volgends de meeste bronnen in ieder geval, een SGX535 te herbergen.
Hoe betrouwbaar die bronnen zijn is natuurlijk onbekend, gezien Apple zelf niets loslaat.

Dus correct me if i'm wrong

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 12 juni 2010 15:15]

Tot nu toe heeft Alleen de Galaxy S een dergelijke gpu. Apple heeft officieel niets bekend gemaakt.
offtopic/

Prachtige ad van tweakers.net app voor de iPhone :') . Magical, Revolutionary _O- .

ontopic/

Wanneer komen ze dan met DirectX 11 voor op je mobiel :) . Wel mooie vooruitgang iig, Wat ik me toch afvraag is welke OpenGL of DirectX nou beter (lees: efficienter met hardware/energie) om kan gaan als je wilt gamen.
Wat is daar mis mee? Is de PR van Apple zo goed dat iedereen dat over gaat nemen, en niemand Microsoft wil na doen?
ondersteunt toch al DX10.1?
http://www.imgtec.com/powervr/sgx_series5.asp

ja inderdaad.
: API support includes OpenGL ES 1.1/2.0, OpenVG 1.1, OpenGL 2.0/3.0 and DirectX 9/10.1

[Reactie gewijzigd door stewie op 12 juni 2010 15:16]

Misschien dat ze niet de volledige featureset van DX10.1 kunnen aanbieden in hun huidige drivers.
Daarnaast gaat de ondersteuning binnen Windows Phone 7 slechts tot DirectX 9.0c.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 12 juni 2010 15:25]

Windows Phone 7 ondersteund tot en met DirectX 11. De hardware moet gewoon minimaal DirectX 9.0c ondersteunen.
Heb je daar een bron voor?

Bij de MIX10 conferentie zijn de specificaties voor Windows Phone 7 besproken, waarbij de bedoeling is dat die bij alle WP7 telefoons redelijk gelijkgetrokken zijn om zo de versnippering van de markt tegen te gaan.

Dit kom ik dan ook tegen over het XNA4 framework voor Windows Phone 7:
Xna 4.0 on WP7 will be DX9 compatible but at initial stage and release timeframe we won’t be able to develop shaders freely in HLSL. Instead Xna exposes five customizable Effects for Shading, Environment Mapping, Alpha Testing, Multi Texturing and Skinning.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 12 juni 2010 17:47]

Maar wat gebeurt er met die versnippering als de markt vooruit gaat? Dan moeten ze wel veranderen om de concurrentie de baas te zijn.
Eventueel interessant voor Intel, die ook PowerVR technologie gebruikt in hun mobiele chips.
Ik hoop dat er dan wel fatsoenlijke drivers voor komen, de GMA500 was namelijk ook een PowerVR GPU, maar de drivers daarvoor zijn echt om te huilen (alleen Windows 7 heeft up-to-date drivers, maar Aero laggt, XP moet het doen met een oude driver en onder Linux moet je allerlei toeren gaan uithalen met closed-source kernel modules die extract zijn uit een Dell-image).
Volgensmij biedt alleen de SGX545 DX10.1 ondersteuning, de rest van de PowerVR lijn doet dat niet.
Betekend DirectX 9.0c ondersteuning ook automatisch de lichte vorm van DXVA?
Want dan kan elke phone met dat chipset dus 1080p afspelen? :D
Dat gaat weer via OpenMAX zover ik weet. Met OpenCL zou het evt. ook kunnen.
OpenCL kan insinueren dat er een of andere vorm van hardware shaders die programmeerbaar zijn. Het zou ook allemaal software matig kunnen opgevangen worden op de CPU wat het typische OpenGL gedachtegoed is.
de chip heeft een unified shader architectuur, het is 100% dezelfde chip als de niewste intel GMA500.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_GMA#GMA_500

en ondersteunt OpenCL 1.0 volledig.

[Reactie gewijzigd door stewie op 13 juni 2010 20:41]

Nee. DX = MS, en dat is niet ARM of mobiel. Dat is x86 met slechte performance en korte batterijduur.
Maar DirectX is toch DirectX? of het nou op ARM of x86 ondersteund word?
De applicaties die weer tegen die API aan praten moeten natuurlijk wel apart geschreven worden...
je moet voor elk cpu platform aparte drivers schrijven.
windows 7 mobile werkt niet op x86.
Ow maar dat is echt zulk goed nieuws. Nu zullen ports van games op het WinMo Platform denk ik een stuk dichter bij komen. Een dualcore 1.2Ghz Snapdragon en 4/8/16 van deze moeten toch wel theoretisch leuke prestaties kunnen opleveren :)
Snapdragon zal waarschijnlijk altijd GPUs krijgen die door AMD en nu door Qualcomm ontwikkelt zijn/worden. Windows Phone 7 krijgt ook een Snapdragon processor met DirectX 9 ondersteuning, waarschijnlijk dezelfde chip als in de Nexus One zit en misschien een iets nieuwere variant daarvan.
Ik denk het niet, want het grote verschil zit em in de controls en de schermpjes.. Verder is DX wel leuk voor microsoft fanboys, maar OpenGL is, zoals het zegt, Open, en daarom een stuk geschikter voor meerdere platformen. DX werkt alleen met Microsoft bestuuringssystemen en ook alleen maar met de hardware waar die software op draait.
Hmm, netjes. Ik vraag me alleen af wat er met de hitte en de batterijduur gebeurd als je je telefoon met 16 GPU's gaat uitrusten :+
16 gpu's.. beats SLI / crossfire e.d. :P Alleen zijn de chips natuurlijk nog niet zo krachtig, maar dat komt ook nog wel zo te zien... :P
Dat wordt nog eens keihard mobile gamen! Nieuwe Ngage SVP! :9
Leuk om te zien dat de mobile telefoon markt zo'n vlucht neemt dat bijvoorbeeld ook een Nintendo last gaat krijgen van alle mobiele telefoons.
Nu is DX9 natuurlijk niet alleen handig voor games, maar het bied wel wel mogelijkheden voor game developers om games voor mobiele apparaten te schrijven. Iets wat bijvoorbeeld Nokia (Ngage) niet gelukt is.

Toen de Ngage uitkwam waren er ook geruchten van een Nintendo telefoon....
Smartphones > portable consoles.


Voor je het weet moet je een fan op je telefoon zetten. 8)7
niet echt, tot nu toe hebben smartphones nog nauwelijks een game getoond die er net zo mooi uitziet als de mooiste PSP games wat draait op 5 jaar oude hardware. daarnaast loopt de gameplay van de utigebreidere games hopeloos achter op al die touchscreen toestellen
Omdat de PSP zo'n bedroevend lage resolutie heeft en meeste smartphones al bijna het dubbele hebben.

Daarnaast heeft de PSP slechts één hardware specificatie. Het is makkelijker om je spel hiervoor af te stemmen. Smartphones zijn weer afhankelijk van de OpenGL ES implementatie. En de verschillende versies daarvan...

Daarnaast zijn er geruchten dat Sony PowerVR licenties afneemt voor de Playstation lijn.

[Reactie gewijzigd door Pyronick op 12 juni 2010 15:18]

Valt toch ook wel mee?
Display: LCD 16:9 breedbeeld met meer dan 16 miljoen kleuren op een resolutie van 480 x 272
Volgens mij zijn ze vorig jaar pas echt er overheen gegaan qua resoluties
Volgens mij niet
Iphone: 480-by-320-pixel resolution at 163 ppi
En nou was de iPhone 2g qua specificaties niet het meest indrukwekkende toestel
nou is 480x320 natuurlijk niet significant meer dan 480x272... voor gaming purposes...
Aan de andere kant had ik twee jaar geleden ook al een smartphone met 640x480 en kwamen kort daarna de 800x480 toestellen.
Wacht dan maar op iphone 4
De eerste 800*480 telefoon stamt alweer uit januari 2007 ofzo...

Andere nadelen van smartphones tov een handheld is dat er toch een compleet OS op de achtergrond draait, en dat alle telefoonfuncties continu prioriteit moeten krijgen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 13 juni 2010 00:34]

Het is toch ook niet dat er bij de iPhone gigantisch veel hardware specificaties zijn. Zijn toch genoeg games die exclusief voor iPhone ontwikkeld zijn (of waarom schermde Jobs laatst nog met die duizenden (miljoenen? weet het niet meer) applicaties op AppStore vergeleken met Android Market). Van de PSP zijn ook verschillende versies uitgekomen, meer al dan dat er soorten iPhones zijn.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 13 juni 2010 11:29]

Ik denk dat dat meer met de software en ontwikkel budgetten te maken heeft dan met de hardware. Een PSP is helemaal op games ingericht, het OS, de ontwikkeltools, etc. Op een smartphone is het een stuk lastiger om het onderste uit de kan te halen, zeker omdat de meeste smartphone OS-en eigenlijk helemaal niet zo geschikt zijn voor complexere games.
Zolang de techniek erop aangepast is niet. Er zijn nu ook al 1gHz ARM-processoren, 10 jaar geleden was een 1 gHz nog geen eens gemeengoed..
Gemeengoed... mja, het is wat je daar onder verstaat maar vergis je niet, de P4 is bijna 10 jaar oud en had 1,3 GHz als laagste snelheid.
Overigens is het nogal onduidelijk waar je op reageert.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 13 juni 2010 00:12]

Alsof de 1 Ghz Arm nu wel gemeengoed is?
Het komt alleszinds voor in een paar populaire smartphones zoals de HD2 en de Desire.
Ja, al die A4 gebaseerde apparaten van apple, die paar miljoen, dat zijn er redelijk wat.