Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Imagination: nieuwe gpu-architectuur is 2,5 keer krachtiger dan voorganger

Imagination Technologies heeft zijn gpu-architectuur van de tiende generatie aangekondigd. Volgens het bedrijf zijn gpu's op basis daarvan 2,5x krachtiger dan gpu's van de negende generatie. Het topmodel krijgt een rekenkracht van 2tflops. De gpu's zijn onder andere geschikt voor smartphones.

Imagination Technologies is bekend van zijn PowerVR-gpu's, maar schaart de nieuwe architectuur niet meer onder die naam. Het bedrijf spreekt van de A-serie en die familie is weer onder te verdelen in verschillende lijnen. De snelste gpu's komen in de AXT-lijn terecht. Het topmodel daarin is de AXT-64-2048, die 2 teraflops aan grafische rekenkracht moet bieden. Deze gpu is niet geschikt voor smartphones; maar wel voor grotere mobiele apparaten.

Voor premium smartphones is er de AXT-48-1536 en daaronder is de AXT-32-1024 gepositioneerd. Deze varianten bieden respectievelijk zo'n 1,5 en 1tflops aan rekenkracht. Ook is er de AXT-16-512, die naar smartphones in het middensegment zou moeten komen, met een rekenkracht van 0,5tflops. Verder zijn er de AXM- en AXE-series. Daarin verschijnen de AXM-8-256 en AXE-1-16. Laatstgenoemde is gebaseerd op een aangepaste microarchitectuur, speciaal voor zeer kleine chips en kleine iot-apparaten.

Ten opzichte van de gpu's van de negende generatie zijn die van de tiende generatie bij dezelfde kloksnelheid tot 2,5 keer zo snel, claimt de fabrikant. De prestaties voor machinelearning zouden acht keer beter zijn en de gpu's verbruiken 60 procent minder dan de huidige versies.

Volgens Imagination Technologies is de nieuwe gpu-architectuur zeer schaalbaar en daarom in allerlei producten toe te passen. De fabrikant ontwerpt gpu's, maar produceert die niet zelf. Makers van socs kunnen de gpu-architectuur in licentie nemen en die vervolgens verwerken in eigen chips. AnandTech heeft een uitgebreid achtergrondartikel geschreven over de nieuwe gpu-architectuur.

Imagination Technologies A-series

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-12-2019 • 18:30

15 Linkedin Google+

Reacties (15)

Wijzig sortering
Het topmodel krijgt een rekenkracht van 2tflops.
In eerste instantie verwachte ik dat het hierbij om FP16 zou gaan, maar na het lezen van het Anandtech artikel lijk het toch echt om 2TFLOPS bij FP32 te gaan. Zeer nette prestatie :o
Helaas worden de topmodellen bij Imagination vaak nooit gebruikt. Eerdere designs haalden al 1 TFLOP, maar je ziet dat helaas nergens terug. Het bestaat dus vooral op papier om aan te geven wat de schaalbaarheid van het design is en welke performance je dan mag verwachten.
Oef wat een hopeloos NU.nl artikel.

Het meest interessante hieraan is dat Imagination al een poosje geen klanten meer heeft. Geld verdienen ze door IP licenties die door een handjevol anderen wordt gebruikt.

Het bijzondere is dat het totaal aantal beschikbare klanten (van significant formaat) nu klein is. Apple en Qualcomm gebruiken eigen custom ontwerpen en zijn dus geen optie. Samsung ontwikkeld ook eigen custom IP én heeft ook AMD's IP gekozen vanaf 2021/2022. Wat overblijft zijn Huawei HiSilicon en MediaTek, beide gebruiken ze nu Mali's IP.

Mali heeft geen geweldige IP tov Apple en Qualcomm en heeft veel grotere chips nodig om in de buurt te komen.

Imagination heeft dus eigenlijk maar 2 potentiele grote klanten.
Dank je voor je uitleg, verhelderend!
Ik lees op Wikipedia dat het hard bergafwaarts ging met Imagination town Apple stopte hun IP te gebruiken. Daarna zijn ze overgenomen door een Chinese investeerder:
On 22 June 2017, Imagination Technologies' board of directors announced it was putting the entire company up for sale and, on 25 September 2017, the board of directors announced that the company was being acquired by Canyon Bridge, a China-aligned private equity fund. In November 2017 the sale to Canyon Bridge was approved in a transaction which valued the business at £550 million (£1.82 per share).
Misschien dat ze in China toch nog wel mogelijkheden zien...
Gezien de Amerikaanse boycot zal China hier zeker wel mogelijkheden zien. Alles hangt verder af van de snelheid en energiegebruik van de render engines.
fatsoenlijke drivers en ondersteuning was bij mali ook een ramp...
een hand vol blobs en succes er mee
Ik zie de laatste tijd wel div China phones voorbij komen met mediatech cpu en Power vr midrange gpu omdat Mali gewoon...
Toch niet zo'n straf om in de meerderheid van de Chinese telefoons te zitten....
Heel erg duidelijk vind ik de nieuwe terminologie eigenlijk niet. Eerdere PowerVR designs deden dat iets beter middels MP en cijfercode. (Voorbeeld: SGX543 MP2).

Ook dient worden vermeld dat in mobiele SoC's performance niet steekhoudend is. Door bredere OpenGLES 3 en Vulkan support is dit gelukkig minder aan het worden, maar mobiele GPU's zijn vooral sterk in geometrie, maar minder goed in effecten. Daarom zagen (tot voor kort) games eruit als OG Xbox titels op een hogere resolutie. Er was immers te weinig geheugenbandbreedte voorhanden.

Je ziet nu dat mobiele GPU's steeds meer performance en effecten gaan ondersteunen in het verlengde van wat je op consoles aan treft. Dit resulteert dan ook in games die console quality visuals hebben zoals Elder Scrolls: Blades en Call of Duty: Mobile.
Dus in theorie zitten de prestaties rond die van de 14cu RX 560?
Vraag me af hoe ze dit opeens voor elkaar kregen. Als het waar is, hebben ze een enorme verbetering gemaakt, kennelijk volledig uit het niets.
Nah, is gewoon wat er theoretisch mogelijk is. De enige apparaten waarbij de sprong in kracht meestal 2,5x groter is of meer van de ene generatie naar de volgende zijn spelcomputers. En dat is ook alleen maar mogelijk omdat consoles vaak om de 5-8 jaar een opvolger krijgen ipv elk jaar. Al zullen de nieuwe Xbox en PS waarschijnlijk die 2,5+ niet halen omdat de PS4 Pro and Xbox One X ook bestaan.
Dat was hun Kyro ook 19 jaar geleden. Trage chip, lage kloksnelheid, traag geheugen maar kon zich dankzij het slimme TBR in games die geen T&L vereisten meten met geforce2 kaarten in het hogere segment, voor de prijs van een OEM TNT2"lite" kaartje.
De vraag is - gaat iemand deze GPU's uberhaupt shippen?
@rjberg
Dat was hun Kyro ook 19 jaar geleden. Trage chip, lage kloksnelheid, traag geheugen maar kon zich dankzij het slimme TBR in games die geen T&L vereisten meten met geforce2 kaarten in het hogere segment, voor de prijs van een OEM TNT2"lite" kaartje.

[Reactie gewijzigd door mjansen2016 op 4 december 2019 05:44]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True