Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Apple en Imagination Technologies, de maker van de PowerVR-gpu die wordt gebruikt in Apple-socs, zijn in gesprek over een mogelijke overname door Apple. Het bedrijf bezit al een aandeel in Imagination Technologies, maar een volledige overname zou nu dichtbij zijn.

AppleBronnen van Ars Technica die kennis hebben van de gesprekken bevestigen dat deze in een vergevorderd stadium zijn. Imagination Technologies zou verder weigeren de berichten over een mogelijke overname te ontkennen. Apple maakt gebruik van de PowerVR-gpu's van het Britse bedrijf in zijn soc's vanaf de A4, die onder andere aanwezig was in de iPhone 4.

Met een volledige overname van het bedrijf zou Apple de gpu's zelf kunnen ontwerpen, waarmee het minder afhankelijk wordt van anderen voor een belangrijk onderdeel van zijn apparaten. Er is op het moment al veel contact tussen de bedrijven om ervoor te zorgen dat de gpu's goed met andere onderdelen samenwerken.

In het verleden heeft het Britse bedrijf gpu's geleverd aan bedrijven als Samsung, Texas Instruments, MediaTek en Intel. Veel van de bedrijven zijn inmiddels echter overgegaan op andere producten. Zo kozen Samsung en MediaTek voor de Mali-gpu van ARM en maakt Intel sinds kort gebruik van zijn eigen HD Graphics voor Atom-socs.

Apple heeft in 2008 een aandeel in Imagination Technologies verworven, toen kocht het 3,6 procent van de onderneming met 8,2 miljoen aandelen. In 2009 vergrootte Apple zijn aandeel naar 9,5 procent. Imagination Technologies bevindt zich op dit moment in een herstructurering, waarbij 350 medewerkers zijn ontslagen en de ceo is opgestapt. Het bedrijf maakte toen bekend dat het zich volledig zou gaan richten op PowerVR.

Update, 16.35: Apple stelt in een bericht dat er gesprekken zijn geweest, maar dat er momenteel geen plannen zijn om Imagination Technologies over te nemen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Zou dat het einde worden van MIPS dan? Ik neem aan dat met Apple zijn uitgebreide ervaring en investeringen in hun ARM gebaseerde SoCs ze daar geen interesse in zouden hebben, en Imagination volgens mij een van de laatste MIPS fabrikanten was. Wat niet wegneemt dat bepaald IP wat daar ontwikkeld is nog zijn weg zou kunnen vinden in hun toekomstige chips natuurlijk, zoals ook de hier genoemde GPUs.

edit: Wat natuurlijk ook nog interessant is voor Apple naast de GPU technologie is de patenten portfolio die bij de MIPS IP hoort waarbij ze zich weer beter kunnen wapenen tegen rechtzaken om hun SoC designs.

[Reactie gewijzigd door Squee op 22 maart 2016 10:50]

edit: Wat natuurlijk ook nog interessant is voor Apple naast de GPU technologie is de patenten portfolio die bij de MIPS IP hoort waarbij ze zich weer beter kunnen wapenen tegen rechtzaken om hun SoC designs.
Nieuwe ronde nieuwe kansen voor apple? ;-)
@samsung beging maar met nieuwe soldaten/advocaat te rekruteren..
Samsung maakt standaard gebruik van ARM MALI GPU's waar ARM dus echt wel de juiste patenten voor heeft.
edit: Wat natuurlijk ook nog interessant is voor Apple naast de GPU technologie is de patenten portfolio die bij de MIPS IP hoort waarbij ze zich weer beter kunnen wapenen tegen rechtzaken om hun SoC designs.
Aan de andere kant moet Apple ook goed opletten. Het is niet ongebruikelijk dat een patentovereenkomst alleen 'geldig' is voor het originele bedrijf en dat bij een overname de overeenkomst wordt ontbonden. Dit wordt vaak gedaan om te voorkomen dat een marginaal bedrijfje met een goedkope overeenkomst wordt opgekocht door een grote concurrent die ineens goedkoop toegang heeft tot al die patenten.

En dan moet je maar hopen dat het een 'FRAND'-patent is en/of er een deal uitkomt, want anders kan Apple ineens een verkoopstop bij de rechter zien verschijnen als 'claim'.
Maar je hebt wel een betere onderhandelingspositie.

Zo wordt mips weer opgepakt in Rusland en ook China experimenteert met de techniek. Daar hoef niet per se iets uit te komen, maar de kans dat ze toegevoegde waarde creëeren is aanwezig.

En dat hoeft zich niet direct te vertalen in geld, maar het zijn wel landen waar je aanwezig wilt zijn ivm de grote van de markt.
Het is niet ongebruikelijk dat een patentovereenkomst alleen 'geldig' is voor het originele bedrijf
Ben je hier niet in de war met een *licentieovereenkomst*? Als je als bedrijf een patent hebt dan kun je licenties verkopen om de technologie te gebruiken (vergelijkbaar met hoe een softwarebedrijf licenties kan verkopen voor de software waar ze auteursrecht op heeft).

Het lijkt me stug dat het patent bureau het ene bedrijf andere voorwaarden geeft dan het andere bedrijf.
Ben je hier niet in de war met een *licentieovereenkomst*? Als je als bedrijf een patent hebt dan kun je licenties verkopen om de technologie te gebruiken (vergelijkbaar met hoe een softwarebedrijf licenties kan verkopen voor de software waar ze auteursrecht op heeft).
Het is maar net hoe je het wilt formuleren in het Nederlands.
Een patentovereenkomst is een overeenkomst die betrekking heeft op een patent. Een licentieovereenkomst is een overeenkomst die betrekking heeft op een licentie.

Uiteindelijk hebben we het hier over een octrooilicentieovereenkomst, wat vaak in de pers wordt afgekort tot patentovereenkomst, aangezien een licentieovereenkomst over *alles* kan gaan. Een licentieovereenkomst tussen Samsung & Apple kan ook over het gebruik van de toiletten in elkaars gebouwen gaan :+

Een patent bureau, of eigenlijk octrooibureau, geeft een octrooi of patent uit. Daar zit de nodige juridische ellende onder, maar je spreekt niet van een patentovereenkomst, maar gewoon van een patent of octrooi dat is verleend.
Punt was dat als je een bedrijf met veel patenten koopt, jij degene bent die bepaalt welke voorwaarden je stelt aan de licensering daarvan. Voor zover ik weet zijn patenten gewoon overdraagbaar.

De discussie begon immers met de opmerking:
Wat natuurlijk ook nog interessant is voor Apple naast de GPU technologie is de patenten portfolio die bij de MIPS IP hoort
Als je een patenten portfolio hebt dan heb je dus de patenten zelf in handen en niet slechts een overeenkomst die je gepatenteerde technologie laat gebruiken.
Voor zover ik weet zijn patenten gewoon overdraagbaar.
Een patent is overdraagbaar, maar een licentie hoeft dat NIET te zijn.

Mijn hele punt is dat PowerVR hoogstwaarschijnlijk OOK patenten gebruikt van anderen. Imagination Technologies heeft hiervoor een overeenkomst gesloten met de houders van die patenten. Een dergelijke overeenkomst is niet altijd overdraagbaar. Dus als Apple het bedrijf overneemt zijn zij mogelijk niet meer gerechtigd PowerVR GPUs te maken op basis van patenten die NIET in bezit zijn van IT/Apple.

Dit is overigens geen theoretisch scenario, dit gebeurd vrij regelmatig in patentland. Intel had bijvoorbeeld ook bijzondere voorwaarden in de x86 licentie met AMD geplaatst, hierdoor mocht AMD amper externe fab capaciteit inkopen (lang geleden ;) )
Hiermee kunnen ze behoorlijk hun afhankelijkheid me verminderen. Eigen CPU en GPU design.

Voor het gebuikt van ARM architectuur moeten licentiegelden worden afgedragen. Door eigenaar van de MIPS architectuur kunnen ze ARM buiten de deur zetten en mogelijk ook Intel.

Ook zijn ze niet meer afhankelijk van NVIDIA, ARM, Intel of AMD voor GPU's. De PowerVR architectuur komt oorspronkelijk van de desktops.

Hun concurrenten en leveranciers hebben ook steeds vaker een A-Z portfolio. Van hardware tot product/dienst

Nvidia is complete SoC's aan het maken. Bezig met VR, Game consoles. Etc. Microsoft is tablet en telefoons aan het produceren. En Samsung mist alleen nog een eigen CPU en GPU architectuur maar produceert van ruwe grondstof tot product.
Samsung ontwerpt nu ook eigen CPU's!
Samsung onthult Exynos 8890-soc met zelfontworpen cores:
http://tweakers.net/nieuw...-zelfontworpen-cores.html
Die berust nog steeds op ontwerp van ARM: Cortex-A53. Dus in licentie.
MIPS lijlt me weinig interessant voor Apple. In het beste geval geven ze zichzelf en eeuwigdurende licentie op MIPS en de patenten en verkopen de technologie weer door met als voorwaarde dat die licentie van kracht blijft.

Immers, TSMC en Samsung hebben samen met ARM (en vermoedelijk Apple) veel geld gestoken in certificeren van de CPU-ontwerpen voor de nieuwste 10nm FinFET-processen van die foundries (ARM noemt dat Artisan Physycal Intellectual Property). Voordat Apple MIPS naar deze processen kan porten zijn er weer maanden verstreken, en dat levert een achterstand op. Dus tenzij Apple achter de schermen al 'stiekem' maanden werkt aan MIPS, lijkt me dit geen interessante optie. Veel iOS software zou immers ook opnieuw geoptimaliseerd moeten worden.

Mogelijk loopt Apple ook tegen antitrust problemen aan, en als ze het zouden willen, waarom hadden ze dan MIPS niet gekocht toen IMG erop bood?

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 maart 2016 16:02]

Als ze MIPS niet nodig hebben dan verkopen ze dat onderdeel weer aan een ander die er wel iets mee doet.
Als Apple steeds meer bedrijven gaat overnemen, dan wel aanmerkelijk belang, betekent dit dan dat de R&D afdeling van Apple zelf gaat inkrimpen? Immers ontwerp van de GPU kan nu volledig binnen Imagination plaatsvinden.
Het ontwerp van de GPU wordt nu juist gedaan door dit bedrijf en Apple is het enige bedrijf wat die specifieke high-end chips afneemt. Waarschijnlijk werken beide partijen momenteel al erg nauw samen om de grafische unit zo goed mogelijk te integreren in Apple's eigen SoC design. Wanneer Apple het bedrijf overneemt zal die samenwerking tussen beide afdelingen alleen nog maar verder worden versterkt of bijvoorbeeld worden samengevoegd, Het houdt echter niet in dat er aan de Apple zijde mensen zouden moeten vertrekken.
Apples R&D afdeling (zeker in hun chip afdelingen) bestaat voor een groot deel uit IP, kennis en personeel van bedrijven en bedrijfjes de ze het afgelopen decenium hebben overgenomen.

Je zou dus kunnen zeggen dat de R&D afdeling juist groter wordt, het personeel van Imagination wordt immers toegevoegd.
Ik neem aan dat het Imagination team gewoon onder de Apple R&D vlag verder gaat.
Ik vraag me af wat dit zou betekenen voor OpenRL en de raytracing GPU's van PowerVR. Apple is niet echt een bedrijf dat graag cross-platform werkt.
Dat valt anders behoorlijk mee hoor. In het powerpc tijdperk werd er ook gecompileerd voor X86. Alle mac OS-en uit dat tijdperk zijn zowel voor PPC als X86 onderhouden om een overstap sneller te laten verlopen en om ontwikkelingen in de gaten te houden.
De overstap van Mac naar Mac ja, maar of ze het OpenRL framework ook op Windows blijven ondersteunen...
Ooit wel eens een kijkje genomen op https://opensource.apple.com/?

Zeker de laatste tijd is apple juist erg veel open aan het gooien, zoals Swift (er is een linux-compiler, weet niet of er al iets voor windows is), al wat langer contributies aan openJDK en het complete iWorks-pakket dat ook voor windows-gebruikers gratis te gebruiken is via de website.
Apple heeft al een hele krachtige (zo niet de beste) positie met hun soc's. Een overname zal dit mijns inziens nog meer versterken / consolideren.

Dit zal bijkomstig ook een probleem vormen voor Samsung, die de PowerVR gpu's in hun Exynos series gebruiken.

@hieronder
Ah. Daar was ik niet van op de hoogte, bedankt! :)

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 22 maart 2016 11:08]

De Exynos SoC's gebruiken Mali-gpu's, al een flinke tijd. De (zover ik heb gevonden) enige Exynos telefoon van Samsung die PowerVR gebruikt is de Galaxy S4, die niet meer geproduceerd wordt. De nieuwste Exynos die in de Galaxy 7S (Edge) zit maakt ook gebruik van Mali-gpu. Samsung ondervindt hier dus geen enkel probleem ;)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 maart 2016 11:10]

Lijkt me een logische en belangrijke overname. Meer controle, kennis en afstemming. Beter concurrentie positie. Ik vraag me af wat voor bedrag het gaat worden. Als ze sinds de iPhone 4 al leveren. Zal het geen kleine zijn.
Het zal wellicht nog wel meevallen, juist doordat (vrijwel) niemand behalve Apple hun gpu's meer gebruikt heeft Apple een sterke onderhandelingspositie om de prijs te drukken.
PowerVR probeerde ooit nog met de Kyro / Kyro II te concurreren met destijds NVIDIA en ATI, maar ze zagen al snel in dat het zinloos was om die concurrentie aan te gaan ondanks de destijds interessante tile-based rendering techniek. Ze zijn toen snel geswitcht naar mobile, waar ze wel konden meedoen met de rest. Jammer dat de naam waarschijnlijk verdwijnt, ik vond het altijd wel een sympathiek bedrijf.
Power vr zit ook in de nieuw intel atom cpus
Dus zo snel gaat het niet verloren
Power vr gpu zijn gewoon snel en de drivers zijn ook van goed kwalitijd
Als je weer kijk naar de mali gpu altijd wel iest mee onder android
Klinkt haast als de redding van het bedrijf en natuurlijk een goed moment en koopje voor apple om de GPU kennis dan ook in huis te halen.
Betekent dit dat we geen PowerVR raytracing kaarten gaan zien voor de PC?
Ik vind dit een logische overname. Apple is de belangrijkste klant van Imagination Technologies. Ook de enige klant die de meest krachtige chips wil afnemen. Sommige andere partijen maken nog wel gebruik van hun graphics oplossingen zoals Intel met hun Atom Z generatie voor tablets. De opvolger de Atom X(5,7) generatie is voorzien van een eigen GPU gebaseerd op Intel Broadwell HD Graphics. Voor Atom X3 is gekozen voor ARM MALI units. Bron: http://www.gsmarena.com/n...erformance-news-11388.php
Hopelijk kan men deze overname stoppen - powerVR is te belangrijk voor de arm-markt om dat door één speler te laten opslokken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True